ik wil deze topic graag verwijderen.
[ Voor 95% gewijzigd door Riyaaz op 01-02-2025 13:43 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Riyaaz op 01-02-2025 13:43 ]
vraag: Wat versta jij onder ZZP mogelijkheden?Riyaaz schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:42:
Beste tweakers,
Binnenkort ben ik klaar met mijn universitaire bachelor in Computer Science. Nou zie ik voor rollen als junior servicedesk en werkplekbeheer veel zzp rollen openstaan ongeacht werkervaring (is niets voor mij uiteraard).
Zo vroeg ik mij dus af of jullie wellicht ook bedrijven kennen die ZZP mogelijkheden bieden voor junior rollen als bijvoorbeeld Devops Engineer, Security Engineer, Cloud Engineer of Software Engineer. Dus bestemd voor pas afgestudeerden.
Ah, jij wilt als zzp'er in een junior rol aan de slag.Heel soms kom ik zo'n opdracht tegen, maar het is heel zelden.
Inmiddels heb ik in mijn studententijd niet helemaal stilgelegen met certificeringen en heb ik wel bijvoorbeeld AZ-900, AZ-104 en AZ-204 gehaald.
Wat zijn de opties om na je opleiding in een junior rol te starten als zzp er en zijn er bedrijven of bemiddelingsbureaus die jullie aanraden?
Sorry maar "you know nothing John Snow".Riyaaz schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:42:
Beste tweakers,
Binnenkort ben ik klaar met mijn universitaire bachelor in Computer Science. Nou zie ik voor rollen als junior servicedesk en werkplekbeheer veel zzp rollen openstaan ongeacht werkervaring (is niets voor mij uiteraard).
Zo vroeg ik mij dus af of jullie wellicht ook bedrijven kennen die ZZP mogelijkheden bieden voor junior rollen als bijvoorbeeld Devops Engineer, Security Engineer, Cloud Engineer of Software Engineer. Dus bestemd voor pas afgestudeerden.
Heel soms kom ik zo'n opdracht tegen, maar het is heel zelden.
Inmiddels heb ik in mijn studententijd niet helemaal stilgelegen met certificeringen en heb ik wel bijvoorbeeld AZ-900, AZ-104 en AZ-204 gehaald.
Wat zijn de opties om na je opleiding in een junior rol te starten als zzp er en zijn er bedrijven of bemiddelingsbureaus die jullie aanraden?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 25-09-2023 18:16 ]
I have stability. The ability to stab.
Makkelijker vanaf te komen, anders zit je als wg na de proeftijd er minimaal een jaar aan vastSmurfLink schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:15:
Wat heb jij als Junior ZZPer te bieden wat een junior inhuur niet kan voor een veel lagere prijs? Behalve alle risico's?
Dat hangt toch gewoon van het afgesloten contract af?Rmg schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:19:
[...]
Makkelijker vanaf te komen, anders zit je als wg na de proeftijd er minimaal een jaar aan vast
I have stability. The ability to stab.
https://niels.nu
Everything is better with Bluetooth
[ Voor 9% gewijzigd door Croga op 28-09-2023 15:14 ]
[ Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-09-2023 15:20 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Bij detacheerders gaat het niet heel anders. Ze zetten een junior weg bij de klant. De junior leert on the job bij de klant. De detacheerder zegt, ga maar cursus x doen of certificaat y halen. Tjsa, aanmelden voor een cursus kan je zelf ook wel als zzp'er.Mirved schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:23:
Als ZZP'r wordt je ingehuurd als zelfstandige. Maar als een werkgever jou nog moet opleiden (en dat moet want je weet echt nog niks al je van school komt) dan ben je niet zelfstandig. Dus is er sprake van schijn zelfstandigheid. Een slimme werkgever gaat dat risico niet lopen.
Het voordeel is wel dat een detacheerder (vaak) een gezonde relatie heeft met een opdrachtgever. Dat is vaak al een streepje voor diegene die de knoop moet doorhakken bijv een engineering manager. In vergelijking met een zelfstandige ZZP'er die komt solliciteren.retoohs schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:45:
[...]
Bij detacheerders gaat het niet heel anders. Ze zetten een junior weg bij de klant. De junior leert on the job bij de klant. De detacheerder zegt, ga maar cursus x doen of certificaat y halen. Tjsa, aanmelden voor een cursus kan je zelf ook wel als zzp'er.
Klopt maar dat is het punt niet. Als zzpr is er geen loonheffing/werknemersverzekeringen verschuldigd. Als gedetacheerde ben je in dienst van de detacheerder en betalen die deze heffingen. Als er sprake is van schijn zelfstandigheid bij een. ZZPer dan komt er een fikse naheffing van werknemersverzekeringen bij de werkgever. Bij detachering kan hier geen sprake van zijn.retoohs schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:45:
[...]
Bij detacheerders gaat het niet heel anders. Ze zetten een junior weg bij de klant. De junior leert on the job bij de klant. De detacheerder zegt, ga maar cursus x doen of certificaat y halen. Tjsa, aanmelden voor een cursus kan je zelf ook wel als zzp'er.
Ik heb er zo over mijn eerdere ervaringen nagedacht, maar zie het steeds vaker anders.TheTurk schreef op woensdag 27 september 2023 @ 01:36:
Ik zou het wel doen. Ik heb 9 jaar gewerkt bij dezelfde bedrijf, voor modaal inkomen. Weinig geleerd.
Ik snap niet waarom deze post 2 plusjes heeft gekregen, dit gaat wel heel kort door de bocht.TheTurk schreef op woensdag 27 september 2023 @ 01:36:
Ik zou het wel doen. Ik heb 9 jaar gewerkt bij dezelfde bedrijf, voor modaal inkomen. Weinig geleerd. Nu ben ik 6 jaar zzper, verdien 4x meer en ben expert op vele vlakken. Ga voor het geld, je leert sneller als je gemotiveerd bent.
[ Voor 7% gewijzigd door m181087 op 02-10-2023 12:43 ]
Als ZZP wordt er meer van je verwacht en sneller. Je pakt problemen veel professioneler op, door meer te adaptoren.m181087 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
Nogmaals, fijn dat je veel verdient en leert in je ZZP tijd, maar om alles puur op het ZZP zijn te schuiven vind ik vertekenen.
Nee, maar daar staat tegenover dat je die laptop e.d. ook niet zelf hoeft te betalenTheTurk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:40:
[...]
Je dient gewoon meer als ZZPer omdat je veel kunt afschrijven, dan betaal je zo 36% IB. Bij loondienst zit je gauw op 45% en kan je niets afschrijven.
[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 03-10-2023 07:07 ]
Kortom, je weet jezelf als ZZPer meer te motiveren. Dat is dus puur je eigen werk instelling en staat los van wel of niet ZZP worden.TheTurk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:40:
[...]
Als ZZP wordt er meer van je verwacht en sneller. Je pakt problemen veel professioneler op, door meer te adaptoren.
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:31:
Je kan het toch gewoon proberen als ZZP'er? Je hebt nu niets te verliezen - je hebt immers nog geen baan. Als zeer prille junior bij een detacheerder gaan werken is naar mijn mening hetzelfde als gaan ZZP'en - alleen dan blijft er gigantisch veel aan de detacheerstok hangen.
Als klant zou ik zo iemand niet aannemen, je verwacht zelfstandigheid en kennis bij een ZZP'er, en zeker als deze met een ZZP tarief komt. Ook verwacht je je dat die zich actief mengt in zijn/haar projecten en kan adviseren, dat komt met werkervaring. Daarbij is volgens mij ook nog steeds dat een universitaire bachelor nog steeds niet wordt gezien als 'voltooid', het is gebruikelijk om dit af te ronden met een master.ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:31:
Je kan het toch gewoon proberen als ZZP'er? Je hebt nu niets te verliezen - je hebt immers nog geen baan. Als zeer prille junior bij een detacheerder gaan werken is naar mijn mening hetzelfde als gaan ZZP'en - alleen dan blijft er gigantisch veel aan de detacheerstok hangen.
Nou, ik kan nog wel een paar nadelen noemen. Zowel aan de financiële als aan de 'zachte kant'.TheTurk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:40:
[...]
Als ZZP wordt er meer van je verwacht en sneller. Je pakt problemen veel professioneler op, door meer te adaptoren.
Je dient gewoon meer als ZZPer omdat je veel kunt afschrijven, dan betaal je zo 36% IB. Bij loondienst zit je gauw op 45% en kan je niets afschrijven.
Enige nadeel van ZZP er is, dat je elk jaar of 2 jaar een interview moet aangaan.
Ik denk dat het is hoe je ernaar kijkt. Ik zie in dit lijstje vooral voordelen om eerlijk te zijnsOid schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:28:
[...]
Nou, ik kan nog wel een paar nadelen noemen. Zowel aan de financiële als aan de 'zachte kant'.ZZP kan natuurlijk een heel prettige vorm zijn, maar ik ben van mening dat de nadelen vaak onderbelicht blijven. Dus hierbij wat nuance aan ZZP'eren
- Je bent zelf verantwoordelijk voor pensioenopbouw. Ook voor eventueel nabestaandenpensioen.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor arbeidsongeschiktheidsverzekering (is dit intussen al een verplichting?).
- Je heb minder zekerheid dan (met een vaste aanstelling) in loondienst
- Een bedrijf gaat niet in jou investeren als ZZP'er; je mag het allemaal zelf uitzoeken
- Het is lastiger om een band met collega's op te bouwen (een beetje afhankelijk van branche en opdrachtduur)
Je krijgt wel extra druk, want je kan heel makkelijk een ontbinding krijgen, dus je instelling is anders.m181087 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Kortom, je weet jezelf als ZZPer meer te motiveren. Dat is dus puur je eigen werk instelling en staat los van wel of niet ZZP worden.
Pensioen opbouw is niet het zelfde als AOW, wat iedereen krijgt. Daarnaast krijg ik mijn pension pas met 72 jaar, voor een turk is dat bijna niet haalbaar. En na je 60 heb je bijna geen kosten meer, mits je huis hebt afbetaald.sOid schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:28:
[...]
Nou, ik kan nog wel een paar nadelen noemen. Zowel aan de financiële als aan de 'zachte kant'.ZZP kan natuurlijk een heel prettige vorm zijn, maar ik ben van mening dat de nadelen vaak onderbelicht blijven. Dus hierbij wat nuance aan ZZP'eren
- Je bent zelf verantwoordelijk voor pensioenopbouw. Ook voor eventueel nabestaandenpensioen.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor arbeidsongeschiktheidsverzekering (is dit intussen al een verplichting?).
- Je heb minder zekerheid dan (met een vaste aanstelling) in loondienst
- Een bedrijf gaat niet in jou investeren als ZZP'er; je mag het allemaal zelf uitzoeken
- Het is lastiger om een band met collega's op te bouwen (een beetje afhankelijk van branche en opdrachtduur)
Hoezo, je betaald toch gewoon je premie, en je hebt recht op uitkeringen al dan niet gegarandeerd ? Het sociale stelsel van WW, AOW, WAO zou financieel draagvlak verliezen door dat het een omslag stelsel is (dwz het wordt betaald door de ondernemers en werkenden, het is geen spaar/beleg systeem, zoals je pensioen)TheTurk schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:21:
[...]
Het systeem werkt niet als IEDEREEN zzper zou worden, want dan stort de pensioen stelsel in elkaar!
[ Voor 6% gewijzigd door jeanj op 04-10-2023 01:24 ]
Ik bedoelde met pensioen stelsel, sociale stelsel. Je moet niet vergeten dat het pensioen systeem ook alleen maar werkt. Omdst het collectief is. Heel veel werknemerd willen eigenlijk anders beleggen, maar krijgen niet de keuze. Ik snap ook niet waarom je pensioen moet opbouwen, want een AOW zou voldoende moeten zijn. Omdat iedereen pensioen opbouwt, blijft de AOW laag.jeanj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 01:24:
[...]
Hoezo, je betaald toch gewoon je premie, en je hebt recht op uitkeringen al dan niet gegarandeerd ? Het sociale stelsel van WW, AOW, WAO zou financieel draagvlak verliezen door dat het een omslag stelsel is (dwz het wordt betaald door de ondernemers en werkenden, het is geen spaar/beleg systeem, zoals je pensioen)
Men had bij de pensioen herziening direct de AOW mee moeten nemen ....
Er zijn zat mensen die niet bij een collectief pensioen zijn aangesloten of die het op andere wijze (verwachten) te regelen, door verkoop eigen zaak of huis of nog anders.TheTurk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:16:
[...]
Ik bedoelde met pensioen stelsel, sociale stelsel. Je moet niet vergeten dat het pensioen systeem ook alleen maar werkt. Omdst het collectief is. Heel veel werknemerd willen eigenlijk anders beleggen, maar krijgen niet de keuze. Ik snap ook niet waarom je pensioen moet opbouwen, want een AOW zou voldoende moeten zijn. Omdat iedereen pensioen opbouwt, blijft de AOW laag.
[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 04-10-2023 11:29 ]
Klopt, dit is wat ik probeerdte te vertellen. AOW als bijstand...ehm ja, maar als je 72 bent en je huis hebt afbetaald, dan lijkt het me voldoende.jeanj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:02:
[...]
Ik krijg niet de indruk dat je begrijpt hoe het AOW in combinatie met Pensioen werkt. Het is juist anders om, omdat iedereen AOW krijgt, wordt er minder pensioen opgebouwd. Men kijkt naar het gewenste/geplande inkomen na pensionering, daar trekt met de AOW af en de rest moet met pensioen opbouw worden gerealiseerd.
[ Voor 7% gewijzigd door jeanj op 04-10-2023 12:08 ]
In loondienst ben je net zo goed zelf verantwoordelijk voor je pensioenopbouw. Ja, een werkgever legt meestal wat voor je maar de meeste (jonge) werknemers geen flauw idee hoeveel ze opbouwen. Bij de (semi) overheid is het meestal goed geregeld. Maar er zijn ook ontzettend veel werkgevers die < €100 p/m inleggen. Dan ben je als nog arm wanneer je met pensioen gaat.sOid schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:28:
[...]
• Je bent zelf verantwoordelijk voor pensioenopbouw. Ook voor eventueel nabestaandenpensioen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq