CV leidingwerk geschikt voor warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:56
Vraag: is mijn CV leidingwerk geschikt voor mijn warmtepomp?

Huis uit 1931, 161 m2, zeer redelijk geisoleerd (HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie volgt).
Huidig gasverbruik zo'n 800 m3 per jaar inclusief SWW. Dit is met 3 dagen per week verwarming overdag uit en 's nachts verwarming altijd uit. Boven wordt er nu vrijwel nooit verwarmd.

Verbouwing volgt: begane grond grotendeels schuimbeton met vloerverwarming (VVW) 10 cm hoh, 42 m2.
Daarna warmtepomp: Mitsubishi electric SUZ-SWM80VA2.
Minimaal vermogen 3.5 a 3.8 kW, maximaal 8 kW bij -10 gr.
Plan CV leidingwerk: zie de afbeelding.

Vraag 1: is mijn CV leidingwerk geschikt voor mijn warmtepomp?
Ik dacht: VVW 6 groepen maakt 12 liter/min, dat zou moeten kunnen door koper 22 mm uitwendig?
Hoef ik dus geen (kostbare) aanpassingen aan het CV leidingwerk te laten doen?
Of gaat het door de 3 radiatoren in het aanvoertraject richting de VVW (de radiatoren links op de afbeelding) toch ergens suizen?

Vraag 2: gaan mijn oude radiatorkranen ergens suizen?

Mijn dank is groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8xf0CAO1sgj61M9AcCdsOl59lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze6toVNSCGwvVmkANjLyr7cI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-09-2023 21:39 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Beste antwoord (via SebastiaanPs op 22-09-2023 06:32)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Op warmtepompweetjes staat een mooie tabel om uit te rekenen of je voldoende flow door je leidingen kan krijgen voor de benodigde hoeveelheid kW (https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/). Uiteindelijk krijg je bij een hoog genoege aanvoertemperatuur altijd wel voldoende vermogen door je leidingen, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van je COP.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Op warmtepompweetjes staat een mooie tabel om uit te rekenen of je voldoende flow door je leidingen kan krijgen voor de benodigde hoeveelheid kW (https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/). Uiteindelijk krijg je bij een hoog genoege aanvoertemperatuur altijd wel voldoende vermogen door je leidingen, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van je COP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat je dat warmtepatroon niet kan handhaven met een wp.
Dit is met 3 dagen per week verwarming overdag uit en 's nachts verwarming altijd uit. Boven wordt er nu vrijwel nooit verwarmd.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
frennek schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:54:
idd, en dan heb je ook nog blijvend een mengverdeler nodig bij de vloerverwarmingverdeler, want daar wil je geen 45°C water in hebben.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:06
Is het niet mogelijk om een monoblock warmtepomp beneden aan te sluiten aan de vloerverwarming, en daarvoor bij de installatie van de vloerverwarming 28 mm te gebruiken? De rest van het huis kan dan worden aangesloten op de 22 mm die naar boven gaat (maar het vermogen dat je daarmee gaat vragen is minder dan de helft van wat de vloerverwarming gaat leveren). En dan een warmtepompboiler op zolder zetten voor het warme water.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
frennek schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:54:
Ja volgens die tabel is de maximale flow door koper 22 mm uitwendig 16.7 liter per minuut.
Maar hoeveel gaat er door een radiator?
Wellicht VVW altijd open (12 liter/min) en dan verder met de radiatorknoppen de flow zodanig beperken zodat er geen ruis in de leidingen ontstaat?
Volgens mij gaat de WP flow door de installateur worden afgesteld zo rond de 17 l/min, dus dan kom je niet snel aan de max van koper 22 mm uitwendig, als er twee hoofdtakken zijn.
Wolly schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:55:
Houd er wel rekening mee dat je dat warmtepatroon niet kan handhaven met een wp.
[...]
Ja dat wordt 24/7 verwarmen met misschien 0.5 gr nachtverlaging.
JBtL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:03:
Is het niet mogelijk om een monoblock warmtepomp beneden aan te sluiten aan de vloerverwarming, en daarvoor bij de installatie van de vloerverwarming 28 mm te gebruiken? De rest van het huis kan dan worden aangesloten op de 22 mm die naar boven gaat (maar het vermogen dat je daarmee gaat vragen is minder dan de helft van wat de vloerverwarming gaat leveren). En dan een warmtepompboiler op zolder zetten voor het warme water.
Dit is ook een goeie, was een goed optie geweest. Het plan met de split is nu al geaccordeerd/besteld. Dit heeft wel als voordeel: niet het geluid van een warmtepompboiler in huis.

Iemand ervaring met normale radiatorkranen? Gaat dat ter plaatse van de knop ruisen bij de flow van een warmtepomp, of geen last van?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
verkeerslicht schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:01:
[...]

idd, en dan heb je ook nog blijvend een mengverdeler nodig bij de vloerverwarmingverdeler, want daar wil je geen 45°C water in hebben.
Die mengverdeler zal hij sowieso nodig blijven hebben vanwege de radiatoren die sowieso een hogere aanvoertemperatuur wensen om nog enigszins te blijven functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 06:31:

Iemand ervaring met normale radiatorkranen? Gaat dat ter plaatse van de knop ruisen bij de flow van een warmtepomp, of geen last van?
Ja, maar dat hangt af of de kranen open staan - dus zo veel mogelijk opendraaien en zo min mogelijk thermostaatkranen gebruiken. In het algemeen, hoe meer radiatoren open staan, hoe meer flow er mogelijk is zonder geluid - overweeg dus ook om boven open te zetten als je hier een probleem mee ervaart (die geven toch maar weinig warmte af t.o.v. de vloerverwarming beneden).

Je kan het debiet van de warmtepomp meestal instellen binnen een bandbreedte - daarmee kan je dus bijna altijd wel een instelling vinden die geen overlast geeft. Nominale debiet is vaak ook afhankelijk van het vermogen van de warmtepomp
In mijn geval is het allemaal nog een maatje kleiner, 15mm leidingwerk in 2 takken met 22 in het gezamenlijke gedeelte. Maar de warmtepomp is ook een maatje kleiner. Ik heb alleen radiatoren en kan precies het verschil zien - bij 13 l/m (780l/h) komt er geluid uit de leidingen en bij 12 l/m (720l/h) niet. Die laatste is dan de instelling die ik gebruik- want hoe hoger het debiet, hoe hoger de COP.

Bottom line - geluid is bijna nooit een probleem, want er is meestal wel simpel wat aan te doen, en volgens mij gaat dit zo bij jou wel werken. Maar geluid voorkomen kan wel ten koste gaan van wat extra verbruik van de warmtepomp, dus probeer altijd een zo hoog mogelijk debiet te realiseren (en zo min mogelijk beperkingen in het leidingwerk, denk aan kranen, knietjes etc.)

[ Voor 43% gewijzigd door JBtL op 22-09-2023 11:29 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
frennek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:55:
[...]

Die mengverdeler zal hij sowieso nodig blijven hebben vanwege de radiatoren die sowieso een hogere aanvoertemperatuur wensen om nog enigszins te blijven functioneren.
Vloerverwarming overal is uiteraard te prefereren, maar de radiatoren blijven echt nog wel wat doen afhankelijk van hoe groot deze zijn. Er zijn zat mensen hier op Tweakers die met slechts radiatoren op een redelijk lage aanvoertemperatuur stoken.

Zeker met de combi vvw begane grond en 24/7 stoken verwarmt de bovenverdieping prima mee.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
JBtL schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:24:
[...]

Ja, maar dat hangt af of de kranen open staan - dus zo veel mogelijk opendraaien en zo min mogelijk thermostaatkranen gebruiken. In het algemeen, hoe meer radiatoren open staan, hoe meer flow er mogelijk is zonder geluid - overweeg dus ook om boven open te zetten als je hier een probleem mee ervaart (die geven toch maar weinig warmte af t.o.v. de vloerverwarming beneden).

Je kan het debiet van de warmtepomp meestal instellen binnen een bandbreedte - daarmee kan je dus bijna altijd wel een instelling vinden die geen overlast geeft. Nominale debiet is vaak ook afhankelijk van het vermogen van de warmtepomp
In mijn geval is het allemaal nog een maatje kleiner, 15mm leidingwerk in 2 takken met 22 in het gezamenlijke gedeelte. Maar de warmtepomp is ook een maatje kleiner. Ik heb alleen radiatoren en kan precies het verschil zien - bij 13 l/m (780l/h) komt er geluid uit de leidingen en bij 12 l/m (720l/h) niet. Die laatste is dan de instelling die ik gebruik- want hoe hoger het debiet, hoe hoger de COP.

Bottom line - geluid is bijna nooit een probleem, want er is meestal wel simpel wat aan te doen, en volgens mij gaat dit zo bij jou wel werken. Maar geluid voorkomen kan wel ten koste gaan van wat extra verbruik van de warmtepomp, dus probeer altijd een zo hoog mogelijk debiet te realiseren (en zo min mogelijk beperkingen in het leidingwerk, denk aan kranen, knietjes etc.)
Dit is nuttige info en geruststellend
@JBtL: veel dank!
verkeerslicht schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:54:
[...]

Vloerverwarming overal is uiteraard te prefereren, maar de radiatoren blijven echt nog wel wat doen afhankelijk van hoe groot deze zijn. Er zijn zat mensen hier op Tweakers die met slechts radiatoren op een redelijk lage aanvoertemperatuur stoken.

Zeker met de combi vvw begane grond en 24/7 stoken verwarmt de bovenverdieping prima mee.
Voor mijn VVW op de begane grond heb ik gekozen voor een gesloten pomploze verdeler, dus de WP pompt direct de vloer in. Ik verwarm straks met de WP 24/7 op de begane grond en daarnaast (met lage temperatuur) via de radiatoren op de 1e en 2e verdieping. Het zal daardoor op de 1e en 2e verdieping al warmer zijn dan nu. En nu stook ik boven nooit omdat wij daar geen behoefte aan hebben.

Als er in de toekomst wel behoefte is aan hogere temperaturen op de 1e en 2e verdieping (bijv. kinderen op hun kamer aan het leren oid), dan kan ik het wellicht oplossen met fans en/of T33 radiatoren.

Ik heb begrepen dat een mengverdeler voor de VVW belangrijke nadelen heeft bij een WP doordat je een hogere Ta vanaf de WP nodig hebt (dus lagere COP) en de extra pomp behoorlijk energie kan verbruiken.
Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Correct, en klinkt als een goed plan

[ Voor 68% gewijzigd door JBtL op 22-09-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij mij in huis (Vloerverwarming bg 130m2, 1e 90m2, 2e 20m2) wordt alles gevoed door 20mm henco leidingen. Had het liever anders gezien, maar moest roeien met de riemen die ik heb. Gelukkig wel per parallel aangesloten per verdieping. Maar het gaat best prima. Flow is wat hoger dan wenselijk wellicht, maar warm krijgen doen we het wel. Ook op <30 graden aanvoer.

Neem aan dat je iets hoger gaat stoken, wat al een beetje helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 22-09-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:36
Kort door de bocht gaat dit wel goed denk ik. Ik heb ook zoiets, hoofdnet is 3/4" en 22 mm. Huis uit 1939, wel alleen radiatoren, en kom van een hoger gasverbruik (~1300 m³).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Dank allen!
Ik zal later een feedback posten hier, als het systeem volledig klaar en werkende is.

Wat ik dan ook wil doen is de Ta en Tr van verschillende radiatoren en de VVW meten. ik ben benieuwd of de radiatoren dichtbij de binnenunit een hogere flow en kleinere delta-T bereiken dan de VVW (verder van de binnenunit) en of de radiatoren daardoor in beperkte mate als “bypass” functioneren.

Pagina: 1