CV leidingwerk geschikt voor warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:56
Vraag: is mijn CV leidingwerk geschikt voor mijn warmtepomp?

Huis uit 1931, 161 m2, zeer redelijk geisoleerd (HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie volgt).
Huidig gasverbruik zo'n 800 m3 per jaar inclusief SWW. Dit is met 3 dagen per week verwarming overdag uit en 's nachts verwarming altijd uit. Boven wordt er nu vrijwel nooit verwarmd.

Verbouwing volgt: begane grond grotendeels schuimbeton met vloerverwarming (VVW) 10 cm hoh, 42 m2.
Daarna warmtepomp: Mitsubishi electric SUZ-SWM80VA2.
Minimaal vermogen 3.5 a 3.8 kW, maximaal 8 kW bij -10 gr.
Plan CV leidingwerk: zie de afbeelding.

Vraag 1: is mijn CV leidingwerk geschikt voor mijn warmtepomp?
Ik dacht: VVW 6 groepen maakt 12 liter/min, dat zou moeten kunnen door koper 22 mm uitwendig?
Hoef ik dus geen (kostbare) aanpassingen aan het CV leidingwerk te laten doen?
Of gaat het door de 3 radiatoren in het aanvoertraject richting de VVW (de radiatoren links op de afbeelding) toch ergens suizen?

Vraag 2: gaan mijn oude radiatorkranen ergens suizen?

Mijn dank is groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8xf0CAO1sgj61M9AcCdsOl59lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze6toVNSCGwvVmkANjLyr7cI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-09-2023 21:39 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Beste antwoord (via SebastiaanPs op 22-09-2023 06:32)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Op warmtepompweetjes staat een mooie tabel om uit te rekenen of je voldoende flow door je leidingen kan krijgen voor de benodigde hoeveelheid kW (https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/). Uiteindelijk krijg je bij een hoog genoege aanvoertemperatuur altijd wel voldoende vermogen door je leidingen, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van je COP.

Alle reacties

Pagina: 1