Hmm wellicht interessant maar ik heb altijd dan het gevoel "it's not the real deal" dan.mrmrmr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:56:
[...]
Ik heb nu een Chinese replica* van Cavel Design. De stoel zit niet onprettig, al ben ik wel verwend door een Duitse bureaustoel van 40 jaar oud met een fijne rugleuning die draait om een horizontale as in de rugholte. Ik zoek nog een reparateur (stofferen, zachte kunststof armleuningen, veer).
De EA 119 (102) van Cavel Design zit wel een beetje wiebelig (naar voor/achter), maar daar valt mee te leven voor deze prijs. De handle onderaan aan de achterzijde zit wat los. Wielen zijn stil en rollen goed. De veer is ook goed en omhoog/omlaag instelbaar. Instellen van bewegelijkheid voor/achter gaat op een manier die voor mij niet zo intuïtief is. De handle met schroef links draait vrij als ik de ovale handle rechts losdraai. De gietrandjes onder aan de armleuning zijn niet netjes glad gemaakt, maar je kunt je er niet aan bezeren.
Er is nog een andere replica serie uit China die er niet zo mooi uit ziet. Op foto's kun je dat wel herkennen als je goed kijkt.
Vitra maakt de stoelen wel heel erg duur. De prijs van de replica is 12% van de prijs van Vitra.
Het korte model is te zien bij de Avondshow. Zo te zien hebben ze daar het een ander buizenframe onderstel gegeven om aan te kunnen schuiven op tapijt.
Overigens jammer dat de collectie van Leolux zo is verschraald. Fraai ontworpen modellen uit de jaren '90 zijn er niet meer. Bepaalde modellen daarvan kun je ook als tijdloos zien. Bijvoorbeeld de understated Vinja, Carabita. De expressieve Tango is er nog wel.
* Zie ook https://www.deondernemer....plica-design-shops~384952 . Het is kennelijk niet illegaal ze te importeren via Ierland.
Het komt wellicht dichtbij het origineel en voor een fractie van de prijs maar toch.
Wat hier ook al gezegd wordt is een namaak/reproductie nooit 100% gelijk aan de echte en dat stoort mij dan weer persoonlijk.
Laat staan de waarde over de jaren.
Het is toch ook een soort van investering in mijn geval.
De Eames Lounge Chair + Ottoman was/is ook te koop voor 1000eur als namaak uit China.
Het origineel is rond de 10k. Is het origineel 10k waard? Wat mij betreft niet.
Als je dan plezier kan hebben voor 10% van de prijs voor een nepper, waarom niet zeg ik dan.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie