Zit/sta bureau: beweging en ergonomie accessoires ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

Zit/sta bureau: beweging en ergonomie accessoires ervaringen

Zit en sta bureau zijn inmiddels gemeengoed, zie ook het topic: Het grote zit/sta bureau's-topic

Daarnaast zijn er ook al een ruim assortiment aan accessoires beschikbaar voor ergonomie en beweging. Hoewel dit topic zich richt op zit/sta bureaus zijn sommige accessoires uiteraard ook geschikt voor normale bureaus.

Hieronder een selectie van bekende beweging en ergonomie accessoires, er zijn er uiteraard meer die uiteraard besproken kunnen worden. De plaatjes zijn ter illustratie, geen bewuste keuzes qua merken/types.
Bureau fietsen
Bureau fietsen zijn fietsen die geplaatst kunnen worden onder het bureau om zo aan beweging te komen vergelijkbaar aan een hometrainer.
Afbeeldingslocatie: https://www.worktrainer.nl//Files/2/24000/24864/ProductPhotos/Large/1907762823.png
Bureau fiets trappers
Bureau fiets trappers bestaan niet uit een volledige trainer met zitting, maar alleen de trappers zodat die gebruikt kunnen worden met een normale bureaustoel. Hierdoor ook geschikt voor normale bureaus.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gjY5koYDGOj/550x550.jpg
Bureau loopband
Een bureau loopband is een loopband zonder steunen die geplaatst kan worden onder een zit/sta bureau.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/rpBn1MZZvN94/P8zxY1/550x421.jpg
Bureau ergonomie matten
Een bureau ergonomie mat zijn speciale matten gericht op het minder vermoeid raken bij het staan achter een zit/sta bureau.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.ergohome.nl/uploads/2020/08/Ambience-Muvmat-Aeris.jpg

Doel topic

Bespreek hierbij ervaringen en advies bij zit/sta bureau: beweging en ergonomie accessoires. Ergonomie en bureaustoelen is bewust buiten beschouwing gelaten, ga hiervoor s.v.p. naar: Bureaustoel 8 uur per dag

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
TS trapt af, met een kantoorbaan van 40 uur per week ben ik op zoek naar mogelijkheden om wat meer beweging te krijgen ook tijdens het werken. Zowel een bureaufiets als een bureau loopband lijken me interessante opties, maar ik heb er zelf nog geen ervaringen meer. Ik ben voornamelijk benieuwd naar het verschil in het productief kunnen zijn, d.w.z. effectiviteit van het gebruik toetsenbord en muis tijdens het fietsen of het lopen.

Dus ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een of beide opties qua productiviteitsverschil.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb bij een vorige werkgever wel eens zo'n fiets uitgeprobeerd, op zich is het peddelen wel lekker maar je krijgt gauw last van zadelpijn en ik vind het ook onhandig met muizen en typen, je gaat dan toch voorover op je bureau hangen omdat je je armleuningen mist. Zelfde voor staand werken, minus de zadelpijn natuurlijk :*)
En ik vergeet nog wat, als je in een call zit hoort iedereen je ademen omdat je beweegt en praat tegelijk. Dat geeft een nogal hijgerig effect.

[ Voor 18% gewijzigd door Frieda op 20-09-2023 00:44 ]

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:38
Ik zit zelf te denken aan een stepper.
Afbeeldingslocatie: https://www.insportline.eu/p792/inSPORTline-Mini-Stepper.jpg

Eenvoudig neer te zetten en opzij te schuiven. Handig voor wanneer je staat. Ik weet niet of het een beetje werkt wanneer je invoer aan het doen bent, maar voor het bijwonen van vergaderingen lijkt het me wel nuttig.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:57
Vergaderingen zonder beeld dan wel haha. Zie echt niet in hoe die stepper ooit comfortabel zouden zijn tijdens typen of beeldvergaderen. En als je wel moet praten sta je te hijgen.

Ik wil wel zon sta-mat zeg maar, iemand daar ervaringen mee?

• -Marco
Oh en zo'n bal om op te zitten is ook fijn zo nu en dan!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 18:21
Ik ben ook wel benieuwd naar welke matten goed bevallen. Er zit best wel veel prijs verschil tussen matten, wat maakt een zit sta mat goed en waarop moet je letten?

Eerder had ik de Autonomous Anti Fatigue Mat, op het oog. Veel positieve reviews van te vinden. Maar 84 Eur voor een rubberen mat klinkt duur op het eerste gezicht.

[ Voor 33% gewijzigd door Hipkip90 op 20-09-2023 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat dat soort dingen om te bewegen achter je bureau alleen maar averechts werken omdat je toch een gespannen houding moet aannemen tijdens je werk.
Zo'n mat zal wel werken om langer te staan, maar imo kan je dan beter gewoon gaan zitten. Lang staan is ook slecht voor de rug, ook met een mat.

Wat bij mij goed werkt is gewoon meer van je bureau weg gaan en wat lopen, dus 15-30 minuten echt productief zijn en dan weer even opstaan en weglopen en wat bewegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 20-09-2023 16:59 ]

• -Marco
Ernemmer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:30:
Ik denk dat dat soort dingen om te bewegen achter je bureau alleen maar averechts werken omdat je toch een gespannen houding aanneemt omdat je toch moet werken en bewegen tegelijk.

Zo'n mat zal wel werken om langer te staan, maar imo kan je dan beter gewoon gaan zitten. Lang staan is ook slecht voor de rug, ook met een mat.

Wat bij mij goed werkt is gewoon meer van je bureau weg gaan en wat lopen, dus 15-30 minuten echt productief zijn en dan weer even opstaan en weglopen en wat bewegen.
In de basis ben ik het hier wel mee eens hoor. Heb een zit/sta-bureau thuis en op werk, maar gebruik die ook echt niet de hele dag om te staan. Alleen als je staat, dan lijkt zo'n matje mij wel fijn.

Alles waarbij je actief moet zijn achter je scherm gaat er bij mij niet in, wil normaal kunnen focussen.

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-06 12:32

Cpt-Cholo

I did it again...

Veranderen van houding is echt het belangrijkste. Lang rechtstaan is ook niet goed. Dus idd veel opstaan en bewegen. Je moet heel goed luisteren naar je lichaam. Als er iets vermoeiend aanvoelt zou ik gewoon veranderen van houding.
Neemt natuurlijk niet weg dat je dit kan combineren met matjes ed. Als het maar helpt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:54
defiant schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:25:
TS trapt af, met een kantoorbaan van 40 uur per week ben ik op zoek naar mogelijkheden om wat meer beweging te krijgen ook tijdens het werken. Zowel een bureaufiets als een bureau loopband lijken me interessante opties, maar ik heb er zelf nog geen ervaringen meer. Ik ben voornamelijk benieuwd naar het verschil in het productief kunnen zijn, d.w.z. effectiviteit van het gebruik toetsenbord en muis tijdens het fietsen of het lopen.

Dus ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een of beide opties qua productiviteitsverschil.
Bij ons op kantoor hebben ze ook diverse zaken uitgeprobeerd. In de eerste periode wordt het nog wel gebruikt maar het sterft al snel een stille dood. Enkel de sta-bureau's blijven. Maar de hoeveelheid mensen die deze ook actief gebruiken is erg beperkt. Gevoelsmatig zou ik enkel zorgen dat er sta-zit bureau's zijn. Je moet sowieso al in hoogte verstelbare bureau's hebben en vaak zijn de meerkosten beperkt.

Uit onderzoek (zie https://snellezen.com/zit-sta-bureau/) is ook gebleken dat het niet werkt. Mensen gaan namelijk de extra beweging elders weer compenseren en stil achter een bureau staan is ook niet persé gezond.
Beste is om te zorgen dat vaak genoeg op de dag in beweging bent:
* Zelf koffie/thee halen
* Veel water drinken = vaker naar de WC
* Lopen tijdens de lunch
* Lopend vergaderen
* Lopend je belafspraak doen
* Zorgen dat je agenda dit ook toelaat.

Kortom, vergeet al die leuke (maar vooral dure) accessoires en zorg dat je gewoontes ontwikkeld om vaker in beweging te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 21-09-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Hipkip90 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:26:
Ik ben ook wel benieuwd naar welke matten goed bevallen. Er zit best wel veel prijs verschil tussen matten, wat maakt een zit sta mat goed en waarop moet je letten?

Eerder had ik de Autonomous Anti Fatigue Mat, op het oog. Veel positieve reviews van te vinden. Maar 84 Eur voor een rubberen mat klinkt duur op het eerste gezicht.
Ik heb ooit op marktplaats goedkoop een sta-mat van sun-flex kunnen scoren. Het staat inderdaad fijner dan direct op de grond, maar als ik zie wat die nieuw kost zou ik het er niet voor over hebben. Wat anderen ook zeggen wisselen van houdingen is belangrijkst dus even half uurtje staan kan zonder mat ook wel.
Ik heb ook zo'n wiebelkruk van de ikea geleend en is ook leuk voor de afwisseling, maar zou hem toch ook niet zelf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
chrisborst schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:29:
Bij ons op kantoor hebben ze ook diverse zaken uitgeprobeerd. In de eerste periode wordt het nog wel gebruikt maar het sterft al snel een stille dood. Enkel de sta-bureau's blijven. Maar de hoeveelheid mensen die deze ook actief gebruiken is erg beperkt.
Er zit imho nogal een verschil tussen een werkgever die dit soort dingen verzint en verwacht dat werknemers hier gebruik van maken en personen die zelf intrinsiek gemotiveerd zijn om dit soort middelen te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:14
defiant schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:25:

Ik werk thuis maar heb diverse opties allemaal wel eens getest op kantoor toen dit een paar jaar terug opeens een trend was.

Mijn advies is om dit (loopband, fiets etc) gewoon links te laten liggen en tussendoor gewoon ff uit je stoel te gaan en je extra tijd (i.e geen commute) te gebruiken om te wandelen/sporten.

Ik ga bijvoorbeeld vaak in de middagpauze een half uurtje zwemmen etc

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:04
Ik hoop dat ik nog mag reageren; dankzij @Rembock ben ik er zojuist op gewezen dat er ook voor dit onderwerp een draadje is --- uiteraard!

Mijn elektronische zit-/sta bureau is klaar en ik ben nu op zoek naar, misschien, een loopband en zeker ook een bureaustoel.

Ik lees hier enkele berichten over matten. Een paar jaar geleden heb ik voor mijn thuisfitness verschillende kwalitatief hoge matten van het merk Airex aangeschaft, gekocht bij Convet. Deze producten zijn met name bedoeld ter preventie en voor revalidatie; bevordert de motoriek, conditie, coördinatie, kracht en de proprioceptieve training. Ze kunnen denk ik ook prima gebruikt worden als accessoire bij het zit-/sta bureau. Specifiek zou ik een van de volgende producten aanraden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn ervaring met een bureaufietstrapper: bij elke omwenteling komt mijn bovenbeen tegen het bureau aan.
Leuk bedacht, niet handig.

Een zit/sta bureau werkt wel aardig, elke 1-2 uur zo'n 20mins staan (bewegend: dansen, heen en weer stappen, hakken+billen) is goed te doen.

Bewegen blijft toch het beste werken: trap lopen, koffie halen, socializen, kies maar uit. Als je maar iets anders doet dan blijven plakken.

Het is ook vooral een mentaal iets. Door minder te zitten en achter je scherm te zitten, hoe langer je het vol kunt houden.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:32
zijn er hier leden die dagelijks op een loopband lopen voor hun bureau hebben ipv een fiets?
in theorie lijkt mij een loopband relaxter dan fietsen.

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:04
Onderzoek TNO en Advies NLsportraad m.b.t. zitten en bewegen:

nl_umpire in "Het grote zit/sta bureau's-topic"

[ Voor 197% gewijzigd door nl_umpire op 28-02-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:02
Leuk draadje,

Kwam al deze tegen.
Bureau loopband, werkt het echt?wat is de beste in de markt?

Welke loopband gebruiken jullie voor je zit/sta bureau?
Zag in het bovengenoemde topic meerdere keren walking pad voorbij komen.

Het lastige is dat er in NL geen winkels zijn die loopbanden voor onder een bureau verkopen zodat je kan testen.

[ Voor 23% gewijzigd door walterworld op 13-06-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb ook wel eens nagedacht over zo'n wandelloopband. Al denk ik dat het meer een gimmick is en niet echt bruikbaar is tijdens het werk.

Ik heb jaren binnen hardgelopen op een goeie loopband, maar die weggedaan vanwege ruimtegebrek:
- het maakt herrie
- hoe smaller en kleiner, hoe lastiger erop te rennen
- binnen zweet je veel sneller
- neemt veel ruimte in.

Al werkend wandelen achter je bureau lijkt me ook niks. Je wilt ook het scherm lezen lijkt me of beetje fatsoenlijk overkomen op de camera. Muizen en tikken gaat m ook niet worden lijkt me: dan moet je echt precies op de goeie plek wandelen en het lijkt me nogal onnatuurlijk.

Als je toch niet op camera hoeft te zijn en je hebt een meeting waarbij je alleen hoeft te luisteren en af en toe wat te zeggen, kan je ook gewoon buiten een rondje gaan lopen en op je telefoon inbellen.

In dat verlengde, gewoon een half uurtje buiten wandelen moet ook gewoon kunnen. Lijkt me veel nuttiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Crosspost ivm loopband:
walterworld schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:54:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/dp/B0CNGLD5ZN
en
https://www.amazon.de/-/en/dp/B0D1C66HTC

Hier mijn budget setup :*)
Devoko 120*80
Mobvoi walking pad

Weer eens wat anders dan het Loctek (lees Flexispot) geweld hier, niet dat daar verder iets mis is hoor.

Bij budget zit sta bureau's zie je vaak een diepte van "maar" 60cm, dan zit je te dicht op het scherm naar mijn mening. Voor mij minimaal 80 diep.
Bureaublad bestaat uit meerdere onderdelen, stoor hier mij niet aan. Kan naar de toekomst toe altijd nog vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:16
Leuk topic. Ik heb ook een zit/sta bureau en ben met hetzelfde idee aan het spelen.

Allereerst, ElectroBOOM heeft een video gemaakt over dat hij een tijdje een loopband gebruikte tijdens z'n werk.

Mij lijkt het vooral lastig om dat ding steeds te verplaatsen als je wilt kunnen zitten. En ik heb daar ook de ruimte niet voor helaas.

Daarnaast, ik heb een tijdje zo'n fiets/trap ding geleend van mijn moeder, maar dat beviel helemaal niet. Die dingen zijn over het algmeen te licht zodat ze verschuiven als je gaat trappen. En het trapt ook niet echt soepel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/aa2e4f795d8a12dc44f3633d99352a0e8d90c126/?url=https%3A%2F%2Fmedia.s-bol.com%2FgjY5koYDGOj%2F550x550.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
segil schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:51:
Leuk topic. Ik heb ook een zit/sta bureau en ben met hetzelfde idee aan het spelen.

Allereerst, ElectroBOOM heeft een video gemaakt over dat hij een tijdje een loopband gebruikte tijdens z'n werk.

[YouTube: Getting in Shape by Sketchy Treadmill over 1 Year]

Mij lijkt het vooral lastig om dat ding steeds te verplaatsen als je wilt kunnen zitten. En ik heb daar ook de ruimte niet voor helaas.

Daarnaast, ik heb een tijdje zo'n fiets/trap ding geleend van mijn moeder, maar dat beviel helemaal niet. Die dingen zijn over het algmeen te licht zodat ze verschuiven als je gaat trappen. En het trapt ook niet echt soepel.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://afinjo.nl/4249-large_default/king-smith-walkingpad-x23-volledig-opvouwbare-loopband-hardloopband-16kmu.webp

Er bestaan ook inklapbare wandelbanden, zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:39
ondertussen ben ik hier ook naar aan het kijken.

Sinds het remote werken merk ik meer en meer dat ik om 9u ga zitten, aan de meeting marathon begin en pas rond 12u30 een eerste keer rechtsta. Niet echt gezond dus.

Voor sommige meetings waar ik zelf niet moet presenteren/faciliteren lijkt het me wel een uitkomst om die te volgen en ondertussen te wandelen op de loopband. er zijn ook een aantal mensen in mijn netwerk die dit standaard doen (tot de extremen van 30km per dag wandelen op die manier)

Maar ik zoek vooral ervaringen van mensen die dit ook doen en wat tips en tricks zijn en wat goede toestellen zijn.
Pagina: 1

Let op:
Voor zit/sta bureau discussie: Het grote zit/sta bureau's-topic
Voor bureaustoel discussie: Bureaustoel 8 uur per dag