Congestiemanagement: "het stroomnet zit vol"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 21:35
Afgesplitst uit Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
FreakGIB schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:04:
Volgens mij is een van de problemen met residentiële zonnepanelen dat de teruggeleverde stroom, die op laagspanning werkt, niet ver kan worden getransporteerd. De energie is waarschijnlijk vooral bruikbaar in de nabije omgeving; daarna worden de verliezen te groot, denk ik. Windmolens daarentegen leveren energie die vaak wordt omgezet in hoogspanning, waardoor het een veel groter bereik heeft. Dit maakt windenergie potentieel impactvoller wanneer er veel wind is.
Het is niet zo dat stroom ergens naartoe gepompt wordt of zo. Stroom gaat gewoon waar kabels zijn. Natuurlijk zal stroom bij voorkeur lokaal gebruikt worden, het is geen weg waar je in beide richtingen verkeer kan hebben. Maar als er lokaal een overschot is, dan gaat het via transformatoren op een steeds hogere spanning steeds verder.

Dit is een automatisch proces. Zolang de omvormers aanstaan en de spanning niet te hoog oploopt werkt dat zo. Er zijn voor zover is weet, geen verhalen dat stroom van kleingebruikers overbelasting heeft veroorzaakt op het midden- of hoogspanningsnet. Op veel plekken is het laagspanningsnet wel vol.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2023 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:09
@phicoh Er zijn een behoorlijk aantal plekken/knooppunten waar het middenspanningsnetwerk wel overbelast is.
Wijken met veel PV die in zo'n gebied liggen hebben zeker wel last van die congestie. Vooral Liander loopt een beetje achter...

Netbeheer Nederland heeft een kaartje waar je de transportcapaciteit voor invoeding kunt bekijken. Wel vooral gericht op grote installaties, maar het geeft een indruk van de situatie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:32:
Netbeheer Nederland heeft een kaartje waar je de transportcapaciteit voor invoeding kunt bekijken. Wel vooral gericht op grote installaties, maar het geeft een indruk van de situatie.
Maar betekent dat dat net zoals op het laagspanningsnet de spanning op het middenspanningsnet te hoog oploopt, of gaat dit meer om een administratieve beperking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
phicoh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:44:
[...]

Maar betekent dat dat net zoals op het laagspanningsnet de spanning op het middenspanningsnet te hoog oploopt, of gaat dit meer om een administratieve beperking?
Als dat niet gemanaged zou worden loopt dat ook te hoog op en/of gaat er meuk kapot.
Administratieve beperking is een tool voor een (tijdelijke) oplossing.

Afaik moet dat allemaal zo veel mogelijk voorkomen worden.
Het fijne weet ik er ook niet van. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:07:
Als dat niet gemanaged zou worden loopt dat ook te hoog op en/of gaat er meuk kapot.

Afaik moet dat allemaal zo veel mogelijk voorkomen worden.
Het fijne weet ik er ook niet van. :)
Ik ben niet tegen administratieve beperkingen. Het is inderdaad belangrijk dat de boel niet stuk gaat.

Waar het me omging is dat zolang een middenspanningsnet niet in technische zin overbelast is, stroom uit een PV installatie van een kleingebruiker in principe via het middenspanningsnet op het hoogspanningsnet kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op middenspanning zijn natuurlijk wel wat mogelijkheden, de 10kV transformatoren hebben vaak meerdere aftakkingen. Waar het denk ik vaker spaak loopt is op het hoogspanningsstation, dat er (theoretisch) niet voldoende capaciteit van 150 kV naar 10 kV is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Maasluip Het loopt dus ook vaak eerder stuk waarbij de netbeheerder gewoon geen capaciteit heeft op het midden én laagspanningsnetwerk.

Niet overal is/was een ring/ster beschikbaar. En soms lijkt men gewoon heel bewust onvoldoende capaciteit neer te leggen voor compleet nieuwe wijken.

Liander heeft inmiddels ook een postcodecheck waar je kunt bekijken hoe groot de kans is dat je mee mag doen met PV op je dak.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 19-09-2023 10:48 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:56
Raymond P schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:07:
[...]

[Citation required]

Ik zie claims die niet kloppen in mijn ervaring. PV inverters schakelen vrij vroeg af, lang voordat er dingen kapot van gaan, er is helemaal geen congestiemanagement op laagspanning niveau. Er zijn enkele wijken waar spanning op bepaalde dagen te hoog oplopen maar dat zijn de uitzonderingen, wijken met uitzonderlijk veel PV en niet genoeg 230 -> 10 kV capaciteit.

Aanvragen voor aansluitingen die niet gerealiseerd worden zijn op 3x80A / 10 kV+ niveau, en bij de laagspanning krachtstroom aansluitingen is een tekort aan stroom, niet overschot. Als de netbeheerder nu niet kan garanderen dat het 24/7/365 vol gebruikt mag worden in beide richtingen mogen ze die niet aanbieden. Wetten moesten worden aangepast om een aansluiting mogelijk te maken met congestie management, dus op de tijden van piekverbruik / prijs mag je niet meer onttrekken, maar wel terugleveren, en andersom. Voor PV + batterij projecten is dat prima, plain old PV / wind heeft daar iets meer moeite mee. Producenten die meedoen met dynamisch leveren op spot prijs willen helemaal niet leveren als prijs op nul of negatief is, die kunnen onbeperkt aangesloten worden zolang je randvoorwaardes mag stellen (lokaal en globaal net capaciteit).

Congestiemanagement is een long term solution tegen overkill kabels in de grond leggen. Als er teveel aanbod is schakel je maar lekker even af als zon / windproducent. Batterijen, snel schakelbare generatoren en zelfs flexibele afname (warm houden kas/hal/stal met warmtepomp kan ff uurtje op pauze) worden betaald om het net te balanceren (Heeft u flexibel vermogen? Meld je aan!). Elke 3x80A+ aansluiting 100% capaciteit garanderen is niet van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@w00key Ik reageerde op management van middenspanningsnetwerken, niet op laagspanningsnetwerk niveau. Al zou ik zeker niet uitsluiten dat in bepaalde wijken transformatoren bewust op een lage trapstand staan.

Voor zover ik begrepen heb uit de uitleg van Tennet is congestiemanagement een tool die ze tijdelijk inzetten totdat netverzwaring is gerealiseerd.

En voor zover niet duidelijk was ging het mij enkel om transportcapaciteit en niet om aansluitcapaciteit.
Ik was er niet eens van op de hoogte dat dat inmiddels ook op aansluitniveau toegepast/afgedwongen kan worden.

Van wat wil je exact citation? Als ik iets verkeerd begrepen heb dan wil ik best ff terug zoeken naar de text waaruit ik die conclusie getrokken heb, voor zover dat nog vindbaar is. Maareh, not my field...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dienstmededeling: Afgesplitst uit Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Ik denk dat dit interessante onderwerp voldoende actualiteit en discussiewaarde heeft voor een topic.
@phicoh is nu dus onverwacht topicstarter, is er iemand die wil bijdragen voor een leuke topicstart?

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2023 13:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Liander verzorgde op 21 september een lezing over de "uitdagingen" op het LS-net in Nijmegen (en gedeeltelijk de regio). Men heeft diverse scenario's gesimuleerd voor de binnenstad van Nijmegen en
in het ergste geval (helemaal van het gas af, alles elektrisch, veel EV's) zijn er ca. 26? extra middelspanningsstations nodig wat ongeveer een verdubbeling van het huidige aantal is.
Liander wil deze uitdaging dan ook structureel aanpakken en zet in op een geleidelijkere transitie met "slimme" sturing.

In de binnensteden is de "netcongestie" voornamelijk aan de afnamekant te verwachten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik heb net een video gezien van de akkudoktor die ik volg omdat hij het EOS aan het maken is op GitHub met een klubje, wat het Energiemanagement moet overnemen in een huis. Maar dat terzijde. In een recente video YouTube: Stromnetzkosten EXPLODIEREN - Aber keiner sieht diesen einfachen TRICK! , verklaart hij dat het probleem helemaal niet zo groot is als het lijk.
Tenminste als de ingenieurs van Siemens en Tennet maar aan de slag kunnen.

Kan iemand de inhoud voor mij iets duidelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@niki_lauda
Heel kort gezegd:
Het (net)voltage kan gereduceerd worden door het blindvermogen te laten regelen door de omvormer.
Sommige omvormers hebben die mogelijkheid ingebouwd.
Door stroomspoelen en condensatoren in een electronisch circuit, kun je een fase verschuiving creeren tussen de stroom en spanning
Die faseverschuiving resulteert in blindvermogen die als bijkomend voordeel een spanningsreductie van wel 20% kan veroorzaken aan de uitgang.
Even vertalen naar NL: https://www.sma.de/partner/expertenwissen/blindleistung

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2025 07:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
AUijtdehaag schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:38:
Door stroomspoelen en condensatoren in een electronisch circuit, kun je een fase verschuiving creeren tussen de stroom en spanning
Die faseverschuiving resulteert in blindvermogen die als bijkomend voordeel een spanningsreductie van wel 20% kan veroorzaken aan de uitgang.
Maar gaat het er in het filmpje juist niet om dat die ook (vrij simpel) bij transformatorhuisjes (en/of andere centrale netbeheerplekken) kan en dus wat minder kleinschalig dan per omvormer?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:38:
@niki_lauda
Heel kort gezegd:
Het (net)voltage kan gereduceerd worden door het blindvermogen te laten regelen door de omvormer.
Even vertalen naar NL: https://www.sma.de/partner/expertenwissen/blindleistung
Mooi - dat met de "Blindleistung", maar hoe ziet dat uit met de te transporteren "Wirkleistung"?
Dit moet ook nog gebeuren - naast het blindvermogen. Ik voel me een beetje aan de "kubie" herinnert.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1