Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• thomaszandvliet
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 16:37
Op het moment hebben wij 8 zonnepanelen op het dak liggen in de zuidelijke richting. Deze willen wij uitbreiden met 20 panelen in oost-west ligging. Hierbij wil ik huidige omvormer vervangen door een Solaredge waar alle panelen op worden aangesloten. Voor zover ik online kan vinden is het geen probleem om verschillende panelen te combineren met de (S440) optimizers. Heeft iemand hier ervaring mee?

Tevens de vraag of de inschatting van de omvormer juist is voor deze opstelling van panelen. Ze komen op een plat dak te liggen met een 13 graden hoek zonder schaduw.

Het gaat om de volgende panelen:
- 8x 365wp PS365M4-20/UH TwinPlus van Phono Solar
- 20x 440wp jkm440n-54hl4r-v tiger neo r van Jinko solar
- S440 optimizers
- Solaredge SE9K

Beste antwoord (via thomaszandvliet op 19-09-2023 23:27)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dit kan, maar toch ook weer niet optimaal:

Een 750v 3 fasen omvormer wil 16 60v optimizers per richting zien. Absolute minimum is 13.
Ga je naar 80v optimizers, dan 10 per richting als absoluut minimum.

ENu is oost west vrij plat, dus als de zon hoog staat valt het verlies mee. Maar in de dagranden en wintermaanden merk je dat meer. Dan die 8 panelen op zuid: die gaan je hele systeem naar beneden trekken. Voor uitleg: Het grote SolarEdge topic "het tuinhuisje".

Dus ik zou:
2 panelen bijleggen op zuid
Alles voorzien van 80v optimizers: s500b

Dan heb je een beest van een systeem.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 18-09-2023 22:02 ]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Een 3-fasen SE heeft wel veel meer kans op clipping, zeker met 8 optimizers op 1 richting.

Goed doorrekenen in de Designer, of lekker de oude laten hangen en er een SE7k naast hangen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• thomaszandvliet
Dank voor je reactie, goed punt dat je natuurlijk per optimizer stroom verliest. Als ik het goed uit lees gaat het om ongeveer 0,9% verlies. De keuze om de omvormer te vervangen is ontstaan om alles in een systeem te krijgen, welke in de toekomst beter te combineren is met smart home automatiseringen en het gemak van uitlezen speelt hier ook een rol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCvS_SmzNqzEBeDL3migEWdEG-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GuSoxd4r044bRLeGMn1QOTc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, dit kan, maar toch ook weer niet optimaal:

Een 750v 3 fasen omvormer wil 16 60v optimizers per richting zien. Absolute minimum is 13.
Ga je naar 80v optimizers, dan 10 per richting als absoluut minimum.

ENu is oost west vrij plat, dus als de zon hoog staat valt het verlies mee. Maar in de dagranden en wintermaanden merk je dat meer. Dan die 8 panelen op zuid: die gaan je hele systeem naar beneden trekken. Voor uitleg: Het grote SolarEdge topic "het tuinhuisje".

Dus ik zou:
2 panelen bijleggen op zuid
Alles voorzien van 80v optimizers: s500b

Dan heb je een beest van een systeem.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 18-09-2023 22:02 ]

• thomaszandvliet
@teacher ik heb je uitleg gelezen van "het tuinhuisje", het voordeel van de 80v optimizers t.o.v. de 60v zie ik in. Als ik het goed begrijp geven de 10 oostelijke panelen s'ochtends dan al genoeg voltage om de omvormer op te starten 10*80v = 800v t.o.v. 10*60v = 600v waar de 3-fase omvormer 750v nodig is.

Met je uitleg probeer ik ook door te rekenen wat het effect heeft om 2 extra panelen op het zuiden te leggen. De huidige panelen geven met de S500b 8*80v = 640v op 4,6A (365w/80v), om de omvormer te laten werken is nog 110v nodig van de overige 20 panelen. 110v/20=5,5v per paneel waar de 440w paneel gemiddeld 25w per paneel moeten opbrengen om het amperage te matchen (4,6A*5,5v).

Wanneer de zon het meest gunstig staat voor de zuidelijk gelegen panelen, lijkt het mij dat de oost-west panelen dit tezamen wel moeten kunnen opwekken. Nu heb ik het idee dat ik ergens te kort door de bocht ben, zou je kunnen toelichten hoe de 2 extra panelen meer helpen dan alleen hun eigen opbrengst?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik denk ook dat je probleem niet heel groot is, maar als je toch optimizers moet vervangen en je kan de panelen kwijt: doen. Op die manier zorg je ervoor dat elk deel apart het lijnvoltage haalt, dus heb je 0 clipping en een knetterdik systeem die de laatste wattuurtjes uit de lucht plukt.

klein detail: de s500b kan terug tot 12.5v.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 19-09-2023 10:48 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

TFE>>DEI

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• thomaszandvliet
@teacher op die manier, in praktijk zal je met deze setup dus vrijwel niet tegen dit limiet aanlopen. Aangezien de volledige setup genoeg panelen heeft.

Zie je in de praktijk nog verschillen tussen het minimale voltage van de S440 (8v als ik het goed zie in de specsheet) en de S500b (12,5v)?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Liever een optimizer die onderaan tekort komt dan een groep die het voltage niet haalt.

En het hele solaredge topic staat vol met problemen bij systemen die "genoeg" panelen hebben, maar te kleine groepjes per richting; leg er dus twee bij op zuid. Je mag uiteraard mn advies in de wind slaan, no offence taken. ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De 8V vs 12,5V is de MPP tracker. Betekend in de praktijk dat een s440 2 substrings in bypass kan brengen en s500b bij de meeste panelen maar 1. Dus is geen groot probleem.

Opbrengst factor verlies is de 0,01% - de kwalijke post. Deze pakt mestal erger tot veel erger uit, dus als hij redelijkerwijs naar 0 kan is dat een goed plan.
0,89% optimizer efficiëntie verlies is een signaal dat optimizers een hoge spanning moeten uitsturen naar string.

Het rapport, met welke configuratie van panelen en optimizers is dat?

Is er meer ruimte op dak?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• thomaszandvliet
Ik heb de configuratie iets aangepast op basis van de feedback van teacher (de S500B optimizers en 2 extra panelen op zuid). Hierdoor het verlies diagram ook aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDwxydB32s0uhr2myrn4ObPaido=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ljqN4HSAsIolndcCglmj9cg.png?f=fotoalbum_large

De algemene designer instellingen staan nog standaard. De relatieve opstellingshoek is 13 graden, door de extra panelen heb ik de omvormer wel omgezet naar een SE10K.
Pagina: 1