Er was een tijd dat ik ook zei "Opvoeding is alles"...
...maar dat is het niet... juister is "Opvoeding is veel, maar niet alles".
Hier 12 jaar lang eigenaar geweest van een AmStaff (voor de ongeïnitieerden

: afkorting voor American Staffordshire Terrier), ook zo'n "sterk" ras.
En ik ben de eerste om te zeggen dat opvoeding belangrijk is, maar ik vul altijd aan met "ras en instinct zijn ook van belang".
En dat is de crux -volgens mij- in heel dit verhaal.
Ik weet uit 12 jaar lange ondervinding dat de sterkste rassen met de slechtste reputaties fantastische honden kunnen zijn.
Maks was dat ook. Maar wat Maks ook was, was beschermend: deeltje raseigenschap, en eens dat in werking trad, ageerde Maks puur op instinct. Op zich zou je denken: da's toch geen probleem?
In veel gevallen niet neen, en in uitzonderlijke gevallen kan het je helpen... genoeg verhalen gehoord en zelfs gezien op video dat honden van een sterk ras hun gezin beschermen, zo is er dat filmpje van een BullMastif die de kinderen van een Amerikaans gezin beschermt tegen een aanvallende bergleeuw (Puma), de hond was na afloop gewond ja, maar de Puma (die z'n oog had op één van de kinderen die in de tuin speelde) had ook niet z'n beste dag en koos met de staart tussen de poten het hazenpad en de kinderen waren op geen enkel moment in gevaar dankzij die hond.
Ik ga niet verder in situationele voorbeelden maar het illustreert mooi de "mindset" van zo'n dier. En Maks (hoewel fysiek kleiner dan een BullMastif) zou zich ook -letterlijk- geworpen hebben tegen om-het-even-welk gevaar dat z'n gezin/roedel zou bedreigd hebben.
Probleem met zulke honden is vaak: inschatting. Zowel van mensen als hond zelf.
Ik hou ontzettend van AmStaffs maar ik zal er nooit nog een in huis halen, waarom:
Maks kon niet altijd goed uitmaken wat wél, en wat niét een bedreiging was. Iemand die de deur openhield voor 't vrouwtje (met een plotse armbeweging) zag hij als bedreiging. Andere honden (meestal mannelijk en hoe groter, hoe erger) zag hij als bedreiging, mensen, vooral maar niet uitsluitend mannen die plots rechtstaan vanuit zittende houding : bedreiging.
Opvoeding? Maks was een herplaatser, hij was 3 toen hij bij ons terechtkwam, dus zijn puppyfase hebben we nooit meegemaakt, hij heeft op 15 jarige leeftijd deze wereld verlaten, met mijn hand onder z'n onderkaak, met m'n stem in z'n oren en m'n tranen op z'n kop... Dus hij is 12 jaar bij ons geweest en ja: we zijn ermee naar de hondenschool geweest maar gezien hij al volwassen was toen ie bij ons kwam, hebben we dit -overbeschermende- er nooit uitgekregen. We hebben zelfs een hondentherapeut laten komen, maandenlang... geld naar gegooid... we hebben alles gedaan wat in onze mogelijkheid was, maar met Maks konden we niet buiten komen tussen volk = je bent nooit op je gemak. en ja, het is een aantal keer gebeurd, nooit met erge gevolgen, hoogstens een blauwe vlek, àls we hem meenamen bvb. naar zee, had ie ook steeds z'n muilband aan.
Waar ie dan gek van werd want dat stoorde hem in het laten hangen van z'n tong bij inspanning...
Maks was een schatje voor iedereen waarvan hij besliste dat die tot z'n roedel behoorde: m'n gezin, m'n ouders en m'n zus en d'r gezin.
En dat was het... als Maks vond dat je niet tot z'n roedel behoorde zou hij je niet meteen aanvallen, neen, maar hij zou je in het oog hebben vanop afstand. En zet je maar niet plots recht, of blijf maar weg van m'n vrouw of m'n dochter of hij kwam ertussen...
En dit is gewoon niet leuk en neen, het lag dus niét aan de opvoeding... het is een typerende raseigenschap voor dit soort hondenrassen om beschermend te zijn. -is niet hetzelfde als agressief, maar het kan wel agressief gedrag triggeren wanneer diegene naar wie hij beschermend reageert, op dat moment geen afstand neemt-
Wat ik wil zeggen is: Ik begrijp het wel, als ex-egenaar van zo'n sterk ras... ik wéét dat ze verkeerd begrepen worden en ik wéét donders goed hoe lief ze kunnen zijn... maar ik weet ook dat:
- instinct er niet uit te krijgen is
- raseigenschappen nu eenmaal niet genegeerd mogen worden: bvb. Windhonden zijn van nature wat meer schichtig, nogal snel angstig, elke windhond-eigenaar zal dit beamen, zonder dat dit persé wil zeggen dat er geen uitzonderingen kunnen bestaan, tuurlijk zijn er hier-en-daar minder-schichtige windhonden, maar mijn punt is: ook voor "sterke rassen" zijn er ras-eigenschappen
- simpelweg: als je poedel beschermend is en uithaalt, is - dat - nooit - hetzelfde - resultaat - dan wanneer een AmStaff, BullMastif, American Bully XL, BullTerrier beschermend is en uithaalt. Andere rassen, tot zelfs Duitse herdershonden, kan je met wat geluk van je afslaan of imponeren, vergeet dat maar bij één van die sterke rassen... ze werden niet voor niks gekweekt -lang voordat ze gefokt werden om te vechten- als "erfbeschermers" om het erf, de eigendom, dieren en gezin van eigenaar, te beschermen tegen gevaren van buitenaf, en dat was inclusief grote predatoren zoals wolven en grote katachtigen tot zelfs, jawel, beren.
Waar honden als herders luide wakers zijn, is een Staffie of een Bully een stille wachter... en ze verwittigen weldegelijk (borstelend nek -en rughaar, tanden bloot, laag grommen) maar het is minder duidelijk dan bvb. een luid blaffende Mechelaar die je van een kilometer ver hoort.
De kracht in de kaken van zo'n dier is verbijsterend maar dat is niet eens de belangrijkste risicofactor, de belangrijkste risicofactor is dat zo'n hond, eens die in z'n drive zit, z'n drift om te beschermen, ze van niks meer onder de indruk zijn... ze stoppen niet als er niemand is die hen fysiek kan in toom houden.
Dus neen, ik ben meestal geen voorstander van verboden op dit of dat, ik vind dat ook steeds dubbel want "de grote groep die het goed doet, wordt gestraft door enkellingen"
...maar dat is de jammere realiteit: zo lang -bepaalde mensen- de mogelijkheid hebben om -bepaalde honden- in huis te halen, zal het gevaar bestaan dat zulke honden ontsnappen, getriggerd worden, en gevolg geven, vaak met slechte afloop.
Ik ken ook iemand wiens 3 Mechelaars al eens ontsnapt zijn en een jogger hebben aangevallen, die jogger was gewond aan z'n hand, maar door hard te roepen heeft hij de honden ietwat op afstand kunnen houden totdat er mensen op af kwamen.
Hadden dit 3 bully's of staffies geweest, was het niet bij z'n hand gebleven en mocht ie roepen zo hard ie wou, het zou 0 effect hebben gehad.
En gezien een maatschappij/overheid niet in staat is om àlle mensen en potentiele hondeneigenaars op te voeden, is de gulden middenweg om reglementering op rasniveau te implementeren...
Persoonlijk kom ik graag nog 's terug op mijn eigen situatie... ik heb genoten van de 12 jaar met m'n Maks en ik weet door en door dat hij geen slechte bedoeling had -hij wou immers alleen maar beschermen- maar nu hebben we bewust gekozen voor een totaal ander hondenras (Whippet) en ik moet gewoon toegeven dat het een pak minder -vaak onbewuste- stress met zich meebrengt.
Bij Maks was het steeds:
- komt er bezoek? wie dan, mannen? hebben ze honden mee? ik zal de garage alvast preppen om hem daar te laten logeren tijdens de visite want soms valt het mee, maar soms heeft ie gewoon iemand in het oog om de éne of de andere reden en ligt ie vanuit z'n mand te loeren naar de "bedreiging".
- gaan we weg? hoe lang? pakken we Maks mee? dan ook muilkorf... steeds in het oog houden en dan maar geen terrasje doen...
Nu hebben we een hond waar we bij manier van spreken niet moeten naar omkijken, tuurlijk kijken we naar haar om maar ik wil maar zeggen: maakt niet uit wie er wanneer, verwacht of onverwacht op bezoek komt, onze hond is altijd blij om volk te zien, zelfs onbekend volk, inclusief kinderen, inclusief andere honden, mannelijk of vrouwelijk...
Of waar we ook gaan -we pakken haar mee en = nooit gedoe... ze is ook onderdanig waardoor bij het minste van 'strubbelingen' met bvb. een andere hond, gaat ze liggen en = weg conflict.
En dan moet je erbij stil staan dat -hoewel wij het zeker niet perfect deden- wij ons best deden om conflicten te vermijden: hem fysiek uit de buurt houden, altijd in het oog houden, muilband indien nodig... Besef dan ook dat er ongelooflijk veel mensen zijn die hier niet mee bezig zijn... die nonchalant, slordig, of onder de invloed van iets zijn, met zo'n hond of meerdere van zo'n honden... neen, dat is echt geen goeie combinatie en idd. het verbaast mij dus niks dat er dan ongelukken gebeuren en er mensen toegetakeld worden.
[
Voor 5% gewijzigd door
PinusRigida op 24-09-2023 12:02
]