Veel bedrijven willen of hebben niet de capaciteit om iemand op te leiden, dus zoeken ze mensen die zo snel mogelijk in te zetten zijn. n=1 maar als ik een complete junior als collega krijg, weet ik eigenlijk ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Gaat mij een hoop tijd kosten dan.TheFrames schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:19:
Veel bedrijven lijken het niet eens te interesseren. Ze willen zien wat je kan.
Te vaak al heb ik de functie niet gekregen vanwege (twee maanden zoeken):
- Ervaring tekort
- Geen GitHub portfolio
- Onvoldoende interne capaciteit
- We hebben al X aantal juniors recentelijk aangenomen
- Niet hobbymatig programmeren
Desondanks ik wel motivatie toon om te willen leren on-the-job, is dit niet voldoende. Terwijl ik verhalen hoor dat zelfgeleerde programmeurs met hun portfolio en zonder IT-diploma wel aan een baan kunnen komen.
Ik zou dan ook mijn werkgever adviseren iemand met minimaal 5 jaar werkervaring aan te nemen.
Dat je geen GitHub portfolio hebt, zou mij dan weer minder boeien. Ik heb een account op GitHub, maar heb daar eigenlijk vrij weinig zinnigs op geplaatst. Nauwelijks tijd voor
"Niet hobbymatig programmeren" blijft een lastig iets. Bijna alle programmeurs die ik ken (in de echte wereld, niet online) programmeerden eigenlijk al voordat ze gingen werken.
Dat zelfgeleerde programmeurs aan een baan komen, geloof ik zomaar. Ik ben er eentje van, hoewel ik wel ongeveer 75% van een HBO ICT opleiding heb afgerond ooit. Het zijn wel vaak HBO dropouts. Het is niet alsof ze helemaal geen opleiding hebben genoten.
Het verhaal is vaak dat ze tijdens hun opleiding al genoeg werk aangeboden kregen en de opleiding dan verwaarloosd wordt. Vaak zitten deze mensen op hun eerste baan ook nog met het idee in deeltijd hun HBO af te ronden (zo ook ik ruim 20 jaar geleden), maar kwam het er gewoon niet meer van.
Kijk ik op mijn werk dan zijn er al 3 HBO ICT dropouts. Wel allemaal 40 plussers, dus ze kwamen (ruim) 20 jaar geleden aan een baan. Maar het is niet alsof je helemaal uit het niets de IT inrolt. Dan moet je nog wat generaties terug
Mijn vader was zo iemand, de directeur van het bedrijf waarvoor ik werk ook, etc. Maar in de huidige tijd gaat dat niet meer op vrees ik.
PS
Ik ben 42 jaar oud, werk sinds 2003 fulltime als developer, en maak mij weleens zorgen om het feit dat ik de HBO opleiding niet afgerond heb. Aan de andere kant heb ik een gezin en zie ik het mezelf ook niet meer doen (ik dacht altijd dat wanneer een kind ouder wordt, papa zijn makkelijker zou worden... maar het omgekeerde lijkt waar... begint er al mee dat ze later naar bed gaan en mijn avond dus ook f*cked is en ik na 22:00 uur echt geen puf meer heb om nog een studieboek te lezen als mijn wekker de volgende ochtend om 6:00 gaat... ik weet het, eigen keuze etc, aan de andere kant is het ook weer niet vreemd om op mijn leeftijd kinderen te hebben).
Dus ik hoop maar dat mijn werkervaring voldoende is (heb wel een hoop cursussen gedaan, o.a. bij de Open Universiteit).
Beetje omgekeerde situatie van @TheFrames dus
[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 15-09-2023 15:18 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.