Aangepast.com2,1ghz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:35:
[...]
Waar lees je dat TS een HBO diploma op zak heeft?
Sorry, zo bedoelde ik het ook weer niet. Ik heb denk ik wel eerder voldoende mogelijkheden voor traineeships. Dat was een beetje de hoofdreden voor het terugtrekken van de comment. Alleen ik kijk meer naar de betrouwbaarheid van de partijen en ben vooral daar naar op zoek.SmurfLink schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:52:
[...]
Oke dan niet. Niet iedereen heeft alle tijd van de wereld, en ik wou juist de tijd nemen om een fatsoenlijke reactie te tikken in plaats van wat gehaast tussen de drukte door. Maargoed, alles moet tegenwoordig direct en snel dus dan houdt het inderdaad op.
Plus veelal informatie is op het internet beschikbaar en is afhankelijk van de arbeidsvoorwaarden, dus kan ik net zo goed wat meer zelf op onderzoek uitgaan
[ Voor 11% gewijzigd door TheFrames op 20-09-2023 11:02 ]
Een deel wat ik onderbelicht vind: Welke programmeerrichting hebben we het over? er zijn nl sectoren waar het gewoon moeilijk is om binnen te komen ongeacht wat je kan of hebt
Het belangrijkste filter om toe te passen is of het een detacheerder is die vanuit huis mensen opleidt om ze dan bij klanten te zetten, zoals bij de IT Big 4 (Capgemini/Sogeti, IBM, Logica, en Ordina), waarbij je je kan blijven ontwikkelen en trainingen kan volgen, of dat het echt dozenschuivers zijn zoals de Brunels en dergelijke waarbij ze eigenlijk niets meer bieden dan je zou krijgen wanneer je direct bij de klant in dienst zou gaan. Bij de big4 zit je wel bij een grote organisatie dus het kan zijn dat de specifieke afdeling waar je op terecht komt niet compleet bij je past, maar het voordeel is juist dan weer dat je intern nog goed kan wisselen naar een andere afdeling waar het beter matcht.TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:57:
[...]
Sorry, zo bedoelde ik het ook weer niet. Ik heb denk ik wel eerder voldoende mogelijkheden voor traineeships. Dat was een beetje de hoofdreden voor het terugtrekken van de comment. Alleen ik kijk meer naar de betrouwbaarheid van de partijen en ben vooral daar naar op zoek.
Plus veelal informatie is op het internet beschikbaar en is afhankelijk van de arbeidsvoorwaarden, dus kan ik net zo goed wat meer zelf op onderzoek uitgaan
Het hangt inderdaad veel af van wat je zelf wil bereiken, maar om een paar jaar ervaring op te doen bij een detacheerder is sowieso nooit slecht voor je. In het ergste geval leer je heel goed wat je niet wilt.
I have stability. The ability to stab.
Jazeker, maar wat ik meer wil aangeven is dat als jij een gepassioneerd programmeur bent en aantoonbare skills hebt dan ziet een goed werkgever dat direct en zal zo'n hbo diploma of wat voor diploma niet zo relevant zijn.com2,1ghz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:07:
[...]
Dit is echt een uitzondering dan regel. Deze gasten heb ik ook meegemaakt maar zijn best zeldzaam. Ik zou zeggen 1 op de 1000? 10.000?
Zo n gast die via een traineeship bij ons binnenkwam had een fotografisch geheugen. Die kerel had zijn java OCA en OCP certificering binnen 7 dagen behaald. Waar men normaliter zo n half jaar over doet.
Ik weet ook niet hoe handig het is om het te hebben over "prutsers" tegenover iemand die geen baan kan vinden, en onzeker is van zijn waarde op de arbeidsmarkt.Hydra schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:12:
Ik snap eerlijk gezegd de relevantie van zo'n anekdote hier niet zo erg. Hier heeft TS niks aan.
En daar triggerde ik een beetje op. Dat je geen startklare junior bent (of niet aannemelijk kunt maken dat je dat bent) maakt je nog geen "prutser".
Zelf bij een bedrijf heb ik heb ik ervaring op mogen doen bij het begeleiden van verschillende studenten tijdens hun (eind)stages.
Ik kan je vertellen dat er best een redelijke spreiding zit tussen personen en tussen verschillende onderwijsinstellingen.
Sommige zijn echt goed en functioneren qua programmeervaardigheid als medior, en andere moet je nog echt basis C++ dingen aan uitleggen.
Ik kan je vertellen dat er best een redelijke spreiding zit tussen personen en tussen verschillende onderwijsinstellingen.
Sommige zijn echt goed en functioneren qua programmeervaardigheid als medior, en andere moet je nog echt basis C++ dingen aan uitleggen.
Niet elke startende HBO student is nieuw met programmeren. Het komt aan op ervaring voornamelijk. Factoren zijn:Tthecreator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:37:
Zelf bij een bedrijf heb ik heb ik ervaring op mogen doen bij het begeleiden van verschillende studenten tijdens hun (eind)stages.
- Hobby-programmeur
- Werk als programmeur vooraf HBO-opleiding
- Een (bij)baan als programmeur naast HBO-opleiding
- Aanleg
Misschien ff m'n post lezen want dat heb je nogal selectief gedaan. Ik wees heel expliciet naar de mensen die niks gedaan hebben tijdens hun studie en dus niet een baan als programmeur aankunnen. Dat zijn de prutsers waar bedrijven niks aan hebben.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:54:
En daar triggerde ik een beetje op. Dat je geen startklare junior bent (of niet aannemelijk kunt maken dat je dat bent) maakt je nog geen "prutser".
Ik ben ook een prutser als het aankomt op het repareren van auto's, dus je draaft een beetje door met je interpretatie van het woord 'prutser'.
https://niels.nu
Klopt, daarnaast geeft een hbo-diploma ook aan dat je in ieder geval een bepaalde mate van discipline hebt. Discipline in de vorm van aanwezigheid bij (verplichte) lessen, discipline om toetsen voor te bereiden en te slagen, discipline om 2x een half jaar stage te lopen bij een bedrijf (en dat je dus geschikt bent in een dergelijke omgeving te kunnen werken), etc. Beetje bot gezegd maar het laat zien dat je door bepaalde hoepels bent gesprongen om dat diploma te halen.MeZZiN schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:48:
Simpel gezegd ja HBO-ICT is echt wel wat waard.
Ik neem eigenlijk geen dev aan als ze niet een opleiding gehad hebben. Soms neem ik iemand aan die wel een HBO/uni gedaan heeft maar iets anders dan weet je in ieder geval dat ze slim genoeg zijn. Maar dan komt voorbeelden erbij of iemand het kan. En soms moet je on de job leren. Maar ook genoeg hbo mensen gezien die totaal niets kunnen maar goed dat geld voor elke opleiding. Dus zorg dat je weet waar je het over hebt na je opleiding.
Maar iemand die een HBO-ICT heeft dan heb je echt geen github meuk nodig. Ik heb na 20+ jaren in de it bijna niet daar staan behalve wat projecten die ik een fork van gemaakt hebben voor upgrades. Mijn CV is meer dan genoeg om op gesprek te komen. En tot die tijd is een HBO mega plus en cursussen en plusje en github is leuk maar kan mij niet echt boeien. Maar goed ik kan redelijk mensen inschatten (heb er al meer dan 20+ ingehuurd / aangenomen) en al te veel intake / sollicitatie gesprekken gehad.
Plus meer en meer klanten van mij vragen om HBO minimaal dus altijd goed om wel te hebben ook jaren later.
Als ik een junior aanneem omdat we een junior spot hebben kan je kan hebben zonder opleiding maar je moet het wel kunnen en dat kan echt niet iedereen (ook HBO opgeleiden).
Maar mijn jongste is druk met haar opleiding bezig en die adviseer ik ook dat ze door moet naar HBO als ze developer wilt worden. Waarom omdat je altijd met een papiertje een streepje voor hebt. er is zo een verschil tussen opgeleide mensen en mensen die geen opleiding hebben.
En eens op school leer je zeker niet genoeg om gelijk aan de bak te kunnen maar je stages helpen daarbij. je start al met 1 jaar nuttige ervaring. ook al telt hij officieel niet.
En let ook op de meeste klussen nu gaan meer over hoe de feature moet worden dan dat je echt elke dag aan het progeremen. En daar heb je echt de juiste mind voor nodig om het juiste te maken en niet wat de klant niet wil.
Je kan nog zo'n geweldige programmeur zijn, maar met een gebrek aan discipline en/of totaal onvermogen aan de vaardigheid van (samen)werken in een organisatie, heeft een bedrijf er nog niks aan.
Ik ben nu reeds 5 jaar actief in de IT wereld.
begonnen als allround ITer, klantbezoeken, en reparaties etc op kantoor.
na die 4 jaar ontslag genomen en aan de slag gegaan als Systeembeheerder.
Tot op heden nog steeds ongeschoold op IT gebied, maar blijkbaar houden ze wel van de salespitch wanneer ik aangeef uit de bouwwereld te komen, Solliciteren ging in beide gevallen gigantisch simpel. 2 sollicitaties gestuurd, en eigenlijk gelijk op gesprek en aangenomen.
-Edit
Zelf kom ik uit overijssel, geen idee hoe het uiteraard in andere delen van ons kikkerlandje er aan toe gaat.
begonnen als allround ITer, klantbezoeken, en reparaties etc op kantoor.
na die 4 jaar ontslag genomen en aan de slag gegaan als Systeembeheerder.
Tot op heden nog steeds ongeschoold op IT gebied, maar blijkbaar houden ze wel van de salespitch wanneer ik aangeef uit de bouwwereld te komen, Solliciteren ging in beide gevallen gigantisch simpel. 2 sollicitaties gestuurd, en eigenlijk gelijk op gesprek en aangenomen.
-Edit
Zelf kom ik uit overijssel, geen idee hoe het uiteraard in andere delen van ons kikkerlandje er aan toe gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door SuPaToLL op 20-09-2023 14:57 ]
Begin om altijd te redeneren vanuit het bedrijf met de behoefte aan IT-ers.
Hun redenaties zijn niet altijd op waarheid gebaseerd, maar spelen wel een duidelijke rol in hun besluitvorming.
Zij hebben opties en iedere optie komt met voor- en nadelen.
- Iemand met HBO zal meer strategisch bezig zijn met het bedrijf/afdeling dan iemand van het MBO.
- Iemand met HBO kan een afdeling/ontwikkelteam leiden
- Een MBO-er heeft meer sturing nodig
- een vaste kracht kun je goedkoop aannemen en door slim te investeren in opleiding kun je de vaste goedkoop inzetten in een functie hoger dan waarvoor hij betaald krijgt.
- Een vaste kracht kom je nooit meer vanaf. Neem NOOIT een vaste kracht aan waarvan je niet zeker bent dat hij goed is.
En die laatste redenatie heb jij last van. De aanname dat je goed bent in jouw werk en dat het bedrijf blij mag zijn met jou als medewerker....die redenatie heeft het bedrijf niet. Zij volgen de strategie van 'eerst zien dan geloven'
Wellicht doe je er verstandig aan om eerst eens meer ervaring op te doen via een detacheringsbureau. Je krijgt dan bij meerdere bedrijven een kijkje in de keuken, leert verschillende methodieken en bouwt aan je portfolio. De kans is groot dat je dan vanzelf een keer blijft plakken bij een bedrijf waar jij een goede klik hebt. En het bedrijf heeft je dan zonder risico eerst op proef. is het niets dan sturen we hem weg, is het wel wat dan nemen we hem in dienst
Hun redenaties zijn niet altijd op waarheid gebaseerd, maar spelen wel een duidelijke rol in hun besluitvorming.
Zij hebben opties en iedere optie komt met voor- en nadelen.
- Iemand met HBO zal meer strategisch bezig zijn met het bedrijf/afdeling dan iemand van het MBO.
- Iemand met HBO kan een afdeling/ontwikkelteam leiden
- Een MBO-er heeft meer sturing nodig
- een vaste kracht kun je goedkoop aannemen en door slim te investeren in opleiding kun je de vaste goedkoop inzetten in een functie hoger dan waarvoor hij betaald krijgt.
- Een vaste kracht kom je nooit meer vanaf. Neem NOOIT een vaste kracht aan waarvan je niet zeker bent dat hij goed is.
En die laatste redenatie heb jij last van. De aanname dat je goed bent in jouw werk en dat het bedrijf blij mag zijn met jou als medewerker....die redenatie heeft het bedrijf niet. Zij volgen de strategie van 'eerst zien dan geloven'
Wellicht doe je er verstandig aan om eerst eens meer ervaring op te doen via een detacheringsbureau. Je krijgt dan bij meerdere bedrijven een kijkje in de keuken, leert verschillende methodieken en bouwt aan je portfolio. De kans is groot dat je dan vanzelf een keer blijft plakken bij een bedrijf waar jij een goede klik hebt. En het bedrijf heeft je dan zonder risico eerst op proef. is het niets dan sturen we hem weg, is het wel wat dan nemen we hem in dienst
Ik moet eerlijk bekennen, niet omdat ik moeite heb om aangenomen te worden maar juist dat ik met infra werken eigenlijk stiekem ook wel leuk vind.
Wat zijn goede routes om te bewandelen om van ervaring met development naar infra te gaan? Mijn HBO is in de basis vrij breed opgezet, dus nu kan het nog volgens mij.
Wat zijn goede routes om te bewandelen om van ervaring met development naar infra te gaan? Mijn HBO is in de basis vrij breed opgezet, dus nu kan het nog volgens mij.
Ben ik het helemaal mee eens. Maar ondertussen zijn er steeds meer bedrijven waar hbo een harde eis is. Probeer maar is bij Defensie, Politie of de overheid binnen te komen op een leuke uitdagende funcie zonder hbo diploma. Ze hebben er volledig schijt aan en kijken alleen maar naar het papiertje. Ondertussen wel roepen dat er een "personeelstekort" is.sjorsbeans schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:58:
Een van m'n goede vrienden is begonnen op mbo, jaren van te veel gamen, programmeren, white hacking en tientallen hobby projecten. Hij kan alles maar school was te makkelijk en hij zag het nut er niet van in. Het is misschien niet HBO, maar hij kon met zijn skills een lead software dev binnen no time overtuigen van zijn skillset en kreeg snel een baan.
Zelf werk ik in de techniek, altijd hobbies gehad met motoren en lego, bouwprojecten in je tuin etc. Na mijn 3e jaar hbo stage kreeg ik wat tegenwind en ben ik gaan werken in de techniek. Hier zoveel ervaring opgedaan terwijl ik nooit mijn scriptie heb geschreven. Ik ben nog nooit afgewezen omdat ik geen "diploma" had. HR zette altijd een technisch persoon naast mij en we gingen 'n paar uur naar buiten. Kreeg direct groen licht.
Er zijn zoveel "sleepers" wat ik daarmee bedoel is dat mensen hun diploma halen en qua ontwikkeling volledig stilstaan. Bedrijven hebben liever enthousiaste en passie volle werknemers dan iemand met HBO of WO die er alleen maar van paycheck to paycheck zit. Je hebt er geen zak aan.
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
BroWohsEdis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:51:
Ben ik het helemaal mee eens. Maar ondertussen zijn er steeds meer bedrijven waar hbo een harde eis is. Probeer maar is bij Defensie, Politie of de overheid binnen te komen op een leuke uitdagende funcie zonder hbo diploma. Ze hebben er volledig schijt aan en kijken alleen maar naar het papiertje. Ondertussen wel roepen dat er een "personeelstekort" is.
offtopic:
En toch kan het. Ok, met toen 16 jaar relevante ervaring, en volgend op een succesvol afgerond project, kon ik toch echt per direct intern aan de slag bij een overheidsinstantie.
Welliswaar was mijn eerste werkdag wat verwarrend voor de dame van HR, die mij naar een diploma vroeg, en niet wilde geloven dat ik dat niet had, want dat was verplicht voor die functie. Ik heb haar zoet gehouden met een linkje naar een handje MS certificaten, maar het zat haar niet lekker.
Maar goed, een HBO-opleiding moet je sneller kunnen doen dan in 16 jaar, dus in die zin heeft dat papiertje wel nut, natuurlijk.
En toch kan het. Ok, met toen 16 jaar relevante ervaring, en volgend op een succesvol afgerond project, kon ik toch echt per direct intern aan de slag bij een overheidsinstantie.
Welliswaar was mijn eerste werkdag wat verwarrend voor de dame van HR, die mij naar een diploma vroeg, en niet wilde geloven dat ik dat niet had, want dat was verplicht voor die functie. Ik heb haar zoet gehouden met een linkje naar een handje MS certificaten, maar het zat haar niet lekker.
Maar goed, een HBO-opleiding moet je sneller kunnen doen dan in 16 jaar, dus in die zin heeft dat papiertje wel nut, natuurlijk.
Als het meezit heeft je opleider iets van een studiewisselpunt. Van development naar infra is meestal een stuk beter te doen dan andersom.TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:19:
Saved by the buoyancy of citrus
Ik heb mijn diploma al binnen, dus dat heeft niet veel nut in mijn geval. Tenzij je iets anders bedoeld, dan hoor ik het graagCyphax schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:35:
[...]
Als het meezit heeft je opleider iets van een studiewisselpunt. Van development naar infra is meestal een stuk beter te doen dan andersom.
Ik weet van de tijd dat ik nog systeembeheer deed, dat systeembeheerders destijds nog in het Virtual Machine kamp zaten, en dat developers in het Container kamp zaten (Docker et al). Die twee zullen inmiddels al veel dichter naar elkaar geschoven zijn, dus wellicht is dat interessant. Volgens mij kun je in al die orchestration en weet ik het wat nog meer, behoorlijk extra punten scoren door je ervaring als developer, maar ook docker containers zullen niet 'zomaar' in- en uitkomend verkeer van de buitenwereld slikken, dus je zult aan de slag moeten met IP adressen, firewalls, etc. Het kan een leuke tussenstap zijn! Maar misschien zit ik er naast, het is voor mij ook even geleden.TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:19:
Ik moet eerlijk bekennen, niet omdat ik moeite heb om aangenomen te worden maar juist dat ik met infra werken eigenlijk stiekem ook wel leuk vind.
Ik was even aan het twijfelen omdat je aangaf "nu kan het nog".TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:47:
[...]
Ik heb mijn diploma al binnen, dus dat heeft niet veel nut in mijn geval. Tenzij je iets anders bedoeld, dan hoor ik het graag
Is een deeltijd-opleiding (hbo) in de ISM-richting iets?
Dat is meestal weer een traject 3 - 4 jaar. Vroeg me af of er iets van een traineeship traject voor was. Kort traject waar je opgeleid wordt, maar wellicht is dit echt iets waar je een formeel HBO-traject voor moet hebben?Cyphax schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:57:
[...]
Ik was even aan het twijfelen omdat je aangaf "nu kan het nog".![]()
Is een deeltijd-opleiding (hbo) in de ISM-richting iets?
Ja, dat is iets langduriger dan je misschien zou willen.TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:04:
[...]
Dat is meestal weer een traject 3 - 4 jaar. Vroeg me af of er iets van een traineeship traject voor was. Kort traject waar je opgeleid wordt, maar wellicht is dit echt iets waar je een formeel HBO-traject voor moet hebben?
Er is wel een tussenvorm die bedoeld is voor mensen die zich willen omscholen, maar dat eindigt in een certificaat ipv een diploma. Aan de andere kant wordt dat traject wel aangeboden door hogescholen (en daar komt het initiatief ook vandaan). Een van de richtingen is cyber security, wat ook om infra draait, en duurt "maar" 11 maanden.
https://it-omscholing.nl/programmas/security/
[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 20-09-2023 18:18 ]
Dit is een aanname, maar ik weet niet of ik een prutser ben.Hydra schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:56:
[...]
Het is eigenlijk heel eenvoudig; het probleem met HBO is dat je an sich een hoop kunt leren, maar HBO instellingen ook de prutsers doorlaten. Gewoon door de perverse prikkel die het systeem waarbij ze pas geld voor je krijgen als je afstudeert met zich meebrengt.
Bedrijven zijn dus bang prutsers aan te nemen. Dus kijken ze naar bovenstaande indicatoren om in te schatten of ze met een prutser te maken hebben of niet. Vandaar dat ze voor erg junior functions OF ervaring zoeken, OF een indicatie dat je niet iemand bent die met minimum inzet door HBO gerold is.
Oftewel; je moet ff door dit dansje heen en als je eenmaal een jaar ofzo ervaring hebt, is dit een compleet non-issue geworden.
[...]
Dat zit wel iets genuanceerder dan dat iedere flapdrop met 2 maandjes aanprutsen een dev baan kan krijgen. Het overgrote deel van dit soort mensen heeft over het algemeen een veel zwaardere exacte opleiding gedaan. Master in chemie of natuurkunde, dat soort richtingen. Als je daar slim genoeg voor bent, is het vrij logisch dat bedrijven je een kans willen geven als je aan kan tonen hobbymatig geprogrammeerd te hebben.
Overigens hebben deze mensen dan alsnog een enorme learning curve. Maar ze hebben al geleerd te leren op hun opleiding.
Zonder exacte HBO of WO opleiding gaat vrijwel geen enkel bedrijf (buiten wat wordpress shops) je aannemen.
Ik heb dan wel geen zijprojecten uitgevoerd, maar ik heb wel veel vrije tijd opgeofferd en mijn best gedaan om voldoende (vrije) tijd te besteden aan mijn schoolvakken en stages.
Cijferlijst zegt niet heel veel, maar 2/3 van mijn cijfers zijn hoger dan een 7 en ik heb soms flink door moeten bijten.
Vanwege het gemis van een GitHub portfolio, wil dat nog niet meteen zeggen dat ik stil heb gezeten.
Het is alleen jammer dat dit niet representatief is voor bedrijven, want zij willen vaak hard bewijs zien en daarom het portfolio om te tonen als visite kaartje.
Voor de volledigheid dat is 6maanden studie en 5 maanden werk. Meestal wordt dat na die 5 maanden omgezet in werk. Die 6maanden zijn echter wel onbetaald. Dus je moet financiële reserves hebben. Wel de inhoudelijk beste omscholing denk ik.Cyphax schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:17:
[...]
Ja, dat is iets langduriger dan je misschien zou willen.
Er is wel een tussenvorm die bedoeld is voor mensen die zich willen omscholen, maar dat eindigt in een certificaat ipv een diploma. Aan de andere kant wordt dat traject wel aangeboden door hogescholen (en daar komt het initiatief ook vandaan). Een van de richtingen is cyber security, wat ook om infra draait, en duurt "maar" 11 maanden.
https://it-omscholing.nl/programmas/security/
Dat gaat hem voor mij niet worden. Ik leef al tijdelijk van mijn spaargeld. Nog effe en ik val terug op een bijstandsuitkering (niet om zielig te doen, maar ik heb momenteel geen keuze, totdat ik een baan vind).Kist schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:43:
[...]
Voor de volledigheid dat is 6maanden studie en 5 maanden werk. Meestal wordt dat na die 5 maanden omgezet in werk. Die 6maanden zijn echter wel onbetaald. Dus je moet financiële reserves hebben. Wel de inhoudelijk beste omscholing denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door TheFrames op 20-09-2023 21:02 ]
Als je ook meteen de naam van je werkgever vermeldt weet iedereen die dit topic leest waar hij met een grote boog omheen moet lopen.Immutable schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:29:
We nemen bij ons ook wel veel mensen aan vanaf HBO. We hebben een andere tactiek.
Het handje vasthouden kost ons geld. Gaan we niet doen.
(Je moet gewoon zelf pro-actief kennis willen opslurpen al dan niet op het werk als prive.) Je kan prima geld krijgen voor een cursus e.d.
De strategie bij ons lijkt gewoon van, we laten een HBO'er in het diepe vallen. En kijken hoe hij boven komt drijven.
De pro-actieve HBO'ers met goede mindset en creatieve vermogen om eigenlijk zelf pro-actief waarde toe te voegen aan het bedrijf krijgt een vast contract.
Zo besteden wij niet al te veel aan het handje vasthouden(kosten laag houden), en filteren we de juiste eruit.
Eerst een jaar contract, en monitoren we de starters met een ok salaris. Bevalt de persoon niet, verlengen we niet.
Werkt opzich best goed als ik dat zo zie. Het is misschien wel hard, maar we geven wel iedereen een jaar de kans.
Programmeur is een beetje lastig. Bij ons zie je toch dat iedereen wel programmeren in 1 of andere vorm verwerkt in hun hobbies. Public Github hebben de meesten niet. Eigenlijk is de screening aan het begin maar minimaal. Gewoon informeel, pas je bij de cultuur en ben je enthousiast. Uiteindelijk gaat het om een goede match tussen bedrijf en werknemer die van beide kanten goed moet voelen.
Natuurlijk, pro-activiteit is gewenst. Maar door junioren gewoon aan hun lot over te laten, maken ze ook weinig ontwikkeling door: ze gaan door met wat ze al kunnen, alleen misschien wat zelfstandiger. Als dat de personen zijn die mogen blijven, wordt je bedrijf op termijn een grote ongeorganiseerde bende. Want iedereen is gewend om gewoon maar een beetje zelf aan de slag te gaan.
Daarbij heb je dus ook nog wat collateral damage in de vorm van mensen die een levensjaar bij jullie verkwisten. Om over het antieke wervingsproces nog maar niet te beginnen.
Al met al een flinke hoop rode vlaggen.
Ik denk enigzins aan hun lot over laten geen slecht iets is. Het bevordert de zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Je moet geen handje willen vasthouden, maar juist de hulp aanbieden wanneer dat nodig is. Dat eerste beschrijft eigenlijk precies mijn vorig stage, dus dat is wel grappig.wimjongil schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:40:
[...]
Als je ook meteen de naam van je werkgever vermeldt weet iedereen die dit topic leest waar hij met een grote boog omheen moet lopen.
Natuurlijk, pro-activiteit is gewenst. Maar door junioren gewoon aan hun lot over te laten, maken ze ook weinig ontwikkeling door: ze gaan door met wat ze al kunnen, alleen misschien wat zelfstandiger. Als dat de personen zijn die mogen blijven, wordt je bedrijf op termijn een grote ongeorganiseerde bende. Want iedereen is gewend om gewoon maar een beetje zelf aan de slag te gaan.
Daarbij heb je dus ook nog wat collateral damage in de vorm van mensen die een levensjaar bij jullie verkwisten. Om over het antieke wervingsproces nog maar niet te beginnen.
Al met al een flinke hoop rode vlaggen.
Het werk is vrijwel zelfstandig de documentatie lezen, code debuggen om te kijken wat het doet en vanaf dat pad zelfstandig leren en coderen. En om hulp roepen wanneer je er niet uitkomt.
Dit lijkt me toch iets wat men standaard moet kunnen na een HBO-opleiding? Wat voor begeleiding heb je dan meer in gedachte?
Die analogie snap ik niet. Veel bedrijven besteden een traineeship uit aan een derde partij. ABN-AMRO doet dat namelijk ook. De detacheerders bieden vaak de trainingen intern aan en koppelt werknemers aan klanten.SmurfLink schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:10:
[...]
Het belangrijkste filter om toe te passen is of het een detacheerder is die vanuit huis mensen opleidt om ze dan bij klanten te zetten, zoals bij de IT Big 4 (Capgemini/Sogeti, IBM, Logica, en Ordina), waarbij je je kan blijven ontwikkelen en trainingen kan volgen, of dat het echt dozenschuivers zijn zoals de Brunels en dergelijke waarbij ze eigenlijk niets meer bieden dan je zou krijgen wanneer je direct bij de klant in dienst zou gaan. Bij de big4 zit je wel bij een grote organisatie dus het kan zijn dat de specifieke afdeling waar je op terecht komt niet compleet bij je past, maar het voordeel is juist dan weer dat je intern nog goed kan wisselen naar een andere afdeling waar het beter matcht.
Het hangt inderdaad veel af van wat je zelf wil bereiken, maar om een paar jaar ervaring op te doen bij een detacheerder is sowieso nooit slecht voor je. In het ergste geval leer je heel goed wat je niet wilt.
Als je Brunel zou vergelijken met Sogeti. Beide detacherings. Beide bieden ze interne trainingen. Beide partijen koppelen de werknemer aan een klant. Dat is precies op hetzelfde niveau.
Het enige verschil tussen Sogeti en Brunel, is dat Sogeti echt gericht is op technologie (en corporate) als tak en Brunel letterlijk in de brede zin een grote detacheerder is die zich op meerdere velden richt dan alleen technologie.
Sogeti is beter van de twee naar mijn mening, maar over het algemeen hebben detacheerders de sleutels naar posities binnen grotere bedrijven.
ja dat klopt, en extreem veel WO-ers in dienst hebben die niets kunnen. Ik zou om die reden er al niet willen werken. Ze kijken naar je papieren ipv wat je kunt. Papieren zijn een mooie indicatie, maarja. Als iemand 20-30 jaar on the job niks heeft geleerd. wat dan? Zoveel sectoren waar mensen niet meekomen maar wel dik salaris hebben.BroWohsEdis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:51:
[...]
Ben ik het helemaal mee eens. Maar ondertussen zijn er steeds meer bedrijven waar hbo een harde eis is. Probeer maar is bij Defensie, Politie of de overheid binnen te komen op een leuke uitdagende funcie zonder hbo diploma. Ze hebben er volledig schijt aan en kijken alleen maar naar het papiertje. Ondertussen wel roepen dat er een "personeelstekort" is.
Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat bedrijven een risico nemen met het aannemen van juniors en jij wil laten zien dat dat risico bij jou relatief laag is. Gewoon een stukje jezelf verkopen dus.TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:39:
Dit is een aanname, maar ik weet niet of ik een prutser ben.
https://niels.nu
Ik heb bij Brunel in het traject gezeten jaren terug. Je wordt inderdaad specifiek voor 1 klant aangenomen, voor 1 opdracht, en daarvoor weggezet. Valt die opdracht weg, ben je niet meer nodig en is het doei doei. Het zogenoemde dozenschuiven, eigenlijk zou de klant dit gewoon zelf moeten kunnen maar ze kunnen de mensen niet vinden. Het is veel tijdelijker.TheFrames schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:52:
[...]
Die analogie snap ik niet. Veel bedrijven besteden een traineeship uit aan een derde partij. ABN-AMRO doet dat namelijk ook. De detacheerders bieden vaak de trainingen intern aan en koppelt werknemers aan klanten.
Als je Brunel zou vergelijken met Sogeti. Beide detacherings. Beide bieden ze interne trainingen. Beide partijen koppelen de werknemer aan een klant. Dat is precies op hetzelfde niveau.
Het enige verschil tussen Sogeti en Brunel, is dat Sogeti echt gericht is op technologie (en corporate) als tak en Brunel letterlijk in de brede zin een grote detacheerder is die zich op meerdere velden richt dan alleen technologie.
Sogeti is beter van de twee naar mijn mening, maar over het algemeen hebben detacheerders de sleutels naar posities binnen grotere bedrijven.
Bij Sogeti/Capgemini wordt je aangenomen op een functie. Daar krijg je je trainingen voor en dan zoeken ze een klant bij jouw functie. Eindigt die opdracht dan kan je op zoek naar de volgende, je bent en blijft gewoon in dienst. Veel meer op de lange termijn georienteerd.
Aha, dus ik moet eigenlijk een bedrijf vinden die mij na een opdracht niet het bedrijf uit laat gooien?SmurfLink schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:19:
[...]
Ik heb bij Brunel in het traject gezeten jaren terug. Je wordt inderdaad specifiek voor 1 klant aangenomen, voor 1 opdracht, en daarvoor weggezet. Valt die opdracht weg, ben je niet meer nodig en is het doei doei. Het zogenoemde dozenschuiven, eigenlijk zou de klant dit gewoon zelf moeten kunnen maar ze kunnen de mensen niet vinden. Het is veel tijdelijker.
Bij Sogeti/Capgemini wordt je aangenomen op een functie. Daar krijg je je trainingen voor en dan zoeken ze een klant bij jouw functie. Eindigt die opdracht dan kan je op zoek naar de volgende, je bent en blijft gewoon in dienst. Veel meer op de lange termijn georienteerd.
Dat is wel het idee. Dus als je direct bij je sollicitatie al gelijk hoort dat het voor een specifiek bedrijf en specifieke functie is dan is dat wel een duidelijk signaal.TheFrames schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:45:
[...]
Aha, dus ik moet eigenlijk een bedrijf vinden die mij na een opdracht niet het bedrijf uit laat gooien?
Voor een afstudeeropdracht en in mindere mate een stage moet je dit inderdaad doen, want dan moet je laten zien wat je geleerd hebt. Maar persoonlijk zou ik een junior in een team zetten waar genoeg ervaring is. Want dan leer je veel sneller (commentaar op je PR's, PR's van anderen reviewen, refinements, samen in een probleem duiken).TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:44:
[...]
Ik denk enigzins aan hun lot over laten geen slecht iets is. Het bevordert de zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Je moet geen handje willen vasthouden, maar juist de hulp aanbieden wanneer dat nodig is. Dat eerste beschrijft eigenlijk precies mijn vorig stage, dus dat is wel grappig.
Het werk is vrijwel zelfstandig de documentatie lezen, code debuggen om te kijken wat het doet en vanaf dat pad zelfstandig leren en coderen. En om hulp roepen wanneer je er niet uitkomt.
Dit lijkt me toch iets wat men standaard moet kunnen na een HBO-opleiding? Wat voor begeleiding heb je dan meer in gedachte?
Je diploma is de start en het geeft je basis niveau aan en als je je opleiding niet afgemaakt heb dan moet je echt met een heel goed verhaal komen omdat als je in de IT zit je echt wel je opleiding kan afmaken.sjorsbeans schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:47:
[...]
ja dat klopt, en extreem veel WO-ers in dienst hebben die niets kunnen. Ik zou om die reden er al niet willen werken. Ze kijken naar je papieren ipv wat je kunt. Papieren zijn een mooie indicatie, maarja. Als iemand 20-30 jaar on the job niks heeft geleerd. wat dan? Zoveel sectoren waar mensen niet meekomen maar wel dik salaris hebben.

En met die basis moet je de rest laten zien. Als je junior bent dan heb je je stages en anders 1 of 2 werkgevers.
En met WO sorry die zijn handig op de uni misschien en als ze wat ervaring hebben maar schoon van de opleiding heb ik al te baak meegemaakt dat ze er weinig van bakte. Slim dat zeker maar niet nuttig voor het
bedrijf.
De reden dat er meer gevraagd naar HBO omdat ze dat kunnen en omdat ze hun niveau ophoog willen brengen. Plus er valt dan al heel wat af dus heb je minder tijd nodig om CV te lezen dat kan echt heel veel tijd kosten namelijk.
Bij ons is het best lastig externe te vinden die de juiste CV hebben. er is een groot te kort aan goede mensen. En we hadden er ook een paar die niet zo geweldig uitwerkte. Kan ook gewoon gebeuren.
Veel CV kan je ook zo de prullen bak in als ze aangeven dat ze senior zijn en nog niet eens junior ervaring hebben.
Best wat je kan doen heb je HBO dan it bij een grote club gaan en daar omscholen. (of via een HBO doen) Je hebt het niveau alleen de kennis niet. Plus wat ze op school leren tja dat laat ook wel te wensen achter soms. Nuttig nog steeds maar veel moet je toch leren on de job.
Geen HBO haal die HBO en klaar
WO is alleen nuttig als je op uni aan de bak wilt of misschien een research project start bij een bedrijf maar verder is het behoorlijk overkill en niet handig voor bedrijven./
Het hangt er maar net van af wat voor soort mensen het bedrijf graag wil aantrekken. Als dat inderdaad kandidaten zijn die (terecht of niet) een bepaalde mate van zelfzekerheid en zelfredzaamheid hebben, dan is dit een goeie test om dat aan te meten.TheFrames schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:44:
[...]
Ik denk enigzins aan hun lot over laten geen slecht iets is. Het bevordert de zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Je moet geen handje willen vasthouden, maar juist de hulp aanbieden wanneer dat nodig is. Dat eerste beschrijft eigenlijk precies mijn vorig stage, dus dat is wel grappig.
Maar ik persoonlijk (deels vanwege een stukje autisme) ga héél slecht op ‘in het diepe gegooid worden’. Neem mij, afhankelijk van de grootte en complexiteit van de organisatie, een periode mee om de organisatie, de processen, de mensen en de tooling die ze gebruiken, te leren kennen. Als voor mij de omheining van ‘de zandbak’ helder genoeg is dan ga ik er heel goed op om vervolgens in die zandbak (dat kan de organisatie zijn, of de Business unit, of de afdeling, of een team, of zelfs een specifiek bedrijfsproces) zelf aan de gang te gaan en meerwaarde te creëren (afhankelijk van de rol/functie die ik dan precies vervul).
Zeg tegen mij: “Nou Daffie, gefeliciteerd en welkom, je bent nu [insert functietitel] bij [insert bedrijfsnaam]. Succes!”, en ik weet niet waar ik moet beginnen.
Zegt helemaal niks over hoe goed ik ben in de ‘hardskills’ van mijn werk, maar uitsluitend iets over de softskills. En niet dat ik een introverte, mensenangst-dragende niet-zelfverzekerde snowflake ben; integendeel. Maar een iets warmere landing in de organisatie ga ik goed op.
Nogmaals, als een bedrijf zelfredzaamheid daarin heel belangrijk vind dan moeten ze daar zeker op filteren. Maar het zou voor mij geen goede werk- of opdrachtgever zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Daffie op 21-09-2023 14:21 ]