Ter achtergrond: ik heb anderhalf jaar geleden de helft van een monumentaal pand gekocht. De binnenkant (buitenkant hoefde niets aan te gebeuren) is nu helemaal verbouwd, inclusief dakisolatie (Rd 5,60), wandisolatie (Rd 3,75), vloerisolatie (Rd 2,35) en ventilatiesysteem met WTW. Op 2 grote ramen in de woonkamer na is al het glas nu HR++. Niet helemaál 100% geïsoleerd dus, maar je hebt gewoon te maken met beperkingen omdat het een monument is. We hebben ook vloerverwarming in het hele huis laten aanleggen en daarmee eigenlijk alles voor laten bereiden op het plaatsen van een warmtepomp. Helaas was het bouwbudget op voordat de helft van de bovenverdieping gedaan was (op de vloerverwarming na) en de warmtepomp was ook geen budget meer voor. We draaien nu dus nog gewoon op de oude gasgestookte CV-ketel. De bovenverdieping ben ik nu zelf aan het isoleren, maar krijg ik niet helemaal af voor deze winter. Ik schat dat ik vóór de winter echt inzet op 60% zit.
Inmiddels begint de spaarpot voor de warmtepomp zich te vullen, en ben ik mij hierop aan het oriënteren. De template:
Historisch gasverbruik: Is wat lastig. Ik heb nog maar één winter gestookt en dat was nog met een deels ongeïsoleerde bovenverdieping, maar met een zachte winter. Met water rekenen en schatten kom ik op 2.250 m³/jaar (totaal incl. SWW). Ik heb overigens in de woonkamer een houtkachel. Voornamelijk voor de gezelligheid, maar mocht het een maand lang niet warmer dan -10C worden kunnen we met de slaapzakken voor de kachel gaan liggen natuurlijk
- Bovenverdieping: 77 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 5 groepen (op 3 zones), 1 daarvan staat altijd open
- X liter nodig. Goeie vraag. 4 personen, bad gebruiken we wel voor de kinderen maar dan 1/3 vol. Vrouw gaat misschien 2x per jaar in (vol) bad maar wil niet zonder. Gasverbruik voor SWW is gemiddeld 24m³/maand. Is 200 liter dan voldoende?
- DWTW aanwezig? Nee
De vragen die ik (nu) heb:
- Split of multi?
- buffervat nodig?
- Volgens de Koevlaas-formule kom ik op een 11kW-warmtepomp uit. Ik kan er niet heel veel vinden, is een 12kW bijvoorbeeld ook mogelijk? Kost een iets te groot bemeten pomp veel meer energie? Ik heb geen idee in wat voor grootte je ongeveer aan moet denken;
- zijn er aanraders of afraders wat merk betreft?
- waar koop je die dingen überhaupt? Ik las ergens dat de leveringsproblemen redelijk waren opgelost, maar ik kan er online maar bar weinig vinden..
Dank alvast, als er vragen zijn hoor ik het wel
Inmiddels begint de spaarpot voor de warmtepomp zich te vullen, en ben ik mij hierop aan het oriënteren. De template:
Historisch gasverbruik: Is wat lastig. Ik heb nog maar één winter gestookt en dat was nog met een deels ongeïsoleerde bovenverdieping, maar met een zachte winter. Met water rekenen en schatten kom ik op 2.250 m³/jaar (totaal incl. SWW). Ik heb overigens in de woonkamer een houtkachel. Voornamelijk voor de gezelligheid, maar mocht het een maand lang niet warmer dan -10C worden kunnen we met de slaapzakken voor de kachel gaan liggen natuurlijk
Afgiftesysteem:
- Begane grond: 126 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 12 groepen, (één zone),. Hoeveel daarvan altijd open staan weet ik niet- Bovenverdieping: 77 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 5 groepen (op 3 zones), 1 daarvan staat altijd open
SWW:
- plek voor boiler: genoeg plek, inpandig dus in verwarmde ruimte/bijkeuken- X liter nodig. Goeie vraag. 4 personen, bad gebruiken we wel voor de kinderen maar dan 1/3 vol. Vrouw gaat misschien 2x per jaar in (vol) bad maar wil niet zonder. Gasverbruik voor SWW is gemiddeld 24m³/maand. Is 200 liter dan voldoende?
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W heeft de voorkeur. Heb vorig jaar een prijsopgaaf voor een grondboring opgevraagd, was dermate prijzig dat die meteen afviel. Eisen (op volgorde): zuinig met energie, aanschafprijs, verkrijgbaarheid. De buitenunit wil ik +/- 15 meter verderop plaatsen naast de schuur(20 meter vanaf de binnenunit), geluid en design zijn daarmee minder van belang. Ja, er is genoeg afstand tot de buren. De plaatsing van de buitenunit (en de rest van het plan) moet nog worden getoetst door de monumentencommissie.Wie gaat het installeren?
Indien mogelijk ikzelf, of deels ikzelf (aansluiten door iemadn anders bijvoorbeeld). De old school-installateur die hier bezig is geweest heb ik op punten flink bij moeten sturen, deze had overduidelijk weinig kennis van warmtepompen en randvoorwaarden daarvoor dus die komt er niet meer in.De vragen die ik (nu) heb:
- Split of multi?
- buffervat nodig?
- Volgens de Koevlaas-formule kom ik op een 11kW-warmtepomp uit. Ik kan er niet heel veel vinden, is een 12kW bijvoorbeeld ook mogelijk? Kost een iets te groot bemeten pomp veel meer energie? Ik heb geen idee in wat voor grootte je ongeveer aan moet denken;
- zijn er aanraders of afraders wat merk betreft?
- waar koop je die dingen überhaupt? Ik las ergens dat de leveringsproblemen redelijk waren opgelost, maar ik kan er online maar bar weinig vinden..
Dank alvast, als er vragen zijn hoor ik het wel