Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07
THE_BASE schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:33:
[...]

Je gaat mij toch niet vertellen dat de 3x zoom van de iPhone 15 Pro mínder is dan die van de iPhone 14 Pro? In elk geval gelijk aan verwacht ik dan. Ik gebruik die functie namelijk wel veel en daar op achteruit gaan zou jammer zijn. Maar het wachten is op officiële reviews.
Dat denk ik ook niet maar de 3x zoom gaat wel gemist worden op de iPhone 15 pro max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51

pdavie2311

Live life to the fullest..

Smeldor schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:37:
[...]

Dat denk ik ook niet maar de 3x zoom gaat wel gemist worden op de iPhone 15 pro max.
Die heeft toch 5x zoom? Hoe bedoel je dat?

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:31
pdavie2311 schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:39:
[...]

De theorie in dat filmpje is dus dat 3x zoom dan voortaan 2x zoom en dan cropped is. En die theorie snijdt wel hout, maar Apple is ook niet gek en de kwaliteit zal wel best zijn omdat de processing gewoon weer beter is. Maar optisch 3x zoom is er officieel niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
THE_BASE schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:33:
[...]

Je gaat mij toch niet vertellen dat de 3x zoom van de iPhone 15 Pro mínder is dan die van de iPhone 14 Pro? In elk geval gelijk aan verwacht ik dan. Ik gebruik die functie namelijk wel veel en daar op achteruit gaan zou jammer zijn. Maar het wachten is op officiële reviews.
Exact dit. Niemand kan dat nu vertellen zonder de 15 pro (Max) in de hand te hebben gehad. Dus het is nogal voorbarig om een YouTube film te maken waarin hij zegt dat de iPhone camera slecht is en Apple slecht bezig is. Dat kan enkel pas als hij ze beide langs elkaar hebt gelegd. Hetgeen ik ook zo storend vond van dat hele verhaal. Kan hij wel met cijfers liggen goochelen. Maar enkel en puur op speculatie op dit moment.

Zolang het theorie is is het enkel geblaat in de lucht. Zo zie ik het.

Kan die zeker straks gelijk hebben, maar dat kan enkel pas indien hii ze beide langs elkaar getest hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door TheKerremenke op 17-09-2023 08:45 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet dat de totale toestelkosten in deze ook €1195 zijn hè?

1003 + 12x16 = 1195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
pdavie2311 schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:39:
[...]

Ja maar je kan er ook enkel 5x mee zoomen. Mensen denken nemen aan dat hij ook 3x kan zoomen maar dat is niet zo. Daarom heeft Samsung een lens met 3x zoom en een lens met 10x zoom. Je gaat op de iphone 15 pro max theoretisch gezien kwaliteitsverlies hebben tov de gewone pro als je portret mode gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:35
Smeldor schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:45:
[...]

Ja maar je kan er ook enkel 5x mee zoomen. Mensen denken nemen aan dat hij ook 3x kan zoomen maar dat is niet zo. Daarom heeft Samsung een lens met 3x zoom en een lens met 10x zoom. Je gaat op de iphone 15 pro max theoretisch gezien kwaliteitsverlies hebben tov de gewone pro als je portret mode gebruikt.
Theoretisch gezien inderdaad. Laten we de eerste reviews afwachten, ben benieuwd hoe Apple dit heeft “opgelost”.

Het is weer September 2025 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:54
Smeldor schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:45:
[...]

Ik gebruik regelmatig portret modus met de huidige 2x zoom en zie daar geen verschil in met de 1 of 3x camera.

Gaat vast goed komen!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
TheKerremenke schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:43:
[...]

Dus het is nogal voorbarig om een YouTube film te maken waarin hij zegt dat de iPhone camera slecht is
Maar dat zegt ie ook niet. Alleen dat de 3x in theorie, en zeker optisch slechter is. En dat is zo want er is geen optische 3x zoom meer.
en Apple slecht bezig is.
Dat zegt ie wel, maar dat staat los van de camera en zijn argument daarvoor is dat Apple
zoveel handige features heeft waar ie niet zonder kan. En dat is dan oplichterij ofzo 8)7 Die logica ontgaat mij ook totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Jaymone schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:48:
[...]

Theoretisch gezien inderdaad. Laten we de eerste reviews afwachten, ben benieuwd hoe Apple dit heeft “opgelost”.
Apple lost dit op met een hoop processing en dubbele foto’s te combineren tot 1 afbeelding. Net zoals je met je 1x lens een bijna 2x foto kan maken en die er dan ook ok uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Exact dit. Niemand kan dat nu vertellen zonder de 15 pro (Max) in de hand te hebben gehad. Dus het is nogal voorbarig om een YouTube film te maken waarin hij zegt dat de iPhone camera slecht is en Apple slecht bezig is. Dat kan enkel pas als hij ze beide langs elkaar hebt gelegd. Hetgeen ik ook zo storend vond van dat hele verhaal. Kan hij wel met cijfers liggen goochelen. Maar enkel en puur op speculatie op dit moment.

Zolang het theorie is is het enkel geblaat in de lucht. Zo zie ik het.

Kan die zeker straks gelijk hebben, maar dat kan enkel pas indien hii ze beide langs elkaar getest hebt.
Het is juist Apple dat goochelt met cijfers en dat is eigenlijk best irritant. Filmpje is inzichtvol en theoretisch heeft hij zeker gelijk. Als dit in de praktijk ook materieel verschil laat zien dan hoop ik dat Apple volgend jaar een extra camera erop zet.

De reviews zullen hier hopelijk op letten en laten zien of er materieel verschil is en hoe groot dan dan is bij bijv 3x zoom tussen 14pm, 15pm en S23U.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maar die zoom is nu 0,5x - 1x - 2x - 3x. Die 3x vervalt en wordt 5x dus? Maar dan kun je toch technisch gezien de 3x intact laten en 5x toevoegen of hoe moet ik dat zien?

Ik ben in elk geval bij m’n iPhone 14 Pro erg blij met 2x en 3x.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat ik persoonlijk erg zou kunnen waarderen is een soort battery saver modus zoals op de Watch ultra. Een soort “outdoor hiking” mode.

Mijn meest recente iPhone is een 13 mini. Dus geen ervaring met een ltpo scherm of 1 hz toestanden

Maar ik bedacht me onlangs dat een mode waarbij echt bijna elk achtergrond proces gestopt wordt. Het scherm in een low hz mode gezet wordt, de camera viewfinder naar 20hz of zo, alle radio’s uit behalve gps, en weet ik wat nog allemaal… wellicht wel tot een 2-3 dagen batterijduur zou kunnen leiden.

Lijkt me handig op een lange hike met Komoot of zo. Geen battery packs meer meenemen/opladen…

Dacht ik onlangs aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Over de camera gesproken, die functie waarmee je achteraf nog portrait kunt selecteren lijkt mij dus heel handig. Ik heb nu regelmatig met de kleine dat ik wel direct een foto kan maken maar als ik eerst nog naar portret moet het moment over is.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:39:
Over de camera gesproken, die functie waarmee je achteraf nog portrait kunt selecteren lijkt mij dus heel handig. Ik heb nu regelmatig met de kleine dat ik wel direct een foto kan maken maar als ik eerst nog naar portret moet het moment over is.
Ik begrijp niet waarom de portret modus er nog in zit, als je ook achteraf er een portret van kan maken. Camera app is al complex genoeg met panorama, slo-mo, timelapse enz. Less is more. :)

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:37:
Maar die zoom is nu 0,5x - 1x - 2x - 3x. Die 3x vervalt en wordt 5x dus? Maar dan kun je toch technisch gezien de 3x intact laten en 5x toevoegen of hoe moet ik dat zien?

Ik ben in elk geval bij m’n iPhone 14 Pro erg blij met 2x en 3x.
2x (een crop op de 48mp sensor) en 3x (een objectief) blijft op de 15 pro gewoon.
Alleen de pro Max heeft I.p.v. het 3x objectief van de pro een 5x objectief.

Dus dan is de 3x waarschijnlijk ook een crop op de 48mp sensor (wat prima is) of digitaal zoom (wat je niet wil), ik heb de hele video niet gezien maar dat is het punt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Froggle schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:40:
[...]

Ik begrijp niet waarom de portret modus er nog in zit, als je ook achteraf er een portret van kan maken. Camera app is al complex genoeg met panorama, slo-mo, timelapse enz. Less is more. :)
Neem aan dat ze de portret modus erin houden zodat je op voorhand kunt selecteren wat je wil, als je 10 portret foto’s achter elkaar maakt is dat fijner dan 10x op een normale foto achteraf portret aan zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Exact dit. Niemand kan dat nu vertellen zonder de 15 pro (Max) in de hand te hebben gehad. Dus het is nogal voorbarig - een goedkope manier om wereldwijd op forums controversie te starten == clicks inkomsten $ om een YouTube film te maken waarin hij zegt dat de iPhone camera slecht is en Apple slecht bezig is.
Zo even quote opgehelderd met kleine edit, wel interessante om in de gaten te houden wie dit soort geruchten de wereld in slingert. Vertrouw zelf al jaren op macrumors op zich goede ervaring dat die gelukkig niet zo van clickbait afbraak meedoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:41:
[...]

2x (een crop op de 48mp sensor) en 3x (een objectief) blijft op de 15 pro gewoon.
Alleen de pro Max heeft I.p.v. het 3x objectief van de pro een 5x objectief.

Dus dan is de 3x waarschijnlijk ook een crop op de 48mp sensor (wat prima is) of digitaal zoom (wat je niet wil), ik heb de hele video niet gezien maar dat is het punt volgens mij.
Digitaal zoom is in feite toch crop. Daarmee zou de normale iPhone 15 ook deze optie mogen hebben, want dat zou praktisch om dezelfde crop gaan als wat op de PM mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:44:
[...]

Neem aan dat ze de portret modus erin houden zodat je op voorhand kunt selecteren wat je wil, als je 10 portret foto’s achter elkaar maakt is dat fijner dan 10x op een normale foto achteraf portret aan zetten.
Ze kunnen toen zien met een beetje machine learning wat voor foto je wil maken. Waarom dat portret modus nog niet automatisch z’n werk doet begrijp ik niet. Dat doen compact camera’s van 10 jaar geleden zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
Froggle schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:54:
[...]

Digitaal zoom is in feite toch crop. Daarmee zou de normale iPhone 15 ook deze optie mogen hebben, want dat zou praktisch om dezelfde crop gaan als wat op de PM mogelijk is.
Heeft de normale 15 daarom sinds dit jaar ook geen 2x zoom. Wat dus een crop is van 48 MP maar 24 MP?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Ik heb de 15 Pro Max gekozen ook met name omdat ik gewoon de beste camera wil op dat moment die Apple biedt op zijn iPhone. Groter scherm wil ik ook wel een keer proberen maar ik verwacht gewoon een rete goed camera op de Pro Max..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
TheKerremenke schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:56:
[...]

Heeft de normale 15 daarom sinds dit jaar ook geen 2x zoom. Wat dus een crop is van 48 MP maar 24 MP?
Goede vraag, volgens de Apple website heeft ie een 2x telelens “van optische kwaliteit”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
pdavie2311 schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:59:
Ik heb de 15 Pro Max gekozen ook met name omdat ik gewoon de beste camera wil op dat moment die Apple biedt op zijn iPhone. Groter scherm wil ik ook wel een keer proberen maar ik verwacht gewoon een rete goed camera op de Pro Max..
Ik denk dat de conclusie zal zijn, de Pro en Pro Max zijn net zo goed met hun eigen tele lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Froggle schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:54:
[...]

Ja uiteraard, het zit ook op de 15.
Zoals afgelopen jaar op de 14 Pro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Froggle schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat de conclusie zal zijn, de Pro en Pro Max zijn net zo goed met hun eigen tele lens.
De conclusie is dan vooral: de 15 Pro op 3x is op papier beter dan de 15 Pro Max op 3x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
IPhone 15 camera specs
Geavanceerd dual camera-systeem
48‑MP hoofdcamera: 26 mm, diafragma ƒ/1.6, optische beeld­stabilisatie met sensor­verschuiving, 100% Focus Pixels, ondersteuning voor foto’s met superhoge resolutie (24 MP en 48 MP)
12‑MP ultragroothoek: 13 mm, diafragma ƒ/2.4 en een beeldhoek van 120°
12‑MP 2x telelens (mogelijk dankzij de quad‑pixel sensor): 52 mm, diafragma ƒ/1.6, optische beeld­stabilisatie met sensor­verschuiving, 100% Focus Pixels
2x optisch inzoomen, 2x optisch uitzoomen; 4x optische zoom
Tot 10x digitale zoom
Zoomen mogelijk dankzij de quad pixel sensor… dus niet dankzij een fysieke lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
wian schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:05:
IPhone 15 camera specs

[...]

Zoomen mogelijk dankzij de quad pixel sensor… dus niet dankzij een fysieke lens?
Geen fysiek objectief inderdaad.
De non pro heeft alleen een Wide en Ultra-Wide objectief.
wian schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:02:
[...]

Goede vraag, volgens de Apple website heeft ie een 2x telelens “van optische kwaliteit”…
Ja “optische kwaliteit” is uiteraard marketing maar vond die functie op de 14 Pro altijd erg fijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Donstil op 17-09-2023 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

Bovenstaande discussie is precies waarom ik twijfel tussen Max of gewoon pro. 3x zoom gebruik ik nu best vaak. En die is op de max nu slechter want crop… maar daar krijg je 5x voor terug, maar wordt ik daar nou blijer van?
Ik heb daarom besloten reviews maar af te wachten met het risico dat ik pas eind oktober een iPhone ga vinden.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:05:
[...]

De conclusie is dan vooral: de 15 Pro op 3x is op papier beter dan de 15 Pro Max op 3x.
En 4x zoom ook. En 4,9x. Ik denk niet vaak 5x of hoger te gebruiken. Totdat je het hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
amphora schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:11:
[...]

En 4x zoom ook. En 4,9x. Ik denk niet vaak 5x of hoger te gebruiken. Totdat je het hebt :)
Sinds het zoom objectiefje erin zit gebruik ik hem al eigenlijk niet. Voor mij was de keuze dus niet zo moeilijk en ben voor de normale Pro gegaan.

Met een 1” sensor hadden ze mij nog naar de Max kunnen trekken maar nu vind ik de camera upgrade te minimaal om met het formaat te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
amphora schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:09:
Bovenstaande discussie is precies waarom ik twijfel tussen Max of gewoon pro. 3x zoom gebruik ik nu best vaak. En die is op de max nu slechter want crop… maar daar krijg je 5x voor terug, maar wordt ik daar nou blijer van?
Ik heb daarom besloten reviews maar af te wachten met het risico dat ik pas eind oktober een iPhone ga vinden.
Er zit geen 3x zoom op de Pro Max. Wel 2x.

iPhone 15 Pro Max
Pro‑camera­systeem
48‑MP hoofdcamera: 24 mm, diafragma ƒ/1.78, optische beeld­stabilisatie van de tweede generatie met sensor­verschuiving, 100% Focus Pixels, ondersteuning voor foto’s met superhoge resolutie (24 MP en 48 MP)
12‑MP ultragroothoek: 13 mm, diafragma ƒ/2.2 en een beeldhoek van 120°, 100% Focus Pixels
12‑MP 2x telelens (mogelijk dankzij de quad‑pixel sensor): 48 mm, diafragma ƒ/1.78, optische beeld­stabilisatie van de tweede generatie met sensor­verschuiving, 100% Focus Pixels
12‑MP 5x telelens: 120 mm, diafragma ƒ/2.8, optische 3D-beeld­stabilisatie met sensor­verschuiving en autofocus, tetraprisma
5x optisch inzoomen, 2x optisch uitzoomen; 10x optische zoom
Tot 25x digitale zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]
Exact dit. Niemand kan dat nu vertellen zonder de 15 pro (Max) in de hand te hebben gehad. Dus het is nogal voorbarig - een goedkope manier om wereldwijd op forums controversie te starten == clicks inkomsten $ om een YouTube film te maken waarin hij zegt dat de iPhone camera slecht is en Apple slecht bezig is.
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:52:
[...]

Zo even quote opgehelderd met kleine edit, wel interessante om in de gaten te houden wie dit soort geruchten de wereld in slingert. Vertrouw zelf al jaren op macrumors op zich goede ervaring dat die gelukkig niet zo van clickbait afbraak meedoen
Heeft hij gezegd dat de camera slecht is :?

[ Voor 35% gewijzigd door Help!!!! op 17-09-2023 10:16 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Froggle schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:14:
[...]

Er zit geen 3x zoom op de Pro Max. Wel 2x.
Er zit wel 3x zoom op, op iedere iPhone. Maar digitaal (crop). Vandaar dat 3x zoom op normale pro dus beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:14:
[...]

Sinds het zoom objectiefje erin zit gebruik ik hem al eigenlijk niet. Voor mij was de keuze dus niet zo moeilijk en ben voor de normale Pro gegaan.

Met een 1” sensor hadden ze mij nog naar de Max kunnen trekken maar nu vind ik de camera upgrade te minimaal om met het formaat te lopen.
Los van de camera zou ik extra accu duur ook wel kunnen waarderen, en groter scherm. Al twijfel ik ook of het formaat me zal bevallen... Ik wil ze beide even vast houden als ze volgende week in de winkels liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
amphora schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:20:
[...]

Los van de camera zou ik extra accu duur ook wel kunnen waarderen, en groter scherm. Al twijfel ik ook of het formaat me zal bevallen... Ik wil ze beide even vast houden als ze volgende week in de winkels liggen.
Ja accu is wel fijn inderdaad. Alleen krijg zowel de pro als een pro Max leeg op een werkdag dus opladen moet ik sowieso. #ThanksMicrosoftTeams 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:17

Toppe

Oké ✅

Als er voldoende licht is dan is het allemaal dikke prima maar zodra het licht weg valt, tja.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Weet iemand of je de 120hz functie ook aan en uit zetten zoals bij android ?

En maakt het veel verschil qua battery life :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
amphora schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:18:
[...]

Er zit wel 3x zoom op, op iedere iPhone. Maar digitaal (crop). Vandaar dat 3x zoom op normale pro dus beter is.
Ja met crop kan alles, maar niet zoals de marketing crop lens die je met 1 tik kan selecteren.
12‑MP 2x telelens (mogelijk dankzij de quad‑pixel sensor): 48 mm, diafragma ƒ/1.78, optische beeld­stabilisatie van de tweede generatie met sensor­verschuiving, 100% Focus Pixels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

De max is niet per definitie beter. Het is een andere camera, meer zoom. Maar dat is niet perse beter, is afhankelijk van de foto's die je maakt en hoeveel je wil zoomen. Op papier klinkt 5x beter, in de praktijk hoeft dat niet zo te zijn. Als ze nou zowel de 3x als de 5x camera op de max zouden zetten dan was het een nobrainer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Help!!!! schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:25:

Battery save zet hem op 60Hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggle
Help!!!! schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:25:

How to enable / disable 120Hz on iPhone 13 Pro (Limit Frame Rate):

1. Open Settings
2. Go into Accessibility
3. Select Motion
4. On the bottom, you will find the "Limit Frame Rate" toggle. Just turn it on or off to your liking, and you're done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

amphora schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:28:
[...]

De max is niet per definitie beter. Het is een andere camera, meer zoom. Maar dat is niet perse beter, is afhankelijk van de foto's die je maakt en hoeveel je wil zoomen. Op papier klinkt 5x beter, in de praktijk hoeft dat niet zo te zijn. Als ze nou zowel de 3x als de 5x camera op de max zouden zetten dan was het een nobrainer...
Snap ik. Groter scherm en betere batterij is voor mij ook de reden om voor de Max te gaan een keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
pdavie2311 schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:38:
[...]

Snap ik. Groter scherm en betere batterij is voor mij ook de reden om voor de Max te gaan een keer..
Het is voor mij ook op dit moment de enige reden om te upgraden. Ik heb nu een 13 Pro en ik wil al een tijdje een groter scherm. Extra batterij is altijd prettig, vandaar de 15 Pro Max. Anders had ik er nog wel een jaar mee gedaan denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 17-09-2023 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Voor mij is het Spacecraft materials :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
amphora schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:28:
[...]

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ze een 10x zoom en een 3x zoom in de iPhone 15 pro(max) zouden stoppen. Dan heb je het best van beide werelden. Vind heel raar dat ze op hun top toestellen kiezen voor twee verschillende camera’s. Afwachten wat de reviews zeggen maar ik denk dat er een hoop mensen zijn die achteraf pas gaan beseffen dat je de 3x veel vaker gebruikt en dus best wel een gemis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Overigens, en dat is volgens mij vrij normaal, moet je wel een hele stevige hand hebben op die 5x zoom. Hoe ik ze zag schudden met het beeld op die eerste video’s…

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:35
Kijk op de achterkant en het is vrij eenvoudig wat voor camera's de Iphone 15 heeft. Allemaal hebben ze een ultragroothoek- en een groothoekcamera/lens/sensor. De Pro en Pro Max hebben een derde camera/lens/sensor, de Pro met 3x zoom, de Pro Max met 5x zoom. De term 2x "optische zoom" die Apple gebruikt is inderdaad verwarrend. In fotografie is optische zoom echt optisch, ofwel fysiek. Een leugen wil ik het niet noemen, maar als het daadwerkelijk "optische" zoom zou zijn, zou er ofwel een derde lens op de 15 en vierde lens op de Pro en Max moeten zitten, ofwel een fysieke zoomlens. Beiden zijn niet het geval, je kunt tellen hoeveel lenzen op de telefoon zitten, en als Apple daadwerkelijk een optische zoomlens in de Iphone had weten te bouwen zou dat echt wel heel uitgebreid gehyped zijn ("first ever 2-5 times optical zoom lens in an Iphone!"). Dus misschien veroorloofd Apple het zich om voor smartphonecamera's andere definities te gebruiken in hun marketing dan gebruikelijk in fotografie. Maar dan is het niet vreemd dat er verwarring ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:52
Zal de iPhone 15 wel al in winkels liggen als tentoonstelling of dat zelfs niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

MRiesje schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:09:
Zal de iPhone 15 wel al in winkels liggen als tentoonstelling of dat zelfs niet?
Gisteren bij de mediamarkt in Groningen niet.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, altijd pas op launchday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

duderuud

Sliden is koel

Toppe schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:03:
[...]

Niets mis mee. Als je een auto van 3 ton hebt met een verrotte bumper wil je toch ook een originele er voor terug hebben?

Snap nooit zo goed waarom je wel €1000 of meer betaald voor een telefoon en dan gaat janken dat je er geen scherm van de lokale turk in kan zetten.
Je haalt net het verkeerde voorbeeld erbij ;)
Bij auto's is het namelijk gelukkig (wettelijk) zo geregeld dat ik kan kiezen of ik een originele bumper monteer of een ander merk.

En bij telefoons wil ik dus ook de keuze hebben waar en welk scherm ik wil monteren.

Dus of ik nou een imitatie scherm bij "de Turk" laat monteren, een origineel scherm bij "de Turk" of een origineel scherm bij Apple, ik wil de keuze. Zoals bij auto's.

Met jouw houding kan Apple nog monopolistischer worden en alle mensen die werken in de reparatie industrie failliet laten gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de single point of failure. Als Apple besluit X niet meer te ondersteunen dan kan je je apparaat weggooien. Echt goed voor het milieu...

Dat is slecht voor de consument en de economie.
Dennisdn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:06:
[...]

Volgens mij is dat meer een probleem van mensen die graag dat probleem willen zien. De gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker gaat echt niet ineens zelf sleutelen. Er is al een self repair programma, heel populair lijkt het nog niet te zijn.

En je kunt niet ontkennen dat er een kwaliteitsverschil is met de merken die makkelijk te repareren zijn.
Het self repair program is een compleet waardeloze wassen neus om de "right to repair" wetgeving in Amerika proberen voor te zijn.

Waarom denk je dat het niet populair is? Ik geef je wat voorbeelden:
- Je kan geen schema's opvragen om het repareren makkelijker te maken (dit geldt trouwens niet alleen voor consumenten, ook reparatie bedrijven krijgen geen toegang)
- Ik zou alle onderdelen van bijv. een iPhone hier kunnen opschrijven die je niet kan bestellen maar ik maak wel een opsomming van de de onderdelen die je wél kan bestellen: scherm, accu, camera, onderste speaker en de simtray. Wil je dus je lightning poort vervangen? Helaas....
- Onderdelen zijn zo duur dat het goedkoper en sneller is om je iPhone door Apple te laten repareren.

Het is voor Apple ook mogelijk om onderdelen niet softwarematig aan elkaar te koppelen en om alle onderdelen voor een schappelijke prijs aan te bieden. Dan heb je nog steeds een telefoon die bleeding edge is en een mooi design heeft (kwaliteitsverschil tussen iphone en bijv. Fairphone is over te discussiëren namelijk).

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:29

swv

Ik heb zelf eens de kwaliteit van de camera’s op de 14 PM vergeleken. Dus heb ik een foto van mijn straat gemaakt met de 48 MP hoofdcamera in RAW en een foto met de (3x) 12 MP telelens in RAW. Vervolgens deze in Photoshop over elkaar heen gelegd. Het is misschien net wat je fotografeert maar ik vind de verschillen minimaal. Ja de 3x telelens maakt iets scherpere foto’s maar ik moet dan redelijk inzoomen om dat te zien (net als die dude in het filmpje) dat ik niet denk dat ik er in de praktijk last van ga hebben als ik niet verder ga croppen/digitaal inzoomen. En als ik verder in wil zoomen dan heb ik blijkbaar behoefte aan de 5x telelens :)

Ik wil ook niet naar een situatie toe waarin we een heel groot camera eiland hebben met 6 camera’s om maar in alle behoeften te voorzien. Als de implementatie bij de 15 PM is wat er technisch mogelijk is dan prima. De 48 MP hoofdcamera vind ik zelf zeer indrukwekkend dus dat Apple voor deze oplossing kiest zonder merkbare kwaliteitsverlies kan ik wel volgen zolang je niet digitaal gaat zoomen. Sowieso crop ik zelden. Dus op 100% weergave is het wat mij betreft en voor mijn gebruik een non issue.

Met mijn systeemcamera heb ik trouwens ook lang niet altijd alle lenzen mee. Dan pas ik mij aan aan wat ik tot mijn beschikking heb. Voor mijn gevoel heb ik straks met de 15 PM meer fotografie mogelijkheden (lees: ‘lenzen’ tot mijn beschikking) dan dat ik met de 14 PM had. Volgend weekend maar eens mee spelen en achter zien te komen of ik gelijk heb ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Froggle
Iemand kon het niet laten een foto te posten dat je ‘m had. Reviewer wellicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o_NAemZRd9Npv9nZkmenva2TNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KSKzGLVep3yVVwYx0FjmUr8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:30
Froggle schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:31:
Iemand kon het niet laten een foto te posten dat je ‘m had. Reviewer wellicht.

[Afbeelding]
Reviewers hebben hem inderdaad al zodat ze de filmpjes en reviews voor op launch day ook klaar hebben staan.

Echter, wel onder heel streng embargo. Dus deze neemt een aardig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
renegrunn schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:36:
[...]

Reviewers hebben hem inderdaad al zodat ze de filmpjes en reviews voor op launch day ook klaar hebben staan.

Echter, wel onder heel streng embargo. Dus deze neemt een aardig risico.
Ja ze zeggen allemaal dat de foto van Chinese social media komt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Edit: excuus, post is dubbel gegaan, staat hieronder nog een keer.

[ Voor 94% gewijzigd door Uniciteit op 17-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:35
Uniciteit schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:40:
[...]

Je hebt gelijk, maar Apple heeft eigenlijk ook gelijk.

Standaard schiet je (op de iPhone 15) 24 megapixel foto’s als je in de 1x-stand staat. Dit gebeurt dan eigenlijk na verwerking en downscaling van de originele 48 MP foto.

Sta je in de 2x stand, dan krijg je nog steeds een 24 mp foto. Er worden geen dingen ingezoomd of vergroot - zoals bij een normale digitale zoom - maar van de originele 48 MP wordt nu niet gedownscaled naar 24 MP (zoals bij de 1x modus), maar wordt de buitenste ring aan 24 megapixels weggelaten.

Je behoudt dus de originele 24 megapixels en in die zin is er dus geen sprake van digitale zoom.
Dat klopt helemaal. Maar dan is het nog steeds geen optische zoom. Dan heet het misschien geen digitale zoom, maar croppen, of bijsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Of-Aaargh schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:01:
Kijk op de achterkant en het is vrij eenvoudig wat voor camera's de Iphone 15 heeft. Allemaal hebben ze een ultragroothoek- en een groothoekcamera/lens/sensor. De Pro en Pro Max hebben een derde camera/lens/sensor, de Pro met 3x zoom, de Pro Max met 5x zoom. De term 2x "optische zoom" die Apple gebruikt is inderdaad verwarrend. In fotografie is optische zoom echt optisch, ofwel fysiek. Een leugen wil ik het niet noemen, maar als het daadwerkelijk "optische" zoom zou zijn, zou er ofwel een derde lens op de 15 en vierde lens op de Pro en Max moeten zitten, ofwel een fysieke zoomlens. Beiden zijn niet het geval, je kunt tellen hoeveel lenzen op de telefoon zitten, en als Apple daadwerkelijk een optische zoomlens in de Iphone had weten te bouwen zou dat echt wel heel uitgebreid gehyped zijn ("first ever 2-5 times optical zoom lens in an Iphone!"). Dus misschien veroorloofd Apple het zich om voor smartphonecamera's andere definities te gebruiken in hun marketing dan gebruikelijk in fotografie. Maar dan is het niet vreemd dat er verwarring ontstaat.

Standaard schiet je (op de iPhone 15) 24 megapixel foto’s als je in de 1x-stand staat. Dit gebeurt dan eigenlijk na verwerking en downscaling van de originele 48 MP foto.

Sta je in de 2x stand, dan krijg je nog steeds een 24 MP foto. Er worden geen dingen ingezoomd of vergroot - zoals bij een normale digitale zoom.

Dat gebeurt dus wel, bijvoorbeeld, op een iPhone 14 (met 12 MP sensor). Als je daar 2x inzoomt, dan krijg je als het ware een 6 MP foto die vervolgens wordt geupscaled naar 12 MP.

Bij een iPhone 15 gebeurt dat niet. Van de originele 48 MP wordt nu niet gedownscaled naar 24 MP (zoals bij de 1x modus), maar wordt de buitenste ring aan 24 megapixels weggelaten. Er wordt dus niet geupscaled/digitaal ingezoomd. Je behoudt dus daadwerkelijk de originele 24 megapixels zonder upscaling en in die zin is er dus geen sprake van digitale zoom.

Om het nog gecompliceerder te maken: stel je zou je foto’s standaard in de nieuwe HEIF Max-modus schieten op de Pro modellen (dus altijd 48 MP), dan is er wél weer sprake van digitale zoom. Je krijgt dan, bij 2x zoom, immers een 24 MP resultaat die weer geupscaled (ingezoomd) wordt naar 48 MP.

Edit: ik zie dat ik hierin een fout maak, bij 2x is er sprake van zowel cropping als downscaling en is de absolute ondergrens in dat geval 12 mp.

[ Voor 9% gewijzigd door Uniciteit op 17-09-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:42:
[...]

Sta je in de 2x stand, dan krijg je nog steeds een 24 MP foto. Er worden geen dingen ingezoomd of vergroot - zoals bij een normale digitale zoom.

Dat gebeurt dus wel, bijvoorbeeld, op een iPhone 14 (met 12 MP sensor). Als je daar 2x inzoomt, dan krijg je als het ware een 6 MP foto die vervolgens wordt geupscaled naar 12 MP.

Bij een iPhone 15 gebeurt dat niet. Van de originele 48 MP wordt nu niet gedownscaled naar 24 MP (zoals bij de 1x modus), maar wordt de buitenste ring aan 24 megapixels weggelaten. Er wordt dus niet geupscaled/digitaal ingezoomd. Je behoudt dus daadwerkelijk de originele 24 megapixels zonder upscaling en in die zin is er dus geen sprake van digitale zoom.

Om het nog gecompliceerder te maken: stel je zou je foto’s standaard in de nieuwe HEIF Max-modus schieten op de Pro modellen (dus altijd 48 MP), dan is er wél weer sprake van digitale zoom. Je krijgt dan, bij 2x zoom, immers een 24 MP resultaat die weer geupscaled (ingezoomd) wordt naar 48 MP.
Standaard is het 12 MP volgens mij. 24 en 48 zijn opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Of-Aaargh schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:42:
[...]

Dat klopt helemaal. Maar dan is het nog steeds geen optische zoom. Dan heet het misschien geen digitale zoom, maar croppen, of bijsnijden.
Yes, dus het is geen optische zoom zoals op de manier dat er met het brandpunt wordt verschoven, maar het is ook geen digitale zoom dat er wordt geupscaled.

Voor de eindgebruiker en het eindresultaat is er echter wel sprake van een vorm van zoom… maar hoe noem je het dan als het niet digitale zoom is én ook niet de klassieke optische zoom?

Uiteindelijk heeft Apple gekeken naar het technische eindresultaat: je krijgt een ingezoomde afbeelding, verliest in scherpte (resolutie) helemaal niets ten opzichte van de 1x modus, er wordt dus ook geen kleinere afbeelding geupscaled naar 24 MP en er hoeft ook geen algoritme overheen om ‘sharpening’ of iets dergelijks toe te passen.

Technisch gezien en qua eindresultaat komt deze methode dus veel meer overeen met een echte optische zoom dan digitale zoom.

Ik vind het dus in ieder geval begrijpelijk dat Apple eerder voor de term “optische zoom” dan voor “digitale zoom” kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:53:
[...]

Standaard is het 12 MP volgens mij. 24 en 48 zijn opties.
Voor de main camera is de standaard 24 MP. Voor tele en ultrawide is het 12 MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:59:
[...]

Voor de main camera is de standaard 24 MP. Voor tele en ultrawide is het 12 MP.
Nee dat klopt niet. Standaard maakt hij van de 48 MP sensor een 12 MP foto met die “quad pixel” techniek.
48MP Main: 24 mm, ƒ/1.78 aperture, second‑generation sensor‑shift optical image stabilization, 100% Focus Pixels, support for super‑high‑resolution photos (24MP and 48MP)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:41
duderuud schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:21:
[...]
Het is voor Apple ook mogelijk om onderdelen niet softwarematig aan elkaar te koppelen en om alle onderdelen voor een schappelijke prijs aan te bieden. Dan heb je nog steeds een telefoon die bleeding edge is en een mooi design heeft (kwaliteitsverschil tussen iphone en bijv. Fairphone is over te discussiëren namelijk).
Ik begrijp je gedachte, dat is het punt niet. Het aandeel iPhones wat kapot gaat is niet heel groot. Het aandeel van gebruikers dat dan zélf wil gaan sleutelen is nog heel veel kleiner. Om die hele kleine groep gebruikers tegemoet te komen gaat een hele grote groep, bijna álle gebruikers daar last van hebben. Ik wíl geen telefoon die makkelijk te repareren is met bijbehorende concessies als een dikkere telefoon, minder waterdichtheid, minder beveiliging omdat volgens anderen de software makkelijker gekoppeld moet worden, etc. En als een toestel dan onverhoopt wél een keer kapot gaat ga ik een toestel van 1200 euro niet naar een lokale beun brengen.

Zo moet Apple zien te balanceren tussen jouw en mijn wensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Dennisdn schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:10:
[...]
...
Zo moet Apple zien te balanceren tussen jouw en mijn wensen.
Apple hoeft helemaal geen afweging te maken tussen design en repareerbaarheid.

Ze hoeven maar een paar dingen te doen om het probleem voor 95% op te lossen:
- Reparatieschema's beschikbaar stellen
- (Alle) onderdelen voor een enigszins redelijke prijs beschikbaar stellen
- Het softwarematig koppelen van alle onderdelen stoppen of tools beschikbaar stellen om de nieuwe onderdelen zelf te kunnen koppelen.

Maar dat doen ze niet want dat heeft impact op hun bottom line. En dat is (uiteraard) het enige wat ze echt interesseert.

Het is wachten tot de EU (nogmaals) ingrijpt voordat dit geregeld is.
En dan is Apple pas écht groen bezig ipv het huidige greenwashing.

Oh en voor de duidelijkheid: ik heb zelf meerdere Apple devices. Maar dat neemt toch niet weg dat ik kritisch mag zijn?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

duderuud schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:20:
[...]

Apple hoeft helemaal geen afweging te maken tussen design en repareerbaarheid.

Ze hoeven maar een paar dingen te doen om het probleem voor 95% op te lossen:
- Reparatieschema's beschikbaar stellen
- (Alle) onderdelen voor een enigszins redelijke prijs beschikbaar stellen
- Het softwarematig koppelen van alle onderdelen stoppen of tools beschikbaar stellen om de nieuwe onderdelen zelf te kunnen koppelen.

Maar dat doen ze niet want dat heeft impact op hun bottom line. En dat is (uiteraard) het enige wat ze echt interesseert.

Het is wachten tot de EU (nogmaals) ingrijpt voordat dit geregeld is.

Oh en voor de duidelijkheid: ik heb zelf meerdere Apple devices. Maar dat neemt toch niet weg dat ik kritisch mag zijn?
https://support.apple.com/self-service-repair

Even Google gebruiken. Handleidingen zijn er gewoon

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:05:
[...]

Nee dat klopt niet. Standaard maakt hij van de 48 MP sensor een 12 MP foto met die “quad pixel” techniek.

[...]
Ik snap de verwarring, maar dat is nu met de iPhone 15 veranderd. :) Voor de main sensor geldt het volgende:

De quad pixel techniek wordt nu gebruikt om inderdaad een 12 MP foto te maken, maar dit wordt alleen als tussenstap gebruikt om low-light performance te verbeteren. Deze tussenstap 12 MP quad pixel based foto wordt vervolgens gemerged met de originele 48 MP sensor. Op die manier wordt door het algoritme de scherpte van de 48 MP foto gepakt en de low-light details uit de tussenstap 12 MP foto. Het eindresultaat is daarna altijd een 24 MP foto.

Dus samenvattend: (stap 1) 48 MP foto + (stap 2) 12 MP quad pixel based foto = (stap 3) eindresultaat 24 MP foto.

Verder wel een uitzondering:
- Nightmode (portrait) = wel altijd 12 MP (ipv 24)

Ter verduidelijking, dit zijn de standaard resoluties (voor de 15/15 Pro):

- 0,5x: 12 MP, ultrawide camera
- 1x: 24 MP, wide camera (downscale, gebruikt 48 MP sensor)
- 2x: 12 MP, wide camera (cropping, effectief optische zoom, gebruikt 48 MP sensor)
- 3x: 12 MP, tele camera

Ga je in ProRaw of HEIF Max schieten, dan wordt het:

- 1x: 48 MP, wide camera (gebruikt 48 MP sensor)
- 2x: 48 MP, wide camera (upscaling, effectief digitale zoom, gebruikt 48 MP sensor)

Toelichting 24, 28 en 35 mm modus:

- 24 mm mode = standaard main (1,0x en 24 MP)
- 28 mm mode (1,2x) = 24 MP (combinatie cropping en downscale, gebruikt 48 MP sensor)
- 35 mm mode (1,5x) = 24 MP (combinatie cropping en downscale, gebruikt 48 MP sensor)

Note: hoe de 24, 28 en 35 mm standen worden verwerkt als je HEIF Max of ProRaw gebruikt is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
duderuud schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:20:
[...]

Ik ben zelf ook kritisch over de greenwashing van Apple zoals ze dat in de laatste Keynote deden, dat was gewoon gênant. Heel veel bijzonders heb ik niet gehoord en het zijn allemaal dingen die ik logisch vind, niet iets om reclame voor de maken.

Wat mij het meeste steekt is niet het milieu. Dat dwingen de overheden uiteindelijk wel af. De werkomstandigheden in de fabrieken hebben meer aandacht nodig dan het milieu. Maar daar hoor je ze niet over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:34
Was gisteren in de apple store Leidseplein, woon er in de buurt.
Geen iphone's 15 te zien.
De iphone 14 modellen gingen als warme broodjes over de toonbank.
Verkopers vertelden niet dat er vanaf volgende week nieuwe modellen beschikbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxLCkCF5RWjZT0MoVmbM1b3Kg7g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfNc2KW5PgMpUNegSvEmikOz.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door PKHS op 17-09-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
PKHS schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:49:
[...]

Verkopers vertelden niet dat er vanaf volgende week nieuwe modellen beschikbaar zijn.

[Afbeelding]
Waarom zou Apple zonder aankondiging voor het eerst in meer dan 10 jaar de nieuwe hebben liggen voor de introductiedag?

En dat men de 14 koopt is ook niet gek, stukje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

duderuud schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:21:
[...]

Je haalt net het verkeerde voorbeeld erbij ;)
Bij auto's is het namelijk gelukkig (wettelijk) zo geregeld dat ik kan kiezen of ik een originele bumper monteer of een ander merk.

En bij telefoons wil ik dus ook de keuze hebben waar en welk scherm ik wil monteren.

Dus of ik nou een imitatie scherm bij "de Turk" laat monteren, een origineel scherm bij "de Turk" of een origineel scherm bij Apple, ik wil de keuze. Zoals bij auto's.

Met jouw houding kan Apple nog monopolistischer worden en alle mensen die werken in de reparatie industrie failliet laten gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de single point of failure. Als Apple besluit X niet meer te ondersteunen dan kan je je apparaat weggooien. Echt goed voor het milieu...

Dat is slecht voor de consument en de economie.
Je kan prima een nep scherm er in (laten) zetten maar Apple garandeert niet dat het goed werkt. En dat hoeven ze ook niet, ze hebben hem tenslotte niet gemaakt.

Dat mensen in de reparatie industrie failliet gaat is echt de grootste onzin die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

[Afbeelding]
Dat hoeven ze toch ook niet te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Je wilt toch nog altijd van je huidige voorraad af? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:31
[...]

[Afbeelding]
Joh..

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennisdn schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:41:
[...]
De werkomstandigheden in de fabrieken hebben meer aandacht nodig dan het milieu. Maar daar hoor je ze niet over.
Apple is verantwoordelijk voor hun eigen personeel, niet voor het personeel van leveranciers.

Foxcon heeft ruim 750.000 medewerkers, ze krijgen betaald door foxcon in ruil voor hun werkzaamheden voor foxcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Toppe schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:13:
[...]

Apple is verantwoordelijk voor hun eigen personeel, niet voor het personeel van leveranciers.

Foxcon heeft ruim 750.000 medewerkers, ze krijgen betaald door foxcon in ruil voor hun werkzaamheden voor foxcon.
Vanuit mijn ondernemersgedachte: ja. Vanuit privé oogpunt: kom op zeg! Je moet nooit je ogen sluiten voor slechte(re) omstandigheden, ook al is dat indirect.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Toppe schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:13:
[...]

De opdrachtgever is de baas. Desnoods dan maar geen Foxconn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Redondo1982 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:17:
[...]

Vanuit mijn ondernemersgedachte: ja. Vanuit privé oogpunt: kom op zeg! Je moet nooit je ogen sluiten voor slechte(re) omstandigheden, ook al is dat indirect.
Je krijgt ongelijkheid als je dat gaat doen. Van die 750.000 medewerkers zal een klein deel voor Apple werken. Je kan dan niet van hun verwachten dat ze de omstandigheden van alle andere medewerkers óók gaan verbeteren.

Zeg dat 20.000 man aan de iPhone werken dan kan je hun onmogelijk betere werkomstandigheden of hoger salaris geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennisdn schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:18:
[...]

_O-

We kunnen niet meer om Foxcon heen. En zie mijn bericht hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Toppe schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:20:
[...]

_O-

We kunnen niet meer om Foxcon heen. En zie mijn bericht hier boven.
Maar ze hoeven er ook niet omheen. Fox heeft Apple net zo hard nodig. Dan kun je in onderhandelingen ook afspraken maken over het productieproces en bijbehorende omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennisdn schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:26:
[...]

Maar ze hoeven er ook niet omheen. Fox heeft Apple net zo hard nodig. Dan kun je in onderhandelingen ook afspraken maken over het productieproces en bijbehorende omstandigheden.
Je kan onmogelijk het Foxcon personeel wat voor Apple werkt betere omstandigheden geven dan de medewerkers die voor Samsung of Microsoft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Dennisdn schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:18:
[...]

Is het nog altijd slecht daar? Tot een jaar of 8 geleden las ik er regelmatig nog wat over, maar de laatste jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:29:
[...]

Ik snap de verwarring, maar dat is nu met de iPhone 15 veranderd. :) Voor de main sensor geldt het volgende:

De quad pixel techniek wordt nu gebruikt om inderdaad een 12 MP foto te maken, maar dit wordt alleen als tussenstap gebruikt om low-light performance te verbeteren. Deze tussenstap 12 MP quad pixel based foto wordt vervolgens gemerged met de originele 48 MP sensor. Op die manier wordt door het algoritme de scherpte van de 48 MP foto gepakt en de low-light details uit de tussenstap 12 MP foto. Het eindresultaat is daarna altijd een 24 MP foto.

Dus samenvattend: (stap 1) 48 MP foto + (stap 2) 12 MP quad pixel based foto = (stap 3) eindresultaat 24 MP foto.

- 2x: 12 MP, wide camera (cropping, effectief optische zoom, gebruikt 48 MP sensor)
Ooh wel Nice, is dat alleen bij de 15?. Die quote van mij hierboven is van de 15 Pro support pagina namelijk maar verduidelijkt dat niet gek genoeg.

[ Voor 21% gewijzigd door Donstil op 17-09-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Donstil schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:38:
[...]

Ooh wel Nice, is dat alleen bij de 15?. Die quote van mij hierboven is van de 15 Pro support pagina namelijk maar verduidelijkt dat niet gek genoeg.
Geldt voor beide modellen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ah oké “support for” doet niet vermoeden dat het nu default is maar we gaan er vrijdag achter komen 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Je weet dat handleidingen en schema's verschillende dingen zijn neem ik aan?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Jammer dat de normale iphone 15 nog steeds een 60hz scherm heeft. Op dit moment heb ik een iphone 12 pro. Dus de 60hz ben ik wel gewend. Twijfels twijfels

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Uniciteit schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:29:
[...]

Ga je in ProRaw of HEIF Max schieten, dan wordt het:

- 1x: 48 MP, wide camera (gebruikt 48 MP sensor)
- 2x: 48 MP, wide camera (upscaling, effectief digitale zoom, gebruikt 48 MP sensor)

Toelichting 24, 28 en 35 mm modus:

- 24 mm mode = standaard main (1,0x en 24 MP)
- 28 mm mode (1,2x) = 24 MP (combinatie cropping en downscale, gebruikt 48 MP sensor)
- 35 mm mode (1,5x) = 24 MP (combinatie cropping en downscale, gebruikt 48 MP sensor)

Note: hoe de 24, 28 en 35 mm standen worden verwerkt als je HEIF Max of ProRaw gebruikt is nog niet bekend.
@Uniciteit Thx. De pro max staat er alleen niet bij die afwijkend is met 5x optisch.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fietsbel schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:57:
Jammer dat de normale iphone 15 nog steeds een 60hz scherm heeft. Op dit moment heb ik een iphone 12 pro. Dus de 60hz ben ik wel gewend. Twijfels twijfels
Er is geen weg terug...

Persoonlijk - Als ik de 13 gebruik van het werk erger ik mij kapot aan browsen en scrollen door websites... :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:06

ViezeVis

Sample Text

Fietsbel schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:57:
60 is niet meer van deze tijd vind ik. Vind het zelf een beetje schofterig dat Apple geen 120Hz levert in 15-modellen.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Toppe schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:19:
[...]

Je krijgt ongelijkheid als je dat gaat doen. Van die 750.000 medewerkers zal een klein deel voor Apple werken. Je kan dan niet van hun verwachten dat ze de omstandigheden van alle andere medewerkers óók gaan verbeteren.

Zeg dat 20.000 man aan de iPhone werken dan kan je hun onmogelijk betere werkomstandigheden of hoger salaris geven.
Je moet ergens beginnen. Het zou alleen al goed zijn als mensen inzicht krijgen in hoe iets tot stand moet komen en wat daarbij komt kijken. We doen dat met veel dingen tegenwoordig -gelukkig. Leed moet gewoon stoppen.

Maar volgens mij heeft Apple al tijdje terug daar eisen aan gesteld. Althans, zoiets kan ik me herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Toppe schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:04:
[...]

Je kan prima een nep scherm er in (laten) zetten maar Apple garandeert niet dat het goed werkt. En dat hoeven ze ook niet, ze hebben hem tenslotte niet gemaakt.
Je moet je denk ik iets meer verdiepen in de praktijken die Apple er op nahoudt.

Zelfs een origineel Apple scherm werkt niet.

Kijk dit filmpje maar eens: YouTube: iPhone 14 Pro Programmed To Reject Repair - Teardown and Repair Ass...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
Redondo1982 schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:48:
[...]

Je moet ergens beginnen. Het zou alleen al goed zijn als mensen inzicht krijgen in hoe iets tot stand moet komen en wat daarbij komt kijken. We doen dat met veel dingen tegenwoordig -gelukkig. Leed moet gewoon stoppen.

Maar volgens mij heeft Apple al tijdje terug daar eisen aan gesteld. Althans, zoiets kan ik me herinneren.
Neem aan dat je geen Apple producten koopt aangezien je zo begaan bent met het lot van de werknemers. #diabotical modus. :Y)

Maar serieus, volgens mij heeft Apple hier in het verleden al flinke stappen in gemaakt. Of het voldoende is? Denk eerlijk dat het nooit voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 23:32
Vraagje: welke games lieten ze zien tijdens de keynote? Ik kende alleen Diablo maar de andere games zagen er ook wel gaaf uit. Ik hoop dat je die games los kan aanschaffen inde app store. Ik heb nl geen abbo op Arcade. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
TheKerremenke schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:30:
[...]

Neem aan dat je geen Apple producten koopt aangezien je zo begaan bent met het lot van de werknemers. #diabotical modus. :Y)

Maar serieus, volgens mij heeft Apple hier in het verleden al flinke stappen in gemaakt. Of het voldoende is? Denk eerlijk dat het nooit voldoende is.
Haha, hypocriet hè?!

Ja, we moeten ergens beginnen om omstandigheden te veranderen. Overigens heb ik meer moeite met kind- en dierenleed. Ik bedoel het dus in algemene zin. Dat gaat niet van de één op de andere dag, nadat we zoveel jaren lang alles hebben uitgebuit (en dat nog steeds doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
Redondo1982 schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:41:
[...]

Haha, hypocriet hè?!

Ja, we moeten ergens beginnen om omstandigheden te veranderen. Overigens heb ik meer moeite met kind- en dierenleed. Ik bedoel het dus in algemene zin. Dat gaat niet van de één op de andere dag, nadat we zoveel jaren lang alles hebben uitgebuit (en dat nog steeds doen).
Geintje hè. Maar snap je punt wel. :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:52
elaho schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:41:
Vraagje: welke games lieten ze zien tijdens de keynote? Ik kende alleen Diablo maar de andere games zagen er ook wel gaaf uit. Ik hoop dat je die games los kan aanschaffen inde app store. Ik heb nl geen abbo op Arcade. ☺️
Van wat ik me herinner was er ook wat van Genshin Impact en Honkai Star Rail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 23:32
Foxpat schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:56:
[...]

Van wat ik me herinner was er ook wat van Genshin Impact en Honkai Star Rail
Oke, dank je wel! Die ga ik dan zeker op mn nieuwe iphone zetten. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:21
Zojuist de iPhone 15 Pro bestelt in het Zwart, maar helaas niet op voorraad bij KPN…. Dus maar wachten helaas.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Pagina: 1 ... 19 ... 77 Laatste