• Mr Pringles
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-06 11:15
Dit gaat de eerste keer zijn dat ik een iphone ga kopen direct bij de release, nu vraag ik mezelf af of het uitmaakt qua service/garantie bij de verschillende verkopers? Ik zie dat er overal standaard 2 jaar garantie bij zit, misschien dat iemand hier meer over weet?

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Anoniem: 1979746 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:22:
[...]

Buiten de behuizing en het 120hz always on display is de enige echt merkbare de telelens en macro functionaliteit. Voor iemand die macro nooit gebruikt is de keuze dus eigenlijk tussen 2x zoom en 3x zoom.
De iPhone 15 heeft geen 2x zoom. Het cropt de 48 MP naar een 12 MP foto. Dus je kunt net zo goed de foto op 1x nemen en zelf de foto croppen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-07 11:56
SquareOne schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:14:
[...]

Iphone 14 Pro naar normale 15? Die snap ik niet.
Macro camera of Raw foto's gebruik ik niet, ik vind hem wel erg zwaar. ik denk dat de 15 als nog hele mooie plaatjes kan schieten. Ook is zoon woven case wel erg aantrekkelijk

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mog schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:43:
[...]

De iPhone 15 heeft geen 2x zoom. Het cropt de 48 MP naar een 12 MP foto. Dus je kunt net zo goed de foto op 1x nemen en zelf de foto croppen.
Ooh wacht ik las het verkeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Donstil op 13-09-2023 11:47 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• SnoopBok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-07 07:44
[...]

Ik heb momenteel een 14 Pro Max en ik gebruik de 2x digitale crop heel vaak als ik foto's maak. Meer dan de 3x optische zoom.

• NLjorn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-07 15:19
Twijfel momenteel erg tussen de Titanium natural en de zwarte 15 Pro Max. Met het taupe finewoven hoesje van Apple. Denk persoonlijk de titanium natural. Ziet er erg gelikt uit

[ Voor 3% gewijzigd door NLjorn op 13-09-2023 12:07 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KPN is wakker:
Beleef het beste van de iPhone 15 als een Pro! Pre-order vanaf vrijdag 12 september.
En wat een onzin schrijven die zeg (alles voorgekauwd, maar niet goed aangepast), welke verwachtingen waren dat dan?
Ondanks de verwachtingen, heeft de iPhone 15 Pro geen Touch ID.
De kleur Titanium...of Blue...
Wij zijn groot fan van iPhone 15 Pro kleur Titanium. Deze iPhone 15 Pro Blue is echt een schot in de roos.
Kortom: artikeltjes van niets. :+

[ Voor 60% gewijzigd door THE_BASE op 13-09-2023 12:11 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 11:22

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

don spike schreef op woensdag 13 september 2023 @ 04:50:
[...]

Op de Engelse website wordt het iets helderder waar het vandaan komt:

iPhone 15 Pro
3x optical zoom in, 2x optical zoom out; 6x optical zoom range

iPhone 15 Pro Max
5x optical zoom in, 2x optical zoom out; 10x optical zoom range

Dus ze zeggen 2x uitzoemen keer 5x inzoemen = 10x zoombereik

Maar goed, blijft rare marketing.

Vind het verder wel een mooie telefoon dit jaar met titanium, rondere hoeken, action button, schermrand...
Twijfel zelf nog tussen de 15 Pro en 15 Pro Max (komende van een 14 Pro 256GB welke doorschuif binnen de familie).
Ja ik vond het ook al vreemd. Maar om 5 x 2 te vermenigvuldigen vind ik ook biet kloppen 5 stappen inzoom en en 2 uit is nog altijd 5+2= 7

Hoe ze er bij komen om dat te vermenigvuldigen ik snap hem niet. Beetje reken je rijk onzin van apple

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• Donstil
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:08:
KPN is wakker:

[...]

En wat een onzin schrijven die zeg (alles voorgekauwd, maar niet goed aangepast), welke verwachtingen waren dat dan?

[...]

De kleur Titanium...of Blue...

[...]

Kortom: artikeltjes van niets. :+
Haha, ik volg de geruchten toch best wel behoorlijk maar dat er touch-id in zou komen heb ik niet voorbij zien komen. TouchID op de iPhone is Deaud!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

BruceLee schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:08:
[...]

Ja ik vond het ook al vreemd. Maar om 5 x 2 te vermenigvuldigen vind ik ook biet kloppen 5 stappen inzoom en en 2 uit is nog altijd 5+2= 7

Hoe ze er bij komen om dat te vermenigvuldigen ik snap hem niet. Beetje reken je rijk onzin van apple
Het klopt gewoon hoor. Het gaat om de zoom range. Dus het verschil in zoom tussen kleinste en grootste lens.

0,5 is de kleinste <-> 5 is de grootste, 5 delen door 0,5 = 10.

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:03
Anoniem: 1979746 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:27:
Bijzonder ook:
De iPhone 14 Pro kan geen 24 megapixel foto’s maken, maar de iPhone 15 wel…

Ik herinner me iets met milieu en 2030 in hun presentatie; maar mensen pushen naar een nieuw model door softwarebeperkingen valt daar niet onder.

Greenwashing…
Maar wel een 48 MP heif foto, prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 10:26
Bij elke iPhone release hoor je "the strongest glass ever made", ook dit jaar weer. Maar zijn er hier Tweakers die hun iPhone "naakt" (durven) gebruiken? Zonder hoesje? Enkel een screen protector (zonder hoesje)?

Ik wil het met de 15 er wel eens op wagen maar wil het me natuurlijk niet beklagen (he dat rijmt) na enkele weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:03
SanderH_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:31:
Bij elke iPhone release hoor je "the strongest glass ever made", ook dit jaar weer. Maar zijn er hier Tweakers die hun iPhone "naakt" (durven) gebruiken? Zonder hoesje? Enkel een screen protector (zonder hoesje)?

Ik wil het met de 15 er wel eens op wagen maar wil het me natuurlijk niet beklagen (he dat rijmt) na enkele weken.
Ja ook zonder screen protector. Mijn hoesje is Apple care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Ja hoor, gebruik mijn toestellen altijd zonder hoesje en een screen protector heb ik uberhaupt nog nooit gebruikt.

Op wat haar krasjes na ziet het scherm er nog als nieuw uit, krasjes die je ziet als het scherm aan is (van die glinsteringen zeg maar) heb ik al jaren niet meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-06 18:29

amphora

Websites & Fotografie

Ik gebruik nooit een hoesje, vind ik irritant. Maakt de telefoon dikker en lomper. En ook geen screenprotector, je ziet dat altijd zitten en geeft alleen maar extra glans of krast nog sneller. (Tenzij je een hele dure neemt wellicht maar nooit de moeite genomen dat te onderzoeken).
Wel heb ik er een Moft magsafe wallet achterop.
Helaas heeft dat nu wel tot gevolg dat m'n 13 Pro een gebarsten achterkant heeft. Maar de 15 pro die gaat komen gaat waarschijnlijk ook hoesloos door het leven.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
wrcveen schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:34:
[...]

Ja ook zonder screen protector. Mijn hoesje is Apple care
Ja dit idd, AppleCare is mijn hoesje (@_Bailey_ ) en dat bevalt uitstekend.

Met AppleCare als vangnet kom je erachter dat je helemaal zo zuinig niet hoeft te zijn en dat ding echt een hoop kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Maar een AppleCare is duurder dan een hoesje en een screenprotector :+

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Chief schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:13:
[...]

Dat heeft denk ik te maken met de wisselkoers, de euro is nu een stukje sterker dan een jaar geleden. Volgens mij zijn de $ prijzen hetzelfde als bij introductie van de 14?
Gunstig dat wij in Euro's betalen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:20
is er ook al een prijstopic met mooie deals voor de iphone 15 plus 256gb? :D

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 16:12

Ik gebruik mijn 14 Pro inderdaad zonder hoesje maar wel met screenprotector. Klein beetje bewust mee om gaan en na 1 jaar gebruik ziet hij er nog als nieuw uit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dennisweb iPhone 15 pro (en max) krijgt 8gb RAM en de 15 en plus 6gb

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 13-09-2023 12:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:21

s0kkie

Cowabunga

Hier ook nog nooit een hoesje of screenprotector in mijn hele leven gebruikt 8)
iPhone 14 Pro op release gehaald, 0 krasjes op de behuizing of scherm, batterij 97%. Vorige iPhones had ik wel eens laten vallen maar nog steeds niks ernstig beschadigd of geen scherm gebroken.

Als het een iphone wordt zeker voor de pro of max gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:38:
Maar een AppleCare is duurder dan een hoesje en een screenprotector :+
Haha ja dat wel maar het gaat mij niet om de prijs maar om het gebruiken zonder hoesje en protector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
harrybeuker schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:44:
is er ook al een prijstopic met mooie deals voor de iphone 15 plus 256gb? :D
Waarom zou je een plus 256 doen? Voor die tweehonderd wist ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:19
Hackus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:46:
@Dennisweb iPhone 15 pro (en max) krijgt 8gb RAM en de 15 en plus 6gb
Toegevoegd, dankjewel! :)

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:53

pdavie2311

Live life to the fullest..

Damn! Twijfel nog steeds tussen de Pro of Pro Max..

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

WouterL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:53:
[...]

Waarom zou je een plus 256 doen? Voor die tweehonderd wist ik het wel.
Niet iedereen heeft genoeg aan 128

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Pro it is. Nu nog alleen de kleurkeuze.... Choices choices....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
amphora schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:09:
[...]

Niet iedereen heeft genoeg aan 128
Bedoel dus toch de Pro Max die ook bij 256 begint.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 08:45

Grin

Ride si sapis.

[...]

Dat hoor ik vaker maar nee, er is wel degelijk een verschil.
Wat je mist wanneer je ZELF cropt, dus nadat de foto is genomen, is exposure/ISP data (1 foto is niet 1 exposure maar meerdere exposures en (meta)data om uiteindelijk tot 1 foto te komen). De iPhone kan met deze extra data een ANDERE (niet perse beter/slechter) crop maken dan jij met alleen die ene foto. Resolutie mag dan hetzelfde zijn, de crop niet.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Grin schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:19:
[...]

Wat je mist wanneer je ZELF cropt, dus nadat de foto is genomen, is exposure/ISP data (1 foto is niet 1 exposure maar meerdere exposures en (meta)data om uiteindelijk tot 1 foto te komen). De iPhone kan met deze extra data een ANDERE (niet perse beter/slechter) crop maken dan jij met alleen die ene foto. Resolutie mag dan hetzelfde zijn, de crop niet.
Is daar een indepth artikel/video over ergens? Ben wel benieuwd hoe het echt zit.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Grin schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:19:
[...]

Technisch heb je gelijk. Maar praktisch merk je er niet veel van. Bovendien: als je met 1x schiet en zelf cropped heb je de vrijheid om je crop te bepalen. Dat weegt voor mij veel zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Invoer ontbreekt

Invoer ontbreekt: er is geen inhoud ingevuld.

(interne identificatie: message::update::input_missing)

[ Voor 82% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 19:58 ]

• TNSN
Kleur keuze is moeilijk dit jaar, momenteel een zwarte 14 Pro, misschien weer eens een witte dit jaar...

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 13:55
pdavie2311 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:09:
Damn! Twijfel nog steeds tussen de Pro of Pro Max..
Same, de Pro Max lijkt betere value for money, maar ik denk dat die te groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
USB-C is een 9-jaar oude interfacetype.

Net zoals de M2 connector die óók al 9 jaar oud is. Zit ook nog gewoon in je PC. Displayport connector is ook alweer uit 2006.

De techniek erachter is gelukkig wel steeds vernieuwd.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:35
Ben wel om na het zien van de filmpjes. Wordt een natural titanium pro. Mooie kleur!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-07 20:22
Kan je als je kiest voor afhalen in de winkel ook kiezen voor ter plekke betalen? Want ik zou graag mijn oude 14 pro willen inleveren, maar heb geen zin om dat als tegoed op mijn apple store te hebben.
Valt natuurlijk nog weing te zeggen over mogelijke voorraad om maar op de gok richting de store te gaan en ter plekke te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 21:31
Ik heb een 13 pro max en na tijdelijk een week de X te hebben moeten gebruiken twijfel ik heel erg of ik nog wel de 15 pro max hebben wil (te groot).

qua schermgrootte durf ik de overstap aan, camera’s vind ik ook niet zo boeiend. Ik ben wel bang dat de accuduur me tegen gaat staan.

Ik lees dat er hier meer mensen van pro max naar pro zijn “teruggestapt” met de jaren, hoe is jullie ervaring qua accu prestaties?

Gisterenavond vond ik deze informatie al terug op de kpn website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8TlmuNKU53EDZ5s0Kxoa5rBEV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsizYTpqYfkSDhI4RsiEnLRv.jpg?f=fotoalbum_large
bron: https://www.kpn.com/apple/iphone-15.htm

Puur in vergelijking met wat de rauwe accu capaciteit van de 13 pro max is de accu toch een ~20% kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6FE5KCFc9TI-sLidFir-JLuvo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX1m48xKwxnAANM14dBkTaIq.jpg?f=fotoalbum_large
bron: review: Apple iPhone 14 Pro (Max) - Prachtig en prijzig

één is geen, twee is één

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 03-07 15:49
Ik ben nu wel benieuwd naar de eerste filmpjes die een iPhone 14 Pro vs de iPhone 15 zetten.
Als ik de beschikbare info nu vergelijk dan lijkt de 14 Pro een extra camera te hebben en verder zijn ze gelijk.

Waarom zou je dan voor de 15 gaan? Ik begrijp dat Apple de 14 Pro niet meer gaat verkopen (wat me wel slim van ze lijkt), maar andere partijen zullen die nog wel een tijdje aanbieden lijkt me zo.

Zijn meer mensen deze zelfde overweging aan het maken? Hoe zien anderen dit?

(USB-c is voor mij nu geen bepalende verandering, alle andere spullen incl iPads van de kinderen gaan nog langer mee dan de volgende telefoon voor mij, dus dat is pas ergens in 2025-2026 relevant)

[ Voor 17% gewijzigd door Smobbo op 13-09-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:15

OMD

Dan kan je ook zeggen dan HDMI al uit 2002 komt. HDMI uit 2002 is alleen niet te vergelijken met HDMI uit 2023. Dat de connector hetzelfde is zegt natuurlijk niets over de techniek.

Ik ben blij dat ze niet steeds veranderen bij elke nieuwe versie, dan heb je pas veel verschillende kabels :+

oh, ik zie dat @Vorkie al iets soorgelijks heeft gemeld. Voortaan beter lezen :+

[ Voor 9% gewijzigd door OMD op 13-09-2023 13:55 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Ik ben ouder en alles werkt ook nog.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 15:57
zit me net te verdiepen in AppleCare voor 15 pro...

Ben een beetje moe van die hoesjes en screenscovers die de telefoon veel dikker maken. Koop je een mooie design object, verberg je het in een hoesje.....(dat is de reden waarom ik transparante hoesjes gebruikt...dan zie je in ieder geval nog iets).

Op de website zie ik dit:

Je kunt kiezen voor een polis met een vaste looptijd van twee jaar of een polis voor een jaar die je per maand betaalt en die elk jaar automatisch wordt verlengd totdat je opzegt

Voor twee jaar kost het 229.
Maar wat zijn de kosten voor een polis voor een jaar?

reden waarom ik het vraag: ik neem elk jaar toch de nieuwste...dus 2 jaar is niet intressant (?).

iRacing Profiel

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:11
USB is 27 jaar oude tech en toch gebruikt iedereen het nog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:57
Smobbo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:53:
Ik ben nu wel benieuwd naar de eerste filmpjes die een iPhone 14 Pro vs de iPhone 15 zetten.
Als ik de beschikbare info nu vergelijk dan lijkt de 14 Pro een extra camera te hebben en verder zijn ze gelijk.

Waarom zou je dan voor de 15 gaan? Ik begrijp dat Apple de 14 Pro niet meer gaat verkopen (wat me wel slim van ze lijkt), maar andere partijen zullen die nog wel een tijdje aanbieden lijkt me zo.

Zijn meer mensen deze zelfde overweging aan het maken? Hoe zien anderen dit?

(USB-c is voor mij nu geen bepalende verandering, alle andere spullen incl iPads van de kinderen gaan nog langer mee dan de volgende telefoon voor mij, dus dat is pas ergens in 2025-2026 relevant)
Ja ik. Eens met bovenstaande.

Als prijs van 14 pro zakt naar niveau van iPhone 15 dan is het no brainer.

Met huidige prijsstelling bij derde partijen is het eigenlijk een model tussen iPhone 15 en iPhone 15 pro in.

iPhone 15 €969
iPhone 14 pro €1120
iPhone 15 pro €1229

• TNSN
refused81 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:58:

Ben een beetje moe van die hoesjes en screenscovers die de telefoon veel dikker maken. Koop je een mooie design object, verberg je het in een hoesje.....(dat is de reden waarom ik transparante hoesjes gebruikt...dan zie je in ieder geval nog iets).

Op de website zie ik dit:

Je kunt kiezen voor een polis met een vaste looptijd van twee jaar of een polis voor een jaar die je per maand betaalt en die elk jaar automatisch wordt verlengd totdat je opzegt

Maar wat zijn de kosten voor een polis voor een jaar?

reden waarom ik het vraag: ik neem elk jaar toch de nieuwste...dus 2 jaar is niet intressant (?).
Volgens mij kun je alleen voor 2 jaar afsluiten, en dan na 1 jaar opzeggen. Dan krijg je het resterende bedrag min wat opzeggingskosten terug van Apple als ik het goed heb.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
refused81 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:58:

nice! AppleCare+ is ook goedkoper geworden tov vorig jaar, twee tientjes.

het lijken onderhand wel freebies, die prijsverlagingen van Apple.

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 11:08
Wackoz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:53:
Ik heb een 13 pro max en na tijdelijk een week de X te hebben moeten gebruiken twijfel ik heel erg of ik nog wel de 15 pro max hebben wil (te groot).

qua schermgrootte durf ik de overstap aan, camera’s vind ik ook niet zo boeiend. Ik ben wel bang dat de accuduur me tegen gaat staan.

Ik lees dat er hier meer mensen van pro max naar pro zijn “teruggestapt” met de jaren, hoe is jullie ervaring qua accu prestaties?

Gisterenavond vond ik deze informatie al terug op de kpn website:
[Afbeelding]
bron: https://www.kpn.com/apple/iphone-15.htm

Puur in vergelijking met wat de rauwe accu capaciteit van de 13 pro max is de accu toch een ~20% kleiner.

[Afbeelding]
bron: review: Apple iPhone 14 Pro (Max) - Prachtig en prijzig
De 15 pro’s zouden toch 8GB werkgeheugen krijgen?

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

_Bailey_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:01:
[...]

nice! AppleCare+ is ook goedkoper geworden tov vorig jaar, twee tientjes.

het lijken onderhand wel freebies, die prijsverlagingen van Apple.
De marketingmachine draait wel heel goed als je dat ervaart als freebies :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 16:33

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb zo mijn twijfels of ik die action button van de Pro nu een verbetering zou vinden tov de mute switch. Ik vind het juist fijn dat de mute knop een fysieke schakelaar is, omdat je die blindelings kunt bedienen en je daarmee kunt voelen in welke stand hij staat. Dat zul je met die action button niet meer kunnen. Ik zie zelf nog niet heel erg de toegevoegde waarde van de action button, het zou voor mij juist een reden kunnen zijn om niet voor het Pro model te gaan. Ik wil sowieso upgraden, want ik heb nu nog een iPhone 8 dus het is wel een keer tijd, maar de extra functies die de Pro biedt vind ik eigenlijk voor hoe ik een telefoon gebruik niet heel boeiend. De voornaamste reden om toch voor de Pro te kiezen zou zijn dat deze nog wat meer futureproof is dan de gewone 15, aangezien die qua cpu/gpu een generatie nieuwer is. En gezien de gemiddelde tijd dat ik met een iPhone doe (ben van een 5 naar een 8 gegaan ga nu dus naar een 15) is dat voor mij wel een relevant argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:50
crazylegs schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
[...]

De 15 pro’s zouden toch 8GB werkgeheugen krijgen?
MacRumors lijkt te bevestigen dat er inderdaad 8gb RAM is bij de Pro modellen.

https://www.macrumors.com...-pro-models-have-8gb-ram/

You ready?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mog schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:58:
Uit het Wonderlust topic. De prijzen zijn behoorlijk gedaald in plaats van verhoogd:

1415Verschil
iPhone
128 GB€1.016€969-€47
256 GB€1.146€1.099-€47
512 GB€1.406€1.349-€57
iPhone Plus
128 GB€1.166€1.119-€47
256 GB€1.296€1.249-€47
512 GB€1.556€1.499-€57
iPhone Pro
128 GB€1.326€1.229-€97
256 GB€1.456€1.359-€97
512 GB€1.716€1.609-€107
1 TB€1.976€1.859-€107
iPhone Pro Max
128 GB€1.476--
256 GB€1.606€1.479-€127
512 GB€1.866€1.729-€137
1 TB€2.216€1.979-€237
Eigenlijk moet je de prijzen van de 13 er natuurlijk ook bij zetten aangezien dat de oude (normale) prijzen waren voor de oorlog/inflatie/euro-dollar koers.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@jasjenl Zelfs dan is de vraag of dat een argument is. Want hoewel de chip een generatie nieuwer is, is het vooral de iOS updates die een keer stoppen en de Pro kwam pas bij de 11, dus weten we niet hoe dat in de toekomst gaat.

En het prijsverschil vind ik nog wel aanzienlijk genoeg. Over je totale levensduur weer niet zo veel als je er weer zo lang mee doet.

De fysieke schakelaar voor mute is gewoon heel fijn, dus ik vind dat wel een achteruitgang. Die zit ook werkelijk niemand in de weg.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Greatsword schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:07:
[...]

Eigenlijk moet je de prijzen van de 13 er natuurlijk ook bij zetten aangezien dat de oude (normale) prijzen waren voor de oorlog/inflatie/euro-dollar koers.
Voor keuzes van iphone is het misschien nuttiger om naast de release prijs ook de huidige prijs te vermelden. Want de 14 koop je voor 100 euro minder dan de 15 en met de gebrekkige vernieuwingen kan dat een interessante optie zijn.

Dus ja, een vergelijking met de releaseprijs is nuttig. Eindelijk zijn ze bij release eens niet duurder geworden, maar dat is meer toeval door dollarkoers dan Apple keuze.

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:53

pdavie2311

Live life to the fullest..

Cyleo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:37:
[...]

Same, de Pro Max lijkt betere value for money, maar ik denk dat die te groot is.
Heb nog nooit de Max gehad, dus eerste keer de twijfel...

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik ben eruit. Zo ziet de iPhone 15 Pro Max in naturel titanium er wel erg mooi uit.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Cyleo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:37:
[...]

Waarom lijkt het betere value for money te zijn?
(Ik vind de Max altijd te groot, dus valt gewoon af, al ben ik nu toch niet in de running.)
Wat maakt de max nou beter? Alleen die zoom camera?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mog schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:12:
[YouTube: iPhone 15 Pro Max in Natural Titanium! ACTION BUTTON DEMO!!]

Ik ben eruit. Zo ziet de iPhone 15 Pro Max in naturel titanium er wel erg mooi uit.
Ja, materiaal maakt de telefoon zeker mooi.

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
jasjenl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:04:
Ik heb zo mijn twijfels of ik die action button van de Pro nu een verbetering zou vinden tov de mute switch. Ik vind het juist fijn dat de mute knop een fysieke schakelaar is, omdat je die blindelings kunt bedienen en je daarmee kunt voelen in welke stand hij staat. Dat zul je met die action button niet meer kunnen. Ik zie zelf nog niet heel erg de toegevoegde waarde van de action button, het zou voor mij juist een reden kunnen zijn om niet voor het Pro model te gaan. Ik wil sowieso upgraden, want ik heb nu nog een iPhone 8 dus het is wel een keer tijd, maar de extra functies die de Pro biedt vind ik eigenlijk voor hoe ik een telefoon gebruik niet heel boeiend. De voornaamste reden om toch voor de Pro te kiezen zou zijn dat deze nog wat meer futureproof is dan de gewone 15, aangezien die qua cpu/gpu een generatie nieuwer is. En gezien de gemiddelde tijd dat ik met een iPhone doe (ben van een 5 naar een 8 gegaan ga nu dus naar een 15) is dat voor mij wel een relevant argument.
Dat is juist de minste reden om te upgraden naar een pro. 10 jaar geleden was het verschil tussen de Apple telefoon CPU/GPU veel duidelijk merkbaar. Maar de laatste jaren zijn de snelheidsverschillen minimaal en nauwelijks merkbaar voor de gewone gebruiker. Futureproof tussen de A16 y A17pro betekent in dit geval misschien een jaar verschil. Dan kun je beter voor de normale 15 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Wat zijn het toch een viespeuken bij Apple he?
Kijk nu naar de webshop en je kunt de 14 Pro niet meer kopen. Nog wel de 14 en 14 plus en zelfs de 13.
Zo doorzichtig omdat je beter de 14 pro kunt kopen dan de 15, maar dat wil Apple uiteraard niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:33
Hann1BaL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:17:
Kijk nu naar de webshop en je kunt de 14 Pro niet meer kopen. Nog wel de 14 en 14 plus en zelfs de 13.
Zo doorzichtig omdat je beter de 14 pro kunt kopen dan de 15, maar dat wil Apple uiteraard niet :)
Dan koop je hem toch ergens anders? :?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Danielson schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:19:
[...]

Dan koop je hem toch ergens anders? :?
Je snapt het punt niet :) maar dat is ok.
En overigens betekent het van de website af is heel snel moeilijk verkrijgbaar elders.
(Ik heb al een 14 Pro trouwens.)

Beetje kritisch zijn op bedrijven lijkt mij meer dan gezond.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48
Doen ze toch al jaren. De nieuwe niet Pro is gelijk aan de oude wel Pro minus 1 camera en refreshrate van scherm en misschien nog wel iets

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Wat zijn mensen toch idioten hè?

Sommigen verwachten dat bedrijven bij de introductie van een nieuw model alle oude modellen ook gewoon blijven produceren…..

• Dennisdn
  • Laatst online: 20:38
Hann1BaL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:20:
[...]
Je snapt het punt niet :) maar dat is ok.
Zo gaat het elk jaar, niets nieuws. Er lijkt mij ook weinig schimmig aan, waarom zouden ze meerdere productielijnen naast elkaar laten lopen?

Als ik bij de MediaMarkt vraag om het voorgaande model TV of bij de autodealer om het vorige model auto dan kijken ze me ook raar aan.

Het lijkt me een pluspunt dat ze uberhaupt oudere modellen aanbieden als budgetversie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:23:
[...]

Wat zijn mensen toch idioten hè?

Sommigen verwachten dat bedrijven bij de introductie van een nieuw model alle oude modellen ook gewoon blijven produceren…..
Toch weer heerlijk om die halfbakken geagiteerde reacties te lezen zeg.
Rustig maar he? (Dit is 1 quote, maar de reacties er boven kunnen er ook wel bij :) )

Uiteraard stoppen ze een keer met produceren van oude modellen, maar de selectieprocedure is “handig” gekozen.
Bedrijven maken keuze in hun voordeel, maar als consumenten(groepen) lijkt het gezond daar kritisch naar te blijven kijken. Zoals we dat ook doen als andere bedrijven weer eens keuzes maken.

De keuze van Apple laat mijn inziens zien dat er maar beperkte vernieuwing is. Als je een oude telefoon hebt die vervangen moet worden dan is de keuze nog steeds prima. IPhones gaan lang mee, maar als je een beetje recent model hebt is de meerwaarde wel erg beperkt.

Het lijkt vanaf de 11 tot de 15 elk jaar wel een kleiner stapje te worden.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 15:57
TNSN schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:01:
[...]

Volgens mij kun je alleen voor 2 jaar afsluiten, en dan na 1 jaar opzeggen. Dan krijg je het resterende bedrag min wat opzeggingskosten terug van Apple als ik het goed heb.
maar ze zeggen letterlijk dat het ook voor 1 jaar kan (per maand betalen) O-)

iRacing Profiel

• TNSN
refused81 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:34:
[...]

maar ze zeggen letterlijk dat het ook voor 1 jaar kan (per maand betalen) O-)
Volgens mij staat er een * onder dat dat alleen in bepaalde regio's kan.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:34
Trunksmd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:13:
[...]

Dat is juist de minste reden om te upgraden naar een pro. 10 jaar geleden was het verschil tussen de Apple telefoon CPU/GPU veel duidelijk merkbaar. Maar de laatste jaren zijn de snelheidsverschillen minimaal en nauwelijks merkbaar voor de gewone gebruiker. Futureproof tussen de A16 y A17pro betekent in dit geval misschien een jaar verschil. Dan kun je beter voor de normale 15 gaan.
Groot verschil tussen de 15 en de 15 pro is ook het scherm als je always on wil hebben zul je voor de pro moeten gaan.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 16:33

jasjenl

Liab A Tymo

Hann1BaL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:07:
@jasjenl Zelfs dan is de vraag of dat een argument is. Want hoewel de chip een generatie nieuwer is, is het vooral de iOS updates die een keer stoppen en de Pro kwam pas bij de 11, dus weten we niet hoe dat in de toekomst gaat.
Ja, dat is ook de voornaamste reden dat ik nu mijn iPhone 8 ga vervangen, aangezien die geen iOS 17 meer zal ondersteunen. De vraag is inderdaad of de Pro langer ondersteund zal worden dan de niet Pro. Enerzijds zou je denken: ze zijn in hetzelfde jaar uitgebracht dus je zou een gelijke ondersteuning verwachten. Anderzijds weet je niet hoe Apple hier in de toekomst mee om zal gaan.
En het prijsverschil vind ik nog wel aanzienlijk genoeg. Over je totale levensduur weer niet zo veel als je er weer zo lang mee doet.
Prijsverschil vind ik niet zo belangrijk, mede omdat ik er toch weer lang mee zal doen. Wel moet ik zeggen dat ik de kleurtjes van de 15 zo op de foto's minder vind dan die van de Pro. Ik wilde dit keer eens niet voor een zwarte gaan, maar die pastel kleuren van de 15 spreken me niet echt aan. Misschien moet ik ze eerst eens in het echt zien, maar de Pro kleuren (en dan met name de donkerblauwe) lijken me wel fraaier.
De fysieke schakelaar voor mute is gewoon heel fijn, dus ik vind dat wel een achteruitgang. Die zit ook werkelijk niemand in de weg.
Dat gevoel heb ik ook, heb het idee dat die action button een oplossing op zoek naar een probleem is...
Trunksmd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:13:
[...]

Wellicht wel ja. Ik ga het nog eens even aanzien, ik wil ze sowieso eerst zelf fysiek in handen gehad hebben voordat ik een keuze maak.
alwind schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:49:
[...]

Groot verschil tussen de 15 en de 15 pro is ook het scherm als je always on wil hebben zul je voor de pro moeten gaan.
Dat zou een functie zijn waar ik waarschijnlijk toch geen gebruik van zal maken, dus dat zou voor mij ook geen argument zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door jasjenl op 13-09-2023 14:51 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik zie niemand wat roepen over het feit dat Apple een PVD coating op de iPhone 15 Pro's zet??

Ik ken PVD coating uit de horloge wereld, en het geeft een mooi kleurtje aan het apparaat, maar als je een kras krijgt zie je de originele metaalkleur er doorheen. Dat is echt heel lelijk.

Ik ga voor een Pro met neutral kleur dus.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

Chiron

Moderator Discord
_eLMo_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:52:
Ik zie niemand wat roepen over het feit dat Apple een PVD coating op de iPhone 15 Pro's zet??

Ik ken PVD coating uit de horloge wereld, en het geeft een mooi kleurtje aan het apparaat, maar als je een kras krijgt zie je de originele metaalkleur er doorheen. Dat is echt heel lelijk.

Ik ga voor een Pro met neutral kleur dus.
Als je echt je best doet ga je er wel een kras in krijgen (of je moet hem laten vallen op de stoeptegels). Maar de als de zwarte coating dezelfde is als die op de milanese loop bandjes, dan zal het qua krassen wel los lopen. Die laag is zo hard dat je op moet passen dat je niet het display van de Apple watch bekrast als het bandje tegen het scherm aan komt. De zilveren milanese loop heeft dat niet.

Ik neig hier ook naar de neutral, maar ik vind dat simpelweg een mooiere kleur dan 'saai' zwart.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hann1BaL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:32:
[...]
Uiteraard stoppen ze een keer met produceren van oude modellen, maar de selectieprocedure is “handig” gekozen.
Doe toch niet zo onnozel…. Natuurlijk kiezen bedrijven er ook gewoon voor wat hun goed uitkomt, of denk je soms dat ze alleen in staat zijn om maar 1x per jaar een nieuwe telefoon te introduceren.

En de productielijn voor de 14pro staat waarschijnlijk al lang dicht…. Maar troost je, als je er persé nog 1 wil hebben dan zijn ze nog jaren te verkrijgen, eerst nog nieuw, dan refurbished en over 6jaar nog als 2de hands.

Maar prijstechnisch zal het niet interessant zijn, elke fabrikant streeft haar een breed aanbod in alle prijsklassen met kleine stapjes om een upgrade te stimuleren.

Wat is nu je punt behalve een rant? En nee, vernieuwend is het allemaal niet. Des te meer reden om niet te zeuren als je al een 14Pro hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 13-09-2023 14:59 ]

• DuTchProzZz
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-07 09:59
Vraag aan de mensen die van plan zijn om vrijdag meteen een pre-order te plaatsen.

Waar is dit het handigste om te doen? Bij Apple zelf of toch een retailer zoals Mediamarkt ofzo?

Wordt mijn eerste Iphone dus ben opzoek naar wat tips/advies :P

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:56:
[...]

Doe toch niet zo onnozel…. Natuurlijk kiezen bedrijven er ook gewoon voor wat hun goed uitkomt, of denk je soms dat ze alleen in staat zijn om maar 1x per jaar een nieuwe telefoon te introduceren.

En de productielijn voor de 14pro staat waarschijnlijk al lang dicht…. Maar troost je, als je er persé nog 1 wil hebben dan zijn ze nog jaren te verkrijgen, eerst nog nieuw, dan refurbished en over 6jaar nog als 2de hands.

Maar prijstechnisch zal het niet interessant zijn, elke fabrikant streeft haar een breed aanbod in alle prijsklassen met kleine stapjes om een upgrade te stimuleren.

Wat is nu je punt behalve een rant?
Trek die lange tenen eens van je in. Ben je persoonlijk aangevallen ofzo?
Het is geen rant en al zeker niet onnozel, dus misschien eens een spiegel pakken; tijd voor wat zelfreflectie.

Het gaat duidelijk om de keuzes die laten zien dat de verschillen gewoon erg klein zijn en al kleiner worden.
En dat Apple dit uiteraard doet omdat de 14 Pro te hard zou concurreren met de 15. Dat is geen rant, maar een waarneming.

het feit dat je dit een rant noemt, laat mij vooral zien dat mensen hun kritische kijk verliezen als ze meegesleurd worden in fanboyism.

(Al had je over de juiste leesskills beschikt, had je al gezien dat ik een 14Pro heb.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thakgrandka
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-06 11:55
DuTchProzZz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:02:
Vraag aan de mensen die van plan zijn om vrijdag meteen een pre-order te plaatsen.

Waar is dit het handigste om te doen? Bij Apple zelf of toch een retailer zoals Mediamarkt ofzo?

Zelf doe ik altijd pre-orderen bij een van de netwerken in nederland. (Vorige keer Vodafone, dit keer KPN).
Ervaring met Mediamarkt is ook goed. Altijd in Apeldoorn pre-orders gedaan en hielden hier netjes een first-come first-go lijst bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:00
DuTchProzZz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:02:

Via Apple zelf is mijn persoonlijke ervaring.
Máár om het proces te versnellen zou ik alvast een Apple ID aanmaken (en als het even kan ook nog je creditcard eraan koppelen). Dan staan de betaalgegevens en o.a. je adresgegevens al ingevuld, wat natuurlijk tijd scheelt in het bestelproces.
Betalen kan ook via iDeal trouwens.

En uiteraard zijn webshops zoals Bol / Coolblue ook voorzien van voldoende voorraad. :)

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoerBier
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 15:23
Maakt het in de praktijk nog iets uit *waar* je de iPhone koopt, voor de aftersales zorg/garantie, of extra's?

bijv.:

* Word je bij de genius bar anders behandeld, afhankelijk van de plek waar je ooit iets aankocht?
* Bij Apple is de apple care €170 voor 2 jaar, bij Coolblue is een verzekering €160 voor één jaar (maar voorwaarden verschillen ook)
* Apple specialist
* Net zo aardig om het bij een (franchise)handelaar dichtbij te halen (BCC) want het maakt niks uit en garantie/reparatie kan altijd toch wel via apple zelf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thakgrandka
Trouwens bij Apple zelf bieden ze niet de 2 jaar wettelijke garantie aan die in Europa verplicht is. Die krijg je natuurlijk wel na veel aandringen maar veel beter is om je garantie te laten verlopen via een EU reseller (MM, CB, BOL).

Tipje van Service medewerker.

Hann1BaL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:03:
[...]
(Al had je over de juiste leesskills beschikt, had je al gezien dat ik een 14Pro heb.)
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:56:
[...]
Des te meer reden om niet te zeuren als je al een 14Pro hebt.
Tja 8)7

• Dennisdn
thakgrandka schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:08:
Trouwens bij Apple zelf bieden ze niet de 2 jaar wettelijke garantie aan die in Europa verplicht is. Die krijg je natuurlijk wel na veel aandringen maar veel beter is om je garantie te laten verlopen via een EU reseller (MM, CB, BOL).

Dat ligt eraan vanaf welke invalshoek je het bekijkt.

Koop je bij een retailer, dan houdt het voor Apple na 1 jaar op en gaat de garantie voor het tweede jaar over naar de retailer. Koop je rechtstreeks bij Apple, dan is het weer gewoon 2 jaar.

thakgrandka schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:08:

Als service medewerker zou je toch moeten weten dat de wettelijke garantie gewoon langer is (dan 2jr)…. En ook Apple daarin gewoon meegaat als je ze daar vriendelijk op wijst.

Alleen er is wel zoiets als aanvullende fabrieksgarantie. Verwarrend als die toevallig ook Apple heet :-).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 13-09-2023 15:12 ]

• thakgrandka
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:10:
[...]

Als service medewerker zou je toch moeten weten dat de wettelijke garantie gewoon langer is…. En ook Apple daarin gewoon meegaat als je ze daar vriendelijk op wijst.
Klopt, zoals ik zeg zullen ze wel moeten in europa maar helaas krijg je toch eerst te horen dat ze na 1 jaar geen garantie bieden. Mijn ervaring is dat je beter bij een van de EU resellers kan kopen. Die houden zich wel aan de europese wetten en geeft toch een fijnere ervaring.

Maar neem mijn advies vooral met een korrel zout, je krijgt de verplichte garantie uit eindelijk overal!

• thakgrandka
Dennisdn schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:10:
[...]

Dat ligt eraan vanaf welke invalshoek je het bekijkt.

Koop je bij een retailer, dan houdt het voor Apple na 1 jaar op en gaat de garantie voor het tweede jaar over naar de retailer. Koop je rechtstreeks bij Apple, dan is het weer gewoon 2 jaar.
Alleen staat in alle presberichten van Apple dat ze 1 jaar garantie bieden. Geen 2 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ja dat doen ze elk jaar inderdaad, de normale schuiven een jaartje op, de pro verdwijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanghelios
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-07 13:44
Citroentaart schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:16:
Ik vond de RVS rand vooral bij de witte versie luxer ogen... wel een vingerprint magneet dat wel.
Titanium oogt een beetje als aluminium.

Zou je deze iPhone nog beter zonder hoesje kunnen gebruiken? Minder krasgevoelig dan rvs?
Ik heb mijn iPhone 3 keer gebruikt zonder hoesje.
1 keer viel m uit mijn broekzak uit de wagen en 2 keer uit mijn handen wegens veel te glad.
Met als gevolg 3 beschadigde hoekjes :)

Ik gebruik dus altijd screenprotector en hoesje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
thakgrandka schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:13:
[...]

Alleen staat in alle presberichten van Apple dat ze 1 jaar garantie bieden. Geen 2 dus.
Dat klopt ook een soort van. Fabrieksgarantie is 1 jaar. Maar wij hebben in Nederland (of zelfs Europa?) een iets luxere positie ten opzichte van de rest van de wereld. Alleen gaat dat niet over de fabrieksgarantie maar over de verkoper die het moet bieden.

Zelfs na 2 jaar gaat het nog verder, dan telt “wat je in redelijkheid van een product mag verwachten”.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 13-09-2023 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
thakgrandka schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:12:
[...]

Klopt, zoals ik zeg zullen ze wel moeten in europa maar helaas krijg je toch eerst te horen dat ze na 1 jaar geen garantie bieden. Mijn ervaring is dat je beter bij een van de EU resellers kan kopen. Die houden zich wel aan de europese wetten en geeft toch een fijnere ervaring.

Maar neem mijn advies vooral met een korrel zout, je krijgt de verplichte garantie uit eindelijk overal!
Wij hebben in Nederland alleen de "2 jaar garantie" regel niet overgenomen vanuit de EU richtlijn.
Wij hebben gekozen voor de "Deugelijk product regeling" en die schijft wat anders voor.

Daarom is het in Nederland niet verplicht om standaard 2 jaar te geven en dat geeft Apple weer het recht om daarom niet met 2 jaar te adverteren.

Je kunt hier zien wat ze wel doen:

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/
Nederlandse consumentenwetgeving:
Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur). De verkoper moet op de hoogte worden gesteld binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:05
aex351 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 00:02:
De hype rondom Apple / iPhone is inmiddels wel compleet weg. Bijzonder om te zien hoe dit langzaam aan minder is geworden. Wel goed dat Apple geforceerd wordt om USB-C te implementeren. Dat is echt de grootste innovatie op de iPhone sinds jaren. Nu nog je standaard apps kunnen instellen (o.a. muziek - wat nu nog steeds vast staat op Apple Music) en dan is de iPhone helemaal fijn in gebruik.

Ik vind het platte en glossy scherm van de iPhone mooier dan de S23 Ultra. Ook blijft de gesture besturing ongeëvenaard. Op de Samsung etc. kan je beter de traditionele besturing gebruiken.
De telefoons zijn gewoon volwassen geworden. Opzicht is er best veel verandert tenopzichte van mijn XR. Die ik eigenlijk al een half jaar geleden had moeten vervangen. Maar ik wilde eigenlijk wel USB type C omdat het gewoon scheelt in de laders die je mee moet nemen.

Nickname KasPlantje.

Donstil schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:18:
[...]
Daarom is het in Nederland niet verplicht om standaard 2 jaar te geven en dat geeft Apple weer het recht om daarom niet met 2 jaar te adverteren.
[...]
Zo moeilijk is het allemaal niet, Apple biedt alleen de aanvullende fabrieksgarantie en de Apple store volgt gewoon de wettelijke garantie net zoals iedere andere retailer. Nul punt voor discussie…

• Dennisdn
Denk dat dit net zo'n voorbeeld is dat we best wel af en toe blij mogen zijn met onze wetgever en de verkoper niet overal mee weg komt. Neemt niet weg dat het gedoe blijft, want elke verkoper doet (nog steeds) alsof ie er voor het eerst van hoort als je in verweer moet gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 13-09-2023 15:27 ]

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Chiron schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:54:
[...]

Als je echt je best doet ga je er wel een kras in krijgen (of je moet hem laten vallen op de stoeptegels). Maar de als de zwarte coating dezelfde is als die op de milanese loop bandjes, dan zal het qua krassen wel los lopen. Die laag is zo hard dat je op moet passen dat je niet het display van de Apple watch bekrast als het bandje tegen het scherm aan komt. De zilveren milanese loop heeft dat niet.

Ik neig hier ook naar de neutral, maar ik vind dat simpelweg een mooiere kleur dan 'saai' zwart.
Zou het lukken om de neutrale kleur ook te krassen? Komen er makkelijk krassen in? Ik zou mijn pro 12 willen vervangen en dan zonder hoes deze gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Donstil schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:18:
[...]

Wij hebben in Nederland alleen de "2 jaar garantie" regel niet overgenomen vanuit de EU richtlijn.
Wij hebben gekozen voor de "Deugelijk product regeling" en die schijft wat anders voor.

Je kunt hier zien wat ze wel doen:

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/

[...]
Dankjewel voor de tip, goed om te weten!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
Lightning is 11j oud tech. Oled is 15j oud tech. GSM is 36j oud tech. Wat is je punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:23:
[...]

Zo moeilijk is het allemaal niet, Apple biedt alleen de aanvullende fabrieksgarantie en de Apple store volgt gewoon de wettelijke garantie net zoals iedere andere retailer. Nul punt voor discussie…
Nou daar kan ik het niet mee eens zijn, juist doordat we in Nederland de "wettelijke garantie" hebben uitgebreid met de deugdelijk product regeling is het wel moeilijk geworden en laat het veel ruimte voor discussie.

2 jaar garantie en iedereen moet zich daar aan houden, had veel makkelijker geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:13

[ Voor 63% gewijzigd door Rivanov op 13-09-2023 15:41 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-07 16:28

Ik gebruik al sinds de 5 geen hoesje meer om m'n telefoons. Alleen de 6s heb ik een keer aan diggelen laten vallen op plavuizen, maar verder nooit problemen gehad. En het is nou niet dat ik bepaald zuinig met die apparaten omga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-05 11:47

Ja ik gebruik mijn telefoon zonder hoesje en screenprotector. Koop je een mooie telefoon en dan ga je hem helemaal inpakken 8)7 .
Ik heb alleen een leren insteekhoesje voor als ik een korte broek draag. Hier zijn de zakken vaak ondiep van en dan glijdt hij bijvoorbeeld in de auto snel uit mijn zak. Ook is het wel handig voor als de telefoon een keer in de strandtas moet.
Ik ben wel heel zuinig. Ik leeg hem nooit zo maar op tafel ofzo.

Waar je het meeste mee moet oppassen is dat als je iemand anders je telefoon geeft. Ze zijn allemaal gewend om een telefoon naar je toe te schuiven over tafel of leggen hem te hard ergens neer omdat bijna iedereen dus wel een bescherming er omheen heeft.
Pagina: 1 2 ... 77 Laatste