Gevolgd door airtag achter mijn kentekenplaat

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 63.889 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@CH4OS en @Marzman
Heel strict genomen ook niet van de politie. Politie onderzoekt en verzameld bewijs en doet arrestaties, Justitie doet vervolgens uitspraak en straffen.
ALS je dan iemand wilt verbeteren moet je het wel goed doen.

politie is er om strafbare feite op te sporen,
justitie (het OM) om verwachten te vervolgen
en de rechtspraak (strafrechters) om te bepalen of een verdachte een dader blijkt en welke straf daar passend bij is.

maar naast strafrechters, bestaan er ook privaatrechters. om maar een voorbeeld te noemen.

stel mijn kind is buiten met zijn vriendjes aan het ballen, en plots POEF daar gaat ie door de ruit bij de buren.

het slopen van eigendommen van een ander is natuurlijk vandalisme en dient te worden bestraft, denk aan de bushokjes rond oud-en-nieuw. maar is een ballend kind per definitie een vandaaltje?

vandaar dat ik eerder dus zijn dat ik wel moet weten wie die schade heeft veroorzaakt anders kan mijn advocaat natuurlijk nooit een mooie brief sturen met ... ik zie u graag bij de rechter om dit uit te vechten.

en dan merk ik wellicht ten overvloede op dat de politie er niet is om als boodschappenjongen op te treden of een veredelde privédetective.

daarom zie je soms overlap: als je een bushokje of winkelruit of voordeur van je buren expres aan het slopen bent uit baldadigheid (of erger) dan kom je bij de politierechter. Maar wat gebeurt er dan met hen die het perongeluk deden.

in het burgerlijk (de naam zicht het al tussen burgers) wetboek staat iets over schade, hij die een ander schade berokend is gehouden die te vergoeden. kortom: als het opzet is ben ik een boef, maar als ik het perongeluk doe moet ik nog steeds betalen. maar komt het uit een ander potje.

sterker nog: als ik een boef ben komt het feitelijk uit 2 potjes,

1 is de de boete of straf die ik krijg, dit is om af te schrikken en dit geld gaat naar de staat.
2 is het herstellen van de schade (staat niet in het wetboek van strafrecht) maar toch moet ik de timmerman betalen die de boel komt herstellen.

dat 2e heeft dus NIETS met het eerste van doen, of ik het nu opzettelijk deed of niet, of het nu strafbaar was of niet, ALS ik jouw schade berokken moet ik die vergoeden. (ook als ik het niet expres deed).

[ Voor 8% gewijzigd door i-chat op 18-09-2023 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wat ik nog wel eens een interessante zou vinden: @Standeman, heb je ook al eens op de parkeerplaats van kantoor gescand naar airtags?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nst6ldr schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:26:
Wat ik nog wel eens een interessante zou vinden: @Standeman, heb je ook al eens op de parkeerplaats van kantoor gescand naar airtags?
Dat had ik ook gedaan, dan sluit je een verdachte uit als je niks vind.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
nst6ldr schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:26:
Ja, tenminste wel bij de klant. Daar kon ik niet echt wat vinden. Bij mijn werkgever heb ik de kans nog niet grhad, want daar kom ik niet zo vaak. Toevallig ga ik morgen en zal daar ook even scannen.

Scannen doe ik sowieso elke keer wanneer ik mijn auto instap. Misschien een beetje paranoïde...

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 19-09-2023 08:26 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Standeman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:25:
[...]

Misschien een beetje paranoïde...
Absoluut niet, zolang je nog geen dader en aanleiding hebt moet je van het slechtste uitgaan. Ik kan je niet in één post countersurveillance aanleren maar gezien de amateuristische keuze van materiaal is het gegarandeerd niet iemand die hier normaal z'n brood mee verdient. Ik zou nog even bewust blijven van je omgeving en de politie blijven porren voor informatie over de eigenaar, je hebt namelijk een prima reden om te weten wie jouw beweegpatroon in kaart brengt en waarom. Je mag daarbij gerust benoemen dat je je niet veilig voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:58

Sharky

Skamn Dippy!

nst6ldr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:42:
moet je van het slechtste uitgaan.
Nou nou nou, je moet het ook niet erger maken dan het is. Wellicht wil iemand hem volgen, maar dat is niet zeker. En als iemand dat wil hoeft dat niet meteen een seriemoordenaar te zijn
de politie blijven porren voor informatie over de eigenaar, je hebt namelijk een prima reden om te weten wie jouw beweegpatroon in kaart brengt en waarom. Je mag daarbij gerust benoemen dat je je niet veilig voelt.
Eens.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sharky schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:56:
[...]

Nou nou nou, je moet het ook niet erger maken dan het is. Wellicht wil iemand hem volgen, maar dat is niet zeker. En als iemand dat wil hoeft dat niet meteen een seriemoordenaar te zijn
En daarom ga je van het slechtste uit, dan kan het alleen maar meevallen. Ik zeg niet dat @Standeman met één oog open moet slapen, maar hij moet ook niet verrast zijn als hij bijvoorbeeld bij een controle elders een airtag op z'n auto tegenkomt omdat de persoon in kwestie bijvoorbeeld gedacht heeft dat dat ding er onderweg af is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
nst6ldr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:03:
[...]

En daarom ga je van het slechtste uit, dan kan het alleen maar meevallen. Ik zeg niet dat @Standeman met één oog open moet slapen, maar hij moet ook niet verrast zijn als hij bijvoorbeeld bij een controle elders een airtag op z'n auto tegenkomt omdat de persoon in kwestie bijvoorbeeld gedacht heeft dat dat ding er onderweg af is gevallen.
Ik denk niet dat die persoon denkt dat hij er af is gevallen. Ik heb namelijk de batterij er uit getrokken, dus er is geen communicatie mogelijk. Mocht de politie die weer hebben teruggestort, dan zien wel dat de airtag op het bureau ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Standeman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:50:
[...]

Ik denk niet dat die persoon denkt dat hij er af is gevallen. Ik heb namelijk de batterij er uit getrokken, dus er is geen communicatie mogelijk. Mocht de politie die weer hebben teruggestort, dan zien wel dat de airtag op het bureau ligt.
Je kan niet weten wat de plaatser van dat ding er over denkt, we zijn snel geneigd om voor een ander beweegredenen te willen invullen maar nu weten we eigenlijk niks. Ik zou me bijvoorbeeld goed kunnen voorstellen dat de persoon in kwestie denkt dat de airtag nu gewoon stuk is, als hij op de weg land is de kans natuurlijk groot dat er een andere auto overheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

@Standeman Heb je nog een status? :9

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

nst6ldr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:03:
[...]

Er zijn toch apps om die dingen op te sporen? Ik denk dat dit intussen al wel gedaan is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Marzman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Er zijn toch apps om die dingen op te sporen? Ik denk dat dit intussen al wel gedaan is.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat hij ondertussen andere airtags op andere plaatsen al wel gevonden zal hebben (tenzij die opnieuw geplaatst worden natuurlijk, daar had ik niet aan gedacht).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Marzman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Dat hij ondertussen andere airtags op andere plaatsen al wel gevonden zal hebben (tenzij die opnieuw geplaatst worden natuurlijk, daar had ik niet aan gedacht).
Joh, je reageert op een bericht van anderhalve maand oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Van de politie heb ik verder niets mee gehoord, wat ik ook wel een beetje verwachtte.

Verder scan ik nog wel eens in en rond de auto, maar niets meer aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Er is inderdaad een tracer-app voor Android. Maar volgens mij enkel voor airtags die getraceerd kunnen worden.
In het wild zit ik soms ook te zoeken, maar ik vind nooit wat.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Er is inderdaad een tracer-app voor Android. Maar volgens mij enkel voor airtags die getraceerd kunnen worden.
In het wild zit ik soms ook te zoeken, maar ik vind nooit wat.
Op Android zit het gewoon in het OS ingebakken en die staat standerd aan. Zo ben ik er namelijk achtergekomen.

Er is ook nog een aparte app "Tracker Detect" van Apple die je kan installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Standeman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Op Android zit het gewoon in het OS ingebakken en die staat standerd aan. Zo ben ik er namelijk achtergekomen.

Er is ook nog een aparte app "Tracker Detect" van Apple die je kan installeren.
Het zit in Google service framework, dus als je geen Google Android hebt dan krijg je het niet standaard. Ik raad dan AirGuard aan, toevallig vorige week daar een tracker mee gevonden - die zat bij een collega in z'n tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:17
@Standeman wellicht ben je subject in een particulier onderzoek. Het inzetten van een peilbaken is in sommige gevallen toegestaan. Mocht je inderdaad subject zijn dan hoor je ergens gedurende of na afronding van zo'n onderzoek of je subject bent van een onderzoek.

Overigens is bovenstaande scenario ver gezocht hoor, maar uitsluiten zou ik het niet doen. Jij kan waarschijnlijk het beste beoordelen of er conflicten zijn tussen jou of een andere burger (persoon of bedrijf).

Veel succes gewenst in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stick000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-02 17:46
Zojuist ook een onbekende apple airtag gevonden in mijn achterbumper, deze heb ik met een magneet uit de bumper kunnen vissen. Zeer vreemd idee dat de auto getracked is voor onbekende periode. Zit ook te denken om aangifte te doen, heb je inmiddels al reactie gehad van de politie? @Standeman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

stick000 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:42:
Zojuist ook een onbekende apple airtag gevonden in mijn achterbumper, deze heb ik met een magneet uit de bumper kunnen vissen. Zeer vreemd idee dat de auto getracked is voor onbekende periode. Zit ook te denken om aangifte te doen, heb je inmiddels al reactie gehad van de politie? @Standeman
Op zijn minst melding ervan maken bij de politie en de airtag afgeven. Ik weet niet of je een voor het boevengilde interessante auto hebt? (Onderdelen, of auto an sich)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb niets meer gehoord van de politie. Ik had dat ook niet echt verwacht, moet ik eerlijk zeggen.
En aangifte doen kan niet echt. Er is namelijk geen wet overtreden. Ik heb melding gemaakt voor als het een staartje zou krijgen, maar dat is niet gebeurd.

Nu is mijn auto een geïmporteerde lease auto, dus maak ik ook niet echt druk (meer). Wat is de historie van jouw auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hoe heb je die gevonden?

Nu heb je overal van die nep tags voor 7 a 8 euro (action enzo), dan zal het wel toenemen.

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stick000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-02 17:46
Ik heb de tag gevonden door de airtag tracking melding en vervolgens via een iphone viel het op dat de tag mijn autorit had gevolgd en is het mogelijk om Geluid af te spelen. Toen hoorde ik de airtag door de bumper, na flink zoeken met de hand heb ik met een stuk touw en een magneet door de bumper "gevist" om de tag uit de verste hoek te krijgen.

Ik heb een veel voorkomende polo uit 2010, ik ben daarnaast de 2e eigenaar sinds twee jaar, lijkt me niet aannemelijk dat de vorige eigenaar op deze plek een tracking device plaats (vanaf buitenaf ipv binnen in de auto). Daarnaast is de auto ook niet echt een gevangenis strafwaardige auto voor diefstal lijkt mij, wellicht voor een ramkraak?

[ Voor 20% gewijzigd door stick000 op 11-05-2024 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

stick000 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:09:
Ik heb de tag gevonden door de airtag tracking melding en vervolgens via een iphone viel het op dat de tag mijn autorit had gevolgd en is het mogelijk om Geluid af te spelen. Toen hoorde ik de airtag door de bumper, na flink zoeken met de hand heb ik met een stuk touw en een magneet door de bumper "gevist" om de tag uit de verste hoek te krijgen.

Ik heb een veel voorkomende polo uit 2010, ik ben daarnaast de 2e eigenaar sinds twee jaar, lijkt me niet aannemelijk dat de vorige eigenaar op deze plek een tracking device plaats (vanaf buitenaf ipv binnen in de auto). Daarnaast is de auto ook niet echt een gevangenis strafwaardige auto voor diefstal lijkt mij, wellicht voor een ramkraak?
Als je in je directe omgeving of sociale cirkel niemand met motief en gelegenheid kan vinden, is er echt geen beginnen aan helaas. Politie gaat je ook niet helpen.

Ergens vraag ik me af of dit in veruit de meeste gevallen niet een vorige eigenaar was die dacht dat zo'n tag zou helpen in geval van diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Waarom zou je géén aangifte doen?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-05 16:49
Hahn schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Waarom zou je géén aangifte doen?
Misschien denk ik wat simpel maar:
Wat is hier exact aan te geven? er is geen overtreding begaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada651
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 16:18
nst6ldr schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:27:
[...]

Als je in je directe omgeving of sociale cirkel niemand met motief en gelegenheid kan vinden, is er echt geen beginnen aan helaas. Politie gaat je ook niet helpen.

Ergens vraag ik me af of dit in veruit de meeste gevallen niet een vorige eigenaar was die dacht dat zo'n tag zou helpen in geval van diefstal.
Waarom zou een vorige eigenaar die tag aan de buitenkant van de auto bevestigen in plaats van ergens aan de binnenkant van de auto verstoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Armada651 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 03:27:
[...]

Waarom zou een vorige eigenaar die tag aan de buitenkant van de auto bevestigen in plaats van ergens aan de binnenkant van de auto verstoppen?
Misschien met de gedachte, dat aan de buitenkant het bereik groter is? Als de tag in de auto zit wordt ie toch veel minder gauw opgepikt door een voorbijganger?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:34

mjl

Ugh

Ik zal ook een duit in het zakje doen: wij hebben de bandjes van de katten voorzien van een AirTag. Blijkt niet echt nuttig voor het vinden van de katten (het bereik is echt prut…) maar zo wel een paar keer een verloren bandje terug gevonden. Laatst was er 1 weer het bandje kwijt. Nooit meer gevonden maar de AirTag wel. Katten schelen graag langs objecten om hun geur af te geven. Daarnaast zijn die dingen magnetisch. De AirTag was blijkbaar uit zijn bandje gefloept en aan de onderkant van een metalen bak gaan hangen. Had zomaar de auto van de buren kunnen zijn. Leg dat maar eens uit 🤣😂

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:52
mjl schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:42:
Ik zal ook een duit in het zakje doen: wij hebben de bandjes van de katten voorzien van een AirTag. Blijkt niet echt nuttig voor het vinden van de katten (het bereik is echt prut…) maar zo wel een paar keer een verloren bandje terug gevonden. Laatst was er 1 weer het bandje kwijt. Nooit meer gevonden maar de AirTag wel. Katten schelen graag langs objecten om hun geur af te geven. Daarnaast zijn die dingen magnetisch. De AirTag was blijkbaar uit zijn bandje gefloept en aan de onderkant van een metalen bak gaan hangen. Had zomaar de auto van de buren kunnen zijn. Leg dat maar eens uit 🤣😂
Ik heb deze gekocht voor de katten. https://www.amazon.nl/gp/...le_o00__s00?ie=UTF8&psc=1
momenteel niet verkrijgbaar, maar dan heb je een idee.
Airtags zijn inderdaad niet heel erg geschikt om dieren en kinderen te tracken. Vooral omdat je alleen de laatst bekende positie kunt zien en niet een spoor kunt volgen op de kaart.
(Moet toch niet zo heel lastig zijn voor Apple om die posities op te slaan in iCloud ofzo??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

remmuz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Ik heb deze gekocht voor de katten. https://www.amazon.nl/gp/...le_o00__s00?ie=UTF8&psc=1
momenteel niet verkrijgbaar, maar dan heb je een idee.
Airtags zijn inderdaad niet heel erg geschikt om dieren en kinderen te tracken. Vooral omdat je alleen de laatst bekende positie kunt zien en niet een spoor kunt volgen op de kaart.
(Moet toch niet zo heel lastig zijn voor Apple om die posities op te slaan in iCloud ofzo??)
Ze slaan het wel op. Als je een melding krijgt dat je gevolgd wordt krijg je de laatste x-aantal locaties te zien waar je bent geweest. Laatst met een leenfiets van de garage. Hoewel dit ik lokale data op mijn telefoon kan zijn geweest natuurlijk die bewaard wordt.

Er zijn wel scripts die je op macOS kunt draaien om om de zoveel tijd de lokatie van een AirTag op te vragen en ops te slaan, maar dan heb je dus een macOS systeem nodig, om daar nu weer een VM voor op te tuigen…. Daarnaast lopen onze katten in een buitengebied, dus erg vaak wordt de tag niet gescant. Ik ben er nu 1 al een week kwijt, nog geen update van de lokatie dus ik denk dat ik het bos in mag :) idee was leuk, uitvoering wat minder. Voordeel is wel dat de katten nu gewend zijn aan een bandje om met een belletje er aan, wel zo lief voor de vogels.

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 12-05-2024 09:37 ]

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
RichD1011 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 03:17:
[...]

Afhankelijk van de overige omstandigheden zou je voor art 285b Sr kunnen gaan:

Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Dat slaagt niet zomaar en alleen het vinden van de tag is hier niet voldoende voor. Misschien kom je er nog met dwang (284 Sr):
hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;

Voldoende aanknopingspunten om aangifte te doen, en dan mag het OM vervolgens uitmaken of er vervolging wordt ingesteld. Als slachtoffer sta je dan wel met lege handen, want de vordering benadeelde partij gaat niet heel hoog kunnen worden, tenzij je heel goed onderbouwd je schade kunt aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RichD1011 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 03:17:
[...]

:? Stel dat iemand een tracking device achtergelaten heeft op jouw auto, dan denk jij 'oh, gek, maar dat mag!'? Iemand zonder toestemming achtervolgen lijkt mij niet legaal.

Natuurlijk bestaat er een kans dat die tracker er door de vorige eigenaar geplaatst is, maar die kans lijkt me niet heel groot, want waarom zou je 'm niet in je auto plaatsen, waar 'ie niet eraf kan vallen en niet constant natregent?

Maar om terug te komen op je exacte vraag: wat valt er aan te geven? Dat je een apparaat op je auto hebt gevonden, waarvan je vermoedt dat iemand die mogelijk moedwillig op jouw auto heeft geplaatst om je (auto) te achtervolgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 12-05-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

mjl schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Voordeel is wel dat de katten nu gewend zijn aan een bandje om met een belletje er aan, wel zo lief voor de vogels.
Off topic, maar dit maakt echt niks uit, ze leren zichzelf al snel een pas aan waar het belletje niet mee klinkt. Ook kunnen jonge vogels uberhaubt nog niet vliegen. Het bandje met belletje is vooral om de eigenaar een goed gevoel te geven.
Armada651 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 03:27:
[...]

Volgende vraag: waarom geen volwaardige tracker in plaats van een airtag? Punt is dat je moet inleven in iemand die zo'n ding plaatst, dat zal gezien het gebruikte materieel niet de meest technisch onderlegde persoon zijn. Dan klinkt wat @guido66 zegt wel heel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hahn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:12:
[...]

:? Stel dat iemand een tracking device achtergelaten heeft op jouw auto, dan denk jij 'oh, gek, maar dat mag!'? Iemand zonder toestemming achtervolgen lijkt mij niet legaal.
Probleem is dat die onderbuik (eens: het zou niet moeten mogen) zonder artikel of jurisprudentie bij aangifte weinig zal helpen.

Misschien komt https://blog.iusmentis.co...ckers-lastiger-na-update/ nog het meest in de buurt. Maar aangifte bij de AP (ivm. AVG) leidt best-case tot een mindere reactie dan bij de politie (WvSr).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
F_J_K schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:20:
[...]

Probleem is dat die onderbuik (eens: het zou niet moeten mogen) zonder artikel of jurisprudentie bij aangifte weinig zal helpen.

Misschien komt https://blog.iusmentis.co...ckers-lastiger-na-update/ nog het meest in de buurt. Maar aangifte bij de AP (ivm. AVG) leidt best-case tot een mindere reactie dan bij de politie (WvSr).
Ik zou überhaupt er vanuit gaan dat de politie er zeer weinig tot niks mee zal doen, maar aangifte doen en dat ding afgeven bij de politie lijkt me geen uren werk, en dan begin je in ieder geval een 'paper trail', mocht er nog meer gebeuren.

Maar ik snap de vraag over of dit mogelijk illegaal zou zijn vooral niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

nst6ldr schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:27:
[...]

Als hij de auto al 2 jaar heeft, zal de airtag niet van de vorige eigenaar zijn verwacht ik, als ik me niet vergis gaat de batterij van een airtag een jaar tot anderhalf mee.

Daarnaast krijg je met een iPhone al heel lang melding als er langdurig een vreemde airtag in je buurt is.

In dat opzicht nog fijn dat de pieper van het ding niet onklaar is gemaakt. Ik heb op mijn fiets en in mijn auto een Samsung SmartTag waarvan ik de piepers eruit heb gehaald, die vind je niet meer terug als je niet weet waar je moet zoeken.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Maar ik snap de vraag over of dit mogelijk illegaal zou zijn vooral niet :P
Die is juist zeer relevant! De onderbuik zegt inderdaad ‘dit moet toch niet kunnen!?’, maar om het illegaal te maken moet je er wel een bepaling uit een wetboek bij kunnen halen. Ik kom uit bij 284 (dwang) of 285b (stalking).

Voor die eerste (dwang) moet ook worden voldaan aan wederrechtelijkheid, en aan ‘dwingen iets te doen’. Wat is dat dan? Gevolg worden? Toestaan dat er inbreuk op je privacy wordt gemaakt? Zou kunnen, maar dat is echt geen uitgemaakte zaak en dus voer voor juristen.

Dat tweede artikel (stalking) vereist ook iets, namelijk opzet, wederrechtelijkheid, en een beoogd doel. Daar moet allemaal aan worden voldaan om het strafbaar te maken, niet slechts aan één van de voorwaarden.

Als laatste zou je nog aan vernieling kunnen denken, maar iets met een magneetje ergens opplakken is niet zonder meer vernieling.

Dus ja, de vraag over de illegaliteit van een tracker verstoppen bij iemand anders is best een relevante in de casus waarin je zo’n ding aantreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Laatst online: 18-05 21:23

kodak

FP ProMod
Kurkentrekker schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:11:
[...]
Afhankelijk van de overige omstandigheden zou je voor art 285b Sr kunnen gaan:

Dat slaagt niet zomaar en alleen het vinden van de tag is hier niet voldoende voor.
In principe zal het vinden van de verborgen tag in je gebruikte voertuig voldoende moeten zijn om aangifte te doen, als er op geen enkele manier duidelijk is gemaakt dat er achtervolgd mag worden.

Een tag heeft als doel om lange tijd te kunnen gebruiken om constant posities voor de eigenaar te laten opslaan. Het is niet redelijk om daarbij maar zomaar aan te nemen dat het geen posities heeft doorgegeven, dat is aan de politie om uit te zoeken. De aangever heeft geen mogelijkheid dit te achterhalen, maar het vinden van een heimelijk geplaatste tracker waarvan onduidelijk is wie het geplaatst heeft en wanneer deze gebruikt is geeft duidelijk een ervaring van belaging als iemand dit niet wenst en zelfs aangifte komt doen.

Daarbij is er ook niet zomaar een verbod op heimelijk tracken. Daarom moet vooraf informeren al bij het minste risico. Zoals bijvoorbeeld bij de kans dat de eigenaar zich niet op tijd herinnert dat de tracker geplaatst is. Omdat achteraf hopen dat het tracken niet werkt of een ander er geen last van heeft alleen een poging is om het onwettige risico af te schuiven. De grens dat het hierbij opzettelijk is ligt heel laag, omdat de plaatser plicht tot vooraf inlichten heeft. Het is dus vooral niet zomaar rechtelijk een tag te plaatsen of geplaatst te houden.

De uitleg van dwingen iets te doen, niet te doen, te dulden en/of vrees aan te jagen gaat om één van deze omstandigheden al nodig is. Hierbij gaat het om het afdwingen van 'dulden' van het tracken. Het heimelijk geplaatst hebben en niet vooraf informeren heeft namelijk niet als doel dat de aangever de nodige controle over het tracken en de persoonlijke levenssfeer heeft. De Hoge Raad heeft jaren geleden al besloten dat het afdwingen van dulden uitgelegd moet worden als een slachtoffer geen keuze geven dat als een verdachte verbergen van een gebruikt middel toepast. Niet dat er maar niets zou worden afgedongen door te verbergen, juist omdat het verbergen niet zomaar onopzettelijk is. De bewijslast ligt bij de verdachte. En in dit geval via de politie, aangezien de onbekende verdachte zich verschuilt achter Apple die het slachtoffer zonder politievordering niet gaat helpen de verdachte te vinden of te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik begrijp hem hoor. Ik trachtte alleen aan te geven dat je niet zomaar kunt aannemen dat een tracker illegaal is, en dat er voor de illegaliteit meer aangetoond moet worden dan alleen het gegeven dat er een tracker is.

In het HR arrest hierover ging het overigens om heimelijk filmen, en daarmee het slachtoffer dwingen dat te dulden. Of heb je toevallig een linkje naar een recenter arrest waarin echt naar een dergelijke tracker wordt verwezen?

Misschien ten overvloede, maar ik ben het er helemaal mee eens dat men aangifte doet wanneer een tracker wordt gevonden, laat vervolgens de experts maar gaan over de illegaliteit en strafbaarheid ervan. Mijn inschatting op basis van de (beperkte) jurisprudentie die ik heb gelezen is dat het vaak wel hard gemaakt kan worden onder 285 Sr.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurkentrekker op 12-05-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

nst6ldr schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Off topic, maar dit maakt echt niks uit, ze leren zichzelf al snel een pas aan waar het belletje niet mee klinkt. Ook kunnen jonge vogels uberhaubt nog niet vliegen. Het bandje met belletje is vooral om de eigenaar een goed gevoel te geven.

[...]
Dat is jou mening, vooralsnog komen er ze met minder vogeltjes thuis dan voor het bandje met belletje.

Jonge vogels kunnen niet vliegen…. Ik heb het niet over jonge vogels gehad. Overigens; de ouders van die jonge vogels gaan wel hard aan het werk om katten weg te lokken zodra ze ze in de gaten hebben.

Jonge vogels worden hier vooral geroofd door andere vogels.

-------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

mjl schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:47:
[...]

Dat is jou mening, vooralsnog komen er ze met minder vogeltjes thuis dan voor het bandje met belletje.

Jonge vogels kunnen niet vliegen…. Ik heb het niet over jonge vogels gehad. Overigens; de ouders van die jonge vogels gaan wel hard aan het werk om katten weg te lokken zodra ze ze in de gaten hebben.

Jonge vogels worden hier vooral geroofd door andere vogels.
Zucht... dat is niet mijn mening. Het is een feit dat Poekie een onevenredige belasting op de biodiversiteit in jouw omgeving uitoefent. Letterlijk 3 weken geleden nog in de Groene Amsterdammer, vogelbescherming is inmiddels ook er op teruggekomen dat loslopende katten geen probleem zijn. Dat belletje haalt echt geen reet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Kurkentrekker schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Ik begrijp hem hoor. Ik trachtte alleen aan te geven dat je niet zomaar kunt aannemen dat een tracker illegaal is, en dat er voor de illegaliteit meer aangetoond moet worden dan alleen het gegeven dat er een tracker is.
Dat had je niet hoeven te trachten, want ik had m'n woorden heel bewust gekozen: ik zei namelijk niet 'ik snap de vraag over of dit illegaal is niet', ik zei expres 'ik snap de vraag over of dit mogelijk illegaal is niet'.

Groot verschil, en jij probeert die nuance toe te voegen, maar ik had die dus zelf al erin gestopt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 12-05-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

stick000 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:09:

Even om het topic gezond te houden: had je er al iets mee gedaan?

Ramkraak lijkt me niet heel aannemelijk overigens, daar wil je een auto met momentum voor hebben, geen polo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Dat had je niet hoeven te trachten, want ik had m'n woorden heel bewust gekozen: ik zei namelijk niet 'ik snap de vraag over of dit illegaal is niet', ik zei expres 'ik snap de vraag over of dit mogelijk illegaal is niet'.

Groot verschil, en jij probeert die nuance toe te voegen, maar ik had die dus zelf al erin gestopt ;)
offtopic:
dan dan ik jou of je opmerking niet. Je kunt altijd de vraag stellen of iets mogelijk illegaal is. Jij stelt dat je dat niet snapt. Wat begrijp je dan niet? Ik snapte de vraag en probeerde uit te leggen waarom dit mogelijk illegaal is. Wat is er nu niet duidelijk dan?

Oprechte vraag hoor, niet om je aan te vallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Kurkentrekker schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:20:
[...]

offtopic:
dan dan ik jou of je opmerking niet. Je kunt altijd de vraag stellen of iets mogelijk illegaal is. Jij stelt dat je dat niet snapt. Wat begrijp je dan niet? Ik snapte de vraag en probeerde uit te leggen waarom dit mogelijk illegaal is. Wat is er nu niet duidelijk dan?

Oprechte vraag hoor, niet om je aan te vallen :)
Ik kan heel veel dingen bedenken die je met geen mogelijkheid illegaal zou kunnen noemen, ook niet mogelijk. Als je heel flauw wilt zijn, dan kan je alsnog de vraag stellen bij die dingen ja, maar dan is het antwoord overduidelijk een harde en snelle nee.

Mijn punt was: er zijn mensen hier die aangeven dat ze niet zeker weten of ze aangifte zouden doen, omdat ze niet zeker weten of dit mogelijk iets illegaals zou kunnen zijn. Mijn reactie daarop was (en is) dat ik niet snap waarom daar twijfel over is, natuurlijk is het mogelijk iets illegaals. We hebben het over andermans tracker op jouw eigendom.

Anders gezegd: bij twijfel, doe aangifte. Je hoeft niet 100% zeker te weten dat het met illegale intenties gedaan was.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 12-05-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Helder, we zijn het eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

nst6ldr schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Zucht... dat is niet mijn mening. Het is een feit dat Poekie een onevenredige belasting op de biodiversiteit in jouw omgeving uitoefent. Letterlijk 3 weken geleden nog in de Groene Amsterdammer, vogelbescherming is inmiddels ook er op teruggekomen dat loslopende katten geen probleem zijn. Dat belletje haalt echt geen reet uit.
Zucht… uit onderzoek is aangetoond dat het niet alle vangst voorkomt maar dat er een afname is van 30-50%.

En de Groene Amsterdammer is natuurlijk niet onpartijdig als het om Groen gaat.

Maar goed nu weer on topic :)

zie referenties alhier:
https://www.countryliving...d-cats-wear-bell-collars/

[ Voor 7% gewijzigd door mjl op 12-05-2024 22:32 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Al wat meer bekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Nope, helemaal niets en ik verwacht er ook niet veel meer van te horen.

Het enige wat er veranderd is, is dat ik mijn omgeving wat vaker scan op air-tags. Misschien een beetje paranoide :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Stalking lijkt me stug. Ik heb sterk het vermoeden dat het ding er al zat toen ik hem kreeg.

Kwam dit nog tegen in het nieuws: https://nos.nl/artikel/25...ng-burgemeester-tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:07
Standaard hebben Airtags geen Duracekk batterijen. Erger nog: in de eerste series Airtags werken Duracell knoopcellen niet of matig, door de speciale coatings tegen inslikken door kinderen (bittere coating). Die voorkomt echter ook dat een metalen lipjes van de airtag goed contact maken.

Je beschreef dat er een Duracell knoopcel in zat, dus dan is de originele batterij al vervangen door een goedkope batterij zonder coating. De standaard batterij gaat ongeveer 1 jaar mee, dus de airtag is al langer dan een jaar in gebruik.

Voor anti diefstal haalt men tegenwoordig vaak het ingebouwde speakertje los. Die gaat na een paar uur samen zijn met de dief al jengelen anders, waarna je je gestolen auto vermoedelijk opeens al niet meer terug kan vinden. De meldingen in je OS blijf je sowieso krijgen, om stalking te voorkomen. Dus daar is goed over nagedacht.

Dan zie ik 3 scenario's:

een vorige eigenaar die zijn auto wilde volgen (oude langer gebruikte airtag) en de oude eigenaar is vergeten de airtag terug te pakken. Een Iphone reageerde tot de Android updates eerder op onbekende Airtags. Na een anti stalking overeenkomst met o.a. Apple en Google gaat dit ook via Android sneller. (de reden waarom je de airtag melding nu kreeg).

Een autohandelaar/transporteur die eerdere verdwenen auto's gedurende transport nu geen schade meer op wil lopen bij levering naar het buitenland en gebruikte airtags koopt en plaatst om te volgen en aan te tonen dat de auto's weldegelijk zijn afgeleverd ipv. verdwenen.

Iets kwaadwillends, waarvoor ze tijdelijk een airtag plaatsen, bijvoorbeeld om je auto (terug) te stelen. En daarna hebben ze ook de airtag terug voor nieuw gebruik op de volgende auto.

Daarbij lijkt de eerste optie de meest voor de hand liggende , du niets strafbaars.

NB. een Apple user krijgt volgens mij tegenwoordig het Apple id te zien waarnee de Airtag is geregistreerd. Dus dan kan je meer te weten komen van wie deze is. Maar in jouw geval te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 12:38
Ik heb een airtag in m’n eigen auto verstopt waar de speaker uit is, puur om in geval van diefstal een kans te hebben het ding te traceren.
Als je na drie dagen je auto nog niet gevonden hebt dan is het toch hopeloos, dus daar werkt het wel voor.

Dus zou me niets verbazen als bij een tweedehands leaseauto er nog een in zat.

Heb ook wat vrienden met nul richtingsgevoel.
Die kunnen de auto niet meer terugvinden in een vreemde stad, en dan is een airtag ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RobbieT schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:26:
Ik heb een airtag in m’n eigen auto verstopt waar de speaker uit is, puur om in geval van diefstal een kans te hebben het ding te traceren.
Als je na drie dagen je auto nog niet gevonden hebt dan is het toch hopeloos, dus daar werkt het wel voor.

Dus zou me niets verbazen als bij een tweedehands leaseauto er nog een in zat.

Heb ook wat vrienden met nul richtingsgevoel.
Die kunnen de auto niet meer terugvinden in een vreemde stad, en dan is een airtag ook wel handig.
Ik denk dat dure auto's vrij snel een container in gaan en daar komt waarschijnlijk niks doorheen.

Niet dat je het verder niet moet doen, ik denk dat ik ook nog een keer een tag in mijn auto stop als de Google variant wat beter werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 27-07-2024 13:35 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlwn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 08:16
Mocht je puberkinderen hebben, ik kan me wel wat voorbeelden bedenken waarom er zo'n ding in papa's bumper verstopt moet worden. Ik heb dat in mijn omgeving in ieder geval al is meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
tlwn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:14:
Mocht je puberkinderen hebben, ik kan me wel wat voorbeelden bedenken waarom er zo'n ding in papa's bumper verstopt moet worden. Ik heb dat in mijn omgeving in ieder geval al is meegemaakt.
Ik ben heel benieuwd wat voor voorbeelden je in gedachten hebt. Want ik kan niet zo snel bedenken waarom een puber een AirTag in papa's bumper zou moeten verstoppen, ook aangezien €40 voor een AirTag flink wat geld is voor een puber :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:02
Hahn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat voor voorbeelden je in gedachten hebt. Want ik kan niet zo snel bedenken waarom een puber een AirTag in papa's bumper zou moeten verstoppen, ook aangezien €40 voor een AirTag flink wat geld is voor een puber :P
Ik denk papa's of mama's die zo weinig vertrouwen in hun puber hebben dat ze voorzorgen nemen voor joyriding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Of-Aaargh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Ik denk papa's of mama's die zo weinig vertrouwen in hun puber hebben dat ze voorzorgen nemen voor joyriding?
Ik las het als de puber zelf die een AirTag in papa's bumper verstopt, vandaar ook mijn verwoording (en verwondering). Maar mogelijk dat ik het dan verkeerd heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 13:53
Hahn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Ik las het als de puber zelf die een AirTag in papa's bumper verstopt, vandaar ook mijn verwoording (en verwondering). Maar mogelijk dat ik het dan verkeerd heb begrepen.
Zo las ik het ook. Gauw even de scharrel buiten de deur werken want papa/mama komen er aan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
tlwn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:14:
De kans dat de aarde toch plat is is imho vele malen groter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlwn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 08:16
__1337__ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Zo las ik het ook. Gauw even de scharrel buiten de deur werken want papa/mama komen er aan :+
Juist, iets in die trant ja! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:15

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Modbreak:Het is jammer dat er nog steeds niet meer duidelijkheid is, maar dat betekent ook dat we hier verder niet veel kunnen dan speculeren. Daarom gaat het topic nu op slot.

TS kan altijd contact vragen om het topic weer te openen wanneer daar reden toe zou zijn.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.