Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Daarom ook "maakt de kans kleiner". Het zou ook een telefoonnummer van een vriendje van een kind kunnen zijn, waarvan het nummer niet opgeslagen is. Het maakt dat scenario alleen wel steeds onwaarschijnlijker als je moet gaan zoeken naar verklaringen die steeds verder af staan van de hypothese.Brazos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:40:
[...]
Daar heb je wel een punt, maar het kan ook een zakelijk nummer zijn van iemand met 2 telefoons (privé en zakelijk) die niet in je contacten staat. Heb ik zelf ook.
Is dat een standaardoptie? Dat maakt tracken door de vorige eigenaar dan inderdaad aanzienlijk minder aannemelijk.FoxLenny schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:58:
Over het kunnen tracken van de auto door de vorige eigenaar: het is een redelijk nieuwe Niro, dan kan je dat toch sowieso al doen in de app van Kia? Geen AirTag voor nodig…
Geen idee of dat op deze auto zit, maar tegenwoordig hebben volgens mij alle (in ieder geval elektrische) auto’s wel een app waarmee je data kan inzien zoals locatie/accu en dingen kan instellen zoals op slot/airco of alvast de navigatie instellen.bazzemans schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:52:
[...]
Is dat een standaardoptie? Dat maakt tracken door de vorige eigenaar dan inderdaad aanzienlijk minder aannemelijk.
€199,- plus abonnement van (ik geloof) €4,- per maand.bazzemans schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:52:
[...]
Is dat een standaardoptie? Dat maakt tracken door de vorige eigenaar dan inderdaad aanzienlijk minder aannemelijk.
In landen als Amerika komt het wel voor dat importeurs en dealers hun auto's voorzien van GPS tracker met startonderbreker, vaak in gebieden met veel criminaliteit of wanneer de klant een lage credietscore heeft. Lijkt me niet dat een importeur dat aan een airtag over laat?Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:02:
[...]
Ik kan me voorstellen dat iemand die zakelijk gebruikte auto's uit o.a. Slowakije importeert, zo'n airtag van een paar tientjes wel heel handig vindt voor zijn transportjes.
Dan is het dus een (aannemelijke) mogelijkheid dat de vorige eigenaar koos deze kosten en het abonnement niet te nemen maar wel een airtag te gebruiken om een deel van de functionaliteit op te vangen.nst6ldr schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:12:
[...]
€199,- plus abonnement van (ik geloof) €4,- per maand.
[...]
Alleen is de productiedatum van de airtag 15-1-2023, en is het aannemelijk dat de airtag na transport en magazijn ergens rond april o.i.d. is verkocht. Dat is nog maar 5 maandjes terug.bazzemans schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:14:
[...]
Dan is het dus een (aannemelijke) mogelijkheid dat de vorige eigenaar koos deze kosten en het abonnement niet te nemen maar wel een airtag te gebruiken om een deel van de functionaliteit op te vangen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Waarmee je bedoelt dat het afhangt van wanneer auto overgegaan is van vorige eigenaar naar huidige eigenaar?Brazos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:19:
[...]
Alleen is de productiedatum van de airtag 15-1-2023, en is het aannemelijk dat de airtag na transport en magazijn ergens rond april o.i.d. is verkocht. Dat is nog maar 5 maandjes terug.
Dat zou e.e.a. wel kunnen uitsluiten inderdaad.bazzemans schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:21:
[...]
Waarmee je bedoelt dat het afhangt van wanneer auto overgegaan is van vorige eigenaar naar huidige eigenaar?
Bij mijn AirTags die ik begin vorig jaar gekocht heb zit tussen productiedatum en aanschaf bij bol.com slechts 1,5 maand. Dus ik zou in ieder geval rekening houden met eind februari / begin maart.Brazos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:19:
[...]
Alleen is de productiedatum van de airtag 15-1-2023, en is het aannemelijk dat de airtag na transport en magazijn ergens rond april o.i.d. is verkocht. Dat is nog maar 5 maandjes terug.
crap, helaas. nouja dan ben ik door mijn goede ideeen heen.Bezulba schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:52:
[...]
Mijn airtags komen uit Duitsland, dus die theorie is ook niet waterdicht.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Werkgever met kilometer registratie?
[ Voor 29% gewijzigd door Harm_H op 12-09-2023 14:47 ]
Iedereen die dit topic gelezen heeftBor schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:33:
[...]
Of als je wilt dat hij niet gevonden gaat worden. Wie kijkt er nu wel eens achter zijn kentekenplaat?
Wat ik alleen niet logisch vind is dat de airtag aan de buitenkant van de auto is geplaatst. Net alsof de plaatser (nog) geen toegang tot de auto had.Atlas schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:40:
[...]
Ik denk dat we met die 1e zin de winnaar hebbenLijkt me prima plausibel.
Wat betreft de rest van jouw post, ik weet niet wat je daar gerookt hebt
Ik vind het juist wel logisch. In de auto hoor je geen geluidjes (zoals TS nu zelf heeft opgesnord, maar dat duurde wel veel langer). Als je in de auto rare geluidjes hoort van zo'n airtag dan vind je hem ook eerder. Even slecht gedachtbszz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:57:
[...]
Wat ik alleen niet logisch vind is dat de airtag aan de buitenkant van de auto is geplaatst. Net alsof de plaatser (nog) geen toegang tot de auto had.
1. Het is iemand zonder toegang tot de auto en dus buiten geplaatst (logisch)
2. Het is iemand met toegang tot de auto die niet wil dat het ding gevonden wordt middels geluidssignalen (ook logisch).
[ Voor 18% gewijzigd door __1337__ op 12-09-2023 16:00 ]
Logisch als hij te kwader trouw is geplaatst.....__1337__ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:59:
[...]
Ik vind het juist wel logisch. In de auto hoor je geen geluidjes (zoals TS nu zelf heeft opgesnord, maar dat duurde wel veel langer). Als je in de auto rare geluidjes hoort van zo'n airtag dan vind je hem ook eerder. Even slecht gedacht. Er zijn twee scenario's mogelijk:
1. Het is iemand zonder toegang tot de auto en dus buiten geplaatst (logisch)
2. Het is iemand met toegang tot de auto die niet wil dat het ding gevonden wordt middels geluidssignalen (ook logisch).
Welk abonnement is dat dan? Kia Connect is in ieder geval zeven jaar lang gratis. Kosten na die zeven jaar zijn nog niet bekend.nst6ldr schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:12:
[...]
€199,- plus abonnement van (ik geloof) €4,- per maand.
https://connect.kia.com/n...r%20garantie%20van%20Kia.
Als de eigenaar van de AirTag deze heeft gemarkeerd als 'Verloren', dan kan je de AirTag scannen middels RFID door hem naast je telefoon te houden. De eigenaar kan eventueel een e-mail adres of telefoonnummer meegeven zodat er contact opgenomen kan worden. Wel weer even batterijtje erin doen dan.
En anders zou ik hem ergens leggen voor een paar dagen, camera erop richten en kijken wie hem op komt halen.
[ Voor 45% gewijzigd door DedSec85 op 12-09-2023 16:54 ]
Always look on the bright side of life.
Aan het verhaal te horen zat hij ook achter de plaat. Vraag me ook af of je dit tussen de plaat krijgt zonder dat deze bol gaat staan. Maar goed, die Slowaakse eigenaar heeft die tag dan begin dit jaar gekocht om vervolgens de auto vrijwel meteen te verkopen. Bij het demonteren van de Slowaakse platen bleef het zitten, bij het monteren van de Nederlandse platen bleef het zitten, maar bij TS zijn poging viel het er opeens vanaf.Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:51:
[...]
Behalve als het achter de houder zat, niet de plaat zelf.
Maar goed, afwachten tot TS zich meldt en de vele vragen beantwoord.
Of hij zit bij de relatietherapeut en komt niet meer terug.
Dit nog los van het feit dat de meeste garages bij het afleveren ook gewoon hun eigen kentekenplaathouder met reclame monteren. Het is namelijk wat raar als je zo'n moderne auto aflevert met een Slowaakse garagenaam er nog op.
Ten eerste weet ik dat de verdenkingen uitgaan naar mijn naasten. Snap ik ook wel als je naar de cijfers over stalking kijkt. Statistisch gezien is de kans het groot dat het uit die omgeving komt, maar ik denk heel naïef toch van niet.
Ik heb overigens de knoopcel bekeken en het is een duracell CR-2032 zonder productiedatum. Er staat wel een code op: SW12A05, maar daar kon ik niets op vinden met google. De airtag ziet er al wel flink gebruikt uit, dus ik denk niet dat die "nieuw" achter mijn kentekenplaat is gestopt. Productie datum is dus onbekend.
Tja, die auto is naar Nederland geëxporteerd en heeft NL kentekenplaten gekregen. Ik acht de kans zeer klein dat de airtag er van het begin er al achter zat. Het kan, maar is gewoon onwaarschijnlijk.bazzemans schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:31:
@Standeman Uit Slowakije, potverdorie dat verbreed de horizon van de zoektocht aanzienlijk. Ik gooi het op de boze ex van die Slowaak. Alle gekheid op een stokkie, dat maakt de zoektocht er niet makkelijker op.
De airtag zat achter de houder en ik vond hem door mijn vingers achter de houder te wurmen. Toen viel hij er spontaan uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 12-09-2023 19:04 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Geeft dat meer informatie dan ik al uitgelezen hebt met rfid tools? Ik heb een gedeelte van het telefoonnummer kunnen vinden via de URL naar apple in de tag.DedSec85 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:47:
Ik heb niet alles gelezen maar Apple brengt voor Android de app 'Tracker Detect' uit.
Als de eigenaar van de AirTag deze heeft gemarkeerd als 'Verloren', dan kan je de AirTag scannen middels RFID door hem naast je telefoon te houden. De eigenaar kan eventueel een e-mail adres of telefoonnummer meegeven zodat er contact opgenomen kan worden. Wel weer even batterijtje erin doen dan.
Voor zover ik kan vinden is er geen internationale standaard voor wat betreft een productiedatum, maar wel een aantal mogelijkheden. Wikipedia vermeld voor cr2032 o.a. onderstaande:Standeman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:56:
Ik heb overigens de knoopcel bekeken en het is een duracell CR-2032 zonder productiedatum. Er staat wel een code op: SW12A05, maar daar kon ik niets op vinden met google. De airtag ziet er al wel flink gebruikt uit, dus ik denk niet dat die "nieuw" achter mijn kentekenplaat is gestopt. Productie datum is dus onbekend.
[...]
Tja, die auto is naar Nederland geëxporteerd en heeft NL kentekenplaten gekregen. Ik acht de kans zeer klein dat de airtag er van het begin er al achter zat. Het kan, maar is gewoon onwaarschijnlijk.
De airtag zat achter de houder en ik vond hem door mijn vingers achter de houder te wurmen. Toen viel hij er spontaan uit.
Waarbij de S een code is van Duracell en de W (=23e letter van het alfabet) voor 2023 zou kunnen zijn. Dat is wel in lijn met de productiedatum van de Apple tag zelf (15-1-2023).Date codes
Often a 2-letter code (sometimes on the side of the battery) where the first letter identifies the manufacturer and the second is the year of manufacture. For example:
YN – the letter N is the 14th letter in the alphabet – indicates the cell was manufactured in 2014.
There is no universal standard.
Misschien nog wel 2 vragen: heeft de auto in Nederland een andere kentekenplaathouder gekregen (wellicht met naam van afleverende garage?) En wanneer is de gekocht? Dat zou e.e.a. definitief kunnen uitsluiten.
Geen idee of dat kan hoor. Maar ik opper 'm voor de zekerheid
De link zie je al in het screenshot die @Standeman heeft uitgelezen. Deze is dus niet als verloren opgegeven en laat nu alleen de laatste vier cijfers van het bijbehorende nummer zien. (de app doet niets meer dan die url uitlezen van de tag en vervolgens tonen).DedSec85 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:47:
Ik heb niet alles gelezen maar Apple brengt voor Android de app 'Tracker Detect' uit.
@Standeman de optie is om dit bij de politie te melden, en hen te verzoeken om contact op te nemen met Apple om de eigenaar te achterhalen en eventueel te verhoren. Dan weet jij misschien nog steeds niet direct wie het was (dat ligt er aan of de politie die informatie met jou deelt), maar wordt er wel actie op genomen en de eigenaar opgeroepen op gesprek om uitleg te geven.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik denk dat je me even daarop moet vertrouwen. Ik ga hier niet mijn gehele persoonlijke leven en de relatie met vriendin en kinderen ten toon spreidenVerwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:09:
[...]
Kun je verder toelichten waarom je die kans als zeer klein inschat?
Maar ik kan zeggen dat in alle relaties vertrouwen en liefde de boventoon voeren en dat is op meerdere vlakken bewezen
Zoals ik al zei, misschien naïef, maar ik ga er van uit.
Het voltage is 2,8 volt.Dus leeg is de knoopcel niet.sOid schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:40:
Wellicht kun je de spanning van de CR2032 uitlezen, en aan de hand daarvan deduceren hoe lang de batterij al wordt gebruikt?
Geen idee of dat kan hoor. Maar ik opper 'm voor de zekerheid
Ik heb net met 0900-8844 aan de telefoon gezeten en zij kunnen er ook niets mee behalve een melding maken. Ze gaan om dit feit geen onderzoek starten of contact opnemen met apple. Ergens wel begrijpbaar, maar wel jammer.Qwerty-273 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:43:
[...]
De link zie je al in het screenshot die @Standeman heeft uitgelezen. Deze is dus niet als verloren opgegeven en laat nu alleen de laatste vier cijfers van het bijbehorende nummer zien. (de app doet niets meer dan die url uitlezen van de tag en vervolgens tonen).
@Standeman de optie is om dit bij de politie te melden, en hen te verzoeken om contact op te nemen met Apple om de eigenaar te achterhalen en eventueel te verhoren. Dan weet jij misschien nog steeds niet direct wie het was (dat ligt er aan of de politie die informatie met jou deelt), maar wordt er wel actie op genomen en de eigenaar opgeroepen op gesprek om uitleg te geven.
Dat klopt met wat de politie zelf aangeeft op https://www.politie.nl/in...litie-voor-mij-doen.html#Standeman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:21:
Ik heb net met 0900-8844 aan de telefoon gezeten en zij kunnen er ook niets mee behalve een melding maken. Ze gaan om dit feit geen onderzoek starten of contact opnemen met apple. Ergens wel begrijpbaar, maar wel jammer.
Bellen via dat nummer is een melding maken die geregistreerd wordt zonder verdere actie. Voor onderzoek zal je aangifte moeten doen en nadrukkelijk om verder onderzoek moeten vragen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De laatste update van mijn telefoon is op 5 augustus geweest. Dus sindsdien heb ik de update met detectie van airtag (misschien zelfs eerder, de update is op 27 juli uitgerold). De eerste melding van een airtag was afgelopen zaterdag.Ik kan me niet voorstellen dat die airtag een maand lang ongedetecteerd blijft en dan opeens twee keer in een paar dagen opduikt.Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:24:
[...]
Ik heb een specifiek deel uit je reactie geqoute. Je bent er van overtuigd dat de tag er niet zat bij aankoop. Ik wil weten waar die overtuiging vandaan komt. Want echt bewijs hebben we daar nog niet voor gezien waar dat toch een valide uitleg is naar mijn mening.
Goede vragen! Ik heb een Pixel 6 en ik kan nergens vinden wanneer de updates zijn uitgevoerd. Standevriendin heeft een Samsung. Geen idee waarom zij geen berichten kreeg.Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:43:
[...]
Nogmaals, het betreft een functie in Google Play services en systems. Zijn genoeg rapporten te vinden van mensen eind Augustus die die feature nog niet hadden op Samsung bijvoorbeeld:
https://r1.community.sams...on%20to%20properly%20work.
Heeft je vriendin ook een smartphone? Waarom ging hij bij haar dan niet af toen jullie in dezelfde auto zaten?
Welk model telefoon heb je en wanneer zijn Play Services en Google Play Systems geupdate?
Wat wel interessant is dat tijdens het zoeken mijn telefoon geen airtag kon vinden. Buiten de auto wel. Zal wel iets met Farraday te maken hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 12-09-2023 20:56 ]
Goed punt. Het is niet met enige zekerheid te bepalen wanneer dat ding geplaatst is. Ik gok op redelijk recent, maar het kan inderdaad al veel langer zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:56:
[...]
Dan is het dus goed mogelijk dat jouw vriendin haar telefoon op zaterdag outdated was.
Dan vind ik het niet ondenkbaar dat de jouwe dat tot vrijdag ook zou kunnen zijn geweest.
Dat de tag er dan al voor de verkoop zat kunnen we hieruit niet concluderen maar de conclusie dat hij er sinds kort pas zit deel ik ook niet.
Weet niet of er makkelijk regen of vuil achter de nummerplaathouder kan komen (Dat kan je wellicht nog checken), maar de AirTag ziet er vrij schoon uit. Is dat wat je zou verwachten?Standeman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:00:
[...]
Goed punt. Het is niet met enige zekerheid te bepalen wanneer dat ding geplaatst is. Ik gok op redelijk recent, maar het kan inderdaad al veel langer zijn.
Dit staat in de Android store, klikken op je account (je initiaal rechtsboven) en vervolgens 'apps en apparaten beheren' en dan het tabblad 'beheren'. Daar staat het ergens tussen, en daar staat voor alle apps een 'laatst geupdate ...'. Alleen geen idee onder welke app het valt.Standeman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:54:
[...]
Goede vragen! Ik heb een Pixel 6 en ik kan nergens vinden wanneer de updates zijn uitgevoerd. Standevriendin heeft een Samsung. Geen idee waarom zij geen berichten kreeg.
Wat wel interessant is dat tijdens het zoeken mijn telefoon geen airtag kon vinden. Buiten de auto wel. Zal wel iets met Farraday te maken hebben.
Je Android telefoon kan de airtag trouwens alleen vinden als deze geen contact heeft met de telefoon van de eigenaar. Zolang deze wel contact heeft zal jouw telefoon niets vinden.
Vast wel een beetje, maar ik gok dat er geen extra krassen op komen. Maar ja, het is speculatie.bszz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:07:
[...]
Weet niet of er makkelijk regen of vuil achter de nummerplaathouder kan komen (Dat kan je wellicht nog checken), maar de AirTag ziet er vrij schoon uit. Is dat wat je zou verwachten?
Google play protect services zijn op 26-08 van een update voorzien. Maar inderdaad, ik heb ook geen idee onder welke app het valt.Brazos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:12:
[...]
Dit staat in de Android store, klikken op je account (je initiaal rechtsboven) en vervolgens 'apps en apparaten beheren' en dan het tabblad 'beheren'. Daar staat het ergens tussen, en daar staat voor alle apps een 'laatst geupdate ...'. Alleen geen idee onder welke app het valt.
Mogelijk dat Google dit gewoon in de Pixel heeft ingebouwd, maar dat Samsung dit (nog) niet heeft. (Zelf heb ik een Samsung, nog nooit automatisch een melding gehad, wel af en toe met de Tracker Detect app trackers gevonden)
Mijn reviews al gezien?
Google Play Services.Standeman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:32:
[...]
Google play protect services zijn op 26-08 van een update voorzien. Maar inderdaad, ik heb ook geen idee onder welke app het valt.
Afgaande op @nst6ldr heeft je telefoon dus de functie sinds 26 augustus, maar hiervoor zul je wel bluetooth moeten inschakelen. Als je bluetooth uit had staan in de tussentijd zal hij ook niets hebben gevonden. Een airtag heeft zelf ook geen GPS, het werkt puur op bluetooth om zijn locatie te bepalen met behulp van alle Apple apparaten die in de buurt zijn.Standeman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:32:
[...]
Vast wel een beetje, maar ik gok dat er geen extra krassen op komen. Maar ja, het is speculatie.
[...]
Google play protect services zijn op 26-08 van een update voorzien. Maar inderdaad, ik heb ook geen idee onder welke app het valt.
Een auto is ook niet echt een kooi van Faraday. Een bluetooth apparaat in een auto kun je prima een paar meter buiten de auto detecteren en vice versa. Het maximale bereik is iets van 10m, met een auto zal het wat minder zijn.
Dat je hem in de auto niet kunt vinden maar er buiten wel en als de complete rit is gelogd lijkt me dat best een interessante. Als je hele rit is gelogd is er namelijk een iPhone aanwezig in je auto geweest, of eentje voortdurend op minder dan 10m afstand geweest.
Een airtag is eigenlijk helemaal niet zo geschikt om een auto te volgen, als je zelf geen iPhone/watch/iPad mee hebt zul je namelijk niet je (hele) rit kunnen volgen. Pas als je de auto parkeert en mensen met een iPhone langs je auto lopen krijg je een locatie. Of als er op de snelweg iemand met een iPhone naast je rijdt. Maar dat zullen echt momenten zijn dan.
Volgens mij maakt de fabrikant van de telefoon niet uit, het is een play store update dus die krijgen alle Android telefoons gewoon.PeacekeeperNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:37:
Welke systeem app het op een Pixel is durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat Apple voor op Android de Tracker Detect app heeft ontwikkeld. Jammere van die app is dat je handmatig moet scannen, en als ie er eentje vindt moet je minstens 10 minuten geduld hebben voordat je de tracker een geluid kunt laten afspelen.
Mogelijk dat Google dit gewoon in de Pixel heeft ingebouwd, maar dat Samsung dit (nog) niet heeft. (Zelf heb ik een Samsung, nog nooit automatisch een melding gehad, wel af en toe met de Tracker Detect app trackers gevonden)
Alle Androids met Google Services. Dus exoten met bijvoorbeeld LineageOS, CalyxOS, /e/OS en iodé OS zullen die update dus niet krijgenBrazos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:23:
Volgens mij maakt de fabrikant van de telefoon niet uit, het is een play store update dus die krijgen alle Android telefoons gewoon.
Ik ben benieuwd of hier nog iets uit gaat komen. Misschien hebben ze wel meer meldingen gehad of gaan ze bij Apple om het telefoonnummer te vragen.
Ik ben even advocaat van de duivel. Ook als verdachte heb je recht op enige vorm van privacy. En daarnaast ook het beginsel dat je onschuldig bent, tot het tegendeel door een rechter is bewezen verklaard.kodak schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:17:
Als de politie hier verder geen uitsluitsel geeft over de verdachte dan vind ik dat een zeer kwalijke zaak. Je lijkt dan op geen enkele manier recht te kunnen halen. Apple die flink verdient aan verkoop van de tags en de service om je te volgen, maar alleen aan de politie gevens verstrekt. De politie die misschien moeite gaat doen om je recht te halen. En ondertussen kan je persoonlijk ook niets zelf beginnen naar een verdachte. Het lijkt een grote vrijbrief dat slachtoffers minder belangrijk zijn dan de verdachte en wie ze helpt.
Dan ga je er wel vanuit dat het een criminele zaak is en dat je recht kunt halen. Dat kan natuurlijk, maar de kans is veel groter dat dit uit de persoonlijke sfeer komt en er niet een verdachte is of recht valt te halen.kodak schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:17:
Als de politie hier verder geen uitsluitsel geeft over de verdachte dan vind ik dat een zeer kwalijke zaak. Je lijkt dan op geen enkele manier recht te kunnen halen. Apple die flink verdient aan verkoop van de tags en de service om je te volgen, maar alleen aan de politie gevens verstrekt. De politie die misschien moeite gaat doen om je recht te halen. En ondertussen kan je persoonlijk ook niets zelf beginnen naar een verdachte. Het lijkt een grote vrijbrief dat slachtoffers minder belangrijk zijn dan de verdachte en wie ze helpt.
Overigens zijn deze tags niet bedoeld om mensen te volgen en doet Apple ook moeite om dat moeilijk te maken (zie optie om geluid af te spelen en waarschuwing op telefoon - dat in dit geval wel een Android functie betreft maar wel zo is ontworpen door Apple).
Welk recht valt er te halen? Vooralsnog is er alleen sprake van een verdachte situatie en geen misdrijf. Ik ben tot nu toe op geen enkele schade opgelopen behalve een naar gevoel en een slechte nachtrust. Het is onbekend sinds wanneer de tracker achter de kentekenplaat is geplaatst. Ik vermoed vrij recent, maar het kan net zo goed zijn dat het ding er al een jaar zit en verder niets met mij te maken heeft. Ik vind het woord "slachtoffer" dan ook zeer overtrokken.kodak schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:17:
Ik hoop alleen dat wanneer de politie het telefoonnummer achterhaalt ze duidelijk kunnen maken of het al dan niet iemand uit mijn sociale kring is, zodat ik kan kiezen om het gesprek aan te gaan.
Een jaar kan volgens mij niet. Iemand heeft het serienummer al opgezocht waarbij de tag een productiedatum heeft van 15-1-2023. Tel daar nog wat tijd bij op voor transport en detailhandel dan kom je op zijn vroegst op februari dit jaar uit.Standeman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:19:
[...]
Welk recht valt er te halen? Vooralsnog is er alleen sprake van een verdachte situatie en geen misdrijf. Ik ben tot nu toe op geen enkele schade opgelopen behalve een naar gevoel en een slechte nachtrust. Het is onbekend sinds wanneer de tracker achter de kentekenplaat is geplaatst. Ik vermoed vrij recent, maar het kan net zo goed zijn dat het ding er al een jaar zit en verder niets met mij te maken heeft. Ik vind het woord "slachtoffer" dan ook zeer overtrokken.
Ik hoop alleen dat wanneer de politie het telefoonnummer achterhaalt ze duidelijk kunnen maken of het al dan niet iemand uit mijn sociale kring is, zodat ik kan kiezen om het gesprek aan te gaan.
In principe is het een verdachte situatie tot je uitsluitsel hebt. Maar ik lees geen enkele mogelijke situatie dat dit zonder overtreding van je recht gebeurt. De tag lijkt gekoppeld? Dan is in een gunstig geval hier iemand onbedoeld het voertuig aan het (laten) volgen. Dat is hooguit een verzachtende omstandigheid bij je recht. Andere situaties komen op hetzelfde neer: (laten) volgen, wat alleen bij zeer bijzondere omstandigheden toegestaan is.Standeman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:19:
[...]
Welk recht valt er te halen? Vooralsnog is er alleen sprake van een verdachte situatie en geen misdrijf.
Mogelijk wil je dan geen recht halen, maar mijn punt is dat als je het wel wil je hier vrij makkelijk door afhankelijkheid van politie en Apple geen recht kan halen.
Alleen daar lijkt momenteel ook geen uitzicht op.. Het hoort geen hoop te zijn om aan jou de beslissing te kunnen geven of je zelf nog iets kan doen, ongeacht wie het is.Ik hoop alleen dat wanneer de politie het telefoonnummer achterhaalt ze duidelijk kunnen maken of het al dan niet iemand uit mijn sociale kring is, zodat ik kan kiezen om het gesprek aan te gaan.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
The best is yet to come
Even los van de hele airtag discussie: dit is onzin, net als eerdere vergelijkbare berichten hierover.Brazos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:12:
[...]
Dit staat in de Android store, klikken op je account (je initiaal rechtsboven) en vervolgens 'apps en apparaten beheren' en dan het tabblad 'beheren'. Daar staat het ergens tussen, en daar staat voor alle apps een 'laatst geupdate ...'. Alleen geen idee onder welke app het valt.
Google Play Services is een achtergrondservice voor Android die rechtstreeks door Google op de achtergrond wordt geüpdatet. Deze is niet rechtstreeks in de Google Play Store te vinden en je hebt zelf ook geen invloed op deze updates.
Via Instellingen > Apps > Alle apps tonen > Google Play-services kun je wel vinden welke versie je momenteel hebt. Vanuit daar kun je dan weer wel naar de Google Play Store linken om te zien wanneer hij is bijgewerkt. Rechtstreeks zoeken in de Store werkt niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Tralapo op 16-09-2023 08:49 ]
Alsof TS hier ja op zou antwoorden als hij die zou hebbenDean Martin schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:32:
Heb je een Rolex/duur horloge?
Ik niet trouwens heb een 20 jaar oude Lorus van de V&D.
Terugplaatsen, terwijl de tag van een ander is!? Ik zou het dus niet vertrouwen en zou dan de tag in iets gooien dat beweegt, bijvoorbeeld het riool, of een rivier. Zo zijn ze ook even zoet en is de tag verder onbruikbaar.xares schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:23:
Camera plaatsen op de auto indien mogelijk en wachten totdat iemand een nieuwe tag komt plaatsen?
Oude zou ik dan met batterij eruit weer terugplaatsen bij de kentekenhouder. Dan zijn ze ff bezig met prutsen en staat het wellicht op camera.
Los daarvan lijkt mij het wel een erg vervelend gevoel geven dat je gevolgd wordt en niet weer door wie.
Sterkte!
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2023 12:51 ]
In Slowakije de AirTag geplaatst, extra set sleutels gemaakt en ingelezen. Auto exporteren, op een geschikt moment de auto stelen. De locatie hebben ze dan immers en de mogelijkheid om de sleutels na te maken, hebben ze natuurlijk ook gehad.
Mocht bovenstaande plausibel zijn, kunnen ze uit de historie natuurlijk ook de veelvoorkomende plaatsen van je auto terugvinden.
Als je op de exoten ook maar de Play Store instaleert heb je óók Google Play Services erop staan naar mijn weten. Die is wellicht standaard niet aanwezig en verwijderbaar, maar niemandhoudt je tegen te sideloaden.Qwerty-273 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 00:09:
[...]
Alle Androids met Google Services. Dus exoten met bijvoorbeeld LineageOS, CalyxOS, /e/OS en iodé OS zullen die update dus niet krijgenOf het komt op een gegeven moment ook terecht in microG.
Daar ben ik dan zelf wel schuldig aan. En wel meer in het grote horloge topic. Anyway off-topic hier.Erwin schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:51:
[...]
Alsof TS hier ja op zou antwoorden als hij die zou hebben. GoT is ook vrij toegankelijk voor boefjes
.
Ik niet trouwens heb een 20 jaar oude Lorus van de V&D.
Maar het plaatsen van tags bij dragers van dure horloges is zeker iets wat helaas voorkomt.
The best is yet to come
niet aannemelijk. airtag zat achter de kentekenplaat, en ik denk niet dat de auto met NL kentekenplaten uit slowakije is gekomen.Capacitor schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:07:
Ik weet niet of dit al in het topic is benoemd:
In Slowakije de AirTag geplaatst, extra set sleutels gemaakt en ingelezen. Auto exporteren, op een geschikt moment de auto stelen. De locatie hebben ze dan immers en de mogelijkheid om de sleutels na te maken, hebben ze natuurlijk ook gehad.
Mocht bovenstaande plausibel zijn, kunnen ze uit de historie natuurlijk ook de veelvoorkomende plaatsen van je auto terugvinden.
Een stadsbus, of vrachtauto.CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:04:
[...]
Terugplaatsen, terwijl de tag van een ander is!? Ik zou het dus niet vertrouwen en zou dan de tag in iets gooien dat beweegt, bijvoorbeeld het riool, of een rivier. Zo zijn ze ook even zoet en is de tag verder inbruikbaar.
Komt er straks een buschauffeur een topic openen
/▌
Vakantie ofzo?PetervdM schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:21:
[...]
niet aannemelijk. airtag zat achter de kentekenplaat, en ik denk niet dat de auto met NL kentekenplaten uit slowakije is gekomen.
Eh.. milieu, iemand?CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:04:
Ik zou het dus niet vertrouwen en zou dan de tag in iets gooien dat beweegt, bijvoorbeeld het riool, of een rivier. Zo zijn ze ook even zoet en is de tag verder inbruikbaar.

Met jouw idee: ik zou 'm achter de kentekenplaat van een willekeurige auto plaatsen, volgen ze lekker de verkeerde.CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:04:
[...]
Terugplaatsen, terwijl de tag van een ander is!? Ik zou het dus niet vertrouwen en zou dan de tag in iets gooien dat beweegt, bijvoorbeeld het riool, of een rivier. Zo zijn ze ook even zoet en is de tag verder inbruikbaar.
Genereert wel mooi topics
Right. Dan maar de tag bij je houden van iemand die je niet kent, laat staan vertrouwd en dan lekker een huis leeg laten jatten, of een auto laten stelen, want het milieu moet gespaard worden voor zo'n kleine rot tag?

Ik hoop dat je inziet dat dit best behoorlijk vreemde gedachte is.
Als het milieu echt zo'n issue voor je is, dan is het uitbannen van dergelijke tags misschien nog wel de beste optie (voor jou).
[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2023 12:55 ]
Dus de enige twee opties zijnCH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:53:
[...]
Right. Dan maar de tag bij je houden van iemand die je niet kent, laat staan vertrouwd en dan lekker een huis leeg laten jatten, of een auto laten stelen, want het milieu moet gespaard worden voor zo'n kleine rot tag?Waarom zou ik de zooi van een ander bewaren, hij brengt zijn zooi toch ook aan op mijn eigendommen (al dan niet geleased).
1. De tag voor altijd bij je houden
2. In een rivier of riool gooien?
Is blijkbaar geen optie, want milieu._JGC_ schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:53:
[...]
Met jouw idee: ik zou 'm achter de kentekenplaat van een willekeurige auto plaatsen, volgen ze lekker de verkeerde.
Sorry, maar milieu als argument gebruiken om een simpele tag niet weg te gooien, terwijl die toch al 'de wereld in' geslingerd is, is mijns inziens echt geen valide reden om het maar bij je te houden (dat deed degene die de tag plaatste immers ook niet*). Met de 'milieu' gedachte kun je dan net zo goed alle tags uitbannen, want milieu.Blauwschaap schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:55:
[...]
Dus de enige twee opties zijn
1. De tag voor altijd bij je houden
2. In een rivier of riool gooien?
* Ik wil hier zeker niet mee zeggen dat omdat iemand A doet, ik dat ook mag doen, maar pak dan wel het probleem bij de bron aan en niet bij iemand anders.
[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2023 12:59 ]
Juist, dus wanneer is deze auto in bezit gekomen? Is dat voor feb 23 geweest dan kun je een vorige eigenaar verhaaltje eigenlijk wel meteen uitsluiten.Brazos schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:30:
[...]
Een jaar kan volgens mij niet. Iemand heeft het serienummer al opgezocht waarbij de tag een productiedatum heeft van 15-1-2023. Tel daar nog wat tijd bij op voor transport en detailhandel dan kom je op zijn vroegst op februari dit jaar uit.
Rare redenering. Volgens die redenering kan je natuurlijk net zo goed alles in het riool/de sloot gooien, want dat is toch al gemaakt. Zolang die airtag op de auto zit, doet hij het milieu geen kwaad en zal 'ie ooit wel gevonden worden en in een recyclingstroom terecht komen of als de auto wordt verwijderd op die manier op een wijze die waarschijnlijk beter is voor het milieu verwijderd worden.CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:57:
[...]
Sorry, maar milieu als argument gebruiken om een simpele tag niet weg te gooien, terwijl die toch al 'de wereld in' geslingerd is, is mijns inziens echt geen valide reden om het maar bij je te houden (dat deed degene die de tag plaatste immers ook niet*). Met de 'milieu' gedachte kun je dan net zo goed alle tags uitbannen, want milieu.
* Ik wil hier zeker niet mee zeggen dat omdat iemand A doet, ik dat ook mag doen, maar pak dan wel het probleem bij de bron aan en niet bij iemand anders.
Als je nou gewoon had gezegd op de juiste manier verwijderen, dan was het een stukkie normaler/beter als dat ding in het riool of de sloot dumpen.
Verder wel aparte case, maar zoals anderen ook al hebben aangegeven, vrees dat je er nooit achter zal komen. Vond de theorie van in Slowakijke al bevestigd om de auto vervolgens na export te stelen wel een goed bedacht, maar of dat het nou echt is...
Je dondert je tv, wasmachine of telefoon ook in de sloot als je er vanaf wilt?CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:57:
[...]
Sorry, maar milieu als argument gebruiken om een simpele tag niet weg te gooien, terwijl die toch al 'de wereld in' geslingerd is, is mijns inziens echt geen valide reden om het maar bij je te houden (dat deed degene die de tag plaatste immers ook niet*). Met de 'milieu' gedachte kun je dan net zo goed alle tags uitbannen, want milieu.
Ik vind niet dat een dergelijke tag maar ergens moet blijven om het milieu te ontzien. Als je dan toch zo pro milieu bent (wat verder prima is, no judgement here), pak het dan bij de bron aan en zorg dat de tags alleen gebruikt worden voor gerechtvaardigde doeleinden. Ik denk niet dat het plaatsen van zo'n tag op andermans eigendom daar onder valt, om welke reden dan ook. Dus is vanaf dat moment de tag het milieu vervuilen en andere resources aan het verbruiken.Snowdog schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:04:
Zolang die airtag op de auto zit, doet hij het milieu geen kwaad en zal 'ie ooit wel gevonden worden en in een recyclingstroom terecht komen of als de auto wordt verwijderd op die manier op een wijze die waarschijnlijk beter is voor het milieu verwijderd worden.
Zeg jij dan ook dat een ongewenst persoon dan misschien maar beter op de vingers getikt kan worden voor het überhaupt plaatsen van de tag? Kom op zeg. Diegene heeft net zo goed "kwaad" gedaan, dan maakt het (imo) ook niet uit als je die persoon verder van de wijs brengt. Ik zou dan ook niet de tag op een voertuig of iets van een ander plaatsen, daarmee verplaats je het probleem immers, wat me ook onwenselijk lijkt. Stuk maken/batterij er uit halen zie ik dan ook niet echt als optie, want daarmee wordt de dader ook niet om de tuin geleid.Als je nou gewoon had gezegd op de juiste manier verwijderen, dan was het een stukkie normaler/beter als dat ding in het riool of de sloot dumpen.
Dat zeg ik toch helemaal niet? Overigens wordt voor al die apparaten verwijderingsbijdrage betaald, dus kan je die zo inleveren bij een winkel of de milieustraat.new_guy schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:18:
Je dondert je tv, wasmachine of telefoon ook in de sloot als je er vanaf wilt?
CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:53:
[...]
Right. Dan maar de tag bij je houden van iemand die je niet kent, laat staan vertrouwd en dan lekker een huis leeg laten jatten, of een auto laten stelen, want het milieu moet gespaard worden voor zo'n kleine rot tag?Waarom zou ik de zooi van een ander bewaren, hij brengt zijn zooi toch ook aan op mijn eigendommen (al dan niet geleased).
Als het milieu echt zo'n issue voor je is, dan is het uitbannen van dergelijke tags misschien nog wel de beste optie (voor jou).
En sowieso doet een tag zonder batterij niks, dus het risico dat 'ie nog gevolgd kan worden is er niet als je de batterij eruit haalt.
The devil is in the details.
De politie doet er uiteindelijk ook niets mee dan vernietigen en de boel weggooien. Zoveel miilieu vriendelijker is dat dus ook niet. Het moment dat de tag ongewenst is geplaatst op een auto, of waar dan ook, is het natuurlijk milieu vervuiling geworden. Door de tag onklaar te maken doet hij het inderdaad ook niet, maar help je ook de dader. Ik zou dus als mij zoiets als dit overkomt, de dader zeker niet willen helpen. Ik zou hem dan wel om de tuin willen leiden, dan komt diegene er later pas achter dat het niet meer bruikbaar is.Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:23:
[...]
Waarom is het óf bij je houden óf in een rivier gooien? Wat dacht je van de tag naar de politie brengen, of 'm ergens ver verwijderd van je huis in de prullenbak gooien?
En sowieso doet een tag zonder batterij niks, dus het risico dat 'ie nog gevolgd kan worden is er niet als je de batterij eruit haalt.
EDIT:
Maar volgens mij zei ik 'bijvoorbeeld in het riool of de rivier', maar schijnbaar leest men alhier graag selectief.
[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2023 13:30 ]
Alles waarbij het niet direct in het riool of een rivier terechtkomt, lijkt me een stuk milieuvriendelijker... Je gaf gewoon een gek/milieu-onvriendelijk voorbeeld.CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:28:
[...]
De politie doet er uiteindelijk ook niets mee dan vernietigen en de boel weggooien. Zoveel miilieu vriendelijker is dat dus ook niet. Het moment dat de tag ongewenst is geplaatst op een auto, of waar dan ook, is het natuurlijk milieu vervuiling geworden. Door de tag onklaar te maken doet hij het inderdaad ook niet, maar help je ook de dader. Ik zou dus als mij zoiets als dit overkomt, de dader zeker niet willen helpen. Ik zou hem dan wel om de tuin willen leiden, dan komt diegene er later pas achter dat het niet meer bruikbaar is.
EDIT:
Maar volgens mij zei ik 'bijvoorbeeld in het riool of de rivier', maar schijnbaar leest men alhier graag selectief.
Had je 'gooi het weg' gezegd was er niks aan de hand geweest, maar afval (wat het in dezen is) hoor je niet in het riool of in een rivier te gooien.
Moet het per se milieuvriendelijk zijn dan, als de dader eigenlijk hetzelfde doet?Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:31:
Alles waarbij het niet direct in het riool of een rivier terechtkomt, lijkt me een stuk milieuvriendelijker... Je gaf gewoon een gek/milieu-onvriendelijk voorbeeld.
In het afval heeft de airtag natuurlijk ook weinig zin met zoiets. Dan ziet de dader dat de tag op de vuilnisbelt ligt en weet dan immers ook genoeg. Het liefste zou je dan toch hebben dat het zo goedkoop mogelijk, zo ver weg gaat, zodat de dader beweging blijft zien?Had je 'gooi het weg' gezegd was er niks aan de hand geweest, maar afval (wat het in dezen is) hoor je niet in het riool of in een rivier te gooien.
Waar héb je het in godsnaam over? Hoe is een tag achter een kentekenplaat stoppen hetzelfde als een tag in een rivier gooien? En hoe praat dat die suggestie goed? "Ja, die dief gooide het ook weg, dus dan mag jij 'm best in een rivier gooien!"CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:33:
[...]
Moet het per se milieuvriendelijk zijn dan, als de dader eigenlijk hetzelfde doet?
Geef gewoon toe dat je beter een ander voorbeeld had kunnen geven, of houd erover op.
Lees mijn vorige berichten even, ik ga niet herhalen. Ik zeg namelijk niet dat omdat A het doet, ik het ook mag doen. Pak het dan dus bij de bron aan, om te voorkomen dat GPS tags 'in het milieu' komen. Dat is natuurlijk schier onmogelijk dat snap ik ook wel. Maar dat betekend niet dat ik opeens "milieuvriendelijk" bezig moet zijn. Zeker om zo'n klein rot apparaatje. Dan sla je ook wel flink door.Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:37:
[...]
Waar héb je het in godsnaam over? Hoe is een tag achter een kentekenplaat stoppen hetzelfde als een tag in een rivier gooien? En hoe praat dat die suggestie goed? "Ja, die dief gooide het ook weg, dus dan mag jij 'm best in een rivier gooien!"![]()
Geef gewoon toe dat je beter een ander voorbeeld had kunnen geven, of houd erover op.
[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2023 13:45 ]
Mooi, dan zijn we eindelijk klaar hiermee.CH4OS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:41:
[...]
Lees mijn vorige berichten even, ik ga niet herhalen.
Je zei dat je niet ging herhalen.Ik zeg namelijk niet dat omdat A het doet, ik het ook mag doen. Pak het dan dus bij de bron aan, om te voorkomen dat GPS tags 'in het milieu' komen. Dat is natuurlijk schier onmogelijk dat snap ik ook wel. Maar dat betekend niet dat ik opeens milieuvriendelijk bezig moet zijn. Zeker om zo'n klein rot apparaatje. Dan sla je ook wel flink door.
[ Voor 102% gewijzigd door Hahn op 16-09-2023 13:46 ]
Vermoedelijk is dit wel voor auto diefstal. Waarbij ze op bestelling, juiste auto en kleur kunnen leveren.
Er zijn tal van mogelijkheden van wie de tag is en met welke reden.
Fiod, bedrijfs rechercheurs. Verzekeringsmaatschappij. Of heb je dezelfde auto als een crimineel die gevolgd wordt door zijn concurrenten.
Niet fijn zo’n ding vinden.
Goed van apple dat ie aangeeft een onbekende tracker te hebben gevonden.
[ Voor 48% gewijzigd door Salvatore.NL op 16-09-2023 14:13 ]
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
In dit geval de tag elders plaatsen voor een dwaalspoor (En elders kan alles zijn) of bij de politie terugbrengen, want dat lijkt mij gewoon bedoeld voor een criminele activiteit als het originele leasebedrijf er niets van doen mee heeft.
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Standeman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:24:
En uiteindelijk ben ik op het politiebureau langs geweest om het verhaal mondeling te doen en de airtag af te geven.
Ts is toch duidelijk, de tag is bij de politie afgegeven.F_J_K schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:25:
[mbr]Ajb kappen met die weggooi-discussie.[/]
Dus hopelijk krijgt ts binnenkort een bericht/uitleg
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ik hoop dat het een onschuldig scenario is van een oud eigenaar.
Het enige dat ik niet zou begrijpen is als het van de vorige eigenaar is, waarom die dat dan onder een kentekenplaat zou doen of all places.
Zeker als je auto gestolen wordt en er andere kentekenplaten op gezet worden, werkt dit natuurlijk niet.
Sowieso zou je, als je dan toch zo serieus om wil gaan met dergelijke middelen, al vrij snel meer serieuze trackers kunnen realiseren.
Kan natuurlijk ook iemand met kwade bedoelingen geweest zijn bij oud eigenaar.
Teveel scenario's, ik hoop dat de politie je iets van uitsluitsel kan geven.
Wellicht iemand gedaan en hebben we nu dit topic_JGC_ schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:53:
[...]
Met jouw idee: ik zou 'm achter de kentekenplaat van een willekeurige auto plaatsen, volgen ze lekker de verkeerde.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wie zegt dat iemand dit niet nog eens probeert of al gedaan heeft
(als er kwade opzet in het spel is)
Only dead fish go with the flow
Oh, ik ben nu paranoïde genoeg om iedere te scannen voordat ik mijn auto in stap. Tot nu niets meer gevonden en dat vind ik wel fijnEscrimador schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:39:
Ik zou de komende maanden af en toe mijn bezittingen even afgaan met een RF EMF meter of zo
Wie zegt dat iemand dit niet nog eens probeert of al gedaan heeft
(als er kwade opzet in het spel is)
laat mij dan advocaat (of op zijn minst jurist) van het slachtoffer zijn.Thom2289 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:05:
[...]
Ik ben even advocaat van de duivel. Ook als verdachte heb je recht op enige vorm van privacy. En daarnaast ook het beginsel dat je onschuldig bent, tot het tegendeel door een rechter is bewezen verklaard.
enkele feiten op een rijtje,
• Niemand krijgt zomaar perongeluk een airtag op of achter zijn nummerplaat.
>> ik bedoel het zou toch mooi zijn, loop ik over een viaduct met mijn portemonee in mijn hand en floep daar valt mijn airtag zo uit m'n portemonee zoo over de rand van het viaduct, stuitert éénmaal tweemaal en hopsakee zo zit ie achter de nummerplaat van meneer x.
maar nu even serieus. iemand heeft dat kreng dus op mijn auto geplakt die iemand moet op zijn minst toegang hebben gehad tot het apple-id van verdachte 1. anders wordt zo'n tag niet actief.
• dan moet ik toch verd.... het recht hebben om verdachte 1 aan te spreken op de schade.
> ín de tijd en de kosten voor het zoeken en (laten) verwijderen van tag
> schade in de zin van inbreuk op mijn privacy en mijn gevoel van veiligheid.
• Heeft verdachte 1 het niet gedaan dan is zijn airtag vast en zeker gestolen, en hebben we verdachte 2 die dan kennelijk én een airtag heeft gestolen van verdachte 1 (nu slachtoffer 1) en de airtag op mijn auto heeft geplakt, nu zijn er 2 slachtoffers die deze persoon willen opsporen en voor het gerecht willen dagen.
en laten we dan gelijk even duidelijk zijn, het strafrecht is er niet voor mij als slachtoffer. maar om de dader af te schrikken en toekomstige daders mogelijk te weerhouden. en dus is het volstrekt onlogisch en immoreel dat ik niet kan beschikken over de gegevens van de verdachte, mij is onrecht aangedaan. het is niet evident dat de politie er ooit werk van zal maken (die hebben wel wat beters te doen) en dus moet ik de mogelijkheid hebben dat zelf te doen (natuurlijk niet met een paar breedgeschouderde vrienden en een koevoet, maar toch zeker wel binnen de grenzen van het privaatrecht.
[ Voor 9% gewijzigd door i-chat op 17-09-2023 19:05 ]
Toch is het niet jouw taak om de verdachte te straffen en wel die van de politie.i-chat schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:01:
[...]
en laten we dan gelijk even duidelijk zijn, het strafrecht is er niet voor mij als slachtoffer. maar om de dader af te schrikken en toekomstige daders mogelijk te weerhouden. en dus is het volstrekt onlogisch en immoreel dat ik niet kan beschikken over de gegevens van de verdachte, mij is onrecht aangedaan. het is niet evident dat de politie er ooit werk van zal maken (die hebben wel wat beters te doen)
Soms doen die er trouwens wel wat mee, zo veel hoeven ze ook niet te doen. Alleen een mailtje of fax naar Apple sturen en die persoon die daar uitkomt uitnodigen op het bureau, maar een hoge prioriteit zal het niet hebben als ze het druk hebben.
/▌
Zowel door dieven (om te jatten) alswel eigenaren, om partners/eigendom te tracken.
Het staat er vol mee. Is niks nieuws.
Echter, zoals hier ook door diverse mensen al werd gezegd, met een legitieme/wetmatige aangifte, kan een overheidsinstantie via Apple de AppleID van de eigenaar opvragen en zal Apple daaraan meestal meewerken.
Dan nog wat ideetjes...
Kan het niet een collega/maatje/vriend van je zijn, die kijkt of je scherp bent? Wellicht ben je op een tweakers event geweest ?
Heb je hierover (de hypothese dat dit soort tech zo ingezet kan worden als tracker) eerder wel eens besproken met iemand die je goed kent?
[ Voor 22% gewijzigd door GeeEs op 18-09-2023 08:17 ]
Verwijderd
TS hoort hier niets meer van. Geen prio, niet urgent, en dader privacy mochten ze de "dader" vinden. Op zich goed voor de statistieken, maar communicatie met de politie over zoiets is echt volledig eenrichtingsverkeer.jack zomer schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:56:
[...]
[...]
Ts is toch duidelijk, de tag is bij de politie afgegeven.
Dus hopelijk krijgt ts binnenkort een bericht/uitleg
Heel strict genomen ook niet van de politie. Politie onderzoekt en verzameld bewijs en doet arrestaties, Justitie doet vervolgens uitspraak en straffen.Marzman schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:24:
Toch is het niet jouw taak om de verdachte te straffen en wel die van de politie.
En stopt je in een cel, geeft boetesCH4OS schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:21:
[...]
Heel strict genomen ook niet van de politie. Politie onderzoekt en verzameld bewijs en doet arrestaties, Justitie doet vervolgens uitspraak en straffen.
/▌
Dit topic is gesloten.