Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Wij zijn sinds een week trotse huurders op een volkstuinencomplex.
Ik heb me de afgelopen dagen aardig ingelezen, al zeg ik het zelf, maar aangezien de medetweakers altijd méér weten dan ik, wil ik mijn setup even ter beoordeling voorleggen. De meeste inspiratie heb ik uit dit topic weten te halen:
Panelen op container

Ik heb een zonnepaneel over en wil die gaan gebruiken voor een basic stroomvoorziening. Voor bijvoorbeeld een koelboxje, kopje nespresso en het opladen van de bosmaaier.

Het paneel is een Trina Solar TSM-DD06M van 335 W. Uit het datasheet haal ik de volgende gegevens
(https://static.trinasolar..._datasheet_A_2020_web.pdf)
Isc = 10.5 A, Voc = 40.7 V, Imp = 9.84 A, Vmp =34 V

Dit paneel wil ik gaan gebruiken met een Victron SmartSolar MPPT laadregelaar. Ik denk dat de 75/15 volstaat, aangezien die zowel 12V als 24V accuus kan laden.

De omvormer voor 230v wil ik op de "load" uitgang van de Victron plaatsen.

Gezien de koffiebehoefte denk ik dat het systeem te hoge stroomsterktes gaat trekken voor een 12v setup, dus wil ik 2 accu's in serie gaan zetten.

Ik heb nog een paar vraagjes:

- Waar ga ik de beveiligingen plaatsen? Ik denk dat ik een zekering nodig heb op de plus tussen de Victron en de omvormer en op de plus tussen de accu en de Victron
- Is een automaat/zekering tussen de PV en de Victron ook aan te bevelen?
- _moet_ er een deep cycle accu gebruikt worden? Ik zie best veel prijsverschillen tussen de verschillende accuus.

Alvast bedankt voor alle feedback.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:50
Waarom maak je niet gewoon gezellig gebruik van de kantine, die er ongetwijfeld is? Dan spreek je ook nog eens iemand :+ Of gewoon je koeltasje en thermosfles meenemen?

Flauwigheid natuurlijk, maar soms komt er een kleine aversie tegen tweakerigheid opzetten. Kun jij niks aan doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Rmg

hansdegit schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:03:
Wij zijn sinds een week trotse huurders op een volkstuinencomplex.
Ik heb me de afgelopen dagen aardig ingelezen, al zeg ik het zelf, maar aangezien de medetweakers altijd méér weten dan ik, wil ik mijn setup even ter beoordeling voorleggen. De meeste inspiratie heb ik uit dit topic weten te halen:
Panelen op container

Ik heb een zonnepaneel over en wil die gaan gebruiken voor een basic stroomvoorziening. Voor bijvoorbeeld een koelboxje, kopje nespresso en het opladen van de bosmaaier.

Het paneel is een Trina Solar TSM-DD06M van 335 W. Uit het datasheet haal ik de volgende gegevens
(https://static.trinasolar..._datasheet_A_2020_web.pdf)
Isc = 10.5 A, Voc = 40.7 V, Imp = 9.84 A, Vmp =34 V

Dit paneel wil ik gaan gebruiken met een Victron SmartSolar MPPT laadregelaar. Ik denk dat de 75/15 volstaat, aangezien die zowel 12V als 24V accuus kan laden.

De omvormer voor 230v wil ik op de "load" uitgang van de Victron plaatsen.

Gezien de koffiebehoefte denk ik dat het systeem te hoge stroomsterktes gaat trekken voor een 12v setup, dus wil ik 2 accu's in serie gaan zetten.

Ik heb nog een paar vraagjes:

- Waar ga ik de beveiligingen plaatsen? Ik denk dat ik een zekering nodig heb op de plus tussen de Victron en de omvormer en op de plus tussen de accu en de Victron
- Is een automaat/zekering tussen de PV en de Victron ook aan te bevelen?
- _moet_ er een deep cycle accu gebruikt worden? Ik zie best veel prijsverschillen tussen de verschillende accuus.

Alvast bedankt voor alle feedback.
1 ja, 2 zou een werkschakelaar plaatsen maar geen zekering bij 1 paneel. Sowieso waarop wil je zekeren de Isc en Impp zijn bijna gelijk.

3 hangt af van je inverter, je moet zorgen dat er dan niet te diep gegaan wordt op een accu, en het 'beschikbare' vermogen van je systeem is natuurlijk lager.

Je hebt trouwens ook 12v camping senseo's (en een 24v versie voor vrachtwagens) :P ik denk dat dat goedkoper is dan je systeem uitrusten op 1500Watt+

Dan kan je ook alles DC houden met een beetje geluk of uit met DC en een kleine inverter.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 05-09-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdegit
Senseo???? Er is een slootje vlakbij, da's nóg goedkoper!

En inderdaad, we zouden wat vaker kunnen socializen, maar de gesprekjes komen vanzelf op gang hoor; iedereen heeft het over de pruimenoogst, de moeilijkheid van het bewerken van kleigrond etc; aanspraak zát!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Zonnepaneel aan een powerstation koppelen? Dan blijf je voldoende beschikbaar hebben mocht je een keer iets meer vragen dan dat er op dat moment beschikbaar is van het paneel.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Een powerstation die je met dat paneel kan laden is inderdaad wel een redelijke Plug & Play oplossing, dankjewel!

Even kijken of er geschikte varianten met een knappe MPPT zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hansdegit Over welk vermogen over welke tijdsduur hebben we het, voor een kopje koffie? Ik ken de Nespresso apparaten niet zo goed :)
Dit vermogen dicteert de specs van je accu, want qua energieinhoud zit het al snel goed. Vijf minuten 2000 watt is maar 0,17 kWh en in een 12V,100Ah accu zit meer dan 1.
Bij loodaccu's zijn specs over welke ontlaadstroom hoe lang is vol te houden vaak minder goed gedefinieerd, zeker bij de goedkope.

Mogelijk dat een lithiumaccu beter past: meer cycles, minder onderhoud, betere SoC schatting, dieper ontladen. Een powerstation is natuurlijk een mooie alles in 1 oplossing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
als je een 100/15 neemt dan kun je later nog eens een paneel bijplaatsen als je dat zou willen.

de omvormer op de load van je victron zou ik niet doen, die zou ik aan mijn accu hangen. Bedenk wel dat als je victron eenmaal aan een 12V systeem gehangen heeft deze zichzelf instelt op 12V. Dat kun je dan wel weer resetten maar daar is iets meer voor nodig dan het even aan een 24V systeem hangen.

Koffiezetters en zeker Senseo's zijn omvormer moordenaars. De opstartstroom van die dingen is vele malen hoger menig omvormertje trekt.
Ik zou dat ook in een thermoskannetje meenemen. dat maakt je hele systeem goedkoper en eenvoudiger.
Koelboxje mee met koelelement erin en een extra accu voor je bosmaaier kopen is heel veel goedkoper.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Proton_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:14:
@hansdegit Over welk vermogen over welke tijdsduur hebben we het, voor een kopje koffie? Ik ken de Nespresso apparaten niet zo goed :)
't Is er eentje van Magimix, 1260W en een kopje koffie duurt een seconde of twintig, dertig.
Mogelijk dat een lithiumaccu beter past: meer cycles, minder onderhoud, betere SoC schatting, dieper ontladen. Een powerstation is natuurlijk een mooie alles in 1 oplossing.
Ik vind het beide mooie oplossingen. De Victron heeft een hoger tweak gehalte, dus leuker, maar als je sneller klaar wilt zijn, is die powerstation natuurlijk super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
No Hands schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:17:
als je een 100/15 neemt dan kun je later nog eens een paneel bijplaatsen als je dat zou willen.

de omvormer op de load van je victron zou ik niet doen, die zou ik aan mijn accu hangen.
Wat is daar de reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk eens bij wat camperpagina's, bijvoorbeeld: https://www.nkc.nl/advies/de-camper/stroomvoorziening/
wat jij zoekt zie je ook vaak op campers, met dezelfde vraagstukken: hoeveel Wh ga ik gebruiken, wat kan ik veilig uit de accu halen, etc.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
https://www.victronenergy...08281-23550415.1693908281

Pagina 7, van de handleiding, 11 van de .PDF
'Sommige belastingen (vooral omvormers) hebben een hogere nominale stroomsterkte of startstroom. De stroom is hoger dan de belastingsuitgang aan kan. Deze belastingen zouden direct met de accu verbonden moeten worden'
Die poort is voor een lampje, een heel klein waterpompje, etc. Die omvormer valt onder die te hoge belastingen verwacht ik maar ik ken de specs van je omvormer niet. Maar als er koffie mee wordt gezet kan ik die wel inschatten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1