Buren boos om regenpijp aan achtergevel

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 25.142 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Mijn bedrijfspand met apart huisnummer, 24m2 en tevens dakterras, grenst aan de tuin van de buren. Het dak is lek. Ik heb het dak vervangen en een afvoer aan beide kanten laten plaatsen op mondeling advies van de dakdekker. Die afvoer loopt een stuk over de erfgrens.

Voor het plaatsen, heb ik bij de buren aangebeld en telefonisch gebeld. Daar heb ik verteld dat er een afvoer wordt geplaatst en dat dit voor rommel kan zorgen. De buren zagen geen probleem. Totdat ze 's middags gingen kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEJwrkZ0HtpAK8dc2x8C7r1HWk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6aynCbMTktmwR2HbtJLcosu.jpg?f=fotoalbum_large

--
Ter verduidelking: het hemelwater loopt vanuit mijn dakterras (mijn gevel; buren tuin) richting mijn afvoer in mijn tuin. Het overbrugt 30cm 'lucht' bij de buren. Er zit een 45 graden hoek in, zodat het water goed mijn kant op stroomt. De buis die je ziet eindigt dus in mijn tuin. De afvoer dat is doorgezaagd is mijn afvoer.
--

De buren eisten verbaal vanuit hun tuin dat de afvoer weggaat. De emoties liepen hoog op. De zaak escaleerde. Vanwege een eerdere aanvaring, had ik hun al geblokkeerd op WhatsApp.

Vraag
> Ik sta waarschijnlijk niet in mijn recht zonder toestemming van de buren. Die toestemming komt er niet. :+
> Het contact met de buren was al verpest. Er wordt 'modder' gegooid.
> Verhuizen is geen optie. Ik woon hier net 4 maanden en zit met achterstallig onderhoud.

Ik kan:
- de afvoer ethisch mooier maken (e.g. zwart maken, 45 graden hoek veranderen naar 12,5)
- de afvoer weghalen en een nieuwe oplossing met de dakbedekker uitwerken (wat dat ook mag zijn...)
- de buren een excusesbrief sturen

...wat is jullie advies?

[ Voor 18% gewijzigd door iApp op 05-09-2023 10:57 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
Eerst 3 en dan 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Het is tegen de wet om op of over andermans perceel hemelwater af te voeren. Dus eerst 3 en dan 2, zoals olafmol zegt. En daarna nog 4: de hemelwaterafvoerpijp van de buren vernieuwen door 1 hele nieuwe pijp.

[offtopic]Hoe haal je het in je hoofd om zomaar op andermans perceel de hemelwaterafvoer doormidden te zagen en er gebruik van te gaan maken?[/offtopic]

-Edit: De pijp gaat van eigen dakterras (boven huis van de buren) naar eigen terrein, en "hangt" een stukje boven terrein van de buren.

[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 05-09-2023 08:22 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Estetisch is dit echt geen gezicht.
Zou ik ook niet zo snel slikken als buren.

Leg pijp -in overleg-onder de grond van hun naar jou kant. Niemand die het ziet. Kun je een mooie horizontale pijp maken op jou HUN grond.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Eens met bovenstaande. Dit kan je echt niet maken - de afvoer moet over jouw perceel.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
_eLMo_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:14:
Het is tegen de wet om op of over andermans perceel hemelwater af te voeren. Dus eerst 3 en dan 2, zoals olafmol zegt. En daarna nog 4: de hemelwaterafvoerpijp van de buren vernieuwen door 1 hele nieuwe pijp.
Het hemelwater loopt vanuit mijn dak (mijn gevel; buren tuin) richting mijn afvoer in mijn tuin. Het overbrugt 30cm 'lucht' bij de buren. Er zit een 45 graden hoek in, zodat het water goed mijn kant op stroomt. De buis die je ziet eindigt dus in mijn tuin. De afvoer dat is doorgezaagd is mijn afvoer.

[ Voor 26% gewijzigd door iApp op 05-09-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:00

[ Voor 100% gewijzigd door VidaR-9 op 05-09-2023 08:22 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Oh, misschien je tekenening nog even de pijpen aanduiden.
Ik zi nu wat je sitautie is.

Ja, muntje is gevallen.

[ Voor 13% gewijzigd door MrMonkE op 05-09-2023 08:21 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9

[ Voor 100% gewijzigd door VidaR-9 op 05-09-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:16:
[...]

Het hemelwater loopt vanuit mijn dak (mijn gevel; buren tuin) richting mijn afvoer in mijn tuin. Het overbrugt 30cm 'lucht' bij de buren. Er zit een 45 graden hoek in, zodat het water goed mijn kant op stroomt. De buis die je ziet eindigt dus in mijn tuin. De afvoer dat is doorgezaagd, is mijn afvoer.
Ah, dat was mij niet duidelijk. In dit geval is er natuurlijk niet veel anders mogelijk. Hemelwaterafvoer moet nou eenmaal met de zwaartekracht mee lopen, dus op eigen terrein blijven werkt niet.

Lijkt me kwestie van goed overleg plegen met de buren omtrent hun wensen? Geen idee hoe dat wettelijk geregeld is.

Wat was de originele situatie? Kon die niet hersteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
_eLMo_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:22:
[...]

Ah, dat was mij niet duidelijk. In dit geval is er natuurlijk niet veel anders mogelijk. Hemelwaterafvoer moet nou eenmaal met de zwaartekracht mee lopen, dus op eigen terrein blijven werkt niet.

Lijkt me kwestie van goed overleg plegen met de buren omtrent hun wensen? Geen idee hoe dat wettelijk geregeld is.

Goede vraag hoe de situatie was. Volgens mij ontkom je er niet aan om hemelwater via perceel van de buren af te voeren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 12:13
Pijpje weghalen en het water een maandje naar beneden laten kletteren. Daarna komen de buren vanzelf naar jou toe om te vragen of je het naar huidige situatie wilt herstellen.
EDIT
Ik ga er dan vanuit dat de gevel van jou is.

[ Voor 12% gewijzigd door cctl01 op 05-09-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
_eLMo_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:22:
[...]
Originele situatie is een 'badkuipmodel' waarbij het water (met alg) blijft staan. Er zat 1 afvoer aan de voorzijde. Dat is niet genoeg. Bij aankoop van het huis en het bedrijfspand waren beide daken lek. Op het dak van de woning hebben we met 3, 2, 1 lagen bitumen, gezorgd voor een afwatering van 6cm, 4cm, 2cm, zodat het water afloopt naar de regenpijp.

Bij het dakterras is die ruimte er niet; doordat het kozijn te dicht op het dak zit. (zie foto). De buren weten dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-6-WRcJ73iPE9TbpJW29hTZ6Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUItorXfV8X1TWMYoKlwVCA1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moW7Vv2rY0KI-kghTpCdJqHfD3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J54kgX7410abb9UF4nE9HYzc.jpg?f=fotoalbum_large

Door een tweede waterafvoer te plaatsen, wordt een deel van dit constructieprobleem opgelost, maar nog steeds niet volledig. Dat besef ik ook.

[ Voor 6% gewijzigd door iApp op 05-09-2023 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
cctl01 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:24:
Pijpje weghalen en het water een maandje naar beneden laten kletteren. Daarna komen de buren vanzelf naar jou toe om te vragen of je het naar huidige situatie wilt herstellen.
Dit inderdaad, wat verwachten ze anders wat je gaat doen?
Of je buren kiezen ervoor om water op hun erf te krijgen of ze moeten tegen een buis aankijken die totaal niet in de weg zit.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:25:
[...]

Originele situatie is een 'badkuipmodel' waarbij het water (met alg) blijft staan. Bij aankoop van het huis en het bedrijfspand waren beide daken lek. Op het dak van de woning hebben we met 3, 2, 1 lagen bitumen, gezorgd voor een afwatering van 6cm, 4cm, 2cm, zodat het water afloopt naar de regenpijp.

Bij het dakterras is die ruimte er niet; doordat het kozijn te dicht op het dak zit. (zie foto). De buren weten dit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat er eerder geen afvoer was? En zo ja, was er dan wel een overloop? En waar zit die overloop / kwam die op uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hoe ziet de andere kant van het huis eruit? Kan het water daar niet naar aflopen?

Dit ziet er echt niet uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
en de buren gaan wel akkoord als je de pijp (bijna) horizontaal laat lopen?

(het ziet er nu niet uit, maar is beter dan niets)

[ Voor 26% gewijzigd door The_BoKmeester op 05-09-2023 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dan zou ik toch even aankloppen bij de bouwer van het huis van TS, want ik kan me niet voorstellen dat dat huis is opgeleverd met een dakterras waar eeuwig water op zou blijven staan. Er was iets wat werkte, maar stuk ging.... en nu is er ineens een spuuglelijke diagonale regenpijp. Waarom zat die er dan vanuit de bouw niet al?

Ik zou ook niet blij zijn. Dat iemand een huis bouwt of laat bouwen, wat in de praktijk niet werkt..... is in de basis niet mijn probleem. Als daar een afvoerbuis moet, dan had daar bij de bouw natuurlijk gewoon rekening mee gehouden moeten worden.

De vraag is meer: hoe lost TS zijn probleem op zonder te sjoemelen boven het perceel van zijn buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die verticale afvoer was reeds aanwezig? Als deze langer dan 20 jaar aanwezig is, zou het kunnen dat een erfdienstbaarheid ontstaan is. Wellicht maakt je dat juridisch gezien wat sterker, maar dat zou je moeten checken bij iemand met verstand van zaken.

Dat gezegd hebbende, het ziet er niet uit en ik snap goed dat de buren hier niet blij mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Rechtsboven op de foto zie je de originele plek van de waterafvoer. Droog. Al het water tot 3cm blijft staan; de rest wordt afgevoerd. Dit komt doordat het beton daar iets hoger loopt. We hebben het deels kunnen oplossen; en met bestrating wordt het nóg beter afgevoerd, maar het lost dit probleem niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH3fBmnvWUG6YfIHnLucB1icmcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQGCtNukducwu5BYsEJ3BNJt.jpg?f=fotoalbum_large

De architect (1999) is failliet en kan geen contact mee worden opgenomen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik snap niet dat je hier serieus advies voor nodig hebt. Dit kan je gewoon niet maken naar je buren toe.
Vanwege een eerdere aanvaring, had ik hun al geblokkeerd op WhatsApp.
Dit klinkt al lekker gezond. Altijd een goeie manier van omgaan door mensen te blokkeren.

Dit is waarschijnlijk weer zo'n Tweaker-buren-topic waar we meer moeten zoeken achter de eenzijdige kant van het verhaal.

[ Voor 60% gewijzigd door armageddon_2k1 op 05-09-2023 08:34 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon een dakgoot over de hele breedte van het dak(terras) maken welke doorloopt tot aan de regenpijp.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Dracoz schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:25:
[...]

Of je buren kiezen ervoor om water op hun erf te krijgen of ze moeten tegen een buis aankijken die totaal niet in de weg zit.
De buren krijgen helemaal geen water op hun erf als de situatie hersteld wordt. Dan heeft TS zijn oorspronkelijke probleem van een volstaand dakterras weer terug. Afvoeren op andermans perceel mag niet, dus als je de pijp weghaalt, zal ook de doorvoer dicht moeten.

Ik zou prima weten wat ik zou verwachten: dat een ander van zijn probleem niet mijn probleem maakt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 08:27
Wat een overspannen reacties hier. Stukje van 30 cm? niet eens op oog hoogte....
TS had wel degelijk overleg gehad met de buren.

Stukje rappen/schilderen in baksteen motief.

Anders pomp er tussen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eigenlijk zou de oplossing zijn het lekke dak te repareren en tijdens die reparatie het dak iets te verhogen en netjes laten aflopen naar de afvoer bij je voortuin. Een badkuip oplossen door een extra afvoer te plaatsen die alsnog het water niet volledig afvoert is geen oplossing.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:07

lasharor

7 december 2004

Speedster schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:35:
Wat een overspannen reacties hier. Stukje van 30 cm? niet eens op oog hoogte....

Anders pomp er tussen
Waarom krijg je altijd van dit soort reacties in deze topics?

Wie wilt er nu opeens een schuin lopende regenpijp in zijn tuin hebben? Terwijl daarvoor jaren niets te zien was. Blijkbaar is het ook nog eens last minute (want geen tijd om goed contact op te nemen) uitgevoerd.

Herstel naar de oorspronkelijke situatie en het probleem oplossen waarbij anderen er geen last van hebben is in mijn ogen veel socialer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

lasharor schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:38:
[...]

Wie wilt er nu opeens een schuin lopende regenpijp in zijn tuin hebben? Terwijl daarvoor jaren niets te zien was. Blijkbaar is het ook nog eens last minute (want geen tijd om goed contact op te nemen) uitgevoerd.

Herstel naar de oorspronkelijke situatie en het probleem oplossen waarbij anderen er geen last van hebben is in mijn ogen veel socialer.
Precies, zelf niet eens normaal communiceren en dan van anderen verwachten dat ze jouw probleem maar moeten oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Bij mijn schuur loopt de afvoer binnendoor. Dus in het midden van het dak (wel tegen de rand van het gebouw natuurlijk) zit een 'gat' (afvoer) in het dak en de regenpijp zit aan de binnenkant. Dan heb je aan de buitenkant helemaal geen last van lelijke regenpijpen. Dit zou eventueel ook nog een optie tot herstel kunnen zijn.
Ben het wel eens met de buren dat dit geen gezicht is.

Of ik er ruzie over zou maken.. dat is een tweede. Het is in dezen ook aan beide partijen om hier netjes uit te komen.. dus denk nog eens goed na en ga met de buren aan de praat, geef toe dat je eigenlijk een fout hebt gemaakt en probeer het goed te maken door een andere oplossing voor te stellen. Je zal nog jaren met die mensen in de buurt moeten leven, wel zo fijn als dit gemoedelijk kan. Zowel voor jou als voor hen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 00:30
Het is inderdaad geen gezicht, ik begrijp wel dat de buren hier moeite mee hebben. Maar aan de andere kant lijkt er op dat de afvoer niet op en een hele andere plek kan. Kan je de afvoer niet onder een zo minimaal mogelijke hoek naar je voortuin krijgen. Daarnaast zou je ook voor een ander materiaal dan pvc kunnen kiezen zoals zink.

Ik zou de verschillende opties uitwerken en met de buren bespreken en mijn excuses aanbieden, aangeven dat je inschattingsfout hebt gemaakt en iets lekkers voor ze meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:11:
....

[Afbeelding]

--
Ter verduidelking: het hemelwater loopt vanuit mijn dakterras (mijn gevel; buren tuin) richting mijn afvoer in mijn tuin. Het overbrugt 30cm 'lucht' bij de buren. Er zit een 45 graden hoek in, zodat het water goed mijn kant op stroomt. De buis die je ziet eindigt dus in mijn tuin. De afvoer dat is doorgezaagd is mijn afvoer.
--
....
...wat is jullie advies?
Waarom is de afvoer niet in de hoek van het dakterras gemaakt? Dan was de afvoer meteen op jouw erf geweest en hadden je buren geen reden tot klagen gehad. Maar nu begint je afvoer een dikke 30 cm van de hoek af en moet je deels op hun erf een afvoer maken. Deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs en lijkt meer op een haastklus ipv even nadenken over de mooiste oplossing die ook effectief is.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Originele situatie is een 'badkuipmodel' waarbij het water (met alg) blijft staan. Er zat 1 afvoer aan de voorzijde. Dat is niet genoeg. Bij aankoop van het huis en het bedrijfspand waren beide daken lek. Op het dak van de woning hebben we met 3, 2, 1 lagen bitumen, gezorgd voor een afwatering van 6cm, 4cm, 2cm, zodat het water afloopt naar de regenpijp.

Dat is dan jammer, dat jij een probleem hebt geeft je nog niet het recht je probleem ongevraagd aan de buren te schenken, je zal dus toestemming nodig hebben in de vorm van een erfdienstbaarheid (recht van overbouw of recht van leidingen via een ander perseel etc je bouwd immers boven hun grond. Of nu toestemming van ze krijgen. Staand water op het dak vooroorzaakt geen lekkages, gaten in het dak of verkeerde details veroorzaken lekkages. de pijp weghalen en het water laten kletter mag ook niet, je mag je water niet afvoeren naar een naast gelegen perseel. Dus als ze hier geen toestemming voor geven gewoon de orginele situatie herstellen. en als je geen staand water wil omdat je je dakterras wilt gebruiken zal je het afschot moeten herstellen/aanbrengen ) dus bitume eraf andere afschotplaten (of de afschot laag van schuimbeton (indien aanwezi)verwijderen en herstellen) (eventueel zal er nog een garantie zijn van de bouwer)
dus ja eerst excuus aanbieden en dan weghalen. (of toestemming krijgen)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:26
Als de afstand tot jouw regenpijp (het verticale deel) maar zo kort is, dan kun je toch ook prima uit de voeten met een stuk minder schuine pijp?

Uitgaand van 1cm per strekkende meter zou je maar 0,3cm afschot moeten hebben van het dak tot jouw pijp en oogt bijna horizontaal. Ik kan me niet voorstellen dat dat hun zou storen. Die schuine buis zoals nu is inderdaad buiten categorie lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Kun je niet gewoon exact doen wat ze vragen: Die pijp weer weghalen? Dat er dan een gat zit waar water uit komt (en dat dat in hun tuin terecht komt), is dan maar zo?

Mijn buren hebben hun schuurtje in de achtertuin (die grenst aan mijn schuurtje in de achtertuin, want gespiegeld) ook vernieuwd waardoor het dak ervan nu iets hoger is. Regenwater wat op het dak van hun schuurtje valt, rolt nu op het dak van mijn schuurtje... ik persoonlijk kan me er niet druk om maken hoor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:49
Er is alleen gemeld dat er gewerkt wordt aan een afvoer en dat dit rommel kan geven. Er is wellicht niet verteld dat die afvoer permanent boven hun grond ging hangen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
Daffie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:51:
Kun je niet gewoon exact doen wat ze vragen: Die pijp weer weghalen? Dat er dan een gat zit waar water uit komt (en dat dat in hun tuin terecht komt), is dan maar zo?
Dat mag net zo min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:11:
De buren eisten verbaal vanuit hun tuin dat de afvoer weggaat. [...]
@VidaR-9 Het is wel letterlijk waar de buren om vroegen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Daffie op 05-09-2023 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
De_Bastaard schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:49:
Als de afstand tot jouw regenpijp (het verticale deel) maar zo kort is, dan kun je toch ook prima uit de voeten met een stuk minder schuine pijp?

Uitgaand van 1cm per strekkende meter zou je maar 0,3cm afschot moeten hebben van het dak tot jouw pijp en oogt bijna horizontaal. Ik kan me niet voorstellen dat dat hun zou storen. Die schuine buis zoals nu is inderdaad buiten categorie lelijk.
Dit ja, als ie bijna horizontaal naar jouw al bestaande pijp gaat, met net genoeg afschot erin dan ziet het er al een stuk beter uit. Stel dat eens aan ze voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je dakdekker is een prutser.

Je had gewoon huidige dakbedekking moeten verwijderen en dmv hout en/of isolatieplaten het afschot moeten herstellen. 1 afvoer voor zo’n dak is genoeg.

Nu heb je een extra probleem gecreëerd en echte probleem nog niet opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:11
Ik zou het als buren niet accepteren.
Het afschot van je dak is niet goed aangelegd waardoor er water blijft staan.
Vooral als de relatie al niet zo goed is zou ik stellen dat je het afschot maar moet herstellen door een nieuwe dakbedekking aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Tazzios

..

No Hands schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:53:
[...]

Dit ja, als ie bijna horizontaal naar jouw al bestaande pijp gaat, met net genoeg afschot erin dan ziet het er al een stuk beter uit. Stel dat eens aan ze voor.
Dat inderdaad en dan ook in dezelfde kleur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:44

voz

De echte kenner

Die afvoer heeft niets te zoeken op/boven het perceel van de buren. Jouw hemelwater ook niet. Dus: buis weghalen, herstellen naar oorspronkelijke situatie en een andere oplossing bedenken. Je had dit vooraf goed moeten overleggen. Meedelen dat je een afvoer gaat plaatsen en dat dat rommel geeft, is onvoldoende. Met overleg vooraf, had je wellicht samen tot een voor beide acceptabele oplossing kunnen komen. In plaats daarvan heb je nu de relatie (verder) verziekt en is het zeer de vraag of de buren welke oplossing dan ook nog gaan accepteren.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
Eerste hit op google over hemelwaterafvoer en erfgrens:
Volgens het burgerlijk wetboek is het niet toegestaan dat hemelwaterafvoeren over het erf van de buren lopen, dat geldt ook voor het overhangen. Probeer in overleg met de buren een oplossing te vinden
Daarnaast is je last minute mededeling ook geen schoonheidsprijs waardig.

Aan de andere kant, er moet wel een werkbare oplossing komen. De dagdekker (en in het verlengde daarvan jij) heeft overduidelijk de weg van de minste weerstand vanuit technisch oogpunt gekozen.

Mosterd na de maaltijd, maar beter had je vooraf duidelijk het plan voorgelegd en een gebaar (€€) op tafel gelegd om toestemming te verkrijgen.

Dat je niet heel veel opties hebt door de afwatering, die snap ik.

Het tweede deel van mijn reactie is inmiddels al geschreven door DonJunior in "Buren boos om regenpijp aan achergevel"

Wellicht binnendoor meer werk, maar wel binnen de regels.

Maar begin eens met mea culpa bij de buren en geef desnoods de dakdekker de schuld dat je 't ook niet zo verwacht had (even leugentje om bestwil). Stukje politiek bedrijven. Goede vriendjes spelen. etc etc.
Wellicht dat je er uit komt en dat ze er in berusten. Scheelt je een hoop sloop en herstel aan de binnenkant.

Geen idee of dat alleen stalling/schuur/werkruimte is, of ook je woongedeelte doorkruist.
Maar het is maar een halve meter. Vanaf je eigen grond/gevel kan je gewoon naar buiten en nog steeds aansluiten op de 45 graden buis. Maar zonder inzicht (foto's) van binnen is het giswerk.

Andere vraag, hoe loopt de HWA aan de andere kant (die niet zo goed werkt?) Is deze vanuit de bouw wel binnendoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:53
Het dak loopt dus af naar de verkeerde kant. Dan is de oplossing om het afschot correct aan te leggen. Dan heb je ook geen pijpje (hoe pietluttig en klein ook) nodig "in het luchtruim" van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:26
Nog even terugkomend op mijn eerdere reactie, die afvoer zou zelfs nog méér naar jouw kant van het erf uit de muur kunnen komen. Ik snap niet dat de dakdekker dacht: laten we dat gat eens 30 á 40cm boven het erf van de buurman eruit laten komen ipv meer in de hoek van het dak.

Hier is echt vanalles misgegaan en ik denk niet dat je dat jouw buren kwalijk kunt nemen imo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1

Anders pomp er tussen
TS heeft z'n buren geblocked in WhatsApp. Ik denk niet dat je TS op z'n blauwe ogen moet geloven. Hier speelt meer.

Daarnaast is het onwettelijk. Ik snap het doel van het topic ook niet zo goed. TS had een afvoer probleem, nu hebben z'n buren een afvoer probleem. Dit is het klassieke "buren zijn boos en ik snap niet waarom"-topic wat vaker op Tweakers is.

Doet me denken aan die dude die een airco-unit op 20 cm van het slaapkamer raam op de erfgrens had gehangen en vond dat z'n buurvrouw maar oordoppen moest kopen.

[ Voor 31% gewijzigd door armageddon_2k1 op 05-09-2023 09:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:02:
[...]

TS heeft z'n buren geblocked in WhatsApp. Ik denk niet dat je TS op z'n blauwe ogen moet geloven. Hier speelt meer.
Terwijl hij er nog maar 4 maanden woont.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 00:19

paQ

Eens met nagenoeg alle anderen. Het is geen gezicht zo, en mag zonder toestemming ook niet.
Nu zit je alleen weer met een gemaakte doorvoer die hersteld moet worden. Alleen maar extra kosten en tijd. (En onnodige frustratie)
Ik zou bitumen verwijderen > afschot de juiste kant opmaken > nieuwe bedekking.

edit:
of:
haal enkele stenen uit de muur, maak daar een afvoer in (in de spouw) richting je eigen perceel en plaats de gevel terug.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 05-09-2023 09:11 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
lasharor schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:38:
[...]

Omdat het soort mensen waar jij op reageert het soort mensen zijn dat dit soort problemen creeert. Die zijn allemaal van het "lekker laten leven en doe allemaal niet zo gevoelig"- type en komen dan met voorstellen als "ga eens langs met een kratje bier". Vervolgens zijn ze totaal verbouwereerd dat mensen anders denken vanwege een gebrek aan inlevingsvermogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:59
Vervang voor nu deze lelijkheid door een fatsoenlijk net aan groot genoeg horizontaal lopend zinken pijpje en maak aan de buren duidelijk dat je volgend jaar het afschot gaat laten corrigeren en het pijpje dan weer verdwijnt. Het is ook in hun belang om lekkage te voorkomen.

En biedt je excuses aan. Scheelt al stukken. Nu heb je je gewoon als een hork opgesteld. Zou ik ook niet blij mee zijn. Door het stof jij!

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:31:
Rechtsboven op de foto zie je de originele plek van de waterafvoer. Droog. Al het water tot 3cm blijft staan; de rest wordt afgevoerd. Dit komt doordat het beton daar iets hoger loopt. We hebben het deels kunnen oplossen; en met bestrating wordt het nóg beter afgevoerd, maar het lost dit probleem niet op.

[Afbeelding]

De architect (1999) is failliet en kan geen contact mee worden opgenomen.
Moeilijk, er zijn natuurlijk legio manieren dit op te lossen zonder die nieuwe afvoer:
  • Bitumen eraf en beton in de hoek wegslijpen
  • Oplossing met pomp
  • Verhoogde terrastegels leggen
Die zijn misschien niet gelijk allemaal wenselijk vanuit jouw oogpunt, maar ik vermoed dat dit toch gezien word als afvoer van hemelwater via perceel van buren. Tevens zijn er gevelaanpassingen gedaan waarvan ik me afvraag of die muur niet mandelig is bijvoorbeeld.

Ik weet hier niet genoeg vanaf om hier iets over te roepen op juridische basis ofzo, maar in den beginnen had je je denk ik moeten beseffen dat je bij zo'n twijfel situatie erg goed contact met de buren moet onderhouden. Nu sta je 1-0 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:02:
[...]

De buren zetten de muziek hard in de tuin (niet binnen, maar in de tuin :*) ), sleutelen 's weekends met brommers, houden mijn parkeerplaats bezet. Ik ben er niet blij mee; maar ik accepteer het wel.

Toen ik de schutting op het dakterras heb verlaagd van 1.80cm naar 1.40cm, kreeg ik gelijk een WhatsApp bericht. Het escaleerde snel. Er werd met het burgerlijkwetboek gedreigd. Ik dacht weet je, ik blokkeer ze. Stuur maar een brief met een sommering. En die brief heb ik nooit ontvangen.

Omdat het me niet lekker zat, heb ik een nieuwe schutting geplaatst (á 400€ extra kosten) van 1.60cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

De_Bastaard schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:02:
Nog even terugkomend op mijn eerdere reactie, die afvoer zou zelfs nog méér naar jouw kant van het erf uit de muur kunnen komen. Ik snap niet dat de dakdekker dacht: laten we dat gat eens 30 á 40cm boven het erf van de buurman eruit laten komen ipv meer in de hoek van het dak.

Hier is echt vanalles misgegaan en ik denk niet dat je dat jouw buren kwalijk kunt nemen imo.
Ik vermoed dat die hoek net zo hoog was, en dit is makkelijk voor de dakdekker die geen zin heeft om het beton terug te gaan breken tot het afschot goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:10:
[...]

Toen ik de schutting op het dakterras heb verlaagd van 1.80cm naar 1.40cm, kreeg ik gelijk een WhatsApp bericht. Het escaleerde snel. Er werd met het burgerlijkwetboek gedreigd. Ik dacht weet je, ik blokkeer ze. Stuur maar een brief met een sommering. En die brief heb ik nooit ontvangen.
Ja dit klinkt heel gezond. Escalatie komt altijd van twee kanten.
Er werd met het burgerlijkwetboek gedreigd
En was dat gegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door een tweede waterafvoer te plaatsen, wordt een deel van dit constructieprobleem opgelost, maar nog steeds niet volledig. Dat besef ik ook.
Zoals je hier ziet is die ruimte er niet om voor een goede afschot te zorgen; de bitumen en het kozijn zijn 4,5cm van elkaar verwijderd. Met veel regenwater is er kans dat het binnenstroomt. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:13:
[...]

Zoals je hier ziet is die ruimte er niet om voor een goede afschot te zorgen; de bitumen en het kozijn zijn 4,5cm van elkaar verwijderd. Met veel regenwater is er kans dat het binnenstroomt. :o
mwa
elk afschot is beter dan geen afschot
Of heb je nu tegenschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Geen idee. Ik heb wel een maximum schuttinghoogte van 2.00m en een minimum balkonrail van 1.10m teruggevonden; maar ik heb nergens gezien dat de schuttinghoogte 1.40m of 1.60m moet zijn. Het enige wat ik weet, is dat ze mogen vragen om de oude situatie te herstellen (= 1.80m) als daar aanleiding toe is. Omdat dit om mogelijke inkijk in hun tuin ging, heb ik het uiteindelijk aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DedSec85
  • Laatst online: 05-05 12:19
*snip* linkdrop

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 05-09-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49
Is dit nu je bedrijfspand of niet? Want daar ben je normaliter niet 's nachts als zij aan de brommers sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:18:
Is dit nu je bedrijfspand of niet? Want daar ben je normaliter niet 's nachts als zij aan de brommers sleutelen.
Het bedrijfspand zit aan de woning vast. Ik ben 's avonds in de woning.

@paQ de afschot loopt richting de woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

@iApp de ruimte onder het dakterras, is die van jou ook?
Out of the box: waarom geen dakdoorvoer voor je hemelwaterafvoer?

Het topic gaat nu meer over de buren en waarom zij (terecht) ageren, ipv technische oplossing binnen de kaders van de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Laatst online: 20:51
Helaas staat de wet niet aan jouw kant: Artikel 54 Burgerlijk Wetboek Boek 5

Wel zou je je mogelijk kunnen beroepen op lid 1:
Is een gebouw of werk ten dele op, boven of onder het erf van een ander gebouwd en zou de eigenaar van het gebouw of werk door wegneming van het uitstekende gedeelte onevenredig veel zwaarder benadeeld worden dan de eigenaar van het erf door handhaving daarvan, dan kan de eigenaar van het gebouw of werk te allen tijde vorderen dat hem tegen schadeloosstelling een erfdienstbaarheid tot het handhaven van de bestaande toestand wordt verleend of, ter keuze van de eigenaar van het erf, een daartoe benodigd gedeelte van het erf wordt overgedragen.
Dat dik gedrukte lijkt mij wel van toepassing op deze casus. Het lijkt mij dat TS zwaarder benadeeld wordt door verwijdering van de regenpijp (want: lekkage) dan de buren nu benadeeld worden (behalve visueel zorgt dit niet voor beperkingen voor hen).

Mocht je er onderling niet uitkomen (wat op dit punt vrij duidelijk is), heb je eigenlijk maar 2 keuzes:

1. De regenpijp weghalen en het op een andere manier oplossen.
2. Het laten voorleggen aan de rechter welke dan een uitspraak doet. Het kan dan zijn dat je wel wat mag aftikken voor erfdienstbaarheid of een stukje van hun perceel.

Buiten optie 1 en 2 zie ik geen reële alternatieven op dit punt. De onderlinge relatie is al naar de klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hatsjoe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:20:
Helaas staat de wet niet aan jouw kant: Artikel 54 Burgerlijk Wetboek Boek 5

Wel zou je je mogelijk kunnen beroepen op lid 1:

[...]

Dat dik gedrukte lijkt mij wel van toepassing op deze casus. Het lijkt mij dat TS zwaarder benadeeld wordt door verwijdering van de regenpijp (want: lekkage) dan de buren nu benadeeld worden (behalve visueel zorgt dit niet voor beperkingen voor hen).

Mocht je er onderling niet uitkomen (wat op dit punt vrij duidelijk is), heb je eigenlijk maar 2 keuzes:

1. De regenpijp weghalen en het op een andere manier oplossen.
2. Het laten voorleggen aan de rechter welke dan een uitspraak doet. Het kan dan zijn dat je wel wat mag aftikken voor erfdienstbaarheid of een stukje van hun perceel.

Buiten optie 1 en 2 zie ik geen reële alternatieven op dit punt. De onderlinge relatie is al naar de klote.
een waterdicht dak lekt niet.
Geloof er niks van dat je dit er doorheen krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hatsjoe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:20:

Zullen we het overladen rechtssysteem aub niet overbelasten met dit soort bizarre buren-issuetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
paQ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:21:
[...]

een waterdicht dak lekt niet.
Geloof er niks van dat je dit er doorheen krijgt.
Tot het niet meer waterdicht is, en stilstaand water op je platte dak dat niet wegvloeit is funest voor je dak. Behalve dat alg en plantgroei funest is, is het ook funest zodra er nachtvorst is en het water bevriest. Stilstaand water op je dak is nooit goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:52
Zoals ik het lees maakt het toch geen bal uit wat je doet - je buren gaan niets accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:23:
[...]

Zullen we het overladen rechtssysteem aub niet overbelasten met dit soort bizarre buren-issuetjes?
Ik gaf het enkel als reële optie. En dit soort zaken is precies waar de kantonrechter voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hatsjoe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:24:
[...]

Tot het niet meer waterdicht is, en stilstaand water op je platte dak dat niet wegvloeit is funest voor je dak. Behalve dat alg en plantgroei funest is, is het ook funest zodra er nachtvorst is en het water bevriest. Stilstaand water op je dak is nooit goed.
maar nooit het probleem van je buur ;)

Er zijn daarnaast prima alternatieve oplossingen die de buren niet tot last zijn.
- doorvoer recht naar beneden vanaf laagste punt
- fatsoenlijk afschot maken
- de nu gemaakte nieuwe doorvoer gebruiken voor een afvoer IN de gevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
paQ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:26:
[...]

maar nooit het probleem van je buur ;)

Er zijn daarnaast prima alternatieve oplossingen die de buren niet tot last zijn.
- doorvoer recht naar beneden vanaf laagste punt
- fatsoenlijk afschot maken
- de nu gemaakte nieuwe doorvoer gebruiken voor een afvoer IN de gevel
En dan zou een rechter dus kunnen stellen dat TS onevenredig veel zwaarder benadeeld wordt, want TS loopt dan enorm veel hoger in de kosten. Dat dit "zomaar" gedaan is is natuurlijk fout, maar dat punt zijn wij nu helaas voorbij.

Dus er zijn maar 2 opties nu:

1. Weghalen en op een andere manier doen
2. Een rechter het laten toetsen en die laten oordelen wat nu verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Wat vinden jullie van deze brief?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
Check even in je eigendomsakte of er erfdienstbaarheden voor water zijn. Ik heb dat in mijn rijtjeshuis wat erop neer komt dat het hele blok één regenpijp heeft die slecht bij 2 van de 4 huizen langs de gevel naar beneden loopt.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• LordSinclair
iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:30:

***members only***
Geen aandacht voor de buren, geen empathie, alleen je eigen "leed" naar voren halen. Nee die gaat recht de openhaard in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:43

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Dat heet een vals dilemma. Er zijn meer opties, namelijk het probleem niet bij de buren neerleggen.

This too shall pass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hatsjoe

***members only***
Members only:

Dik gedrukte zou ik weghalen. Laat emoties er buiten en blijf feitelijk.

Geef aan dat die regenpijp inderdaad niet had gemogen en dat ze gelijk hebben. Vraag of er een mogelijkheid is om er alsnog uit te komen, door het anders aan te pakken of door het visueel te verbeteren. Zo niet, dan val je wederom terug op de 2 opties: weghalen of naar de rechter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chedara
Uhh welk achterstallig onderhoud, bij jou? Dat kun je de buren toch niet aanrekenen?
En hoezo verdrietig? Jij legt een afvoer zonder akkoord boven het perceel van je buren.

Ik zou hier toch serieus door het stof gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Chedara op 05-09-2023 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

stukje van dit horizontaal onder die latei in je gevel. Daarna ben je op eigen grond en kun je verder bedenken waar je het laat.
https://www.zinkbouwmarkt...jp-regenbuis-2-meter-lang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBlokkertje
De nul situatie is dat er een laagje water blijft staan waar wat alg in kan groeien. Daarvan zijn er duizenden in Nederland en dat is niet zon groot probleem.

Als dit voor de rechter komt dan zal die vragen of er schriftelijke overeenstemming is tussen beide partijen om het zo op te lossen. Zo nee dan is het jouw woord tegen die van de buren.
Ik gok zo dat je dan de oorspronkelijke situatie moet herstellen en het maar op een andere manier moet oplossen. Er is mijn inziens geen zwaarwegend belang.

Ik zou mijn excuses aanbieden aan de buren voor de gang van zaken tot nu toe. Vragen of het aangepast kan worden naar hun smaak en dit dan schriftelijk vastleggen. Zo nee dan de boel weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:02
Ongeacht hoe het eruit ziet: Jij hebt zonder overleg een nieuwe pijp over de erfgrens geplaatst. Ik vermoed dat geen rechter je zomaar gelijk gaat geven, horizontaal, verticaal, diagonaal, in wit, zwart of zink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 14:12
Afvoer binnendoor leiden, als op die plek een muur stond, hoe had je het dan opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 18:57
Wat ik nu niet begrijp is dat je met een brief gaat communiceren met de buren....
Is het niet gewoon een idee om eerst eens fatsoenlijk een avond uit te trekken om rond de tafel te gaan dan via papier (Mail/brief/whatsapp) te communiceren.

Ik zie zo'n brief meer als een aanval dan dat je werkelijk wat wilt oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

mesm90 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:37:
Wat ik nu niet begrijp is dat je met een brief gaat communiceren met de buren....
Is het niet gewoon een idee om eerst eens fatsoenlijk een avond uit te trekken om rond de tafel te gaan dan via papier (Mail/brief/whatsapp) te communiceren.

... en neem meteen een voorbeeld mee van hoe je het wil oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
mesm90 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:37:

Helemaal mee eens. Zet je over je angst en ga er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pijpje weghalen en het water een maandje naar beneden laten kletteren.
[...]

Dat mag niet. Regenwater dat op je eigen dak valt mag je niet op het erf van de buren laten aflopen. Dat moet op eigen erf.

Ik neem aan dat de gevel op de erfscheiding staat? Ik zou eerst juridisch advies inwinnen hoe het zit met een regenpijp op die manier. Persoonlijk zie ik het probleem niet, ze zien die andere regenpijp toch ook vanuit hun tuin. Dit is pure pesterij van hun kant. Maar daarom zou ik eerst uitzoeken hoe dit wettelijk zit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
Maasluip schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:39:
[...]

[...]

Dat mag niet. Regenwater dat op je eigen dak valt mag je niet op het erf van de buren laten aflopen. Dat moet op eigen erf.

Ik neem aan dat de gevel op de erfscheiding staat? Ik zou eerst juridisch advies inwinnen hoe het zit met een regenpijp op die manier. Persoonlijk zie ik het probleem niet, ze zien die andere regenpijp toch ook vanuit hun tuin. Dit is pure pesterij van hun kant. Maar daarom zou ik eerst uitzoeken hoe dit wettelijk zit.
"Dit is pure pesterij..." Jij gaat voor de buren bepalen wat ze wel en niet mooi mogen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je buren hebben min of meer toestemming gegeven begrijp ik?
Voor het plaatsen, heb ik bij de buren aangebeld en telefonisch gebeld. Daar heb ik verteld dat er een afvoer wordt geplaatst en dat dit voor rommel kan zorgen. De buren zagen geen probleem. Totdat ze 's middags gingen kijken.
Vraag anders na wat zij precies in gedachten hadden toen je dat gesprek met ze had, je wordt nu op kosten gejaagd omdat jullie elkaar blijkbaar niet goed begrepen hebben maar er was dus wel een mogelijkheid om een pijp aan te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

***members only***
Deze brief heeft een totaal verkeerde toon. Moeilijke woorden, Dit conflict ga je met een brief echt niet uitkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daffie

***members only***
Ik denk dat het best goed kan werken om uit te leggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Iets als:
Members only:

Waar je inderdaad wel voor moet waken lijkt me, is dat je niet de impressie gaat wekken dat jij je acties rechtvaardigt omdat je veel aan je hoofd hebt, of dingen tegenvallen, of wat dan ook.

Er is een verschil tussen: "Ik heb X gedaan om reden Y, maar ik realiseer me dat dat niet netjes was"
of
"Ik heb X gedaan vanwege reden Y. Jullie vinden dat niet leuk. Dus moet ik het nu wel oplossen"

In het 2e voorbeeld geef je namelijk nog niet toe dat je iets 'fout' hebt gedaan. En, dat heb je wel gedaan, en als je doel is om weer wat normaler met je buren te kunnen overleggen helpt het om die fout toe te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
CBlokkertje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:40:
[...]

"Dit is pure pesterij..." Jij gaat voor de buren bepalen wat ze wel en niet mooi mogen vinden?
Brutalen hebben de halve wereld. Hier heeft TS gegokt en verloren. Mooi is dat, als TS eerst iets doet wat niet mag dat niet als pesterij gezien wordt. Maar er tegen ageren wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
Ik heb overigens ook zo mijn bedenkingen bij dat dakterras. Ik. Kan mij niet voorstellen dat de bouwer dit als dakterras heeft bedoeld. Dit ivm de privacy van je buren. Dus ik denk dat je buren ook nog in hun gelijk stonden met het verlagen van de erfafscheiding op je 'dakterras' .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Maasluip schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:39:
[...]

[...]

Wettelijk mag het niet, tenzij het in de eigendomsakte opgenomen is bij TS en de buren. Zo kan er erfdienstbaarheid zijn voor regenwaterafvoer, maar als dat er niet is, zegt de wet: mag niet (tenzij: zwaarwegende redenen). En als de rechter dan oordeelt dat het wel moet, dan kunnen de buren kiezen voor erfdienstbaarheid of een gedeelte van het erf verkopen aan TS.

[ Voor 9% gewijzigd door Hatsjoe op 05-09-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Chedara schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:44:
Ik heb overigens ook zo mijn bedenkingen bij dat dakterras. Ik. Kan mij niet voorstellen dat de bouwer dit als dakterras heeft bedoeld. Dit ivm de privacy van je buren. Dus ik denk dat je buren ook nog in hun gelijk stonden met het verlagen van de erfafscheiding op je 'dakterras' .
Dit dus. Kan mij niet voorstellen dat dit een als een dakterras moet fungeren. Maar goed, dan moet er nog wel goede afvoer van regenwater zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wolly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:42:
Je buren hebben min of meer toestemming gegeven begrijp ik?

[...]

Vraag anders na wat zij precies in gedachten hadden toen je dat gesprek met ze had, je wordt nu op kosten gejaagd omdat jullie elkaar blijkbaar niet goed begrepen hebben maar er was dus wel een mogelijkheid om een pijp aan te leggen.
Ik zou ook iets anders denken, als de buurman bij mij komt zeggen dat ze een afvoer gaan maken en dat dat mogelijk rommel kan geven. Dan denk ik: "rommel opruimen en alles is weer als het was".

Als de buurman zou zeggen: "Ik ga een lelijke afvoer boven jouw grond maken en dat kan ook wat rommel geven", dan snap ik het wel en had ik hem meteen even gevraagd om dat gewoon niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Chedara schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:44:
Ik zie een schuifpui, dat is normaliter niet voor incidentele daktoegang.

Daarnaast wat is er met de privacy van de buren? Als je een benedenhuis hebt en de appartementen erboven hebben balkons kijken die ook zo in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mierenfokker schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:46:
[...]

Dit dus. Kan mij niet voorstellen dat dit een als een dakterras moet fungeren. Maar goed, dan moet er nog wel goede afvoer van regenwater zijn.
Als ik op google maps kijk is het toch wel echt als dakterras gemaakt, bij de buren ook.
Weliswaar met een balkon aan de voorzijde. De achterkant hoog opgetrokken schutting.

edit:
en zie daar ook de shit met de rest van het water op het dak idd :X

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 05-09-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hatsjoe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:44:
[...]

Wettelijk mag het niet, tenzij het in de eigendomsakte opgenomen is bij TS en de buren. Zo kan er erfdienstbaarheid zijn voor regenwaterafvoer, maar als dat er niet is, zegt de wet: mag niet (tenzij: zwaarwegende redenen). En als de rechter dan oordeelt dat het wel moet, dan kunnen de buren kiezen voor erfdienstbaarheid of een gedeelte van het erf verkopen aan TS.
Er staat niets in over water. Wel over het dakterras. In de overeenkomst staat:
...inhoudende de verplichting van de eigenaar van het dienend erf om te dulden, dat de eigenaar van het
heersend erf het dak van het dienend erf gebruikt als dakterras. De kosten van onderhoud en (eventuele) reparatie van voormelde dakterrassen komen ten laste van de eigenaar van het heersend erf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:59
Tegelijkertijd, je kunt het er ook op aan laten komen. Maak het fatsoenlijk, laat het netjes horizontaal zo compact mogelijk met zink of iets in de muurkleur oplossen. Ze halen de afvoer toch niet weg want dan loopt het water op hun perceel af.

En dagvaarden hierover vauit hun kant. De potentiele winst weegt niet op tegen de kosten.

Je loopt alleen wel een risico, maar dat kan een aanvaardbaar risico zijn. En vanuit deze insteek kun je oo het gesprek met ze aangaan. Dit is mijn bod, en daar zullen jullie het mee moeten doen, of je nou in je recht staat of niet. Is gewoon een proceshouding.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:46:
[...]

Ik zou ook iets anders denken, als de buurman bij mij komt zeggen dat ze een afvoer gaan maken en dat dat mogelijk rommel kan geven. Dan denk ik: "rommel opruimen en alles is weer als het was".

Als de buurman zou zeggen: "Ik ga een lelijke afvoer boven jouw grond maken en dat kan ook wat rommel geven", dan snap ik het wel en had ik hem meteen even gevraagd om dat gewoon niet te doen.
Daarom zeg ik dat ze elkaar niet begrepen hebben :+ Als mijn buurman komt zeggen dat hij iets gaat doen wat rommel gaat geven in mijn tuin ben ik wel benieuwd wat ze dan precies gaan doen, maar niet iedereen zal even doorvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CBlokkertje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:40:
[...]

Nee, dat ga ik niet doen.
Maar zij kijken ook tegen die gevel aan die ze misschien niet mooi vinden.
Zij kijken ook tegen die schutting aan die ze misschien niet mooi vinden.
Zij zien ook die regenpijp tegen de muur op het erf van de buren die ze misschien niet mooi vinden.

Ja, dit is pure pesterij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hatsjoe
iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:48:
[...]

[...]
Dan heb je helaas wettelijk gezien geen poot om op te staan, en dien je het weg te halen als de buren daar om vragen. Als jij denkt wel in je gelijk te staan (bijvoorbeeld door BW 5:54 Lid 1), dan kan je dit voorleggen aan de rechter. Echter kan je dan wel van een koude kermis thuiskomen.

Dus de keuze is nu aan jou. Aangeven aan je buren dat ze compleet gelijk hebben en dat je er alles aan wilt doen om er alsnog uit te komen, weghalen, of naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
iApp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:48:
[...]

[...]
Wat staat er nog meer in mbt heersend en dienend erf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBlokkertje
Maasluip schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:53:
[...]

Nee, dat ga ik niet doen.
Maar zij kijken ook tegen die gevel aan die ze misschien niet mooi vinden.
Zij kijken ook tegen die schutting aan die ze misschien niet mooi vinden.
Zij zien ook die regenpijp tegen de muur op het erf van de buren die ze misschien niet mooi vinden.

Ja, dit is pure pesterij.
Nee dat zie ik echt anders. Dit is hun erf dus daar maken ze zelf de dienst uit hoe iets eruit ziet en wat ze accepteren. Dat een buurman daar zomaar een lelijke diagonale afvoer aanlegt om zelf kosten te besparen hoeven ze echt niet te pikken.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.