Welke subwoofer aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Mijn vraag
...Beste forum leden,

Graag wil ik advies over welke subwoofer aan te sluiten op mijn Onkyo tx8130 versterker. De versterker staat nu aangesloten op b&w 607 s2 speakers icm een Klipsch ksw10 subwoofer. Nu wil ik graag een kleinere en niet gepoorte subwoofer aansluiten, dit omdat deze minder ruimte inneemt en misschien een realistischer laag weergave geeft. Nu twijfel ik tussen de b&w asw 608 met een 200 watt versterker of de Argon bass8 met een 100 watt versterker.

Mijn concrete vragen zijn:
-geven deze gesloten 8 inch subwoofers inderdaad zoals ik verwacht een realistischer laag weergave bij rock, pop enz?
-Ga ik met de 2 opties die ik bekijk veel inleveren ten opzichte vd klipsch ksw10 qua laag bij electronische muziek (house) en R&B?
-Hou houd de argon bass8 zich qualitatief tegenover de duurdere b&w asw 608 (ook kijkend naar het verschil in sterkte vd versterker?

Hopelijk kan / wil iemand mij hier advies over geven. Ps de prijs vd b&w subwoofer is ook wat ik maximaal uit wil geven. De woonkamer waar deze set in staat is ongeveer 35m2.

Hartelijk dank alvast!

Mvg Mark

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Markr32 op 12-09-2023 23:52)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Stop eens wat sokken in de poorten van je sub. En kijk eens wat je er van vindt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een kleinere subwoofer zal vooral minder output hebben, waarschijnlijk niet realistischer. Het is ook niet zo dat grote subwoofers altijd bonkerig klinken.

Voordat je geld gaat uitgeven aan een nieuwe subwoofer: Heb je al gekeken of hij nu op de beste positie in je kamer staat? Zo niet dan kan je met een nieuwe subwoofer tegen hetzelfde probleem aan lopen. Je kan dit testen door de subwoofer crawl te doen. Lees daarvoor Het Grote Subwoofer Topic

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47

BCC

^^ Zet bijvoorbeeld je subwoofer neer op de plek waar je normaliter zit en ga je kamer rond “luisteren” waar hij evt kan staan en of hij dan goed klinkt. Zet daar dan je sub neer en luister of het beter klinkt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor beide reacties!

Ohh sorry, ik vergeet te melden dat ik de subwoofer vanaf dat ik deze heb, inderdaad op de beste plek heb staan voor mijn huiskamer.

Mvg Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:05

FeaR

In GoT we trust

Markr32 schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:25:
Nu wil ik graag een kleinere en niet gepoorte subwoofer aansluiten, dit omdat deze minder ruimte inneemt en misschien een realistischer laag weergave geeft.
Van een 10" subwoofer met poort naar een gesloten 8", dat gaat je vrijwel zeker output kosten. Kan je geen "gulden middenweg" nemen? Gesloten 10"? Geen idee wat de grootte exact doet maar neem bijvoorbeeld een BK XLS200 (denk dat een BK XLS400 met 12" zeker te groot gaat zijn).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43

Jag

8 inch gesloten kan wel ondersteuning bieden voor muziek bij niet al te hoge luisterniveau's, maar dat is het wel. Ik zou op zn minst voor 10inch gaan, dat is al weinig.

Ter referentie: zelf heb ik momenteel twee dubbel 10inch gesloten subs in een grote ruimte (+/-90m2). Positionering goed. Ik kijk zelf ongeveer 25dB onder referentie niveau, maar bij een heftige film zoals bijv Blade Runner 2049 zitten ze bij ongeveer -20dB aan de max. Daarom komt binnenkort sub 3 erbij onder de bank voor het voelbare laag en sub 4 een wat grotere BR voor ondersteuning in het diepe laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor de reacties!

Ik heb gekeken voor de voorgestelde 10 inch gesloten subwoofer, deze sub is alleen qua grote net zo groot als de 10 inch sub welke ik nu heb.
De voornaamste rede dat ik zit te denken om een andere sub te kopen is juist omdat ik een wat minder grote subwoofer wil plaatsen.
De 2e rede is omdat ik begreep dat een gesloten sub in vergelijking met een gepoorte sub een wat strakker / realistischer laag weergave geeft. Begrijp ik dit dan goed?

Zelf heb ik juist het gevoel dat de sub die ik nu heb echt extreem veel laag weergave heeft. Met r&b, house maar ook "gewone" top40 muziek, waar een flinke bass in zit, voel ik de 3 zits bankstel welke 5 meter vd sub staat letterlijk trillen. Heb meerdere subwoofers gehad ook oa een 15 inch klipsch van deze serie, maar deze 10 inch gaat ook echt laag. Eigenlijk zo laag dat ik me afvraag of het nog wel een realistisch laag is en ik niet beter kan overschakelen naar een gesloten 8 inch subwoofer?

Maar ik zou het zonde vinden wanneer een 8 inch sub koop en dat deze dan tegenvalt.

Om eerlijk te zijn houd ik best wel van veel laag weergave wanneer ik muziek luister, maar ik wil graag dat het laag zo realistisch mogelijk is en in balans is (met de b&w 607 speakers).

Vandaar dat ik jullie om advies vroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Markr32 schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:57:
deze sub is alleen qua grote net zo groot als de 10 inch sub welke ik nu heb.
Net zo groot niet als ik naar de specs kijk. De huidige Klipsch is vooral hoog waar (mijn voorgestelde) BK diep is.

Huidige Klipsch:
343D x 394H x 343W

BK XLS200
390D X 298H x 298W

Voorgestelde 8" gesloten zijn inderdaad weer een slag kleiner. Logisch aangezien de driver met 2" ook minder ruimte in de kast inneemt.

Argon Bass8
328D x 285H x 270W

B&W ASW608
330D x 275H x 260W

BK zit dus een beetje tussen de huidige Klipsch en genoemde acht inch gesloten in. Ik noemde het niet voor niets een middenweg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ramon schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:30:
Je kan dit testen door de subwoofer crawl te doen. Lees daarvoor Het Grote Subwoofer Topic
Op gehoor de beste positie bepalen? Voor jezelf of voor wat jij het beste vindt klinken?
Beste is natuurlijk meten. En hieronder een video van alternatieven voor de crawl (die niet goed zou werken).

https://youtu.be/giG7mQ0QJdM?si=Kj9RFKoLdF8Vnvon

Omdat TS aangeeft dat de sub nu al extreem veel laag heeft zou ik eerder aanraden een keer te gaan meten, wellicht kan hij wat bereiken met wat afstelling.

[ Voor 25% gewijzigd door CPM op 05-09-2023 08:10 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 22:40
Markr32 schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:57:

De 2e rede is omdat ik begreep dat een gesloten sub in vergelijking met een gepoorte sub een wat strakker / realistischer laag weergave geeft. Begrijp ik dit dan goed?
Dat hangt van de sub af. Ik heb 12" ported sub welke strakker is dan mijn 18" gesloten sub dus het vergelijk is lastig te maken. Mijn 18" ported cinema sub is op zijn beurt juist weer muzikaler als je het zo wilt noemen omdat deze niet zo hoorbaar aanwezig is of vervormt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Stop eens wat sokken in de poorten van je sub. En kijk eens wat je er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor de reacties en tips, dit waardeer ik zeer!

Fear: het klopt inderdaad dat de bk xls200 er tussen zit qua maat. Dit zou voor mij een optie kunnen zijn echter heb ik gekeken op internet en zie ik deze nergens nieuw aan geboden, klopt dit? Mijn voorkeur heeft echt een nieuwe sub, maar ik weet niet of ik dan uitkom qua prijs.

CPM: ik bedoel inderdaad zelf dat ik deze plek het meest prettig geluid vind geven. De boxen staan vanaf de luister plek (mijn bank) aan de voorkant, de sub staat naast de bank tegen een rechte muur. Eerst stond de sub in de hoek van mijn woonkamer maar dit benadrukte nog meer de lage tonen. De afstelling heb ik inderdaad ook al aangepast naar wens.

Shittyoldman: interssant wat je schrijft, duidelijk!

AtomicShockwave: heb de laatste dagen veel gewerkt en ben daarbij laat thuis gekomen, ik ga morgen eens de tip met de sokken in de poort proberen. Uiteraard laat ik dit dan nog even weten.

Krijg ik op deze manier (sokkken in de poort stoppen) van een gepoorte subwoofer in feit het geluid van een gesloten subwoofer, of ligt dit niet zo simpel?

Wederom bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

yup, als je het goed dichtstopt is er geen lucht massa in de poort om te resoneren en is ie in principe gesloten. Er zijn zelfs merken die pluggen meeleveren zodat je kunt switchen.

Je gaat wel sneller aan de xmax van je driver komen met een gesloten sub, dus niet keihard zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:24

Twazerty

AVCHDCoder developer

De BK kun je rechtstreeks bij de fabrikant bestellen. Heb ik ook gedaan. Linkje

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Markr32
Heb net even een goede luister sessie gehad en ben even aan het tweaken geweest. De tip met de sokken in de poort van AtomicShockwave ben ik erg blij mee. Ik weet niet of ik het goed zeg maar het laag klinkt nu de poort dicht is minder dreunend / strakker!

Verder heb ik de bass op de versterker van nul naar 1 stapje lager gedraaid en heb ik het level van de subwoofer ook 1 lager gezet (gaat van 1 tot 11 en staat nu op 4) de lowpas (hz) heb ik in het midden ingesteld tussen de 70 en 100. Eigenlijk hoor ik weinig verschil wanneer ik aan de lowpas filter draai. Heeft het voor mij of voor de buren nog invloed wanneer ik deze anders afstel?

Nu ben ik tevreden met het geluid, dus daar ben ik natuurlijk blij mee! Maar dat neemt niet weg dat ik toch nog steeds het liefst een subwoofer wil welke net iets kleiner is en misschien opties ook net wat mooier is / beter bij de b&w 607 boxen past.

Mijn smaak is veranderd, ik vind een strakke bas nu mooier dan het dreunende. Wanneer ik kijk naar hoe ver ik het volume laag heb gezet vd subwoofer, heb ik zelf het gevoel dat ik misschien toch ook wel tevreden zou zijn met een 8 inch subwoofer. Of ben ik nu eigenwijs en ben ik appels met peren aan het vergelijken?

Mocht ik voor een 8 inch gaan kijken, hoe belangrijk is het vermogen vd versterker dan? Bijvoorbeeld een Argon bass8 van 100 watt tegenover de b&w asw608 van 200 watt. Is de b&w dan krachtiger in laag weergave of moet ik dit niet zo zien?

Afijn een hoop vragen ondanks dat ik uiteraard zelf eerst op internet gezocht heb. Maar ik ben nu al heel blij met de tips die ik hier gekregen heb!

Mvg Mark

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41
Wat ik mis: op welke frequentie heb je de cross-over op de versterker staan? Die op de sub zou je op max (120hz?) moeten zetten en dan de versterker op een waarde die past bij de andere speakers (of de THX norm van 80hz).

Ik gebruik dezelfde sub maar dan met 2 Monitor Audio speakers en heb de cross-over van mijn Powernode op 70hz. Daarnaast komt de plaatsing van de sub vrij nauw. Wat meer gedraaid of meer afstand van de muur maakt een groot verschil (in mijn ruimte).

• Markr32
Gelukkie bedankt voor je reactie!

Ik heb op mijn Onky tx 8130 versterker gekeken maar ik zie nergens iets van een crossover. Heb uiteraard eerst op internet gezocht op de term crossover (ik kende deze niet) en wat ik begrijp filtert deze de signalen zodat de subwoofer alleen lage tonen signalen ontvangt.

Heeft de versterker welke ik heb staan uberhaupt een crossover functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41
Excuus, ik dacht even dat het een surroundreceiver was. Lijkt er idd niet op te zitten.

Dan kun je als alternatief de crossover op de sub instellen. Ik zou beginnen bij 80hz en dan kijken hoe dat bevalt. Je kunt daar verder beetje mee spelen. Kunst is om te beluisteren wanneer de sub je frontspeakers het beste gaat aanvullen. De frontspeakers zullen in dit geval ook altijd het complete signaal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

gelukkie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:03:
Excuus, ik dacht even dat het een surroundreceiver was. Lijkt er idd niet op te zitten.
Informatie die Onkyo verstrekt betreffende de Subwoofer Pre Out op deze TX-8130 is behoorlijk ondermaats. Alleen dat er een actieve subwoofer aan kan worden gesloten voor de lage tonen. Niets over de ingestelde crossover (ik kan me niet voorstellen dat tot 20.000 Hz over die uitgang gaat) dan wel advies waar de crossover in te stellen (lees: op de subwoofer).

Edit:
Zo te zien vond Onkyo het ook wat karig aangezien het model van een paar jaar later (TX-8270) deze optie wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Fear

Wederom bedankt voor de reacties!

Heb gelezen over het instellen van de crossover op de subwoofer en heb wat uitgeprobeerd hiermee, maar kom er eigenlijk zelf niet echt uit wat nu bij mij de beste instelling hiervan is. Heeft iemand misschien een idee met betrekking tot mijn set up?

Ik heb overigens nog eens wat zitten kijken naar de hier geadviseerde sub van BK Electronics (200), wat ik lees klinkt erg goed dat zeker! Op de site staat deze voor ongeveer 380 pond. Hier staat dat er voor transport kosten per email opgevraagd kan worden dit heb ik gedaan. Welke extra kosten zou ik nog extra moeten voldoen bij het invoeren (uitgaande van 380 pond aanschafprijs), heeft iemand hier ervaring mee misschien? En is in Engeland bestellen niet lastig met garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Markr32 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:37:
Heeft iemand misschien een idee met betrekking tot mijn set up?
Helaas is dit niet zo makkelijk te zeggen. Je zit namelijk met de akoestiek van de ruimte en persoonlijke voorkeur. Over het algemeen wordt er als uitgangspunt het volgende gebruikt:
  • Frequentiebereik gemeten bij -3 dB? Die waarde maal 1,5
  • Frequentiebereik gemeten bij -6 dB? Die waarde maal 2,0
B&W levert zelfs beide specs op:
Frequentiebereik -6 dB bij 40 Hz en 33 kHz
Frequentie respons 52 Hz - 28 kHz ±3 dB
Oftewel:
  • 40 x 2,0 = 80 Hz
  • 52 x 1,5 = 78 Hz
Kijkende naar het fysieke formaat speaker en de 5" woofer vind ik minimaal 80 Hz zo gek niet. Ik zou eens rond die waardes gaan zitten, wederom als uitgangspunt.

Qua je andere vragen, geen idee met betrekking tot import. Enige wat ik zo kan bedenken is dat Engeland niet (meer) onder de EU valt dus je zal zitten aan BTW en invoerrechten? BK werd nog wel eens tweedehands aangeboden (check ook HT Forum, al lijkt De Markt daar een beetje doods). Is qua garantie natuurlijk nog steeds een dingetje versus gekocht in Nederland. Mits er nog garantie op zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik waardeer het advies van alle leden heel erg!

Als ik morgen niet te laat thuis ben van werk dan ga ik de crossover iets lager zetten en vanuit daar proberen te bepalen welke instelling het beste is voor de ruimte en wat mijn eigen voorkeur heeft.

Het advies wat ik heb gekregen heeft mij doen besluiten dat ik nu toch in plaats van een 8 inch voor een 10 inch subwoofer ga. Gebaseerd op de info die ik hier gekregen heb en wat ik op youtube gehoord heb over de BK Electronics 200 sub zou ik het liefst voor deze sub kiezen. Maar in verband met btw, invoerrechten en (eventueel lastig met) garantie, denk ik dat ik er misschien toch verstandig aan doe om voor de B&W asw 610 sub te kiezen. De reviews die ik gelezen heb hiervan zijn ook goed en om eerlijk te zijn vind ik het dan ook wel weer leuk dat deze vd zelfde serie is als de boxjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markr32
De crossover van de Klipsch subwoofer welke ik nu heb staan heb ik uiteindelijk ingesteld op 85 hz, dit vind ik zelf het meest natuurlijk klinken. Ook klonk deze sub iets verder van de muur nog net wat beter.

De tip met de sok in de poort is ook een hele goede geweest, simpel maar zeker effectief!

Ik heb vandaag een B&W asw 610 subwoofer besteld en ik hoop dat deze nog net wat strakker laag weergeeft.

Iedereen die de moeite heeft gedaan om te reageren wil ik hartelijk bedanken, top forum!

Mvg Mark
Pagina: 1