Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prsone
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-07 17:40
Hi Tweakers,

Ik heb een condensprobleem in de slaapkamer van mijn appartement. De condens vormt zich vooral op de vloer, het is gepolierde beton. Raam is aan de straatkant dus is niet aangenaam om open mee te slapen. Het probleem doet zich enkel voor in de winter. Heb 2 firma's in Belgie gecontacteerd en ze stellen me 2 verschillende toestellen voor:

- Pulsair 225: voert enkel verse lucht aan van buiten, draait continue (verschillende snelheden mogelijk), wordt op kniehoogte ongeveer geplaatst.
- Etp Otus 60 (Elektrends): doet afwisselend pulsie en extractie, door dezelfde buis dus, heeft een vocht- en temperatuursensor, en wordt ongeveer op 2 meter hoogte geplaatst. https://www.elektrends.be/files/uploads/CF%20OTUS%20V1.pdf

Ik vind weinig terug over beide toestellen op het internet, wat spijtig is. Heeft iemand toevallig al over deze toestellen gehoord? Maakt de plaatsingshoogte uit bij condensproblemen? En heb je voor condensproblemen enkel aanvoer van verse buitenlucht nodig, of moet je ook lucht van binnen naar buiten blazen? Is het wisselen tussen pulsie en extractie vervelend in de slaapkamer voor het gehoor?
Prijs voor toestel en plaatsing is bij de 2 firma's hetzelfde trouwens, ongeveer 1500 euro.
Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-10 13:24
Heb je al eens de luchtvochtigheid gemeten in je slaapkamer?
Vocht condenseert op het koudste punt in de ruimte, doorgaans zijn dat de ramen. Kan je de vloer niet van onderen isoleren?
Ventileren is uiteraard ook nodig maar vooral bij relatieve luchtvochtigheid>60-65%

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-10 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@prsone Klinkt als een bouwfout/koudebrug of gevellekkage. Ventileren is een goed idee maar mogelijk is vochtige lucht niet het echte probleem en de ventilator dus niet de oplossing.
Wat zit er onder je appartement?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@prsone Zit er buiten een in de beton doorlopend balkon? Dat kan een beruchte koudebrug zijn.
Heb je foto's van de buitenkant v/d gevel, tot een straal van zeker 1 meter vanaf het begin en einde van de vochtplek die er binnen parallel aan loopt (als dat parallelle een correct iets is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prsone
Het hele appartement is bevloerd met dezelfde doorlopende beton. Er zit vloerverwarming overal, enkel niet in de slaapkamer, daar hangt een radiator. Onder de slaapkamer zit een kelder (is van mijn bovenbuur). De vloer in de slaapkamer is inderdaad altijd kouder dan de rest van het appartement. Ik heb het dak van de kelder al laten isoleren een paar jaar geleden. Dat heeft iets geholpen qua temperatuur van de vloer, maar het condensprobleem blijft. Maar enkel in de winter dus. Ik heb pas deze zomer een vochtmeter gekocht, en die zit nu meestal rond de 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Is het koop of huur? Ik weet niet veel van appartementen maar voordat ik 1500 euro uit zou geven zou ik eerder kiezen voor een bouwkundige keuring oid met advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

prsone schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:01:
Ik heb pas deze zomer een vochtmeter gekocht, en die zit nu meestal rond de 50.
Op de plaats van de koudebrug is het vast geen 50%..... dus blijkbaar was de plaats van meting niet representatief voor de vochtplekken.

Je zou nog infrarood foto's van boven en onder de vloer kunnen maken (leen een camera). Neem ook de gevel mee. Mss herken je daar een probleem in aan bijv patronen die erin voorkomen die als bijv buizen herkenbaar zijn of iets anders? Een lekkende gevel kan ook het probleem zijn (via een lekkende HWA?).

En? Heb je links en rechts buren die dezelfde appartement bouw hebben? Hebben die ook dat vochtprobleem?
Vraag of je daar aanvullende infrarood foto's mag maken om je beeld aan te vullen.

De weg naar een bouwkundige kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prsone
Bedankt voor de reacties allemaal.
Nee, klopt, de vochtmeting kan ik voorlopig nog niets over zeggen, ik heb de vochtmeter pas sinds deze zomer en het probleem doet zich enkel voor in de winter.
Hieronder een foto van het appartment, de slaapkamer bevind zich in de hoek op het gelijkvloers (rode lijn). In de badkamer ernaast is er bijvoorbeeld nooit condens op de vloer (het is dezelfde beton). Enkel in de slaapkamer na een hele nacht erin slapen met het raam dicht (raam blijft meestal dicht omdat het 1. koud is in de winter en 2. het is een drukke straat met veel verkeer).
Klopt het dat zo een bouwkundige keuring meer iets is wat in Nederland wordt gedaan? Ik zie niet zoveel Belgische firma's die hierin actief zijn. Ik zou vooral iemand willen vinden die actie wil ondernemen. Of het nu ventilatie is of iets anders. Wat zou zo een bouwkundige keuring nog aan het licht kunnen brengen en wat zou daar dan de oplossing voor zijn?

Het is een koopappartement maar ik verhuur het al een aantal jaar omdat ik meestal in het buitenland woon en werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cS6QGic7MthoEyTpi0eu4hySPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnIwJpnc2JmYcLld9UYdanvw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:55
Een mens produceert per dag ongeveer anderhalve lichter vocht (ademen we uit).
Hoe warmer de lucht is hoe meer vocht die kan opnemen.

Als je dus gaat slapen in een kamer zonder ventilatie met een relatief lage temperatuur kan de lucht dat vocht niet meer opnemen en zal het dus ergens condenseren.
En dat condenseert dus per definitie op de koudste plek in de kamer.

Isoleren helpt dan niets want er is altijd ergens een koudste plek.
De oplossing is ventileren en/of verwarmen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-10 17:50
Het hele appartement is bevloerd met dezelfde doorlopende beton. Er zit vloerverwarming overal, enkel niet in de slaapkamer, daar hangt een radiator. Onder de slaapkamer zit een kelder (is van mijn bovenbuur). De vloer in de slaapkamer is inderdaad altijd kouder dan de rest van het appartement. Ik heb het dak van de kelder al laten isoleren een paar jaar geleden. Dat heeft iets geholpen qua temperatuur van de vloer, maar het condensprobleem blijft. Maar enkel in de winter dus. Ik heb pas deze zomer een vochtmeter gekocht, en die zit nu meestal rond de 50.
De vloer is doorlopend dus enkel het stukje onder je slaapkamer aan de onderzijde isoleren is zinloos. Beste oplossing is omhoog gaan. Dus isolatie op je vloer. Het probleem kan ook zijn dat er nog veel vocht in de bouw zit (nieuwbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ben(V) ik ben het met je eens dat ventilatie in een slaapkamer noodzakelijk is, maar ben nog niet overtuigd dat dat het grootste probleem is.
Vochtige lucht stijgt immers, dus condensatie op de vloer in plaats van op een raam is waarschijnlijk het gevolg van een bouwfout en misschien helemaal geen condens, maar ander water.

@prsone een infrarood-pistoolthermometer kan ook nuttige inzichten geven (kost €15 ofzo). Een relatieve luchtvochtigheid zegt trouwens niks zonder temperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prsone
In de winter wanneer het probleem zich voordoet op de vloer heb ik (toen ik er zelf nog woonde, en bij 1 van mijn huurders) gezien dat er vaak ook wat condens op de ramen zat.

Maar ik snap dat er betere metingen noodzakelijk zijn qua luchtvochtigheid icm met plaatselijke temperatuur metingen, op het moment dat het probleem zich voordoet. En eventueel ook infrarood foto's. Daar ga ik deze winter mee aan de slag.

Puur kijkend naar die ventilatie-systemen die me zijn aangeboden, hebben jullie nog aanbevelingen voor slaapkamers? Plaatsing op kniehoogte of op 2m? Enkel verse lucht aanzuigen van buiten, of alternerend pulsie en extractie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Proton_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:35:
@Ben(V) ik ben het met je eens dat ventilatie in een slaapkamer noodzakelijk is, maar ben nog niet overtuigd dat dat het grootste probleem is.
Vochtige lucht stijgt immers, dus condensatie op de vloer in plaats van op een raam is waarschijnlijk het gevolg van een bouwfout en misschien helemaal geen condens, maar ander water.

@prsone een infrarood-pistoolthermometer kan ook nuttige inzichten geven (kost €15 ofzo). Een relatieve luchtvochtigheid zegt trouwens niks zonder temperatuur.
Nee warme lucht stijgt op, niet vochtige lucht.
Sterker nog, doordat warme lucht meer vocht vasthoud, zal het vocht juist eerder ergens laag neerslaan.
Het heet niet voor niets relatieve vochtigheid.

Een infrarood camera laat hooguit zien waar die koudste plek is, maar dat weet hij al, want daar wordt het vochtig.
En vocht slaat altijd op de koudste plek neer waar die ook is.

Dus als er meer vocht aanwezig is dan de lucht bij de kamertemperatuur kan bevatten zal die neerslaan, dat heeft niets met bouwfouten te maken, maar met te weinig ventilatie.

Ter info:
https://www.itecluchtrein...0%20%C3%A0%2060%20procent.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 03-09-2023 17:03 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waar ik nog niemand over gehoord heb is het dauwpunt dit is het punt (in graden celsius)
waarbij de lucht met waterdamp verzadigd is, zodat er wolkenvorming of dauwvorming optreedt zodra de temperatuur bij gelijkblijvende dampdruk daalt.

Er onstaat alleen condens op de vloer als de temp van deze vloer lager is dan het dauwpunt.
Om dit te voorkomen is er meestal een zogenoemde dauwpuntsregeling. Een dauwpuntregeling meet de RV (relatieve vochtigheid), en bepaalt het dauwpunt en aan de hand daarvan de watertemperatuur voor de afgifte.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat dat klopt allemaal wel, maar het zou heel erg knap zijn om een vloer waarin geen vloerverwarming zit met een dauwpuntsregeling te regelen op de radiator die wel aanwezig is dat zou kunnen voorkomen. Dat is wel een beetje het paard achter de wagen spannen.

Koudebrug lijkt me eerder van toepassing.
Of een waterleiding die in de vloer is opgenomen maar lekt.
Of een hemelwaterafvoer die ter hoogte van de begane grond nog niet is aangesloten op de hemelwaterriolering''
Of zulke dingen.
Want nieuwbouwen in 2023 en condens op een vloer met de huidige eisen van isolatie lijkt me vrijwel onmogelijk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prsone
Nog even ter verduidelijking. Het is geen nieuwbouw. Maar een appartementsgebouw dat in 2015 volledig is gerenoveerd. Ik heb het gelijksvloersappartement gekocht in 2016.
Koudebrug kan zeker. De vloer van de slaapkamer ligt boven een kelder. Ik heb het kelderdak laten isoleren maar dat heeft het probleem niet verholpen. Ik vraag me alleen af hoe ik zo een koudebrug dan moet laten opsporen, en wat de mogelijke oplossingen zijn.
Mocht het gerelateerd zijn aan een lek in hemelwaterafvoer of een andere waterleiding dan zou het probleem toch niet seizoensgebonden zijn?

[ Voor 54% gewijzigd door prsone op 03-09-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:26

martijn v o

Certified by Enphase.

correct, ik lees het terug je hebt het alleen in de winter. Dus koudebrug.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vraag wel hoe koud die vloer wel niet moet zijn. Want normaal is in de winter de luchtvochtigheid binnen juist laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het heeft niets met de heersende luchtvochtigheid te maken.

Een mens ademt heel veel vocht uit en in een afgesloten slaapkamer is dat de oorzaak van de hoge luchtvochtigheid in die kamer want koude lucht kan minder vocht bevatten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 04-09-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

+1 imho nog steeds een koudebrug. Het blijft raden, meten is weten dus regel een infrarood camera en leg op het moment dat het weer echt serieus wordt vast. Maar dan wel de hele omgeving, niet alleen die bewuste plek. Mogelijk kun je dan meer verbanden leggen.
Je hebt immers nu nog geen idee wat de kernoorzaak is, want het dak van de kelder heb je al laten isoleren, dus er is meer aan de hand.

Wat voor isolatie heb je op dat dak gedaan en is die isolatie echt droog? Als dat bijv. Icynene is en het is drijfnat, dan isoleert dat spul voor geen meter meer..... daar zou je scherp op moeten zijn.
Als je in YouTube met vocht, Icynene , vloerisolatie, kruipruimte zoekt... zie je veel ellende, het kwam op het forum ook al voorbij. Dat spul kan nu droog zijn, maar in de winter drijfnat, dus ook daar geduld of het dan nat wordt als je een isolatiesoort hebt die daar gevoelig voor is. Dan blijft het een koudebrug, de isolatie werkt niet.

Het kan ook nog via de gevel gaan en dat de isolatie op het dak niet afdoende werkt. Tis flink wat massa zo'n betonnen gevel/fundering daar kan ook veel warmte verloren gaan, zeker als het water van de straat ook nog een rol kan spelen, dan kan die buitenmuur heel erg vochtig zijn. Dat helpt ook niet....

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 04-09-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ben(V) schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:01:
[...]
Nee warme lucht stijgt op, niet vochtige lucht.
offtopic:
20°C@50% is 1,190 kg/m³, 20°C@90% is 1,179 kg/m³. Lijkt geneuzel achter de komma, maar is het -zonder geforceerde luchtstroming - niet. Convectie wordt dus door zowel temperatuur- als vochtverschillen veroorzaakt, dit verschil in dichtheid tussen 50% en 90% bij 20°C is even groot als tussen 20°C en 18°C bij 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16
Zoals genoemd: bevestig de koudbrug (meest waarschijnlijke hypothese) met een IR-thermometer
In aanvulling: sluit uit dat het een vocht/lekkage probleem door het vochtgehalte van de vloer en muur te meten met een vochtmeter (evt klein gaatje boren bij een plint).

Naast ventilatie en verwarming kun je ook nog denken aan een isolerende ondervloer. Waarschijnlijk is er niet veel nodig om condensatie op een ander oppervlak te laten plaatsvinden of geheel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 22:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heeft het appartement en de slaapkamer al wel een vorm van ventilatie?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Proton_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:44:
[...]
offtopic:
20°C@50% is 1,190 kg/m³, 20°C@90% is 1,179 kg/m³. Lijkt geneuzel achter de komma, maar is het -zonder geforceerde luchtstroming - niet. Convectie wordt dus door zowel temperatuur- als vochtverschillen veroorzaakt, dit verschil in dichtheid tussen 50% en 90% bij 20°C is even groot als tussen 20°C en 18°C bij 50%.
offtopic:
Met het verschil dat warmteverschillen (ook droge lucht) vnl enthalpisch gedreven zijn en vochtschillen (mengsel van water en lucht), vnl entropisch gedreven zijn. Maar er zal hoe dan ook de genoemde convectie optreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prsone
@bartvl Nee, het appartement heeft nog niets van ventilatie.

@route99 Kelderplafond is bezet met PIR isolatieplaat (Utherm Wall L) van 7cm, lijkt droog.

Aan allemaal, stel dat er deze winter een koudebrug wordt vastgesteld in die betonnen vloer, wat zijn dan mogelijke verdere stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-10 15:21
Theoretisch de mooiste oplossing;
De warmte(koude)brug verwijderen
(Praktisch veelal onmogelijk zonder zeer ingrijpende verbouwing....)

Mogelijke oplossingen;
-Luchtvochtigheid in de lucht verlagen (absoluut).
-Temperatuur van de vloeroppervlakte verhogen (boven dauwpunt).

Hoe dit er praktisch uit kan zien;

Actief ventileren (middels wtw bij voorkeur) sowieso noodzakelijk in een slaapkamer waar de ramen dicht blijven ivm gezondheid mijns inziens
(Let op; maakt het geluid of is het anderzijds onaangenaam schakelen veel huurders het gewoon uit als het kan...)

Actief ontvochtigen (goedkoop in aanschaf, duur in gebruik+geluid)

Verbeteren isolatie vloer (bovenop de vloer), eventueel beter isolerende ondervloer.

Plaatsen verwarming in vloer.
--> eventueel kan dit ook (zij het omslachtig/semi experimenteel) aan de onderzijde (isolatie ervanaf, vv aanbrengen, isolatie er weer op)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Door een koudebrug ontstaat er simpelweg een plek waar het kouder is dan de rest van de kamer waardoor vocht op die plek neerslaat.

Zelfs als het al mogelijk is een koudebrug in een bestaande constructie te verwijderen, dan los je daar niets mee op, het vocht zal simpelweg ergens anders neerslaan.

De enige oplossing is de oorzaak wegnemen en dat kan alleen door ventilatie en/of de temperatuur te verhogen, al het andere is symptoom bestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ben(V) schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 06:51:
Door een koudebrug ontstaat er simpelweg een plek waar het kouder is dan de rest van de kamer waardoor vocht op die plek neerslaat.
Mee eens. Dat weet de TS inmiddels.
Zelfs als het al mogelijk is een koudebrug in een bestaande constructie te verwijderen, dan los je daar niets mee op, het vocht zal simpelweg ergens anders neerslaan.
Niet mee eens. Als nergens in die slaapkamer er een temperatuur is waar het dauwpunt bereikt wordt, zal dit bij dezelfde luchtvochtigheid in de slaapkamer niet gebeuren.
De enige oplossing is de oorzaak wegnemen en dat kan alleen door ventilatie en/of de temperatuur te verhogen, al het andere is symptoom bestrijding.
Enige?
Als er geen probleem meer is na het aanpakken van de koudebrug, dan kan het wel nog steeds beter zijn om beter te ventileren, mits dat helpt, maar het hangt altijd samen met de vocht balans is dat appartement. Zijn andere kamers warmer en heerst daar ook veel vocht, maar condenseert het nog niet, dan zal het vocht naar de slaapkamer gaan, die kouder is (immers geen verwarming aan) en daar op de dan nieuwe, koudste plek condenseren. Daar heb je hem dan... de nieuwe koudebrug.

Ergo: Er is een totaal oplossing nodig.
Het is raadzaam om de situatie dus echt goed in kaart brengen om te voorkomen dat het condensatie probleem naar een ander punt verhuist. De slaapkamer verwarmen lost vast wel het probleem op, maar je creëert een andere probleem als mensen niet graag met de verwarming aan slapen. Er is een echt definitieve oplossing nodig en niet een maskerende oplossing, die niet door de bewoners gedragen kan worden (vervelend slapen op warme slaapkamer) of je kostentechnisch gezien liever anders oplost.

Nog een keer terug gelezen:
prsone schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:17:
@bartvl Nee, het appartement heeft nog niets van ventilatie.
Dat past wel bij het beeld dat ik tracht te schetsen. Een v/d oplossingen is dus zoveel in de rest v/h appartement ventileren dat het resterende vocht daarvan niet meer op de slaapkamer kan condenseren.
Als je niets verandert dan ga je dat vocht uit de andere kamers nooit verhinderen om in de slaapkamer te gaan condenseren, het is er nl zonder verwarming aan altijd wat koeler. Je vochtbalans in je hele appartement staat in de winter op een te kritisch niveau.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 05-09-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
prsone schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:36:
Bedankt voor de reacties allemaal.
Nee, klopt, de vochtmeting kan ik voorlopig nog niets over zeggen, ik heb de vochtmeter pas sinds deze zomer en het probleem doet zich enkel voor in de winter.
Hieronder een foto van het appartment, de slaapkamer bevind zich in de hoek op het gelijkvloers (rode lijn). In de badkamer ernaast is er bijvoorbeeld nooit condens op de vloer (het is dezelfde beton). Enkel in de slaapkamer na een hele nacht erin slapen met het raam dicht (raam blijft meestal dicht omdat het 1. koud is in de winter en 2. het is een drukke straat met veel verkeer).
Klopt het dat zo een bouwkundige keuring meer iets is wat in Nederland wordt gedaan? Ik zie niet zoveel Belgische firma's die hierin actief zijn. Ik zou vooral iemand willen vinden die actie wil ondernemen. Of het nu ventilatie is of iets anders. Wat zou zo een bouwkundige keuring nog aan het licht kunnen brengen en wat zou daar dan de oplossing voor zijn?

Het is een koopappartement maar ik verhuur het al een aantal jaar omdat ik meestal in het buitenland woon en werk.

[Afbeelding]
Er zijn volgens mij best veel goede en technische juiste voorstellen gedaan en ik snap dat sommigen het niet nuttig vinden, maar ik blijf er bij dat bij zulke problemen een bouwkundige nuttig kan zijn.

In NL zijn dit soms bouwbedrijven en soms losse bedrijven die het aanbieden. Deze mensen hebben kennis van de manier van bouwen in elk bouwjaar en hebben doorgaans apparatuur die hier ook gesuggereerd wordt én weten hoe ze dit moeten gebruiken.
Zelf alles uitvogelen kan ook maar in mijn ogen wordt inhuren van kennis nog weleens onderschat. Bij ons kostte de keuring 400 euro dacht ik (gehele huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
route99 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:12:
[...]
Mee eens. Dat weet de TS inmiddels.
[...]
Niet mee eens. Als nergens in die slaapkamer er een temperatuur is waar het dauwpunt bereikt wordt, zal dit bij dezelfde luchtvochtigheid in de slaapkamer niet gebeuren.
[...]
Enige?
Als er geen probleem meer is na het aanpakken van de koudebrug, dan kan het wel nog steeds beter zijn om beter te ventileren, mits dat helpt, maar het hangt altijd samen met de vocht balans is dat appartement. Zijn andere kamers warmer en heerst daar ook veel vocht, maar condenseert het nog niet, dan zal het vocht naar de slaapkamer gaan, die kouder is (immers geen verwarming aan) en daar op de dan nieuwe, koudste plek condenseren. Daar heb je hem dan... de nieuwe koudebrug.

Ergo: Er is een totaal oplossing nodig.
Het is raadzaam om de situatie dus echt goed in kaart brengen om te voorkomen dat het condensatie probleem naar een ander punt verhuist. De slaapkamer verwarmen lost vast wel het probleem op, maar je creëert een andere probleem als mensen niet graag met de verwarming aan slapen. Er is een echt definitieve oplossing nodig en niet een maskerende oplossing, die niet door de bewoners gedragen kan worden (vervelend slapen op warme slaapkamer) of je kostentechnisch gezien liever anders oplost.

Nog een keer terug gelezen:

[...]

Dat past wel bij het beeld dat ik tracht te schetsen. Een v/d oplossingen is dus zoveel in de rest v/h appartement ventileren dat het resterende vocht daarvan niet meer op de slaapkamer kan condenseren.
Als je niets verandert dan ga je dat vocht uit de andere kamers nooit verhinderen om in de slaapkamer te gaan condenseren, het is er nl zonder verwarming aan altijd wat koeler. Je vochtbalans in je hele appartement staat in de winter op een te kritisch niveau.
Als je vocht blijft toevoegen(door te ademen) en niet ventileert zal dat vocht altijd ergens neerslaan als de maximale capaciteit om vocht op te nemen van die lucht bij de heersende temperatuur overschreden wordt.

Dat heeft niets met een koude brug te maken, die heeft alleen invloed op waar het vocht neerslaat.
Dat zal in de winter bij lagere temperaturen eerder gebeuren dan in de zomer.

Als je me niet geloofd laat dan maar een een pannetje water koken in een afgesloten ruimte, uiteindelijk zal dan ergens het vocht neer gaan slaan als de lucht verzadigt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ben(V) schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:24:
[...]Als je me niet geloofd laat dan maar een een pannetje water koken in een afgesloten ruimte, uiteindelijk zal dan ergens het vocht neer gaan slaan als de lucht verzadigt raakt.
Dit geloof ik wel.

Maar: De TS schreef dat de ramen aan de straatzijde dicht zaten. ik heb aangenomen, mss was dat fout... |:( dat de bewoner toch wel de slaapkamerdeur open heeft die dus in open verbinding met de rest van het appartement staat.
Het hele appartement is bevloerd met dezelfde doorlopende beton. Er zit vloerverwarming overal, enkel niet in de slaapkamer, daar hangt een radiator.
Op basis van deze quote neem ik aan dat de rest van het appartement in de winter warmer is dan de probleem slaapkamer.
Lucht die warmer is kan meer vocht bevatten dus wat @Proton_ al schreef... . er treedt convectie op:
Proton_ in "Condensprobleem op appartementsvloer"
Convectie wordt dus door zowel temperatuur- als vochtverschillen veroorzaakt,
Dat betekent dat de warme lucht naar de slaapkamer gaat en aangezien daar en kouder is kan de lucht daar minder vocht bevatten. En daar zit dus 1 koudebrug, de probleemvloer en die wordt dus vochtig.

Mss zit ik er volledig |:( naast maar met de kennis op dat gebied denk ik dat het correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja, jij neemt aan dat hij de slaapkamerdeur open laat en ik ga ervan uit dat die dicht zit.
Dat wordt ondersteund door het feit dat het in de slaapkamer kouder is.
Als de deur open was zou het vocht wegtrekken naar de warmere lucht in de rest van het appartement in plaats van op de vloer neerslaan.

En hij geeft aan dat er geen ventilatie is de ruimte, ergo een dichte deur, maar alleen TS kan het zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prsone
@Ben(V) @route99 De deur van de slaapkamer staat bijna altijd open, of op een kier. Ramen blijven altijd dicht 's nachts omwille van straatlawaai. In de winter 's morgens vroeg is er dan condens op de vloer (soms ook een beetje op de ramen). Door het raam dan open te zetten overdag verdwijnt de condens dan weer, afhankelijk van het klimaat buiten (als het bijvoorbeeld regenachtig is dan duurt het langer). Deze situatie komt dus alleen voor in de winter. In de zomer doet mijn huurder hetzelfde, ramen dicht 's nachts, en raam eens open om te verluchten overdag, en dan is er nooit condens.

Wat betreft de offertes voor de ventilatie heb ik nog wat verder zitten speuren. Want bedrijf 1 heeft een andere commerciele naam voor een toestel dat hier al vaak is besproken.

Bedrijf 1: Brink Sonair 3.0 - doet enkel aanvoer van verse lucht, volgens een aantal reviews zou het wel ok zijn om deze op de slaapkamer te hebben, aangezien het continue / monotone geluid
Bedrijf 2: Etp Otus - is gelijkaardig als een Südwind Ambientika, dus afwisselend pulsie / extractie, wisselt om de 70 seconden, volgens de leverancier niet hoorbaar, maar volgens sommige commentaren op tweakers kan dit onaangenaam zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@prsone Dank voor je toelichting, duidelijk verhaal. Past bij wat je "normaliter" verwacht tav wat eerder nog niet duidelijk genoeg beschreven was. Als er geen enkele ventilatie is en de deur gaat ook nog dicht dan krijgen veel mensen hoofdpijn, o.a. de CO2-waarden worden dan erg hoog, wat tot o.a. hoofdpijn kan leiden.

Je denkt dus aan een decentrale WTW? Je schreef al over "op tweakers" en daar bedoel je dit topic mee?
Met geluid op een slaapkamer raak je zelf al een heel belangrijk punt. Duurzaamheid (dus hoe lang gaat ie mee?) zou voor mij ook belangrijk zijn net als of er zgn. consumable kosten bij komen, denk aan of je wel/niet en hoe vaak dan bij een "ja" je per jaar een filter moet vervangen en hoe hoog dan die variable kosten zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 05-09-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:53
Even een domme aanvullende vraag: hoe warm maak jij het in je slaapkamer?

Als jij bijvoorbeeld slaapt met 16 graden en je hebt een koudebrug in je vloer zal die betonvloer inderdaad beslaan. Idem als je slaapt met 16 graden en je stookt niets overdag. In dat laatste geval zal die betonvloer gewoon stevig koud zijn, ook zonder eventuele koudebrug, omdat je onderburen immers inherent ook niet stoken.

Ofwel, kan het zijn dat jij gewoon graag koel slaapt en verder weinig stookt zodat de vloer nooit echt opwarmt? Niks mis mee als dat je voorkeur is, maar in dat geval is als een malle ventileren om je eigen ademvocht eruit te zuigen denk ik de enige optie.

Dat aannemende dat je niet extra wilt verwarmen, omdat je graag slaapt met 16 graden. Eventueel kun je wel proberen overdag te verwarmen zodat die vloer wellicht niet te ver afkoelt. Maar de warmtecapaciteit van een betonnen vloer kan pittig zijn.

Een andere optie is de vloer isoleren, maar dan beslaat het denk ik enkel meer op de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Armin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 06:56:
Even een domme aanvullende vraag: hoe warm maak jij het in je slaapkamer?
Als jij bijvoorbeeld slaapt met 16 graden .............
Hij slaapt er niet zelf..... :S
prsone schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:36:

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:53
route99 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:11:
[...]
Hij slaapt er niet zelf..... :S

[...]
Uitstekende correctie, maar dat maakt voor mijn punt natuurlijk niet uit. :+

Mijn punt is immers dat igv niet stoken bij een betonnen vloer, terwijl de ruimte eronder (kelder) ook niet gestookt wordt, inherent een erg koude vloer gaat geven waar vocht op zal neerslaan.

Ofwel, alvorens je iemand inhuurt om koudebruggen te onderzoeken, zou ik ook even kijken hoe warm de huurder het maakt.

Een koudebrug kun je aanpakken met vloerisolatie. Een koude kamer zelf niet, want dat condenseert gewoon de ruit.

• route99

route99

@Armin Als ik gebruik maak van wat er bekend is:
  • Geen slaapkamerraam open
  • De slaapkamerdeur staat meestal open
  • Op slaapkamer geen vloerverwarming, wel een radiator
  • Het plafond vd kelder is al geïsoleerd, is blijkbaar geen afdoende oplossing
  • Dat er beter geventileerd moet worden is bij de eigenaar geland en dat onderzoekt hij al, zie zijn reactie van 5-9 om 20:56.
Dan verwacht ik dat het op de slaapkamer de temperatuur wel wat lager is, maar met een open slaapkamerdeur is dat hooguit een paar graden lager. Ergo er lijkt me nog geen nieuwer inzicht te zijn en laten we dus de aanpak van de TS mbt ventileren/vocht aanpak geduld ig afwachten. Levert dat toch geen afdoende resultaat op dan is er imho meer onderzoek nodig om dit probleem aan te pakken.

Het aan de huurder overlaten qua temperatuur keuze levert geen duurzame oplossing op, de volgende huurder slaapt graag bij 20°C en dan is er vrijwel zeker geen probleem. De TS klinkt echt alsof hij een duurzame oplossing nastreeft. (y)

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 07-09-2023 13:24 ]

Pagina: 1