Advies nieuwe auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:27
@-Danny-123
Het is een misverstand dat je met een jonge auto met weinig kilometers weinig kosten zal hebben. Genoeg verhalen en ervaringen die het tegendeel bewijzen, merk en model zeggen veel meer over betrouwbaarheid. Dus een oudere auto met meer km's kan prima als het een goed merk is (vaak aziatisch).

Verder ben je 23 met 0 schadevrije jaren en rij je niet heel erg veel (vooral voor je werk). Je zit aan het begin van je carrière in de ICT en daar geven ze lease-auto's weg om mensen te trekken, dus best prima kans dat je over een x-aantal jaar een leaseauto kan krijgen.
Dus een lange termijns auto is niet heel realistisch lijkt mij, want je leven zal waarschijnlijk nog veel veranderen de komende jaren.

Mijn advies zou zijn om een betrouwbare aziaat te kopen, Toyota prius, Yaris, Corolla zijn prima auto's en voor rond de 10K kan je een prima exemplaar vinden. Mazda 2 is ook nog goed betaalbaar.
Gevoelsmatig zou ik ergens rond de 10K blijven, prima als eerste auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
ImprezaBrabo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:38:
Ik wist niet dat er bijtelling zat op een particuliere privé auto.
Het gaat om de reden waarom Tesla M3 uit ‘19 nog relatief duur zijn. Lezen is moeilijk zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
D-dark schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:07:
Hmm, een nieuwe Dacia Jogger is er vanaf 22700 euro.
Lijkt mij ruim en praktisch genoeg voor een eerste auto
Iemand van 23 in een Dacia? En dan ook nog een Jogger. Dat is een busje om gezinnen in te vervoeren. Mensen hier staan toch wel mijlenver van andere generaties af hier. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:55
Laatste gen Yaris is wel een erg leuke auto die goed met brandstof omspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
D-dark schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:07:
Hmm, een nieuwe Dacia Jogger is er vanaf 22700 euro.
Lijkt mij ruim en praktisch genoeg voor een eerste auto
Dude.. haha 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:21
koop lekker een toyota. een leuke hybrid yaris ofzo. 2de hands uiteraard. kost niet de wereld, en heb je verrekte veel (kwalitatief goede) auto voor je geld.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 08:38
In plaats van de Polestar PL zou je de Citroën eC4 kunnen overwegen. 300 euro per maand en flex optie zodat je na minimaal een jaar altijd wat anders kunt kiezen. Momenteel in het Private Lease topic de meest besproken aaaanbieding.Is natuurlijk een heel andere auto maar echt meer auto dan de veelgenoemde Yaris. Ook kun je dan gewoon schadevrije jaren opbouwen. Succes met je zoektocht!

[ Voor 11% gewijzigd door mrottjers op 30-08-2023 21:02 . Reden: Url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

t14wo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

Iemand van 23 in een Dacia? En dan ook nog een Jogger. Dat is een busje om gezinnen in te vervoeren. Mensen hier staan toch wel mijlenver van andere generaties af hier. :o
Niet iedereen is 'liefhebber'. En ook 'liefhebbers' verschillen, menig 'liefhebber' rijd in een merk waar ik me weinig bij voor kan stellen als 'liefhebber'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-09 20:31
Allen,

Dank jullie wel voor alle antwoorden nogmaals.

Even een kleine toelichting/vraagje vanuit mij:

Hoezo wordt er constant een auto aangeraden van 10-15k (bijv. Toyota yaris)? Zodat ik geld kan sparen? Voor wat? Een toekomstig huis, welk in mijn levensfase nog vrij ver in de toekomst zit 5+ jaar? Ik snap dat alle klein beetjes helpen, maar dan zit ik alleen maar compromis te sluiten voor mijn hele leven totdat ik een koopwoning heb.

Ik snap dat leasen onzekerheden met zich mee breng en daarom beter een 2e-hands kan halen, dit punt snap ik volledig.
Wat ik niet snap is waarom er constant aangeraden word om een goedkoper auto te halen, terwijl ik de financiële mogelijkheid heb om iets beters te halen. Wellicht niet het verstandigst, maar daarom even de toelichting, ik zoek geen alternatieven om geld te besparen als ik compromis moet sluiten.

Misschien heb ik ergens laten merken dat ik deze richting op wil, bij deze dan excuses.
Maar ik hoop dat jullie snappen dat als ik iets haal, ik tevreden wil zijn na de aankoop. Ik weet zeker dat met mijn originele beschrijving en eerdere beschrijving wat ik in een auto zie, een Toyota Yaris niet zal voldoen.

Kijk, de aanbeveling van de Citroën e-C4 is bijvoorbeeld iets waar ik even over na ga denken.

Nogmaals dit is niet om jullie advies en aanbevelingen af te kraken integendeel zelfs, maar om juist mijn standpunt duidelijk te maken wat ik nu zoek en in welke richting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De vraag die je niet beantwoord is waarom je een grotere auto nodig hebt.

Wat wel duidelijk is, de huizenmarkt is op hol geslagen en als je daarin mee wilt doen heb je een flinke buffer en een goed salaris nodig. En dat is voor steeds minder mensen weggelegd.

Je kans verkleinen door nu iets te kopen wat je niet nodig hebt zou niet handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-Danny-123 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:24:
Allen,

Hoezo wordt er constant een auto aangeraden van 10-15k (bijv. Toyota yaris)? Zodat ik geld kan sparen? Voor wat? Een toekomstig huis, welk in mijn levensfase nog vrij ver in de toekomst zit 5+ jaar? Ik snap dat alle klein beetjes helpen, maar dan zit ik alleen maar compromis te sluiten voor mijn hele leven totdat ik een koopwoning heb.

Ik snap dat leasen onzekerheden met zich mee breng en daarom beter een 2e-hands kan halen, dit punt snap ik volledig.
Wat ik niet snap is waarom er constant aangeraden word om een goedkoper auto te halen, terwijl ik de financiële mogelijkheid heb om iets beters te halen. Wellicht niet het verstandigst, maar daarom even de toelichting, ik zoek geen alternatieven om geld te besparen als ik compromis moet sluiten.

Misschien heb ik ergens laten merken dat ik deze richting op wil, bij deze dan excuses.
Maar ik hoop dat jullie snappen dat als ik iets haal, ik tevreden wil zijn na de aankoop. Ik weet zeker dat met mijn originele beschrijving en eerdere beschrijving wat ik in een auto zie, een Toyota Yaris niet zal voldoen.

Kijk, de aanbeveling van de Citroën e-C4 is bijvoorbeeld iets waar ik even over na ga denken.

Nogmaals dit is niet om jullie advies en aanbevelingen af te kraken integendeel zelfs, maar om juist mijn standpunt duidelijk te maken wat ik nu zoek en in welke richting.
Je zegt het zelf al toch 'niet het verstandigst', punt is dat het op gegeven moment eigenlijk weinig meer toevoegt om meer geld in een snel afschrijvend iets als een auto te stoppen. Daarom vragen veel mensen je naar waarom/wat precies de meerwaarde is die je zoekt.

Uiteindelijk mag je het helemaal zelf weten en snap het gerust hoor daar niet van. Rijd zelf in een tweedehands station van meer dan 20k zonder dat ik kinderen heb :P. Kijk natuurlijk niet helemaal in je portemonnee maar verschil is misschien wel dat ik 10 jaar ouder ben en die auto 'maar' 4 a 5 netto maand salarissen was. Stel het op z'n manier, dan zie je hoe bizar veel geld het is!

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 30-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:26
Ford Focus:
https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=5

Skoda kamiq: https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Toyota C-HR:
https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Verder zijn er genoeg creatieve manieren om de schenking van 10k buiten de boeken te houden.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Danny-123
GoldenSample schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Je zegt het zelf al toch 'niet het verstandigst', punt is dat het op gegeven moment eigenlijk weinig meer toevoegt om meer geld in een snel afschrijvend iets als een auto te stoppen. Daarom vragen veel mensen je naar waarom/wat precies de meerwaarde is die je zoekt.

Uiteindelijk mag je het helemaal zelf weten en snap het gerust hoor daar niet van. Rijd zelf in een 2e handsstation van meer dan 20k zonder dat ik kinderen heb :P
Inderdaad daarom ook de discussie, maar ik herinner me nooit dat ik de vraag voor de meest verstandigste goedkoopste keuze vroeg. Juist om welke optie beter is en/of er alternatieven zijn op basis van mijn wensen, daarom de verduidelijking dat het bij sommige reactie beetje richting de verkeerde pad opging.
Sethro schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:27:
De vraag die je niet beantwoord is waarom je een grotere auto nodig hebt.

Wat wel duidelijk is, de huizenmarkt is op hol geslagen en als je daarin mee wilt doen heb je een flinke buffer en een goed salaris nodig. En dat is voor steeds minder mensen weggelegd.

Je kans verkleinen door nu iets te kopen wat je niet nodig hebt zou niet handig zijn.
Zoals eerder vermeld gaat het puur om persoonlijke voorkeuren, ik heb de mogelijkheid en waarom niet. Ik heb volgens mij nooit aangegeven om binnenkort een huis te willen aanschaffen en heb dus ook nooit om rekening gevraagd daarmee, maar juist dat ik totaal geen plannen heb. Dankbaar dat mensen daar rekening voor mij houden, maar ik ben tevreden met hoeveel ik spaar en wat uitgeven vind ik volledig prima.

Nou weer even los van alles hierboven
Even een lijstje van de voordelen en nadelen:
Lease
- Veel onzekerheden voor in het leven, helemaal bij tijdelijke contracten en jonge leeftijd. Lage onzekerheid in maandelijkse kosten.
- Hoef geen spaargeld te gebruiken, maar spaar maandelijks minder op.
- Geen auto na termijn
- Geen/lagere mogelijkheid tot hypotheek (toch maar meegenomen, wellicht voor mensen die later de topic lezen)
- Maandelijkse kosten kunnen duurder uitkomen of juist goedkoper.
- Grotere schade moet je repareren.
- Vaste aantal KM's

2e-hands zonder lening.
- Spaargeld gebruiken, maar spaar maandelijks iets meer op.
- Minder onzekerheden voor in het leven, hogere onzekerheid in maandelijkse kosten en toekomstige afschrijving
- Auto in bezit
- Niet de nieuwste, maar een comfortabele en vrij luxe auto van 3-4 jaar oud is prima te doen.
- Maandelijkse kosten kunnen duurder uitkomen of juist goedkoper.
- Keuze in reparatie schade.
- Onbeperkt aantal KMs

Ik denk dat ik wel genoeg weet en aan de hand van deze punten een keuze kan gaan maken. Als mensen andere auto's hebben op basis van mijn wensen zou dat nog zeer wenselijk zijn, aangezien mijn kennis over verschillende auto's beperkt is.

EDIT: Wat puntjes toegevoegd. Kwam ook een goed website tegen hiervoor toevallig: https://www.consumentenbo...ease/auto-leasen-of-kopen

[ Voor 4% gewijzigd door -Danny-123 op 30-08-2023 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:18
Allen,

Ik ben hier vanochtend mee begonnen, met het adviseren voor iets goedkopers. Het zit zo: een grotere auto betekent dat je maandlasten flink hoger kunnen worden.

- hogere wegenbelasting
- meer benzineverbruik
- meer verzekeringspremie. Zeker bij je eerste auto. Dit is ook de reden waarom vaak geadviseerd wordt om met een oude goedkope auto te starten. Zo kan je schadevrije jaren opbouwen.
- Een hogere afschrijving.
- Hoe meer luxe en hoe duurder hoe meer er kapot kan en hoe duurder je kosten voor onderhoud.

Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt voor 1 hele grote forse maandlast. In de consumentengids staan regelmatig tabellen met autokosten. Koop er eens eentje en vergelijk wat je afgelopen tijd per maand echt hebt overgehouden en beoordeel dan of je het voor over hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 17:08
PP_Sound schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:54:
Nog niet genoemd in dit topic, een nieuwe Dacia Sandero op LPG.
Te koop voor ruim onder de 20k.
Dat doe je een 23 jarige toch niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:58
t14wo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

Jep, geef eerlijk toe dat er heel wat leukere en mooie opties zijn.
Misschien een ander uiterste.

Mijn eerste auto was een ouderwetse Subaru 2.0 Legacy sedan.
En vaak genoeg blij geweest met alle ruimte die erin was.

Maar het probleem waar je mee zit is dat een auto kopen 1 is.
Over een paar jaar genoeg gespaard hebben om je auto te vervangen deel 2 is.

En wegenbelasting, verzekering, onderhoud en benzine de kers op de taart zijn.

En dan kom je uit op alle compromissen.
- Goedkope blitse kleine nieuwe auto waar je niets mee kan.
- Een goede middenklasse 4 jaar met wat km op de teller.
- Een leaseauto waar je leenwaarde mee naar beneden keldert.
- Een blitse luxe auto van 7 jaar met wat km op de teller.
- Een leuke middenklasse van 7 oud met wat km op de teller waar je niet je gehele budget op stuk slaat en nog wat overhoud.

Dus ja, is niet moeders mooiste.
Maar de pluspunten
- Zuinig
- Ruim, pleur al je troep gewoon in de auto als je op vakantie gaat.
- Goedkoop
- Lage verzekering
- Lage motorrijtuigenbelasting
- Nieuw dus de komende jaren alleen standaardonderhoud.
- Wil je over een paar jaar wat beters dan verkoop je hem gewoon en krijgt er nog wat voor terug.
- Simpele techniek maar genoeg reserve onderdelen voor te vinden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 22:45
-Danny-123 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Inderdaad daarom ook de discussie, maar ik herinner me nooit dat ik de vraag voor de meest verstandigste goedkoopste keuze vroeg. Juist om welke optie beter is en/of er alternatieven zijn op basis van mijn wensen, daarom de verduidelijking dat het bij sommige reactie beetje richting de verkeerde pad opging.

[...]

Zoals eerder vermeld gaat het puur om persoonlijke voorkeuren, ik heb de mogelijkheid en waarom niet. Ik heb volgens mij nooit aangegeven om binnenkort een huis te willen aanschaffen en heb dus ook nooit om rekening gevraagd daarmee, maar juist dat ik totaal geen plannen heb. Dankbaar dat mensen daar rekening voor mij houden, maar ik ben tevreden met hoeveel ik spaar en wat uitgeven vind ik volledig prima.
Als je vragen stelt op een forum krijg je nu eenmaal ook reacties die misschien niet helemaal in je straatje passen zoals je het had bedacht. Daar kun je mee doen wat je wilt. Als ik het topic zo lees zijn er een paar mensen aan het trollen met Dacia's, maar voor de rest zijn het adviezen die voortkomen uit wat jaren levenservaring, we zijn allemaal 23 geweest, de één wat recenter dan de ander ;)

Waarom denk je dat je pa in een Tiquan van 2014 rijdt? Het geld om een nieuwere auto te kopen lijkt er zonder meer te zijn. Bekijk je eigen situatie eens vanuit een ander perspectief, hoe lang moet je werken om €22k te sparen? Ondanks dat je maandelijkse kosten nu nog laag zijn ga je daar lang over doen. Ga je al die tijd werken voor de heb van een auto? Dadelijk wil je vriendin 3 maanden naar Thailand, heb jij een dure auto staan, maar niet de luxe om onbetaald verlof te nemen.
Voor een huis geldt hetzelfde, ook al is het over 5 of 8 jaar, je hebt niet zo maar 10k gespaard. Je zult wel meer gaan verdienen, de kosten nemen alleen ook toe.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
-Danny-123 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Inderdaad daarom ook de discussie, maar ik herinner me nooit dat ik de vraag voor de meest verstandigste goedkoopste keuze vroeg.

[...]

Zoals eerder vermeld gaat het puur om persoonlijke voorkeuren, ik heb de mogelijkheid en waarom niet.
Veel Tweakers zijn al wat verder in hun leven en hebben wat meer ervaring in wat het leven je kan brengen, en nemen dat mee in het advies, vandaar.

Maar als je gewoon voor je 22k een leuke auto wil, zoek er gewoon een uit voor 22k en geniet ervan. Elk merk heeft z'n voor- en nadelen, z'n fanboys en haters. Ik zou gewoon lekker een Golf GTI kiezen. Dan kom je over een jaar of 3 maar terug voor verstandig advies ;)

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:55
mathy_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

Ik ben 33 en vond die nieuwe Sandero Stepway echt wel een leuk gebakje hoor. ik had hem best wel zakelijk willen leasen, heel erg bijtellings vriendelijk. helaas mocht dat niet.

Ik zou als TS wel over nadenken waar ie zijn geld aan uit geeft, ik heb altijd gespaard en prive een Daihatsu Sirion gereden die echt gigantisch ouwe lullen bak is, maar wel belachelijk betrouwbaar en goedkoop. Uiteindelijk nu dus ook een lease auto, en dat is de eerste week dat je hem hebt echt super leuk, maar na die week is het gewoon een auto van blik. (i30 station 1.5 t-gdi) was ook tevens de goedkoopste optie. volgende maand wordt ie geruild met een id3 uit 2021 die nog iets goedkoper is :)

Beter je geld bewaren voor mooie herinneringen maken op vakantie oid of als je ooit met je wederhelft een huis wilt kopen komt elke euro ook van pas.

Mocht ik nu weer een auto moeten kopen, zou ik iets grotere Aziaat nemen, dus geen Kia Picanto of Aygo, maar een stapje groter als Yaris hybride of i20 van pak een beet 5 jaar oud, die blijven door de benzine prijs ook redelijk waarde vast, en ga je niet huilen bij het tanken.

Huidige Yaris smoelt ook goed.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waar ik zelf altijd naar kijk, ongeacht in welke prijsklasse een occasion ook valt: zijn er veel van gemaakt, en is het een merk met lange trackrecord?
Een auto met hogere productieaantallen zal je langer kunnen voorzien van onderdelen en deze zullen door hogere vraag en productie dus waarschijnlijk goedkoper zijn. Dus lagere onderhoudskosten.

De Mazda 3 die je noemt is voldoende geproduceerd om nog een tijdje reserve onderdelen te kunnen krijgen voor een schappelijke prijs maar je weet van te voren dat een golf méér verkocht wordt en er langer onderdelen blijven bestaan (al dan niet van de sloop). Neem je iets als een Lancia of een ander merk dat hier nauwelijks wordt verkocht, weet je dat de beschikbaarheid van onderdelen minder zal zijn en daardoor mogelijk duurder. Of je moet terugvallen op een derde partij die onderdelen maakt van bedenkelijke kwaliteit.

@Waterbeesje rijdt met zijn gezinnetje in een VW Touran: erg comfortabele wagen en praktisch nodig om goed met zijn allen weg te kunnen, maar de auto voor woon-werkverkeer is een Skoda Fabia uit 2011 (goedkoop is in aanschaf en gebruik, zit redelijk, de ruimste B-segmenter). Daarmee is het niet het eind van de wereld als deze een kopstoot van een vrachtwagen krijgt, want ik heb het geld staan om direct een vervanger aan te schaffen, nog los van wat verzekeringen uitkeren. Praktische keuze.
Voor de ècht leuke kilometers staat er een Fiat Barchetta die een paar keer per jaar daglicht ziet... maar die zuipt, is onpraktisch en krijgt erg snel uitslag van water en pekel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 11:39
Wat van mijn takes hierop, mocht het nog helpen (dit is gewoon uit mijn eigen ervaring met 20 jaar verschillende auto's rijden).

1. Een auto is een kostenpost hoe je het ook wendt of keert, je verhoogt je maandelijkse lasten en economisch gezien een slechte investering gezien de afschrijving op autos behoorlijk hoog is.
2. Met dit in achtneming, raadt ik aan om eerst inzicht te krijgen hoe je die kosten p/m enigzins kan drukken. Maak een excel sheetje aan met daar in je totale verwachte kosten p/m hoeveel Kms je rijd x brandstof/electriciteit (formule voor EV kan je hier en hier zien) , wegenbelasting, verzekering, afschrijving vaste onderhoud. Hou rekening ermee dat verzekering regio en leeftijdsgebonden zijn premie onder de 24 jaar is fors hoger, en hoe "dikker" de auto des te hoger de premie wordt https://www.geld.nl/autov.../autoverzekering-leeftijd
3. Nu je dit inzichtelijk hebt, kan je een redelijke basis vaststellen wat voor jou gebruik het meest economisch is. Neem in deze verwachting mee dat de accijnsverlaging op brandstof per 1 januari 2024 weer vervallen en dat gemiddelde prijs per liter benzine om en nabij de 2,50 euro gaat worden. https://www.telegraaf.nl/...jk-2-44-voor-liter-euro95
Stel je woon/werk op dagelijkse basis is 50 km per maand, dan zou je dus ook een PHEV kunnen overwegen of zelfs een EV, hierin moet je even uitzoeken wat de energie prijzen zijn van jou laadpalen in je buurt en waar je werkt (hier waar ik woon is het bijv. 0,61 per kWh ;( waar het bijv in overijssel de helft kost) kan je hier uitzoeken https://www.oplaadpalen.nl/. Met de hoeveelheid Kms die je maakt per jaar is een Hybride, PHEV of EV denk ik erg interessant Toyota Prius en Hyundai Ioniq zijn 1 van de meest rendabele autos kwa verbruik.
4. Plezier in rijden is ook een factor, ik lees dat je al in een VW touran rijd en gewend bent, houd hier ook rekening mee, gezien duitse auto's vaak stugger/strakker geveerd zijn, wat mijn inziens heel geschikt is voor ons wegennet gezien die erg goed onderhouden is. Ik heb bijna altijd duitse auto's gereden met 1x uitstapje naar een franse auto, vond die vering en gehobbel maar helemaal niks na een jaar snel weer ingeruild voor een duitser al vond ik japanse autos zoals Hyundai ook prettig rijden.
5. Als je voor een jong occassion gaat, kijk goed naar de garantie die er wordt geboden, bijv Toyota bied een garantie van 5 jaar op alle modellen https://www.toyota.nl/toy...garantie/fabrieksgarantie. En anders zou ik kijken naar een dealer die Bovag garantie erbij aanbied, dit heeft mij al zoveel malen geholpen in het eerste jaar van nieuwe waterpomp tot geheel nieuwe versnellingsbak, hiermee rij je in ieder geval zorgeloos het 1e jaar
Onderdelen beschikbaarheid is ook een ding, hoevaak ik al niet vrienden met een Alfa heb gehoord dat ze zoooo lang tot maanden moeten wachten op onderdelen omdat het helemaal uit Italie moet komen 8)7 (altijd het excuus van de garage). Is met VAG autos wel een stuk beter, gezien de merken onderling veelal dezelfde onderdelen gebruiken VW/Audi/Skoda en SEAT dus en ze het zo bij PON vandaan trekken.

Mijn 1e bak was trouwens ook een 15 jaar oude barrel, een Peugeot 106, maar ik was jong en wilde toch wat sportievers en nieuwers, na een jaar toch maar ingeruild voor een 3 jaar oude Seat Leon met forse bijbetaling, nooit teruggekeken dat ik er spijt van had, eerder spijt dat ik het niet eerder had gedaan was ook veel betrouwbaarder.
Ook ik kreeg toen adviezen neem voor je 1e auto een oude barrel, maar eerlijk waar ik vind dit maar een generalisered advies die zeker niet voor iedereen is weggelegd, als jij weet dat je goed met je geld om kan gaan, en elke maand netjes geld opzij kan zetten om weer een gezonde spaarpot te hebben zie ik het probleem niet, ja tuurlijk je pist letterlijk geld weg, maar je moet ook kunnen leven en niet geld hebben om het geld hebben.
Doe ook waar je gevoelsmatig ook tevreden en goed bij voelt.
Tuurlijk je bent velen malen zuiniger/bewuster van krasjes e.d. wat je bij een barrel niet hebt, dus extra laagje stress, so be it.
Ja het was zuur omdat door mn weinig rijervaring ik toen krasjes en deukjes reed, maar ook daar word je alleen maar een betere rijder van. Tegenwoordig is die kans een stuk kleiner met al die sensoren erop om deukjes te rijden.

Leasen is voor mij persoonlijk nooit een ding geweest, als ik iets heb moet het ook echt van mij zijn (hypotheek even buiten beschouwing gelaten), dan kan je ook veel makkelijker leukere velgjes of aanpassingen eraan doen. Ik ben er zelf niet van een extra last op mn schouders te hebben, als een soort schuld bij een instantie te hebben want je krijgt ook een BKR registratie wat weer invloed heeft als je ooit een hypotheek wil afsluiten, hou dit ook in gedachte https://www.hypotheker.nl...-een-hypotheek-afsluiten/
Ieder zijn ding natuurlijk, maar voor mij persoonlijk is dit nooit een optie geweest.

[ Voor 34% gewijzigd door Turismo op 31-08-2023 13:30 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
mathy_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

LOL, dat wil je eigenlijk niemand aandoen :X

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Allen,

Ongeacht of het een dure aanschaf, lease, of wat dan ook wordt, je weet nooit hoe het leven loopt en er zullen uitdagingen zijn, maar voor alles is een oplossing.

Met de leeftijd van TS studeerde ik nog, maar ik had wel 2 auto's, ondanks ik een studenten OV had, ik ging tijdens mijn studie op mezelf wonen en deed één auto weg. Vrienden en familie hadden gedeelde meningen, het was overbodig, te duur, maar sommige vonden het ook wel weer prima, omdat ik het wel op een rijtje had.

Ik had een huurhuis met mijn ex en ik wilde graag een nieuwe auto en nam een private lease, zonder clausules dat ik het contract kon ontbinden. Nadeel private lease was dat je zelf weinig mag veranderen/ aanpassen aan de wagen omdat die nooit echt van jou is, verder wel heel makkelijk met één totaalprijs zeg maar.

Na een paar jaar wilde we wel een huis kopen, die private lease was een behoorlijke belemmering op de maximale hypotheek. Ik heb toen mijn contract door iemand laten overnemen die nog een kleine twee jaar moest, was erg makkelijk en snel en ik was gelijk van het probleem af. Mijn ex had nog een auto en ik had er zelf ook nog een hobby auto, dus geen dagelijks vervoer auto, maar ik kon het wel effe overbruggen.
Ik had goed gespaard voor het huis en we hadden een huis gekocht en nog genoeg voor verbouwing etc. Ik had een nieuwe auto nodig en heb toen niet een private lease genomen maar een nieuwe gekocht. Helaas ging kort erna mijn relatie stuk en moest ik mijn ex uitkopen terwijl ik net een nieuwe auto had gekocht. De verbouwing van de badkamer moest dus even wachten helaas.

Ik kon wel zoals vele een oud/ tweedehands hok nemen dat prima zal voldoen, maar dat wilde ik niet. Het had me misschien wat problemen/ geld en stress bespaard, maar als nog was het mijn keuze.

Het moraal is dat je niet weet wat het leven je gaat brengen en je leeft je leven maar één keer, dus leef hem zoals jij het wil en kan.
Je hebt mensen die een klein appartementje hebben, een gehaktballetje eten etc. en daar genoegen mee hebben. Maar ik heb liever een volwaardig huis met alle gemakken en eet graag een biefstukje, ik kan het nu betalen, dus waarom niet. Misschien klinkt het allemaal erg kort door de bocht, maar alle goedbedoelde adviezen zijn prima, maar uiteindelijk doe je toch wel wat je zelf wilt ;)

Ik zal je adviseren om een auto te leasen (private lease). Als jij denkt dat het in je financiële budget past, gewoon doen! Je hebt vaste kosten en alles is geregeld en in sommige gevallen kan je ook een deel van je schadevrije jaren meenemen/ opbouwen.
Nadeel is, dat de auto nooit echt van jou is.

Een auto kopen en dan zo jong mogelijk en een beetje een betrouwbaar merk/ type kan ook. Ik heb een auto nieuw gekocht en heb naast de onderhoud en standaard slijtagedingen (ruitenwissers en banden) geen extra kosten gehad. Veel merken bieden tegenwoordig langere garanties aan, dat zegt niet alleen iets over het merk, maar ook over het vertrouwen wat ze zelf hebben in hun techniek.

Bij kopen zijn de maandelijkse kosten wel hoog en je hebt geen zekerheid zoals bij een lease, maar als jij een auto leaset van 700 voor 60 maanden is dat 42K en is de auto nog steeds niet van jou.
Mijn auto was 37K + verzekering wegebelasting na 60 maanden 7K, plus onderhoud 2,5K is 46,5K, dagwaarde 20K = 26,5K aan kosten na 60 maanden.
Een korte simpele berekening en wellicht zal ik iets vergeten zijn. (geschat, want auto is 54 maanden oud)

Het type auto laat ik nog even in het midden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Danny-123
Goede dag allen,

Om toch een sluiting te geven aan mijn vraag. Na wat overwegingen en een aantal gesprekjes met mijn vader hebben we het volgende besloten. Om wat meer financiële zekerheid in het leven te geven, heb ik besloten om de Tiguan van mijn vader over te nemen.
Hij heeft zelf dan een 2e-hands VW UP aangeschaft omdat hij toch maar korte afstanden moet voor werk (8-10 km of zo) tijdens slecht weer waar hij niet wil fietsen.

De tiguan zal ik dan een jaartje/anderhalf jaartje rijden, totdat ik meer zekerheid heb in mijn toekomst qua werk etc. en dan inruilen voor wellicht een private lease of een wat luxere en jongere auto.

Ik wil graag iedereen bedanken die mij te woord heeft gestaan en geholpen. Hopelijk dat iemand anders hier ook wat aan heeft, welk in dezelfde situatie zitten als ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@-Danny-123 Denk dat je daarmee een hele verstandige keuze hebt genomen. Zowel voor je ouders als voor jezelf. Met die Tiguan weet je wat je hebt (want onderhoudsverleden bekend) en zo'n auto is ondanks de leeftijd iets waar je prima mee voor de dag kunt komen.

Ik zie je vader ook al staan bij de garage: "Ik wil m'n Tiguan inruilen voor en Up". Meeste garages geven niet zo gek veel voor je dure grote auto als je een kleine goedkope auto komt kopen.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 11:39
-Danny-123 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:39:
Goede dag allen,

Om toch een sluiting te geven aan mijn vraag. Na wat overwegingen en een aantal gesprekjes met mijn vader hebben we het volgende besloten. Om wat meer financiële zekerheid in het leven te geven, heb ik besloten om de Tiguan van mijn vader over te nemen.
Hij heeft zelf dan een 2e-hands VW UP aangeschaft omdat hij toch maar korte afstanden moet voor werk (8-10 km of zo) tijdens slecht weer waar hij niet wil fietsen.

De tiguan zal ik dan een jaartje/anderhalf jaartje rijden, totdat ik meer zekerheid heb in mijn toekomst qua werk etc. en dan inruilen voor wellicht een private lease of een wat luxere en jongere auto.

Ik wil graag iedereen bedanken die mij te woord heeft gestaan en geholpen. Hopelijk dat iemand anders hier ook wat aan heeft, welk in dezelfde situatie zitten als ik.
Prima oplossing, voor je vader is dat ook een mooie uitkomst, want zo'n UP is hartstikke voordelig met rijden en verzekering, je kan daar zo 1:22 mee halen en dat op benzine :)

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissarion53
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
[quote]ID-College schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Oliebeurtjes en remvloeistof is niet duur, zeker niet voor een corsa. Ik vind 150 euro (en dan komt de rest er nog bij) best veel geld.. Je betaalt dus 1800 per jaar, en dan komt er nog verzekering en MRB bij.. Geen idee wat dat kost voor een corsa maar dat is best veel geld op jaarbasis voor zo'n klein ding. Ik zou het er niet voor over hebben iig :)

Wat een vreemde en onaardige reactie .. "zo'n klein ding". jij rijdt in een grote bedrijfs lease bak ? De Corsa is prima geschikt voor ons, 2 personen + hond, en brengt ons naar Limburg, met hond, rollator, hondenbuggy, en 2 koffers .. en rijdt dan 1 op 22. En 150 euro per maand is een absolute topprijs voor deze fijne en complete auto. Weer iemand die er blijkbaar geen kennis van heeft, en anderen probeert te kleineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vissarion53 schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:00:
[quote]ID-College schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Oliebeurtjes en remvloeistof is niet duur, zeker niet voor een corsa. Ik vind 150 euro (en dan komt de rest er nog bij) best veel geld.. Je betaalt dus 1800 per jaar, en dan komt er nog verzekering en MRB bij.. Geen idee wat dat kost voor een corsa maar dat is best veel geld op jaarbasis voor zo'n klein ding. Ik zou het er niet voor over hebben iig :)

Wat een vreemde en onaardige reactie .. "zo'n klein ding". jij rijdt in een grote bedrijfs lease bak ? De Corsa is prima geschikt voor ons, 2 personen + hond, en brengt ons naar Limburg, met hond, rollator, hondenbuggy, en 2 koffers .. en rijdt dan 1 op 22. En 150 euro per maand is een absolute topprijs voor deze fijne en complete auto. Weer iemand die er blijkbaar geen kennis van heeft, en anderen probeert te kleineren.
Corsa is niet een hele grote auto, maar zal voor jou vast voldoende zijn. Voor 150 per maand incl onderhoud rijd je niet heel duur. Voor dat geld rijd je normaalgesproken een 108 of een Aygo, een klasse lager dan je Corsa.

En ja, in verhouding met een Astra, Golf, 308 of Prius is het idd ook "zo'n klein ding", maar dan red je het niet met 1800 per jaar, ook niet als je 'm koopt.

Meeste mensen hebben bij een Corsa nog dat oude kleine koekblikje uit de jaren 80 op het netvlies. We zijn alleen 40 jaar verder en alle auto's zijn groter en zwaarder geworden.
Pagina: 1 2 Laatste