Advies nieuwe auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:27
Goede dag allen,

Na 6 jaar in mijn vaders auto gereden te hebben is het tijd dat ik mijn (officiele) eerste auto neem op mijn naam. Nu heb ik niet veel verstand van auto's en zou ik advies echt waarderen. Ik heb natuurlijk wel zelf onderzoek gedaan naar een aantal opties.

Even wat achtergrondinformatie:
Zelf heb ik zo'n 6 jaar in mijn vaders auto gereden (VW Tiguan 2014) en ben ik een hele lange tijd auto bezorger geweest, dus wat betreft ervaring vind ik dat wel voldoende. Ik ga uit huis wonen en hij heeft de auto wel eens nodig.

- Momenteel 23 jaar en heb dus 0 schadevrije jaren opgespaard.
- Rij zo'n 10000 km per jaar wegens werk en af en toe een ritje ergens.
- Verdien momenteel zo'n 2500 euro netto p/m zonder vakantietoeslag en heb vaste kosten van zo'n 900 p/m (huur, verzekeringen, boodschappen), geen schulden.
- Ben vanplan minimum 5-6 jaar in te rijden en dan vervolgens verder te kijken.
- Tevens contract van 1 jaar omdat starter met mogelijkheid tot verlenging, ik werk in de ICT als netwerk infrastructuur engineer dus kans is klein dat ik zonder werk kom te zitten. (hoop ik)

Nou, wat voor auto zoek ik:
- (vrij) Jong en moderne auto, vind meeste hatchbacks altijd wel mooi uitzien.
- Altijd fan geweest van hoe de Polestar 2 eruit ziet, helaas ziet de prijs er wat minder mooi uit.
- Rij liefst automaat, maar schakel is ook goed.
- Verder geen voorkeuren qua motoren, elektrische of hybride. Echter, benzine prijzen zijn wel echt duur aan het worden.

Nu heb ik meerdere opties onderzocht, namelijk:

1. 2e-hands auto kopen op mij naam van zo'n 22500 euro. 10000 Cadeau van mijn ouders en 12500 uit eigen zak. Ik heb gekozen voor een bedrag van 22500 omdat ik dan toch nog een wat jongere auto krijg en ik daar toch wel meer fan van ben dan bijvoorbeeld de tiguan uit 2014. Iets meer uitgeven is geen probleem als daar een goede reden voor is. Dit betekent wel dat ik het volledig zelf moet financieren na aankoop. Ik zit dan te denken richting zo'n Honda civic of Mazda 3 uit ~2019 met zo'n 50-60k kilometers, heb ooit ergens gelezen dat Japanse auto's wel betrouwbaar zijn, maar dat de waarde van bijvoorbeeld de Mazda snel zakt.

2. Nieuw leasen, Gelijk jonge auto, geen hoofdpijn als toch iets stuk gaat, vaste kosten. Auto is dan niet eigendom van mij aan het einde van de termijn, dus in mijn ogen wat weggegooid geld eigenlijk. Denk dat ik wel zo'n ~700 p/m hiervoor over heb. (Om eerlijk te zijn geen idee, alles naast vaste kosten gaat bij mij toch de spaarpot in. Ik heb geen plannen om een huis te kopen binnen 5 jaar, wellicht een appartement huren in de toekomst voor 2 personen, maar dat is een ander onderwerp).

3. Ocassion leasen, 2e-hands verhaal maar dan verder hetzelfde als punt 2.

Nou is mijn vraag: Welke optie zouden jullie nemen en waarom? Heb ik iets over het oog gezien? Raad je iets anders aan? Hebben jullie wellicht tips welke auto een goede optie is? Bedankt voor alle reacties alvast! _/-\o_

Mis ik iets in mijn verhaal of zijn er vragen laat het me weten. Het is een lange stukje tekst, dus wellicht mis ik iets.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Kan je geen specifiek advies geven , rijd zelf een 17 jaar oud brik met 399500km op de teller, maar heb je enig idee wat een allrisk verzekering kost voor een minderjarige bestuurder zonder schadevrije jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
_JGC_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 00:51:
Kan je geen specifiek advies geven , rijd zelf een 17 jaar oud brik met 399500km op de teller, maar heb je enig idee wat een allrisk verzekering kost voor een minderjarige bestuurder zonder schadevrije jaren?
Hoi,

Ja, ik heb hier en daar wat rondgekeken, ik kom op zo'n ~120 euro p/m uit voor een allrisk verzekering. Dit betreft een allrisk verzekering voor een Honda Civic uit 2018. ~140 p/m voor een Mazda 3 uit 2019.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:02
Je zult hier waarschijnlijk weer veel adviezen krijgen dat je een oud barrel moet gaan rijden, want dat is goedkoop ervaring opdoen.

Ik heb het zelf ook anders gedaan. Gewoon gewerkt en gespaard en destijds een nieuwe B-segmenter gekocht. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Als je gewoon netjes rijdt zonder stoerdoenerij en een beetje ervaring hebt opgedaan in je ouders auto, kan dat ook prima. Het moment dat je je eigen nieuwe auto mag ophalen is een moment dat je altijd bij blijft.

Niet alles in het leven hoeft de verstandige keuze te zijn.

Dan de auto’s: ik vind zelf de Peugeot 308 T9 een heel leuke auto. Voor dat geld kan je een heel mooi aangekleed model wel gaan vinden met automaat en veel leuke opties die ‘m er knap uit laten zien. En je rijdt iets speciaals dat je niet zo heel veel ziet.

Veel succes en plezier met je keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je de ruimte echt nodig?

Ik ben altijd gecharmeerd van de Aygo. Rijdt goed, zit erg goed in elkaar en onderhoud is betaalbaar. Maandelijkse kosten zijn door lage gewicht en verbruik ook goed te overzien.

En met de kop eraf koop je er eentje tussen de 10-13k. En dat is dan bij de dealer en met garantie.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 30-08-2023 06:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:34
Wat vind je van een Tesla?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:16
2500 netto verdienen en dan 22.5k uitgeven aan een auto. Dat is uit balans. Ik zou beginnen met iets kleiners en goedkopers. Een beetje meer geld overhouden per maand is ook fijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:54

hbsJR

All rounder

TLDR; Maximaliseer niet de max van het kopen van een auto, zonde van je centen. De automarkt is nu een beetje raar waardoor je maximaal moet betalen van een auto. Mijn advies is om een auto voor max 15k te kopen en dan rest van het geld veilig zetten voor andere dingen :-)

Google eens op wat een lease constructie echt kost. Dan zie je dat je soms voor een auto 2 of 3x meer moet betalen. Ik reed vroeger en tegenwoordig al meer kilometers en dan zie je dat boven de 10.000 kilometer per jaar een lease constructie behoorlijk in de papieren gaat lopen.

Het stuk "ja maar, geen gedoe" vind ik zo'n suffe reden. Ondertussen kan ik afkloppen, ik heb Alfa Romeo, Ford en BMW gereden en nooit echt stevige kosten gehad. Enige waar je rekening mee moet houden is het jaarlijks onderhoud wat tussen de 500 / 1000 euro zit om hem veilig en goed op de weg te houden. Als je gewoon bij een goede partij een auto koopt dat ineens je deur op de grond ligt heel klein :-)

Een complete wild-card, een Mitsubishi ASX, aangezien het een beetje dezelfde type auto is: https://www.autowereld.nl...norama-38519563/foto.html

Tijdens de edit: https://www.autowereld.nl...-125pk-38452787/foto.html
https://www.autowereld.nl...ie-btw-38384574/foto.html

[ Voor 18% gewijzigd door hbsJR op 30-08-2023 07:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
aljooge schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:00:
2500 netto verdienen en dan 22.5k uitgeven aan een auto. Dat is uit balans. Ik zou beginnen met iets kleiners en goedkopers. Een beetje meer geld overhouden per maand is ook fijn.
Hij krijgt 10k van z’n ouders. Fijn voor hem toch? Kosten zijn juist lager als je voor die 10k een jongere auto kiest ipv een ouder duurder model.

Je kan voor 22,5k een 5 serie van 10 jaar oud kopen. Dát is hoogst onverstandig met zijn inkomen. Maar 22,5k aan een Mazda 3 uitgeven vind ik juist slim. Zeker als je graag een mooie auto wilt.

@-Danny-123, kijk heel goed naar private leasedeals. Omdat je jong bent, is privé verzekeren enorm duur! Zeker als je een schade rijdt. Private lease heb je dat gedoe niet en betaal je gewoon 1 totaalprijs, of je nou 23 of 43 jaar bent. Ik zou dus uitkijken naar een mooie private lease in jouw geval. Zodra je ouder bent en meer inkomen hebt zou ik daar nooit meer voor kiezen. Want ik blijf van mening: als je iets wilt hebben, moet je ervoor sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Laatst online: 06-05 15:59
Waarvan 10.000 cadeau, en 1600 per maand is niet genoeg overhouden?

Kijk even naar tweedehands Polestar 2 van de Polestar/Volvo dealer. Goedkoopste zijn 40k en dat zijn keurige auto’s met lage kilometerstanden, <50.000 km.

Dan heb je een bedrag van 17.500 te financieren, doe je dat over vier jaar is dat 400 per maand met rente.

Wat de verzekering duurder wordt voor een Polestar 2 kan je verrekenen met de MRB van een brandstofauto.

Daarnaast wordt de verzekering snel minder door je leeftijd en schadevrije jaren.

Wel oppassen voor de scheve gezichten. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Harry Nak op 30-08-2023 08:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik kan je financiële situatie niet overzien, maar wil je nog lang blijven huren?

Wil je binnenkort mogelijk gaan samenwonen?

22.5K is een lap geld die je mogelijk snel beter kunt besteden dan aan een auto. Ik zou de goedkoopste B-segmenter zoeken met CarPlay/Android Auto aan boord en airco.

Zoiets: https://www.onwezenodijk....v.b-o.adp.cruise-c.camera

Ford, dus rijdt goed, ramvol met opties, lage km-stand.

En maar 15K, dus je houdt flink wat geld in je zak.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Houd er trouwens rekening mee dat die 10K die je ouders geven officieel een schenking is waar belasting over betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Koop gewoon een hatchback en klaar. Met de km's die je maakt zou ik ook niet 22.000 euro uitgeven aan een electrische occasion. Dan valt de benzine nog best mee. Een nieuwe benzine zou ik even niet doen, omdat het wel allemaal richting electrisch gaat (en best snel).

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 30-08-2023 07:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-05 10:14

paularts

Paulux !!!!!!

Ik zit dan te denken richting zo'n Honda civic of Mazda 3 uit ~2019 met zo'n 50-60k kilometers
waarom dan niet? "Ik zit dan te denken richting zo'n Honda civic of Mazda 3 uit ~2014 met zo'n 100-120k kilometers"

helft van het geld, gaat prima nog 4-5 jaar mee

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:30
_JGC_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:33:
Houd er trouwens rekening mee dat die 10K die je ouders geven officieel een schenking is waar belasting over betaald moet worden.
Ouders mogen aan hun kind een eenmalige belastingvrije schenking doen tot € 28.947, die hoeft niet per sé aan een woning oid. te worden uitgegeven maar mag vrij worden uitgegeven door de ontvanger. Dus jaarlijks mag het tot 6k, eenmalig tot bijna 29k.

En anders je ouders het lekker laten splitsen, dus 5K in december en 5K in januari.

Bron: https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissarion53
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
Jammer dat er zowel van TS als bij reacties van die ongefundeerde opmerkingen staan over private lease. PL werkt prima, als je niet al teveel kilometers per jaar rijdt, en een niet al te grote auto wil. Maar ja .. een grote auto kost ook veel als je 'm koopt. De onzin over 'aan het einde v.d. lease inleveren, dan heb je niets', heb ik al zo vaak ontkracht . .wat je er niet instopte, krijg je idd. niet terug. Ik heb al mijn 2e PL auto. Nu een Corsa. ik betaal 150 eur per maand (dat heet in mijn contract huur) voor een Cora 120 jaar editie, prijs > 20K. Het contract is voor 5 jaar (10.000 km per jaar): ik betaal dus 9000 euro voor de Corsa in 5 jaar. Met alle regeringsmaatregelen is dat, denk ik, veel minder dan de afschrijving, en daarna . .is het probleem voor de lease maatschappij. De Corsa heeft 1 nadeel, hij is gevoelig voor sporing. Hij is al 2 x uitgelijnd, uiteraard zonder kosten voor mij. Bekijk PL eens zonder alle foute vooroordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-05 14:57
Met het oog op de toekomst zou ik optie 2 en 3 niet doen, tenminste als je ooit een huis wilt kopen.
Een auto privé leasen kan gevolgen hebben voor het afsluiten van een hypotheek of een andere lening. Een private leasecontract wordt gezien als een betalingsverplichting voor de lange termijn. De meeste private leasemaatschappijen registreren je leasecontract daarom bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Koop wat je met eigen middelen kunt betalen is mijn advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-05 15:14
Vissarion53 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:02:
Jammer dat er zowel van TS als bij reacties van die ongefundeerde opmerkingen staan over private lease. PL werkt prima, als je niet al teveel kilometers per jaar rijdt, en een niet al te grote auto wil. Maar ja .. een grote auto kost ook veel als je 'm koopt. De onzin over 'aan het einde v.d. lease inleveren, dan heb je niets', heb ik al zo vaak ontkracht . .wat je er niet instopte, krijg je idd. niet terug. Ik heb al mijn 2e PL auto. Nu een Corsa. ik betaal 150 eur per maand (dat heet in mijn contract huur) voor een Cora 120 jaar editie, prijs > 20K. Het contract is voor 5 jaar (10.000 km per jaar): ik betaal dus 9000 euro voor de Corsa in 5 jaar. Met alle regeringsmaatregelen is dat, denk ik, veel minder dan de afschrijving, en daarna . .is het probleem voor de lease maatschappij. De Corsa heeft 1 nadeel, hij is gevoelig voor sporing. Hij is al 2 x uitgelijnd, uiteraard zonder kosten voor mij. Bekijk PL eens zonder alle foute vooroordelen.
Jij mag in je handjes wrijven met je PL contract, maar dat is totaal niet in de buurt van wat de prijzen van PL zijn momenteel. Eerder 3x 150 euro per maand voor een Corsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 20:46
Je koopt nu een jonge auto van 5 jaar.
Over 5 jaar is het een 10 jaar oude auto inclusief de nodige afschrijving.

Kijk goed naar het type wat wat je wilt en wat een 10 jaar oude kost. Dan zie je een beetje wat je qua afschrijving kan verwachten, en of je het dit waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Justin schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Ouders mogen aan hun kind een eenmalige belastingvrije schenking doen tot € 28.947, die hoeft niet per sé aan een woning oid. te worden uitgegeven maar mag vrij worden uitgegeven door de ontvanger. Dus jaarlijks mag het tot 6k, eenmalig tot bijna 29k.

En anders je ouders het lekker laten splitsen, dus 5K in december en 5K in januari.

Klopt, die 28.947 is eenmalig. Met ouders die 10K voor een auto voor hun kind schuiven en zelf op 2500 euro bruto een nieuwe auto willen rijden gok ik dat die ouders in de toekomst ook nog wel gaan (moeten) schuiven voor een koopwoning. Dan is het jammer als je die vrijstelling al een keer gebruikt hebt voor 10K op een nieuwe auto.

Ik zou de schenking dan idd eerder splitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:32
Als je een auto koopt is het ontzettend belangrijk dat je voor jezelf een berekening gaat maken wat de auto op jaar basis kost en wat je binnen een bepaalde termijn (zeg 5 jaar) afschrijft zodat je een nieuwe kan kopen. Gebruik daar bijvoorbeeld https://www.anwb.nl/auto/autokosten voor en zoek dan via Independer een verzekering op en her calculeer die zoals ze het hebben gedaan in die berekening aangezien die ontzettend laag uit valt op jonge leeftijd. Mocht je rond kijken naar nieuwere autos dan zijn er een aantal modellen waar je heel bewust moet naar gaan kijken bij de aanschaf en ga altijd naar een dealer die bij de Bovag zit! Helaas is nieuwer niet altijd beter en door strenge emissie eisen is de betrouwbaarheid voor bepaalde modellen drastisch om laag gegaan. Neem nou de EcoBoost 1.0 van Ford net zoals de 1.2 PureTech van stellantis een distributie riem in de olie controleer altijd bij de verkoper of dit vervangen of gecheckt is. De distributie riemen van stellantis halen de ton niet eens maar veel erger nog is de EcoBoost 1.0 want deze is ontzettend veel werk om te vervangen en brengt veel kosten met zich mee. Check altijd bij de verkoper of dit pluis is! Verder is het ontzettend belangrijk dat alle beurtjes netjes zijn uitgevoerd en gedocumenteerd. Mist de auto een olie beurtje en is dit veel later uitgevoerd? Koop de auto dan niet hier ga je later oprecht last van krijgen. Verder mocht je een auto aangeschaft hebben laat dan sowieso 1x per jaar de olie verversen dit is ontzettend belangrijk zeker als je veel kortere afstanden rijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Puddi Puddin op 30-08-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
Probleem is alleen dat 22.5k voor een auto tegenwoordig niets is. Je kan daar niet eens een nieuwe auto voor kopen.
€150 per maand? Dat is te goedkoop. Wat is het addertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Met jouw inkomen zou ik niet tweedehands naar een jongere auto gaan kijken voor 22.5k. Dat is vragen om problemen, want als er een keer iets mis is ben je meteen een maandsalaris of twee kwijt.

Ik zou inzetten op de helft daarvan; rond de 10-12k heb je héle mooie luxewagens van een jaar of 10 oud. Die rijden beter en fijner dan een splinternieuwe Golf, en zijn veel betaalbaarder in onderhoud (minder bewegende delen).

Ja het is geen splinternieuwe auto, maar het is wel een slimmere keuze, zeker financieel gezien. De aanschafprijs kun je vast wel betalen, maar onderhoud en verzekering en wegenbelasting worden er niet goedkoper op als je jonger gaat zoeken.

Ik zou dus inzetten op een auto die vroeger heel duur is geweest maar nu een aantrekkelijke prijs heeft, en tegen de tijd dat je zelf een jaar of 5 schadevrij hebt gereden lekker die 72% korting pakken voor een nieuwe auto, dat scheelt je snel 2500 euro op die 5 jaar tijd die je weer in kunt leggen op een nieuwere auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 16:01
GioStyle schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Probleem is alleen dat 22.5k voor een auto tegenwoordig niets is. Je kan daar niet eens een nieuwe auto voor kopen.

[...]

150,- is idd wel erg goedkoop maar het zou 3 jaar geleden misschien kunnen. Wij hebben nu bijna 3 jaar een citigo EV als 2e auto via de dealer geleased, 5 jaar en 10k km voor net iets meer dan 200 pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 23:12
[...]

[...]

Hoe kom je daarbij? Dan kijk je toch echt verkeerd. Er is wel degelijk veel mooi spul te koop voor 22,5k. Voor veel minder koop je ook gewoon goede auto’s.

Ik ben het met je eens dat je voor 4-5k niet veel soeps meer koopt, maar alles richting de 10k zit zeker wel wat leuks tussen.

Ik zou eerst een kijken wat je voor 12.5k kan kopen. Aangezien je auto’s hebt gereden als
baan heb je wellicht ook de ervaring dat een auto uit 2010-2015 niet per definitie slechter rijdt dan een nieuwer model. Sterker nog, vaak zijn ze beter gemotoriseerd.

Overigens heb je een goede baan. Daar ga nog veel in groeien de komende jaren financieel gezien. Zou mij niets verbazen als er tzt een mooie lease auto bij komt kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 30-08-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
STIMPPYYY schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Hoe kom je daarbij? Dan kijk je toch echt verkeerd. Er is wel degelijk veel mooi spul te koop voor 22,5k. Voor veel minder koop je ook gewoon goede auto’s.
Nee hoor. Een aantal jaar geleden kocht je voor 22,5k een nieuwe VW Polo. Nu krijg je daar nog geen Toyota Aygo voor. Auto's zijn in mijn ogen niet meer (goed) betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 23:12
GioStyle schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Nee hoor. Een aantal jaar geleden kocht je voor 22,5k een nieuwe VW Polo. Nu krijg je daar nog geen Toyota Aygo voor. Auto's zijn in mijn ogen niet meer (goed) betaalbaar.
Je zegt dat voor 22,5k een auto niets is. Kijk even op marktplaats (bijvoorbeeld).

Dat auto’s, met name nieuw, te duur zijn ben ik het met je eens. In 2015 kocht ik een nieuwe Kia Picanto voor 9k (met airco :))

Grappige is dat elektrische auto’s sterk is prijs dalen en brandstof auto’s steeds duurder worden. Echter is dat wel een segment daarboven (vanaf 30k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Koop een auto die jij leuk vindt, als dat een Mazda 3 is en je kunt die betalen, prima toch.
Nu heb je nog de keuze voor een leuke auto, over pakweg 10 jaar ben je ook gebonden aan die praktische stationwagen ;).
Een auto is toch vooral gevoel, kan een auto nog zo goed zijn (Toyota bv) als het uiterlijk je niet aanstaat rijd je nog niet prettig.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 30-08-2023 09:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:51
Ik kan ook de Private lease aanraden. Mijn vriend had net een week zijn rijbewijs en reed daarna rond in een gloednieuwe Opel Karl. Helemaal in zijn nopjes met zo'n heerlijk klein wagentje dat prima te besturen is. Grote voordeel bij diverse aanbieders is dat ze toch niet naar je schadevrije jaren kijken.

Voor €350-400 p/m zou je toch al een aardige auto moeten kunnen rijden met 10k per jaar. Ik zou dit echt aanraden, zeker omdat de toekomst van mobiliteit zich steeds meer in nevelen begint te hullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43
Je moet je eerst een aantal dingen afvragen:
- Hoeveel waarde hecht je aan isolatie van de auto? Een goedkopere auto geeft meer omgevings/weg geluid dan een duurdere auto. Al zegt prijs niet alles, de honda Civic bijvoorbeeld ziet er leuk uit maar is enorm luidruchtig. Dat wordt muziek op standje gehoorschade of accepteren dat je alles van buiten hoort.
- hoeveel waarde hecht je aan het infotainment systeem, i.c.m. Android auto(of apple)? Ik ben zelf erg fan van infotainment systeem van seat/VW. Dat van Renault vond ik dan weer vreselijk. Ook hier komt weer eigen smaak naar voren. Zeker als je erg veel kilometers maakt is een fijn infotainment systeem ( vind ik dan ) erg belangrijk. Net als functies als adaptive cruisecontrol

Vervolgens moet je gewoon naar de dealer toe gaan en de auto's gaan proefrijden. Het komt natuurlijk niet 1 op 1 overeen omdat je in een splinternieuwe auto rijd, maar je krijgt wel een gevoel ( of hetzelfde doen bij meerdere 2ehands auto's )

10.000 kilometers is voor private lease overigens erg goed te doen. De prijzen zijn schappelijk en als je graag in een mooien nieuwe auto rijd zou ik dit (zelf) zeker doen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:47
Het duurste aan de auto zijn uiteindelijk onderhoud en vaste lasten. Wegenbelasting is hetzelfde voor jong of oud, onderhoud zeker niet. Met 22,5k budget koop je een hele degelijke auto zoals een hyundai ioniq waar je de komende 10 jaar heerlijk mee kan rijden en later met zonnestroom kan opladen. Wegenbelasting is tijdelijk nog 50% korting en over 1,5 jaar 25%, daarna volle mep.

Ik zou nog niet inzetten op een particuliere EV tenzij je thuis kan opladen. Laadpalen en tarieven zijn alles behalve transparant en betrouwbaar; soms betaal je 70 cent per kWh en kan je voor hetzelfde geld een 1 op 15 in een benzine suv rijden. De aanschafprijs van een EV is het dan niet waard.

Als je binnen nu en 4 a 5 jaar een huis wil kopen zou ik geen lease contract aangaan maar je privé geld in de auto steken.

[ Voor 7% gewijzigd door mathelicious op 30-08-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34

ThunderNet

Flits!

In jouw situatie, waar ik heel goed snap waar je zo nieuw mogelijk zou willen rijden. Een leuke auto met de kop eraf, van de merkdealer binnen een 'premium occasion' programma. Scheelt je gigantisch in aanschafkosten, maar voelt nog wel steeds als een frisse nieuwe auto.

140eur/maand verzekering lijkt mij behoorlijk stevig (ik betaal nu 30eur/maand op basis van 30.000km/jaar), maargoed ik ben dan ook wat ouder.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een (nieuwe) NIssan Micra gekocht (oud model dat opgevolgd werd door de hoekige Micra die er nu is, daarom was hij goedkoop) in 2017 voor dat bedrag. Ongeveer even groot als een Corsa.

Ok, ik heb dan wel ook beurtjes moeten betalen en een keer nieuwe banden, maar dat valt ook nog wel mee. Maar ik krijg er wel nog wat voor terug als ik die na 5 jaar zou inruilen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:18
Vergeet ook niet dat juist bij een wat duurdere, nieuwere auto die all-risk verzekering een flink potentieel "risico" is met zijn nul schadevrije jaren. Stel hij krijgt een schade in het eerste jaar, dan krijgt hij weliswaar een "nieuwe" auto terug van de verzekering, maar staat hij wel op -5 schadevrije jaren. Kijk maar eens wat die verzekering dan gaat kosten... Met wat pech kun je dan dus je nieuwe auto met flink verlies verkopen omdat je de premie niet meer op kunt brengen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodgerz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
uit balans? wat is hier uit balans dan? Of ben je jaloers dat deze jonge kerel al zo vroeg een dikkere bak kan rijden? En jij misschien ooit begonnen bent met een open kadedilac? >:)

Ben serieus benieuwd wat jij een normaal bedrag vind voor iemand met een netto salaris van 2500 euro....ben dan ook benieuwd wat voor auto er als keuze nog over blijft in deze tijd :)

veel andere opties zijn er ook niet voor een nieuwere auto zoals de poster zoekt. Dat begint gewoon bij 20K

Als je de formule hanteert van 10%, dan rijdt 70% in Nederland in een auto die boven budget is. (of lease, maar dan bezit je niks)

Sommige mensen hebben gewoon mega hoge vaste lasten, sommige daarentegen bijna niets.
Als je 1000 euro per maand kan sparen, kan je daar dus makkelijk die dure auto van rijden.
Niet iedereen heeft een huur of hypotheek van 1500e in de mnd.

Sowieso geen gekke insteek om nu nog te investeren in een goede benzine auto, mogelijk de laatste auto, en over 5 jaar zijn benzine occasions helemaal niet meer te betalen!! Tegen die tijd koop je helemaal niets meer voor je geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:54

hbsJR

All rounder

Hou er rekening mee dat een lease contract kan vallen onder een BKR, als je op korte termijn (binnen 5 jaar) een huis wil kopen dat dit gevolgen kan hebben. https://www.hypotheker.nl...-een-hypotheek-afsluiten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Wat ik nog in je verhaal mis is waar je over een paar jaar denkt te wonen en wat je daar aan kwijt denkt te zijn.
op een salaris van 50k/jaar kan je momenteel ~1100 euro hypotheek krijgen. een soortgelijk bedrag ga je ook kwijt zijn aan huur in de huisige markt. klap er wat (zorg)verzekeringen en (gemeente)belastingen bij, en meer dan de helft van je salaris staat dan al gereserveerd. 100euro/week aan boodschappen, en je hebt nog maar 500 euro over.
met een auto van 10k+22.5k klap je dat hele bedrag weg aan onderhoud/waardevermindering per maand... niet heel future proof(?)

als je 10k cadeau krijgt voor een eerste auto, koop iets (onder) de 10k en doe t daar even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

V.w.b. die schadevrije jaren, je kan blijkbaar schadevrije jaren overdragen van de ene persoon naar de andere.
Aangezien TS al 6 jaar (vermoedelijk schadevrij) rondrijdt, zou dit best kunnen schelen in zijn verzekering (en TCO).
Kan ik schadevrije jaren overdragen aan anderen?
De schadevrije jaren overdragen is maar in een beperkt aantal gevallen mogelijk. De verzekeringnemer kan de jaren overdragen aan iemand die op de polis staat aangetekend als één van de regelmatige bestuurders. In dat geval heeft de andere persoon ook daadwerkelijk bijgedragen aan het opbouwen van de schadevrije jaren. Een zoon of dochter een aantal jaren schenken is alleen mogelijk als ze op de polis staan aangetekend als regelmatige bestuurder. Bij het overdragen van schadevrije jaren aan je kind kan er geen splitsing van schadevrije jaren plaatsvinden.
https://www.alpina.nl/aut...aren%20over%20te%20dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:17
Met die bedragen dat je noemt 22500 euro rij je al een splinternieuwe 0 KM Toyota Aygo X de ENVY 1.0. Heel jong alles nieuw! Uit de garage.

Ik ben flink bezig om te sparen voor een Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje voor €27.000. Premium uitvoering met alle denkbare opties erop + 18-inch banden

Ik rij 9 jaar met een Toyota Aygo, met bouwjaar mei 2010, Airco, ABS, Lichtmetalen velgen en metallic lak en 5 deurs. Ik kocht deze op 12 december 2014 met 30.000KM op de teller voor €7.000 via Toyota dealer 1 zakelijk eigenaar voor mij en altijd dealer onderhouden. Ik heb bijna 200.000 KM ermee gereden sinds de aankoop. Ik heb hem altijd bij Toyota onderhouden met APK. De Aygo is heel betrouwbaar en nooit in die 9 jaar grote reparaties gehad of mij in de steek gelaten. Wat ik heel bijzonder aan vind:

Ik ga het vaakst heen:
• Duitsland
• België

Waar ik met de Aygo ook ben geweest:
• Polen
• Oostenrijk
• Zwitserland
• Frankrijk
• Luxemburg

Waar de Aygo ook goed voor is, in Duitsland als het moet haal ik 160KM per uur!

Mijn tweede optie is een Audi A1 vanaf €33.000 nieuw! Kaal en met alle optie ga je richting de €40.000/44.000

Met de Aygo X is nog eens zeer economisch rijden en goed voor je protomonnee! Let op: duurdere brandstof komt er aan!

Ik deed in augustus een proefrit met de Audi A1 en was ook erg zuinig te noemen en wat reed dat anders heel anders.

Je kan net als mijn neef een Toyota CH-R HYBRIDE 1.8 rijden. Hij kocht deze paar maanden terug voor €25.000 (na inruil Toyota Yaris 2011 €21.000) bouwjaar 2021 met jonge leeftijd en maar 14.000 KM op de teller in een keer betaald. Met veel opties erbij. Via Toyota dealer

Leasen zou ik persoonlijk nooit doen en waarom? Je betaald flink premie maar de auto wordt nooit van jouw

Ik kon een nieuwe Aygo leasen: Even berekend €300 per maand 3 jaar contract = €10.800. Nou dan heb ik liever mijn eigen auto veel economischer en goedkoper

[ Voor 67% gewijzigd door Van der Berg op 30-08-2023 11:18 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Ik zou ook een jonge tweedehands aanraden, nieuw kopen betaal je uiteindelijk best veel voor de eerste jaren / kilometers.

Private lease kost je op middellange termijn normaal meer dan zelf aankopen, die leasemaatschappijen zijn geen vzw's. Dat zou ik alleen overwegen als je de flexibiliteit wil om na een paar jaar te kunnen stoppen (bv. als de kans groot is dat je verandert naar een job met bedrijfswagen) of te kunnen wisselen van auto. Of als je de initiële aankoopkost wil spreiden, maar dat lijkt me hier niet aan de orde.

Ook niet enkel kijken naar de aankoopprijs maar ook de lopende kosten (verbruik kan best wel wat schelen, onderhoud waarbij "premium" merken gewoon duurder uitkomen)
In de prijsklasse zou ik niet aanraden om naar een tweedehands elektrische auto te kijken, met 10.000 km per jaar betaal je in verhouding best veel extra om elektrisch te kiezen maar win je per jaar weinig aan lagere energiekosten. En elektrische wagens van een paar jaar oud in die prijsklasse zijn ook niet de meest praktische qua laadsnelheid, batterijcapaciteit, dan moet je waarschijnlijk nog de kost van een laadpaal thuis meerekenen om niet afhankelijk te zijn van openbare laadpaaltarieven en beschikbaarheid,...

En zoals andere forum gebruikers ook al zeiden, beter niet het volle bedrag in 1 keer uitgeven aan de aankoopprijs, maar een deeltje apart zetten voor onverwachte onderhoudskosten die je altijd wel kan hebben (hopelijk pas na een paar jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Laatst online: 06-05 15:59
dyrc schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:05:
Wat ik nog in je verhaal mis is waar je over een paar jaar denkt te wonen en wat je daar aan kwijt denkt te zijn.
op een salaris van 50k/jaar kan je momenteel ~1100 euro hypotheek krijgen. een soortgelijk bedrag ga je ook kwijt zijn aan huur in de huisige markt. klap er wat (zorg)verzekeringen en (gemeente)belastingen bij, en meer dan de helft van je salaris staat dan al gereserveerd. 100euro/week aan boodschappen, en je hebt nog maar 500 euro over.
met een auto van 10k+22.5k klap je dat hele bedrag weg aan onderhoud/waardevermindering per maand... niet heel future proof(?)

als je 10k cadeau krijgt voor een eerste auto, koop iets (onder) de 10k en doe t daar even mee.
Klap even de openingspost, onzinnig verhaal dus.

Wat haal je onder de 10k wat voldoet aan de wensen van TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Harry Nak schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Klap even de openingspost, onzinnig verhaal dus.

Wat haal je onder de 10k wat voldoet aan de wensen van TS?
fair enough zn huidige huur van 900 over t hoofd gezien, dat scheelt dan 200 euro op mn verhaal.

wensen != haalbaar. ik probeer even een spiegeltje voor te houden. kan je boos worden maar onzinnig is t niet. en je kan je rijk rekenen dat je alle levenskosten voor 900/maand all inclusive aftikt, maar dan hoor ik (en half nederland met mij) graag hoe je dit doet.... (of hoe je denkt dat dit bedrag over een paar jaar gelijk blijft, waardoor de dure auto prima kan..)
aanschaf en bezit(upkeep) zijn niet hetzelfde probleem, maar horen wel bij elkaar.

haal een 2013+ audi a3 sportback, mooi op budget alles erop.

[ Voor 30% gewijzigd door dyrc op 30-08-2023 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
Sport_Life schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:11:
Koop een auto die jij leuk vindt, als dat een Mazda 3 is en je kunt die betalen, prima toch.
Nu heb je nog de keuze voor een leuke auto, over pakweg 10 jaar ben je ook gebonden aan die praktische stationwagen ;).
Een auto is toch vooral gevoel, kan een auto nog zo goed zijn (Toyota bv) als het uiterlijk je niet aanstaat rijd je nog niet prettig.
Dit eigenlijk.
Financieel is de verstandigste keuze een Aygo van tussen de 2 en 10 jaar oud. Goedkoop in verzekering, onderhoud en wegenbelasting. Alles daarboven is luxe en kies je op gevoel.

Een auto is voor de ene persoon een hobby, de ander puur een vervoersmiddel. Het is dus voor de meesten zoeken naar wat je ervoor wil uitgeven, wat het je waard is in vergelijking met andere dingen in het leven.

In jouw levensfase koos ik voor een nieuwe Polo GTI (van de baas dan weliswaar), toen er een hond en kind kwam voor een ID4. Per maand kostte die laatste richting de 1000 euro. Met de tweede op komst voor een Golf 7 station gekozen, prive. Met 10.000km per jaar en alles meegerekend (afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en benzine) kom ik ergens tussen de 350 en 400 per maand uit. De ID4 was de 600 per maand me niet meer waard, die 7200 per jaar geef ik nu liever uit aan andere dingen.

Succes met je keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissarion53
[...]

[...]

Geen, gewoon goed contract. Ik ben er dus blij mee. Toevallig zelfs net met 2 jaar verlengd. Maar .. voor de eerlijkheid .. zoals ik zei: de 150 is voor de auto, daar komt verzekering en belasting dus nog bij. Maar een Corsa is best duur in onderhoud zag ik. Elke 2 jaar b.v. remolie verversen, en uiteraard oliebeurtjes zowat op de minuut. Alleen .. gelukkig .. geen Stellantis motor met die bizarre constructie van een distributieriem in een oliebad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissarion53
hbsJR schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Hou er rekening mee dat een lease contract kan vallen onder een BKR, als je op korte termijn (binnen 5 jaar) een huis wil kopen dat dit gevolgen kan hebben. https://www.hypotheker.nl...-een-hypotheek-afsluiten/
Dat is uiteraard bekend. Maar als 70 jarige terminale kankerpatiënt is verhuizen voor mij niet echt een optie. Ook TS zie ik zich (nog) daarmee niet bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:17
Leasen is leuk misschien, maar je betaald en betaald uiteindelijk heb je niks in jouw bezit. Leasemaatschappij worden uiteindelijk rijker en rijker

Ik kon Leasen Aygo €300 per maand = 3 jaar contract = €10.800! Zelfs als je een tweedehands Aygo koop rij je al veel goedkoper.

In mijn eigen Aygo:
• Wegenbelasting €21 per maand
• De autoverzekering All-Risk €42,33 per maand
• Benzine is afhankelijk hoeveel liters maximaal 30L

Onderhoud ongeveeer om de 6 en de 12 maanden steeds bij de Toyota dealer.

Ik kom nooit aan die €300 per maand dat ze vragen

Ik heb liever mijn eigen auto in bezit.

Ik rij gemiddeld 22.500 KM per jaar.

[ Voor 49% gewijzigd door Van der Berg op 30-08-2023 11:46 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Vissarion53 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:15:
[...]

Geen, gewoon goed contract. Ik ben er dus blij mee. Toevallig zelfs net met 2 jaar verlengd. Maar .. voor de eerlijkheid .. zoals ik zei: de 150 is voor de auto, daar komt verzekering en belasting dus nog bij. Maar een Corsa is best duur in onderhoud zag ik. Elke 2 jaar b.v. remolie verversen, en uiteraard oliebeurtjes zowat op de minuut. Alleen .. gelukkig .. geen Stellantis motor met die bizarre constructie van een distributieriem in een oliebad.
Elke auto moet om de twee jaar de remvloeistof laten vervangen. Dat heeft te maken met dat er na verloop van tijd vocht in het vloeistof kan komen, waardoor de remming niet meer gegarandeerd is. Heeft niets specifiek met de Corsa te maken.

Ja, en ik was in de veronderstelling dat private lease inclusief verzekering en motorrijtuigenbelasting is. Dus die €150 is eigenlijk puur voor de afschrijving en onderhoud. Dan is het niet meer zo interessant, ik zit rond de €200 per maand met een dealeronderhouden Audi A1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:10
Tja, als ik zelf uit 3 opties kan kiezen en bij slechts één van die opties krijg ik 10.000 euro cadeau, dan wist ik het wel.

Mits je er natuurlijk verder geen bezwaren tegen hebt om zo'n groot cadeau van je ouders te ontvangen en die het ook kunnen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 13:29
Een van de grootste nadelen van private lease is dat dit een BKR-registratie is en dus invloed heeft op wat je eventueel qua hypotheek kan lenen bij de aankoop van een huis. Als TS gaat huren, maar wel binnen de termijn van de private lease een huis wil kopen, is private lease een erg slechte keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Vissarion53 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:15:
[...]

Oliebeurtjes en remvloeistof is niet duur, zeker niet voor een corsa. Ik vind 150 euro (en dan komt de rest er nog bij) best veel geld.. Je betaalt dus 1800 per jaar, en dan komt er nog verzekering en MRB bij.. Geen idee wat dat kost voor een corsa maar dat is best veel geld op jaarbasis voor zo'n klein ding. Ik zou het er niet voor over hebben iig :)

@TS: Ik zou btw 22,5k met jouw salaris niet uitgeven. Ik heb zelf een auto die iets duurder was, maar mijn salaris ligt wel een stukje hoger dan het jouwe. Vaak heb je met een grotere auto ook wat hogere kosten.. En auto's schrijven als een gek af, dus veel geld verdampt ook.. Zou iets lager gaan zitten, dan heb je een prima auto'tje voor een leuk bedrag.. Rond de 15k oid..

[ Voor 16% gewijzigd door ID-College op 30-08-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Zou ik het aanraden een auto voor 22.5k te kopen in jouw situatie? Nee, je kunt in deze fase van je leven beter iets goedkopers rijden en het geld stoppen in een woning of een leuke reis oid.

Mocht je toch een dikke bak willen rijden voor dat bedrag kun je een Mercedes-Benz C350e overwegen. Veel auto voor het geld, en past prima in het budget. Houd er wel rekening mee dat je ook Mercedes onderhoudsprijzen op je dak krijgt. Een (bijna) nieuwe Aygo ofzo zou ik zelf nooit kopen, dan liever een iets oudere auto met meer comfort. Maar dat is puur een mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:26:
Leasen is leuk misschien, maar je betaald en betaald uiteindelijk heb je niks in jouw bezit. Leasemaatschappij worden uiteindelijk rijker en rijker

Ik kon Leasen Aygo €300 per maand = 3 jaar contract = €10.800! Zelfs als je een tweedehands Aygo koop rij je al veel goedkoper.

In mijn eigen Aygo:
• Wegenbelasting €21 per maand
• De autoverzekering All-Risk €42,33 per maand
• Benzine is afhankelijk hoeveel liters maximaal 30L

Onderhoud ongeveeer om de 6 en de 12 maanden steeds bij de Toyota dealer.

Ik kom nooit aan die €300 per maand dat ze vragen

Ik heb liever mijn eigen auto in bezit.

Ik rij gemiddeld 22.500 KM per jaar.
toon volledige bericht
Drogredenen.

Je moet ook afschrijving meenemen in je kostenoverzicht.

Koop met eigen geld een auto van 20k; is na 5 jaar nog maar 10k waard: Nog 10k waarde over.
Lease een auto voor 2k per jaar. Na 5 jaar 10k aan kosten. Had 20k op de bank. Dus nu nog 10k waarde over.

Nu is bovenstaande met fictieve bedragen die precies op elkaar aansluiten. In de werkelijke wereld hangt het van de situatie af wat voordeliger is. En dat is eigenlijk op voorhand niet goed te bepalen.

Maar klakkeloos lease wegzetten als onzinnig en duur klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Dank jullie wel voor jullie advies en aanbevelingen qua auto's. Het heeft mij een hoop inzicht gegeven in wat te verwachten valt.

Daarentegen, Ik lees veel reacties over het aanschaffen van een huis in combinatie met een hypotheek. Ik heb hier de komende 5 jaar geen plannen voor, mijn vriendin is nog studente voor zo'n 3 jaar en de eerste twee jaar na haar studie is er ook geen gezamenlijk huis aankoop in de planning. Wij zijn wel van plan om samen over 3 jaar een appartement te huren à la 1500 per maand of zo, maar dan zijn wij ook al 3-4 jaar verder en verdien ik hopelijk geen 2500 meer.

Ik lees ook veel advies over het aankopen van een oudere auto rond de ~10k wat voor jonge auto kan ik daar voor halen wat geen toyota Aygo is (wat ik persoonlijk echt een lelijke auto vind) of een VW polo die al helemaal kapot is gereden? Ik zoek niet perce een grote auto, maar het mag wel qua paketten en uitstraling wat luxe en modern zijn, vind ik.
Zelf heb ik bijvoorbeeld in een VW Taigo R 2022 gereden voor werk en die is qua interieur toch wel wat ik in mijn ogen noem modern en luxe. Zoiets zoek ik. Daarnaast natuurlijk is gereden in de Polestar 2 ook wat ik qua uiterlijk en interieur mooi vind en qua uiterlijk is zo'n Mercedes A klasse wel een mooie, daarom de keuze voor een Mazda 3 of iets in die richting.

Ook kan ik natuurlijk ouder gaan kijken, maar letop dat ik 5 jaar met die auto ga doen. Kan dan wel 2014 kijken, maar tegen die tijd is de auto dan wel weer 14-15 jaar oud en zo'n 50000-60000 km verder en wie weet wat het met zich mee brengt qua andere kosten.

Tevens het is niet dat ik na het aankoop (of lease) van een auto geen spaargeld meer over heb. Zelf heb ik dan nog zo'n 10k spaargeld naast de 12.5k die ik ga uitgeven en komt maandelijks wat bij (zo'n 1400 momenteel).

Ik heb een bijvoorbeeld Polestar 2 LRSM PL overwogen met alle pakketten en dat kost zo'n 850 euro p/m voor 5 jaar (of 800 voor 6), mijn vader zegt dat het niet zo wijs was en daarom de 2e-hands aankoop keuze waardoor deze vraag/discussie is ontstaan. Nieuw kost die uiteraard 60k, dan bespaar ik 9k aan initiële kosten en alle mogelijk kosten achteraf zoals verzekering etc. Auto is dan uiteraard niet van mij, maar dan zijn we al wel 5 jaar verder en heb ik niet te maken met wat voor afschrijving dan ook. Prijs gaat dan wel ietsjes omhoog i.v.b met wegenbelasting :(

Ik zal nogmaals eens overwegen (ook samen met mijn vader) met de informatie en adviezen die ik hier heb opgedaan om samen de keuze te maken.
Lapa schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:37:
Tja, als ik zelf uit 3 opties kan kiezen en bij slechts één van die opties krijg ik 10.000 euro cadeau, dan wist ik het wel.

Mits je er natuurlijk verder geen bezwaren tegen hebt om zo'n groot cadeau van je ouders te ontvangen en die het ook kunnen missen.
Dat is enkel omdat ik geen aanschaf kan doen van 22.5k zonder 0 euro aan spaargeld over te houden, ze hebben het ook aangeboden voor een private lease maar omdat ik maandelijks genoeg verdien en overhoud, heb ik dat afgewezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je kunt een gloednieuwe auto kopen of leasen, een young occasion van zeg 5 jaar oud, eentje van 10 jaar oud.

Eentje van 10 jaar oud daarbij is van belang te weten in welke staat de auto verkeerd. Ik kocht er eentje met 220 duizend op de teller voor 3000 euro. Maar over drie jaar tijd had ik er ook 3000 euro aan onderhoud in zitten. En toen bleek dat de koplampen niet meer te polijsten waren, de remschijven niet nog eens afgedraaid konden worden, motorsteunen vervangen moesten worden was die economisch total los om door de APK heen te slepen.

Wat menigeen weg laat is de afschrijving op het totaalplaatje. Dat de afgelopen jaren zo knotsgek waren dat je zelfs meer kon krijgen voor je derdehandse auto kwam door de aanleverproblemen van nieuwe auto's. Een occasion van 10 jaar oud schrijft het minste af maar heeft mij wel 30 euro per maand aan afschrijving gekost. Eentje van 5 jaar oud op benzine gaat harder afschrijven aangezien de richting naar elektrisch is ingezet. Wie wil er in 2028 nog een 10 jaar oude ice auto rijden als de benzineprijs vrijwel enkel toeneemt? Dan kom je niet weg met 25/30 euro afschrijving.

En lease: ja het heeft invloed op je hypotheek. Maar als je een flex lease clausule opneemt kun je na 12 maanden maandelijks opzeggen ongeacht de reden (woning kopen, verlies van werk, echtscheiding, je noemt het) En dan is de leasemaatschappij verplicht die bkr codering eruit te halen. Dus dat is meer een tijdelijke blokkade.

Elektrisch is er zeker wat te halen voor jouw budget. Zelf zou ik een Nissan leaf en Renault Zoe oude stijl negeren. Goedkoop is duurkoop. De leaf heeft last van geen passieve koeling aan boord waardoor je beperkt bent in het aantal snellaadsessies. En Renault de oude stijl heeft enkel AC laden en geen DC laden. De ZE50 laad maar met 50 kW. Een Hyundai Ioniq is een keuze: zelfs met 28 kWh pack nog goed inzetbaar omdat ie sneller oplaad, gestroomlijnder is. Ook de Hyundai Kona / Kia eNiro zijn betrouwbaar en halen hun opgegeven bereik vaak het beste. Wil je Stellantis proberen kun je kiezen uit de Peugeot e208 / Corsa E of een slagje groter e2008 / mokka E / Citroën EC4. Of je gaat een Tesla model 3 proberen. In 2019 super populair door lage bijtelling.

Of je nu een hybride auto kiest die 1 op 20 rijdt of een elektrische auto die 15/16kWh verbruikt. Per saldo zit je dan op 5l per 100km = 10 euro. De oplaadkosten mogen dan zo duur uitvallen als 65 cent per kWh. Terwijl Tesla nu prijzen aanbied van 25 cent tot 35 cent bij openbare laadpalen. Kortom een elektrische auto rijden kan allang met hetzelfde budget als een benzine auto kost. Soms stunt een dealer zelfs met een private lease actie. Met 0 schadevrije jaren het overwegen waard. Met 150 all risk verzekering, 100 afschrijving en 50 onderhoud zit je ook op die 300 euro. Daarbij geldt voor 2025 nog een korting van 75% op de wegenbelasting. Sowieso is het afwachten hoe duur het gaat uitvallen. Met een nieuwe kabinet op komst is het afwachten of het uitgangspunt gaat zijn: baseert men het EV tarief op benzine, diesel of lpg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Drogredenen.

Je moet ook afschrijving meenemen in je kostenoverzicht.

Koop met eigen geld een auto van 20k; is na 5 jaar nog maar 10k waard: Nog 10k waarde over.
Lease een auto voor 2k per jaar. Na 5 jaar 10k aan kosten. Had 20k op de bank. Dus nu nog 10k waarde over.

Nu is bovenstaande met fictieve bedragen die precies op elkaar aansluiten. In de werkelijke wereld hangt het van de situatie af wat voordeliger is. En dat is eigenlijk op voorhand niet goed te bepalen.

Maar klakkeloos lease wegzetten als onzinnig en duur klopt gewoon niet.
Komt ook nog inflatie bij kijken. Voor zover ik weet hebben leasecontracten geen inflatiecorrectie (die van mij iig niet). Dus als je een leasecontract voor 5 jaar afsluit voor €300 per maand en de inflatie tijdens die 5 jaren is hoog, dan betaal je eigenlijk dus ook minder.

Daarnaast is ongepland onderhoud ook nog 'een ding'. Ik ben iig blij met mijn private lease Hyundai i20. Het kan vast voordeliger, maar ik rijd nu wel in een nieuwe auto waarbij mogelijke problemen niet mijn probleem zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
@Van der Berg Logisch als je nieuwe private lease met een occasion gaat vergelijken..
21 wegenbelasting
42 verzekering
30-50 onderhoud (hier zit natuurlijk de variabele factor van geluk)
142 afschrijving (na 5 jaar en 112.500 km is hij ongeveer nog 10k waard 18,5k - 10 = 8,5k in 5 jaar = gemiddeld 142 per maand).

Totaal 235-255. Zo groot is dat verschil dan niet meer met private lease, waarbij je helemaal geen risico meer hebt. Wie weet hoeveel de Aygo's over 5 jaar nog waard zijn als de benzine op 3 euro staat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002

elmo1

Kona Electric jan-2019

Kijk voor een Kona uit 2019 geleverd in NL. Hebben allemaal een nieuwe accu gekregen dus de accu zelf is vaak maar 2 jaar oud. Redelijk probleemloze auto en makkelijker voor 20000,- te verkrijgen let wel op dat je weet wat laad gedrag is geweest.
Met mijn 2019 kona met nieuwe accu van 2021 toen 75k vervangen en reeds 140k op teller. Rij ik nog probleemloos 450km op een lading indien nodig. Laad overigens bijna altijd tussen 20 en 80/90%.
In mijn beleving een toekomst bestendige keuze . Fijn zou wel zijn als je aan huis kan laden dat is wel handig.

Wegenbelasting voorlopig 0
Beurt 180 per jaar/15k km.
Verzekering = persoonlijk
Tot 7 jaar garantie mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door elmo1 op 30-08-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor een nieuwe kleine autos is PL zeker voor een beginnende bestuurder erg interessant. Voor grotere auto's was dat iig de laatste keer dat ik checkte al minder, en als je niet nieuw hoeft, wordt het ook een heel ander verhaal, en:
-Danny-123 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:56:
Ook kan ik natuurlijk ouder gaan kijken, maar letop dat ik 5 jaar met die auto ga doen. Kan dan wel 2014 kijken, maar tegen die tijd is de auto dan wel weer 14-15 jaar oud en zo'n 50000-60000 km verder en wie weet wat het met zich mee brengt qua andere kosten.
Ik ga je echt niet vertellen dat je maar een oud barrel moet rijden, want ik vind ook dat het er wel heel makkelijk het altijd op neerkomt door sommige. Maar ik denk ook dat je hier wel erg pessimistisch bent over een wat oudere auto. 5 jaar ermee doen is niks natuurlijk, en auto's kunnen echt wel wat kilometers maken. Uiteindelijk heb je bij een auto uit de fabrieksgarantie geen garanties, je kan zeker pech hebben met enorme onderhoudskosten. Tegelijk bij een auto van €22.5k is de afschrijving zeer waarschijnlijk ook erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

nu kan niemand ver in de toekomst kijken, maar ik verwacht toch dat over een jaar of 5, 6 de benzine- en dieselauto's een stuk minder populair zullen zijn omdat electrisch rijden heel hard gepromoot wordt.
Ik zou er dus voor kiezen om een auto te nemen die je over 6 jaar (bij wijze van spreken) zonder al te veel pijn naar de stort kan brengen. Want om nu 22,5k uit te geven voor een benzineauto waar je over 6 jaar nauwelijks nog iets voor terugkrijgt met een geschatte afstand van 10.000 kilometer per jaar... Dat zou echt jammer zijn.

Je zegt dat je in de ICT zit. Geen mogelijkheid voor een leaseauto? Dat neemt een heleboel zorgen weg :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Pietervs schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:31:
nu kan niemand ver in de toekomst kijken, maar ik verwacht toch dat over een jaar of 5, 6 de benzine- en dieselauto's een stuk minder populair zullen zijn omdat electrisch rijden heel hard gepromoot wordt.
Ik zou er dus voor kiezen om een auto te nemen die je over 6 jaar (bij wijze van spreken) zonder al te veel pijn naar de stort kan brengen. Want om nu 22,5k uit te geven voor een benzineauto waar je over 6 jaar nauwelijks nog iets voor terugkrijgt met een geschatte afstand van 10.000 kilometer per jaar... Dat zou echt jammer zijn.

Je zegt dat je in de ICT zit. Geen mogelijkheid voor een leaseauto? Dat neemt een heleboel zorgen weg :)
Als er iets is wat sneller afschrijft dan een benzineauto dan is het een EV wel. :D

Benzineauto's zijn juist nu populair, omdat het nog enigszins betaalbaar is. Kom maar terug met je EV in 2026 als je de volle mep motorrijtuigenbelasting mag betalen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 20:22
Niet per definitie advies maar ik heb als laatste jaars student een goedkope Fiat Grande Punto gekocht met de meest simpele 1.2 motor die er is.
Onderhoudshistorie is kloppend en hier rij ik al bijna 15.000km mee rond voor nog geen 500 euro aan onkosten.
APK is geen issue, en verbruik is respectabelste 5.8L/100km.
Verzekering en wegenbelasting zijn beide enkele tientjes.

De maandelijkse lasten wil ik voor een auto zo laag mogelijk houden zodat ik meer geld over hou om te sparen/beleggen.

MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
GioStyle schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

Als er iets is wat sneller afschrijft dan een benzineauto dan is het een EV wel. :D
Bron please?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Ik heb een bijvoorbeeld Polestar 2 LRSM PL overwogen met alle pakketten en dat kost zo'n 850 euro p/m voor 5 jaar (of 800 voor 6), mijn vader zegt dat het niet zo wijs was en daarom de 2e-hands aankoop keuze waardoor deze vraag/discussie is ontstaan. Nieuw kost die uiteraard 60k, dan bespaar ik 9k aan initiële kosten en alle mogelijk kosten achteraf zoals verzekering etc. Auto is dan uiteraard niet van mij, maar dan zijn we al wel 5 jaar verder en heb ik niet te maken met wat voor afschrijving dan ook. Prijs gaat dan wel ietsjes omhoog i.v.b met wegenbelasting :(
Ik ga verder niet in op alle opties en alles wat iedereen zegt, maar zo'n Mazda 3 of Honda Civic van een paar jaar oud zijn zo slecht nog niet.

Anyway, bovenstaande quote ik niet voor niets, maar zet dat aub uit je hoofd! En probeer het voor jezelf ook niet goed te praten/te beredeneren. Dan betaal je €48.000 in 5 jaar (excl laden) en naar 5 jaar heb niets. Dat is echt hele dikke kapitaalvernietiging, ik mag hopen dat je vader iets meer krachttermen heeft gebruikt dan "niet wijs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
[...]

Benzineauto's zijn juist nu populair, omdat het nog enigszins betaalbaar is. Kom maar terug met je EV in 2026 als je de volle mep motorrijtuigenbelasting mag betalen. :D
Kijkje genomen in de tweedehands markt? EV's met 1, 2 ton op de teller die gewoon nog voor nieuwe prijs weg gaan _/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:14
Thomas18GT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:01:
@Van der Berg Logisch als je nieuwe private lease met een occasion gaat vergelijken..
21 wegenbelasting
42 verzekering
30-50 onderhoud (hier zit natuurlijk de variabele factor van geluk)
142 afschrijving (na 5 jaar en 112.500 km is hij ongeveer nog 10k waard 18,5k - 10 = 8,5k in 5 jaar = gemiddeld 142 per maand).

Totaal 235-255. Zo groot is dat verschil dan niet meer met private lease, waarbij je helemaal geen risico meer hebt. Wie weet hoeveel de Aygo's over 5 jaar nog waard zijn als de benzine op 3 euro staat..
Vaak is alle lease van rond de €259 p/m ook maar 5000km per jaar rijden toegestaan.

Dus voor een A-segment auto die je zelf koopt ben je dan wellicht hetzelfde kwijt per maand.

Maar dan mag je wel b.v 20.000km per jaar rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Kijk eens naar een Tesla Model 3. In nog geen jaar tijd is het goedkoopste model met €10.000 in prijs verlaagd. Betekent dat je je EV al met 20% kan afschrijven in een jaar tijd.
Puddi Puddin schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Kijkje genomen in de tweedehands markt? EV's met 1, 2 ton op de teller die gewoon nog voor nieuwe prijs weg gaan _/-\o_ 8)7
Daar trapt toch niemand in? Ik bedoel, waarom zou je een Tesla Model 3 uit 2019 kopen met een ton op de teller, terwijl een nieuwe net zoveel kost…

[ Voor 28% gewijzigd door GioStyle op 30-08-2023 15:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 21:52
Als je je oprecht zorgen maakt over de kosten van een 'oudere' auto dan wil ik die zorgen graag wegnemen. Je TCO is hoe dan ook veel lager wanneer je een oudere auto koopt in vergelijking met een duurdere jonge auto. De afschrijving voor een jonge auto is simpelweg veel hoger dan dat de onderhoudskosten zullen zijn voor een oudere auto.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie (voldoende spaargeld en een gift van ouders) ook geen afgereden Aygo kopen. Tegelijkertijd zou ik ook niet het hele bedrag uitgeven. Je geeft aan een Mazda 3 mooi te vinden (begrijpelijk, erg mooie auto's). In jouw situatie had ik de middenweg gekozen. Mijn advies: kijk naar een Mazda 3 vanaf de facelift in 2016, met de 2.0L Skyactiv motor en een handbak. Automaten van Mazda zijn niet geweldig, en de handbakken daarentegen schakelen fantastisch. Kijk voor een NL exemplaar, en wees niet te bang voor een hogere kilometerstand. De auto kan dat prima hebben en doordat je maar 10k/jaar gaat rijden zal de afschrijving daarmee heel beperkt zijn. Dan rij je een prachtige Mazda en heb je een volle spaarpot.

Krijg je later spijt en wil je toch voor een duurdere auto gaan, dan doe je de Mazda voor praktisch hetzelfde bedrag weer van de hand, de afschrijving is namelijk heel beperkt. Andersom is ingewikkelder, want een dure auto schrijft sneller af.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 22:48
Even aanvullend op OosterF.

Een auto uit 2014 kan prima als je niet al te hoge kilometers hebt (daarmee doel ik op 350k +)
Ik heb zelf een Skoda Octavia uit 2014, gekocht in 2017. Het is dat een diesel voor ons niet langer nodig is en we wat nieuws willen, anders kon ik er nog rustig in verder rijden. Maar ik heb de auto gekocht op 170k en er nu 360k op zitten. Als ik de APK’s, 2x nieuwe banden en jaarlijkse beurt niet mee tel, heb ik er qua onderhoud nog geen 1500 euro aan hoeven besteden. Remblokken vervangen, een voorlampunit moest vervangen worden na een aanrijding en een chip tbv uitlaatsysteem.
Oh en recent een nieuwe turboslang dankzij een marter.
En in principe zou je kunnen beargumenteren dat een deel van die kosten toeval zijn en de remblokken gebruikelijk, net als de banden. Dus waar je rekening mee kunt houden op basis van je kilometers.

Auto’s gaan echt heel lang mee tegenwoordig. Zeker als je maar 10/15k per jaar rijdt, moet je niet schrikken van oudere auto’s met relatief weinig kilometers.

Aanvullend: uiteindelijk weet je het ook nooit zeker natuurlijk, ik zie ook vaak genoeg spiksplinternieuwe auto’s met pech langs de kant staan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Prosac op 30-08-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 22:48
GioStyle schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

[...]

Daar trapt toch niemand in? Ik bedoel, waarom zou je een Tesla Model 3 uit 2019 kopen met een ton op de teller, terwijl een nieuwe net zoveel kost…
Omdat je hem dan direct kan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Inderdaad, juist nu zijn ze populair. Ik wees er op dat ze over een jaar of 5, 6 waarschijnlijk een stuk minder populair zijn. Met als gevolg dat ze dan nauwelijks meer te verkopen zijn. Of ze moeten naar een opkoper ("wij kopen auto's").

En qua motorrijtuigenbelasting: ik denk dat de regering ook wel inziet dat het nogal raar is om eerst iedereen in een EV te duwen om ze daarna failliet te laten gaan op de belastingen erover. Ook de belangenorganisaties lopen daar nu al over te muiten. Dus ik maak me daar niet heel erg druk over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
ImprezaBrabo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Ik ga verder niet in op alle opties en alles wat iedereen zegt, maar zo'n Mazda 3 of Honda Civic van een paar jaar oud zijn zo slecht nog niet.

Anyway, bovenstaande quote ik niet voor niets, maar zet dat aub uit je hoofd! En probeer het voor jezelf ook niet goed te praten/te beredeneren. Dan betaal je €48.000 in 5 jaar (excl laden) en naar 5 jaar heb niets. Dat is echt hele dikke kapitaalvernietiging, ik mag hopen dat je vader iets meer krachttermen heeft gebruikt dan "niet wijs".
Er is een reden dat ik dat lease overweeg en daarmee doel ik niet specifiek op de polestar 2, maar voor het voorbeeld reken ik het zo uit. Stel ik lease een polestar 2 LRSM (oud model) voor 700 p/m (ondertussen opgezocht, een van de goedkopere prijzen) voor 5 jaar met alle pakketten erop en eraan, dan kom ik uit op zo'n 42000 (waarschijnlijk richting de 45000 i.v.b met wegenbelasting korting die weg gaat) terwijl een nieuwprijs ervan richting de 60000 zit. Auto aan het einde niet in mijn bezit maar ook niet verantwoordelijk voor de afschrijving ervan en verkoop.

Nou heb ik de keus ook voor een 2e-hands zoals je zei in dit geval een Mazda 3 (2019), de luxury uitvoering van de Mazda. Deze Kost gemiddeld zo'n 23000 euro voor een teller van 30000KM. Hiermee doe ik dan 5 jaar (zoals de polestar). Maandelijks moet ik dan volgens ANWB zo'n 490 aftikken (dit is met 70% no-claim) werkelijk ligt het bij mij dan gemiddeld rond de 520 over 5 jaar heen, dat komt neer om zo'n 31200. Waarvan ik volgens ANWB over 5 jaar nog maar een restwaarde heb van 12450. Het totale plaatje zou dan ongeveer 41700 zijn mocht ik de auto willen wegdoen na 5 jaar.

Conclusie is:
1. Ik moet een oudere (of goedkopere) auto gaan zoeken welk een goedkopere verzekering en/of lagere afschrijving heeft.
2. Ik moet langer met de Mazda of vergelijkbaar gaan doen.
3. Ik ga leasen.

Ik kan iets missen in mijn verhaal, maar dit is hoe het momenteel in mijn hoofd zit. Naar keus 1 gaat mijn voorkeur in ieder geval niet. Ik denk dat ik in mijn gevalletje toch richting de lease ga van een auto richting de 6 à 700 euro, tenzij iemand in de tussentijd nog valide redenen heeft waardoor ik weer aan het denken gezet word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

-Danny-123 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:45:

Nou heb ik de keus ook voor een 2e-hands zoals je zei in dit geval een Mazda 3 (2019), de luxury uitvoering van de Mazda. Deze Kost gemiddeld zo'n 23000 euro voor een teller van 30000KM. Hiermee doe ik dan 5 jaar (zoals de polestar). Maandelijks moet ik dan volgens ANWB zo'n 490 aftikken (dit is met 70% no-claim) werkelijk ligt het bij mij dan gemiddeld rond de 520 over 5 jaar heen, dat komt neer om zo'n 31200. Waarvan ik volgens ANWB over 5 jaar nog maar een restwaarde heb van 12450. Het totale plaatje zou dan ongeveer 41700 zijn mocht ik de auto willen wegdoen na 5 jaar.
de berekening is andersom: je hebt zo'n 31.200 euro aan kosten, waarna je de auto verkoopt voor 12.450 euro. Dus die komt niet bovenop de 31.200, maar gaat er vanaf. Daarmee komen de kosten niet op 41.700, maar op zo'n 19.000 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Pietervs schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

de berekening is andersom: je hebt zo'n 31.200 euro aan kosten, waarna je de auto verkoopt voor 12.450 euro. Dus die komt niet bovenop de 31.200, maar gaat er vanaf. Daarmee komen de kosten niet op 41.700, maar op zo'n 19.000 euro :)
Volgens mij neemt ANWB de aanschafprijs niet mee in de berekening? Want de totale kosten zullen dan 23000 + 31200 zijn - 12450 als ik het besluit te verkopen over 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mooie berekening, kruipt qua kosten dicht tegen elkaar.
Paar opmerkingen:
- Ik heb mijn kosten wel eens vergeleken met ANWB waar ik significant goedkoper uit was.
- Met een eigen auto ben je flexibeler cq. in 5 jaar kan veel veranderen.
Pietervs schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

60 x 520 = 31.200 onderhoud etc.
Aankoopkosten - restwaarde = 10.550
Totaal dus 41.750 dus berekening klopt.

Edit: oh lees net dat ANWB restwaarde / afschrijving ook meeneemt, dan is het hele verhaal anders inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 30-08-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
[...]

Er is een reden dat ik dat lease overweeg en daarmee doel ik niet specifiek op de polestar 2, maar voor het voorbeeld reken ik het zo uit. Stel ik lease een polestar 2 LRSM (oud model) voor 700 p/m (ondertussen opgezocht, een van de goedkopere prijzen) voor 5 jaar met alle pakketten erop en eraan, dan kom ik uit op zo'n 42000 (waarschijnlijk richting de 45000 i.v.b met wegenbelasting korting die weg gaat) terwijl een nieuwprijs ervan richting de 60000 zit. Auto aan het einde niet in mijn bezit maar ook niet verantwoordelijk voor de afschrijving ervan en verkoop.

Conclusie is:
1. Ik moet een oudere (of goedkopere) auto gaan zoeken welk een goedkopere verzekering en/of lagere afschrijving heeft.
3. Ik ga leasen.

Ik kan iets missen in mijn verhaal, maar dit is hoe het momenteel in mijn hoofd zit. Naar keus 1 gaat mijn voorkeur in ieder geval niet. Ik denk dat ik in mijn gevalletje toch richting de lease ga van een auto richting de 6 à 700 euro, tenzij iemand in de tussentijd nog valide redenen heeft waardoor ik weer aan het denken gezet word.
toon volledige bericht
En maak zo'n berekening dan nog eens met een nette Mazda van 8-10 jaar oud, met een tonnetje op de teller?

Zit in de kosten die ANWB aangeeft, de afschrijving nog niet meegeteld? Jouw berekening komt neer op 83,4 cent per km, dat lijkt me rijkelijk veel...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodgerz
dyrc schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:05:

2e hands auto's worden meer waard, niet minder.
As je nu een recente auto koopt, verkoop je die over 5 jr voor minimaal hetzelfde geld als dat je deze hebt aangekocht.
Effectief heb je dan alleen je verzekering en brandstof betaald.

Als ik nu dezelfde occasion zoek met dezelfde opties als ik zelf 1 jaar geleden heb gekocht, betaal ik nu minimaal 4K tot 6K meer en dan heeft dat nieuwere model op het totaal, niet eens de opties die ik nu wel heb.

2e voorbeeld, begin dit jaar een vrij nieuwe occassion gekocht voor de vrouw. Dezelfde auto met opties is nu niet eens meer te koop, maar wat nu het meest in de buurt komt is na 6mnd al minstens 5K duurder dan begin dit jaar. Dus duurder en minder opties.

Deze trend zal tot 2030 heel hard doorzetten. Je benzine wagen is straks goud waard!

jou stelregel is nog uit de jaren 90. Die tijd is echt voorbij. De poster maakt daarom denk geen verkeerde keus door nu een vrij nieuwe occasion te zoeken en daar dan vrij lang in kan blijven rijden en tevens het goedkoopste uit is (minder onderhoud bij een nieuwere auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Justin schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Hoe kom je aan die ~29K? Ik zou eerder denken aan 6K! Zie De Belastingdienst.

EDIT: Bovenstaande is voor jaarlijks, er is een eenmalige uitzondering. Voorwaarden voor de eenmalige schenking van ~29K:
De ontvanger is een kind van de schenker. Onder 'kind' verstaan wij ook een pleegkind of een stiefkind.
Het kind is op het moment van de schenking tussen de 18 en 40 jaar of heeft een partner tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee.
Het kind heeft niet eerder een verhoogde vrijstelling gebruikt voor een schenking van de ouder(s). Hiermee bedoelen we een belastingvrije schenking voor de eigen woning óf een belastingvrije schenking voor een dure studie óf een belastingvrije schenking voor een vrij te besteden doel.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodgerz
Van der Berg schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:27:
Met die bedragen dat je noemt 22500 euro rij je al een splinternieuwe 0 KM Toyota Aygo X de ENVY 1.0. Heel jong alles nieuw! Uit de garage.

Ik ben flink bezig om te sparen voor een Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje voor €27.000. Premium uitvoering met alle denkbare opties erop + 18-inch banden

Ik rij 9 jaar met een Toyota Aygo, met bouwjaar mei 2010, Airco, ABS, Lichtmetalen velgen en metallic lak en 5 deurs. Ik kocht deze op 12 december 2014 met 30.000KM op de teller voor €7.000 via Toyota dealer 1 zakelijk eigenaar voor mij en altijd dealer onderhouden. Ik heb bijna 200.000 KM ermee gereden sinds de aankoop. Ik heb hem altijd bij Toyota onderhouden met APK. De Aygo is heel betrouwbaar en nooit in die 9 jaar grote reparaties gehad of mij in de steek gelaten. Wat ik heel bijzonder aan vind:

Ik ga het vaakst heen:
• Duitsland
• België

Waar ik met de Aygo ook ben geweest:
• Polen
• Oostenrijk
• Zwitserland
• Frankrijk
• Luxemburg

Waar de Aygo ook goed voor is, in Duitsland als het moet haal ik 160KM per uur!

Mijn tweede optie is een Audi A1 vanaf €33.000 nieuw! Kaal en met alle optie ga je richting de €40.000/44.000

Met de Aygo X is nog eens zeer economisch rijden en goed voor je protomonnee! Let op: duurdere brandstof komt er aan!

Ik deed in augustus een proefrit met de Audi A1 en was ook erg zuinig te noemen en wat reed dat anders heel anders.

Je kan net als mijn neef een Toyota CH-R HYBRIDE 1.8 rijden. Hij kocht deze paar maanden terug voor €25.000 (na inruil Toyota Yaris 2011 €21.000) bouwjaar 2021 met jonge leeftijd en maar 14.000 KM op de teller in een keer betaald. Met veel opties erbij. Via Toyota dealer

Leasen zou ik persoonlijk nooit doen en waarom? Je betaald flink premie maar de auto wordt nooit van jouw

Ik kon een nieuwe Aygo leasen: Even berekend €300 per maand 3 jaar contract = €10.800. Nou dan heb ik liever mijn eigen auto veel economischer en goedkoper
toon volledige bericht
de Toyota Aygo X de ENVY 1.0..... noem je dat serieus een auto? dat is serieus appels met peren vergelijken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
Paar random opmerkingen:
  • Hoe ziet het sommetje eruit als je volgend jaar 20k gaat rijden? Ik snap dat het nu niet in de verwachting ligt, maar ander werk, relatie die veranderd, etc kan veel in het leven gebeuren
  • Ga je een eigen laadpaal kunnen plaatsen?
  • Hoe makkelijk kun je van het lease contract af? In relatie tot punt 1, het leven zit vol met verrassingen
  • Je zit pak 'm beet 2% van de komende 5 jaar in de auto, hoeveel van je inkomsten mag daar aan opgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodgerz
dyrc schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

fair enough zn huidige huur van 900 over t hoofd gezien, dat scheelt dan 200 euro op mn verhaal.

wensen != haalbaar. ik probeer even een spiegeltje voor te houden. kan je boos worden maar onzinnig is t niet. en je kan je rijk rekenen dat je alle levenskosten voor 900/maand all inclusive aftikt, maar dan hoor ik (en half nederland met mij) graag hoe je dit doet.... (of hoe je denkt dat dit bedrag over een paar jaar gelijk blijft, waardoor de dure auto prima kan..)
aanschaf en bezit(upkeep) zijn niet hetzelfde probleem, maar horen wel bij elkaar.

haal een 2013+ audi a3 sportback, mooi op budget alles erop.
juist zo'n 8P a3 is iets wat je niet moet willen hebben! Horror blokken
de 8V daarentegen wel! maar die kost weer 20k of meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CH4OS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Hoe kom je aan die ~29K? Ik zou eerder denken aan 6K! Zie De Belastingdienst.

EDIT: Bovenstaande is voor jaarlijks, er is een eenmalige uitzondering. Voorwaarden voor de eenmalige schenking van ~29K:

[...]
Dat zegt @Justin toch letterlijk, met dezelfde link er bij? :D

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FirePuma142 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:20:
[...]

Dat zegt @Justin toch letterlijk, met dezelfde link er bij? :D
Hence de edit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo

Conclusie is:
3. Ik ga leasen.

Ik heb ook de ANWB erbij gepakt, want er gaat iets mis. Je moet die restwaarde niet nogmaals er bij optellen en je moet geen dubbele afschrijving doen. ANWB houdt al rekening met afschrijving in die €520,- per maand.

Dus je betaalt €23.000 om de auto te kopen. Daarna heb je ongeveer €520 aan kosten per maand en na 5 jaar heb je een auto welke €12.500 waard is. Die kan je langer blijven rijden, inruilen of verkopen maar die mag je niet nogmaals bij de prijs optellen, die moet je er juist vanaf halen.

Overigens is Mazda 3 wel lastig, die is in 2019 naar een nieuw model gegaan. Dus als je echt dat model wil, dan zit je inderdaad aan 2019 vast. Je noemde ook een Honda Civic en deze is in 2016 naar een nieuw model gegaan, dus dan maakt het niet heel veel uit als de auto net wat ouder is.

Als je 10kkm per jaar gaat rijden en je wil er 5 jaar over doen, dan zou ik nu een auto zoeken van rond de 40kkm. Dan kan je hem voor de 100kkm de deur uit doen, dat is zo'n mentaal dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Lang verhaal kort is je vraag eigenlijk: Moet ik kopen of leasen?

Tja daar zijn al zoveel topics over geweest en is super persoonlijk. Soms heb je leuke (private) lease deals maar het heeft er vooral mee te maken hoeveel risico je wilt nemen en ergens vast aan zitten.

private lease heeft qua onderhoud laag risico maar weer hoger risico als je keer van je auto af wilt.
Het is gewoon heel persoonlijk dus ik zou er voor zelf over lezen

https://www.gaspedaal.nl/...LH48qyObcASEaAvQmEALw_wcB

Kijkende naar jouw situatie zou ik trouwens occasion ipv private lease aanbevelen :)

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2023 17:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
[...]

Kijk eens naar een Tesla Model 3. In nog geen jaar tijd is het goedkoopste model met €10.000 in prijs verlaagd. Betekent dat je je EV al met 20% kan afschrijven in een jaar tijd.

Ja want een benzineauto van 50k schrijft geen 20% af in het eerste jaar?

En zijn er ook nog andere EV's dan Tesla M3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Sethro schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:25:
[...]

Ja want een benzineauto van 50k schrijft geen 20% af in het eerste jaar?
Dat zal best, maar die 20% afschrijving van de Model 3 is bovenop de normale afschrijving, dus een extra afschrijving. Benzineauto’s worden niet meer goedkoper, terwijl EV’s juist goedkoper worden.

En aangezien Tesla qua beprijzing concurreert met de rest, zal de rest van de industrie daarop moeten reageren. De early adopters zullen extra moeten afschrijven, succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
GioStyle schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Dat zal best, maar die 20% afschrijving van de Model 3 is bovenop de normale afschrijving, dus een extra afschrijving. Benzineauto’s worden niet meer goedkoper, terwijl EV’s juist goedkoper worden.

En aangezien Tesla qua beprijzing concurreert met de rest, zal de rest van de industrie daarop moeten reageren. De early adapters zullen extra moeten afschrijven, succes ermee!
Early adopters :X

Ik heb net een nieuwe EV besteld. Mijn 4de. Denk niet meer dat je over early adopters kunt spreken. 10 jaar geleden misschien.

Overigens hebben die eerste 3 auto's nagenoeg niets afgeschreven. Bij elkaar ongeveer net zoveel als de 5 serie die ik ervoor had.

Om terug on-topic te gaan denk ik dat iedere EV nu brug te ver is voor TS. Of je doet concessies op bereik of laadsnelheid waardoor de auto in de toekomst minder goed verkoopbaar is, of je koopt iets flink boven budget.

Dan lijkt me nog steeds verstandiger om een goedkopere benzine te pakken die beetje leuk smoelt.

En er zijn altijd verhalen van mensen die een goede PL deal hebben gesloten en heel goedkoop uit zijn. Klinkt misschien beetje ouderwets maar zou lekker voor de eigen auto gaan. Dan is die van jou, kun je zelf bepalen wat je ermee doet en als je de auto zat bent ruil je hem weer in.

Je zal veelal goedkoper uit zijn dan met PL, er zullen vast voorbeelden zijn van mensen die iets goedkoper uit zijn, en er zijn ook massa's mensen die achteraf nog een dikke rekening krijgen en die hoor je nooit.

En als de auto die je op het oog hebt te duur is, dan kies je eentje die iets kleiner/goedkoper is. Dat scheelt niet alleen in aanschaf maar ook in lopende kosten, onderhoud en afschrijving.

Denk je rationeel; kom je bij een Aygo / 108 / C1 uit. Denk je Yolo; kom je denk ik snel bij een Tesla M3 uit. Of iets ertussen met een Mazda 3. Heb je wel de looks, niet de performance.

[ Voor 43% gewijzigd door Sethro op 30-08-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Lekker makkelijk als het zakelijk gaat. Zakelijk kan je er lekker winst mee maken. Ik heb het over consumenten.

[ Voor 24% gewijzigd door GioStyle op 30-08-2023 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
ik zit sommige reacties met verbazing te lezen:
- Een occasion van 22,5k is vragen om problemen? dat je dan zo 2 maandsalarissen aan onderhoud kwijt bent?
- 22,5k voor een auto is niets?
- een 10 jaar oude golf rijdt beter dan een nieuwe? LOL
- een nieuwe auto is duurder in onderhoud want meer bewegende delen?

Ga op basis van deze onzin geen beslissing nemen.

Ik merk dat je erg geneigd bent om een auto te leasen. Mijn mening is dat je dan vaste basis nodig hebt. Je bent nog erg jong dus jouw leven kan aan veranderingen onderhevig zijn.
- Nieuwe baan --> meer km's
- Nieuwe baan --> leaseauto?
- Vriendin + gezinsuitbreiding?
- Huis kopen?
- Arbeidsongeschikt raken?

Allemaal zaken waarbij ik niet vast zou willen zitten aan een PL van 60 maanden met max 10.000 km/jaar. Nu op mijn 50e niet, waarbij ik alles redelijk stabiel heb, en zeker op mijn 25e niet.

Je rekent enorm naar een PL toe, maar ik denk dat je veel beter een 10 jaar oude occasion voor de gekregen 10k kunt kopen. Koop iets speciaals! reserveer 2k voor de eerste beurt en om de auto fris te krijgen. Lekker de rest wegzetten voor een aankoop die geen waarde verliest. Wie weet wat je over 5 jaar moet meenemen voor een eigen huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Omdat je daar nog weinig bijtelling over betaalt?!

Zo moeilijk is het allemaal niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
MLLL schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:54:
[...]

Omdat je daar nog weinig bijtelling over betaalt?!

Zo moeilijk is het allemaal niet... :)
Geen verstand van bijtelling. Klopt het dat het 60 maanden op een auto staat ongeacht de eigenaar? Dus als je nu een M3 uit 2019 overneemt heb je nog ruim een jaartje lage bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 13:31
Hmm, een nieuwe Dacia Jogger is er vanaf 22700 euro.
Lijkt mij ruim en praktisch genoeg voor een eerste auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

GioStyle schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:59:
[...]

Geen verstand van bijtelling. Klopt het dat het 60 maanden op een auto staat ongeacht de eigenaar? Dus als je nu een M3 uit 2019 overneemt heb je nog ruim een jaartje lage bijtelling?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
Ik wist niet dat er bijtelling zat op een particuliere privé auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat ik in het verhaal mis:

Stel je koopt die Mazda 3 met 30 000 km op de teller voor €23 000. Je rijdt die 10 000 km per jaar. Dan staat er na 5 jaar rond de 80 000 km op. Afschrijving is dan ((23 000 - 12500) / 5 / 12 = 175) per maand.

Die machine is dan net ingereden, want met het kleinste beetje geluk, normaal rijgedrag en onderhoud loopt dat ding door naar de 250 000 km. Daarna komen er wel kosten zoals een koppeling en koppakking, tussendoor zijn misschien de remschijven een keer aan de beurt maar goed... bij 250 000 km heb je er 22 jaar in gereden met jouw jaarlijkse kilometertjes.
Realistischer: na 15 jaar slaat de roest er doorheen en moet je 'm opruimen. Heb je met dezelfde aanschaf wel de afschrijving van (23 000 / 15 / 12 = €127) per maand.
Dan slaat de afschrijving ineens een heel andere weg in. Scheelt €50 per maand; €600 per jaar dat je minder opzij hoeft te zetten voor vervanging.

Pak je een 12 jaar oude auto met 150 000 km op de teller voor €7 500, kun je nog 5 jaar doorrijden en kost je €125 per maand afschrijving. En die oudere auto heeft mogelijk een stukje ongunstiger verbruik. Wel goedkopere verzekering. Die zou je dan kunnen afwegen tegen elkaar. Met de goedkopere verzekering bouw je dus 'goedkoper' je no-claim op en daarna kun je weer zien. En houd je het geld op de spaarrekening.

Na die 5 jaar ben je 28 jaar oud en kriebelt het misschien voor kinderen en heb je ineens andere eisen aan een auto. Komen die resterende €12 500 van de spaarrekening ineens om de hoek kijken, die intussen mogelijk wat rente-opbouw hebben verzorgd.Naast wat je opzij zet voor het vervangen van de auto.

m.b.t. auto's heb ik het ook zo gedaan.
1e auto: VW Vento TD; bij aanschaf een 22 jaar oude diesel en reed 1:22. Kostenpost: €500 voor de koppeling en na 2,5 jaar afgevoerd wegens roest. Verzekering met weinig schadevrije jaren was nihil, want zo'n "barrel" verzeker je voor weinig. Reed geweldig trouwens (toen 60 000 km per jaar)
2e auto: VW Bora SDI; bij aanschaf een 15 jaar oude diesel en reed 1:24. Kostenposten nihil en na 5 jaar ingeruild wegens te klein. Verzekering was ietsjes duurder, maar niet noemenswaardig. Ook weer, want oud.
3e auto: VW Passat; bij aanschaf een 5 jaar oude diesel en reed 1:23. Kostenposten nihil en na 3 jaar ingeruild wegens te klein (probeer eens 3 kinderstoelen op de achterbank te krijgen!) Iets duurdere verzekering, maar al maximale no-claim. Best te overzien.
Nu naar volle tevredenheid een VW Touran, rijdt 1:19 benzine en was relatief weer ietsjes jonger bij aanschaf. No-claim zit maximaal, dus tientjeswerk aan verzekering.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Nog niet genoemd in dit topic, een nieuwe Dacia Sandero op LPG.
Te koop voor ruim onder de 20k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
GioStyle schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:42:
Lekker makkelijk als het zakelijk gaat. Zakelijk kan je er lekker winst mee maken. Ik heb het over consumenten.
Waar staat dat het zakelijk is?

En afschrijving = afschrijving. Of dat nu prive of zakelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
PP_Sound schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:54:
Nog niet genoemd in dit topic, een nieuwe Dacia Sandero op LPG.
Te koop voor ruim onder de 20k.
TS zoekt ook iets wat er een beetje uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

TS zoekt ook iets wat er een beetje uitziet.
Dan valt elke moderne auto af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
PP_Sound schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Dan valt elke moderne auto af.
Opa aan het woord….
Pagina: 1 2 Laatste