Upgrade PC +- €750,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Suplinatie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-02 16:44
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een upgrade in onderdelen voor mij pc
Ik ben op zoek naar een upgrade aan mijn game pc die ik 4 jaar geleden samengesteld heb.

mijn budget zit zo rond de 750 euro
Dit is een beetje afhankelijk van jullie advies over welke onderdelen het beste vervangen kunnen worden.

Ik heb destijds een witte pc samengesteld
De pc bevat op dit moment; AMD Ryzen 5 3600X, MSI B450 Tomahawk MAX, ASRock Radeon RX 5700 XT, NZXT H510, Corsair Vengeance RGB Pro, Kingston A2000 1TB, Corsair TX550M V2

Wat zoek ik?
Sinds de build van de pc heb ik wat problemen met de connectie tussen de videokaart en monitoren, er zijn verschillende mensen langs geweest voor uit te zoeken wat het probleem kon zijn echter helaas zonder het probleem helemaal te verhelpen, aangezien de pc nu ook al wat ouder begint te worden ben ik aan het denken de pc een upgrade te geven.
Is het slim een nieuw moederboard en videokaart aan de schaffen? waarbij ik zelf wel graag een moederboard met ingebouwd wifi wil. voor de videokaart ben ik aan het denken een model van 2021 zoals de Radeon RX 6700 XT.
Denken jullie dat dit een slimme upgrade is en dat dit mijn problemen mogelijk kan verhelpen? of hebben jullie andere surgesties?

extra info over het probleem met de pc: bij opstarten krijg ik een knipperend scherm van beide monitoren wanneer ik door het beveiliging scherm ben. wanneer ik de pc dan opnieuw opstart is dit probleem verholpen. Ook valt de pc zo af en toe vanzelf uit door het blauwe scherm te geven waarbij de pc vanzelf word uitgeschakeld. De stresstest laat geen problemen zien.

Alvast bedankt voor de hulp!
groetjes Bram

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom wil je een nieuw moederbord? Nergens voor nodig

Welke foutmelding krijg je bij blauw scherm? Kijkje eventlogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:46
-Is de bios van je moederbord up to date?
-Drivers van de GPU up to date?
-Wat gebeurt er wanneer je XMP van je ram uitschakelt? (welk ram is het precies?)

1 van deze 3 onderdelen is wellicht de boosdoener, waarbij ik neig naar het ram of de GPU.

Je moederbord is verder nog prima (als het niet defect is alleszins). Ik zou het niet vervangen. Upgrade naar een 5800X3D zou ideaal zijn.

De stap van een 5700XT naar 6700XT is eigenlijk niet groot genoeg. AMD gaat de komende dagen de 7700XT aankondigen, wellicht is die interessanter.

• Suplinatie
Ik zal dit weekend eens kijken of de bios en drivers up to date zijn. Dit is wel destijds gecontroleerd en loste het probleem niet op.
De xmp van de ram heb ik geen idee over of dit geprobeerd is en hoe dit moet maar ik ga het uitzoeken en proberen ! Merci voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Welk versienummer staat er op de sticker van “Corsair Vengeance RGB Pro” ?

• Suplinatie
Versie 4.32

• Suplinatie
Djarune schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:04:
Welk versienummer staat er op de sticker van “Corsair Vengeance RGB Pro” ?
Versie 4.32

• Djarune
:o daar heb je het probleem na al die tijd te pakken. Ryzen crasht op de meest vreemde manier met die kit.

Zijn Samsung revC die’s die enkel met Intel stabiel werken.

• Suplinatie
Djarune schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:05:
[...]

:o daar heb je het probleem na al die tijd te pakken. Ryzen crasht op de meest vreemde manier met die kit.

Zijn Samsung revC die’s die enkel met Intel stabiel werken.
Oke dat zou een relatief goedkope fix zijn!
Welke zou je me dan wel aanbevelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS lekker goedkoop.

Wil ie dezelfde RAM maar dan een exemplaar die wel stabiel werkt pak je uitvoering: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18. De Z betekent dat ze ryzen vriendelijk zijn.

Over v4.32 ellende…
Freezes bij UEFI
Heel veel issues met R7 3700x build
Extra geheugen erbij: geen beeld
Waarschijnlijk zijm er nog beel meer topic’s. Corsair Vengeance zonder Z is altijd een gevaarlijke keuze tenzij je een Intel hebt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:23

Dhrax

Prog Lord

Persoonlijk zou ik nu nog even helemaal niks doen en nog even doorsparen tot je de centen hebt om echt een upgrade te gaan doen. Alles wat je nu gaat kopen is het namelijk net niet, en dan meer in de zin van dat je upgrade maar marginaal sneller is dan wat je nu hebt.

Het probleem wat je nu hebt lijkt niet heel complex, zoek er iemand bij met verstand van zaken. Mocht het niet op te lossen zijn dan is het ook eigenlijk niet meer dan irritant. Het heeft geen invloed op de performance.

Doorsparen naar een 1200-1500 EUR en dan koop je een (Intel) systeem waar je ook echt wat aan hebt de komende jaren. Nu die 750 EUR erdoor jagen is echt zonde van het geld.

Just my 2 cents :)
Pagina: 1