Toon posts:

Extra geheugen erbij: geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:33
Mijn vraag:
Ik heb twee extra bankjes geheugen gekocht: uitvoering: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Ik had er al twee, dus pc uit, voeding uit, mezelf ontladen, twee bankjes erin totdat ik de klik hoorde, voeding aan, pc aan, alles draait, maar geen beeld
...

Relevante hardware die ik gebruik:
AMD 3700X
MSI MPG X570 Gaming Plus
Windows 11 (upgrade vanuit 10)
Corsair RM550x (2018) Zwart
AMD RX6700XT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Vooralsnog heb ik in het UEFI alleen het A-XMP profiel uit gezet, maar dit helpt niet.

Verder een beetje een noob op geheugenmogelijkheden. Tot voor kort was mijn idee: erbij stoppen en het werkt...

Ik hoor graag tips om eea uit te lopen.

Alle reacties

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb je de compatibiliteit gecheckt bij MSI? Heb je het bios geüpdatet?

Ik heb een MSI MPG X570 Gaming Edge met uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16, net iets andere varianten, maar werkt prima samen.

Wat gebeurt er als je alleen het nieuwe geheugen gebruikt? En wat als je de nieuwe repen één voor één test?

[Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 17-12-2022 17:50]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:17
Hebben ze wel dezelfde versienummers?

• BvZwolle
CodeCaster schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:49:
Heb je de compatibiliteit gecheckt bij MSI? Heb je het bios geüpdatet?

Ik heb een MSI MPG X570 Gaming Edge met uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16, net iets andere varianten, maar werkt prima samen.

Wat gebeurt er als je alleen het nieuwe geheugen gebruikt? En wat als je de nieuwe repen één voor één test?
Het is exact hetzelfde geheugen wat ik al heb, alleen 2x8 erbij, dus ik zou verwachten dat het moet lukken qua compatibiliteit.
Ik zal de boel eens opstarten met alleen de nieuwe bankjes gebruiken.
Zwennie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:49:
Hebben ze wel dezelfde versienummers?
Niet naar gekeken, maar zou dat een groot probleem zijn dan?

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:22
Van 2x 8gb 3600 Corsair (superstabiel) naar 4x (exact dezelfde) was een no-go op mijn destijds b450m steel legend.

Niet stabiel te krijgen, alle settings geprobeerd.

Daarna naar 2x 16gb g.skill gegaan dual rank, gelijk probleemloos weer.

• BvZwolle
Inmiddels alle combinaties van bankjes geprobeerd, maar blijkbaar werken de nieuwe (via V&A gekocht) helemaal niet.
Alle slots geprobeerd, maar helaas.
Hopelijk dat Corsair een soepele garantieregeling heeft, anders heb ik pech gehad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:24
Ander versienummer is andere geheugen IC. Mixen van RAM is een no go met Ryzen. Zelfs RAM van dezelfde versie maar andere batch kan al problemen geven.

Heb je steeds het BIOS gereset tijdens het testen van het RAM?

• BvZwolle
@Uszka nee dat heb ik niet gedaan. Ik zal even uitzoeken hoe dat werkt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Inmiddels alle combinaties van bankjes geprobeerd, maar blijkbaar werken de nieuwe (via V&A gekocht) helemaal niet.
Dan lijkt mij deels dat het aan de dimms zelf ligt als beide dimms ook weigeren in andere bankjes.

Ik kan mij een soortgelijk probleem herinneren bij mijn vorige AMD systeem maar dan met maar 2 dimms. In 1ste instantie had ik 2 x Corsair Dominator dimms per ongeluk in slot 2 en 4 gezet. Dit werkte prima totdat ik de Corsair Dominators ging vervangen voor G.Skill dimms. Notabene dimms speciaal voor AMD maar dit werkte dus niet totdat ik beide G.Skill dims in slot 1 en 3 heb gezet. Mede door die wetenschap ben ik maar verder niet gaan uitbreiden naar 4 dimms.

• BvZwolle

Inmiddels de JBAT1 pins gevonden. Stroom van de pc gehaald, paar keer op de power button gedrukt, met een schroevendraaier 10 seconden de pins met elkaar verbonden.
Stroom er weer op.
Maar helaas geen beeld.
De bankjes hebben wel stroom en kleuren mooi blauw. Maar verder helemaal niets.

Update: Daarna de twee nieuwe weer eruit gehaald, JBAT1 weer met elkaar verbonden en nu doet het systeem het wel weer.

[Voor 5% gewijzigd door BvZwolle op 17-12-2022 22:52]

• Uszka
Nu je modules toch regelmatig in je handen hebt; welk versienummer hebben beide kits?

• BvZwolle
Uszka schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:00:
Nu je modules toch regelmatig in je handen hebt; welk versienummer hebben beide kits?

[Afbeelding]
Ze hebben allebei V4.32

• Uszka
Het afvalputje van Samsung dies. Wat Corsair nergens anders stabiel onder kan brengen noemen ze 4.32. Verbaast mij niets dat het met 4 dimms niet wil. Met 2 mag je al van geluk spreken dat het met XMP aan stabiel draait op 3200.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee