• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:00
Geen matches
Timothy3000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:29:
Het klinkt een beetje als een offline MMO. Veel te doen, maar een goed verhaal of een main quest richting een endgame hoef je niet te verwachten. Gaat vooral om levelen en ontdekken.

Klopt dat wat?
Zoals bijna elke open wereld spel anders dan een Witcher/KCD of zo. Denk meer aan Skyrim of de moderne Zelda spellen.

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:49
Geen matches
Ricmaniac schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:41:
Je ziet nu ook op documents en/of recipies in je inventory of je de knowledge al hebt of niet zodat je ze veilig kan droppen of verkopen. Dit is ook nieuw volgens mij want is me de afgelopen dagen niet opgevallen toen ik juist bekeek of ik dingen veilig kon weggooien uit mijn inventory
Dat is zeker nieuw! Ze hebben ook de menu's iets aangepast, guides zit voortaan bij Others

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Geen matches
MrGizMo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Jawel maar was meer voor de zekerheid dat ik het vroeg.
Denk namelijk dat je best een paar goede games kan mislopen als je blijft vasthouden aan een "cijfer"
Nah vroeger had ik die mening wel gedeeld, alleen tegenwoordig is er een enorme Review cijfer inflatie gaande waardoor het helaas wel vaker klopt dat een game die "Maar" een 7.x scroort niet zo goed is. Een slag om de arm is dus zeker een goeie tactiek.
MrGizMo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:38:
Ahh ik zie je edit, veel plezier ;)
Thanks!

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Donstil
  • Niet online
Geen matches
Timothy3000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:29:
Het klinkt een beetje als een offline MMO. Veel te doen, maar een goed verhaal of een main quest richting een endgame hoef je niet te verwachten. Gaat vooral om levelen en ontdekken.

Klopt dat wat?
Dat is wel wat ik uit veel reviews haalde en wat mij dus juist deed besluiten de game te kopen.
Ik spoel in 90% van de games het verhaal altijd door, dus dat dit hier wat minder lijkt te zijn kan mij persoonlijk niet boeien :)

Ik zag bijvoorbeeld op MetaCritic deze en daar voelde ik wel wat voor:
As an open world game Crimson Desert feels like next gen, but lame story telling makes it feel quite hollow.

[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 23-03-2026 15:09 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Geen matches
mister_S schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Zoals bijna elke open wereld spel anders dan een Witcher/KCD of zo. Denk meer aan Skyrim of de moderne Zelda spellen.
nou... TW3 en KCD zijn juist heel erg story driven open wereld games. Uiteraard is er veel in de wereld te doen, maar de game draait uiteindelijk om de mainquest.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• MrGizMo
Geen matches
Donstil schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Nah vroeger had ik die mening wel gedeeld, alleen tegenwoordig is er een enorme Review cijfer inflatie gaande waardoor het helaas wel vaker klopt dat een game die "Maar" een 7.x scroort niet zo goed is. Een slag om de arm is dus zeker een goeie tactiek.

[...]

Thanks!
Blijft mooi om te zien dat userreviews wel gewoon steeds omhoog gaan. Denk dat patches daar zeker mee helpen

• mister_S
Geen matches
Chaoss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:05:
[...]

nou... TW3 en KCD zijn juist heel erg story driven open wereld games. Uiteraard is er veel in de wereld te doen, maar de game draait uiteindelijk om de mainquest.
Ja dat bedoelde ik. Beetje vreemde zinsopbouw van mijn kant zie ik nu :). Dit is zeker niet opgezet zoals een Witcher 3 of KCD, meer zoals Skyrim of de open wereld Zelda spellen.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Geen matches
@mister_S ah check ik zie wat je bedoeld.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40
Geen matches
Wat maakt deze game 18+? Mijn zoontje(15) is fan van de souls like games (Elden ring, demons souls en ook Valheim vond hij geweldig). Ik begrijp dat in Crimson Desert af en toe expliciete gewelddadige scènes voorkomen wat 18+ zou verklaren. Is het hiermee echt een 18+ game in de categorie GTA of is dat niet te vergelijken?

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:37
Geen matches
Folkert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:17:
Wat maakt deze game 18+? Mijn zoontje(15) is fan van de souls like games (Elden ring, demons souls en ook Valheim vond hij geweldig). Ik begrijp dat in Crimson Desert af en toe expliciete gewelddadige scènes voorkomen wat 18+ zou verklaren. Is het hiermee echt een 18+ game in de categorie GTA of is dat niet te vergelijken?
Puur door het geweld denk ik. Redelijk wat bloed hier en daar, bounties die je op de grond heb getackled een keer in hun gezicht meppen voordat je ze vast bind en mee neemt zulke dingen. Vrouw, man maakt niet uit.

Het is in geen geval erger dan wat wij vroeger al deden en zagen toen we zijn leeftijd hadden :+
GTA is groffer denk ik.

Maar een typische soulslike is het niet. Als je dat specifiek zoekt is dit misschien niet de juiste game.

[ Voor 6% gewijzigd door Ricmaniac op 23-03-2026 16:46 ]

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Wolverine9000
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-04 12:03
Geen matches
Is op de ps5 pro een 120 hertz optie toegevoegd. Very nice. Zeker voor mensen met een goede tv of monitor....
Weet er iemand hoe je deze vijf zaken kan verkopen. Unpacked trade goods....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIS7p948bBBEPImu2iHTCM7DiGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzfZCUWCLBsGSBck0OEx0ZrH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Wolverine9000 op 23-03-2026 16:51 ]

• NICKS_AAN
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-04 15:59
Geen matches
Na de patch voelt het spel echt veel beter aan.
De responsiveness is goed verbeterd.
De shimmering is er op PC nog wel een beetje maar stoor me er niet per sé aan.
Stoor me meer aan het feit dat ik iedere keer mijn paard sla als ik wil mounten, druk iedere keer op Y, haha.
Nu kan ik echt volle bak gaan genieten van deze game.

Heb het idee dat ik wat stukjes mbt inventory gemist heb? Ik raap wel her en der wat items op maar ik doe er eigenlijk nog niets mee. Misschien dat daar verder in de game nog wat uitleg over komt. Ben in ieder geval bij Chapter 2, nu wat sides gaan doen en exploreren want ik had al ergens opgevangen dat de eerste boss vrij pittig is als je enkel de main gevolgd hebt.

Edit: Als matthias de eerste boss was dan stelde deze niks voor.

[ Voor 4% gewijzigd door NICKS_AAN op 23-03-2026 17:00 ]

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:13
Geen matches
Gisteren de 1e boss in 1x verslagen (die in het eerste stadje).

Ik had daar eerst een hard hoofd in omdat ik 't meestal niet goed doe bij boss fights de eerste keer en ik had gelezen dat boss fights in het algemeen erg moeilijk zijn in dit spel.
Dat viel dus reuze mee voor mij :D
(dit was nog voor de patch die boss fights wat makkelijker maakt)

En ik ben HEEL blij dat ik nu op i kan drukken voor mijn inventory, j voor journal etc oOo

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

• Wolverine9000
Geen matches
Vortigen schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:58:
Gisteren de 1e boss in 1x verslagen (die in het eerste stadje).

Ik had daar eerst een hard hoofd in omdat ik 't meestal niet goed doe bij boss fights de eerste keer en ik had gelezen dat boss fights in het algemeen erg moeilijk zijn in dit spel.
Dat viel dus reuze mee voor mij :D
(dit was nog voor de patch die boss fights wat makkelijker maakt)

En ik ben HEEL blij dat ik nu op i kan drukken voor mijn inventory, j voor journal etc oOo
Waa de naam matthias van de eerste boss. Ja die is heel easy idd

• Wolverine9000
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBbN41_Tv-Z7Wp4RT1MYfNNXiAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoxN5KY5EEzixCUCWUi0775J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9ASVzQV2WJF_1SslL2bxgeftmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gB6n3It7bdBhJBxyHWeJvQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CjIW-Sh1aHf7g8bT6EiKoLY_Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Al9knc8muR1jd0H5o2ksBqam.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolverine9000
Geen matches
Heb een nieuwe game begonnen. Hier en daar wat fouten gemaakt. Zat toch nog niet ver. En nu er storage is. En 120 hz ondersteuning op de ps pro. Lets go.

• MrGizMo
Geen matches
Ricmaniac schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Puur door het geweld denk ik. Redelijk wat bloed hier en daar, bounties die je op de grond heb getackled een keer in hun gezicht meppen voordat je ze vast bind en mee neemt zulke dingen. Vrouw, man maakt niet uit.

Het is in geen geval erger dan wat wij vroeger al deden en zagen toen we zijn leeftijd hadden :+
GTA is groffer denk ik.

Maar een typische soulslike is het niet. Als je dat specifiek zoekt is dit misschien niet de juiste game.
Geweld en bloed hebben ze beide? Zou het niet kunnen zijn vanwege alcohol? Van de ene kant als ie ER kan spelen dan moet CD ook wel lukken :P

• Vortigen
Geen matches
@Wolverine9000 Ja was idd Matthias. Oké, die was dus easy ... Dan ga ik nog wat meemaken met de volgende bosses haha 😂

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

• Wolverine9000
Geen matches
Vortigen schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:42:
@Wolverine9000 Ja was idd Matthias. Oké, die was dus easy ... Dan ga ik nog wat meemaken met de volgende bosses haha 😂
De tweede is ook cava. Gewoon veel upgraden met wapens en genoeg Explorer en je komt er wel...

• robinez
  • Laatst online: 16-04 19:07
Geen matches
sturtiebe schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:36:
Dus voor betere kwaliteit op ps5 pro 120hz uitzetten?

Of ondertussen gefixed?
is gefixed,

toen ik de game na de patch opgestart had was het eerste dat mij opviel dat de graphics nog beter waren geworden dan de 4K quality setting die ik vooraf gewend was. Toen ik vervolgens in de settings ging kijken zag ik dat alles weer gereset was en stond die op balanced met HDR uit.

Dus PSSR2 stond weer vol aan, vandaar die betere graphics.

daarna heb ik VRR, 120hz mode geactiveerd in het menu, de HDR instellingen opnieuw gedaan in de game aangezet, de blur weer op 0 gezet en tot nu toe geen crashes gehad. Het loopt allemaal super soepel op de ps5 pro.

Echt impressive, hoe het er uitziet en hoe soepel het allemaal aanvoelt. Je merkt wel direct dat de controls anders aanvoelen dan voor de patch, ik moest er even aan wennen maar het speelt allemaal een stuk strakker dan voor de patch.

Er zijn best wat dingen veranderd, bijvoorbeeld copper ore krijg je nu 2 ipv 1 bij de meeste rocks en zo zijn er wel meer tweaks die niet direct opvallen maar wel veel gaan helpen voor de progress.

[ Voor 9% gewijzigd door robinez op 23-03-2026 19:26 ]

• Wolverine9000
Geen matches
robinez schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:23:
[...]

is gefixed,

toen ik de game na de patch opgestart had was het eerste dat mij opviel dat de graphics nog beter waren geworden dan de 4K quality setting die ik vooraf gewend was. Toen ik vervolgens in de settings ging kijken zag ik dat alles weer gereset was en stond die op balanced met HDR uit.

Dus PSSR2 stond weer vol aan, vandaar die betere graphics.

daarna heb ik VRR, 120hz mode geactiveerd in het menu, de HDR instellingen opnieuw gedaan in de game aangezet, de blur weer op 0 gezet en tot nu toe geen crashes gehad. Het loopt allemaal super soepel op de ps5 pro.

Echt impressive, hoe het er uitziet en hoe soepel het allemaal aanvoelt. Je merkt wel direct dat de controls anders aanvoelen dan voor de patch, ik moest er even aan wennen maar het speelt allemaal een stuk strakker dan voor de patch.
Ik heb voor de uodate op de Pro geen enkele crash gehad. Of geluk gehad. Dat kan ook natuurlijk...

• robinez
Geen matches
Wolverine9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb voor de uodate op de Pro geen enkele crash gehad. Of geluk gehad. Dat kan ook natuurlijk...
die kreeg je alleen in balanced mode, op performance en quality kreeg je die crashes niet.
Ik heb er iets van 12 gehad voordat ik erachter kwam dat die op die andere modes niet crashte.

Maar dat is nu dus gefixed.

• Jeroenske
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:35
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgkUeE-VXEmOwAums4ho6u64C9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyIaL4TSJsxr2hBjIg6mjFhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Moe maar tevreden...doggo heeft zn kleertjes 8)
Nu nog een rode dikke of loafy kat temmen en een pakje aantrekken :*)

• Wolverine9000
Geen matches
Paard oproepen is ook beter. Niet meer achter u maar naast u. Nice

• tomaat23
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-04 09:47
Geen matches
Kwam nog een mooie tip tegen.

Blijf linkermuis ingedrukt houden, dan blijf je aanvallen. Op de een of andere manier is dit spel nummer zoveel waarbij me dat verteld moet worden. Ik ga altijd uit van 1 click = 1 slag.

Oh en een vraag, wat triggert het verschijnen van een POI op je map? Ik was laatst bij een manor en die komt niet op mn kaart. Ook m'n chest is niet op de kaart te vinden dus ik heb hem maar gemarkeerd met een mapmarker.

[ Voor 33% gewijzigd door tomaat23 op 23-03-2026 19:58 ]

• Jeroenske
  • Laatst online: 21:35
Geen matches
tomaat23 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:56:
Kwam nog een mooie tip tegen.

Blijf linkermuis ingedrukt houden, dan blijf je aanvallen. Op de een of andere manier is dit spel nummer zoveel waarbij me dat verteld moet worden. Ik ga altijd uit van 1 click = 1 slag.

Oh en een vraag, wat triggert het verschijnen van een POI op je map? Ik was laatst bij een manor en die komt niet op mn kaart. Ook m'n chest is niet op de kaart te vinden dus ik heb hem maar gemarkeerd met een mapmarker.
Staat je map filter niet op quests of iets anders ? Je kan all kiezen links boven.

• Wolverine9000
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_YKkhdnO1qjpZmhde6YMdAp_Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ClmghQZfAZFvQUWrtlbWgD9.jpg?f=fotoalbum_large

• Stantana
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 08:50
Geen matches
Veel verbeteringen in de patch!
Helaas is de settings reset bug toch niet opgelost.

Elke keer moet ik alle instellingen opnieuw doen na het opnieuw starten van de game. Soms is het wel opgeslagen en dan ineens kan ik alle settings opnieuw instellen. Best irritant, zie op reddit meer klachten over dit probleem. Hier ook mensen hier last van? (PS5 Pro)

• Wolverine9000
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlDueXajLZdey7BzTvCppsm8l78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlN70XcnpOobU5QMEQbHdq0n.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolverine9000
Geen matches
Stantana schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:16:
Veel verbeteringen in de patch!
Helaas is de settings reset bug toch niet opgelost.

Elke keer moet ik alle instellingen opnieuw doen na het opnieuw starten van de game. Soms is het wel opgeslagen en dan ineens kan ik alle settings opnieuw instellen. Best irritant, zie op reddit meer klachten over dit probleem. Hier ook mensen hier last van? (PS5 Pro)
Nog geen last van gehad op de Pro.

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:16
Geen matches
Wolverine9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:39:
Is op de ps5 pro een 120 hertz optie toegevoegd. Very nice. Zeker voor mensen met een goede tv of monitor....
Weet er iemand hoe je deze vijf zaken kan verkopen. Unpacked trade goods....[Afbeelding]
Kan je niet eerst unpacken? Beetje zoals die zakken met geld. Wat doen jullie met bounties? Overal waar.ik een paars ding zie hangen hupsakee.

• Wolverine9000
Geen matches
Derbiss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Kan je niet eerst unpacken? Beetje zoals die zakken met geld. Wat doen jullie met bounties? Overal waar.ik een paars ding zie hangen hupsakee.
Ik pak alles wat ik vind. Een echte sherlock homes....

• tomaat23
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-04 09:47
Geen matches
Gebeurt me niet iets geks. Moet een molen bevrijden, >10 bandits. Ga er na een stuk of wat dood, kies voor checkpoint. Ga er opnieuw in, schiet 1 bandit in z'n rug, vluchten ze allemaal... gewonnen?! Quest opgelost... huh?

• Stantana
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 08:50
Geen matches
Wolverine9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Nog geen last van gehad op de Pro.
Wees blij! Het is namelijk behoorlijk irritant om elke keer alles opnieuw te moeten instellen 8)7

• Donstil
  • Niet online
Geen matches
Ik ben dus net begonnen, het eerste gevecht bij het kampvuur maar vind hem op Performance op de Ps5 Pro toch net niet lekker ofz, misschien komt het omdat ik net uit Ghost of Yotei kom maar de framerate is niet stabiel 60 zo lijkt/voelt het.

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:07
Geen matches
Wolverine9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:29:
Heb een nieuwe game begonnen. Hier en daar wat fouten gemaakt. Zat toch nog niet ver. En nu er storage is. En 120 hz ondersteuning op de ps pro. Lets go.
Welke fouten?

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40
Geen matches
Ricmaniac schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:37:
[...]

GTA is groffer denk ik.

Bedankt, misschien nog even een jaartje wachten.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:30
Geen matches
Volgens Steam heb ik er nu zo’n 7 uur en 6 minuten opzitten, dus het is tijd om even terug te blikken op mijn eerste uren in CD; de ‘honeymoon phase’ zijn we inmiddels wel voorbij. :p

CD weet mij vooralsnog te vermaken, maar ik begin wel steeds beter te begrijpen waar sommige kritiek vandaan komt. Voor mij voelt het spel steeds meer als een sandbox: je krijgt een grote speelwereld in een fantasysetting voorgeschoteld en het spel zegt eigenlijk: leef je uit! Daarbij ontbreekt het echter aan een sterk verhaal of goede worldbuilding, want als je mij vraagt wat er in die wereld speelt of wie nou eigenlijk wie is (personages, facties, rassen e.d.), dan zou ik daar geen duidelijk antwoord op kunnen geven. Ook Kliff, onze stoere protagonist, doet me vrij weinig. Een zak hooi met een stoere stem, meer niet.

Als speler word je wel constant beziggehouden en er is genoeg te ontdekken, maar wat je daadwerkelijk doet, voelt als een aaneenschakeling van sidequests: fetch quests, een specifieke plek bezoeken en de nodige bandits of (mini)bosses verslaan.

Over dat laatste ben ik ook kritisch, want de combat in CD is echt om te huilen. Het is niet intuïtief, heeft een hoog ‘hack-and-slash’-gehalte en als speler word je gedwongen om de meest bijzondere knoppencombinaties te gebruiken (RB+A, RB+B, etc.) en dan maar hopen dat de move werkt. :s Ook het gebruiken van je krachten voelt vaak wat ‘wonky’: als ik tijdens een gevecht bijvoorbeeld Force Palm wil gebruiken, gaat de camera alle kanten op. Lock-on en het wisselen van vijanden werken eveneens moeizaam. Dit alles maakt de combat eerder frustrerend en chaotisch dan leuk en spannend.
Oh, en waarom heeft Kliff deze krachten? Waarom zijn ze gelinkt aan de natuur? Waarom hij?

Dan de skill tree. Waarom zijn er verschillende types Abyss-artifacts of skill points? Waarom moet ik voor sommige wapens challenges doen en voor andere weer niet? Zijn er überhaupt nog betere artifacts? Zoveel vragen…

Ik snap de vergelijking met een MMO, zeker gezien de vorige game van de ontwikkelaars. Dat merk je aan allerlei dingen: de interacties, de hoeveelheid ‘lore’ die vooral uit teksten gehaald moet worden en de rommelige UI. Hoe vaak ik wel niet op de verkeerde knoppen druk of niet het juiste menu kan vinden… Er is een reden waarom UI-design een aparte discipline is binnen game development.

Oh, en de voice acting? Poeh… phoned it in much? Waar was de regisseur? Sommige voice lines triggeren op de meest vreemde momenten of personages beginnen hun tekst zomaar te herhalen. Leuk, maar niet bepaald immersive. :P

Verder zit het spel vol met bugs en oneffenheden, zoals een camera die niet goed meebeweegt als je op je paard zit, of Kliff die het vizier van zijn helm omhoog laat staan na het koken. Dat soort dingen.

Uiteindelijk begrijp ik goed waarom CD een diamond in the rough wordt genoemd. Ik vind het, voor nu althans , een adembenemend, maar tegelijkertijd middelmatig spel.

Voorlopig heeft het zeker nog mijn aandacht, maar bij een volgende grote release laat ik dit spel waarschijnlijk net zo hard links liggen.

Just my two cents. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qP8WOBgTQ1MPvr4-Eq53TW--Ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8JCffIq49tWfwdGtP3auOrG.jpg?f=fotoalbum_large

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:39
Geen matches
HeRSteiN schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:49:
Heb het spel even losgelaten. Echter door de patchnotes te lezen. Ben ik hier weer :D
Zijn er ondertussen nog "Slechte ervaringen" met Base PS5 en Crimson Desert?

Of is de performance eigenlijk best goed etc? Puur grafisch gezien, controller binds etc boeien me niet echt. Die leer ik wel :p
Puur grafisch gezien schommelt het spel voor mij tussen matig en heel mooi. Als de zon net onder is heeft alles een neppe kleur en vind ik het spel gewoonweg niet mooi. Als je overdag speelt en in de verte kijkt naar de besneeuwde bergen is het spel heel erg mooi. Toch als ik het vergelijk met een Ghost of Yotei of andere grote openwereld games zijn de graphics niet super als ik eerlijk ben op de base PS5.

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-04 07:58

garrow

PSN: Garrow1978

Geen matches
Volg dit spel van de zijlijn een beetje, aangezien ik erg huiverig ben over de performance op de base PS5.
Nu nog volop bezig met KCD2 en hoop dat met wat aankomende patches de performance en gameplay nog wat verder gepolijst wordt, want het blijft toch wel m'n intresse houden.
Zie de meeste hier op PC of PS5 pro spelen, en bovenstaande van Piet piraat aangeeft precies m'n twijfel weer

• Ricmaniac
Geen matches
Yonix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:35:
Voor mij voelt het spel steeds meer als een sandbox
Wat maakt het voor jou Sandbox? Zeg je dat omdat je gewoon vrij kan rondlopen in de openwereld en gaan en staan waar je wilt zeg maar? Sandbox is een game waar jij je eigen verhaal maakt en doelen stelt. Ondanks dat deze game geen goed verhaal heeft, heeft het wel degelijk een storyline waar het je doorheen loodst. En met meerdere punten waar je niet door kan als je X of Y niet gedaan hebt.

Het is gewoon een hele grote open world maar dat maakt het niet Sandbox :P

Je hack en slash comparison van trashmobs snap ik helemaal ja. Zijn erg makkelijk (voor alsnog) maar ik vind dat juist fijner.. de bosses zijn pittiger en dat moet ook zo zijn vind ik maar dan vind ik het persoonlijk juist fijn dat de trash niet elk gevecht een soulslike is :)

Met je cijfer ben ik het voor de eerste 10 uur eens btw. de game is (voor dit punt) een 7/10 voor mij. Maar heb 10/10 plezier :D Ben juist nog steeds excited om verder te exploren en sterker te worden etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Ricmaniac op 24-03-2026 08:49 ]

• Slender77
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:33
Geen matches
Normaal gesproken moet een spel echt een goed verhaal en personages hebben om mij te pakken. Mijn favoriete games zijn bijvoorbeeld The Witcher 3, Kingdom Come Deliverance 1 en 2 en Cyberpunk 2077. Maar bij deze game stoort het mij eigenlijk niet dat het verhaal weinig voorstelt.
De wereld ziet er extreem mooi uit (PS5 Pro - balanced) en er is enorm veel te doen en te ontdekken. Wat ik enorm gaaf vind is dat het niet een kunstmatig groot gemaakte Ubisoft stijl wereld met content dat tig keer gekopieerd / geplakt is en de kaart vol met icoontjes staat met dezelfde vijf activiteiten. Je wordt echt beloond als je gaat verkennen.
De hoeveelheid gameplay mechanics zijn wel overweldigend maar dat maakt het ook weer leuk. Je ontdekt steeds weer nieuwe dingen die je kunt doen en skills die je kunt combineren.
Ik vindt het spel heel relaxed om te spelen. Er zit voldoende verhaal in dat je niet het gevoel krijgt doelloos rond te dwalen maar de kern is toch echt het verkennen van de wereld.

• mister_S
Geen matches
Ik zie dit als een moderne Bethesda spel (post Morrowind). Het verhaal ben je twee dagen na afronden spel vergeten (Skyrim), je verkent een wereld waarin je kunt doen wat je wilt (Bethesda Fallout) en er zijn hele leuke mechanismen in het spel. Ik ben persoonlijk niet iemand die een spel speelt om maar wat te doen, verhaal is erg belangrijk voor me, maar deze wereld zet aan tot ontdekken.
Ik heb een uur of 8 gespeeld en ik stop er nu mee (Yakuza echt even afronden), maar ik zie nu al dat dit een erg goed spel gaat worden. Op internet lees ik ook regelmatig dat het spel een uur of 10 nodig heeft om echt op stoom te komen, dus ik zal zien of dat echt zo is :)

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:27

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Geen matches
Derbiss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Ik pak ook alles, maar ik mis nog 1 bounty in Hernand. Ik heb er nu 8/9, maar geen poster van de laatste. Ik heb even geen namen van welke ik wel al heb.

Ik heb nu trouwens alweer 40 uur in de game, vind het echt heel leuk om te spelen en gewoon rond te lopen, exploren en kijken waar resources zijn en een beetje kijken in verre regio's wat daar allemaal is. Zo kwam ik er wel al achter dat het nog te vroeg is om te kloten met Black Bears en de conquistadors in Demeniss. Na chapter 4 snap ik ook wel waarom die vijandig zijn, maar vermoed dat ik, nu ik in chapter 5 bezig ben, iets meer daar van ga zien, want dit brengt je al een beetje in Demeniss.

Gister ook voor het eerst dual wield swords geprobeerd en dat is wel echt bruut. En natuurlijk de patch van gister was wel super in veel opzichten. Met controls had ik niet echt problemen, speel met controller en als je het eenmaal gewend bent, is het dikke prima. Storage nu is wel beter.

Wil nu wat meer de main quests doen voorlopig en een beetje geld farmen. Bijna 100 silver nu om een bankrekening te openen en mn goldbar* in te zetten voor passive income.

*
spoiler:
Goldbar komt uit de openhaard van Lioncrest mansion voor de nieuwsgierige

Uplay: Red--Death

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:56

WhateverSuitsU

PSN: WhateverSuitsU

Geen matches
Ik krijg dat vissen met geen mogelijkheid voor elkaar. Telkens als ik beet heb, dan blijft de vis waar hij is en verlies ik hem telkens. Ik begrijp uit alle filmpjes/tutorials dat je in tegengestelde richting je hengel moet bewegen ten opzichte van de richting van de vis...alleen heeft de vis geen richting. Ik zal wel weer de enige zijn? :+

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:40
Geen matches

PSN : Geraedus

• ourplayground
  • Laatst online: 06-04 22:02
Geen matches
Ik kom hier ook maar even buurten. De game eerder deze week gekocht (PC) en heb speciaal hiervoor de PC maar even in de woonkamer gezet, zo ziet mijn vrouw mij ook nog eens..

Ik heb een aardig goede PC, dus kan alles op cinematic draaien waarbij ik constant 60 FPS heb op mijn OLED TV, dat speelt met deze game goed, al verwacht ik dat ik over een paar dagen weer verder ga op mn gaming monitor op kantoor voor wat meer FPS.

De wereld is echt prachtig, al waait het wel erg hard overal, wordt gek van dat gras wat maar blijft bewegen! Bewegen door de wereld voelt goed aan, alleen dat paard is wel echt een magisch paard.. sprongen van meters hoog en ver, geen probleem..

Het vechten moet ik echt nog onder de knie krijgen, LB inhouden en combineren met andere knoppen (combinaties) werkt tot nu toe aardig goed.

Koken is ook wel handig, dus ben de hele tijd van alles aan het verzamelen.

Momenteel veel met bounties bezig, al kom je dan ook soms wat gasten tegen die ik later "als ik groot ben" wel weer even opnieuw bezoek.

Kortom, van even checken of dit wat is naar zeer gepassioneerd verkenner is een leuke verassing!

Wel even een vraagje, ik heb het idee dat de game een soort van HDR probeert te implementeren, donker is heel donker en licht is gewoon ok, hebben meer mensen hier last van?

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-04 13:25
Geen matches
WhateverSuitsU schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:44:
Ik krijg dat vissen met geen mogelijkheid voor elkaar. Telkens als ik beet heb, dan blijft de vis waar hij is en verlies ik hem telkens. Ik begrijp uit alle filmpjes/tutorials dat je in tegengestelde richting je hengel moet bewegen ten opzichte van de richting van de vis...alleen heeft de vis geen richting. Ik zal wel weer de enige zijn? :+
Het is mij tot nu toe 1x gelukt om een vis te vangen. Deze stopte een paar keer met vechten (water werd rustig) toen kon ik hem naar mij toe halen tijdens die momenten. De rest blijft maar spetteren en ontsnapt dus ook continue. Mijn vermoeden is dat een beter hengel betere resultaten zal geven.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

• Vortigen
Geen matches
Wanneer de vis bijt moet je 'm eerst "hooken", de haak zetten dus. (met M+K is dat rechter muisknop)
Daarna gaat ie naar links of rechts zwemmen en moet je dus inderdaad de tegenovergestelde kant op duwen. (met WASD toetsen op keyboard).
Soms ligt ie even stil en dan kan je 'm binnenhalen (scrollwiel).
Mocht ie weer gaan zwemmen, dan de andere kant op duwen. En dit alles herhalen tot je de vis binnen hebt.

Tip: gooi je dobber zo dicht mogelijk bij je in ondiep water. Dan hoef je maar een kleine afstand te overbruggen.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:28
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGC1MUeD5xYCMH1quGo5o39HsMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woDAXlO5yCZKXWDPMak2jyFa.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Donstil
  • Niet online
Geen matches
Nou gisteren mijn eerste speelsessie gehad, moet zeggen dat het begin en de korte tutorial erg stroef waren.
Beweging is houterig, combat voelt als "gewoon maar wat doen", springen en rennen is onhandig, klauteren voelt niet alsof je echt controle over je personage hebt. Allemaal enorm Double-A wat mij betreft.

Maaar dan kom je in de open wereld, en mag je een stukje op je paard rijden en is het allemaal toch wel heel tof en op de Ps5 Pro ziet het er ook nog eens geweldig uit, je kunt mega ver kijken en hebt echt het idee in een enorme wereld gestapt te zijn. Voor nu dus wel blij met mijn keuze, kan niet wachten om vanavond weer door te spelen.

Edit: Ik vind wel het doorspoelen van het verhaal een beetje irritant gedaan, het gaat een soort van op dubbele snelheid maar ik wil het gewoon in zijn geheel skippen.

[ Voor 11% gewijzigd door Donstil op 24-03-2026 11:57 ]

• Derbiss
Geen matches
ourplayground schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:54:

al waait het wel erg hard overal, wordt gek van dat gras wat maar blijft bewegen!
Zelfs op mijn base ps5 word ik er gek van :)

• Falino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-04 08:05
Geen matches
Nadat ik een aantal dagen tevergeefs geprobeerd heb het spel op mijn Legion Go 2 goed speelbaar te krijgen, heb ik gisteren de stap gezet om het via GeForce NOW op mijn Legion Go 2 te spelen en ik kan niet anders zeggen dan dat het echt een compleet andere ervaring is om alles op de hoogste settings met 60 fps te kunnen spelen :)

• MrGizMo
Geen matches
Even doorspelen tot en met chapter 3, als je daar hebt hoor ik je wel weer. Dan is vissen heel easy ;)

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-04 15:50
Geen matches
Yonix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:35:
Volgens Steam heb ik er nu zo’n 7 uur en 6 minuten opzitten, dus het is tijd om even terug te blikken op mijn eerste uren in CD; de ‘honeymoon phase’ zijn we inmiddels wel voorbij. :p

CD weet mij vooralsnog te vermaken, maar ik begin wel steeds beter te begrijpen waar sommige kritiek vandaan komt. Voor mij voelt het spel steeds meer als een sandbox: je krijgt een grote speelwereld in een fantasysetting voorgeschoteld en het spel zegt eigenlijk: leef je uit! Daarbij ontbreekt het echter aan een sterk verhaal of goede worldbuilding, want als je mij vraagt wat er in die wereld speelt of wie nou eigenlijk wie is (personages, facties, rassen e.d.), dan zou ik daar geen duidelijk antwoord op kunnen geven. Ook Kliff, onze stoere protagonist, doet me vrij weinig. Een zak hooi met een stoere stem, meer niet.

Als speler word je wel constant beziggehouden en er is genoeg te ontdekken, maar wat je daadwerkelijk doet, voelt als een aaneenschakeling van sidequests: fetch quests, een specifieke plek bezoeken en de nodige bandits of (mini)bosses verslaan.

Over dat laatste ben ik ook kritisch, want de combat in CD is echt om te huilen. Het is niet intuïtief, heeft een hoog ‘hack-and-slash’-gehalte en als speler word je gedwongen om de meest bijzondere knoppencombinaties te gebruiken (RB+A, RB+B, etc.) en dan maar hopen dat de move werkt. :s Ook het gebruiken van je krachten voelt vaak wat ‘wonky’: als ik tijdens een gevecht bijvoorbeeld Force Palm wil gebruiken, gaat de camera alle kanten op. Lock-on en het wisselen van vijanden werken eveneens moeizaam. Dit alles maakt de combat eerder frustrerend en chaotisch dan leuk en spannend.
Oh, en waarom heeft Kliff deze krachten? Waarom zijn ze gelinkt aan de natuur? Waarom hij?

Dan de skill tree. Waarom zijn er verschillende types Abyss-artifacts of skill points? Waarom moet ik voor sommige wapens challenges doen en voor andere weer niet? Zijn er überhaupt nog betere artifacts? Zoveel vragen…

Ik snap de vergelijking met een MMO, zeker gezien de vorige game van de ontwikkelaars. Dat merk je aan allerlei dingen: de interacties, de hoeveelheid ‘lore’ die vooral uit teksten gehaald moet worden en de rommelige UI. Hoe vaak ik wel niet op de verkeerde knoppen druk of niet het juiste menu kan vinden… Er is een reden waarom UI-design een aparte discipline is binnen game development.

Oh, en de voice acting? Poeh… phoned it in much? Waar was de regisseur? Sommige voice lines triggeren op de meest vreemde momenten of personages beginnen hun tekst zomaar te herhalen. Leuk, maar niet bepaald immersive. :P

Verder zit het spel vol met bugs en oneffenheden, zoals een camera die niet goed meebeweegt als je op je paard zit, of Kliff die het vizier van zijn helm omhoog laat staan na het koken. Dat soort dingen.

Uiteindelijk begrijp ik goed waarom CD een diamond in the rough wordt genoemd. Ik vind het, voor nu althans , een adembenemend, maar tegelijkertijd middelmatig spel.

Voorlopig heeft het zeker nog mijn aandacht, maar bij een volgende grote release laat ik dit spel waarschijnlijk net zo hard links liggen.

Just my two cents. ;)

[Afbeelding]
Thanks voor je review.
Ik heb veel gameplay gezien, zowel uiterst positief als negatief en wat in het midden...
En wat mij opvalt in de reviews is eigenlijk: Het is een grote puinzooi , elden ring wordt je ook los gelaten maar heb je toch nog wel ergens een dun lijntje om te volgen maar dat is hier helemaal niet het geval.

Er lijkt ook niet echt een ultieme goal te zijn heb ik het idee?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Slender77
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:33
Geen matches
Jeroenzer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Thanks voor je review.
Ik heb veel gameplay gezien, zowel uiterst positief als negatief en wat in het midden...
En wat mij opvalt in de reviews is eigenlijk: Het is een grote puinzooi , elden ring wordt je ook los gelaten maar heb je toch nog wel ergens een dun lijntje om te volgen maar dat is hier helemaal niet het geval.

Er lijkt ook niet echt een ultieme goal te zijn heb ik het idee?
Die is er zeker wel. Maar het centrale plot boeit eigenlijk totaal niet. Beetje vergelijkbaar met Dragon's Dogma of Elden Ring. Ja er is een verhaal en plot te vinden als je je best doet maar totaal niet meeslepend en je vergeet het vrijwel direct. Het zijn juist de gameplay momenten die bijblijven.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:40
Geen matches
Ik heb het spel al twee dagen niet aangeraakt. Vandaag komt mijn nieuwe 65 inch oled-tv binnen om daarna nog meer van het spel te kunnen genieten.

PSN : Geraedus

• Jackal131
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
Geen matches
De truc is om niet binnen te halen als de vis nog aan het tegenspartelen is. Doe je dat wel, dan verlies je de vis geheid.

psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21
Geen matches
Niet normaal deze game zeg hoe meer je speelt hoe vetter het wordt. Dit kan gewoon mijn GOTY gaan worden zelfs met een GTA 6 in hezelfde jaar als ze de game goed ondersteunen en wst dingen fixen. Ik had redelijke verwachtingen voor de game maar imo is 70 euro echt een koopje voor wat je krijgt hier aan content.. wat een game.

De eerste uren zijn even doorbijten maar als je hier echt wat tijd in gaat steken en je steeds meer dingen doorkrijgt ga je echt genieten, wat een mogelijkheden heb je hier.

[ Voor 21% gewijzigd door Stylze op 24-03-2026 15:37 ]

Playstation 5

• Ricmaniac
Geen matches
Stylze schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:30:
Dit kan gewoon GOTY gaan worden zelfs met een GTA 6 in hezelfde jaar als ze de game goed ondersteunen en wst dingen fixen.
Nou ik zat dit laatst toevallig ook te bedenken ja! Zou zo maar eens kunnen ondanks alle gebreken. Het speelt gewoon heel tof. En van GTA weten we ook nog helemaal niks eigenlijk. Geen gameplay niks gezien en die hype is nog 10x zo groot natuurlijk wat volgens mij altijd negatief uit pakt voor een game :P

Maargoed denk wel dat deze game teveel inconsistancys en ergenissen voor vele heeft om echt GOTY te winnen. En GTA als franchise te groot is :P

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:36
Geen matches
Zijn er hier langdurige BDO (Black desert online) spelers die kunnen bevestigen dat de combat vergelijkbaar is qua controls? of is het toch helemaal anders en inderdaad complex? Ik lees namelijk veel commentaar hierover, maar als het dan uitgeschreven is met de toetsencombinaties denk ik, tja dat is in BDO hetzelfde (en daar heb ik 20k+ uur in zitten)

• Ricmaniac
Geen matches
MisterEagle schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:50:
Zijn er hier langdurige BDO (Black desert online) spelers die kunnen bevestigen dat de combat vergelijkbaar is qua controls? of is het toch helemaal anders en inderdaad complex? Ik lees namelijk veel commentaar hierover, maar als het dan uitgeschreven is met de toetsencombinaties denk ik, tja dat is in BDO hetzelfde (en daar heb ik 20k+ uur in zitten)
Als BDO speler kom je er heel makkelijk in vond ik. Maar het heeft wel een stuk minder combo's dan BDO.
Het is niet zo dat je bijv met S + Left click een andere attack doet dan A + Left click bijv zoals dat bij BDO wel werkt met meerdere directional inputs.

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Geen matches
Jackal131 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:05:
[...]

De truc is om niet binnen te halen als de vis nog aan het tegenspartelen is. Doe je dat wel, dan verlies je de vis geheid.
Dank voor alle hulp! Het is eindelijk gelukt! Het vangen van een vis ingame heeft mij meer voldoening gebracht dan in de buitenwereld... :*)

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:41
Geen matches
Hoe is het inmiddels zo na de patch van gisteren gesteld met de controls van KB/mouse vs. controller :) ?

• Derbiss
Geen matches
So_Surreal schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:30:
Hoe is het inmiddels zo na de patch van gisteren gesteld met de controls van KB/mouse vs. controller :) ?
Hoe meer je speelt hoe beter het gaat imo. Dat je soms maar 1x moet drukken voor ontwijken bv.. eer je dat afgeleerd hebt. Vs KB weet ik niet echt maar puur controllerwise.. cv ;)

• Wolverine9000
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6sQVC8816nnvxe-lj1roEBkQgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cl6QPyL6M1wXRwftGmHFBcjc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvtR_llKVyGWcXxwupu8kQiZBS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVWjGAwpYKhs9LJpfFGgM9Uc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VahYUM5uByqUmOjN0B8PnF_oQNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYHMPOtgKpaHAO0VVcOiAiwe.jpg?f=fotoalbum_large

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 14:42
Geen matches
Ik heb begrepen op Reddit dat andere mounts dan je paard niet permanent zijn? Iig iets wat ik nog niet wist.

• Stylze
Geen matches
superbassie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:43:
Ik heb begrepen op Reddit dat andere mounts dan je paard niet permanent zijn? Iig iets wat ik nog niet wist.
Ja idd maar veel geklaag over dus denk dat dat in de toekomst wel gaat veranderen. Ik weet ook niet precies hoe het zit zover ben ik nog niet, de draak schijnt wel permanent te zijn maar met een cooldown dat je hem 15 min kan gebruiken en dan 45 minuten niet meer ofzo had ik gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stylze op 24-03-2026 16:46 ]

Playstation 5

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 14:42
Geen matches
Stylze schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Ja idd maar veel geklaag over dus denk dat dat in de toekomst wel gaat veranderen. Ik weet ook niet precies hoe het zit zover ben ik nog niet, de draak schijnt wel permanent te zijn maar met een cooldown dat je hem 15 min kan gebruiken en dan 45 minuten niet meer ofzo had ik gelezen.
Nee ben ook niet zover maar ging ervan uit dat je mounts kon 'sparen', zodat je kan kiezen welke je wil gebruiken. Hopelijk komen ze daar nog op terug.
Van die draak snap ik op zich wel, mja, het is een SP game dus wat maakt het uit.

• Stylze
Geen matches
superbassie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Nee ben ook niet zover maar ging ervan uit dat je mounts kon 'sparen', zodat je kan kiezen welke je wil gebruiken. Hopelijk komen ze daar nog op terug.
Van die draak snap ik op zich wel, mja, het is een SP game dus wat maakt het uit.
Ja maar er komt wss ook nog wel dlc enzo dus als je nu al te overpowered bent is dst misschien niet echt handig. Maar ze zouden bijv kunnen doen dst het vliegen met de draak onbeperkt te gebruiken is en alleen de cooldown op het vuurspuwen erop laten. Devs zullen hier vast wel wat mee gaan doen.

Playstation 5

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Geen matches
Game heeft geen verhaal, maar cutscenes zijn niet te skippen. Wat een onzin

• Wolverine9000
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-0yDjqa_56EiS3QB7vauuUtAzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tzls1eMHTAxYvUjeMlWI3WA7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qktj9jF2csbeQqoRlRUmFJE6jD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMZlrrF7jIsAhi4ERBdu7N5l.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolverine9000
Geen matches
Per ongeluk wat bountys vermoord zonder dat ik het wist.. doe da met veel spellen. Eerst gewoon wat prutsen en een keer ik het gewoon ben . Opnieuw en serieus... plus heel wat zaken moeten verkopen omdat er geen storage was etc
.

• Wolverine9000
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeIb9xQi5Cagny2S37KEsC1XM3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1On4NMaFgaiI7MmU2iN59bi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66hn2vBctkyRF8T3CI9R-bDwUNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp3XQSw3ZXsXKXqM71TGANdp.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje aan het rondlopen. Nu al zaken gevonden die ik bij de eerste verkenning over het hoofd had gezien...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPYM0JiZFEuawMI07094MmU_I-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6anqn4aCLyDr5Xgj5FYcjmo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Wolverine9000 op 24-03-2026 18:46 ]

• ourplayground
  • Laatst online: 06-04 22:02
Geen matches
Even check check dubbel check..: de camera blijft niet netjes automatisch achter je? Ik moet constant bijsturen om te zien waar ik heen ga als ik aan het rond wandelen/rennen/rijden ben?

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:08
Geen matches
ourplayground schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:03:
Even check check dubbel check..: de camera blijft niet netjes automatisch achter je? Ik moet constant bijsturen om te zien waar ik heen ga als ik aan het rond wandelen/rennen/rijden ben?
Klopt de camera is hangt nogal naar de zijkant. Ik hoop dat daar ooit een toggle/slider voor komt, of anders een mod.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Wolverine9000
Geen matches
Zou het wel handig vinden moesten we meer markers kunnen zetten op de map. Of zie ik iets over het hoofd. Gelijk had een geheime plaats gevonden maar moest sleutel hebben. Sleutel gaan kopen ergens en kom terig op de plaats. Vind ik die tich wel ni meer. Haha

• robinez
Geen matches
Wolverine9000 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:33:
Zou het wel handig vinden moesten we meer markers kunnen zetten op de map. Of zie ik iets over het hoofd. Gelijk had een geheime plaats gevonden maar moest sleutel hebben. Sleutel gaan kopen ergens en kom terig op de plaats. Vind ik die tich wel ni meer. Haha
hahaha, inderdaad, dat heb ik ook echt wel vaak. Maar zelfs als je een locatie marker zelf hebt (bijvoorbeeld die Abyss witch, vindt dat maar eens terug, terwijl die toch best belangrijk is voor je gear upgrades).

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:08
Geen matches
Blijft wel echt een mooi spel, genoeg gebieden/momenten dat je mooie plaatjes kan schieten voor een wallpaper oid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAoBsWzqu2phgvdFg-ADf1FXoao=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vMaswQDrtUYMUmXxfa4s3xkL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shgDQmhI6N-k2-RQFzICdt1VV84=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qUOl68ZBZt179lF9fPzbjumF.png?f=fotoalbum_tile

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Yonix
Geen matches
Vanavond nog even gespeeld, maar ik kan er gewoon geen tijd meer in stoppen; alles begint als een klus te voelen.

Het was een leuk avontuur, maar na 9 uur is het klaar. (y)

Gelukkig hebben we de foto’s nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2w33PcBGl4pkoNwo6JL4cp_lws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNzR6gbkd5xN7fScvoaxEMsk.png?f=fotoalbum_large

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Geen matches
@Yonix Snelste scheiding ooit? Wat betreft games?

Honeymoon phase was wel heel erg snel klaar nu.

• Yonix
Geen matches
Sipio schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:16:
@Yonix Snelste scheiding ooit? Wat betreft games?

Honeymoon phase was wel heel erg snel klaar nu.
Mwa, heb games wel sneller laten vallen. Looking at you ‘Avowed’ en ‘The Outer Worlds 2’. Soms kan het ook iets langer duren, zoals bij Death Stranding 2. Die was ik pas na 48 uur zat. :P

Met mijn vrouw houd ik het al zo’n 15 jaar vol. ;)

• Sipio
  • Niet online
Geen matches
Yonix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:20:
[...]

Mwa, heb games wel sneller laten vallen. Looking at you ‘Avowed’ en ‘The Outer Worlds 2’. Soms kan het ook iets langer duren, zoals bij Death Stranding 2. Die was ik pas na 48 uur zat. :P

Met mijn vrouw houd ik het al zo’n 15 jaar vol. ;)
Eens met Avowed, Death Stranding 2 ga ik nog wel een keer oppakken.

Crimson Desert ook zeker nog maar ik heb nog ff geduld.

Ik las op Reddit dat mensen het jammer vonden dat ipv (Kliff?) niet beter gewoon een character creator gebruikt had kunnen worden (die scheen erg goed te zijn in die mmo game van deze devs?)

• Ricmaniac
Geen matches
Sipio schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Eens met Avowed, Death Stranding 2 ga ik nog wel een keer oppakken.

Crimson Desert ook zeker nog maar ik heb nog ff geduld.

Ik las op Reddit dat mensen het jammer vonden dat ipv (Kliff?) niet beter gewoon een character creator gebruikt had kunnen worden (die scheen erg goed te zijn in die mmo game van deze devs?)
Klopt. de character creator in BDO is heel uitgebreid en alles wat je kan bedenken kan je maken in principe :P

Maarja hier volg je het verhaal van cliff.. niet je "eigen" verhaal.

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 23:27
Geen matches
Yonix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:01:
Vanavond nog even gespeeld, maar ik kan er gewoon geen tijd meer in stoppen; alles begint als een klus te voelen.

Het was een leuk avontuur, maar na 9 uur is het klaar. (y)

Gelukkig hebben we de foto’s nog:
[Afbeelding]
Dat is dus precies de reden dat ik hem nog niet heb gekocht. Ziet er echt top uit en ik zou het graag spelen, maar ik wil dan alles ontdekken, uitvogelen en heb / maak daar te weinig tijd voor. Daarom heb ik Cyberpunk en gta 5 ook nooit afgemaakt, op een gegeven moment voelt het als een 2e baan. Doe dit alleen op een andere plek en ga door voor de wasmachine.

• Ricmaniac
Geen matches
Jeetje, ik kom er nu dus pas achter dat je dezelfde gear van dezelfde tier kan combinen om 1 sterker te maken bij die refinement blacksmith..

Al meerdere keren dubbele items verkocht :P

• robinez
Geen matches
Ricmaniac schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:27:
Jeetje, ik kom er nu dus pas achter dat je dezelfde gear van dezelfde tier kan combinen om 1 sterker te maken bij die refinement blacksmith..

klopt, dat werkt met name goed voor ringen en halskettingen en zo. Die vind je regelmatig in de loot van de bandieten die je verslaat, dus dat kan je aardige stats improvements opleveren, vergeet ook niet de Abyss voordelen uit je loot te halen en die in je favoriete gear / armor terug te plaatsen, dat leveren ook bizarre bonussen op.

Inmiddels al in verschillende gebieden geweest, echt fantastisch hoe de nieuwe gameplay elementen daarin naar voren komen. De sfeer van de game veranderd dan ook.

Wat trouwens ook wel een goede tip is, om zelf veel vissen te vangen en daar menu's mee te koken. Vis gerechten leveren bij uitstek veel health op, en als je die gerechten onder je shortcut zet, kom je eigenlijk elke boss wel bij langs (zoals die demon, daar had ik toch wel een aantal vissoepjes voor nodig om die te verslaan).

En als laatste tip, gebruik de grindstone en anvil (dat aambeeld) regelmatig, daarmee improve je je stats ook. Die vind je overal in de wereld in van die kleine nederzettingen.

• Wolverine9000
Geen matches
Ricmaniac schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:27:

Serieus da wist ik ook niet. Hoe combineer je die dan bij de black Smith...weer iets bijgeleerd.... gelukkig zit ik nog niet ver. Kan mij voorstellen dat dit voor andere items gelijk juwelen wel handig is.... thx voor de tip.

• MrGizMo
Geen matches
Remy!!!! schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:32:
Blijft wel echt een mooi spel, genoeg gebieden/momenten dat je mooie plaatjes kan schieten voor een wallpaper oid.
[Afbeelding][Afbeelding]
Deze zijn wel heel clean hoor _/-\o_

• mister_S
Geen matches
Heeft de patch het spel een stuk makkelijker gemaakt? Zo komt het wel over. Of waren er gewoon balancing problemen?

• Ricmaniac
Geen matches
mister_S schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:48:
Heeft de patch het spel een stuk makkelijker gemaakt? Zo komt het wel over. Of waren er gewoon balancing problemen?
bepaalde bosses zijn ietsje generfed. niet per se across the board.
Tevens is het minder clunky geworden dus misschien draagt dat ook bij :P

• Espresso14
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:19
Geen matches
Ik blijf dit topic met interesse en plezier volgen. Met name de ervaringen die hier gedeeld worden (mooi om het verloop in jouw posts te zien @Yonix qua (aflopend) enthousiasme. ;)

Ik houd voorlopig nog even de portemonnee gesloten. Wellicht na nog wat patches en als de prijs verder gedaald is dat ik hem dan nog wel eens op pik. Voor de release was ik erg hyped maar dat is toch wel (wat) gezakt.

Voor degene die spelen: blijf die prachtige printscreens delen. Echt waanzinnige beelden die zo nu en dan voorbij komen! :9~

[ Voor 1% gewijzigd door Espresso14 op 25-03-2026 07:56 . Reden: typo ]

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-04 15:50
Geen matches
Espresso14 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:55:

Ik houd voorlopig nog even de portemonnee gesloten. Wellicht na nog wat patches en als de prijs verder gedaald is dat ik hem dan nog wel eens op pik. Voor de release was ik erg hyped maar dat is toch wel (wat) gezakt.
Hier precies het zelfde gevoel.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Geen matches
Ik ben nu zo'n 14 uur verder en gestart met chapter 4 en ga nu wat meer aan de slag met side quests. Ik sta er echt van te kijken hoe bizar veel content er is. Elke hoek of afslag die je in gaat is wel weer iets te vinden en ik heb het idee dat ik nog niet eens echt bezig ben geweest om gewoon door de wereld heen te lopen.
spoiler: lichte spoiler voor wat gaat komen
de start van de eigen Greymane Camp en de mogelijkheden die gaan ontstaan geeft de game echt zoveel meer diepgang en gevoel bij alles

• Jackal131
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
Geen matches
WhateverSuitsU schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:31:
Ik ben nu zo'n 14 uur verder en gestart met chapter 4 en ga nu wat meer aan de slag met side quests. Ik sta er echt van te kijken hoe bizar veel content er is. Elke hoek of afslag die je in gaat is wel weer iets te vinden en ik heb het idee dat ik nog niet eens echt bezig ben geweest om gewoon door de wereld heen te lopen.
spoiler: lichte spoiler voor wat gaat komen
de start van de eigen Greymane Camp en de mogelijkheden die gaan ontstaan geeft de game echt zoveel meer diepgang en gevoel bij alles
Voor mijn gevoel begint de game ook nu pas. Ik ben ook net in chapter 4 aangekomen (na 25 uur).
Heerlijk om door deze wereld te dwalen en her en der een quest op te pakken of af te ronden.

psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"

• Shaker74
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:30
Geen matches
Begint nu toch echt te kriebelen als ik dit allemaal lees en de screenshots zie. Ik was bezig met EX33 maar kom er niet zo goed in. Denk dat ik die misschien toch maar ga parkeren en CD ga opstarten.....

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:02
Geen matches
25 uurtjes verder en het begint eigenlijk gewoon steeds leuker te worden. Een gigantische patch later (eindelijk werkt de movement beter, storage) en alles klikt gewoon gigantisch goed. Inmiddels een paar dikke bosses verslagen, hilarische gear verzameld (pirate king hat, waarmee je treasure vlakbij kunt vinden, of een vishelm.. allemaal unieke items) en vooral veel exploren. Gisteravond bij een groot kamp in het noorden gekomen (pailune) bij de black bears, daar zit wel een pittige boss die ik nog niet neerkrijg.

Voor mij is dit de enige game die Skyrim v.w.b.t. exploration weet te overtreffen. En eindelijk wat puzzels en dungeons waarbij je serieus na moet denken. Hulde.
De mainquests zijn wel zwaar ondermaats, dat moet gezegd worden. Maar dat eenmaal aan de kant gezet, is de rest gewoon supergoed uitgewerkt. De game schreeuwt gewoon FUN, en dat is waar het uiteindelijk om gaat naar mijn mening. Deze Steam guide helpt ook heel fijn om de systemen uit te leggen (en niet te vergeten) https://steamcommunity.co...iledetails/?id=3690165914

[ Voor 7% gewijzigd door jellybrah op 25-03-2026 10:04 ]

• Sipio
  • Niet online
Geen matches
Ricmaniac schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:59:
[...]

Klopt. de character creator in BDO is heel uitgebreid en alles wat je kan bedenken kan je maken in principe :P

Maarja hier volg je het verhaal van cliff.. niet je "eigen" verhaal.
Snap ik, maar op Reddit ging het er dus over dat Cliff eigenlijk niet heel veelzeggend is? Vandaar dat sommige dus liever een eigen character hadden willen maken.

Geen idee verder hoor ik speel deze game zelf nog niet maar hij gaat er zeker een keer komen als ik mijn spullen op orde heb.

• Ricmaniac
Geen matches
jellybrah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:48:
25 uurtjes verder en het begint eigenlijk gewoon steeds leuker te worden. Een gigantische patch later (eindelijk werkt de movement beter, storage) en alles klikt gewoon gigantisch goed. Inmiddels een paar dikke bosses verslagen, hilarische gear verzameld (pirate king hat, waarmee je treasure vlakbij kunt vinden, of een vishelm.. allemaal unieke items) en vooral veel exploren. Gisteravond bij een groot kamp in het noorden gekomen (pailune) bij de black bears, daar zit wel een pittige boss die ik nog niet neerkrijg.

Voor mij is dit de enige game die Skyrim v.w.b.t. exploration weet te overtreffen. En eindelijk wat puzzels en dungeons waarbij je serieus na moet denken. Hulde.
De mainquests zijn wel zwaar ondermaats, dat moet gezegd worden. Maar dat eenmaal aan de kant gezet, is de rest gewoon supergoed uitgewerkt. De game schreeuwt gewoon FUN, en dat is waar het uiteindelijk om gaat naar mijn mening. Deze Steam guide helpt ook heel fijn om de systemen uit te leggen (en niet te vergeten) https://steamcommunity.co...iledetails/?id=3690165914
Super tof om te horen man! ik zit in hetzelfde schuitje! Hoe meer ik speel hoe leuker ik het nog vind.
Crimson Desert heeft mij weer duidelijk gemaakt (niet dat het echt nodig was) waarom ik gamen zo gaaf vind! Het zelf opzoek gaan naar alles en de ontwetendheid om vervolgens iets te ontdekken is zo tof.

Je ziet een dorpje gaat er heen.. geen questmarkers of objectives wat dan ook maar je praat gewoon met een NPC en krijg je een sidequest om te doen. Heerlijk om die barriere van yellowpaint gameplay even weer eens te doorbreken <3

Zo'n goed gevoel bij deze singleplayer game. KCD2 gaf mij dit ook heel erg en CD staat daar vlak achter wat mij betreft. En dat goeie gevoel wat ik heb wordt door "journalists" bestempelt als een 6 on average 8)7

Pagina: 1 ... 9 ... 23 Laatste

Let op:
Verhalende elementen etc de komende periode graag even in spoilers zetten :).