Op wat voor scherm/monitor speel je? Op mijn LG OLED C3 brandt de game werkelijk mijn ogen uit met HDR. Met name met ingame mooi weer overdag. Wat helpt is het gebruik van de HDR Setting HGiG (HDR Gaming Interest Group) ipv dynamic tonemapping. Dat is bij LG tv's beschikbaar in de game optimizer settings en dan onder 'beeld'. Niet elk scherm ondersteunt dit helaas, maar dat zorgt ervoor dat er geen dubbele tonemapping plaatsvindt, vanuit de console/pc en vanuit je scherm. De highlights blijven met HGIG erg fel, maar het overall beeld wordt veel minder fel. Ik vind dat echt een stuk prettiger voor de ogen.
Wat betreft de graphics ben ik niet zo enthousiast. Bij vlagen is de game mooi, maar overall merk je aan alles dat deze game niet voor de current-gen gemaakt is. Als je ziet wat Guerilla met Horizon Forbidden West of Kojima met de Death Stranding games zonder RT op de base PS5 laten zien, dan valt Crimson Desert behoorlijk tegen. Ik denk dat ik open wereld games als AC origins/oddyssey er overall zelfs beter uit vind zien dan deze game. Het probleem is de keuze voor RT. De current-gen kan daar gewoon niet goed genoeg mee overweg. Op de base PS5 merk ik met name dat lichteffecten echt super lelijk zijn. Echt jammer dat gekozen is voor verplicht RT voor de lichteffecten en er geen rasterization fall-back is. Dat had de consoles echt veel plezier gedaan.
De eerste keer dat je naar de abyss gaat moet je een kistje open doen, waar licht uit komt en ontstaat er een lichtgevende deur/tunnel in de muur. Echt lachwekkend lage resolutie lichteffecten. Lijkt wel 360p. Gisteren overdag een eerste onweersbui meegemaakt. Ik zag steeds gekke blauwe lichten op de grond, alsof daar iets viel te halen. Zag er echt heel knullig uit. Bleek dat de weerkaatsing van de bliksem te zijn

In de watchtower bij Hernand zijn de lichteffecten helemaal het spoor bijster. Er zijn geen ramen, alleen licht vanuit de fakkels, maar elke keer als ik een hoekje om ging een enorme waas van blauw/wit licht, wat lijkt op leakage van buiten af. Echt vreselijk storend en lelijk. Hopelijk is dat niet in elke afgesloten ruimte zo....
Maar goed gameplay > graphics en ga me er vast goed mee vermaken
[
Voor 35% gewijzigd door
Hulleman op 01-04-2026 08:52
]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |