Wij krijgen binnenkort zonnepanelen en met het oog op de praktijken van 'VanDeBron' zouden wij graag wat stabiliteit willen.
Wij gebruiken 6.000kWh en dit moeten de zonnepanelen ook op gaan leveren.
Het enige risico dat als de opbrengst tegenvalt we de 'extra stroom' relatief duur moeten inkopen (0,39eu/kWh).
Het voordeel is dat we de een jaar geen last hebben van de gemene praktijken van energieleveranciers:
- Verhogen van leveringskosten (welke je momenteel niet kunt salderen)
- 'Boete' voor zonnepanelen (vandebron)
- Hogere tarieven in de winter niet 1-op-1 kunnen salderen met oplevering in zomer
/f/image/QoYhavQlJPSLxniGVWlUIYm4.png?f=fotoalbum_large)
Stel dat we in 2025 dus 64% kunnen salderen, effectief wordt dan 4000 / 6000 kWh vanelkaar weggestreept.
'Netto' heb je dan 2000 kWh opleverin en 2000 kWh verbruik.
Het probleem is dat je terugleververgoeding ook vast staat?
Maar in de nieuwe regelgeving is de terugleververgoeding 80%?
Dus dat zou betekenen dat de kosten:
2000 * 0,39 = 780
En de oplevering:
2000 * (0,39 * 0,8) = 624
En het netto dus 156 euro kost.
Als ik een variable contract zou houden; kan dit minder kosten, als de prijs daalt.
In het rekenvoorbeeld van "VanDeBron" val ik in schaal 6 (>5000kWh) met een maandelijkse boete van 46euro. Dus dat zou 46*12 = 552 euro zijn.
Het risico van een 3 jaar contract is dus dat ik 156euro betaal (0,39 per resterende kWh) als dit variabel zou zijn, daalt het wellicht naar 0,20; dus 156euro tegenover de kans dat het 80euro zou worden.
Maar met het risico dat de huidige leverancier het voorbeeld van vandebron volgt en dus 552 euro er bovenop klapt.
In het geval dat het wel door gaat; is het eerste jaar sowieso 'gedekt' het tweede/derde jaar betaal ik dan 156 euro extra maar het risico van een wijziging weegt (wat mij betreft) niet op tegen een mogelijke halvering van de prijs/kWh (wat gezien de huidige paniek op de electramarkt uberhaupt onwaarschijnlijk lijkt).
Het lijkt mij dus heel gunstig om een vast contract te nemen voor 3 jaar.
Wij gebruiken 6.000kWh en dit moeten de zonnepanelen ook op gaan leveren.
1 jaar vast
Netto verbruiken we dus niets, bij het vastzetten voor 1 jaar maakt het dus helemaal niet uit voor welke prijs dat is gezien we nog 100% kunnen salderen.Het enige risico dat als de opbrengst tegenvalt we de 'extra stroom' relatief duur moeten inkopen (0,39eu/kWh).
Het voordeel is dat we de een jaar geen last hebben van de gemene praktijken van energieleveranciers:
- Verhogen van leveringskosten (welke je momenteel niet kunt salderen)
- 'Boete' voor zonnepanelen (vandebron)
- Hogere tarieven in de winter niet 1-op-1 kunnen salderen met oplevering in zomer
3 jaar vast
D'r is ook een optie voor '3 jaar vast' echter, als we daarnaast het plan van het kabinet zetten, wordt het een lastige berekening./f/image/QoYhavQlJPSLxniGVWlUIYm4.png?f=fotoalbum_large)
Stel dat we in 2025 dus 64% kunnen salderen, effectief wordt dan 4000 / 6000 kWh vanelkaar weggestreept.
'Netto' heb je dan 2000 kWh opleverin en 2000 kWh verbruik.
Het probleem is dat je terugleververgoeding ook vast staat?
Maar in de nieuwe regelgeving is de terugleververgoeding 80%?
Dus dat zou betekenen dat de kosten:
2000 * 0,39 = 780
En de oplevering:
2000 * (0,39 * 0,8) = 624
En het netto dus 156 euro kost.
Als ik een variable contract zou houden; kan dit minder kosten, als de prijs daalt.
In het rekenvoorbeeld van "VanDeBron" val ik in schaal 6 (>5000kWh) met een maandelijkse boete van 46euro. Dus dat zou 46*12 = 552 euro zijn.
Het risico van een 3 jaar contract is dus dat ik 156euro betaal (0,39 per resterende kWh) als dit variabel zou zijn, daalt het wellicht naar 0,20; dus 156euro tegenover de kans dat het 80euro zou worden.
Maar met het risico dat de huidige leverancier het voorbeeld van vandebron volgt en dus 552 euro er bovenop klapt.
Conclusie:
Het bovenstaande gaat er van uit dat het voorstel ook door de eerste kamer komt. Indien dat niet zo is, is een vast contract sowieso nog steeds gunstiger.In het geval dat het wel door gaat; is het eerste jaar sowieso 'gedekt' het tweede/derde jaar betaal ik dan 156 euro extra maar het risico van een wijziging weegt (wat mij betreft) niet op tegen een mogelijke halvering van de prijs/kWh (wat gezien de huidige paniek op de electramarkt uberhaupt onwaarschijnlijk lijkt).
Het lijkt mij dus heel gunstig om een vast contract te nemen voor 3 jaar.
Mijn vragen:
- Gaan mijn berekeningen ergens fallikant de bocht uit?
Is d'r iemand die een vergelijkbare overweging heeft gemaakt en tot andere conclusies kwam? - Als mijn leveringstarief vast staat op 0,39 en de teruglevering op 0,09 wat gebeurd er dan wanneer de nieuwe regels in gaan? Ze zouden dan 80% = 0,312eu moeten betalen volgens de regels; maar de prijzen staan dan toch al vast?
- Stel dat ik 7200 kWh zou opwekken (ik kan de leverancier bellen om extra te leggen); als de terugleververgoeding op 80% van de leverinskosten ligt, kom ik eigenlijk altijd uit op rond de 0 euro? (Exclusief vaste kosten)