Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik kan PV panelen op het dak laten leggen door de woningcoöperatie á 2 euro per maand per paneel van 400wp.
Dit vond ik vorig jaar met het aanvragen nog een no-brainer en heb ze dan ook meteen aangevraagd. (ze zijn nog niet geïnstalleerd en ik kan er nog vanaf)

Door het vervallen van de saldering over niet al te lange tijd, en mijn verbruikscurve zit ik er aan te denken om helemaal geen panelen te nemen.

Mijn dak is oost-west, maar ze willen de panelen maar op 1 dakvlak leggen :'(
Mijn verbruik is in de zomer hoog ivm airco en thuiswerken. Als ik dan overstap op Tibber of een andere met dynamische tarieven betaal ik in de zomer praktisch niks voor mijn verbruik.

Heeft er misschien iemand een idee of ik überhaupt nog wel panelen moet nemen of misschien maar 2 of 4 of zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfClsv8X5YBBAtlBpIkWWAmK26w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdIGlV5fOD3WWV3v9XoRqQSm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2023 11:43 ]

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:25

Tazzios

..

Omdat je thuiswerk zal je airco veelal draaien indien je zonnepanelen opwekken, dat zal goedkoper zijn dan geen panelen en Tibber.

Met 2 panelen zit je sowieso safe, je zal dan weinig terug leveren.
Indien je verbruik per uur hebt kun je dat wat beter afwegen.(en je jaar verbruik is?)

Maar even grof rekenend: 24 euro kosten / 400 kWh opbrengst = 0,06 Dit houd dus in dat als je 6cent voor je stroom krijgt quitte speelt.

Ter info:
Ik heb zelf Tibber en 1 zonnepaneel* en bereken met home assistant precies wat het paneel mij oplevert (kWh per uur * stroomprijs van het moment)
mei 12.97
juni 16.92
Juli 11,20

• Ernemmer
  • Niet online
Tazzios schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:16:
Omdat je thuiswerk zal je airco veelal draaien indien je zonnepanelen opwekken, dat zal goedkoper zijn dan geen panelen en Tibber.

Met 2 panelen zit je sowieso safe, je zal dan weinig terug leveren.
Indien je verbruik per uur hebt kun je dat wat beter afwegen.(en je jaar verbruik is?)

Maar even grof rekenend: 24 euro kosten / 400 kWh opbrengst = 0,06 Dit houd dus in dat als je 6cent voor je stroom krijgt quitte speelt.

Ter info:
Ik heb zelf Tibber en 1 zonnepaneel* en bereken met home assistant precies wat het paneel mij oplevert (kWh per uur * stroomprijs van het moment)
mei 12.97
juni 16.92
Juli 11,20
Ik las net al dat bij dynamische contracten die extra PV heffing (VdB) niet toegepast wordt, dus dat scheelt alweer.

Maar 400wp op oost of west zal wel een stuk minder dan 400kwh per jaar opleveren ijkt mij.

Mijn maximale verbruik over de dag heen was 1kw, maar heb 2 dagen geleden nieuwe airco gekregen en het lijkt nu een stuk gezakt te zijn naar 500 watt. Maar ik zal aankomende week eens kijken als het echt heet is, nu doet ie niet veel.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Als je thuis werkt is de verbruik voor een groot deel overdag.
MITS je je sluipverbruik onder controle hebt.
Bij een Oostdak haal je ca 300 kWh p jr uit een 400 wp paneel
Dus Eur 8ct/kWh.
Stel dat je maar de helft benut , dan is het 16 ct .
Das Nie duur.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 14:56
Je zou ook kunnen kiezen om er meer neer te laten leggen en de airco te gaan gebruiken om te verwarmen.

De komende jaren met de saldering zit je nog goed en bespaar je flink op gas. Met een warmtepomp boiler zou je zelfs gas kunnen opzeggen.

Het lijkt me wat vreemd, maar kun je het op "opzeggen" ?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Ernemmer
  • Niet online
8 juli heeft de oude airco de hele dag gedraaid, sluipverbruik lijkt iets van 100 watt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORUc8Hs2rS1-2vZdUo20d2kEVoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeJX7nOWmSCr4xZFSro4EH6c.jpg?f=fotoalbum_large
MrNOnamE schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:37:
Je zou ook kunnen kiezen om er meer neer te laten leggen en de airco te gaan gebruiken om te verwarmen.

De komende jaren met de saldering zit je nog goed en bespaar je flink op gas. Met een warmtepomp boiler zou je zelfs gas kunnen opzeggen.

Het lijkt me wat vreemd, maar kun je het op "opzeggen" ?
Helemaal van het gas af kan niet, de woningbouw laat mij niet toe om de gasaansluiting te verwijderen.
Ik verbruik ook maar 450m3 per jaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2023 11:40 ]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
Hoe interessant de panelen zijn hangt ook af van hoeveel controle je erover hebt als gebruiker.
Als je de opwek kan maximaliseren/ aftoppen/ sturen/ instellen wordt het interessanter.

Bv:
- ik wil 4 panelen, maar alleen als de omvormer op max 1000w output wordt ingesteld
- ik wil 6 panelen als ik bij alle software instellingen kan op de omvormer, (zodat je bv wat smarthome koppelingen kan maken).

bij weinig controle lijkt 2 panelen (in de zomer) het best te passen bij je grafiekje.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Elke vermeden kWh is toch gewoon 40 cent, die airco draait misschien ook in de winter om te verwarmen? Panelen altijd doen en geen dynamische contracten, klaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ernemmer
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:26:
Elke vermeden kWh is toch gewoon 40 cent, die airco draait misschien ook in de winter om te verwarmen? Panelen altijd doen en geen dynamische contracten, klaar.
Maar dan zal je hoogstwaarschijnlijk dus die heffing gaan krijgen die Van de Bron nu gaat toepassen op PV installaties. Als dit niet teruggefloten gaat worden, zal elke energieboer het gaan invoeren.

Dus als straks de heffing, samen met het verdwijnen van salderen en mijn maandelijkse kosten voor de panelen niet boven mijn verdiensten gaan komen, heeft het weinig nut om veel panelen te nemen volgens mij.

En al helemaal als ik straks met een dynamisch contract geld ga toekrijgen op verbruiken als de zon schijnt.
MSXBas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:20:
Hoe interessant de panelen zijn hangt ook af van hoeveel controle je erover hebt als gebruiker.
Als je de opwek kan maximaliseren/ aftoppen/ sturen/ instellen wordt het interessanter.

Bv:
- ik wil 4 panelen, maar alleen als de omvormer op max 1000w output wordt ingesteld
- ik wil 6 panelen als ik bij alle software instellingen kan op de omvormer, (zodat je bv wat smarthome koppelingen kan maken).

bij weinig controle lijkt 2 panelen (in de zomer) het best te passen bij je grafiekje.
Ik zal er weinig controle over gaan hebben, alleen aan/uit dmv de automaat in de meterkast.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2023 12:55 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ernemmer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Maar dan zal je hoogstwaarschijnlijk dus die heffing gaan krijgen die Van de Bron nu gaat toepassen op PV installaties. Als dit niet teruggefloten gaat worden zal elke energieboer het gaan invoeren.
Gelukkig ben je niet de enige met pv, ik denk niet dat dit kan en minimaal NA het volledig salderen van je jaarlijkse rekening, terug fluiten zal vast gebeuren net als budget energie die ineens per maand ging salderen. We hebben regels en wetten in nederland.
Dus als straks de heffing, samen met het verdwijnen van salderen en mijn maandelijkse kosten voor de panelen niet boven mijn verdiensten gaan komen, heeft het weinig nut om veel panelen te nemen volgens mij.
Wat je zelf opwekt is vermeden kosten, all in en niet alleen de kale stroomprijs.
En al helemaal als ik straks met een dynamisch contract geld ga toekrijgen op verbruiken als de zon schijnt.
Reken jezelf maar rijk echter dynamische prijs is ook alleen om de kale stroomprijs, heffingen en btw gaat gewoon door.
Ik zal er weinig controle over gaan hebben, alleen aan/uit dmv de automaat in de meterkast.
Gekkenhuis toch, gewoon ander contract waar het wel wat oplevert.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ernemmer
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:00:

[...]

Reken jezelf maar rijk echter dynamische prijs is ook alleen om de kale stroomprijs, heffingen en btw gaat gewoon door.
Dat is inderdaad een goede, hier heb ik een klein rekenfoutje gemaakt |:(

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57
Ernemmer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:52:
Ik kan PV panelen op het dak laten leggen door de woningcoöperatie á 2 euro per maand per paneel van 400wp.
Dit vond ik vorig jaar met het aanvragen nog een no-brainer en heb ze dan ook meteen aangevraagd. (ze zijn nog niet geïnstalleerd en ik kan er nog vanaf)
Mooi, annuleren dus.

Het verdienmodel rond PV is stuk, zeker bij woningbouw.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BarryH
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Mooi, annuleren dus.

Het verdienmodel rond PV is stuk, zeker bij woningbouw.
Statements graag onderbouwen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• hoevenpe
Zie de discusie in het Van de Bron draadje:
Maandelijkse extra heffing op energie leveren aan VandeBron

De rest zal snel volgen, alles wat je niet direct zelf verbruikt is op termijn weinig waard. De TVT van een gehuurde installatie daarmee veel te lang.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Zie de discusie in het Van de Bron draadje:
Maandelijkse extra heffing op energie leveren aan VandeBron

De rest zal snel volgen, alles wat je niet direct zelf verbruikt is op termijn weinig waard. De TVT van een gehuurde installatie daarmee veel te lang.
Het leuke is dat er helemaal geen terugverdientijd is in dit geval. Je betaald gewoon 2 euro per paneel, ik heb eind 2022 ook getekend voor 3 zonnepanelen. Dus 6 euro per maand. Mijn energie kost tot 2025 nog 0,23 per kWh. Als ik per maand dus 30kWh direct kan verbruiken, kan het al uit. En dat gaat makkelijk lukken, zeker met thuiswerken. Waarom zou je dit niet doen?

De verwachte opbrengst is 1030kWh per jaar volgens het bijgeleverde document, opstelling is perfect 180 graden zuid, net als de balkons.

Zie ik iets over het hoofd? :P

• hoevenpe
dehardstyler schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:07:
Als ik per maand dus 30kWh direct kan verbruiken, kan het al uit.
Van oktober t/m maart ga je dat met drie panelen op zuid niet halen, betwijfel of je dat in de zomermaanden weet te compenseren.

Los daarvan: met de huidige onzekerheid zou ik eerst een half jaar aankijken, het zon-seizoen is bijna voorbij.
Als je pas in maart laat leggen ben je vroeg genoeg voor de eerstvolgende productieve periode.

• BarryH
  • Nu online
2 Eur p mind x 20 jaar = Eur 480 per paneel.
Genoeg particuliere woningeigenaren die meer betalen

En hoe sneller op het dak hoe meer voordeel

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 17-08-2023 14:22 ]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Van oktober t/m maart ga je dat met drie panelen op zuid niet halen, betwijfel of je dat in de zomermaanden weet te compenseren.

Los daarvan: met de huidige onzekerheid zou ik eerst een half jaar aankijken, het zon-seizoen is bijna voorbij.
Als je pas in maart laat leggen ben je vroeg genoeg voor de eerstvolgende productieve periode.
Euh, als ik naar mijn eigen opwek kijk (30° ZZW), met de aanname dat het om 3x350Wp gaat, zou alleen in december en januari 30kWh per maand niet gehaald worden.

• BarryH
  • Nu online
Hier even in PVCALC (.be) gemodelleerd voor 1 paneel op oost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfFTLu0LuDbckmo1Mhg7pNbMfNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ca9RweZUyxccxrYHrtZOziWH.png?f=user_large

nb. in de wintermaanden heb je snel volledig of veel eigen verbruik. Zeker met beetje slim midden op de dag wassen/drogen/laptopladen/etc.

Alleen in de zomermaanden heb je hoge teruglevering, maar dat geeft niets en vooralsnog kan je makkelijk genoeg gunstige E contracten afsluiten. Er zijn wel allerlei plannen en bewegingen, maar voorlopig is het nog salderen.

Op dit moment kost E al snel eur 0,35 p kWh, dus het rendeert al snel.

En gezien je verbruik van ca 2700 kwh per jaar is dus 9 panelen logischer en dan nog even 2 of 3 jaar vast contract op huidige spelregels (en wetten) en je hebt alle kosten voor 20 jaar binnen 3 jaar terugverdiend.

EN met je airco in de winter verwarmen ipv met de veel duurdere gaskachel / stadsverwarming.

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 17-08-2023 14:34 ]

• hoevenpe
MSXBas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:24:
Euh, als ik naar mijn eigen opwek kijk (30° ZZW), met de aanname dat het om 3x350Wp gaat, zou alleen in december en januari 30kWh per maand niet gehaald worden.
In februari had ik zelf 173kWh opwek en 107kWh teruglevering, met 15 panelen minder dan 60kWh direct eigen verbruik. Bij minder panelen zal het aandeel eigen gebruik waarschijnlijk hoger zijn, maar over het hele jaar blijft de potentiele winst beperkt.

Persoonlijk zou ik de komende maanden wachten voordat je je decennia vastlegt.
Just my 2ct...

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Corporaties sluiten soms (?) ook nog contracten met o.a. opbrengstgarantie af met de leverancier vd instalatie.
Een aardig overzicht wat er zich zo al kan afspelen vind je in dit web artikel.
Behalve dat mijn zwager 8 panelen heeft met vergelijkbare voorwaarden, weet ik er verder weinig vanaf.
Ben na zijn verhaal wat gaan zoeken en vond dit web artikel.
Er liep ~3 j geleden ook een topic hier, maar die werd niet geupdate met nieuwe input.

• BarryH
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

In februari had ik zelf 173kWh opwek en 107kWh teruglevering, met 15 panelen minder dan 60kWh direct eigen verbruik. Bij minder panelen zal het aandeel eigen gebruik waarschijnlijk hoger zijn, maar over het hele jaar blijft de potentiele winst beperkt.

Persoonlijk zou ik de komende maanden wachten voordat je je decennia vastlegt.
Just my 2ct...
Hier verwarming met een WP en voor zelfde periode van de 160 opwek, slechts 30 teruggeleverd.
En dan heb ik de auto nog in de nacht geladen en ook in de nacht gedroogd/gewassen/afgewassen. Zodra salderen afgebouwd wordt ga ik dat gewoon overdag doen (weekend/thuiswerkdagen)
n.b. Op jaartotaal wek ik 80% van mn verbruik op.

Topicstarter heeft een airco, dus kan in de winter nog flink optimaliseren.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Hmm dat zou minder zijn. Ja dat wachten had ik graag gedaan, helaas leek dit eind 2022 op een no-brainer. En toen dus getekend. Ze zouden de eerste helft van 2023 geïnstalleerd worden. 1 keer raden wat de status is.... Je kent het wel. :X
BarryH schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:21:
2 Eur p mind x 20 jaar = Eur 480 per paneel.
Genoeg particuliere woningeigenaren die meer betalen

En hoe sneller op het dak hoe meer voordeel
Jep en dat is dus volledig geinstalleerd, met per huis een eigen omvormer en toegang tot alle snufjes. Ik kon eind 2022 niet wachten om te tekenen, nu hoop ik maar dat ik het juiste gedaan heb.
MSXBas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Bij mij gaat het om 3x 405Wp. Dus dat is nog beter voor de berekening, in mijn voordeel.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 14:56
Ernemmer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:37:
8 juli heeft de oude airco de hele dag gedraaid, sluipverbruik lijkt iets van 100 watt te zijn.

[Afbeelding]

[...]

Helemaal van het gas af kan niet, de woningbouw laat mij niet toe om de gasaansluiting te verwijderen.
Ik verbruik ook maar 450m3 per jaar.
Mijn moeder heeft hetzelfde. Bij haar hebben we zelf zonnepanelen geplaatst met goedkeuring van de woningbouw vereniging. Zij hebben aantrekkelijke regelingen dat als je de woning ooit verlaat je een deel van de investering terug krijgt. 1e jaar 100 % en elk jaar daarna 10% minder.

Zij verwarmt met de airco's en we hebben een boiler geplaatst. Vervolgens het gas opgezegd maar niet de aansluiting laten verwijderen (dat mag je niet in een huurwoning). Hierna krijg je wat "boze dreigbrieven" van de netbeheerder waarop je netjes antwoord dat je in Nederland niet verplicht bent om ergens voor te betalen. Je betaald immers ook niet aan Ziggo of KPN omdat alleen hun kabel in de woning ligt.
( hiervoor zijn nette voorbeeldbrieven te vinden op dit forum met juridische onderbouwing )

Hierna nog 1 maal een brief van de woningbouw gehad met het verzoek om gas af te nemen. Hierbij ook netjes aangegeven dat je niet verplicht bent om dit te doen en als zij de aansluiting willen verwijderen dat dat mag van jou.

Scheelt je elke dag een ruime 60 cent vastrecht voor gas te betalen.

Dit alles klinkt allemaal wat eng en in de brieven die je krijgt staat dat je moet kiezen uit gas afnemen of de aansluiting verwijderen. De topic op het forum hier LINK legt dit keurig uit.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:52:

Door het vervallen van de saldering over niet al te lange tijd, en mijn verbruikscurve zit ik er aan te denken om helemaal geen panelen te nemen.

Mijn dak is oost-west, maar ze willen de panelen maar op 1 dakvlak leggen :'(
Mijn verbruik is in de zomer hoog ivm airco en thuiswerken. Als ik dan overstap op Tibber of een andere met dynamische tarieven betaal ik in de zomer praktisch niks voor mijn verbruik.

Heeft er misschien iemand een idee of ik überhaupt nog wel panelen moet nemen of misschien maar 2 of 4 of zo?

[Afbeelding]
Heb jij een vaste prijs? Hier doen ze alleen beginprijs + jaarlijkse huurverhoging. En je kunt alleen van het contract af door te verhuizen. Dat maakt een berekening lastig, en nu helemaal met die **** VdB heffing erbij.

Ik zou op z'n minst afwachten wat daarmee gebeurt, als dat kan. Want die heffing is een serieuze huurders-n**** 😢

• Ernemmer
  • Niet online
Van het gas af ga ik voorlopig nog niet doen, cv en lang warm douchen is best comfortabel en ik heb geen zin om met de woningbouw in overleg te gaan over aanpassing hiervan.

Ik zal even moeten uitrekenen wat voor mij een juiste hoeveelheid PV zal zijn.

@BarryH bedankt voor de PV calc tip, ik kan daar mooi kijken wat panelen per maand opbrengen.

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2023 17:46 ]

• BarryH
  • Nu online
@Ernemmer Ik doelde ook niet op "va nhet gas af", maar wel op het gebruik van je airco om in het stookseizoen, deels, mee te verwarmen.

Dat is vaak dan 2kWh E ipv 1m3 gas, dus lucratief. Zeker als je toch al een airco hebt (aannemende dat het geen mobiele airco is).

• Ernemmer
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:01:
@Ernemmer Ik doelde ook niet op "va nhet gas af", maar wel op het gebruik van je airco om in het stookseizoen, deels, mee te verwarmen.

Dat is vaak dan 2kWh E ipv 1m3 gas, dus lucratief. Zeker als je toch al een airco hebt (aannemende dat het geen mobiele airco is).
Dat zou ik inderdaad wel kunnen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 18-08-2023 09:28 ]

• route99

route99

BarryH schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:01:
@Ernemmer
Dat is vaak dan 2kWh E ipv 1m3 gas, dus lucratief.
???
https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
Dus 2kWh E ipv 1m3 gas das ca 4x zo slecht.... lijkt mij totaal niet lucratief of begrijp ik iets verkeerd? Kan ook...

• BarryH
  • Nu online
route99 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:32:
[...]
???
https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/

[...]

Dus 2kWh E ipv 1m3 gas das ca 4x zo slecht.... lijkt mij totaal niet lucratief of begrijp ik iets verkeerd? Kan ook...
De crux is dat je een Airco (= warmtepomp) gebruikt. Die heeft een COP van ~4. Oftewel het kost ca 1kWh Elektra om 4kWh warmte je huis in te krijgen (bij ca. 7 graden buiten is het efficienter, b.v. 5kWh warmte en bij ca. -7 graden is het wat minder, b.v. 2kWh warmte)

Daarom kom je dus voor ca. 8kWh warmte in je woning op OF 1m3 gas OF 2 kWh E.

nb. Gas heeft een hogere energieinhoud, maar je hebt daar wel wat opwekkingsverlies, dus reken je met ca. 8 kWh warmte uit 1 m3 gas. Hier staat meer over in b.v. de diverse warmtepomp en cv tuning topics.

• route99

route99

@BarryH Ik zat even in een andere mindset, dank voor de toelichting. (y)

• Ernemmer
  • Niet online
De woningbouw wou de panelen perse op oost hebben, maar de buren gaven gelukkig geen toestemming voor de steiger in hun tuin. *O*

Nu dus 2400wh op West, precies als ik thuis ben de opgewekte stroom verbruiken, het meest ideale op oost-west na voor mij, maar dat mocht al helemaal niet van de woningbouw.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 06-09-2023 18:21 ]

Pagina: 1