Zonnepanelen via de woningbouw voor 1,75euro/paneel/maand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Een folder in de bus met daarin de volgende tekst:
Besparen met zonnepanelen

Met de panelen van Woningbouw-X wekt u eigen stroom op. Deze opgewekte stroom gebruikt u zelf, hierdoor hoeft u minder stroom van uw energieleverancier af te nemen. Op deze manier krijgt u een lagere elektriciteitsrekening. Voor het plaatsen van panelen vraagt Woningbouw-X extra servicekosten. U betaalt €1,75 per maand per paneel. Servicekosten zijn:

6 panelen = €10,50 per maand
8 panelen = €14,- per maand

Terugleveren

Alle energie die uw panelen opwekken, gebruikt u dus eerst voor de elektrische apparatuur in uw huis. De energie die overblijft, wordt automatisch verrekend met stroom die u op een ander moment afneemt. U hoeft het zonnestroomsysteem niet zelf aan te schaffen, waardoor u direct begint met besparen*.

* U hoeft geen klant van Greenchoice te zijn, alle energieleveranciers bieden u deze besparing.

Salderingsregeling

In Nederland geldt het principe dat terug geleverde energie wordt afgetrokken van het verbruik. Het tegen elkaar wegstrepen wordt salderen genoemd. Dit staat op uw jaarafrekening beschreven.

Onderdelen van het systeem

De zonnepaneleninstallatie bestaat uit twee hoofdonderdelen. Namelijk de zonnepanelen en de micro-omvormers. De micro-omvormers zorgen ervoor dat de opgewekte energie van de zonnepanelen wordt omgezet naar bruikbare energie voor uw huis en het elektriciteitsnet.

Het zonnepaneel - wekt zonne-energie op

De zonnepanelen, omlijsting en klemmen van uw installatie zijn volledig zwart. Het zonnepaneel dat voor u is gekozen is van hoge kwaliteit, beschikt over garantie en heeft een vermogen van 320 WattPiek.

De micro-omvormers - zetten zonne-energie om in bruikbare stroom

De micro-omvormers zijn door kabels verbonden met de panelen en de meterkast. De micro-omvormers zorgen ervoor dat de opgewekte zonne-energie te gebruiken is in huis. De micro-omvormers die voor u gekozen zijn, zijn van hoge kwaliteit, beschikken over garantie en zijn uitermate geschikt voor 6 of 8 zonnepanelen.
6 panelen zouden dus 10,50/maand kosten of 126 euro/jaar
Dit blijf ik betalen tot het contract is afgelopen (onbekend hoe lang de looptijd is op dit moment)

Volgens Milieucentraal zou ik met 6 panelen met de huidige regeling 320/e per jaar kunnen opbrengen (dit zijn trouwens 300wattpiek panelen). Huidige opbrengst zou dan /jaar 320-126 =194e/jaar zijn met 6 panelen Na 2023 is dat minder maar hoeveel is nog onbekend en afhankelijk van je gebruik als de zon wel schijnt.

Wederom volgens Milieucentraal zou eigen panelen leggen 2600 euro kosten na aftrek van subsidie, natuurlijk is een grootschalig project via de woningbouw goedkoper, maar dan nog, stel dat het 2000 euro zou zijn. Met 126 euro/jaar om die investering eruit te krijgen is dat al 15 jaar, dus ik verwacht ergens dat de looptijd van zo'n contract minimaal 20 jaar ofzo is.

Op dit moment is er nog een salderingsregeling waar ik nog 2 jaar gebruik van kan maken, maar daarna is het aardig onzeker of het nog wel rendabel is lijkt mij, zeker gezien ik die panelen blijf betalen tot einde contract?

Heeft iemand hier ervaring met zo'n regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zit je in een huurhuis en bied je verhuurder dit aan?

8 panelen van 320Wp, niet 100% gunsting geplaatst; zeg 2000 kWh / jaar. Tegen 21 €ct per kwh is dat €440 minder betalen qua elektra zolang salderen er nog is. Daarna steeds minder salderen tot bijvoorbeeld 30% direct verbruik (=€132 / jaar voordeel) en 70% terugleveren tegen kaal tarief a 6 €ct/kWh (=€84). Voordeel is dan nog steeds €216 / jaar.

Zelf al heb je geen direct eigen verbruik op moment dat je opwekt dan nog heb je 2000 kWh x 6 €ct=€120/jaar. In dat laatste geval is het niet gunstig.

Pas als de terugleververgoeding significant lager is dan 6 ct en het salderen volledig is afgebouwd zou het niet voordelig zijn om te doen. Vooralsnog is dat wel een voordelig aanbod.

Wordt die €14 per maand ook jaarlijks weer opgehoogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
@kabeltjekabel
Ja, het is een huurhuis van de woningbouw en dit kwam binnen via de woningbouwvereniging. Deze bieden het aan staat er via greenchoice (die leggen de panelen, maar ik hoef geen klant bij greenchoice te zijn, verrekening gaat via de servicekosten aan de woningbouw)

Die ophoging weet ik niet, uiteraard is daar helemaal niets over te vinden op de website die ze benoemen, evenmin de lengte van het contract. Dat zijn zeker goede vragen om uit te zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door ETH0.1 op 22-10-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En bedenk hoe lang je daar blijft wonen. Als die servicekosten stijgen zit de bulk van het voordeel in de eerste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-07 23:20
Wel jammer dat ze het afbouwen en einde van de salderingsregeling niet hebben uitgelegd, @kabeltjekabel legt het heel duidelijk uit.

De eerste paar jaar ga je er flink aan verdienen.
Als het over 15 jaar min of meer budgetneutraal wordt is het denk ik ook niet zo erg maar ik zou ook graag willen weten tot wanneer het contract geldig is. We kunnen niet echt verder dan 10 jaar vooruit kijken.

En wat de prijsverhogingen zijn is ook belangrijk. Het zou zuur zijn als de huurprijs elk jaar meer dan de electriciteitprijs verhoogd wordt terwijl de opbrengst steeds minder waard wordt.

Ik verwacht eigenlijk dat een woningbouwvereniging een einddatum hanteert. Bijvoorbeeld max 15 jaar huur betalen voor de panelen en ze daarna gratis laten liggen.

En nog een vraag, krijg je er ook logging bij zodat je in de gaten kunt houden of alle panelen het nog doen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:18:
Wel jammer dat ze het afbouwen en einde van de salderingsregeling niet hebben uitgelegd, @kabeltjekabel legt het heel duidelijk uit.

Als het over 15 jaar min of meer budgetneutraal wordt is het denk ik ook niet zo erg maar ik zou ook graag willen weten tot wanneer het contract geldig is. We kunnen niet echt verder dan 10 jaar vooruit kijken.

En wat de prijsverhogingen zijn is ook belangrijk. Het zou zuur zijn als de huurprijs elk jaar meer dan de electriciteitprijs verhoogd wordt terwijl de opbrengst steeds minder waard wordt.

Ik verwacht eigenlijk dat een woningbouwvereniging een einddatum hanteert. Bijvoorbeeld max 15 jaar huur betalen voor de panelen en ze daarna gratis laten liggen.

En nog een vraag, krijg je er ook logging bij zodat je in de gaten kunt houden of alle panelen het nog doen?
Als echter de huursubsidie meestijgt kan het wel interessant zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meestal 20 jaar, dus 20x126,- minimaal, huurverhogingen van minimaal 4% per jaar niet meegenomen.

Het lijkt wel of ik iets mis, normaal heeft de huurder niet zo'n groot voordeel, of krijgen ze een aparte meter waardoor de woningbouw ook nog stroom gaat verkopen, kwam onlangs voorbij.

Wat als er iets defect gaat binnen die 20 jaar, wie zijn kosten? Levert het wel op wat je verwacht? Geen bomen voor de deur of een noord oost ligging bijv. Pal zuid en schaduw vrij is het prima natuurlijk maar er zijn ook andere daken. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het lijkt wel of ik iets mis, normaal heeft de huurder niet zo'n groot voordeel, of krijgen ze een aparte meter waardoor de woningbouw ook nog stroom gaat verkopen, kwam onlangs voorbij.
Een aparte meter en zelf stroom verkopen is denk ik meer iets voor huurbazen in de private sector? _/-\o_

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:18:
Ik maak mij geen illusie: Dit is vooral in het voordeel van de woningbouw, die hebben als taak dat ze binnen x-tijd zo groen mogelijk moeten zijn, ongetwijfeld dat ze daar ook nog subsidie voor krijgen.

...

in de folder lees ik: "De micro-omvormers zijn door kabels verbonden met de panelen en de meterkast. De micro-omvormers zorgen ervoor dat de opgewekte zonne-energie te gebruiken is in huis. De micro-omvormers die voor u gekozen zijn, zijn van hoge kwaliteit, beschikken over garantie en zijn uitermate geschikt voor 6 of 8 zonnepanelen."

Dan zou je zeggen per paneel 1 omvormer per paneel, aan de andere kant hebben ze het over omvormers welke 'uitermate geschikt zijn voor 6 tot 8 panelen', dat geeft weer de indicatie dat er maar 1 omvormer in het huis komt (omvormers is meervoud, hebben ze het dan over alle omvormers in alle wijken ;) ). Links of rechts om Ik ga er ook niet vanuit dat ik die omvormer kan uitlezen (Het is wel de woningbouw, het mag niets kosten, dat heb ik wel gezien in de verbouwing die we hier hebben gehad). Uitlezen kan ik wel via de P1 poort op mijn meter. Hierop zal ik niet kunnen zien dat 1 paneel het slecht doet ten opzichte van de andere panelen.
kabeltjekabel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:19:
[...]

Als echter de huursubsidie meestijgt kan het wel interessant zijn :P
Die krijgen we niet, daar moet je echt heel weinig voor verdienen. Wij zitten daar in ieder geval boven
Rol-Co schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:27:
Meestal 20 jaar, dus 20x126,- minimaal, huurverhogingen van minimaal 4% per jaar niet meegenomen.

Wat als er iets defect gaat binnen die 20 jaar, wie zijn kosten? Levert het wel op wat je verwacht? Geen bomen voor de deur of een noord oost ligging bijv. Pal zuid en schaduw vrij is het prima natuurlijk maar er zijn ook andere daken. :)
Voorkant ligt op oost, achterkant op west (ongeveer) . Volgens zonatlas.nl ligt mijn huis in de slechtste categorie: minder geschikt

Afbeeldingslocatie: https://previews.123rf.com/images/attaphong/attaphong1701/attaphong170100016/70523325-blank-gradenboog-ware-grootte-graduation-ge%C3%AFsoleerd-op-de-achtergrond-vector.jpg
Pak ik de gradenboog er bij dan ligt mijn straat op de lijn 0 -> 180 graden, waarbij 0 graden noord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat ze micro omvormers bedoelen. Die lijken langer mee te gaan dan string omvormers.
En mocht er toch een kapot gaan (relatief kleine kans denk ik) dan doet de rest het nog.

De deal lijkt me goed genoeg dat, in geval er eentje kapot gaat, je er nog steeds altijd geld mee blijft verdienen.
Ik zou er voor 1 of 1,50 per maand wel goede logging bij willen huren.
Of 0,50 voor alleen een losse energiemeter.

Installatie op het westdak is beter qua direct eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ETH0.1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:34:
Heeft iemand hier ervaring met zo'n regeling?
Onze verhuurder biedt via Zonneplan een vergelijkbare regeling aan. Wij hebben 10 panelen op het dak liggen (ZW) waarvoor we de verhuurder 20 euro per maand extra aan huur betalen, maar de opbrengst is volledig voor ons.

We woonden hier pas een maand toen ze geplaatst werden en inmiddels is er ook gezinsuitbreiding, dus lastig bepalen hoeveel goedkoper/duurder we precies uit zijn qua energierekening, maar vorig jaar heb ik uiteindelijk 139 euro betaald aan de energieleverancier voor 727 kWh en dan dus 240 euro aan huur voor de panelen (2300 kWh).

(Voor een gezin met op dat moment 1 peuter en 4 dagen per week mensen thuis (weekend + parttime dagen))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Farmerwood
Is er bij jou sprake van een datum einde contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:14:
@Farmerwood
Is er bij jou sprake van een datum einde contract?
Uiteindelijk heeft mijn verhuurder het contract met Zonneplan en ze belasten die kosten via de huur door aan mij. Dus zodra ik de huur opzeg betaal ik ook niet meer voor de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Farmerwood
Ja dat is logisch maar stel als je er 25 jaar woont, betaal je dan ook 25 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:33:
@Farmerwood
Ja dat is logisch maar stel als je er 25 jaar woont, betaal je dan ook 25 jaar?
Waarschijnlijk wel, maar daar heb ik me niet in verdiept omdat we al wisten dat we er max 2 jaar zullen wonen. (Wordt uiteindelijk 2 jaar en 3 maanden)

En volgende huurders weten waarschijnlijk niet eens dat de huur ooit met 20 euro omhoog gegaan is voor die panelen. Die huren gewoon een huis dat zonnepanelen heeft voor bedrag X per maand. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Farmerwood schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar daar heb ik me niet in verdiept omdat we al wisten dat we er max 2 jaar zullen wonen. (Wordt uiteindelijk 2 jaar en 3 maanden)

En volgende huurders weten waarschijnlijk niet eens dat de huur ooit met 20 euro omhoog gegaan is voor die panelen. Die huren gewoon een huis dat zonnepanelen heeft voor bedrag X per maand. :+
Ben benieuwd hoe dat dan over 20 jaar gaat als die panelen niet meer werken/voor 50% opwekken wat ze origineel deden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat die panelen op een bepaald moment of vervangen worden of als afbetaald beschouwd worden en ze eigendom zijn van mijn verhuurder.
Tenzij jij van plan bent nog 10+ jaar in je huis te wonen zou ik me daar niet te druk over maken eigenlijk. Nu gewoon kijken wat je gaat betalen voor die panelen en of dat uit kan. En zorgen dat jij persoonlijk nergens voor tekent behalve je huurcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Je zou het voor jezelf ook kunnen laten meewegen wat dit qua duurzaamheid betekent.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETH0.1
Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:55:
Je zou het voor jezelf ook kunnen laten meewegen wat dit qua duurzaamheid betekent.
Ik doe (als ik mee doe) dit alleen voor mijzelf.

Dat klinkt egoïstisch maar is wel het eerlijke verhaal. En ik weet dat er vele met mij zo denken. Ja natuurlijk is het milieu belangrijk, uiteindelijk kijken de meeste mensen vooral naar hun eigen portemonnee.

Voorbeeldjes die ik in het verleden zag waren bv zonnepanelen bij mijn schoonouders, omdat onder de streep ze over een paar jaar goedkoper uitwaren omdat ze die dingen zelf aan hebben geschaft met gebruik maken van de subsidie regelingen die er nu zijn.

Een paar voorbeelden die ik zie in de praktijk met de auto's:
- Ik ken een behoorlijke groep lease rijders die enkel een E-auto rijden omdat dit voordelig is in de bijtelling. (Er werd bij ons massaal aan de 'uitdeel' actie van tesla eind december mee gedaan, er werd alles aan gedaan om die dingen aan de mensen te geven zodat ze aan de 6% mee konden doen.)
- Een outlander phev rijden mensen echt niet omdat het zo goed is voor het milieu, na 20/30km is de accu leeg en zuipt dat ding enorm.
- Die zelfde gaat met zijn outlande phev met grote caravan naar zuid spanje op vakantie (normaal gesproken dan), wat zou zo'n ding op die rit gebruiken 1/5 gemiddeld?
- Ik heb collega;s die geregeld met een stekker hybride het hele land door krossen, 200km/dag maken, dan zet die 20km die ze puur elektrisch kunnen rijden geen zoden aan de dijk als ze vervolgens die andere 180km dat accupakket mee moeten zeulen
- Weer een andere collega ruilt zijn e-pace om voor een snelle benzine mercedes zodat hij goed naar de wintersport kan rijden, waar hij vol trots verteld dat hij de 230 heeft aangetikt op de snelweg.

Die mensen maken gebruik van de regelingen die er zijn, omdat ze voordelig voor zichzelf zijn, niet omdat het beter is voor het milieu. Er zijn ook situaties waar een stekker auto beter is, en er zijn ook genoeg mensen waarbij het voor het milieu echt wel beter is, begrijp me niet verkeerd. Maar zoals gezegd, het leeuwendeel doet het toch echt voor hun eigen portemonnee (al zullen er niet veel zijn die dat zo zullen uiten zoals ik zojuist deed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 20:09

Part

Helemaal niets.....

ETH0.1 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Ben benieuwd hoe dat dan over 20 jaar gaat als die panelen niet meer werken/voor 50% opwekken wat ze origineel deden
Ik denk eerder 85%. Echter is de ontwikkeling tegen die tijd zoveel verder dat ze dan al vervangen zijn door panelen met hoger rendement.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Part schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Ik denk eerder 85%. Echter is de ontwikkeling tegen die tijd zoveel verder dat ze dan al vervangen zijn door panelen met hoger rendement.
Als particulier kan je dat overwegen maar een woningbouw niet hoor, die gaan dan juist lekker cashen, panelen zijn afbetaald, huurder betaald er nog voor en of ze het doen of niet boeit ze niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Farmerwood schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

jawel, waarschijnlijk wel: mijn ex heeft net een huurhuis betrokken waar zonnepanelen op liggen, en de woningbouw verenging vermeldt de huurprijs keurig apart op de huurovereenkomst die ze moest tekenen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pietervs schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

jawel, waarschijnlijk wel: mijn ex heeft net een huurhuis betrokken waar zonnepanelen op liggen, en de woningbouw verenging vermeldt de huurprijs keurig apart op de huurovereenkomst die ze moest tekenen.
Omdat in die sector er een grens aan de huur zit en dingen als zonnepanelen verhogen die grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zal nooit doen.
Der verhuurder van de panelen krijgt van jou een vast huur bedrag waardoor hij 100% zeker de kosten uit haalt en winst maakt.
Terwijl het hele risco's of het wel of niet uit kan bij jou wordt neer gelegd.

Als ik jou was zal ik het juist andersom doen. Of wel ze mogen voor een vast bedrag per maand wat zonnepanelen op mijn dak neer leggen waarbij ze de energie zelf mogen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:56:

Wordt die €14 per maand ook jaarlijks weer opgehoogd?
Goed punt, de laatste die hier een soort gelijke vraag had, had een mogelijke stijging van 1,5% per jaar
zeker even nagaan. @ TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Anoniem: 91634
Ik denk dat er alleen een keuze is tussen ja en nee.
De eerste 10 jaar is flinke jaarlijkse winst voor TS gegarandeerd lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:48:
Ik zal nooit doen.
Der verhuurder van de panelen krijgt van jou een vast huur bedrag waardoor hij 100% zeker de kosten uit haalt en winst maakt.

Als ik jou was zal ik het juist andersom doen. Of wel ze mogen voor een vast bedrag per maand wat zonnepanelen op mijn dak neer leggen waarbij ze de energie zelf mogen houden.
Ja das leuk maar dat gaat dus niet. De woningcorporatie heeft weinig aan die stroom, die is juist veel geld waard voor de gebruiker. Het is daarom geen gekke constructie. Wel zou ik verwachten dat er iets in zit in monitoring van de opbrengst door de leverancier zodat je dit in de gaten kunt houden.

met @busscherski : je gaat zeker zolang de salderingsregeling is zoals nu dik winst op pakken, zie rekenvoorbeeld van @kabeltjekabel . Daarna wordt dit langzaam minder maar het moet heel gek lopen wil je hier slechter van worden.

Er is geen subsidie bij aanleg van zonnepanelen voor particulieren.

Wat @Anoniem: 37297 zegt qua kosteninschatting klopt wel aardig. 6 tot 8 panelen op je woning leggen kost je bij zelf laten leggen door een installateur circa 1.200 - 1.300 euro aan materiaal en dan nog 600 tot 1000 euro installatiekosten.

De prijs van 140 euro per jaar is daarmee erg scherp, dat kan omdat ze gewoon grote volumes kunnen draaien in zo'n project en de kosten daar echt heel hard van naar beneden gaan.

Samengevat: het lijkt een erg kostenefficiente manier om zonder zelf te investeren en iets te hoeven regelen zonnestroom op te wekken en daar ook financieel beter van te worden.

belangrijkste check is even in de voorwaarden of er prestatie-garanties zijn en of de leverancier dit monitort/in de gaten houdt.

[ Voor 38% gewijzigd door Fr33z op 22-10-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik zal nooit doen.

Het is ook gewoon een makkelijke manier om je woningen richting een (verplicht) lager energie label te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik zal nooit doen.

Dit aanbod is anders nog heel redelijk. Hoe gunstig moet het zijn voor je er mee akkoord zou gaan? Welke risico's? Dat het salderen opeens nog sneller vervalt? Dat je niks krijgt voor teruglevering? Dat de elektra opeens 4x zo goedkoop wordt (haha, no way)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
kabeltjekabel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Dit aanbod is anders nog heel redelijk. Hoe gunstig moet het zijn voor je er mee akkoord zou gaan? Welke risico's? Dat het salderen opeens nog sneller vervalt? Dat je niks krijgt voor teruglevering? Dat de elektra opeens 4x zo goedkoop wordt (haha, no way)?
Er zijn altijd mensen die overal tegen zijn, of altijd denken dat iedereen ze oplicht. De meeste woningcorporaties gaan gewoon heel netjes met hun huurders EN het milieu om, en moeten alsnog hemel en aarde bewegen om zelfs iets simpels als een paar zonnepanelen geplaatst te krijgen..... Soms 8)7

@Anoniem: 91634 het aanbod met 100% voordeel zonder risico voor jezelf zal er wel nooit komen, dus succes met wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 22-10-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ETH0.1 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:12:
[...]

Voorkant ligt op oost, achterkant op west (ongeveer) . Volgens zonatlas.nl ligt mijn huis in de slechtste categorie: minder geschikt

[Afbeelding]
Pak ik de gradenboog er bij dan ligt mijn straat op de lijn 0 -> 180 graden, waarbij 0 graden noord is.
Oost-West is juist perfect. Kun je beide daken volleggen, heb je geen absurde zuid-piek en totaal opbrengst is hoger dan met Noord-Zuid.

Maar dit gaat niet over helemaal volleggen, dus tja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fr33z schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Er zijn altijd mensen die overal tegen zijn, of altijd denken dat iedereen ze oplicht. De meeste woningcorporaties gaan gewoon heel netjes met hun huurders EN het milieu om, en moeten alsnog hemel en aarde bewegen om zelfs iets simpels als een paar zonnepanelen geplaatst te krijgen..... Soms 8)7

@Anoniem: 91634 het aanbod met 100% voordeel zonder risico voor jezelf zal er wel nooit komen, dus succes met wachten.
Ja maar ik kan die 10 euro per maand niet betaluh (de 20 euro voor gas wel |:( ). :? :? :?

Klopt wat je zegt. Er zijn echter wel recent wat voorbeelden van wat doorgeschoten huurverhoging voor een wat vaag "duurzaamheidspakket".

Maar wat TS wordt aangeboden is gewoon heel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
@kabeltjekabel of het redelijk is weet ik nog niet, stel dat ze
- absurde doorlooptijden van 25 jaar neerleggen
- of indexeren met de huurverhoging (wat voor mij ieder jaar 6% is)

Als ik bv met die indexatie van 6% tel en de eerste 2 jaar (met 8 panelen, 2000kwh) de geschetste 440euro kan leveren en vanaf dan 216euro/jaar kan opbrengen (er van uitgaande dat het daarna niet minder zal worden, wat misschien wel optimistisch is(geen idee?)), dan ligt het omschakelpunt bij 13 jaar, vanaf dat moment heb ik totaal meer betaald voor de panelen dan dat ze mijn zouden opbrengen

Ik weet nu niet hoe lang ik hier blijf wonen, en misschien zijn er dan ook wel betaalbare technieken dat je het huis kan verwarmen/koelen/opslaan met de exact het gene wat je aan op dat moment niet zelf gebruikt.

Ik ben behoorlijk wat wijzer geworden, overigens ook bedankt voor die tip van aan beide kanten leggen, dat is zeker voor als het terug leveren minder gaat opleveren een goed idee.

Ik blijf het hier natuurlijk even volgen, als ik meer info heb post ik het hier natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ETH0.1 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:40:
@kabeltjekabel of het redelijk is weet ik nog niet, stel dat ze
- absurde doorlooptijden van 25 jaar neerleggen
Als je je hele leven in een sociale huurwoning blijft wonen betaal je uiteindelijk ook meer dan wanneer je 'm gekocht zou hebben.
- of indexeren met de huurverhoging (wat voor mij ieder jaar 6% is)
Dat zou het inderdaad een slechte deal maken, aangenomen dat algemene prijsinflatie een stuk lager is.
Als ik bv met die indexatie van 6% tel en de eerste 2 jaar (met 8 panelen, 2000kwh) de geschetste 440euro kan leveren en vanaf dan 216euro/jaar kan opbrengen (er van uitgaande dat het daarna niet minder zal worden, wat misschien wel optimistisch is(geen idee?)), dan ligt het omschakelpunt bij 13 jaar, vanaf dat moment heb ik totaal meer betaald voor de panelen dan dat ze mijn zouden opbrengen

Ik weet nu niet hoe lang ik hier blijf wonen, en misschien zijn er dan ook wel betaalbare technieken dat je het huis kan verwarmen/koelen/opslaan met de exact het gene wat je aan op dat moment niet zelf gebruikt.

Ik ben behoorlijk wat wijzer geworden, overigens ook bedankt voor die tip van aan beide kanten leggen, dat is zeker voor als het terug leveren minder gaat opleveren een goed idee.

Ik blijf het hier natuurlijk even volgen, als ik meer info heb post ik het hier natuurlijk :)
Er bestaan nu al systemen om bijvoorbeeld je buffervat te verwarmen op het moment dat de zon schijnt. Of 's zomers kun je natuurlijk een airco laten loeien als de zon schijnt. Als je een betonnen huis hebt heeft dat een enorme thermische massa; dat kun je dan een paar graden extra afkoelen bijvoorbeeld. Heet water is ook goed in een buffervat op te slaan. Maar extra hardware kost ook geld.

Laat maar weten als je meer info hebt. Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:06:
[...]

Als je je hele leven in een sociale huurwoning blijft wonen betaal je uiteindelijk ook meer dan wanneer je 'm gekocht zou hebben.

[...]

Dat zou het inderdaad een slechte deal maken, aangenomen dat algemene prijsinflatie een stuk lager is.

[...]

Er bestaan nu al systemen om bijvoorbeeld je buffervat te verwarmen op het moment dat de zon schijnt. Of 's zomers kun je natuurlijk een airco laten loeien als de zon schijnt. Als je een betonnen huis hebt heeft dat een enorme thermische massa; dat kun je dan een paar graden extra afkoelen bijvoorbeeld. Heet water is ook goed in een buffervat op te slaan. Maar extra hardware kost ook geld.

Laat maar weten als je meer info hebt. Ben wel benieuwd.
Ze hebben aangegeven dat er 6 panelen geplaatst kunnen worden, deze komen enkel op de west kant van het dak.

Looptijd is 20 jaar en de tarieven zullen geindexeerd worden met een verhoging die gelijk is aan de huurverhoging. Looptijd stopt wel wanneer ik het huis zou verlaten.

Als ik dat even zo doortel, met een gemiddelde verhoging van 4% per jaar (sommige jaren waren hier 6% verhoging, andere 1,5%) zit ik na 20 jaar op 265 euro/jaar (totale kosten 3750euro).

Even laten bezinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ETH0.1 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:47:
[...]

Ze hebben aangegeven dat er 6 panelen geplaatst kunnen worden, deze komen enkel op de west kant van het dak.

Looptijd is 20 jaar en de tarieven zullen geindexeerd worden met een verhoging die gelijk is aan de huurverhoging. Looptijd stopt wel wanneer ik het huis zou verlaten.

Als ik dat even zo doortel, met een gemiddelde verhoging van 4% per jaar (sommige jaren waren hier 6% verhoging, andere 1,5%) zit ik na 20 jaar op 265 euro/jaar (totale kosten 3750euro).

Even laten bezinken
Kan je niet veel beter een klein setje zelf neer (laten) leggen? ipv steeds meer gaan betalen voor panelen die steeds minder gaan opbrengen en dan nieteens zo zeer minde kWh door veroudering maar vooral minder financiele voordelen heeft

6 panelen doen (afhankelijk van het type) met eenbeetje mazzel iets van 1800 kwh op west dat is na salderen met 33% eigengebruik 126 euro + 60 euro opbrengst over ongeveer 11 jaar uitgaande van een energie prijs van 21 cent en een terugleververgoeding van 5 cent

leg je zelf panelen, dan liggen ze gewoon op een bepaald moment gratis op het dak te renderen. dan maakt het niet uit dat de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Ik zou het in iedergeval nooit zo doen.

edit: ik lees net dat je 2000kWh zou verwachten, dat is ook wel mogelijk, maar mijn conclusie blijft staan. vooral niet doen.

voorbeeldje van een klein setje door @Rol-Co in een ander topic

Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 04-11-2020 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ETH0.1 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:47:
[...]

Even laten bezinken
Nou, dan zijn we weer aanbeland bij post no7 ;)
Rol-Co in "Zonnepanelen via de woningbouw voor 1,75euro/paneel/maand"

@Fr33z

Het is niet dat mensen tegen zijn maar ik zie het hier ook gebeuren in die huurhuizen, vaak alleenstaande ouderen, hebben een energie rekening van nog geen 100,- in de maand en meeste is gas.
Wb wil daar dan een set op gooien met 8 panelen waarvoor ze 20,- in de maand meer betalen plus alle verhogingen over 20 jaar.
Panelen zijn 300 of 305Wp dus al vrij oud (lees goedkoop) wekken 2400kWh per jaar op en ze verbruiken nog niet de helft.
Interessant? Nee niet echt.
Vorige week is er hier nog een set op een huis bij gegooit, vraag ik de beste man waarom (alleenstaand en half jaar niet eens thuis) en krijg als antwoord dat ze maar blijven vragen en brieven sturen plus dat hij bij een aantal buren gevraagd heeft die ze al een jaar hebben of het scheelt en die zeggen, het scheelt wel op de rekening...... behhh, dat is nog eens een antwoord. O+

Dus 8 panelen op dak en nooit meer kijken, bijna alleen terugleveren voor 6 cent omdat ie nog bij eneco zit sinds 1990 en alleen afwachten, mijn tip van alle stroomkosten gelijk van je maandbedrag af halen en overstappen word ook niet begrepen zag ik al, en in de gaten houden plus eventueel een boilertje of elektrisch kacheltje om gas naar stroom te verhuizen al helemaal niet.
De techniek is niet te begrijpen voor de meesten, winst/voordeel weg. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
twain4me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:08:
[...]

Kan je niet veel beter een klein setje zelf neer (laten) leggen?
Ben bang dat dat niet mag, maar kan het proberen natuurlijk :)
6 panelen doen (afhankelijk van het type) met eenbeetje mazzel iets van 1800 kwh op west dat is na salderen met 33% eigengebruik 126 euro + 60 euro opbrengst over ongeveer 11 jaar uitgaande van een energie prijs van 21 cent en een terugleververgoeding van 5 cent

leg je zelf panelen, dan liggen ze gewoon op een bepaald moment gratis op het dak te renderen. dan maakt het niet uit dat de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Ik zou het in iedergeval nooit zo doen.

edit: ik lees net dat je 2000kWh zou verwachten, dat is ook wel mogelijk, maar mijn conclusie blijft staan. vooral niet doen.

voorbeeldje van een klein setje door @Rol-Co in een ander topic

Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
ze geven zelf 1440kWh aan, op basis daarvan, jouw input van 33% eigen gebruik en de afbouwregeling zoals deze hier is beschreven: https://www.tweedekamer.n...n%20in%20zonnepanelen.pdf

Ben ik tot deze tabel gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3zHPhZk/solar.png

Als ik in 2028 zou verhuizen heeft mij deze deal 800 euro opgelever, woon ik hier over 20 jaar nog dan kost deze deal me 800 euro.

is 33% eigen gebruik realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ETH0.1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:05:
[...]

Ben bang dat dat niet mag, maar kan het proberen natuurlijk :)

[...]

ze geven zelf 1440kWh aan, op basis daarvan, jouw input van 33% eigen gebruik en de afbouwregeling zoals deze hier is beschreven: https://www.tweedekamer.n...n%20in%20zonnepanelen.pdf

Ben ik tot deze tabel gekomen:

[Afbeelding]

Als ik in 2028 zou verhuizen heeft mij deze deal 800 euro opgelever, woon ik hier over 20 jaar nog dan kost deze deal me 800 euro.

Opzich is het haalbaar, hangt wel van de bewoner af. veel meer zou ik niet op rekenen, het is bij veel mensen eerder minder.
Het is o.a. afhankelijk hoe de verhouding zit tussen gebruik en opwek.
bij 4000kWh verbruik en 600kWh opbrengst is het hoger dan bij 4000 verbruik en 4000 opwek
Ga je met de opwek ver boven het vebruik (zonder warmtepomp) gaat dat percentage t.o.v. het verbuik omhoog en komt het in bepaalde gevallen boven de 50% maar tov de opwek blijft het dalen.

qua best and worst voor een berekening zou ik 40% en 20% aanhouden. waarbij je bij 40% waarschijnlijk wat moet veranderen aan je gedrag (timers gebruiken etc) en bij 20% kan doen wat je wil, dat gaat eigenlijk vanzelf ook bij iemand waar overdag niemand thuis is, gewoon door sluipverbruik en het verbruik in het weekend en de avonden (als het langer licht is)

Uiteraard zijn er ook middelen om eigenverbuik te verhogen zoals o.a. eddi, maar daar zou jij niet aan moeten willen beginnen, zeker niet nu
YouTube: FREE hot water using the Eddi energy diverter from Myenergi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
ETH0.1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:05:
Dat hangt natuurlijk helemaal af van je verbruikspatroon en de periode wanneer de opwek plaats vindt.
Stel dat je opwek tussen 09:00 en 13:00 ligt en er is niemand thuis overdag dan heb je weinig eigen verbruik.

Als je het doet voor de winst zou ik me afvragen of het al die onzekerheid en die paar honderd euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
jobr schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:36:
[...]

Dat hangt natuurlijk helemaal af van je verbruikspatroon en de periode wanneer de opwek plaats vindt.
Stel dat je opwek tussen 09:00 en 13:00 ligt en er is niemand thuis overdag dan heb je weinig eigen verbruik.

Als je het doet voor de winst zou ik me afvragen of het al die onzekerheid en die paar honderd euro waard is.
Wacht even, ik snap even iets niet

in de pdf ( https://www.tweedekamer.n...n%20in%20zonnepanelen.pdf ) staat er straks 80% uitbetaald word van de huidige stroomprijs (pagina 7)

Op pagina 8 hebben ze het over maximale te salderen percentage 100% in 2021 64% in 2026 en 0% vanaf 2031

Vanaf 2031 is het dan natuurlijk gebruiken wat je op dat moment opwekt, de rest lever je gratis terug aan het net.

maar voor 2031 is dat dan wel of niet het geval? of kijken ze naar het jaar gebruik?
gebruik je zelf 2000kWh in 2026 dan mag je max 64% opwekken en retour leveren tegen een prijs van 80% van je eigen stroomprijs gezien over het gehele jaar

dus 2000kWh gebruik
33% gebruik je op het moment van opwekken = 660kWh
64% mag je opwekken en retour leveren = 1280kWh en die verkoop je voor 80% terug aan de netbeheerder

klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
ETH0.1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:09:

Vanaf 2031 is het dan natuurlijk gebruiken wat je op dat moment opwekt, de rest lever je gratis terug aan het net.

maar voor 2031 is dat dan wel of niet het geval? of kijken ze naar het jaar gebruik?
gebruik je zelf 2000kWh in 2026 dan mag je max 64% opwekken en retour leveren tegen een prijs van 80% van je eigen stroomprijs gezien over het gehele jaar

dus 2000kWh gebruik
33% gebruik je op het moment van opwekken = 660kWh
64% mag je opwekken en retour leveren = 1280kWh en die verkoop je voor 80% terug aan de netbeheerder

klopt dat?
Nee.
Vanaf 2031 krijg je minimaal 80% van leveringstarief (excl belastingen).
(leveringstarief is dus die circa 8 cent; kan straks lager/hoger zijn)

Stel 2026 verbruik 2660 kWh, Totale Opwek 2660 kWh, eigen gebruik uit opwek 660 kWH.
Import wordt dan 2000kWh, Teruglevering wordt dan 2000 kWh
Dan mag je 64% van teruglevering 2000 kWh salderen =1280 kWH.
Dan zou je moeten betalen na salderen voor 2000-1280 kWh.
En krijg je voor teruglevering 2000-1280 kWh a minimaal 80% leveringstarief.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 09-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Mooie Excel sheet maar inderdaad wat @jobr schrijft, je krijgt altijd nog 80% van het kaal leveringstarief.
Kun je de Excel sheet eens delen als Google doc oid?

Daarnaast vind ik het erg worst case gerekend dat de huur van de zonnepanelen wel elk jaar 4% wordt verhoogd maar de kWh prijs niet. Op die manier reken je op termijn alles kapot. De wbv krijgt dan in 20 jaar 4000 euro voor een klein setje panelen, zo`n rendement hebben ze op hun vastgoed denk ik gemiddeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
jobr schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:28:
[...]

Nee.
Vanaf 2031 krijg je minimaal 80% van leveringstarief (excl belastingen).
(leveringstarief is dus die circa 8 cent; kan straks lager/hoger zijn)

Stel 2026 verbruik 2660 kWh, Totale Opwek 2660 kWh, eigen gebruik uit opwek 660 kWH.
Import wordt dan 2000kWh, Teruglevering wordt dan 2000 kWh
Dan mag je 64% van teruglevering 2000 kWh salderen =1280 kWH.
Dan zou je moeten betalen na salderen voor 2000-1280 kWh.
En krijg je voor teruglevering 2000-1280 kWh a minimaal 80% leveringstarief.
Dus van wat je opwekt en niet gebruikt mag je in 2026 64% salderen tegen 80% van de inkoop kosten?

dus als je in 2026 5000kWh opwekt en zelf 2000kWh gebruikt hebt mag je van het verschil van 3000kWh 64% salderen (1920kWh)

Andersom als je 5000kWh gebruikt en 2000kWh opwekt kun je de eerste 2000kWh van de rekening wegstrepen, ongeacht of je het op het moment van gebruiken opwekt of in de middag opwekt en er savonds de terrasverwamer van laat branden

klopt het zo wat ik zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ETH0.1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:38:
[...]

Dus van wat je opwekt en niet gebruikt mag je in 2026 64% salderen tegen 80% van de inkoop kosten?

dus als je in 2026 5000kWh opwekt en zelf 2000kWh gebruikt hebt mag je van het verschil van 3000kWh 64% salderen (1920kWh)

Andersom als je 5000kWh gebruikt en 2000kWh opwekt kun je de eerste 2000kWh van de rekening wegstrepen, ongeacht of je het op het moment van gebruiken opwekt of in de middag opwekt en er savonds de terrasverwamer van laat branden

klopt het zo wat ik zeg?
Niet helemaal.

Die 64% is van toepassing op wat je volgens de meter terug levert. Eigen gebruik moet je hier helemaal buiten laten.
Dus verbruik is 5000 en teruglevering is 1000 kWh dan mag je 64% van 1000 salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
jobr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:46:
[...]

Niet helemaal.

Die 64% is van toepassing op wat je volgens de meter terug levert. Eigen gebruik moet je hier helemaal buiten laten.
Dus verbruik is 5000 en teruglevering is 1000 kWh dan mag je 64% van 1000 salderen.
Dankje, dat is helder.

Vraag ik me wel af wat er met die gigantische zonneparken gaat gebeuren van 100 panelen die ik zie op boeren schuren, of de man verderop die 20 panelen op zijn dak heeft liggen waar in 2030 slechts een fractie van wat er opgewekt word zelf gebruikt word. Maar dat is een andere discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
jobr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:46:
[...]

Niet helemaal.

uhm, dat is toch onjuist?
Het aflopende percentage is het percentage van wat je afneemt en dat getal mag je nog salderen met je teruglevering.

Lapa in "Details nieuwe salderingsregeling bekend"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rouske schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:40:
[...]

uhm, dat is toch onjuist?
Het aflopende percentage is het percentage van wat je afneemt en dat getal mag je nog salderen met je teruglevering.

Lapa in "Details nieuwe salderingsregeling bekend"
Nee, lees maar eens vanaf hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ETH0.1 Heb je al vooruitgang geboekt met je Excel sheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
Ik hoop het @jobr .
Maar ik dacht dat ik bij het invullen van die TNO berekening toen gezien had dat je ondanks enorme teruglevering (meer dan afname) er toch niet meer gesaldeerd werd dan 0,91x afname...

Maar ik zal die sheet nog eens opzoeken morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
busscherski schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:07:
Ik ben nog even aan het dokteren met de informatie van vandaag
Rouske schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:46:
Ik hoop het @jobr .
Maar ik dacht dat ik bij het invullen van die TNO berekening toen gezien had dat je ondanks enorme teruglevering (meer dan afname) er toch niet meer gesaldeerd werd dan 0,91x afname...

Maar ik zal die sheet nog eens opzoeken morgen.
Ik begrijp het nu volgensmij, ik hoop dat het nu wel klopt :)

https://www.eigenhuis.nl/...e-toekomst-nog-salderen#/
De afbouw geldt alleen voor de stroom die je zelf niet nodig hebt en teruglevert aan de energieleverancier. De veranderingen hebben geen gevolgen voor de stroom die je zelf opwekt en direct gebruikt. Daarover betaal je geen energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE).
bv 2026 is het salderingspercentage 64% (er zit wel een maximum aan zover ik begrijp aan wat je kan salderen en dat is wat je zelf gebruikt hebt in datzelfde jaar)

Kunnen je panelen in 2026 2000kWh opwekken en gebruik je gemiddeld gezien 30% van die stroom direct op het moment dat je het opwekt (dat is 600kWh). dan kun je dus 1400kWh terug leveren

van die 1400kWh mag je 64% via de salderingsregeling (bv 23cent) retour leveren en 36% via het teruglever tarief (is 6 cent realistisch?)
1400*0,64=896 kWh salderingsregeling * 0,23 = 206,08 €
1400*0,36=504 kWh teruglevertarief * 0,06 = 30,24 €

[ Voor 5% gewijzigd door ETH0.1 op 10-11-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Nu online
tja, wat nu als je naast die 1400kWh teruglevering, maar slechts 750kWh afname uit het net hebt?

Dan kan je nu met de 100% saldeer regels ook maar 750kWh salderen en krijg je nu al over de extra teruglevering van (1400-750) 650kWh ook al een bepaalde terugleververgoeding.

Dan is die 750kWh afname dus de 100% (max wat je mag salderen) en daar zou je dan die 64% van moeten nemen wat 480kWh is.
Het deel van de terugleververgoeding wordt dan 650+270 = 920kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ETH0.1 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:59:
[...]

Dankje, dat is helder.

Vraag ik me wel af wat er met die gigantische zonneparken gaat gebeuren van 100 panelen die ik zie op boeren schuren, of de man verderop die 20 panelen op zijn dak heeft liggen waar in 2030 slechts een fractie van wat er opgewekt word zelf gebruikt word. Maar dat is een andere discussie
Een beetje boerenbedrijf gebruikt best wel wat elektriciteit. Zonneparken zitten vaak in een postcoderoos constructie of hebben afspraken met een afnemer buiten het salderen om(dat geld alleen voor kleinverbruikers tot een bepaalde aansluitingsgrootte), maar maak je daar maar geen zorgen om hoor, tegen de tijd dat salderen afgebouwd wordt hebben de meeste panelen zich al ruim terugverdiend.

Ik zou navragen of je ze zelf kan neerleggen, het kan iig goedkoper. Tenzij je van plan bent op kortere termijn te verhuizen en er geen dikke strafboete staat op verhuizen met huurpv op je dak.

Ook al staan de meesten er hier wat sceptisch tegenover, voor de gemiddelde woningbouwbewoner is je dak volleggen nog steeds aardig aan de prijzige kant en met deze constructie kunnen ze meer stroom besparen dan ze aan pv-kosten per maand hebben. En er worden op leuk grote schaal daken volgegooid. Win-win-win wat mij betreft :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
busscherski schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:07:
https://we.tl/t-CwZBT3qMX0
staat hier, is 1 week te downloaden (is gemakkelijk aan te passen voor als je ze zelf koopt door C+D leeg te maken, daarna in D12 de volledige aanschafprijs neer te zetten en in de ander D kolommen een eventueel jaarlijkse maintenance fee)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5T5vv4r/solar2.png
Ik heb hier rekening gehouden met de huidige kWh prijs van vattenfal, het direct eigen gebruik wat je kunt aanpassen als je zelf meer stroom gebruikt op het moment van opwekken, staat nu op 30% direct gebruik.

Helemaal rechts vind je nog een berekening wat je totaal zou betalen als ik geen panelen zou hebben of als ik wel panelen neem en wat ik dan per jaar kwijt ben.

op of aanmerkingen hoor ik graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 12:05
@ETH0.1 Leuke berekening, maar waarom zou de huurverhoging sterker stijgen dan de energieprijs? (zou kunnen hoor)

Dat is namelijk 1 v.d. aannames die er voor zorgt dat er een omslagpunt wordt bereikt.

Hou je ze gelijk, dan is er jaarlijks een nettovoordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Bulldock schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:58:
@ETH0.1 Leuke berekening, maar waarom zou de huurverhoging sterker stijgen dan de energieprijs? (zou kunnen hoor)

Dat is namelijk 1 v.d. aannames die er voor zorgt dat er een omslagpunt wordt bereikt.

Hou je ze gelijk, dan is er jaarlijks een nettovoordeel.
Omdat ze boven op de algehele jaarlijkse verhoging (inflatie afgelopen jaar 2.6%) nog een individuele verhoging doen op basis van mijn inkomen van ergens tussen de 2.5% en 4% (maximaal) zo heb ik en paar jaar 6% verhoging gehad, De woningbouw mag dit naar eigen inzicht doen. Dit jaar zou het 6,6% mogen zijn maar dat heeft mijn woningbouw niet gedaan en heb ik 2% gekregen, volgend jaar kan het weer anders zijn natuurlijk.

Overigens zie je ook in de sheet kWh prijzen dat die prijs ontzettend fluctueert tussen de -8,9% en +14,5% verschil, gemiddeld genomen is de prijs per kWh 2,5% gestegen tussen 2012 en 2020

[ Voor 25% gewijzigd door ETH0.1 op 11-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 12:05
ETH0.1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:04:
[...]

Omdat ze boven op de algehele jaarlijkse verhoging (inflatie afgelopen jaar 2.6%) nog een individuele verhoging doen op basis van mijn inkomen van ergens tussen de 2.5% en 4% (maximaal)
Ok, dat wist ik niet. Bij dit soort getallen betaal je in 2030 bijna het dubbele aan huur. Dan vraag ik me af hoe realistisch het is dat je tzt nog in een "sociale" huurwoning woont/wilt wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ETH0.1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:04:

Omdat ze boven op de algehele jaarlijkse verhoging (inflatie afgelopen jaar 2.6%) nog een individuele verhoging doen op basis van mijn inkomen van ergens tussen de 2.5% en 4% (maximaal) zo heb ik en paar jaar 6% verhoging gehad,
Dat is in het zonnepanelen-verhaal niet relevant, die vallen onder Servicekosten welke geen inkomensafhankelijke huurstijging kennen. Je kan eens navragen welke grondslag daarvoor geldt, ik dacht daadwerkelijke kosten normaliter dus hier wellicht inflatiecorrectie of gewoon gelijkblijvend bedrag.

Als je door hoge huurstijging tzt verhuist, is het alleen maar fijn dat je panelen hebt gehuurd en niet gekocht? Dan is een korte termijn voordeel vooral relevant, niet lange termijn terugverdientijd zoals bij koop.

Ps. Voor sociale huurwoningen is er ook een bovengrens; +- €730 per maand. In principe stijgt ook inkomensafhankelijke huur daar niet boven (Wel nog jaarlijkse inflatie verhoging van deze bovengrens, toepassing afhankelijk van besluit van het Ministerie).

[ Voor 14% gewijzigd door bombadil op 22-11-2020 20:39 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
bombadil schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:32:
[...]

Dat is in het zonnepanelen-verhaal niet relevant, die vallen onder Servicekosten welke geen inkomensafhankelijke huurstijging kennen. Je kan eens navragen welke grondslag daarvoor geldt, ik dacht daadwerkelijke kosten normaliter dus hier wellicht inflatiecorrectie of gewoon gelijkblijvend bedrag.
Dat is een goeie, ik had hier een misvatting, ik heb het nagevraagd en nagelezenen het is de gemiddelde huurverhoging over de gehele woningstichting, ik heb dat even na gerekend en dat zit op 1,5% per jaar verhoging gemiddeld over de afgelopen jaren.

voor de zekerheid heb ik wel een printscreen gemaakt van die stelling, niet dat ze over 3 jaar ineens met 6% gaan verhogen ;)
Pagina: 1