Ja inderdaad met een gemiddelde. Kijk in de link bovenstaande post naar mijn rekening en excel sheetje herbekerening welke ik zelf heb gedaan. Ik had ca. €580 aan variabele leverkosten terwijl ik een netto verbruik had van 85 kWh oftewel €6,82 per kWh?!?! Puur omdat er per tarief periode gesaldeerd werd.MajaMestreech schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:38:
[...]
Per jaar salderen gaat alleen met een vast contract van minimaal een jaar. Hoe zou de leverancier een variable contract moeten berekenen indien de tarieven 4 keer gewijzigd zijn? Eeen gemiddelde? Echt niet.
Maar inderdaad, ik ben tevreden dus blijf nog even bij Essent.
In de herberekening gedaan door klachtenafhandeling is deze 85 kWh naar weging afname energie verspreid over de verschillende periodes en bleef er €35,04 aan variabele leverkosten over, toch een flink verschil met de €580,-
Bij mij speelt dan mee dat ik door dagelijks laden van mijn elektrische auto in totaal rond de 7000 kWh verbruik en met mijn 23 zonnepanelen dat ongeveer ook jaarlijks opwek. Met grote getallen is het verschil natuurlijk groter.
Jij neemt stroom af voor 58 cent excl. belasting en levert terug voor 31 cent. terwijl dit eigenlijk 1 op 1 tegen elkaar weggestreept moet worden. In een enkel geval kan het salderen per tariefperiode gunstiger uitpakken als je meer hebt opgewekt in een dure periode en afneemt in goedkopere periode. Maar dat wil niet zeggen dat het dan juist is.
Het salderen per tariefperiode werd pas een dingetje toen de tarieven ineens omhoog gingen.