Die zijn er zat, je zou een gewogen kWh-prijs kunnen vaststellen. Maar, laten we als rekenvoorbeeld even aannemen dat je de helft van het jaar netto 1000 kWh afneemt met een tarief van 0,35 en de andere helft netto 800 kWh teruglevert met een tarief van 0,25.MajaMestreech schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:14:
[...]
Ik denk zelfs dat geen andere manier mogelijk is met "salderen per jaar" omdat je dan niet kunt bepalen tegen welke tarief je verbruikt hebt en terug geleverd hebt.
Volgens de huidige berekening betaal je 1000 x €0,35 en krijg je over de tweede helft 800 x €0,08 terugleververgoeding. Dat is een rekening van €286 euro te betalen voor een netto levering van 200 kWh, dus ruim een euro per afgenomen kWh.
Als je een gewogen prijs berekent kom je sowieso ergens tussen 0,25 en 0,35 uit. Dus bij de meest ongunstige jaarlijkse saldering zou je die 200 kWh afrekenen tegen het hoogste tarief van €0,35, minder dan de helft.
Waar berekenen ze die niet inmiddels dan? Zelfs mijn supergroene pro-klimaat leverancier loopt nu te huilen dat het allemaal zo oneerlijk is en berekent een staffel.MajaMestreech schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:14:
[...]
Ondanks een juiste rekening van Essent (volgens mij) ben ik toch na ruim 25 jaar overgestapt, aangezien ik uit principe weiger om terugleverkosten te betalen.