Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 07:08
Sinds kort heb ik een nieuwe tijdelijke woning van 63m2.
In de woning heb ik een elektrische boiler, maar behalve dat zouden er geen grootgebruikers qua stroom moeten zijn.
Toch verbruik ik hier structureel tussen de 5 en 7 kWh per dag. Ik heb al een tijdschakelaar op de elektrische boiler gezet. Deze is 2800 watt en staat nu maximaal 45m per dag aan.
Ik heb een energiemeter op de koelkast gezet, die komt op 70watt.

Mijn elektriciteitsrekening komt nu op zo'n 3 tot 3,50 euro per dag uit. Ik woon er net, maar iets zegt me dat het niet klopt. Er is hier een slimme meter aanwezig, ik heb het vermoeden dat daar de oorzaak zit. Hiervoor zat ik in een woning van 120m2 met mijn ex. Hier waren wij 145 euro per maand kwijt aan gas en elektriciteit. Dat ik nu in mijn eentje op gemiddeld 3,50 euro zit alleen aan elektriciteit kan toch niet juist zijn?

Heeft er nog iemand anders ideeën over wat dit kan zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
Valt toch allemaal wel mee?
€3,50 per dag is €100 per maand. Minder dan de €145 die je met je ex betaalde.
7 kWh per dag is 2500 kWh per jaar.
Niet enorm veel.

[ Voor 12% gewijzigd door GarBaGe op 13-08-2023 17:20 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:17
Elke 41 watt, is een kilowattuur per etmaal.
Heb je een warmtewisselaar? Kook je electrisch? Hoeveel uur per dag kijk je TV, heb een PC aan staan? Allemaal kleine beetjes tellen behoorlijk op in een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Gokjes;

1. Oude ventilatiebox die continu op max. staat?
2. Koelkast sluit niet goed?
3. Megadikke game-PC?
4. Plasma-TV?

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 19:54
5 tot 7 kWh per dag is niet exorbitant veel.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 13-08-2023 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

SambalBij

We're all MAD here

Het maar 45 minuten aanzetten van die boiler zal niet veel uitmaken? Die verwarmt nog steeds net zo veel, maar ipv dat hij dat doet wanneer nodig doet hij dat nu allemaal binnen die 45 min. Je kunt er waarschijnlijk vanuit gaan dat die dan die hele window vol aan staat?
Dat is dan al 2,1kWh...
Is die koelkast 70W gemiddeld? Zo ja dan is dat ook al 1,6kWh...

Maar verbruik je verder niets dan?
Geen licht aan 's avonds? Geen tv? Geen PC of laptop? Geen telefoon opladen?
Zijn allemaal geen grootverbruikers, maar samen tellen ze wel op..

Mijn verbruik (ook één persoon) ligt redelijk in lijn met dat van jou; gemiddeld 5-7kWh per dag; en dan heb ik geen boiler maar een CV ketel voor warmwater (en eventueel verwarmen)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02
eleltrische boiler is hier de grootste verdachte. in mijn vorige appartement had ik circa 3 a 4 kwh per dag aan koellast/internet/lampen etc. tel daar 3 a 4 bij voor een elektrische boiler en je bent zo.op jouw getallen. Ja het is niet weinig maar elektrische boilers zijn bijna een milieu-delict te noemen qua verbruik dus dat is nie zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:08

de Peer

under peer review

Is het een hygiëneboiler?

Want anders dien je minimaal 1x per week een legionellarun uit te voeren waarbij je tot minimaal 60 graden verwarmt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:26:
eleltrische boiler is hier de grootste verdachte. in mijn vorige appartement had ik circa 3 a 4 kwh per dag aan koellast/internet/lampen etc. tel daar 3 a 4 bij voor een elektrische boiler en je bent zo.op jouw getallen. Ja het is niet weinig maar elektrische boilers zijn bijna een milieu-delict te noemen qua verbruik dus dat is nie zo gek.
In het geval van TS verbruikt de boiler max 2,1 kWh per dag.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
Ik zal nog even iets meer informatie geven:
Verschil met vorige woning: 145 was inclusief gas en electra. Dit is alleen al 100 euro aan elektriciteit, voorschot op stookkosten van 80 en daar komt het koken op gas nog bij.
Dat verbruik is ook op dagen dat ik niet aanwezig ben.

En ja, de boiler trekt dan vol in die 45 minuten, maar ook zonder boiler (ik had een verkeerde energiemeter ertussen die het niet aankon en uitschakelde, zit ik nog aan 3 euro per dag. Dat was een dag dat ik afwezig was. dus 1xc 5m douchen, uit huis en in de avond terug. Kleine tv, geen game pc.
In de avond geen licht aan. Wel een werklaptop die op standby aan de lader zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
de Peer schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:30:
Is het een hygiëneboiler?

Want anders dien je minimaal 1x per week een legionellarun uit te voeren waarbij je tot minimaal 60 graden verwarmt.
Nee, het is een 120l oudere boiler. Ik moest hem idd nog op 1 keer per week 4 uur naar 55 graden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JHMvP schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:21:
Gokjes;

1. Oude ventilatiebox die continu op max. staat?
@Exxus Ik gok net als ^ op ventilatiesysteem.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

SambalBij

We're all MAD here

Hmm dat klinken dan niet weer als hele grote sluipverbruikers..
Misschien eens kijken/meten met een of andere P1 meter? Dan meet je het volledige verbruik van je huis.
Als je daarmee wat grafieken kunt maken kun je zien of het een continue sluipverbruiker is, of een incidentele grootverbruiker.
En anders daarmee een voor een dingen uit of juist aanzetten om te zien wat er veranderd en zo hopelijk te achterhalen of het de koelkast, de ventilatiebox of toch de wietplantage van de buren is ;)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Ik woon óók alleen (zij het op 150m2) en met;

- Laptop (nieuw, 20u per dag aan)
- Grote TV (5 jaar oud, 1u per dag aan)
- Koelkast (25 jaar oud)
- Vriezer (8 jaar oud)
- Ventilatiebox (20 jaar oud, 24x7u op max)
- Luchtverwarming (20 jaar oud, alleen in de zomer uit)
- LED-verlichting (3u per dag)
- Telefoonoplader (24x7u in stopcontact)
- Marshall BlueTooth-speaker (24x7u in stopcontact)
- Afwasmachine, wasmachine en -droger (8 jaar oud, 1x per week gebruik)
- Geen oven, geen inductiekoken, geen boiler en slechts sporadisch magnetrongebruik

...kom ik op altijd op plm. 1750-1800kWh per jaar.
Dat is rond de 5kWh per dag gemiddeld.

(Jajaja, ik wéét het; het kan allemaal nog véél beter!).

Ergo, als TS op 5-7kWh per dag zit (het is nu nota bene zomer), dan mag hij zich terecht het één en ander afvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door JHMvP op 13-08-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

BTW, een oude boiler (120L is denk ik wel een redelijk grote voor een éénpersoonshuishouden) kan óók hélemaal volgekalkt zijn.

Bij mijn vriendin in Parijs (hoge waterhardheid) wordt de boiler iedere 1,5-2 jaar geheel ontkalkt en dat kan qua kosten<>besparing ruim uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
eigenlijk heel simpel, wat uit kan proberen uit te zetten of het verbruik over één uur meten met een kWh meter stekker.
en dan via of een p1 dongel of via de slimme meter kijken wat het verbruik doet.
een kleine TV zal niet veel verbruiken, net als een laptop, die zitten rond de 60W (voeding). dat zal wel even zoeken worden. Je kunt ook kijken op welke groep (één voor één uitzetten) je groot verbruik zit, dan kun je wat meer gericht kijken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Blijf ook eens een hele dag weg, dan kun je het verschil tussen sluipverbruik en ‘actief’ gebruik al zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Heb je buren met een -kuch- inpandige moestuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
GroeneWandelaar schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:49:
Blijf ook eens een hele dag weg, dan kun je het verschil tussen sluipverbruik en ‘actief’ gebruik al zien.
ja, dat kun je ook al met een P1 dongel, maar dan weet je dus nog niet welke verbruiker nu zo veel (is relatief) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
MacD007 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:47:
eigenlijk heel simpel, wat uit kan proberen uit te zetten of het verbruik over één uur meten met een kWh meter stekker.
en dan via of een p1 dongel of via de slimme meter kijken wat het verbruik doet.
een kleine TV zal niet veel verbruiken, net als een laptop, die zitten rond de 60W (voeding). dat zal wel even zoeken worden. Je kunt ook kijken op welke groep (één voor één uitzetten) je groot verbruik zit, dan kun je wat meer gericht kijken.
5 groepen:

1e groep lijkt maar 1 stopcontact in de keuken te treffen
2e groep is de koelkast
3e groep is de boiler
4e groep elektriciteit woonkamer
5e groep badkamer en keuken overig

P1 dongel lijkt me wel iets. De hele meterkast is in mijn optiek een zooitje. Ik kan de kast niet spanningsvrij maken bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij zijn afgelopen maandag rond 1300 weg gegaan en vrijdag tegen 1200 terug gekomen.
Dus maandag ochtend nog wat regulier gebruik en vrijdag/zaterdag bergen was er door gedraait en dan komt het inductie fornuis tv etc er ook weer bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOQ_d-eL3lYSxRVRrdGymBlVLcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ0DPGWb8nlA9vU7et05m8Cg.jpg?f=fotoalbum_large

De dagen van afwezigheid waren dan voor de warmtepomp de warmtepompboiler en 2 koelvries combinaties plus een tweetal buiten led lampjes en natuurlijk het internet modem gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2RdcpRtsoAKCy4d679dEngOTYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QJtodoAgW5A1uBaI5oJkCAV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ybOdPAhQ2vUmaenrpzRW1uILeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49QZEL19QlFmuT33J7BL3IBs.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Exxus met een tijdschakelaar gaat een boiler niet minder verbruiken, als je hem minder heet instelt helpt het wel (maar let op legionella).
Voor €/maand moet je ook de vaste teruggave energiebelasting niet vergeten en mogelijk andere tarieven dus vergelijk altijd kWh, niet €.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 15:43
Exxus schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:31:
Verschil met vorige woning: 145 was inclusief gas en electra. Dit is alleen al 100 euro aan elektriciteit, voorschot op stookkosten van 80 en daar komt het koken op gas nog bij.
Dat verbruik is ook op dagen dat ik niet aanwezig ben.

En ja, de boiler trekt dan vol in die 45 minuten, maar ook zonder boiler (ik had een verkeerde energiemeter ertussen die het niet aankon en uitschakelde, zit ik nog aan 3 euro per dag. Dat was een dag dat ik afwezig was. dus 1xc 5m douchen, uit huis en in de avond terug. Kleine tv, geen game pc.
In de avond geen licht aan. Wel een werklaptop die op standby aan de lader zit.
Vergeet niet dat je ook nog korting energiebelasting krijgt. Dat is -€50 per maand. (was vorig jaar nog €65).
Je betaalt voor stroom ongeveer €30 aan vastrecht. Blijft er -€20 over. De eerste 50 kWh per maand zijn dus "gratis". Jouw 6kWh kost je dus geen €3,50 per dag maar €1,75 (bij het prijsplafond).

Verder is 5 tot 7 kWh heel normaal voor een 1p huishouden. Zeker als je warme water uit een elektrische boiler komt.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 13-08-2023 18:21 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Exxus schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

Nee, het is een 120l oudere boiler. Ik moest hem idd nog op 1 keer per week 4 uur naar 55 graden zetten.
Nee minimaal 1 x per week naar minimaal 60 graden.
55 is niet genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Kun je alles wat stroom verbruikt in huis eens opsommen? Is er mechanische ventilatie aanwezig?

Je verbruik is, gezien elektrische boiler, niet onverklaarbaar hoog. Zonder die boiler was je verbruik erg laag geweest.

Wat je nu hebt gedaan met de boiler is voor de gezondheid echt een risico: in 45 minuten verhoog je de temperatuur van 120 liter water bij een vermogen van 2800W slechts 15 graden. Je moet minimaal eens per week de 60 graden aantikken zoals hierboven al genoemd. Omdat de onderkant vaak de ingestelde temperatuur niet haalt, is om die reden 65 graden, als de boiler dat kan, nog beter. Dus, eens per week een run van min. 4 uur toelaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29

Tazzios

..

Verschil met vorige woning: 145 was inclusief gas en electra.Dit is alleen al 100 euro aan elektriciteit,
...
Was je daadwerkelijk gemiddeld 145 per maand kwijt of was dat je voorschotbedrag van je oude woning? Anders is het helemaal geen vergelijking. Sowieso is het handiger om alles met kWh-eenheden te communiceren gezien de variërende prijzen.

Meld je slimmemeter aan bij umeter en je kunt de meter gratis per 15 minuten uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 20:58
Afwijken van de richtlijn om wekelijks de boiler tot 60 of 65 graden te stoken zou ik voorzichtig mee zijn. In plaats van de tijdschakelaar zou je ook de boiler extra kunnen isoleren, dat heeft hetzelfde besparende effect als de boiler dmv een tijdschakelaar op een lagere temperatuur zetten dan de boiler fabrikant verstandig vind.

Maar nu ga ik er ook al op in, eigenlijk hoort de legionella kwestie in het betreffende topic (waar alles er al wel over geschreven is)

Overigens, als je 2800 W schakelt zou ik een tijdschakelaar willen van een gerenomeerd merk. Zonder brandgevaar zijn ze namelijk niet. (ook al staat er op dat ze 3680 W kunnen schakelen)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je een eigen meter?
Is die meter alleen voor jouw woning?
Als je alle groepen uit zet, meet je dan nog wat(t)? :*)
Als je de boiler een dagje uit zet, wat dan?

Doe eens foto van de meterkast?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
teacher schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:00:
Heb je een eigen meter?
Is die meter alleen voor jouw woning?
Als je alle groepen uit zet, meet je dan nog wat(t)? :*)
Als je de boiler een dagje uit zet, wat dan?

Doe eens foto van de meterkast?
Eigen meter, alle groepen uit is nog niet mogelijk, moet dan eens een dag ergens anders verblijven. Boiler uit al gedaan, dan zakt mijn verbruik met ongeveer 2,2kWh Op de foto mijn meterkast. Doordat er stroom op de metalen blokjes onderin blijft staan, is de kast niet spanningsvrij te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou66VF7xFjvGtVoBavoGy4ydTSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBxKKKbNqpSMnxD7RpG1Kedi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Exxus op 13-08-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat is je verbruik als je alle stoppen uitzet gedurende 1 nacht?

Koelkast trekt dat wel, die zijn tegenwoordig genoeg geïsoleerd als je de deur dicht houdt.

Als het goed is zou je geen verbruik moeten meten ... 3n een nachtje Onder stroom overleed je wel, wc doet het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm.. dus als je een uurtje je groepen uit zet moet je ergens anders verblijven ? :?

Als je uitgaat van 6kWh per dag, dan is dat elk uur gemiddeld 250Wh.
Koelkast 70Wh
Tv zal ook zoiets doen
Mechanische ventilator plm 20Wh
Lader laptopje doet 20/40Wh
Verlichting hier en daar
Dan zijn we er al bijna.

Stel, je hebt een raspberry in een doos liggen, kijk eens naar p1mon: https://www.ztatz.nl/p1-monitor-roadmap/

Edit: die groepenkast :X

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 13-08-2023 23:22 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 20:58
Heb je ook een foto van wat hieronder zit?
Een hoofd smeltzekering of een automaat?

Een ontbrekende hoofdschakelaar was 30 jaar geleden nog heel normaal in woningen. Dat is nog tot daar aan toe.

Die linkse drie automaten zitten niet achter een aardlek. Ik weet niet hoe lang geleden dat nog toegestaan was maar het was voor de tijd dat die automaten bestonden, dus dat was al niet goed toen het geinstalleerd is. Die groepen gaan niet naar de keuken of badkamer hoop ik?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38

FreakNL

Well do ya punk?

Je schrijft in je Ts dat je koelkast 70watt doet.

Daarmee zeg je eigenlijk niks. Wat doet hij per 24 uur in kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:35
Trek gewoon de stekker uit die mechanische ventilatie voor een dag. Ik gok dat dat makkelijk 1 à 2 Kwh besparing geeft.

Overigens je spreekt over zo'n laag verbruik. Waar maak je je zorgen om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
daar komt het koken op gas nog bij.
Als je per jaar 10 kuub gas verbruikt voor koken is het (heel) veel. Gas zal je qua vastrecht relatief veel meer aan kwijt zijn dan het variabele deel.

Koop 1 of 2 slimme energie meters zoals bijvoorbeeld een Shelly Plug S en loop zo alle apparaten af. Prik ze in een WCD en dan je apparaat er in. Laat het een week zitten en bekijk hoeveel kWh je die week verbruikt hebt. Zo haal je de grootverbruikers eruit. 70W continu voor een koelkast is best veel, maar een nieuwe kan zomaar een terugverdientijd hebben van ruim 10 jaar. Het hoeft dus niet direct voordeliger te zijn.

Ter illustratie: We hadden een 2 meter hoge koelkast maar die verbruikte continu 85W. We hebben nu een grote amerikaanse 2 deurs koelkast en die zit gemiddeld op 40W continu op een dag. Er zijn nog veel zuiniger modellen (kleinere). Het gemak en de extra functionaliteit heeft ons wel veel extras gebracht. Ook de vriezer is veel groter dus we gooien veel minder weg. Er is dus op meerdere vlakken besparing. Ander voorbeeld: Ik heb een oude HP laserprinter. Die bleek ook continu 45W te verstoken, met 950W piekvermogen bij opwarmen. Die heb ik uitgezet en gaat pas aan als er geprint moet worden. Zo kan je elk apparaat per stuk gaan meten, want meten is weten.

[ Voor 31% gewijzigd door redfoxert op 14-08-2023 00:47 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik vind het geen gek verbruik, het kan wel een klein huis zijn, maar als je een wat oudere koelkast en ventilatieunit hebt, dan zit je er zo aan. Dus ja, het kan lager, maar dan moet je echt per groep/verbruiker gaan kijken.

Als die koelkast continu 70w gebruikt, heb je daar al 1/3e van je sluipverbruik in zitten. Een moderne koelkast zit op nog geen halve kWh per dag.

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 14-08-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-05 22:35
Heb je vloerverwarming?
Dan kun je kijken of de pomp in een lagere stand kan, of dat een pompschakelaar een optie is.
Verder valt het verbruik best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea legionella naar Voorkomen legionella in boilers verhuisd

Ik hoop dat @Exxus wat aanknopingspunten en vergelijkingsmateriaal heeft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Exxus schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

Eigen meter, alle groepen uit is nog niet mogelijk, moet dan eens een dag ergens anders verblijven. Boiler uit al gedaan, dan zakt mijn verbruik met ongeveer 2,2kWh Op de foto mijn meterkast. Doordat er stroom op de metalen blokjes onderin blijft staan, is de kast niet spanningsvrij te maken:
[Afbeelding]
heel simpel, als alle 5 installatieautomaten uit staan zou je geen verbruik op je meter moeten kunnen zien, zie je op dat moment nog wel een verbruiker dan heb je twee opties
1) er is buiten deze 5 verbruikersgroepen om nog een verbruiker buiten je meterkast aangesloten (dat zou eigenlijk niet mogen, of je moet nog ergens een subkast met één of meerdere groepen hebben, wat ik zelf niet verwacht (je had dit anders wel hier vermeld)
2) er iets iets niet juist aangesloten, kon ik echter zo niet goed kunnen zien.

of nog erger er is direct na je meter nog een ilegale aftap naar één of andere verbruiker gemaakt, op deze foto kun je daar echter niets van zien.

Overigens dat er geen hoofdschakelaar in zit was wel de verwachting, nog een relatief oude kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Exxus schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:11:
[...]
Doordat er stroom op de metalen blokjes onderin blijft staan, is de kast niet spanningsvrij te maken:
Leuk zo'n fotootje van een groepenkastje terwijl dat geen enkele relatie heeft met het verbruik, althans niet met dit kleinverbruik.

De hele groepenkast is dan misschien niet spanningsloos te maken maar dat hoeft ook niet. Wanneer je alle groepen uitschakelt wordt er ook niets meer verbruikt, tenzij er nog een aansluiting vanaf de meter/hoofdschakelaar naar een andere onderverdeling gaat maar dat lijkt me stug in dit geval.

Je kunt de groepen uitzetten en het verbruik bekijken. Dit kan allemaal tegelijkertijd maar je kunt ook de eerste groep een uur/dag uitzetten en kijken wat je resultaten zijn. Daarna groep 2 etc.

Toch wil ik je aanraden om te gaan meten. Want meten is weten heb ik me laten vertellen. Je kunt per groep gaan meten, per apparaat of wandcontactdoos het is maar net waar jouw voorkeuren liggen. Het meest eenvoudige is per wandcontactdoos. Dit is het snelste en het makkelijkst uit te voeren zonder aanpassingen te doen aan je installatie. Een voorbeeld van een dergelijke meter kun je hier vinden. Die dingen kosten je de kop niet en het geeft je na een dag al een aardig inzicht in het aangesloten en opgenomen vermogen van de aangesloten apparatuur/het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

ik vind het ook niet veel geloof ik. Ik zit op 7,041 gemm. per dag, kleine oude (1918) hoekwoning van 80m2. Niks bijzonders, we wonen er wel met zijn 4en.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
Van Daikin
Kalkvorming verlaagt het rendement van je boiler. 1mm kalk betekent dat je boiler gemiddeld 10% meer energie zal verbruiken. Bij 5 mm loopt dat zelfs op tot 25%. Reden te meer dus om je boiler regelmatig te laten onderhouden. Daarnaast zorgt kalkvorming ook voor een te hoge waterdruk. De frequentie hangt sterk af van de regio waarin je woont en de kwaliteit van het water.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
Exxus schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:09:
Sinds kort heb ik een nieuwe tijdelijke woning van 63m2.
In de woning heb ik een elektrische boiler, maar behalve dat zouden er geen grootgebruikers qua stroom moeten zijn.
Toch verbruik ik hier structureel tussen de 5 en 7 kWh per dag. Ik heb al een tijdschakelaar op de elektrische boiler gezet. Deze is 2800 watt en staat nu maximaal 45m per dag aan.
Ik heb een energiemeter op de koelkast gezet, die komt op 70watt.

Mijn elektriciteitsrekening komt nu op zo'n 3 tot 3,50 euro per dag uit. Ik woon er net, maar iets zegt me dat het niet klopt. Er is hier een slimme meter aanwezig, ik heb het vermoeden dat daar de oorzaak zit. Hiervoor zat ik in een woning van 120m2 met mijn ex. Hier waren wij 145 euro per maand kwijt aan gas en elektriciteit. Dat ik nu in mijn eentje op gemiddeld 3,50 euro zit alleen aan elektriciteit kan toch niet juist zijn?

Heeft er nog iemand anders ideeën over wat dit kan zijn?
Je wisselt naadloos van kWh per dag nu naar euro's per dag toen. Maar hierdoor ga je snel appels met peren vergelijken. Heb je niet gewoon de verbruikscijfers van de vorige woning?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exxus
Even een update.
Ik merk dat er teveel informatie ontbreekt in mijn vergelijking. Ik heb nu verschillende energie monitorings apparatuur besteld, waaronder P1. Op die manier ga ik het verbruik goed in de gaten houden. Insteek van mijn post was meer dat ik twijfelde aan de slimme meter. Ik ga het bijhouden met een P1 en verschillende smart plugs, mijn vorige verbruik vergeet ik en kijk wat ik nu kan doen. Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Exxus schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:22:
Even een update.
Ik merk dat er teveel informatie ontbreekt in mijn vergelijking. Ik heb nu verschillende energie monitorings apparatuur besteld, waaronder P1. Op die manier ga ik het verbruik goed in de gaten houden. Insteek van mijn post was meer dat ik twijfelde aan de slimme meter. Ik ga het bijhouden met een P1 en verschillende smart plugs, mijn vorige verbruik vergeet ik en kijk wat ik nu kan doen. Dank allen!
Ik mis nog steeds de test, alles uit, wat doet dan je slimme meter, blijft deze nog steeds een verbruik aangeven wordt het tijd om je netbeheerder te informeren.
Wat je ook kunt doen is het type en merk van je slimme meter te vergelijken met afgekeurde types, mogelijk als die van jou daar bij staat je netbeheerder je heeft vergeten om deze om te ruilen.

Echter je verbruik lijkt me nu ook weer niet zo veel hoger dan je zou mogen verwachten, ik vrees dat jij gewoon geen idee hebt over wat elektrische apparatuur verbruikt, je bent hierbij echt niet de enige, er zijn hele volksstammen die dit eigenlijk niet (willen) weten, alleen al het door elkaar gebruik van W en kWh zou dat ook kunnen verklaren.
Via een p1 meter kom je wel iets meeste weten, mn over de gebruikspieken. Succes met je speurtocht en laat ons nog weten wat nu je uitkomst is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
hesselbeertje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Zelden zoveel onzinnige aannames in 1 post gezien, maar ik zal ze 1 voor 1 langs lopen.

1) Check die lijkt me logisch

2) Dat rendement is ongeveer 99,9 procent. Want behalve warmte komt er geen andere energie vrij.

3) Warmte veroorzaakt door het kalk? Doe mij een zak van dat spul, is goedkoper dan gas

4) Energie wat door de kalk wordt opgenomen? Laten we die dan gelijk stellen aan 3), dan kunnen we ze tegen elkaar wegstrepen en blijft 1) over. Of wil je beweren dat kalk energie kan opnemen zonder warm te worden?
Ik zal niet verder reageren, blijkbaar snap je het niet of wil je het niet snappen, je reactie is alleen al een grote onzin. 8)7 overigens gaan we hier wel erg off-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 20:28
MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Ik zal niet verder reageren, blijkbaar snap je het niet of wil je het niet snappen, je reactie is alleen al een grote onzin. 8)7 overigens gaan we hier wel erg off-topic.
Iemand wil het inderdaad niet snappen ;) Verder ontopic :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Maar dan zijn we er toch uit wat het hoge verbruik veroorzaakt?
TS heeft zijn ramen witgekalkt tegen de zon.
En daardoor een hoog verbruik. 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:35:

en wat kost deze ? ik denk een veelvoud van een eenvoudige ontkalking.
€1000 tot €2000 eenmalig voor installatie.
Daarna een paar tientjes aan zout per jaar (zie waterontharder topic hier op dit forum)

Waterontharder helpt voor ALLE apparaten in huis.
Niet alleen je boiler, maar ook vaatwasser, wasmachine, CV, koffiezetapparaat, strijkijzer etc etc

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40
GarBaGe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

€1000 tot €2000 eenmalig voor installatie.
Daarna een paar tientjes aan zout per jaar (zie waterontharder topic hier op dit forum)

Waterontharder helpt voor ALLE apparaten in huis.
Niet alleen je boiler, maar ook vaatwasser, wasmachine, CV, koffiezetapparaat, strijkijzer etc etc
Niet de vaatwasser. Die heeft zijn eigen ontharder ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:09

M2M

medicijnman

Als je het zoutvaatje niet vergeet bij te vullen

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
Gewoon stoppen met energie verbruik te volgen, want je word er alleen maar gek van. Ik heb zelf ook wel eens een dag in de week met een hoog energie verbruik terwijl ik dan ook bijna hele dag niet thuis was en ik heb er ook geen verklaring voor. Ben zelfs zover gegaan om de koelkast en ventilatie bijna een maand uit te zetten, maar dat bracht helemaal niks op. Zelfs de zekering van het licht op de wc een tijd uitgezet, maar oorzaak was nergens te vinden. Mijn pa denkt dat de energie leverancier (Engie) zomaar wat energie verbruik geeft (waar je geen gebruik van maakt) om de energie facturen wat te kunnen verhogen om meer winst te behalen om hun personeel te betalen en de villa's met zwembad van de bazen sneller te kunnen afbetalen. Dus gewoon niet naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:18
twix121 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:37:
Gewoon stoppen met energie verbruik te volgen, want je word er alleen maar gek van. Ik heb zelf ook wel eens een dag in de week met een hoog energie verbruik terwijl ik dan ook bijna hele dag niet thuis was en ik heb er ook geen verklaring voor. Ben zelfs zover gegaan om de koelkast en ventilatie bijna een maand uit te zetten, maar dat bracht helemaal niks op. Zelfs de zekering van het licht op de wc een tijd uitgezet, maar oorzaak was nergens te vinden. Mijn pa denkt dat de energie leverancier (Engie) zomaar wat energie verbruik geeft (waar je geen gebruik van maakt) om de energie facturen wat te kunnen verhogen om meer winst te behalen om hun personeel te betalen en de villa's met zwembad van de bazen sneller te kunnen afbetalen. Dus gewoon niet naar kijken.
Denk je dat echt?
Zoek dat maar eens uit, maak er rechtszaak van en eis miljoenen schadevergoeding.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
twix121 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:37: Mijn pa denkt dat de energie leverancier (Engie) zomaar wat energie verbruik geeft (waar je geen gebruik van maakt) om de energie facturen wat te kunnen verhogen om meer winst te behalen om hun personeel te betalen en de villa's met zwembad van de bazen sneller te kunnen afbetalen. Dus gewoon niet naar kijken.
Wat een onzin. Je kunt toch gewoon de meterstanden opschrijven aan het begin en einde van de periode en dan controleren.
De energie leverancier heeft geen enkele controle over je energie meter.
Pagina: 1