Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-11-2024
We hebben 30 jaar huis portiek woning bestaand uit
> 100m2 ok geïsoleerd wat kon (glas/gevels) met jaga verwarming (niet hybride) dit zijn vertrek, slaapkamers 4 stuks en 1 badkamer elektrische vloer+ e. en 1 badkamer met handdoek standaard radiator.
> 70m2 dakopbouw super geïsoleerd en vloerverwarming.
Er zit nu cv met verdeler daaruit komen alle leidingen waaronder ook van de vloerverwarming. De WP wordt aan verdeler aangesloten.

We hebben 2 offertes voor de warmtepomp maar iedereen zegt diverse dingen.

Optie 1: domusa clima 12H WP (12kw) met open term thermostaat regulerend zones met thermostaat knoppen op alle radiatoren jaga. Deze haalt 70 graden aanvoer en nieuw op de markt, is 90 cm hoog. Ivm welstand eisen hoogte deze heeft wel vergunning opstelling dak

Optie 2: mitsubishi 9kw. Deze installateur zegt dat beter om 12kw te kiezen maar deze model is veel te groot (160 hoog) waardoor welstand kan mogelijk nee zeggen. Maar 9 kw zegt die ook haalbaar. Aanvoer 35 graden. Deze installateur raad de optie 1 af ivm aanvoer 70 + zegt dat thermostaat moet niet zones regulerend zijn want is nadelig voor gebruik.

De vraag 1:
iemand ervaring met domusa? Want kan niets vinden online maar is wel herkende importeur in NL

De vraag 2; wat is de beste 9 kw of 12 kw. Beide installateur waren niet zo van voor berekening dat kost geld en in principe is dat de opties want domusa heeft geen 9kw in all all electric en Mitsubishi kan maar is te hoog dus valt ook af. Dus wat je ook berekent kost geld en is dus of een of de andere..

De vraag 3:
wat is de smart keuze in thermostaat regulatie? Zones of niet? We willen dat we op de dakopbouw, de woonverdieping met vloerverwarming het lekker warm hebben maar dat de slaapkamers ook verwarmd worden maar hoeft niet altijd. Energy verbruik is ook belangrijk.

*We kunnen nog maximaal 8 grote zonpanelen kwijt. Is geloof ik rond 2800kw levering.

Dankje wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

De warmtepomp van optie 1 kan misschien 70 graden halen, maar echt COP hou je niet over en voor de portemonnee/millieu niet heel interessant. Waarschijnlijk ook echt niet nodig.

Beide installateurs 'waren niet van voorberekening' vind ik een dooddoener. Ass het werkt is het toeval, maar je krijgt met dit soort installaties pendelen of koude in je huis, slechte COP's of andere problemen.

Verder eerlijk gezegd vind ik je verhaal wat warrig en moeilijk te lezen, maar mijn mening is dat beide installateurs niet per se geschikt zijn.

Goede warmteverliesberekening en goed kijken naar afgiftevermogen is een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44
Wat is het huidige gasverbruik voor verwarmen?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
Heel lastig te zeggen gasverbruik want we hebben de jaar ervoor 1 verd gehad, jaar erna dakopbouw in winter zonder ramen met doorgang. Als we gemiddeld kijken vorige jaren doen we het onder het gemiddelde gasverbruik (zit bij rond rond 1200-1300)voor verwarmen en warmwater en we hebben topcontract nog. We verwarmden deze winter niet erg veel het is echt opzich goed geïsoleerd hoor. Afgelopen winter met open dakopbouw was de verbruik 900 bijvoorbeeld dan moet je het zien alle openingen waren enkel geseald met zeil en de trapdoorgang gewoon open.

Maar voor ons all electric interessant door extra subsidie die we hebben van gemeente vorig jaar gehad die is niet meer dat is extra €4500 die we kunnen gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Annakrylova op 13-08-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
Aardedraadje schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:45:
De warmtepomp van optie 1 kan misschien 70 graden halen, maar echt COP hou je niet over en voor de portemonnee/millieu niet heel interessant. Waarschijnlijk ook echt niet nodig.

Beide installateurs 'waren niet van voorberekening' vind ik een dooddoener. Ass het werkt is het toeval, maar je krijgt met dit soort installaties pendelen of koude in je huis, slechte COP's of andere problemen.

Verder eerlijk gezegd vind ik je verhaal wat warrig en moeilijk te lezen, maar mijn mening is dat beide installateurs niet per se geschikt zijn.

Goede warmteverliesberekening en goed kijken naar afgiftevermogen is een must.
Snap ik maar dat was niet de vraag. We hebben 1.5 jaar overgedaan om installateur tenminste vinden die überhaupt willen met ons iets doen, we zijn 5 installateurs verder en dat waren de beste opties die überhaupt wilden aan huis komen.
Beide wel echt kundig allen de eerste optie werkt sws enkel met domusa en tweede werkt met LG en Mitsubishi en is buurman die soort van tussenpersoon is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Als je aanvoer 70 nodig hebt moet je gewoon keihard eerst andere maatregelen nemen.

Die Domusa met de gouden bergen beloven gaat het niet redden.
Op 65 graden haalt die bij -10 maar 7-8kW. 75 haalt hij bij die buiten temperatuur mogelijk uberhaubt niet.

Pagina 68 https://eco2all.nl/mwdownloads/download/link/id/166

Ik heb geen vertrouwen dat dit gaat werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Annakrylova lees even Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , dan heb je wat basiskennis waardoor je zelf al wat onderdelen van offertes kunt beoordelen.
Een paar vragen worden dan ook meteen beantwoord.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je een warmtepomp wil, zorg dan dat je met een lage temperatuur kan stoken. Anders is het zinloos, zowel voor de portomonee als voor het millieu.

Je moet er dus achter komen wat je kunt halen met je huidige afgiftesysteem en zoals @Ronald zegt maatregelen treffen om op lage temp te kunnen stoken.
Zoek dus uit wat het vermogen is bij bijvoorbeeld 35°C en een uitgaande watertemperatuur van 30°C bijvoorbeeld radiatoren:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Convectors:
https://www.climatebooste...-convectorprowall-verwarm

Verder kan ik alleen maar aanraden om voor een beproefd merk te gaan. Dus Mitsubishi, Panasonic, Vaillant. Dat betekent:
1. Goede prestaties
2. Betrouwbaarheid
3. Onderdelen altijd op voorraad over 10 jaar.
4. Veel ervaringen (o. a. Tweakers)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-06 20:49
Die 70 graden heb je niet nodig, waarschijnlijk hooguit 45 tot 50 graden. Waarom? Je hebt nu vloerverwarming in een nieuwe dakopbouw. Die is nieuw, dus volgens bouwbesluit geïsoleerd en dus een lage warmtebehoefte. De rest is matig geïsoleerd, door in de winter 24/7 te stoken breng je daar gelijkmatig warmte in en houdt je de boel op temperaturen. Dat zorgt voor een lage aanvoertemperatuur.

Qua gasverbruik zit je op zo'n 6 à 7kW, uitgaand van een verbruik van 1300m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weet je ook hoeveel gas je gebruikt op een echte winterse dag? Dus met -5 en een koud windje oid? Dan kun je dat aantal m3 omrekenen naar kW en op basis daarvan beter inschatten wat voor een unit je nodig hebt.

20m3 bijvoorbeeld, is ongeveer 200kWh op een dag. Deel dat door 24 uren en je komt op een 8kW unit uit.

Als het dan niet op temperatuur te houden is ligt het aan de kant van de afgifte, want daar valt vast nog winst te behalen.

Maar 12kW klinkt wel als nattevingerwerk. Als hij vervolgens staat te pendelen (dagen met -5 hebben we ook niet veel) kost het je niet alleen meer in aanschaf, maar ook in COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
Ronald schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:23:
Als je aanvoer 70 nodig hebt moet je gewoon keihard eerst andere maatregelen nemen.

Die Domusa met de gouden bergen beloven gaat het niet redden.
Op 65 graden haalt die bij -10 maar 7-8kW. 75 haalt hij bij die buiten temperatuur mogelijk uberhaubt niet.

Pagina 68 https://eco2all.nl/mwdownloads/download/link/id/166

Ik heb geen vertrouwen dat dit gaat werken.
Nee dat hebben we niet nodig zoals in topic staat we hebben jaga convectoren die werken met lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
Insert12 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:51:
Die 70 graden heb je niet nodig, waarschijnlijk hooguit 45 tot 50 graden. Waarom? Je hebt nu vloerverwarming in een nieuwe dakopbouw. Die is nieuw, dus volgens bouwbesluit geïsoleerd en dus een lage warmtebehoefte. De rest is matig geïsoleerd, door in de winter 24/7 te stoken breng je daar gelijkmatig warmte in en houdt je de boel op temperaturen. Dat zorgt voor een lage aanvoertemperatuur.

Qua gasverbruik zit je op zo'n 6 à 7kW, uitgaand van een verbruik van 1300m3 per jaar.
Dat is indd wat ik dacht/optie 2 installateur zegt. Maar hoe zorg je dat je 24/7 stokt en dat er in zones niet te koud of te warm wordt? Ik bedoel als je dat niet met radiator knoppen met wifi kan reguleren hoe dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
Domusa is gewoon poolse merk die jaren wordt gebruikt is herkende merk dus niets mis mee ook onderdelen. Enkel is 9kw hybride en 12kw all electric.
Is super klein voor zijn 12kw en heel efficient ook geluid is 41db maar dus daar ligt het niet aan. Indd aanvoer 70 is wellicht niet nodig. We hebben jaga en deze halen dus wel 35 graden dat is dan als we volop draaien op cv de helft van vermogen prima voor de slaapkamers aangezien het was ooit de keuken en woonkamer dus echt grote vermogen momenteel voor de kleine slaapkamer. Ik gok eerder te warm dan te koud.

En de vraag over de zones? Dit is uit de offerte optie 2 waar hij zegt liever geen wifi radiator knoppen gebruiken voor zones.

Bij de opname heeft u verzocht om optioneel draadloze thermostaatknoppen van bijvoorbeeld Honeywell aan te bieden. Dit heb ik bewust niet gedaan, omdat dit de efficiëntie van het systeem niet ten goede komt. Een warmtepompinstallatie is gebaat bij een relatief constante temperatuur en draaitijd, en een sturing op temperatuur per ruimte zorgt voor een inefficiënt verbruik.

Met andere woorden: wat u wellicht zou kunnen besparen om ruimtes warmer of kouder te maken naar gelang de eventuele aanwezigheid in deze ruimtes, zou u aan inefficiëntie weer teniet doen. Een CV buffervat zou hierdoor noodzakelijk worden, welke de COP (efficiëntiefactor) nadelig beïnvloed, en kostenverhogend werkt. Derhalve zou ik dit sterk afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-06 20:49
Annakrylova schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Dat is indd wat ik dacht/optie 2 installateur zegt. Maar hoe zorg je dat je 24/7 stokt en dat er in zones niet te koud of te warm wordt? Ik bedoel als je dat niet met radiator knoppen met wifi kan reguleren hoe dan wel?
Weersafhankelijk regelen, dus aanvoertemperatuur op basis van de buitentemperatuur. Mijn wp kan zelf de juiste stooklijn zoeken op basis van wat de thermostaat meet en doorgeeft via de busverbinding. Werk je met een aan/uit thermostaat dan zul je wat moeten finetunen tot je de juiste stooklijn gevonden hebt.

Het laatste stuk wat de installateur zegt (quote hieronder) klopt precies trouwens, die heeft er meer verstand van. Zoneregeling is duur en voegt met een wp weinig toe. Je gaat de massa opwarmen en om een optimaal rendement te halen wil je de boel continu op temperatuur houden en dus hele lange runs maken met je wp. Dat kost het minste energie.
Bij de opname heeft u verzocht om optioneel draadloze thermostaatknoppen van bijvoorbeeld Honeywell aan te bieden. Dit heb ik bewust niet gedaan, omdat dit de efficiëntie van het systeem niet ten goede komt. Een warmtepompinstallatie is gebaat bij een relatief constante temperatuur en draaitijd, en een sturing op temperatuur per ruimte zorgt voor een inefficiënt verbruik.

Met andere woorden: wat u wellicht zou kunnen besparen om ruimtes warmer of kouder te maken naar gelang de eventuele aanwezigheid in deze ruimtes, zou u aan inefficiëntie weer teniet doen. Een CV buffervat zou hierdoor noodzakelijk worden, welke de COP (efficiëntiefactor) nadelig beïnvloed, en kostenverhogend werkt. Derhalve zou ik dit sterk afraden.

[ Voor 45% gewijzigd door Insert12 op 15-08-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Geluidsvermogen en geluidsdruk zijn niet hetzelfde. De brochure geeft geluidsdruk op 1m. 44dB is denk ik niet de waarde wat je mee kan rekenen.

http://warmtepompberekenen.nl/meer/warmtepomp-geluid/

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
We moesten sws open term thermostaat hebben . Geen idee of het aan en uit is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annakrylova
Deze WP had installateur in gedachten voor ons
Mitsubishi PUZ WM85 YAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-07 23:08
Wij gaan binnenkort verhuizen naar een patio bungalow (slaapkamer en suite) met een kleine bovenverdieping met een slaapkamer en inloopkast.

Begane grond komt vloerverwarming met een open verdeler (VTE Composiet Open Verdeler x Groepen (Zonder Pomp)) en een Panasonic 5KW. Voor SWW installeren we een WPB.

De radiatoren op de bovenverdieping wil ik voorlopig nog niet vervangen.

Is het een idee om de radiatoren van de bovenverdieping (1 verdeler) op de open verdeler van de vloerverwarming aan te sluiten ?
Pagina: 1