Je haalt echt een enorm slecht voorbeeld aan, want loslopende honden waar dat niet mag zijn - met name voor andere hondenbezitters! - juist enorme overlast.
Als ik met mijn jonge pup aangelijnd door het park loop en er rent een onterecht loslopende hond op af om kennis te maken, zit ik daar niet op te wachten en waar je die persoon tegenkomt. Ja, als die andere hond echt enorm goed opgevoed is en netjes bij zijn baasje blijft, is er weinig aan de hand. Maar de volgende hond is niet zo extreem goed opgevoed, en dat baasje laat hem ook los lopen, want dat doet die ander ook

En als er nou iemand in de buurt woont die heel erg bang is van honden, dan lijn je hem daar eventjes aan.
Nee. Want jij weet niet of iemand bang is voor honden, of anderszins totaal niet zit te wachten op een confrontatie met een loslopende hond. Dat "even aanlijnen" doe je dan maar lekker
overal waar dat moet, bijvoorbeeld onderweg naar een plek waar je je hond wel los mag laten.
Is er geen plek in de buurt waar je hond los kan/mag, en vind je dat zielig voor de hond, dan moet je geen hond nemen.
Ik sluit me volledoig aan bij @
Sissors, je cherrypickt regeltjes die je zelf wel of niet belangrijk vindt. En als
jij er geen probleem in ziet (bijvoorbeeld omdat jij je niet kunt voorstellen waarom het voor een
ander een probleem is!) dan mag het regeltje overtreden worden.
En daar schuilt denk ik ook een (gedeeltelijke) verklaring voor het in dit topic besproken fenomeen: mensen redeneren alleen maar vanuit hun eigen wereldje en besluiten vanuit hun eigen beperkte visie of ze de regel relevant vinden of niet. Oftewel, ike, ikke, ikke, en de rest kan stikken.
Er zijn best wel regeltjes waar niemand last van heeft als ze op beperkte schaal, in specifieke situaties, niet altijd helemaal gevolgd worden. Maar loslopende honden waar dat niet mag is een enorm slecht voorbeeld, want dat levert in een enorme meerderheid van de gevallen wel degelijk (een groot risico) op overlast voor anderen op.
Maar ik begrijp ook dat het best veel gevraagd is om je in de belevingswereld van een ander te verplaatsen om die overlast te begrijpen (dat geldt niet alleen voor jou en dit voorbeeld, dat geldt voor heel veel regels die aan laarzen gelapt worden). Denk aan de mensen die na de lockdown weer mochten gaan shoppen voor essentiele zaken - en die zich met de H&M en Mediamarkttassen aan de hand voor de TV-camera's beklaagden over de drukte van al die mensen die aan het funshoppen waren