Ik denk dat dat het is
Van Clone Wars heb ik (zo nu en dan met moeite) alles gezien, van Rebels eigenlijk niks maar dankzij het handige must-watch lijstje van Disney+, waarin ook wat Ahsoka en Tales of the Jedi content in voor komt, was ik up to date en klaar om Ahsoka te kijken.
Dit seizoen had alles voor de fans van de animatieserie, ook wat voor de prequel fans en ik denk dat het voor fans die niet bekend zijn met Clone Wars / Rebels een mooie eerste kennismaking was.
Filoni heeft met dit eerste seizoen vind ik een goede start gemaakt om (samen met de series BoBF, Mandalorian en Kenobi) de hoeveelheid (nieuwe) canon rondom de originele trilogie en de prequels op zo'n manier aan ons voor te schotelen dat we straks een duidelijk overzicht hebben van wat er gebeurde in de periode vanaf de dood van Qui-Gon Jinn tot aan de opkomst van de First Order, even heel simpel gezegd.
Voorafgaand van het eerste seizoen van The Mandalorian had ik geen interesse in de hele animatieserie, want: animatie. En hoe kon zoiets nou hetzelfde zijn als de originele trilogie die geweldig was, de prequels die meh waren maar naarmate de jaren verstreken goed rijpten, de sequels (tja....) en een spin-off film zoals Rogue One.
Maar met de introductie van nieuwe, ogenschijnlijk belangrijke personages en voorwerpen in deze show zoals The Armorer, Bo-Katan, de Darksaber en een nieuwe Moff ging ik het gevoel krijgen dat ik iets belangrijks had gemist, dat ik iets gezien moest hebben om de canon
echt te kunnen begrijpen.
Wat dat gevoel deed versterken waren de verschijningen van Stormtroopers ("Huh? Een baby Yoda en Stormtroopers? Waar in de tijdlijn zitten we nu precies?), Boba Fett en Luke Skywalker.
Er gingen dingen door elkaar heen die wel moesten kloppen, maar ik miste dat verhaal.
Ik kan nu zeggen dat het loont om je over die animatie-allergie heen te zetten en Clone Wars te gaan kijken, het zijn gelukkig hapklare brokken van 20 minuten per aflevering die je lekker tussendoor op kunt zetten en zo al die stukjes informatie over gebeurtenissen en oude en nieuwe personages tot je kunt nemen.
Ongelooflijk veel dialoog van de bekende gezichten uit Episode 2 en 3 met Ahsoka, en zij op haar beurt weer met nieuwe personages als Captain Rex en Bo-Katan.
Dit gaat ook op voor Rebels. Ik vind het ergens jammer dat ik alleen de essentiële afleveringen (volgens Disney) heb gekeken in de weken voordat Ahsoka uit kwam, dus nu het eerste seizoen van Ahsoka ten einde is gekomen ga ik dat toch maar oppakken.
Na het zien van Rebels is het bijv. ook makkelijker te begrijpen waarom de laatste paar seconden van Baylan Skoll en waar hij op dat moment op staat zo belangrijk zijn en wat ze daar in een 2e seizoen hopelijk mee gaan doen.
Heb je die kennis niet dan zijn er toch best wel wat dingen uit dit eerste seizoen Ahsoka onduidelijk en onbewust langs je heen gegaan, ga je je dus meer focussen op de personages en zie je daarin snel tekortkomingen: het verhaal van ieder personage is al verteld in Clone Wars en Rebels en dus lag daar nu nauwelijks tot geen nadruk op. Ja, we hebben wat meegekregen over de bijzondere relatie tussen Ahsoka en Sabine, maar wie zijn Hera, Jacen, Chopper en Thrawn nu weer?
Wat betreft de houding/trekjes van de animatie personages zijn de acteurs voor de Ahsoka tv-serie prima gecast, maar het ontbreekt dus aan inhoud, en dat wordt ons probleem gemaakt: hadden we Rebels maar moeten kijken.
TL;DR: ik begrijp je volkomen, en als ik geen kennis had van Rebels en er nog niets van had gezien dan waren we het volkomen eens geweest.