Zelf ben ik 18 jaar geleden begonnen met werken na afronden van mijn MBO diploma waarbij ik eerste paar jaar rond de 1.400,- netto verdienende per maand.TheBrut3 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:05:
[...]
Dat vraag ik mij ook weleens af. Volgens mij zijn het de boomers die zichzelf flink hebben verrijkt en goed aan zichzelf hebben gedacht. Als je daar wat over zegt worden gelijk de kaarten getrokken dat ze oud en zielig zijn en dat zij het land hebben opgebouwd, terwijl het land toch al enkele honderden jaren bestaat in diverse vormen.
Een Lord of the Rings stukje komt dan regelmatig in mij op; Long has he foreseen this doom. - Foreseen and done nothing.
Ook ik kon als twintiger geen huis kopen, maar moest ik het doen met een klein huurhuis zonder huur subsidie.
Aan dure vakantie deed ik niet en pas toen ik 30 was heb ik een eigen huis kunnen kopen. En dankzij het maken van juiste keuze loop ik nu goed financiël binnen.
Maar eigenlijk zie ik dit bij elke generatie dat het tot je 30 keihard werken is en dat je daarna compleet binnen loopt indien je de juiste keuzes maakt. (Inflatie doet ook veel goed hier in).
Zelf heb ik niet idee dat huidige 20 jarige generatie het veel slechter heeft dan de andere, wel heb ik het idee dat men een onreeël beeld heeft en zich te veel met andere vergelijkt. Ik ken geen generatie waarbij men in hun eentje als twintiger alleen een huis konden kopen bijvoorbeeld (mijn generatie hoorde je hier niet over en de huidige generatie roept moord en brand). Dat is enkel weggelegd voor Lucky few in plaats van een bepaalde generatie.
En de generatie voor mij heeft nog te maken gehad met de verplichte dienstplicht.
Tuurlijk zal wel mooier zijn als je het voor de jongere generatie het makkelijker kunt maken maar je moet dan ook wel kijken hoe je de oudere generatie kunt compenseren voor de gene die dit niet hadden.