Info over dac7
[ Voor 98% gewijzigd door Jvdb20 op 28-05-2024 23:03 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Jvdb20 op 28-05-2024 23:03 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Snelle Google: https://www.rtlnieuws.nl/...weedehands-kleding-vintedbonzz.netninja schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:16:
waar hoorde je dit? Hoe weet marktplaats wat er uiteindelijk voor bedrag is betaald?
[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 10-08-2023 16:19 ]
Dus je vraagt advies/opheldering over een vermeende wet maar geeft dan niet de wet aan die jou zou raken. Lijkt me niet een ideale basis om passend advies te ontvangen.Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:18:
Die wet is sinds 1 januari dit jaar ingegaan. Google maar eens. Mp geeft een seintje aan de belastingsdienst wanneer er meer dan 30 transactie’s zijn geweest of boven de 2k is verkocht. Dan kunnen ze zien neem ik aan door de betaalsverzoeken die je doet bij een verkoop
Gaat over vinted, waar iedere betaling sowieso door het platform heen gaat. Bij marktplaats alleen bij vertaalverzoeken, en ik vraag mij sowieso af of MP daar inzicht in heeft (en mag hebben). Daarnaast gaan denk ik veel betalingen helemaal niet via die betaalverzoeken.renegrunn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
Snelle Google: https://www.rtlnieuws.nl/...weedehands-kleding-vinted
Dit stukje heeft betrekking op Vinted, maar dezelfde strekking.
[ Voor 14% gewijzigd door bonzz.netninja op 10-08-2023 16:23 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Napo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
Dus je vraagt advies/opheldering over een vermeende wet maar geeft dan niet de wet aan die jou zou raken. Lijkt me niet een ideale basis om passend advies te ontvangen.
[ Voor 25% gewijzigd door Jvdb20 op 10-08-2023 16:23 ]
Die aantallen zijn uiteraard een indicatie waarop vinted pas gaat doorgeven aan de belastingdienst. Dat staat los van je verplichting om de inkomsten op te geven aan de belastingdienst.Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:23:
Nee, dat is niet wat ik vraag. Ik vraag letterlijk hoe het zit.
Want als ik er overheen zit, wat zijn dan eventuele gevolgen. Ik vind het namelijk allemaal erg onduidelijk.
T is lijkt mij ook logisch dat wanneer vinted en marktplaats niet op 1 hoop worden gegooid ik dus ook niet boven de 2.000 uitkom. Wat dus een voordeel zou zijn denk ik? Een passend advies is er ook niet, er zijn enkel feiten over hoe iets in elkaar steekt
[...]
Het maakt helemaal niet uit of Marktplaats iets doorgeeft of niet. De enige vraag die van belang is, is of je belasting moet betalen. Koop je de nieuwe platen en muziekitems om ze met winst door te verkopen? Dan is je winst belast. Ook als je onder de 30 verkochte items of onder de €2000 winst blijft.Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:11:
Hallo,
Ik hoorde gisteren pas dat er dus schijnbaar een nieuwe wet is mbt marktplaats & de belastingsdienst.
Boven de 30 verkochte items / boven de 2.000€ winst wordt dit aangegeven bij de belastingsdienst. Ik hebdit jaar al rond de 80 dingen verkocht via marktplaats (vinyls/cds/dvds/ en nog een aantal muziek items). De €2.000 tik ik niet aan. Heb even gekeken en heb rond de €1500 daarmee binnen gekregen (waar ik weer nieuwe vinyls en muziek items van koop) maargoed dat terzijde.
De nieuwe wetgeving is gebaseerd op Richtlijn 2021/514 (DAC7). Bij de implementatie is door de regering toegelicht:Betekend dit dus daadwerkelijk dat het enkel van toepassing is op de mensen die een account hebben gemaakt op marktplaats na 1 Jan 2023?
Als bijvoorbeeld sprake is van een platformexploitant die vanaf het moment van inwerkingtreding van de bepalingen uit het onderhavige wetsvoorstel (1 januari 2023) kwalificeert als rapporterende platformexploitant, geldt dat die platformexploitant ten aanzien van de verkopers die op dat moment (dus vóór 1 januari 2023) al op dat platform waren geregistreerd, de verzamel- en verificatievereisten uiterlijk op 31 december 2024 dient te hebben voltooid waarna de gegevens en inlichtingen over deze bestaande verkopers uiterlijk op 31 januari 2025 moeten worden gerapporteerd.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Je haalt echt alles erbij en alles door elkaar. Uiteraard gaat het niet per platform maar is het neem ik aan een algemene regel. Ben jij stiemen ondernemer aan het spelen door op online platformen allemaal spullen aan het verkopen maar probeer je dat te verbloemen als particulier, dan is dit een manier om die mensen boven water te krijgen, en zal er belasting betaald moeten worden over dat inkomen.Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:28:
Om de vraag duidelijker te stellen
Is het 30 verkochte items /2.000€ per platform. Of gezamelijk in totaal 30 verkochte items op vinted & mp samen.
En geld het op marktplaats echt voor gebruikers die een account hebben aangemaakt na 1 januari 2023.
Wat kun je verwachten als blijkt dat je dus boven de 2.000€ heb verkocht? Een boete een naheffing of beide?
Want ik heb het gevoel dat wanneer dit zo zou zijn je dus strafbaar bent of een crimineel en duizende euro’s boete krijgt en de komende 10 jaar op een houtje moet bijten
Er is een nieuwe wet die ik juist wil naleven. Laatste wat ik wil is dat ik iets doe wat niet mag omdat ik JUIST geen gezeur met de belastingsdienst wil. Ik verkoop hobbysmatig, maar wel boven de 30 items in een jaar. En daar wil ik geen ellende mee krijgen.bonzz.netninja schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:27:
Ik vind het aan vaag verhaal en een vage vraag. Je hebt het zelf over winst en boetes, maar zoals je ook kan lezen gaat het ten eerste over omzet en gewoon belasting.
Daarnaast is het toch niet zo onduidelijk? Als jij veel handelt op marktplaats met een omzet boven de 2000 euro gaat er een bericht naar de belastingdienst en zal er even gekeken worden en gekeken hoe hobby matig het allemaal is, zie https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming
Marktplaats wordt nergens benoemd, alleen Vinted in het linkje hierboven.Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:28:
Wat kun je verwachten als blijkt dat je dus boven de 2.000€ heb verkocht? Een boete een naheffing of beide?
Want ik heb het gevoel dat wanneer dit zo zou zijn je dus strafbaar bent of een crimineel en duizende euro’s boete krijgt en de komende 10 jaar op een houtje moet bijten
Heb je de Belastingdienst zelf al gebeld?Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:33:
[...]
Er is een nieuwe wet die ik juist wil naleven. Laatste wat ik wil is dat ik iets doe wat niet mag omdat ik JUIST geen gezeur met de belastingsdienst wil. Ik verkoop hobbysmatig, maar wel boven de 30 items in een jaar. En daar wil ik geen ellende mee krijgen.
En marktplaats en vinted gecombineerd zit ik dus wel net boven de €2.000
Dus hou ik rekening met het feit dat ondanks het gewoon eigen spullen zijn die ik verkoop, ik dadelijk dus gewoon een brief krijg waarop staat dat ik god weet hoeveel geld moet gaan betalen aan de belastingsdienst met daarboven op een boete misschien, en daar word ik nerveus van. En dat mijn verhaal dan vaag is… tja probeer t juist zo goed en helder mogelijk uit te leggen
The devil is in the details.
Nee, het enige wat ik denk ik gewoon kan doen is tijdens de belastingsaangifte van 2023 die ik volgend jaar kan doen, aangeven hoeveel geld ik heb ontvangen met het verkopen van dus 2de hands platen etc. Dat zou toch feitelijk gezien voldoende moeten zijn?
Waarom zou dat het enige zijn dat je kan doenJvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
Nee, het enige wat ik denk ik gewoon kan doen is tijdens de belastingsaangifte van 2023 die ik volgend jaar kan doen, aangeven hoeveel geld ik heb ontvangen met het verkopen van dus 2de hands platen etc. Dat zou toch feitelijk gezien voldoende moeten zijn?
The devil is in the details.
De rapportageplicht van Marktplaats staat los van jouw belastingplicht. Als ik mijn hele inboedel via Marktplaats verkoop, krijg ik daar meer dan €2000 euro voor, maar hoef ik geen belasting te betalen. Als ik naar Duitsland ga om voor €500 goedkope coca cola in te slaan en die hier voor €1000 verkoop, moet ik wel belasting betalen. Vergeet dus die hele rapportageplicht en kijk waar je mee bezig bent. Hoe kom je aan de platen die je verkoopt? Met welk doel koop je nieuwe platen?Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:33:
[...]
Er is een nieuwe wet die ik juist wil naleven. Laatste wat ik wil is dat ik iets doe wat niet mag omdat ik JUIST geen gezeur met de belastingsdienst wil. Ik verkoop hobbysmatig, maar wel boven de 30 items in een jaar. En daar wil ik geen ellende mee krijgen.
Dus hou ik rekening met het feit dat ondanks het gewoon eigen spullen zijn die ik verkoop, ik dadelijk dus gewoon een brief krijg waarop staat dat ik god weet hoeveel geld moet gaan betalen aan de belastingsdienst met daarboven op een boete misschien, en daar word ik nerveus van. En dat mijn verhaal dan vaag is… tja probeer t juist zo goed en helder mogelijk uit te leggen
Sjah er zal een moment zijn waarop jij misschien denkt dat je nog hobbymatig bezig bent, en de belastingdienst vind van niet. Dan moet je gewoon belasting betalen, en dat is echt allemaal niet zo erg. Boetes krijg je alleen als je iets verkeerds doetJvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:33:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 10-08-2023 16:43 ]
[ Voor 27% gewijzigd door Barrycade op 10-08-2023 16:47 ]
Ik denk dat dat ook niet uitmaakt. Bedrijven die verlies maken moeten ook gewoon belasting betalen. Alles gaat om de intentie en de aard van je verkopen, niet hoe succesvol je dat doet. Een signaal van MP is een indicatie, niks meer. Er zal beter worden gekeken naar wat je aan het doen bent.Barrycade schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:44:
Je hebt 1500 gekregen van je 80 verkopen. Hoeveel heeft het gekocht om ze aan te schaffen? Als dat ongeveer net zo veel is of meer dan heb je toch geen winst? Zelfde voor je kleren, je hebt 700 euro gekregen, hoeveel heb je aan die kleding uitgegeven?
Als je dikke winst maakt moet je even de ben ik ondernemer stappen doorlopen op die link hier van de belastingdienst.
Als je netto verlies draait welke boete of naheffing denk je te krijgen?
Ah kijk, dit is voor mij helder (met dit soort dingen ga ik het beste op jip & janneke taal)fopjurist schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
De rapportageplicht van Marktplaats staat los van jouw belastingplicht. Als ik mijn hele inboedel via Marktplaats verkoop, krijg ik daar meer dan €2000 euro voor, maar hoef ik geen belasting te betalen. Als ik naar Duitsland ga om voor €500 goedkope coca cola in te slaan en die hier voor €1000 verkoop, moet ik wel belasting betalen. Vergeet dus die hele rapportageplicht en kijk waar je mee bezig bent. Hoe kom je aan de platen die je verkoopt? Met welk doel koop je nieuwe platen?
Inderdaad gewoon netjes aangifte doen. Het is dan niet relevant of en wat wordt gerapporteerd. Moet je de omzet aangeven, of de winst? Weet ik eerlijk gezegd niet.Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Anoniem: 217290
Zolang je geen bijstandsuitkering hebt zou ik me niet druk maken, de Belastingdienst heeft wel wat beters te doen dan jouw (niet vervelend bedoelde) kruimels.Jvdb20 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:33:
Ik verkoop hobbysmatig, maar wel boven de 30 items in een jaar. En daar wil ik geen ellende mee krijgen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
ja nogal veel particulieren die webwinkeltje spelen en daarbij oneerlijk concurreren met de echte webwinkels die wel netjes btw, inkomstenbelasting en service verlenen en daardoor te duur zijn. Garantie geven dat soort lui tot aan de deur, retouren doen ze niet aan, sommigen onzeilen ook nog eens de invoerrechten, avg doen ze niet aan, klantenservice is er niet. Vandaag ook weer, zie iemand staan met een grote partij nephorloges van een duur merk.Anoniem: 217290 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:06:
Er zitten heel veel handelaren op marktplaats die claimen particulier te zijn en hun inkomsten niet opgeven bij de belastingdienst.
Om die reden is deze regelgeving ontstaan als normale verkoper zal je er geen last mee krijgen een melding is niet gelijk dat je iets fout doet. Maar de belastingdienst kan je wel even wat beter doorgronden ter controle.
Een handelaar loopt echter tegen de lamp
Uhuh. En Musk heeft 240 miljard aan moeite gestoken in zijn werk dus heeft ook niets aan te geven aan de belastingdienst.aljooge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:34:
Is het niet gewoon zo:
Stel je verkoopt een tweedehands bloempot met een waarde van 5 euro. Afnemer krijgt de bloempot. Jij 5 euro. Winst is geen 5 euro maar 0, want
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Everything is better with Bluetooth
Zou me niets verbazen dat bij structureel gebruik van dit soort strategieën er een alarmbelletje afgaat.jeanj schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:11:
Voor de verwijderen van de advertentie bedrag op 0 euro zetten en de optie kiezen als je de advertentie verwijderd, object is niet verkocht. Wat geven ze nu door aan de belastingdienst?
Even een usecase vanuit mijzelf, ik spaar al een jaar of 15 LP's die koop ik zowel nieuw als gebruikt Nu komt het wel eens voor dat een LP veel geld waard is geworden en dan wil ik nog wel eens wat verkopen. Bijvoorbeeld een LP die ik 8 jaar geleden nieuw heb gekocht, twee keer heb beluisterd en dan nu met veel winst verkoop.fopjurist schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:39:
De rapportageplicht van Marktplaats staat los van jouw belastingplicht. Als ik mijn hele inboedel via Marktplaats verkoop, krijg ik daar meer dan €2000 euro voor, maar hoef ik geen belasting te betalen. Als ik naar Duitsland ga om voor €500 goedkope coca cola in te slaan en die hier voor €1000 verkoop, moet ik wel belasting betalen. Vergeet dus die hele rapportageplicht en kijk waar je mee bezig bent. Hoe kom je aan de platen die je verkoopt? Met welk doel koop je nieuwe platen?
[ Voor 4% gewijzigd door ReVision. op 14-08-2023 11:55 ]
hoi
hoi
Goede vraag, ik ben dit jaar begonnen mijn verzameling te halveren om ruimte te creeeren, en ook omdat ik van een groot gedeelte gewoon af wil, en het geld goed kan gebruiken. Het staat allemaal toch maar in een kast te staan. Een aantal lp’s zaten zelfs nog nieuw in de verpakking (stuk of 8 a 10) van de…. 80 - 100 die ik verkocht heb. Dit heb ik gekocht omdat ik ze wilde hebben (zo gaat dat vaak wanneer ik lp’s koop, vaak pak ik ze uit maar speel ze niet eens af.. t is enkel omdat ik ze dan in mijn verzameling wil hebben) maar niet met het idee dat ik er later misschien winst op kan maken.ReVision. schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:10:
Maar wat als ik nu na 15 jaar besluit alle LP's te verkopen. dit zijn er meer dan 500 en dan maak ik mogelijk helemaal veel veel winst. Ondanks dat dit over die 15 jaar dat ik verzameld heb nooit de intentie heb gehad om het met winst of überhaupt te verkopen.
Dan praten we opeens over hele andere bedragen en volumes ondanks de intenties. Ik vraag me af hoe de belastingdienst dat dan ziet.
Als je dat verhaal gewoon aannemelijk kan maken, is er niks aan de hand. Nogmaals, het gaat helemaal niet om winst. Het gaat over aanleidingen die mogelijk wijzen op een handel waar nader onderzoek naar gedaan zal worden.ReVision. schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:10:
Maar wat als ik nu na 15 jaar besluit alle LP's te verkopen. dit zijn er meer dan 500 en dan maak ik mogelijk helemaal veel veel winst. Ondanks dat dit over die 15 jaar dat ik verzameld heb nooit de intentie heb gehad om het met winst of überhaupt te verkopen.
Dan praten we opeens over hele andere bedragen en volumes ondanks de intenties. Ik vraag me af hoe de belastingdienst dat dan ziet.
[ Voor 14% gewijzigd door Rezje op 21-08-2023 14:59 ]
Rezje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:55:toon volledige bericht
Ik verkoop zelf CD's en LP's via websites als Discogs en ben daarmee ook bekend met DAC7
Ik zal proberen dingen wat duidelijker te formuleren:
~ Alle verkoopplatformen waarbij een vorm van betaling door de website wordt gefaciliteerd zijn DAC7 rapportage verplichtig.
~ De 30 verkopen / 2000 euro is grens. Wordt deze overschreven dan gaat er een rapportage naar de belastigdienst. Maar dit is platform afhankelijk. Dus als jij 1500 euro verkoopt op vinted, 1000 euro op marktplaats en je blijft bij beide sites onder de 30 verkopen dan wordt er niks gerapporteerd. Die websites hebben geen contact met elkaar.
~ Platformen moeten bij de eerste rapportage (Januari 2024) alleen rapporteren over NIEUWE gebruikers van 2023. Vanaf januari 2025 moeten ze rapporten over ALLE gebruikers. Dus ook vinted zal alleen rapporteren over nieuwe gebruikers in 2023 en het jaar daarop pas over alle gebruikers.
~ Verkoop jij voor 6000 euro kleren of CD's en zijn dit prive eigendommen dan hoef je echt geen belasting te betalen. Je moet dit natuurlijk bij een eventuele controle wel kunnen aantonen.
~ De Belastingdienst is helemaal niet voorbereid op zo veel data. Reken er maar op dat er duizenden/tien duizenden DAC7 rapporten zullen worden verstuurd door platformen. De belastingdienst heeft de tijd en manschappen niet om dit allemaal te verwerken. Waarschijnlijk zullen de grote vissen eruit worden gepikt.
Ik zou me dus niet zo druk maken.
~ Websites zoals Vinted en Marktplaats beschikken ook niet over alle gegevens. Ik neem aan dat je je BSN / BTW nummer niet hebt ingevuld. Vaak heb je niet eens je volledige adresgegevens ingevuld. Ze komen dan ook met een document wat je dan moet invullen. Je bent niet verplicht dit in te vullen. Dus je kan er ook voor kiezen dit niet te doen. Er worden dan geen gegevens verstuurd. De website kan dan wel je account blokkeren (met eventuele geldbedragen die niet zijn uitbetaald).
Rezje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:18:
Ze kunen die niet bij elkaar tellen als er niet wordt gerapporteerd he. Dus zit jij bij een platform onder de grens dan wordt er dus niks gerapporteerd vanuit dat platform. Een vinted zal niet bij een marktplaats polsen of Meneer Pietersen toevallig daar ook 1900 euro heeft verdiend.
In principe hoeft er bij de eerste rapportage (januari 2024) alleen over nieuwe gebruikers 2023 te worden gerapporteerd. Dit is een EU wet he, dit geld dus in ieder land en over elk platform. Het is dus NIET dat er voor marktplaats andere regels gelden dan voor Vinted. Dat vinted het communiceert alsof alle gebruikers gerapporteerd moeten worden hebben ze misschien zelf voorgekozen. Of ze het ook doen is een tweede.
Daarnaast ken ik Vinted gebruikers die al sinds 2019 actief zien en allang over die grens heen zitten dit jaar. Zij hebben nog geen melding gehad dat ze een document moeten invullen. Terwijl andere gebruikers (die dit jaar zijn aangemeld) er al wel een gehad hebben. Het kan ook random zijn, ik weet het niet. Maar dat er gerapporteerd moet en gaat worden is zeker.
In Januari moeten ze inderdaad de gegevens verzenden. Dat betekent dus dat ze dan ook alle gegevens ontvangen moeten hebben. Denk aan Naam, adres, Identificatienummer etc. Als ze dit in Januari nog moeten gaan navragen bij de verkopers dan kunnen ze nooit optijd alles insturen. Dus ik neem aan dat zodra je over de grens gaat in het lopende jaar, je al een melding krijgt dat je een formulier moet invullen. Zo ging het wel bij de Vinted gebruikers. Maar uiteindelijk moet alles 1 Februari 2024 binnen zijn. De platformen zelf kunnen ook hoge boetes krijgen als ze niet aan de eisen voldoen.Jvdb20 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:24:
Misschien een hele domme vraag maar… iedereen die over de 30 verkopen/2000euro heen zit die krijgen toch pas vanaf januari bericht dat ze dan een dac7 formulier moeten invullen?
Omdat jij zegt dat je gebruikers kent van 2019 die er allang overheen zitten en nog niks hebben gehoord, waar de nieuwe gebruikers die je kent al een melding hebben gehad.
Ik ben in de veronderstelling dat ze dan pas in Januari 2024 een dac7 formulier moeten invullen omdat zover ik uit artikels heb begrepen dat in Januari de platformen pas rapportages moeten uitzenden. Maar ik kan er ook compleet naast zitten natuurlijk
[...]
Rezje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
In Januari moeten ze inderdaad de gegevens verzenden. Dat betekent dus dat ze dan ook alle gegevens ontvangen moeten hebben. Denk aan Naam, adres, Identificatienummer etc. Als ze dit in Januari nog moeten gaan navragen bij de verkopers dan kunnen ze nooit optijd alles insturen. Dus ik neem aan dat zodra je over de grens gaat in het lopende jaar, je al een melding krijgt dat je een formulier moet invullen. Zo ging het wel bij de Vinted gebruikers. Maar uiteindelijk moet alles 1 Februari 2024 binnen zijn. De platformen zelf kunnen ook hoge boetes krijgen als ze niet aan de eisen voldoen.
Correct. En volgens mij ga je dat DAC7 formulier nooit krijgen, tenzij je je LP’s van 50 euro stelselmatig voor 150 euro gaat verkopen. En spreekwoordelijk elk weekend de rommelmarkt afstruint om LP’s in te kopen, zodat je die op Marktplaats voor meer kunt verkopen.Jvdb20 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:49:
Ik heb gisteren de belastingsdienst gebeld, daar uitgelegd dat ik dit jaar mijn muziekverzameling voor een deel heb verkocht. Dat het ook is voorgekomen dat ik dingen voor meer verkocht heb dan dat ik ze zelf heb gekocht. Volgens hun is dit geen probleem omdat ik die items niet gekocht heb met de intentie om ze later voor meer te verkopen. Dit valt dus allemaal onder hobbymatig. Anders is wanneer ik partijen inkoop met het idee ze te verkopen voor het dubbele om er winst op te maken, dan is het een bron van inkomen. En dat moet dan aangegeven worden bij de belastingsdienst. Maargoed, hoe ze dat dan precies willen gaan controleren bij de belastingsdienst dat weet ik niet.
In iedergeval wanneer iets hobbymatig is, is het dus geen probleem en hoef je zover ik heb begrepen er ook geen belasting over te betalen.
Hangt helemaal van het oogmerk af. Als je vintage Nintendo-spel toevallig dubbel zoveel waard is geworden is dat echt niet nodig.ex87 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:37:
Inderdaad. Stel jij koopt iets voor 100,- en verkoopt het later voor 200,- dan hoor je die 100,- op te geven als inkomsten in het jaar dat je de winst heb gemaakt. Dit geld alleen wel voor dingen die niet al in box 3 zijn belast (zoals aandelen).
Tja, leeching zoals 5 schaarse videokaarten kaarten by introductie kopen en voor 30% meer verkopen noem ik handel, ook al is het "tweedehands". Het maakt voor de belastingdienst niet uit of het dan op marktplaats of via via verkocht wordt.bones schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:26:
Verder wel raar dat je over 2e handse artikelen belasting moet betalen als je het doorverkoopt.
Je hebt helemaal gelijk, in mijn poging het simpel te houden heb ik te veel weg gelaten qua nuance. Zeker met box 3 wordt het al snel grijs.. Is het een verzameling? Heb je het als investering?finsdefis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:04:
[...]
Hangt helemaal van het oogmerk af. Als je vintage Nintendo-spel toevallig dubbel zoveel waard is geworden is dat echt niet nodig.
En sec moet je niet die 100 euro opgeven, maar 200 euro. Die 100 euro voor inkoop betreft dan aftrekbare kosten waardoor je alsnog op 100 euro winst (ofwel resultaat uit overig werk) uitkomt.
Overigens is de grens tussen box 1 en 3 in potentie niet zo hard. Zodra je meer dan normaal actief aan vermogensbeheer gaat doen, of dat nou gaat over aandelen, schilderijen, videokaarten of LP's, kan het zijn dat het karakter van box 1 (arbeid!) dominant wordt en dat je het dus naar box 1 moet verplaatsen.
Ik snap je insteek om het simpel te willen houden zeker. Helaas wordt het al snel grijzer in veel gevallen. Ben benieuwd wat er gebeurt als een kennis van me met >100k aan geschatte waarde aan LP's (die deels wel/deels niet afgespeeld worden) ze zou verkopenex87 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:50:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, in mijn poging het simpel te houden heb ik te veel weg gelaten qua nuance. Zeker met box 3 wordt het al snel grijs.. Is het een verzameling? Heb je het als investering?
Het antwoord is inmiddels al meerdere malen gegeven. Als jij eigenlijk een bedrijf runt om platen in te kopen en te verkopen met winst dan moet je daar belasting over betalen. Sommige mensen doen dat via marktplaats en denken dan onder de belasting uit te komen, dat is waarom deze regel er is gekomen.Jvdb20 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
Goede vraag, ik ben dit jaar begonnen mijn verzameling te halveren om ruimte te creeeren, en ook omdat ik van een groot gedeelte gewoon af wil, en het geld goed kan gebruiken. Het staat allemaal toch maar in een kast te staan. Een aantal lp’s zaten zelfs nog nieuw in de verpakking (stuk of 8 a 10) van de…. 80 - 100 die ik verkocht heb. Dit heb ik gekocht omdat ik ze wilde hebben (zo gaat dat vaak wanneer ik lp’s koop, vaak pak ik ze uit maar speel ze niet eens af.. t is enkel omdat ik ze dan in mijn verzameling wil hebben) maar niet met het idee dat ik er later misschien winst op kan maken.
Ik heb geen idee hoe de BD dit zal zien. En ik heb echt niet overal een bon van bewaard
[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 28-08-2023 02:00 ]
Ik realiseer me dat dit een ouder topic is, maar heb hier nog een vraag over.finsdefis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:04:
[...]
Hangt helemaal van het oogmerk af. Als je vintage Nintendo-spel toevallig dubbel zoveel waard is geworden is dat echt niet nodig.
En sec moet je niet die 100 euro opgeven, maar 200 euro. Die 100 euro voor inkoop betreft dan aftrekbare kosten waardoor je alsnog op 100 euro winst (ofwel resultaat uit overig werk) uitkomt.
Overigens is de grens tussen box 1 en 3 in potentie niet zo hard. Zodra je meer dan normaal actief aan vermogensbeheer gaat doen, of dat nou gaat over aandelen, schilderijen, videokaarten of LP's, kan het zijn dat het karakter van box 1 (arbeid!) dominant wordt en dat je het dus naar box 1 moet verplaatsen.
Klopt, de advertentie gewoon laten staan. Marktplaats verlengd ze zelf een paar keer en daarna wordt het verwijderd. Als je de advertentie zelf verwijderd wordt er wel gevraagd of het verkocht is via marktplaats, misschien dat ze die gegevens kunnen gebruiken?powermarcel10 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 01:34:
Ik vraag me toch oprecht af hoe Marktplaats precies weet hoeveel items er daadwerkelijk via hun platform verkocht worden en hoeveel geld daarvoor wordt betaald.
Wanneer je bij het verwijderen van de advertentie opgeeft dat dit niet verkocht is via Marktplaats en wanneer je de betaling via een Tikkie laat verlopen.. Dan is dit toch niet te doen?
Het aankoopbedrag documenteren. Als die nihil zijn is het de moeite niet, zowel qua aftrekpost s qua moeite. Als het wel significante bedragen zijn dann wel.peterlommel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:24:
[...]
Maar stel dat je regelmatig een object koopt, herstelt en weer verkoopt. Het aankoopbedrag is niet gedocumenteerd, wel de materiaalkosten om het te herstellen.
Hoe overtuig je de BD dan van je totale aftrekbare inkoop als je dat niet volledig kunt documenteren?
Dat is niet na te gaan, ik verkoop geregeld kleine kleurige garnalen. Die zet ik online voor 7.50 per 10. Ik krijg daar zo veel reacties op dat ik bij elke advertentie 10 kopers heb. Toen ik guppen had hetzelfde. Als ik als laatste reactie iemand bericht stuur dat ze al verkocht zijn dan markeert marktplaats met veel plezier diegene als mijn koper. Het hele platform is echt waardeloos. Zit al een tijd te spelen met het idee een eigen alternatief op te zetten, ze zijn zo slecht in wat ze doen dat ik denk dat er een gat is om in te duiken.powermarcel10 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 01:34:
Ik vraag me toch oprecht af hoe Marktplaats precies weet hoeveel items er daadwerkelijk via hun platform verkocht worden en hoeveel geld daarvoor wordt betaald.
Wanneer je bij het verwijderen van de advertentie opgeeft dat dit niet verkocht is via Marktplaats en wanneer je de betaling via een Tikkie laat verlopen.. Dan is dit toch niet te doen?
Als jij het aannemelijk kunt maken zal de BD moeten bewijzen dat het niet klopt. Je kunt niet iets repareren als je het niet hebt.peterlommel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:24:
[...]
Maar stel dat je regelmatig een object koopt, herstelt en weer verkoopt. Het aankoopbedrag is niet gedocumenteerd, wel de materiaalkosten om het te herstellen.
Hoe overtuig je de BD dan van je totale aftrekbare inkoop als je dat niet volledig kunt documenteren?
Anoniem: 361276
Dus een koper gaat altijd richting het verkeerde adres?Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:57:
Alsof Marktplaats weet wie ik ben, zowel mijn naam als adres zijn complete onzin en een telefoonnummer heb ik nooit opgegeven.
Anoniem: 361276
Ik spreek nooit bij mijn huis af inderdaad, werk of openbare plek, en meestal verzendenDingdong schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:00:
[...]
Dus een koper gaat altijd richting het verkeerde adres?
Zodra je voor een groot bedrag via een betaalverzoek in marktplaats iets verkoopt moet je je bij de betaalinstantie identificeren. Vanaf dat moment weten ze wie ze je bent.Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:57:
Alsof Marktplaats weet wie ik ben, zowel mijn naam als adres zijn complete onzin en een telefoonnummer heb ik nooit opgegeven.
-------
Sowieso wil ik mijn gegevens helemaal niet in de database van Marktplaats hebben, de kans dat die nog een keer op straat komt te liggen is levensgroot.mjl schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:44:
[...]
Zodra je voor een groot bedrag via een betaalverzoek in marktplaats iets verkoopt moet je je bij de betaalinstantie identificeren. Vanaf dat moment weten ze wie ze je bent.
Alle betalingen via hun platform worden bijgehouden. Die info gaat dus naar de belastingdienst.
Ik doe geen transacties meer via marktplaats app maar gewoon met een normaal betaalverzoek of contant. Mijn financiële data heb ik liever zo min mogelijk verzameld door anderen.
Zinloze actie, daar wordt helemaal niet naar gekeken. Het gaat om de online betaaltransacties die jij uitvoert via een platform zoals MP, dus als jij gebruik maakt van een betaalverzoek via MP en het artikel verstuurt via MP, enkel die transacties worden bijgehouden door MP en bij overschrijding van 30 transacties of bij meer dan €2000 gemeld aan de BD.ASS-Ware schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:30:
Bij verkoop verwijder je de advertentie en vermeld je dat het artikel niet is verkocht.
Klaar.
Zodra bv MP vaststelt dat jij meer dan 30 online transacties of meer dan €2000 hebt verkocht in een jaar (dmv betaalverzoeken) krijg jij van MP een melding om aanvullende persoonlijke gegevens aan te leveren zodat ze deze aan de BD kunnen doorgeven. Werk je daar niet aan mee, worden o.a. je mogelijkheden om een verkoop via betaalverzoek met jouw account geblokkeerd op MP:Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:57:
[ Voor 35% gewijzigd door peterlommel op 04-02-2024 12:43 ]
bron?peterlommel schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Zinloze actie, daar wordt helemaal niet naar gekeken. Het gaat om de online betaaltransacties die jij uitvoert via een platform zoals MP, dus als jij gebruik maakt van een betaalverzoek via MP en het artikel verstuurt via MP, enkel die transacties worden bijgehouden door MP en bij overschrijding van 30 transacties of bij meer dan €2000 gemeld aan de BD.
Dus beter niks of toch zo min mogelijk opsturen via MP, maar rechtstreeks geld laten overmaken en zelf voor een opdracht voor het verzenden zorgen.
Waarschijnlijk heb je gewoon je ziel verkocht door op Yes te klikken bij de algemene voorwaarden?Wacker schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:00:
Kan marktplaats in je berichten kijken, neem aan dat dat onder privacy valt?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Voor 30 babykleertjes hoef je echt geen belasting te betalen. Je hebt ze niet zakelijk ingekocht. Qua aantal zou marktplaats dit door moeten geven, maar dat betekent niet dat je hierover belasting hoeft te betalen. Inkomsten zijn het niet, omdat er tegenover staat dat je bezittingen ook met 30 items afneemt. Je kan ze rustig verkopen en dit hoef je ook niet in te vullen in de belastingaangifte 2024. Als de belastingdienst wel meent dat dit inkomsten zijn, wat me niet voor kan stellen, maak je bezwaar.henny3 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:03:
Ik las het pas vandaag. Voor zover ik lees is het bedoeld voor mensen die echt handelen en winst willen maken. dus 30 x babykleertjes verkopen voor een stuk minder geld dan dat je ze zelf kocht lijkt me toch geen belastingplicht. En anders afspreken dat je het niet via MP betaalt en geen sterren uitdeelt. Ik ga mijn zolder opruimen en verwacht >30 dingen te verkopen. voor de zekerheid dit al in 2023 doen en niet in 2024.
' de Belastingdienst vooral of mensen winst maken met wat ze doen'. en mensen die hobbymatig hun spullen verkopen hoeven niet meteen te vrezen dat de Belastingdienst bij hen op de stoep staat. "Pas op het moment dat je als ondernemer wordt aangemerkt, moet je belasting gaan betalen."
[ Voor 3% gewijzigd door Marcurios op 02-02-2024 12:10 ]
Voor dat soort vragen is er een compleet subforumzx9r_mario schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:14:
Hoe zit het trouwens met Vraag & Aanbod van Tweakers?
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2024 16:23 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik snap nog steeds niet waar je je druk over maakt. Je verkoopt voornamelijk normale tweedehands eigen spullen en bent niet stiekem een handel op marktplaats begonnen.Jvdb20 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:33:
Wat mij nogsteeds onduidelijk is…. En ik kan het online niet vinden.
30 verkopen/2k€ krijg je dus een formulier.
Maar is dit dan 30 verkochte items per verkoopplatform. Of wanneer je 30 items in totaal hebt verkocht (dus alle verkoopplatforms op 1 hoop)?
:{ ²
https://www.belastingdien...len-over-internetverkopenBansheeBoy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:50:
Ik heb hier zelf ook wat vragen over, en wel de volgende:
- Marktplaats opperde dit eerst alleen te doen voor accounts na 2023. Die tekst is inmiddels van de website af. Hoe zit dit?
- Wordt je ingelicht door marktplaats als je informatie wordt gedeeld met de belastingdienst?
- Stel je geeft inderdaad je verkopen op. Kan je als particulier dan schatten wat zaken je hebben gekost zodat je verkoop-inkoop doet. Of maakt voor een particulier de uitgaven hierin niet uit en betaal je belasting over de volledige bijverdiensten/omzet?
- Stel je hebt 3000 euro verdiend als bijverdiensten. Wat betaal je daar over aan belasting?
:{ ²
Mooie omweg wel. Gewoon zelf een tikkie sturen. Vraag me ook af of platforms als Ticketmaster hier iets mee gaan doen? Want daar kan je ook tickets via henzelf doorverkopen, of het doorsturen naar een 'vriend' na betaling buiten het platform om. En dan valt alles ineens buiten de monitoring.BansheeBoy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:51:
Het platform moet de transacties en de omzet delen. Een transactie telt alleen mee als de betaling via het platform verlopen is. Een betaling buiten het platform om zoals een tikkie of een factuur wordt niet doorgegeven.
https://www.consumentenbo...e/zelf-aangifte-doen/dac7
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq