Let op: Verkopen van 30 artikelen/2k euro wordt aangegeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 14:02

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
https://www.telegraaf.nl/...ehandsjes-terecht-of-niet

Ik weet niet of het hier al bekend is, maar vanaf 1 januari 2023 worden verkopen van meer dan 30 artikelen of voorbij de 2000 euro aangegeven bij de belastingdienst. Elk online platform welke een marktplaats beheerd moeten hier aan meewerken. Dus Tweakers ook.

Persoonlijk vind ik het belachelijk, want je gaat belasting betalen waarover je al belasting hebt betaald bij aanschaf. Wat vinden jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 21:15
Waar staat dat je belasting gaat betalen over wat je verkoopt? Wordt aangegeven dat men dat belachelijk vindt, maar nergens staat dat de Belastingdienst dit ook van plan is.

Melding bij belastingdienst betekent volgens mij niet dat er ook iets op volgt. Enkel dat ze in de gaten kunnen houden of iemand veel verkoopt en wellicht dus aan handel doet.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyriel85 op 19-07-2023 23:51 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Waarom moet het dan aangegeven worden? Er wordt gezegd dat je er eventueel belasting over moet gaan betalen en of wij dat terecht vinden.
Als je meer dan 30 transacties doet óf meer dan €2000 per jaar omzet door verkopen op digitale platformen zoals Vinted en Marktplaats, dan zijn de platformen door nieuwe richtlijnen in Europa vanaf 1 januari 2023 verplicht dit aan de Belastingdienst te melden. Vind jij belasting betalen over verkoop tweedehandsjes terecht of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:11

Prx

Dit is om mensen op te sporen zoals scalpers, of anderen die producten met winst willen doorverkopen. Tweakers heeft zelf ook een richtlijn wanneer het hobby is en wanneer je gezien wordt als een handelaar.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:32

Qwerty-273

Meukposter

Het is weer een lekker tendentieus leeg artikel. Geen verwijzing naar de daadwerkelijke richtlijn of de Nederlandse implementatie daarvan. Maar om de eenvoudige inkopper te maken, de EU is heel erg gericht op consumentenbescherming ook bij een online aankoop binnen de unie. Die bescherming geldt alleen bij B2C, en niet C2C. Daarom zijn er tal van kleine shops die zich liever profileren als een particulier dan een winkel (hoef je geen garantie en andere lastige geld kostende dingen te doen).

Het gaat de NLse BD echt niet om belastingen op daadwerkelijke particuliere verkopen te heffen. Maar wel dat er een seintje komt dat persoon A toch best wat verkoopt/omzet. Dan kan er bepaald worden of iemand eigenlijk aangemerkt moet worden als een bedrijf. Stel je verkoopt een luxe eettafel tweedehands via een martkplaats als C2C, niemand die daar onderzoek naar gaat doen. Stel je verkoopt elke maand een luxe eettafel tweedehands via een marktplaats als C2C (zelf in elkaar geklutst of eigen importzaakje en je geeft garantie tot de deur) dan blijkt het eigenlijk wel dat je daar bedrijfsactiviteiten aan het uitvoeren bent en de kopende consument meer rechten heeft en beschermd moet worden.

Ook zal er een stuk onderzoek komen naar witwassen van inkomsten. Als je bijvoorbeeld 100 suikerzakjes aanbiedt voor 100 euro per stuk. Als 1 persoon, of 100 nep accounts deze allemaal opkopen, dan heb je al snel 10k witgewassen. Ook daar zal de BD zicht op willen hebben om eventueel de FIOD/FIU aan het werk te zetten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkyXS
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-07-2023
Yzord schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:40:
https://www.telegraaf.nl/...ehandsjes-terecht-of-niet

Ik weet niet of het hier al bekend is, maar vanaf 1 januari 2023 worden verkopen van meer dan 30 artikelen of voorbij de 2000 euro aangegeven bij de belastingdienst. Elk online platform welke een marktplaats beheerd moeten hier aan meewerken. Dus Tweakers ook.

Persoonlijk vind ik het belachelijk, want je gaat belasting betalen waarover je al belasting hebt betaald bij aanschaf. Wat vinden jullie?
Hoe bewijs je dat eigenlijk? Bij verkoop in persoon lijkt het mij sowieso ondoenlijk, zeker als er contant wordt betaald.
Als je een Marktplaats betaalverzoek gebruikt, dat via Online Betaalplatform loopt, snap ik het nog wel, maar anders?
Het zou m.i verklaren waarom er spontaan zo verschikkelijk veel nieuwe accounts op Marktplaats bezig zijn waarbij je aan de foto's en schrijfstijl duidelijk kunt zien dat het dezelfde verkoper is...maar wat schiet je daarmee op als het uiteindelijk op dezelfde rekening belandt?

[ Voor 7% gewijzigd door JunkyXS op 20-07-2023 01:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yzord schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:03:
Waarom moet het dan aangegeven worden? Er wordt gezegd dat je er eventueel belasting over moet gaan betalen en of wij dat terecht vinden.

[...]
Om te kijken of iets hobbymatig is of dat mensen zo veel verkopen dat het meer bedrijfsmatig wordt. En met 30 artikelen snap ik dat.

En vooral niet alles dat in de telegraaf staat serieus nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 20-07-2023 08:02 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:34

[...]
In plaats van los te gaan op zo'n suggestief artikel is het misschien een idee om verder te lezen.

Het RTL nieuws item brengt het al een 'minder schreeuwen om aandacht'.
https://www.rtlnieuws.nl/...weedehands-kleding-vinted

Als je dan vervolgens bij de Belastingdienst zelf wat onderzoek doet, https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming , dan kom je er achter dat het allemaal wel los loopt.

Dus als je zo nu en dan wat RAM geheugen via V&A aanbiedt zal er niet ineens 2 man met regenjassen aan voor je deur staan om geld te innen. Althans, niet van de belastingdienst. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 26-05 09:36
Voortaan gewoon dat vinkje klikken, niet verkocht via marktplaats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cyriel85 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:50:
Waar staat dat je belasting gaat betalen over wat je verkoopt? Wordt aangegeven dat men dat belachelijk vindt, maar nergens staat dat de Belastingdienst dit ook van plan is.

Melding bij belastingdienst betekent volgens mij niet dat er ook iets op volgt. Enkel dat ze in de gaten kunnen houden of iemand veel verkoopt en wellicht dus aan handel doet.
Ja zo lees ik het ook. Genoeg huiskamer winkeltjes van mensen die op dagelijkse basis verkopen.

Alleen hoe willen ze dat gaan doen? Je kan toch ook 1900 euro verkopen via marktplaats, en dan overstappen naar een ander platform en daar weer voor 1900 euro verkopen?
new_guy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:14:
[...]

Dus als je zo nu en dan wat RAM geheugen via V&A aanbiedt zal er niet ineens 2 man met regenjassen aan voor je deur staan om geld te innen. Althans, niet van de belastingdienst. :+
Ze doen dat dus wel bij ondernemers. En van het UWV weet ik ook dat ze mensen volgen. Maar ze zullen dat niet bij elke marktplaatsverkoper gaan doen nee en ook niet bij elke ondernemer, ze hebben niet eens genoeg peroneel om iedereen daar te laten komen voor een gesprek.

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 20-07-2023 08:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 09:46
Marzman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Ja zo lees ik het ook. Genoeg huiskamer winkeltjes van mensen die op dagelijkse basis verkopen.

Alleen hoe willen ze dat gaan doen? Je kan toch ook 1900 euro verkopen via marktplaats, en dan overstappen naar een ander platform en daar weer voor 1900 euro verkopen?
Bij de belastingdienst komt het allemaal bij elkaar. Net zoals de belastingdienst weet van meerdere bankrekeningen.
Ik verwacht ook dat dit niet is om belasting te gaan heffen bij verkoop, maar ter controle en dat het gewoon bij je inkomsten op je belastingaangifte komt (waar je het zelf ook hoort op te geven). Het komt dan meer in het straatje 'de belastingdienst heeft het al voor je ingevuld en je hoeft het alleen nog te controleren)
Deels zal het ook zijn om door te sluizen naar UWV of te controleren of je nog recht hebt op toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PredCaliber2
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-05 15:35
Net zon onzin als thuiskopie heffing uiteraard. De overheid heeft gewoon zelfs geen zin meer om een onzin reden te bedenken om dingen goed te praten om geld te kunnen innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Moet Tweakers als volgende stap dan ook info delen van grootschalige verkopers? Interessante kwestie als je username ook posts met politieke voorkeur, religie en afkomst blootlegt.
Qwerty-273 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:40:

Het gaat de NLse BD echt niet om belastingen op daadwerkelijke particuliere verkopen te heffen. Maar wel dat er een seintje komt dat persoon A toch best wat verkoopt/omzet. Dan kan er bepaald worden of iemand eigenlijk aangemerkt moet worden als een bedrijf.
Dat de Belastingdienst zich richt op 'belastingheffen' lijkt me een stuk waarschijnlijker dan dat ze nu de taken 'consumentenbescherming' hebben overgenomen van de ACM..

Maar inderdaad gaat het niet om piet particulier met zn tweedehands auto. Het zal wel gaan om Alex Aliexpress dropshipper en om creatieve Cornelis die naast zn bijstandsuitkering een handeltje heeft opgezet.

Nu zal die straks gewoon onder 10 verschillende accounts gaan werken.
Dus de volgende stap straks wordt verplichte identificatie op platforms via iDin of paspoort ter 'bescherming' van koper en verkoper uiteraard..

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 20-07-2023 09:02 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:24
het principe is niet nieuw. vroeger werden door de belastingdienst ook de kleine advertenties in de (lokale) kranten nagekeken of er niet bedrijfsmatige handel tussen zat.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-05 16:41
Ik hoop dat dit soort gasten worden aangepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAkkkSKJGSivfhGvjUZfLOW8XuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJaMNHxWTigkhVpmk2IqiPgr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
bombadil schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:56:
Moet Tweakers als volgende stap dan ook info delen van grootschalige verkopers? Interessante kwestie als je username ook posts met politieke voorkeur, religie en afkomst blootlegt.
Ik hoor het al, je maakt het gelijk nog een stukje tendentieuzer.

Er word toch nergens gesteld dat je belasting moet gaan betalen? Echter is het voor sommige mensen een behoorlijk grijs gebied tussen semiprofessioneel handelen en dus hoge omzetten / winst te behalen zonder hier belasting over af te dragen, zoals elk bedrijf moet doen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:36
Geldt het überhaupt wel voor V&A? Er zit geen betaalconstructie aan zoals bij een Marktplaats. Ik maak me geen zorgen overigens, of krijg je meer geld terug als je verlies draait? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik was toch nog benieuwd wat de regelgeving dan is. Eerder werden marktplaatsen al verplicht op basis van "Europese Richtlijn Modernisering Consumentenbescherming (2019/2161)" om te vragen aan de verkoper of dit zakelijk of particulier is. Juist vanwege de eerder genoemde bescherming.

Maar waar dit topic over gaat staat bij Marktplaats aangegeven als:
Richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformen
DAC7 is een rapportageverplichting die sinds 1 januari 2023 op Marktplaats van toepassing is.

Wat houdt deze rapportageverplichting precies in?
Per 1 januari 2023 heeft Marktplaats een rapportageverplichting aan de Belastingdienst. Verkoopt een gebruiker voor meer dan 2000,- of doet deze meer dan 30 transacties, dan is Marktplaats verplicht aanvullende data op te vragen bij deze gebruiker. Deze data moet Marktplaats doorgeven aan de Belastingdienst. In 2023 geldt deze verplichting alleen ten aanzien van nieuwe gebruikers. Dat zijn gebruikers die een account maken na 1 januari 2023.

Voor meer informatie kan je terecht op de website van de belastingdienst.
De link naar de belastingdienst geeft je een berg info, maar wellicht de kern wat en waarom:
Door de digitalisering van de economie en de opkomst van digitale grensoverschrijdende platformen is er bij de belastingautoriteiten minder zicht op activiteiten die via digitale platformen worden uitgevoerd. Hierdoor bestaat het risico dat verkopers hun inkomsten via digitale platformen niet (volledig) aangeven in hun belastingaangifte. Dit verstoort ook de concurrentie met traditionele bedrijven.

Om dat risico weg te nemen is er een uniforme rapportageverplichting voor platformexploitanten ontwikkeld (DAC7). Belastingautoriteiten van EU-lidstaten wisselen de inlichtingen uit de rapportages automatisch uit. Hierdoor hebben zij zicht op de inkomsten van verkopers en kunnen zij verschuldigde belastingen vaststellen.
Het gaat dus puur om bedrijfsmatige activiteiten aan te pakken, dat deze bedrijven geen belasting ontduiken etc. Het heeft niets te maken om extra belasting bij particulieren te heffen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Qwerty-273 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:12:
Ik was toch nog benieuwd wat de regelgeving dan is. Eerder werden marktplaatsen al verplicht op basis van "Europese Richtlijn Modernisering Consumentenbescherming (2019/2161)" om te vragen aan de verkoper of dit zakelijk of particulier is. Juist vanwege de eerder genoemde bescherming.
En wanneer ben je dan nog particulier? Gaat dat dan puur om het winstoogmerk? Of kun je als particulier nog steeds je eventuele extra inkomsten opgeven en is het dan in orde? Gaat het over de hoeveelheid? Ik vind systemen bouwen leuk (en het zoeken naar onderdelen), maar als ze klaar zijn dan is er snel de lol weer af voor mij. Durf wel te stellen dat ik geen winst eraan overhoud, maar ik (ver)koop dus wel veel.

Als je net als ik veel met hardware rommelt dan kun je er zo een aantal aanwijzen die je vaak voorbij ziet komen waar je je twijfels over kunt hebben. Twintig PC's tegelijk te koop hebben staan bijvoorbeeld, maar wel "particulier".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Dit is eerder besproken in is tweakers aangesloten op DAC7 ?.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dagion schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:24:
En wanneer ben je dan nog particulier?
Dat is uiteindelijk ter beoordeling van de belastingdienst, wat ze daar zelf over zeggen:
https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59

BCC

Dus net als Duitsland maar terug naar cash?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Qwerty-273 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:35:
[...]

Dat is uiteindelijk ter beoordeling van de belastingdienst, wat ze daar zelf over zeggen:
Lijkt vooral om "winst" te gaan als ik het zo lees, maar heel duidelijk is het niet.

Paar voorbeeldjes:
https://www.marktplaats.nl/u/francis/777683/
https://www.marktplaats.nl/u/adam/21766335/
https://www.marktplaats.nl/u/joey-gaming-pc-expert/10806186/
https://www.marktplaats.nl/u/matthias/22991319/

Volgens mij deden de eerste twee voorheen ook veel zaken op V&A (nu vooral inkoop?).

[ Voor 5% gewijzigd door Dagion op 20-07-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vind jij belasting betalen over verkoop tweedehandsjes terecht of niet?
[...]
typische Telegraaf stijl: lekker op de onderbuik roffelen in de hoop op een reactie.

Stel: ik kan dingen goedkoper kopen in Duitsland en verkoop die in Nederland via Marktplaats/Tweakers/noem maar op. Dan ben ik gewoon een handelaar, die tot nu toe de dans aardig heeff weten te ontspringen. Maar nu niet meer dus.

"Normale" mensen zullen zelden of nooit 30 artikelen verkopen in een jaar. De grens van 2.000 euro kan soms laag zijn, zeker als mensen tweedehands auto/motor/audio-apparatuur te koop hebben staan kom je daar best snel aan.

Vraag is echter of je dan aangeslagen gaat worden: als je aan kan tonen dat je die auto gekocht hebt en nu weer verkoopt, dan zullen ze wel degelijk kijken naar aankoop- en verkoopprijzen en zien dat daar in de meeste gevallen geen belasting over geheven hoeft te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Pietervs op 20-07-2023 12:49 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik snap het wel hoor. Bijvoorbeeld mensen die in de bijstand zitten maar via Marktplaats meer dan genoeg verdienen om rond te komen. Daar is de bijstand natuurlijk niet voor bedoeld.

Weet je wat het is, als mensen gewoon eerlijk zouden zijn dan was dat niet nodig. Maar helaas zijn veel mensen niet zo eerlijk op dat vlak.

De maatschappij dat zijn wij.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:54

mjl

Ugh

Ik heb makkelijk meer dan 30 dingen per jaar die ik marktplaats of V&A te koop aanbied (en lang niet altijd komt het tot een verkoop). Ik hobby nogal eens met PC’s dan koop ik weer wat leuks en later weer wat leukers. Dan gaat de eerste weer in de verkoop en doorgaans voor minder weg dan gekocht…. Als ik straks wat ik verkoop als inkomen moet opvoeren lijkt me dat een beetje scheef. Ik denk eerder dat de belastingdienst hiermee individuen die gewoon zakelijke belasting zouden moeten betalen willen opsporen …

Als ik dan die link bij de belastingdienst volg staat daar een totaal niet van toepassing verhaal voor hobbyisten zoals ik. Ik ga me er verder doet druk over maken :)

[ Voor 14% gewijzigd door mjl op 20-07-2023 16:58 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb even terug zitten kijken tot 2019.
Ik zit dan gemiddeld tussen de 6 en 12 artikelen per jaar op marktplaats.
Maar die 2K per jaar ga ik royaal overheen dat is snel klaar met wat technische spullen of voertuigen.

Nou ja we gaan het zien, winst maken doe ik sowieso niet zijn meer semi hobby dingen die als de lol er af is weer in de weg staan... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Hoe zit het dan met een verzamelcollectie waar je nu langzamerhand wel van af wil?

Het is in al die jaren lekker gestegen in waarde dus ja ik maak soort van winst..leuke ROI maar het is niet bewust een handel. Laatste aankoop is misschien 2 jaar oud. En het meeste is in ieder geval veel ouder dan 5 jaar. Dichter bij de 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vandaag was dit weer in het nieuws. Ik ben wel benieuwd hoe tweakers de daadwerkelijke transacties monitort. Immers kunnen biedingen heel anders lopen dan wat er gevraagd wordt voor een product of dienst op V&A.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:21

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zie de wenkbrauwen bij de belastingdienst al omhoog gaan zodra je dus 2K aan betaling via Vinted of Marktplaats of eBay ect ect hebt gekregen wat dus niet 2K aan ''winst'' is maar ''omzet'' daar gaat de belastingdienst echt niet ineens iedereen meteen op controleren hoeveel van de 2K omzet nou ook winst is en daar verschuldigde belasting over zou moeten betalen is niks vergeleken met de kosten omdat te komen te weten.

Tientallen duizenden euro's ontvangen is natuurlijk een compleet ander verhaal.

Weer leuk verzonnen maar in praktijk onhaalbaar.

Twijfel je over wat je binnen krijgt bel gewoon de belastingdienst vragen mag altijd en je hoeft niet meteen jezelf kenbaar te maken mocht je daar druk om maken.

[ Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 28-01-2024 15:29 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thefox154 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:20:
Voortaan gewoon dat vinkje klikken, niet verkocht via marktplaats ;)
Nou voer ik voor mijn werk zo nu en dan eens diepgaand administratief toezicht uit, maar met alleen die frats ben je er nog niet hè ;)

Maarruh leuk bedacht d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09

Yucon

*broem*

42dpi schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:28:
Ik zie de wenkbrauwen bij de belastingdienst al omhoog gaan zodra je dus 2K aan betaling via Vinted of Marktplaats of eBay ect ect hebt gekregen wat dus niet 2K aan ''winst'' is maar ''omzet'' daar gaat de belastingdienst echt niet ineens iedereen meteen op controleren hoeveel van de 2K omzet nou ook winst is en daar verschuldigde belasting over zou moeten betalen is niks vergeleken met de kosten omdat te komen te weten.
Geen probleem, als ondernemer is het aan jezelf om aan te tonen wat de winst dan wel was. Dat hoeft de belastingdienst niet te doen, en om het makkelijk te maken zijn daar zelfs best aardige regels voor bedacht over hoe je dat zou moeten administreren. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Zo lang je zaken in de privesfeer verkoopt (gebruikte spullen, je oude auto of hobby-artikelen bijvoorbeeld), hoef je daar geen belasting over te betalen.
Pas wanneer er een winstoogmerk is, moet je het aangeven bij de belastingdienst. Daar verandert niets aan. Als jij jaar in jaar uit voor duizenden Euro's verkoopt op Marktplaats, zal de belastingdienst wel interesse gaan tonen. Maar ze hebben echt niet de capaciteit om alle particuliere verkopen te gaan controleren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
ocf81 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:30:
Vandaag was dit weer in het nieuws. Ik ben wel benieuwd hoe tweakers de daadwerkelijke transacties monitort. Immers kunnen biedingen heel anders lopen dan wat er gevraagd wordt voor een product of dienst op V&A.
Niet, gezien ze geen betalingsdienst aanbieden tussen verkoper en koper. Zodoende is hier geen plicht voor.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:21

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Yucon schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Geen probleem, als ondernemer is het aan jezelf om aan te tonen wat de winst dan wel was. Dat hoeft de belastingdienst niet te doen, en om het makkelijk te maken zijn daar zelfs best aardige regels voor bedacht over hoe je dat zou moeten administreren. :Y)
Ondernemers moeten dat zeker doen en daar is die hele wet ook voor dat ondernemers niet de helft van hun invertaris doorsluizen als "particulier" verkoop.

Nu zit jan en alle man die eens hun gebruikte bank of tv wil verkopen achter de bank te bibberen dat ze een belastingaanslag krijgen. Kiezen er nu eerder voor het maar naar de stort te brengen of container. Lekker weer voor de wast berg die alsmaar groter wordt en negatieve stimulance voor de wegwerp maatschappij die al enorm is.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik zelf maak me ook wel wat zorgen om hoe ze er mee omgaan.
Heb een hobby waar veel items bij komt kijken die ik spaar en wat loop der tijd meer waard worden en veel daarvan verkoop ik gedurende jaar om weer nieuwe te kunnen kopen van de winst die ik door waardestijging krijg, maar ook wegens ruimte gebrek.

Maar hoe gaan ze hier dan mee om? Het meeste verkoop ik gek genoeg via vinted en koop ik in via Ebay, Marktplaats en diverse forums wereldwijd (EU en USA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Laatst online: 20:22
Tip: hou een boekhouding bij
Verkoop - inkoop = winst en hierover moet je IB betalen als je het netjes opgeeft.
Zonder boekhouding ziet de BD omzet als winst, tja dan ga je nat.
Je winst geef je aan onder overige inkomsten bij aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
NicoHF schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:27:
Ik zelf maak me ook wel wat zorgen om hoe ze er mee omgaan.
Heb een hobby waar veel items bij komt kijken die ik spaar en wat loop der tijd meer waard worden en veel daarvan verkoop ik gedurende jaar om weer nieuwe te kunnen kopen van de winst die ik door waardestijging krijg, maar ook wegens ruimte gebrek.

Maar hoe gaan ze hier dan mee om? Het meeste verkoop ik gek genoeg via vinted en koop ik in via Ebay, Marktplaats en diverse forums wereldwijd (EU en USA).
Boekhouding bijhouden en netjes belasting over betalen, is altijd al zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

yoga schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:39:
Tip: hou een boekhouding bij
Verkoop - inkoop = winst en hierover moet je IB betalen als je het netjes opgeeft.
Zonder boekhouding ziet de BD omzet als winst, tja dan ga je nat.
Je winst geef je aan onder overige inkomsten bij aangifte.
Niet zo overdrijven….. alles hangt af van de schaalgrootte, en of er een winstverwachting is.
Gewoon een beetje hobbymatig wat kopen en verkopen maakt het nog geen inkomsten uit overig werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 04-02-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
yoga schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Boekhouding bijhouden en netjes belasting over betalen, is altijd al zo geweest.
Particulieren hoeven geen boekhouding bij te houden het is toch zeker geen bedrijf.
Het is een hobby en niet bedoeld om winst te maken.
De winst is een waardestijging omdat het zeldzamer wordt en ouder wordt of dat er ineens meer vraag naar is na jaren.
Het is geen handel in de zin van inkopen en verkopen met doel tot winst behalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
Niks doen kan ook, of het verstandig is heb ik me twijfels over.
Ik koop en verkoop wel eens laptops en hou dit netjes bij.
De verkoop kan op jaarbasis over de 2k heen gaan, ik kan aantonen dat 1500 inkoop heb.
Verschil is dan over 500 belasting of over 2000.
En de bewijslast ligt bij jou, BD ziet 2k en zal IB berekenen.

[ Voor 24% gewijzigd door yoga op 04-02-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
NicoHF schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Particulieren hoeven geen boekhouding bij te houden het is toch zeker geen bedrijf.
Het is een hobby en niet bedoeld om winst te maken.
De winst is een waardestijging omdat het zeldzamer wordt en ouder wordt of dat er ineens meer vraag naar is na jaren.
Het is geen handel in de zin van inkopen en verkopen met doel tot winst behalen
Moet ik een administratie bijhouden?
U bent niet verplicht om een administratie bij te houden. Maar we kunnen u wel vragen om informatie over de bedragen die u hebt doorgegeven. Daarom raden we u wel aan om uw bonnen te bewaren.

https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
yoga schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:08:
Niks doen kan ook, of het verstandig is heb ik me twijfels over.
Ik koop en verkoop wel eens laptops en hou dit netjes bij.
De verkoop kan op jaarbasis over de 2k heen gaan, ik kan aantonen dat 1500 inkoop heb.
Verschil is dan over 500 belasting of over 2000.
En de bewijslast ligt bij jou, BD ziet 2k en zal IB berekenen.

Maar dan heb je het over zaken kopen met het doel om ze met winst te verkopen. Dat is niet hetzelfde als hobbymatig zaken kopen en die later (toevallig) tegen een hogere prijs te verkopen.

Ik denk overigens dat het grootste verschil is, dat als jij bijvoorbeeld een platenverzameling hebt van 1000 platen, en je koopt en verkoopt er elk jaar 100, dat je dan nog wel aannemelijk kan maken dat je platen verzamelt. Als je 100 platen bezit en je koopt en verkoopt er 100 per jaar, dan wordt het denk ik lastig vol te houden dat het je hobby is... (zeker als je er dan winst mee maakt).

Maar zoals ik eerder linkte, de regel blijft gewoon dat privé verkopen (eigen gebruikte voorwerpen, hobbyspullen) belastingvrij zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
yoga schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Moet ik een administratie bijhouden?
U bent niet verplicht om een administratie bij te houden. Maar we kunnen u wel vragen om informatie over de bedragen die u hebt doorgegeven. Daarom raden we u wel aan om uw bonnen te bewaren.

https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk
Bonnen van tweedehands artikelen die men koopt en eventueel verkoopt? Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
Met tikkie betalen of contant en gewoon in een boekje of excell
Maar goed als het euro's zijn geen punt.
Als honderden per maand worden...
Vriend van mij dacht vroeger, Leuk auto kopen en poetsen na de 8e in een korte tijd kwamen er vragen.
Tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYwaLZxOVzF6Pl945BF5jEL9t_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEpNR8DNDDiNfB0OIqRctpQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Communicatie via Vinted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Op een of andere manier gok ik dat als de belastingdienst wel aanklopt, je aan deze tekst geen rechten kunt ontlenen, noch dat Vinted dan de kosten van rechtsgang of uiteindelijke aanslag voor haar rekening gaat nemen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Cyberpope schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:52:
Op een of andere manier gok ik dat als de belastingdienst wel aanklopt, je aan deze tekst geen rechten kunt ontlenen, noch dat Vinted dan de kosten van rechtsgang of uiteindelijke aanslag voor haar rekening gaat nemen.
Zoals ik het interpreteer proberen ze bij Vinted te zeggen dat er geen sprake is van btw of omzetbelasting, maar wel van Overige inkomsten op te geven bij de aangifte.

Dat is trouwens 5,43 %

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repelsteel12
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-03-2024
Marktplaats schrijft:

"Om van onze betaaldiensten gebruik te kunnen blijven maken zijn wij nu wel wettelijk verplicht om aanvullende gegevens bij jou op te vragen."
Oftewel: het DAC9 gezeik.

Nou vind ik het geen punt om de gevraagde info te delen (ik heb een inschrijving KVK en betaal netjes BTW) maar de dienstverlener die Marktplaats voor het DAC7 gezeik gekozen heeft, linkt door naar een site met een .io domein. Ik vind het maar raar om privacy gevoelige gegevens te delen met een site *knip*. Nergens voor nodig..

is er iemand die zijn of haar gegevens al succesvol gedeeld heeft met Marktplaats?

[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 18-03-2024 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Cyberpope schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:52:
Zoals ik eind januari ook al linkte, zegt de belastingdienst hetzelfde als Vinted, als het om verkopen in de particuliere sfeer gaat.

Dat ze moeten doorgeven dat je meer dan €2000,- verkocht hebt, zegt verder niks over of je er belasting over moet betalen, die regels zijn ongewijzigd.

In het kort: Is het handel, dan moet je het opgeven (als inkomen uit overige werkzaamheden, of als ondernemer), is het verkoop van je eigen gebruiksvoorwerpen, al dan niet in de hobbysfeer, dan is het onbelast.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
Wild Chocolate schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:11:
[...]

Zoals ik eind januari ook al linkte, zegt de belastingdienst hetzelfde als Vinted, als het om verkopen in de particuliere sfeer gaat.

Dat ze moeten doorgeven dat je meer dan €2000,- verkocht hebt, zegt verder niks over of je er belasting over moet betalen, die regels zijn ongewijzigd.

In het kort: Is het handel, dan moet je het opgeven (als inkomen uit overige werkzaamheden, of als ondernemer), is het verkoop van je eigen gebruiksvoorwerpen, al dan niet in de hobbysfeer, dan is het onbelast.

Precies dit dus. Je zult natuurlijk wel moeten kunnen laten zien dat het puur particuliere verkoop is en je geen handel hebt opgezet waarbij je dingen opkoopt om duurder te verkopen.
Als je echt een handel hebt zul je met deze regeling er echter niet meer aan ontkomen om het op te geven aan de belasting.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
redwing schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:23:
[...]
Precies dit dus. Je zult natuurlijk wel moeten kunnen laten zien dat het puur particuliere verkoop is en je geen handel hebt opgezet waarbij je dingen opkoopt om duurder te verkopen.
Als je echt een handel hebt zul je met deze regeling er echter niet meer aan ontkomen om het op te geven aan de belasting.
Geen idee hoe goed Marktplaats dit alles monitort, maar ik zie als (te) fanatieke struiner de adverteerders ineens zeggen dat ze alleen contant betaald willen worden, mensen met nieuwe accounts (terwijl de oude behoorlijk wat reviews hadden), Tweakers die normaliter vooral inkopen hier ineens ook weer wat meer verkopen (aangezien hier geen betaalsysteem is gekoppeld hoeft Tweakers denk ik niets door te geven?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
Dagion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:48:
[...]

Geen idee hoe goed Marktplaats dit alles monitort, maar ik zie als (te) fanatieke struiner de adverteerders ineens zeggen dat ze alleen contant betaald willen worden, mensen met nieuwe accounts (terwijl de oude behoorlijk wat reviews hadden), Tweakers die normaliter vooral inkopen hier ineens ook weer wat meer verkopen (aangezien hier geen betaalsysteem is gekoppeld hoeft Tweakers denk ik niets door te geven?).
Klopt, oftewel de conclusie is dat er toch nogal wat handelaren tussen zitten die net doen of ze alleen hun eigen spullen aan het verkopen zijn :+

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
redwing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:52:
[...]
Klopt, oftewel de conclusie is dat er toch nogal wat handelaren tussen zitten die net doen of ze alleen hun eigen spullen aan het verkopen zijn :+
Weet je, als je een keer een meevaller hebt prima in mijn ogen. Iedereen zijn gelukje/pleziertje toch, maar doe dan inderdaad niet net alsof "het je tweede systeem is", "geen winstoogmerk hebt", "verkoopt voor een vriend".

Als ik een goedkope advertentie zie binnen mijn interessegebied laat ik hem overigens ook niet lopen :), wat dat betreft ben ik half koopverslaafd. Maar volgens mij zit Tweakers er wel redelijk bovenop (zelf ook een keer mijn bovenmatige activiteit uit mogen leggen toen ik werkeloos en geblesseerd thuis zat en me kapot verveelde :p).
Pagina: 1