Schuttingen die licht doorlaten voor planten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-05 22:20
Zijn er schuttingen die (in verhouding) veel licht doorlaten maar privacy bieden, of waarvan er varianten zijn zodat je in een tussenwoning dichter bij het huis minder doorkijk hebt dan achterin?
We zoeken iets voor de zuidkant van de tuin van een tussenwoning in de hoop dat planten ernaast (die dus in de schaduw van de schutting staan in de middag) kans maken op licht / om te overleven :D

[ Voor 8% gewijzigd door EersteHuis op 09-08-2023 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Panelen van gematteerd glas. Maar dat zal behoorlijk duur zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik zou begroeiing uitkiezen die niet veel licht nodig heeft :D

Maar: wat licht is sowieso wenselijk anders wordt alles groen en glad... (kan ik me voorstellen) Hmmm lastig, geen inkijk gaarne...maar wel licht... :)... Ik kan even niets bedenken.... :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
En de buren planten lekker tegen de schutting aan omdat het toch zo lekker in de zon ligt?

Je hebt ook planten die van schaduw houden en/of half zon. Ik zou daar eerst eens naar kijken. Denk aan heesters, en bodembedekkers eventueel wintergroen. :)

Kijk/vraag eens in Het grote tuinen, balkons en plantentopic daar zitten veel meer mensen met verstand van planten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je _zou_ natuurlijk ook gewoon planten kunnen kiezen die je in de half-zon/half-schaduw kunt plaatsen :+ Ik heb zat bloeiende planten tegen een schutting op het zuiden staan.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
The_BoKmeester schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:14:
Ik zou begroeiing uitkiezen die niet veel licht nodig heeft :D
Ja, dat snap ik. Tuurlijk. Maar ze krijgen daar ook in de ochtend niet zo veel licht, dus ik wil even naar verschillende opties kijken :-)
Thijsmans schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:15:
Je _zou_ natuurlijk ook gewoon planten kunnen kiezen die je in de half-zon/half-schaduw kunt plaatsen :+ Ik heb zat bloeiende planten tegen een schutting op het zuiden staan.
Oh, daar ben ik wel heel benieuwd naar! Welke werken goed bij jullie? (Je hoeft dit niet te beantwoorden, ik kan ook googelen, maar altijd wel leuk om persoonlijke ervaringen te horen)
pjot1 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:14:
En de buren planten lekker tegen de schutting aan omdat het toch zo lekker in de zon ligt?
Je bedoelt dat het toch geen nut heeft? Misschien moet ik dan gaan lobbyen voor een haag. Ik wil vooral niet zo graag tegen houten schuttingen aan kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
pjot1 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:14:
Kijk/vraag eens in Het grote tuinen, balkons en plantentopic daar zitten veel meer mensen met verstand van planten.
Hoe werken die grote topics? Ik vind de zoekfunctie wat onoverzichtelijk. Plaats ik mijn vraag gewoon aan het einde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

EersteHuis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:22:

[...]
Ik wil vooral niet zo graag tegen houten schuttingen aan kijken..
Schroef er gaas op en zet er klimplaten naast.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:31
Je kunt er alle planten wel neerzetten hoor, tenzij ze echt in de volle schaduw van bijvoorbeeld een boom staan. Licht is belangrijker dan zon. Als ze naast een schutting staan, krijgen ze voldoende daglicht van de andere kant en van boven. Veel planten houden helemaal niet van de hele dag in de volle zon en doen het veel beter in de (half)schaduw. Je kunt online sets borderplanten vinden (en ook kopen) om een idee te krijgen wat goed bij elkaar kan.
Om je schutting weg te werken kun je iets tegen de schutting aan laten groeien (kijk uit met snelgroeiende planten zoals klimop) of iets hoog tegen de schutting plaatsen en laten hangen. Net wat je smaak is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kan je niet iets pakken met panelen die verticaal staan, en dan iets schuin zetten?
Dan kan het licht erdoorheen schijnen (tussendoor) maar kan je niet richting het huis kijken (of juist wel, dan hebben jullie mooi uitzicht).

Dus een beetje dit idee
/ <= Dit zijn de panelen, die schuin staan
/
/ hier plant
/ Hier plant
/
|------| <= Dit is een huis
|____|

Op google heten ze lamellen omheining, misschien is dat duidelijker.Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/54/51/eb/5451eb8c1fbb97d4ee68646ecde06468.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 09-08-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:55

Fiber

Beaches are for storming.

Jaloezieën voor buiten...

https://www.gamma.nl/asso...a-179-x-88-5-cm/p/B347154

of zoiets bij je favoriete bouwmarkt of tuincentrum... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
Fiber schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:37:
Jaloezieën voor buiten...

https://www.gamma.nl/asso...a-179-x-88-5-cm/p/B347154

of zoiets bij je favoriete bouwmarkt of tuincentrum... :7
Interessant! Ja, die wil ik wel een keer bekijken, ook om te zien hoe het aan de andere kant uitziet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
99ruud99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:28:
Kan je niet iets pakken met panelen die verticaal staan, en dan iets schuin zetten?
Dan kan het licht erdoorheen schijnen (tussendoor) maar kan je niet richting het huis kijken (of juist wel, dan hebben jullie mooi uitzicht).

Dus een beetje dit idee
/ <= Dit zijn de panelen, die schuin staan
/
/ hier plant
/ Hier plant
/
|------| <= Dit is een huis
|____|

Op google heten ze lamellen omheining, misschien is dat duidelijker.[Afbeelding]
Ai, die zijn mooi!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@EersteHuis
Als je niet tegen schuttingen aan wilt kijken kan je ook kijken naar Mobilane. Heb je in verschillende soorten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ps die ik linkte zijn ook gewoon in bouwmarkt te koop (bijna zelfde als jaloezie maar dan verticaal dus meer privacy en toch veel licht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EersteHuis
99ruud99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:57:
Ps die ik linkte zijn ook gewoon in bouwmarkt te koop (bijna zelfde als jaloezie maar dan verticaal dus meer privacy en toch veel licht)
En geeft dit aan beide kanten (dus ook voor de buren) op dezelfde manier privacy? Niet dat wij privacy hebben maar zij niet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oh, daar ben ik wel heel benieuwd naar! Welke werken goed bij jullie? (Je hoeft dit niet te beantwoorden, ik kan ook googelen, maar altijd wel leuk om persoonlijke ervaringen te horen)
Welke? Gele, roze, paarse... :+ Bergjasmijn tegen de schutting zelf, ik zie wat lavendel en zonnehoed. De rest moet ik je schuldig blijven. Niet op de foto: vlinderstruik (tegen een muur nota bene). Het is allemaal nog van bescheiden formaat, want het staat nog geen jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ja en nee, natuurlijk staan de schotten in bepaalde stand. Dus dat zorgt voor privacy / geen privacy afhankelijk hoe je ze zet.

Het is niet zo dat ene kant doorzichtig is oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07 07:03
Bij mij hebben we inderdaad ook diverse planten bij een schutting (Hedra) op het zuiden. Eigenlijk staan de planten de gehele dag in de halfschaduw omdat er ook nog een boom en schuur staan die het directe zonlicht dempen. We hebben er onder andere een paar hogere grassoorten staan, een paar varianten duizendknopen en tot voor kort een vlinderstruik (die is verplaatst). Die doen het allemaal heel goed. Ook een soort heesterstruik die het wel zo fijn vindt. Ze hebben de warmte van de afgelopen zomer goed overleeft. De planten vol in de zon hadden het moeilijker.

• EersteHuis
99ruud99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:33:
Ja en nee, natuurlijk staan de schotten in bepaalde stand. Dus dat zorgt voor privacy / geen privacy afhankelijk hoe je ze zet.

Het is niet zo dat ene kant doorzichtig is oid
Oh, ze zijn bewegelijk, nu snap ik het pas. Dat is interessant! Hoewel, als er dan iets tussen en tegenaan groeit, dan beweeg je ze denk ik minder snel. Hmm. Anyway, ik ga kijken.

Dank allemaal voor het meedenken!!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:46
EersteHuis schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

Oh, ze zijn bewegelijk, nu snap ik het pas. Dat is interessant! Hoewel, als er dan iets tussen en tegenaan groeit, dan beweeg je ze denk ik minder snel. Hmm. Anyway, ik ga kijken.

Dank allemaal voor het meedenken!!
Edit, sorry ik ben abuis en had een andere post in gedachten :D

[ Voor 24% gewijzigd door Ad de Jong op 10-08-2023 12:16 ]

Mijn profiel op Discogs

• EersteHuis
Thijsmans schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Welke? Gele, roze, paarse... :+ Bergjasmijn tegen de schutting zelf, ik zie wat lavendel en zonnehoed. De rest moet ik je schuldig blijven. Niet op de foto: vlinderstruik (tegen een muur nota bene). Het is allemaal nog van bescheiden formaat, want het staat nog geen jaar.

***members only***
Mooi gedaan! Hebben jullie een tuin naar noord(oost)? We gaan straks op zoek naar meer voorbeelden zoals deze! :-)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:15
evilution schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:24:
[...]

Schroef er gaas op en zet er klimplaten naast.
Maar beter geen hedera (klimop)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56

mjl

Ugh

Mischien zijn polycarbonaat kanaalplaten tussen stevige palen een idee? Wel zorgen dat er geen water in kan komen want dan zijn ze snel groen, en wellicht wat roedes plaatsen om doorbuigen en daarmee wegwaaien met wind te voorkomen.

Die platen zijn helder te krijgen of mat/melkig wit. Maar ook de ‘heldere’ kijk je niet doorheen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:50

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

[...]
Klimhortensia.
Staat hier tegen een zuidzuidoostelijke muur.
Bloeit elk jaar. Niet wintergroen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Pagina: 1