Klimop en erfafscheiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Drie jaar geleden hebben we een hele leuke jaren 60 woning gekocht. We hebben vorig jaar de schutting van de vorige bewoners afgebroken en een nieuwe geplaatst. De schutting is op verzoek van de buren 2 meter hoog gezet.

Nu hebben de buren in diezelfde periode bedacht om (ook op eigen grond) een gaaswerk te plaatsen waar klimop tegenaan groeit. De formele erfafscheiding is een muurtje uit de jaren 60 van ongeveer een meter hoog. Zowel onze schutting als de klimop staan op eigen grond, tegen het muurtje aan.

Nu staat dit alles bijna een jaar en begint de klimop behoorlijk te groeien. De klimop groeit gigantische snel en er wordt geen onderhoud door de buren gepleegd. Het tussenstuk tussen de klimop en de schutting is al behoorlijk overwoekert en op allerlei plekken komt de klimop al door de schutting heen.

De relatie met de buren is (zoals vaak met dit soort topics) tot onder het vriespunt gedaald. Het idee was vorig jaar dat de schutting zou dienen als nieuwe erfafscheiding. De buren zouden dan niks hoeven te plaatsen en 1/3e meebetalen. Maar letterlijk op de avond voor de plaatsing trokken ze de keutel in.

Nu zit ik echter de vraag, wat zijn precies mijn rechten in deze? Ik weet dat overhangende takken na schriftelijke aankondiging verwijderd mogen worden, maar probleem hierbij is dat de schutting 7 meter is en ik onmogelijk van bovenaf alles kan weghalen. Ik ben van mening dat de buren vanaf hun kant ordentelijk onderhoud moeten plegen zodat de boel op hun kant blijft.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zonder de relatie met de buren nog verder onder druk te zetten, hoewel dat laatste lastig gaat worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
Klimop op gaaswerk....dan kunnen de buren ook vanaf de andere kant niet goed snoeien natuurlijk, er zit immers een gaaswerk tussen, zelfs al zouden de buren het willen doen.

Dan zou je van bovenaf tussen jou hek en hun gaaswerk moeten snoeien, dan mag je wel een flinke heggenschaar hebben.
Als zoiets er tussendoor past dan kom je redelijk makkelijk bij denk. Maar het is van de zotte als je zo iets aan moet schaffen door de klim-op van de buren natuurlijk.

Juridisch lijkt je enkel de overhangende delen te kunnen snoeien, maar dat wist je zelf ook al.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:17
Eenmalig zo'n schaar op stok huren. Daarna kan je er worteldoek achtersteken. (Een kant verzwaren en dan laten zakken; de bovenkant kan je vastnieten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:35
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 14:02 . Reden: Dubieuze en niet wettige suggesties doen we maar niet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Ruimte maken achter de schutting en er strak een zeil of worteldoek tegenaan trekken. Dan blijft de klimop hopelijk daarachter. Maar klimop is de vreselijkste klimplant die je kunt bedenken als het groeit bij iemand die geen onderhoud pleegt.
Dus, laat ze weten dat zij het moeten snoeien en dat jij het anders doet maar dat het dan rigoureus gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Wat is dat voor debiel advies om heel die klimop maar dood te maken? 8)7 Ik vermoed dat je dan nog meer problemen met de buren krijgt?

TL:DR TS is te lui om de klimop aan zijn/haar kant een beetje bij te houden. Tja....

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 01-08-2023 19:12 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Sneu, maar dit hadden jullie kunnen voorzien. Zeker bij klinop, dit groeit nogal agressief. Je had inderdaaf een worteldoek moeten plaatsen achter je schutting voor de zekerheid. Als dst nog kan zou ik het nu doen, en vooraf even buren inlichten (gewoon FYI). Denk echter dat je dan al de hele klimop uit elkaar moet halen, en dat wil je niet. Alternatief is gewoon snoeien. Klinop kan veel hebben - koop een heggenschaar, en haal die er af en toe langs. Kost je vijf minuten, en je bent niet van buren afhankelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:51
Periodiek de klimop aan jouw kant snoeien. Dat mag je ook gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Dank allen voor de reacties. Het is altijd wel fijn om een breed advies te krijgen wat handig kan zijn in deze situatie.

Het is overigens geen kwestie van luiheid om zo'n klimop van de buren te lijf te gaan, maar lomp de lange heggenschaar erin is ook zo wat. We gaan binnenkort maar eens bij de buren langs om ze het probleem duidelijk te maken. Mochten ze geen onderhoud gaan plegen (wat ons vermoeden is gezien de rest van de tuin) dan gaat aan onze kant periodiek de schaar erin en snoeien we terug tot aan de echte erfafscheiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
TwingyTwingy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:58:
Dank allen voor de reacties. Het is altijd wel fijn om een breed advies te krijgen wat handig kan zijn in deze situatie.

Het is overigens geen kwestie van luiheid om zo'n klimop van de buren te lijf te gaan, maar lomp de lange heggenschaar erin is ook zo wat. We gaan binnenkort maar eens bij de buren langs om ze het probleem duidelijk te maken. Mochten ze geen onderhoud gaan plegen (wat ons vermoeden is gezien de rest van de tuin) dan gaat aan onze kant periodiek de schaar erin en snoeien we terug tot aan de echte erfafscheiding.
Dan snap ik werkelijk het nut van dit topic niet en ook niet waarom je de heg aan jouw kant niet al lang gesnoeid hebt. Je staat volledig in je recht om aan jouw kant de heg/afscheiding naar jouw wens te maken (binnen het redelijke uiteraard, zonder de boel aan de andere kant te slopen).

TL:DR hup de schaar d'r in. d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Er staat "zonder de relatie met de buren onder druk te zetten".

Hun plant omleggen is dat niet, en ook illegaal

[ Voor 32% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 23:39 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 10:38
De makkelijkste optie is om het groen te omarmen. De moeilijke opties zijn alle alternatieven, een klimop van dit formaat is erg moeilijk onder controle te houden. De enige manier is als je makkelijk tussen de schutting en het gaas kan komen, en daar een goede elektrische heggenschaar doorheen halen.

[ Voor 29% gewijzigd door SCIxX op 01-08-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05 10:00
Ik ben de buurman van iemand met klimop en bamboe. Onze schutting is van die houten panelen met een holle open ruimte ertussen.Toen wij er kwamen wonen en de tuin lieten doen heeft ons hoveniersbedrijf zwarte matten in de open ruimte van de houten schutting geplaatst.

Ondertussen vijf jaar later groeit hun klimop alsnog overal doorheen en overheen, en hun bamboe groeit eronder door. 'Heerlijk', al dat onkruid die natuur van je buurman in je tuin :|

Gelukkig is de relatie met mijn buren goed.Wij knippen alles zelf weg wat doorgroeit naar onze kant, in lente/zomer elke twee maanden. Kost wat gedoe maar dan heb ik het in ieder geval niet aan de stok met mijn buren.

Misschien ben ik te lief voor mijn buren. Maar zoals ik het zie, dat jouw relatie met jouw buren tot nul is gedaald vanwege jouw woekerplant die hun overlast bezorgt, is jouw schuld. Los het op. Verkeerd gelezen, het is niet jouw klimop maar die van hun. Vervelend voor je. Zij moeten het oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door ShortsNL op 01-08-2023 09:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
SCIxX schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:31:
De makkelijkste optie is om het groen te omarmen. De moeilijke opties zijn alle alternatieven, een klimop van dit formaat is erg moeilijk onder controle te houden. De enige manier is als je makkelijk tussen de schutting en het gaas kan komen, en daar een goede elektrische heggenschaar doorheen halen.
Of de schutting weghalen! Dan kun je er prima bij en heb je een prachtig mooie groene erfafscheiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
ShortsNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:31:
Ik ben de buurman van iemand met klimop en bamboe. Onze schutting is van die houten panelen met een holle open ruimte ertussen.Toen wij er kwamen wonen en de tuin lieten doen heeft ons hoveniersbedrijf zwarte matten in de open ruimte van de houten schutting geplaatst.

Ondertussen vijf jaar later groeit hun klimop alsnog overal doorheen en overheen, en hun bamboe groeit eronder door. 'Heerlijk', al dat onkruid die natuur van je buurman in je tuin :|

Gelukkig is de relatie met mijn buren goed.Wij knippen alles zelf weg wat doorgroeit naar onze kant, in lente/zomer elke twee maanden. Kost wat gedoe maar dan heb ik het in ieder geval niet aan de stok met mijn buren.

Misschien ben ik te lief voor mijn buren. Maar zoals ik het zie, dat jouw relatie met jouw buren tot nul is gedaald vanwege jouw woekerplant die hun overlast bezorgt, is jouw schuld. Los het op. Verkeerd gelezen, het is niet jouw klimop maar die van hun. Vervelend voor je. Zij moeten het oplossen.
En jij hebt wel een goeie relatie met je buur want:
Wij knippen alles zelf weg wat doorgroeit naar onze kant
Precies, tuin op orde (dat kost toch tijd/moeite, dus die 7m schutting van TS kan er ook wel bij hoor) en prima relatie met je buur. d:)b

Maar nee, TS doet niets en wordt (terecht wellicht?) boos op de buurman. Ik vermoed dat de buren van TS zoiets hebben van: TS' schutting staat op eigen grond: 'zoek het lekker zelf uit'. Ook te begrijpen.

Nouja, aangezien klimop sneller groeit dan dit topic zou ik als ik TS was maar prio's gaan stellen :D

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Er is een tijdje terug ook een dergelijk topic geweest.

Daarin schreef ik ongeveer hetzelfde. Klimop is puur onkruid, je houdt het niet tegen en zelfs bijhouden is lastig.
Je kunt de buren ook slecht kwalijk nemen dat ze het stuk aan jouw kant niet bijhouden, daar kunnen ze alleen bij als ze in jouw tuin komen.

Worteldoek of een andere manier om het tegen te houden helpen niet of hoogstens tijdelijk. Het groeit er altijd overheen, omheen, onderdoor of zelfs doorheen.

Je hebt twee oplossingen. Koop een goede handschaar en werk alles een paar keer per jaar bij aan jouw kant, kost niet veel tijd. Dat zou ik echt niet met de buren (schriftelijk) overleggen, toch meer dan logisch dat je de taak aan jou kant bijwerkt?
Of ga met de buren in overleg en kijk of er iets anders voor in de plek kan komen, klimop geheel verwijderen is even een klusje al zal het bij een jonge plant nog meevallen en er komen wat kosten voor een alternatief bij kijken.

Vroeg of laat vreet het ook in je schutting, dus die wordt er ook niet beter van. Al houd het ook prima een rotte oude schutting op z'n benen weet ik uit ervaring :P

In mijn tuin komt in elk geval nooit klimop meer, ik vind het verschrikkelijk. Ja het groeit mooi vlot, maar het bijhouden vind ik niet leuk en het blijft altijd woekeren. Altijd. Echt altijd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:26
B-Real schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:57:
Er is een tijdje terug ook een dergelijk topic geweest.

Daarin schreef ik ongeveer hetzelfde. Klimop is puur onkruid, je houdt het niet tegen en zelfs bijhouden is lastig.
Niets is puur onkruid totdat je vind dat het onkruid is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

Barrycade

Through the...

Hier ook klimop buurman, ik vind het wel mooi groen, buurman is er vrij makkelijk in: als je het te hoog vindt worden laat maar weten haal ik meeste weg. Maar van mij hoeft het niet. Zit op het Noorden dus zoveel groeit er niet. Makkelijk spul, 1 of 2 x per jaar de electrische heggenschaar er in en 3x naar de groenbak lopen. Met volle bladeren verzamelbak.

Maar wel lekker groen, veel vogeltjes er in. Prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 01-08-2023 12:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12

EiT

Ik heb ook zulke fijne buren, discussie gehad mbt schutting. Aangegeven dat zij mochten beslissen zolang het geen hedera was. 3x raden wat er nu staat. Ze zouden het wel bijhouden, vergeet dat ook maar. Ik ga uiteindelijk voor @FRANQ zijn optie.

Vaak met dit soort topics zijn er voldoende mensen die denken dat hedera geen overlast kan veroorzaken. Dit doet het wel, het is erger dan onkruid.

Ik snap het ook nooit, er zijn voldoende alternatieven die veel mooier zijn en minder overlast veroorzaken en zelfs mooi in bloei staan. Maar ja, dat vergt natuurlijk onderhoud, duurder en groeit minder snel. Het is veel makkelijker om bij een ander overlast te veroorzaken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Nopheros schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:46:
[...]

Niets is puur onkruid totdat je vind dat het onkruid is.
Mocht dat na het lezen van de rest van mijn post nog niet duidelijk zijn. Ik ben duidelijk de mening toebedeeld dat het onkruid is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLankreijer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 14:13
Ik kan uit ervaring spreken dat klimop verwikkeld in schutting bijna omgelijks is om te verwijderen. De oudere bewoners van mijn huis hebben dit toen ook gedaan in de tuin en ik vul minimaal 2 conainers met snoei afval elke jaar. Het opzich wel bij te houden maar als jaar niks aan doet dan zit echt overal in de schutting.

Vond trouwens ook deze rechtelijke uitspraak:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2020:2385

Blijkbaar heeft een rechter uitspraak gedaan dat planten van klimop bij erfgrens niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

TLankreijer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:59:
Ik kan uit ervaring spreken dat klimop verwikkeld in schutting bijna omgelijks is om te verwijderen. De oudere bewoners van mijn huis hebben dit toen ook gedaan in de tuin en ik vul minimaal 2 conainers met snoei afval elke jaar. Het opzich wel bij te houden maar als jaar niks aan doet dan zit echt overal in de schutting.

Vond trouwens ook deze rechtelijke uitspraak:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2020:2385

Blijkbaar heeft een rechter uitspraak gedaan dat planten van klimop bij erfgrens niet mag.
Het is een heester (hedera) en die mag je - in de meeste gemeenten - niet dichter dan 50 cm van de erfgrens planten. Maar... zolang buren samen overeenkomen dat hij pal tegen de erfgrens komt, gaat daar verder geen haan naar kraaien. Maar wat veel mensen doen - hedera planten tegen een schutting - dat mag in principe helemaal niet (dus kan alleen in overleg met de buren).

Als je perceel grenst aan grond van de gemeente, dan mag je overigens meestal wel gewoon een hedera pal tegen de grens zetten.

Wij hebben een enorme bamboe haag om onze achtertuin staan. Daar zijn sommige mensen ook doodsbang voor. Maar als ze dat spul gewoon netjes geplant hebben en je houd het een beetje bij, dan is er niks aan de hand. Je hebt wel een heggenschaar on steroids nodig overigens. Dan is hedera wel wat hanteerbaarder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:10

Sharky

Skamn Dippy!

Ik ben geen hovenier, maar een Hedera is geen heester. Hedera is een klimplant, een heester zou je een struik kunnen noemen.
en die mag je - in de meeste gemeenten - niet dichter dan 50 cm van de erfgrens planten.
Voor een heester geldt dat inderdaad.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sharky schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Ik ben geen hovenier, maar een Hedera is geen heester. Hedera is een klimplant, een heester zou je een struik kunnen noemen.

[...]

Ik kan me vergissen natuurlijk, ben ook geen hovenier. Ik heb ooit geïnformeerd naar een bepaalde hedera bij een tuincentrum en daar kreeg ik mee dat het een heester zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:03
B-Real schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:57:
Vroeg of laat vreet het ook in je schutting, dus die wordt er ook niet beter van. Al houd het ook prima een rotte oude schutting op z'n benen weet ik uit ervaring :P
Dit! Heb je een mooie schutting geplaatst, tast de klimop van de buren helemaal je schutting aan. Lekker dan...
Dus mijn advies, in goed overleg, opruimen die rotzooi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 20:22
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Ik kan me vergissen natuurlijk, ben ook geen hovenier. Ik heb ooit geïnformeerd naar een bepaalde hedera bij een tuincentrum en daar kreeg ik mee dat het een heester zou zijn.
Er zijn verschillende Hedera soorten. De Hedera helix 'Arborescens' wordt ook wel de struikklimop genoemd, omdat deze struikvormig/als een heester groeit en niet klimt zoals de traditionele Hedera die we kennen.

Het zou dus goed kunnen dat je naar deze hedera vroeg bij het tuincentrum.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ridicuul schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Er zijn verschillende Hedera soorten. De Hedera helix 'Arborescens' wordt ook wel de struikklimop genoemd, omdat deze struikvormig/als een heester groeit en niet klimt zoals de traditionele Hedera die we kennen.

Het zou dus goed kunnen dat je naar deze hedera vroeg bij het tuincentrum.
Klopt, was inderdaad een helix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Mogelijk staan er in dit topic ook nog wel bruikbare tips. Maar pas wel op dat het niet richting strafbare feiten gaat.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Truus01 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Dit! Heb je een mooie schutting geplaatst, tast de klimop van de buren helemaal je schutting aan. Lekker dan...
Dus mijn advies, in goed overleg, opruimen die rotzooi...
Een hedera tast helemaal niets aan. De effecten van een hedera worden altijd zwaar overdreven.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Volgens een redelijk recente rechtelijke uitspraak kan een hedera, onder bepaalde voorwaarden, als een heester gezien worden en zou dus op minimaal 50cm va de grens moeten staan, zie ook: https://www.vakbladdehove...947/hedera-is-een-heester

Deze voorwaarden gelden n.m.m. ook hier. Hedera richt wel degelijk schade aan aan de schutting door het er daadwerkelijk in groeien van de wortels van de plant en het uitelkaar drukken van de planken. De afdrukken van de wortelgroei van de plant op je schutting is nagenoeg niet meer te verwijderen. Daarnaast is er nog het enorme gewicht van de plant. De plant zit ook vol met schimmels en moet je eigenlijk enkel met een mondkapje op rigoreus snoeien.
Het beste advies is denk ik om zo goed en kwaad als het gaat de relatie met je buren te herstellen en daarna in goed overleg de hedera te verwijderen. Ze hebben tegenwoordig ook tuinposters van hedera. Misschien is dat een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Sharky schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

Een hedera tast helemaal niets aan. De effecten van een hedera worden altijd zwaar overdreven.
Dan heb jij nog nooit een hedera op/door/om/in een schutting gehad, denk ik.
Ik zal niet zeggen dat het binnen een jaar of zo gebeurd. Maar voordat de schutting van nature flink verouderd zou zijn, heeft een hedera dat proces versneld en flink meer schade toegebracht.

Dit is op een muur:
YouTube: Hedera verwijderen: hoe doe je dat? | Tuinmanieren
Hoe denk je dat dat bij een schutting is?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Truus01 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Dan heb jij nog nooit een hedera op/door/om/in een schutting gehad, denk ik.
Ik zal niet zeggen dat het binnen een jaar of zo gebeurd. Maar voordat de schutting van nature flink verouderd zou zijn, heeft een hedera dat proces versneld en flink meer schade toegebracht.

Dit is op een muur:
YouTube: Hedera verwijderen: hoe doe je dat? | Tuinmanieren
Hoe denk je dat dat bij een schutting is?!
Ik heb 2 schuttingen vol hedera. Het is inderdaad een hardnekkige plant en als je hem niet wilt kost het wat moeite om hem kwijt te raken. Als je hem van de muur haalt laat hij resten achter, maar als je die even laat zitten borstel je die er zo vanaf. Hedera zorgt er echt niet voor dat schuttingen of muren sneller verouderen. Als je muur of schutting stuk gaat door hedera was het sowieso al rommel.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:35
Sharky schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Ik heb 2 schuttingen vol hedera. Het is inderdaad een hardnekkige plant en als je hem niet wilt kost het wat moeite om hem kwijt te raken. Als je hem van de muur haalt laat hij resten achter, maar als je die even laat zitten borstel je die er zo vanaf. Hedera zorgt er echt niet voor dat schuttingen of muren sneller verouderen. Als je muur of schutting stuk gaat door hedera was het sowieso al rommel.
Heb hier ook hedera op gaasschermen groeien.

Maar ben het niet eens met wat je zegt over de schutting.

1- Door hedera kun je de schutting niet goed meer onderhouden.

2- De hedera groeit tussen kiertjes door (tussen plank en paal bijvoorbeeld) en drukt dan in de loop van jaaaaren de plank langzaam de paal af.

3- doordat er hedera op zit lan het hout niet goed drogen en verrot daardoor sneller.

Laatst nog een hedera schutting opgeruimd, je kan gewoon zien welke hardhouten palen bedekt waren, en welke niet.

Ook een hekje in de voortuin opgeruimd tussen ons en de buren, dat hekje stond nog overeind door de hedera. Alle ronde palen waren doorgerot. Dat is dan wel weer grappig om te zien.

Hedera is voor mij wel onkruid, waar het op de grond komt wortelt het zich vast.

Maar het groeit ook overal doorheen.
Heb ook regelmatig hedera in mijn schuur dat tussen de bakstenen en betonplaat door wurmt en dan binnen vrolijk verder groeit.

Of 5 meter tussen mijn schuur, en die van de buren door en dan ineens in mijn tuin aan de dakrand van de schuur opduikt.

Ik heb een 240L groenbak genomen om het een beetje te kunnen afvoeren als ik het 2x per jaar snoei.
Snoei dan woensdag avond.
Bak donderdag ochtend aan de weg.
Donderdag avond weer vol, en dan probeer ik de bak vaak nog een wijkje verder neer te zetten op vrijdagochtend.
Heb bijna 500L aangestampt afval van een heg van 8 meter. En een stukje achter mijn schuur van een meter of 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

FRANQ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Heb hier ook hedera op gaasschermen groeien.

Maar ben het niet eens met wat je zegt over de schutting.
Het is een plant die graag groeit en ook zonder moeite op plekken komt waar je hem niet wilt, hij heeft wel wat extra aandacht nodig dus dat klopt. Maar imo is dat inherent aan groen in je tuin, je zal onderhoud moeten plegen. Hedera heeft wat meer aandacht nodig, maar het is geen horrorplant die huizen en schuttingen vernietigt.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Sharky schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Het is een plant die graag groeit en ook zonder moeite op plekken komt waar je hem niet wilt, hij heeft wel wat extra aandacht nodig dus dat klopt. Maar imo is dat inherent aan groen in je tuin, je zal onderhoud moeten plegen. Hedera heeft wat meer aandacht nodig, maar het is geen horrorplant die huizen en schuttingen vernietigt.
Dat doet Hedera wel als je even je aandacht laat verslappen en dat lijkt in veel situaties te gebeuren bij mensen die Hedera aanplanten omdat het zo lekker snel groeit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:28
Herdera wordt dan ook prima gebruikt om uiteindelijk zijn eigen schutting te vormen: goedkope riet/wilgentenen en daar herdera op. De goedkope schuttingpanelen gaan maar zo’n 10 jaar mee (ook zonder begroeiing). Daarna is de herdera verhout en staan de dikke stengels zelf wel overeind.

Wij hebben het niet tegen een erfgrens en houden het goed (dus niet té netjes) bij en hebben er veel plezier van: bloemen en bessen in najaar en winter trekken vlinders en vogels en in het voorjaar altijd broedende roodborstjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

Barrycade

Through the...

Mooi die verschillen tussen mensen, ik had een nieuwbouwhuis en dus nieuwe tuin 14 jaar geleden. Dus lekker strak tegels allemaal recht, geen sprietje op de verkeerde plek. Alles lekker strak. Tja na 14 heb ik een tuin met ervaring zeg maar.

Schutting zonder klimop is al 2 x omgewaaid, of beter gezegd aantal panelen er tussen uit door roest van de schroeven (zit nu RVS in) maar die met hedra is still going strong. Hout er onder blijft juist droog. Ja het groeit er door heen. Maar voorals nog geen instabiele zooi.

En ja hopelijk over een aantal decennia ga ik in een bungalow wonen van mijn overwaarde en komt er een jonge Tweaker met zijn gezin die graag weer een super strakke tuin wil en loopt te vloeken op de hedra van de buurman. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
No Hands schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:12:
Dat doet Hedera wel als je even je aandacht laat verslappen en dat lijkt in veel situaties te gebeuren bij mensen die Hedera aanplanten omdat het zo lekker snel groeit.
En zoals in de situatie van TS, dat het niet de schutting van de buren is, maar wel de hedera van de buren die (vanuit hun gaaswerkje) door de schutting komt, lijkt het niet dat die lekker bijgehouden wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:56

ITsEZ

parttime all-rounder

Jeetje, wat een drama over een klimop. Onze buren hebben ook een klimop (loopt iets van 10m langs de erfafscheiding). 1 of 2x per jaar even met de heggenschaar er langs en er is niks meer aan de hand. Ze geven besjes voor de vogels, en soms zit er zelfs een nestje in. Mooi het hele jaar groen, goed voor de lucht, goed voor de natuur. Succes er mee, https://www.lidl.nl/p/par...2v-zonder-accu/p100362709

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Een hedera klimop is een heel mooi plantje. Altijd mooi groen, geeft bloemen en besjes waar de vogels ook blij van worden.

Wanneer je deze 1 keer per jaar in het voorjaar even terugsnoeit met een heggenschaar is er niets aan de hand.

Hier staan meer handige onderhoudstips.
https://groenepassies.nl/...derhouden-en-verwijderen/

[ Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 21-08-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
interessant allemaal. Zelf hier ooit een grote coniferenhaag eruit gehaald. Deze werd te breed en te hoog. Vervangen door een gaashekwerk met Hedra. één keer per jaar goed snoeien (met een heggenschaar), en het blijft goed op zijn plek. Deze is aan de zijde van het gezamelijke pad niet veel breder dan het gaashekwerk. Aan de zijde van de tuin is hij wat breder. Ik heb er ook een paar Clematissoorten tussen staan. Deze zijn nu aan het "woekeren". Met het snoeien van de hedra komen die ook wel weer in het gareel.

De achterburen hebben ook een hedra-haag. Deze snoei ik aan onze zijde gewoon mee. Aan een zijkant hangt een nog grote hedra een jaar of 25 aan een bestaande schutting. Deze staat nog steeds goed overeind. Een paar jaar terug een heel stuk teruggesnoeid. De schutting eronder zag er nog goed onder. De buren snoeien heb aan hun eigen zijde. Ze vinden het prima omdat ze toch één grote tegelvlakte in hun tuin hebben. De duiven, mussen, merels, roodborstjes en koolmezen vinden hun weg naar de hedra. Als de besjes er aan hangen is het een mooi gezicht hoe de vogels bezig zijn om ze er weer af te krijgen.

Goed, een tuin vergt wat onderhoud. Een paar keer per jaar een dagje door de tuin rossen is ook niet slecht. Het is ook wel ontspannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
RonnieKo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:36:
interessant allemaal. Zelf hier ooit een grote coniferenhaag eruit gehaald. Deze werd te breed en te hoog. Vervangen door een gaashekwerk met Hedra. één keer per jaar goed snoeien (met een heggenschaar), en het blijft goed op zijn plek. Deze is aan de zijde van het gezamelijke pad niet veel breder dan het gaashekwerk. Aan de zijde van de tuin is hij wat breder. Ik heb er ook een paar Clematissoorten tussen staan. Deze zijn nu aan het "woekeren". Met het snoeien van de hedra komen die ook wel weer in het gareel.

De achterburen hebben ook een hedra-haag. Deze snoei ik aan onze zijde gewoon mee. Aan een zijkant hangt een nog grote hedra een jaar of 25 aan een bestaande schutting. Deze staat nog steeds goed overeind. Een paar jaar terug een heel stuk teruggesnoeid. De schutting eronder zag er nog goed onder. De buren snoeien heb aan hun eigen zijde. Ze vinden het prima omdat ze toch één grote tegelvlakte in hun tuin hebben. De duiven, mussen, merels, roodborstjes en koolmezen vinden hun weg naar de hedra. Als de besjes er aan hangen is het een mooi gezicht hoe de vogels bezig zijn om ze er weer af te krijgen.

Goed, een tuin vergt wat onderhoud. Een paar keer per jaar een dagje door de tuin rossen is ook niet slecht. Het is ook wel ontspannend.
ja jij houdt het dus wel actief bij maar wanneer dat dus niet gebeurd bij je buren en je hebt er in je eigen tuin last van dan is het inene een ander verhaal. Dan zit je met het woekerspul van je buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
No Hands schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
ja jij houdt het dus wel actief bij maar wanneer dat dus niet gebeurd bij je buren en je hebt er in je eigen tuin last van dan is het inene een ander verhaal. Dan zit je met het woekerspul van je buren.
Klopt ik snoei de hagen inderdaad. Zowel die van mij als die van de achterburen. Dit omdat ik er zelf niet aan wil ergeren. Je moet toch ook in je eigen tuin aan de slag voor wat onderhoud. Dan is zo'n hedra mee snoeien niet veel extra werk.

De achterburen hebben ook een boom met een paar takken over de grens. De boom is een jaar of wat niet gesnoeid daardoor wat uit de kluiten gewassen. Niet erg maar om erger te voorkomen. Afgesproken met de achterburen dat ik die van het najaar ga snoeien. Het hoort erbij. Het is niet de moeite van het ergeren waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:18

B64

Sharky schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

[...]

Zoals de rechter in bovengenoemde uitspraak oordeelde (zie het vetgedrukte zinnetje):
4.13

Iets anders is dat dat gaas de functie heeft om daar hedera tegenaan te laten groeien. Dat is goed te zien op de foto op blad 10 van het proces-verbaal van comparitie. Ook het groene gaas aan de voorzijde heeft die functie, zoals bij voorbeeld is te zien op de foto op blad 4 van het proces-verbaal van comparitie. Het kippengaas zit vooral aan de bovenkant dicht op de houten schutting van [gedaagde] . Daarbij vindt vermoedelijk al enige grensoverschrijding plaats, zodat dat ‘overhellen’ in feite een inbreuk vormt op de eigendom

van [gedaagde] . Hier geldt bovendien dat de korte afstand tot de schutting ertoe kan leiden dat de hedera zich op de schutting kan vastzetten, er doorheen kan gaan groeien en zich aan de zijde van [gedaagde] kan gaan voortzetten. Op langere termijn kunnen de strengen van de hedera zo stevig worden dat zij de planken van de schutting kunnen ontwrichten. Ten slotte kan er geen regelmatig onderhoud meer plaatsvinden aan de schutting. Om die reden is er aanleiding om te veronderstellen dat er in de toekomst óók een inbreuk zal gaan plaatsvinden op de eigendom van [gedaagde] in de door Hof Arnhem-Leeuwarden 10 september 2019, ECLI:NL:GHARL:2019:7324 bedoelde zin. Mede met het oog daarop is er ook gerede aanleiding om aan te nemen dat de hedera in de huidige omvang en vorm beschouwd mag worden als een heester in de zin van artikel 5:42 BW. Vergelijk Rb Gelderland 17 juni 2015, ECLI:NL:RBGEL:2015:5264, r.o. 4.6. Deze zal daarom op een afstand van 50 centimeter van de erfgrens moeten worden aangeplant. De reconventionele vordering onder c is toewijsbaar. De kantonrechter zal dezelfde nalevingstermijn hanteren als in conventie. [eiser] doet er verstandig aan om ook het licht overhellende kippengaas te verwijderen, zodat [gedaagde] zo nodig van bovenaf de ruimte tussen zijn schutting en de grens – ongeveer 10 cm – van invasieve begroeiing kan vrijhouden.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online

XOR

B64 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Zoals de rechter in bovengenoemde uitspraak oordeelde (zie het vetgedrukte zinnetje):

[...]
Dat zou ik weleens bevestigd willen zien worden door een hogere rechter, want een rechter die zomaar even besluit dat een plant uit categorie X eigenlijk in categorie Y past, ondanks dat de wet daar geen handvatten voor geeft aan de hand van eigenschappen of iets dergelijks, en het biologisch ook onzin is roept de nodige vraagtekens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 21:57
Ben bang dat je die shutting binnen de kortste tijd ook mag gaan afschrijven.

Onze buren hadden ook ooit het geweldige idee om klimop tegen de houten schutting te laten groeien. We snoeien het regelmatige aan onze kant, maar na elke keer zie je dat de staat van schutting steeds slechter word. De klimop heeft op sommige plekken zelfs het hout vernield.

Ik ben bang dat dat de schutting nu zelfs van ellende om zou vallen als je de klimop volledig weg zou halen.

[ Voor 7% gewijzigd door TheBlackestCrow op 27-08-2023 16:32 ]

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 13:40
Wij hebben sinds februari nieuwe buren en die hebben de hedera van de oude buren gelukkig uit de tuin gesloopt want die hielden hem ook niet bij. Alleen toen die hem weghaalde kwam die erachter dat de planken van de schutting op die plekken eigenlijk onherstelbaar beschadigd waren dus die heeft die toen ook maar vervangen want het zag er niet meer uit en die schutting was pas 4 jaar oud.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelApel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
Gedoe met buren is vaak onvermijdelijk. De beschreven situatie met de 'gaasschutting' en de klimopplant, lijkt een beetje op ons gedoe met de buren, maar dan andersom. Toen wij hier 15 jaar terug kwam wonen groeide er een klimplant tegen de schutting, die van de buren is (de schutting dus) eigenlijk mandelig, maar zij hadden deze al 20 jaar, zeiden ze). Toen mijn vrouw vroeg of die plant ook aan hun kant groeide, werd er ontkennend gereageerd. Ik zag ons al ieder jaar die enorme plant (een schutting van 15 meter lang) snoeien. Dus ik riep enthousiast tegen mijn vrouw "hij groeit alleen hier, dus dan halen we ém wel, is anders elk jaar veel werk". De buurman hoorde dit toevallig en zei "dat kan niet, want onze oude schutting begeeft het dan. Wij zeiden "ja, we gaan niet ieder jaar zo'n grote plant snoeien, anders moet er een andere schutting komen desnoods. De buren wilden totaal geen kosten maken en palmden ons een beetje in met "alleen de topjes is voldoende" en "wij houden de andere kant bij", enz. Dat ging een jaar goed, tot mijn vrouw (die eigenlijk meer de tuin bijhield) dit niet meer kon doen, door omstandigheden. Ik hield vanaf toen inderdaad alleen 'de topjes' bij en dat ding groeide helemaal uit z'n krachten. De grommende buurman, niet uit Nederland, maar waar wel vandaan hebben we nooit geweten, zei "jullie houden ém niet goed bij. Toen ik zei "ja, mijn vrouw deed het en we 'mochten' de plant van jullie niet weghalen, enz. (en "alleen de topjes is genoeg"), lachte hij weg. Vanaf toen was de relatie tussen ons verstoord. Eigenlijk hadden we al weinig contact met hen, omdat ze nogal veel klaagden, over de douche. (ik douche graag voor het werk en erna en onze buren zeiden daar last van te hebben, ook van het doortrekken van de wc in de nacht). Zo kwamen er steeds meer klachten en dus ook van die klimplant. Nu is het een enorm ding, ik heb geen zin meer om het bij te houden. De buurman leeft niet meer, maar zijn vrouw blijkt toch ongeveer hetzelfde te denken als hij. Ze zijn nog niet zo oud, tegen de 60, die man kreeg een fatale hartaanval. Nu zitten we met een buurvrouw, die na een stevige juridische brief van ons (ik was ooit advocaat, mr. in de rechten en schreef o.a. dat zij wel mee moeten betalen als die schutting het begeeft, als wij die plant verwijderen) niet veel meer zegt, maar wel alles roddelt met haar buren. Die geloven alles, beetje domme lui, vind ik (wij oordelen zelf, niet naar aanleiding van wat anderen zeggen over mensen). Dus die zeggen niets meer tegen ons, al jaren niet, terwijl die twee huizen verderop wonen (ze zeggen dus niets meer, terwijl wij met hun persoonlijk geen problemen hebben). De kers op de taart was ook dat onze naaste buurman, een beetje schuwe man, ook op de hand van die buren is/was. Wij gingen een keer een praatje maken, maar dat leverde ons niets op. Ook zei hij 'wij wonen hier allemaal veel langer dan jullie, wij hebben meer rechten', wat ik meteen ontkrachtte, maar hij bleef volhouden dat hij gelijk had. - Ondertussen hebben wij die schutting aan onze kant al drie keer verstevigd, met schuine palen, wat ons wel ruimte kost, in onze tuin. Alle naaste buren praten niet met ons en groeten amper, alleen een paar Japanners en nog een Duits stel, zijn heel aardig, die wonen aan de overkant. Daar komen wij weleens. Wij lopen dan bewust achterom, want die buurvrouw van ons (en ook haar buren) roddelen alles door. Nou, dat doen wij ook als we daar zijn. Het gaat voor de halve avond alleen over de buren, whaha. Echter zeggen wij geen dingen die niet waar zijn en we zeggen soms "jullie moeten zelf oordelen hoor, wat wij zeggen is onze mening over hun". Maar goed, ik begrijp dus heel goed het oorspronkelijke verhaal en ook andere verhalen hierboven. Veel succes gewenst. We gaan hier niet meer weg, de huizenprijzen zijn enorm gestegen in al die jaren en dit zijn wat oudere huizen. Iedereen succes met 'de' buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
...

[ Voor 99% gewijzigd door Truus01 op 05-09-2023 16:45 ]

Pagina: 1