Klimop plant van de buren uitroeien

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 37.073 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 13:32

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Onze buurman aan de achterzijde had sind jaren een coniferen haag met aan 1 kant open wat naar onze tuin leide. Toen ik het huis 11 jaar geleden kocht had ik met enige regelmaat zij kinder in mijn tuin staan of zijn ader die zonder aankondiging de heg kwam snoeien (wat er dan van over was tenminste).
Ik heb toen hem ingelicht dat ik een schutting op mijn terrein ging plaatsen, dit was prima want de coniferen haag ging er toch ooit uit.
Nu 2 jaar geleden heeft hij mij benaderd dat hij de haag ging verwijderen en iets nieuws ging plaatsen, of ik intresse had om mee te betalen en gezamelijk iets te plaatsen.
Prima, echter wilde hij geen schutting maar groen. Ik heb me toen bedank. Hij gaf een paar dagen later aan dat het klimop ging worden.
Ik heb toen aangegeven het mij even te laten weten zodat ik aan de andere zijde iets van doek ertegen kon maken zodat die romel niet door de schutting kwam.

Je raad het L kromme faat op maandagmorgen werken en op maandagavond bij thuis komst stond de hAg er niet meer, en was het hekwerk al geplaatst en kon ik er niet meer bij want de schroeven zitten aan zijn kant. ( niet zijn probleem, dat weet ik). Maar ik kon er nu niks meer tegen aan maken. Ik heb een paar keer met hem gepraT en aangeheven dat heel de schutting stuk gaat en dat de takken gewoon over ons terras erdoor komen. Hij zegt iedere jeer, je moet er geen last van hebben...dN knip je het toch af.
Allen is de maat een beetje vol, en ben ik het tuinieren van andermans tuin een beetje zat. Ik heb zelf niet voor niets een stenen tuin.

Hoe roei ik die shit uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_NnThn1pyqNCsiqthj048jx5Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGemro8LPjNkhfSSfblXdwKv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CewGeBcUixKZQVoGbLciIic8Rpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgosVA8KYVDGTWXaj5wD0VZk.jpg?f=fotoalbum_large

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Niet. Plant is niet van jou.

Misschien de buurman vragen of hij hem elke 3 maanden even komt snoeien aan jou kant.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-05 16:17
Zoals Jack zegt. Niet jouw plant.
Gewoon in overleg terugsnoeien. Als je dat teveel werk is, laat het hem doen.
De schutting is zo te zien niet verder behandeld, de klimop gaat op een dag die schutting bij elkaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Precies, graag hem jouw kant bij te houden als je daar te moe van wordt.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 00:12
Neem rustig een koffietje, denk er rustig over na. Zo erg is het niet. Leven en laten leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het is niet je plant, wat oversteekt mag je af knippen daar heb je al toestemming voor.

Overigens is Hedera wel echt een rotplant als je hem niet wil hebben die krengen groeien overal bij op en door heen.

Enige optie die je hebt is de schutting dicht maken aan je eigen kant en dan nog zal je een deel hebben dat er over heen groeit.

Vervelend, maar het is wat het is denk ik....

Mocht je te ver willen gaan roundup, schoonmaakazijn of zout water geven of gewoon verzuipen langdurig natte voeten vinden ze ook niet leuk.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald.42 op 14-05-2023 19:53 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Dat bijhouden is trouwens niet precies rocket science: koop een draadloze heggenschaar, twee keer paar jaar ff er langs raggen, is een kwartiertje werk.

Plant er aan jouw kant een clematis bij (of een paar). Die groeit er helemaal doorheen en heb je mooie bloemen.

Dat groen is toch een stuk rustgevende om tegenaan te kijken dan zo'n kale schutting?

De andere optie als je een hekel hebt aan groen lijkt me om jouw kant helemaal klimop-dicht te maken. Moet ook best te doen zijn. En dan gewoon regelmatig snoeien whatever er overheen groeit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 19:50
Je kan hem zelf of door de buurman netjes bij laten houden aan jouw kant.

Los daarvan: wat is een klimop toch een vreselijke plant. Ik zou het mijn buren niet durven aandoen om een klimop tegen de gezamenlijke schutting te laten groeien, wat een rotzooi en het is niet eens mooi.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51
Euh een appartement kopen. Wat moet je met een tuin als je er alleen maar stenen in legt.

Maar serieus. Je kan jou zijde bijhouden met heggenschaar. Uit eindelijk gaat de hedera ook jou schutting overwoekeren.
Ik zou daar zelf blij van worden. Groen uitzicht is vind ik fijner dan naar een schutting kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 10:06

SomerenV

It's something!

Eens met de rest, bijhouden. Hier knippen we een handjevol keren per jaar de klimop bij (is echt 100% klimop trouwens, met zo'n stalen raamwerk er tussen) en da's echt prima te doen. Of, je kunt hemel en aarde bewegen om je zin te krijgen en de relatie met de buren totaal om zeep te helpen, omwille van wat groen :+

Maar klimop uitroeien? Succes daarmee :') Die shit groeit overal tegenaan en doorheen. Of je leert er mee leven, of je moet ervoor zorgen dat héél die plant verwijderd wordt. Mag jij raden welke optie wel reëel is, en welke niet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Leuk toch, wat groen in die sombere tuin? :)

Terugsnoeien en dan de gaten tussen de schutting vullen, zodat er niets meer doorheen groeit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Als je die klimop echt niet ziet zitten, een laag 18mm betonplex tegen je hele schutting aanschroeven. Ziet het er meteen VT-wonen-fähig uit.

Je kunt er meteen plantenbakken mee bouwen ook nog eventueel, bv. voor een border onderaan. Valt best iets straks mee te maken volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 11:17
Laat het lekker je schutting overnemen, heb je meteen een koelere tuin in de zomer en als je eenmaal accepteert dat het een verbetering is dan laat je het met rust :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
Dit zijn toch kant en klaren schuttingdelen? Waarom niet evt 1x even alle schuttingdelen eruit schroeven, dan het doek wat je zo graag wilde spannen en de delen weer terugschroeven? Als je er niet bij komt als schuttingdeel in zijn geheel, dan wellicht eerst 2 planken aan weerszijde verwijderen?
Natuurlijk wel meer werk dan wanneer het meteen had gekund, maar dan hopelijk lukt het en zonder trammelant dat je de boel van hem sloopt.

Of idd wat anderen zeggen laten overgroeien, maar je hebt zelf niet gekozen voor al dat groenonderhoud en ook al geld besteedt aan een schutting naar wens. Dus dat je dat niet zomaar wilt snap ik wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Aardwolf op 14-05-2023 21:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:18
Elektrische heggen/snoeischaar, is het zo weg. Overigens misstaat groen niet, maar goed schijnbaar niet je smaak. Liever de betonnen jungle.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Ben ik de enige die aan roundup moest denken... Gezien je een bakstenen tuin hebt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56
Het maakt het een stuk minder kil aan jouw kant!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:00
Knip

Hartstikke leuk dat je buren een groene tuin willen, maar dat moet jou geen overlast bezorgen

[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 15-05-2023 14:53 . Reden: Aanzetten tot schadelijk gedrag (voor de natuur) lijkt mij niet gewenst ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik hoop wel dat je bij een flinke hoosbui al dat overtollige water ook in je eigen tuin opvangt ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:41

Sharky

Skamn Dippy!

President schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:35:
Knip

Hartstikke leuk dat je buren een groene tuin willen, maar dat moet jou geen overlast bezorgen
Classy.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 15-05-2023 14:54 . Reden: Quote verwijderd ]

This too shall pass

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10
Wat een vreemde reacties hier. Zo'n hedera is echt niet leuk om tegenaan te kijken en het sloopt je hele schutting. Mijn buren hadden het ook en onderhielden het niet. Groeide overal doorheen, overheen en tussendoor. Bij ons was 1 schuttingdeel wat hedera was want de buren wilde dat graag 6 jaar geleden toen we gezamenlijk een schutting hebben neergezet. Alleen zij snoeide het nooit. Ik stond bijna op het punt om de buren te vragen om dat ding eruit te halen, maar toen hebben ze het huis verkocht.

Zo'n beetje het eerste wat de nieuwe buurman vroeg is of die het erg vond als die die klimop eruit trok en er gewoon een houten schutting deel inzetten. Daar was ik natuurlijk heel blij mee.

Bij een beetje geluidsoverlast staat een groot deel van de bezoekers hier meteen op zijn achterste benen maar als je hele schutting kapot word getrokken door de planten van de buren is dat 'mooi groen, leuk om tegen aan te kijken'.

Als de buren echt niet willen luisteren zou ik gewoon met roundup aan de slag gaan. Lekker tussen de schutting door spuiten richting de planten. Het is gewoon onkruid.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
Even op Facebook marketplace zoeken naar roundup 360 en af en toe er bij langs.. ...

...
...

Of anders snoeien :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Knip

oh ja, buren oorlog ontketenen met een buurmand die groene vingers heeft. slim.

Dat is hoe je straks een tuin vol met bamboe krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 15-05-2023 14:54 . Reden: Quote verwijderd ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Ik vind de reacties wel erg kort door de bocht, leven en laten leven geldt toch ook andersom?
Ik ben zelf ook absoluut van de groene tuin, en begrijp ook niet dat mensen een "onderhoudsarme" tuin willen, maar ik zou ook absoluut niet blij zijn als mijn buren een hedera zouden plaatsen, ook al heb ik een heerlijk groene tuin.
Zijn jullie reacties misschien zo bevooroordeeld omdat TS toevallig niet van een groene tuin houd? Leven en laten leven?

Anyway, helaas heb ik weinig inhoudelijks toe te voegen. Je krijgt dit niet uitgeroeid tenzij je kiest voor minder legale middelen. Heb je er daadwerkelijk een burenruzie voor over?
Ik kan me ook voorstellen dat je met een doek een hoop ergernis weg kan nemen. Om en om de verticale delen eraf schroeven, doek spannen, en weer terug schroeven. Heb je effectief ook een doek gespannen, alleen net niet helemaal aan de buitenkant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik snap dat de plant niet van mij is, maar Zijn plant vernield mijn schutting.
Ik kies bewust voor een niet groene tuin, dit vanwege onderhoudt en mijn afkeer aan tuinieren.En om dan te zeggen dat ik in een appartement moet gaan wonen is natuurlijk bullshit.

Ik heb mij tuin zo gemaakt dat het water aan mijn zijde weg vloeit met kiezel en afvoer.

De bovenzijde kan ik makkelijk de heggeschaar langs houden ( moet ik die eerst aanschaffen), achter de schutting dus niet omdat daar zijn hekwerk staat met dat vreselijke plantje.
De relatie met de buurman is voor mij toch klaar, hij hield ook geen rekening met mij nadat ik het hem vroeg mij even te laten wete wanneer zijn hekwerk er kwam. Waarom moet ik dan wel rekening houden met hem?

Ik ga met mijn buurman naast mij eens in gesprek of ik via zijn kant achter mijn schutting kan komen om ze om en om lost te krijgen en dan er doek tegen aan te schroeven.

[ Voor 10% gewijzigd door kromme op 14-05-2023 22:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 22:40
Vernielen van iemand zijn groen is gewoon een strafbaar feit. Je zult dus echt andere oplossingen moeten bedenken en die worden hier ruim gedeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Flavius schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:01:
Vernielen van iemand zijn groen is gewoon een strafbaar feit. Je zult dus echt andere oplossingen moeten bedenken en die worden hier ruim gedeeld.
Vernield hij niet ook mijn goed dan? Door het niet te onderhouden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-05 12:38

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Jesus echt waar? Zolang jij niet jou buur niet benaderd hebt en concreet afspraken mee hebt gemaakt. Vind ik dat je zelf ook te kort schiet met je inzet...

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Laatst online: 10-05 22:40
kromme schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Zoek anders eerst even uit wat een juridische vernieling is, dat is niet wat groen die op jouw grond komt. 8)7

Ik denk wel dat er een mate van onderhoud moet plaatsvinden, ja. Mogelijk moet de buurman het groen zelfs weghalen omdat het niet te onderhouden is via zijn eigen grond? Maar dat is geen strafrecht i.t.t. vernieling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Als de schutting echt op je grond staat, en je kan bewijzen dat de hedera daadwerkelijk je schutting vernield heeft (succes daarmee, dat zal je waarschijnlijk niet lukken), dan kan je aankloppen bij de buren.

Maar als jij gewoon blijft snoeien, of dus inderdaad doek plaatst of iets anders, dan denk ik niet dat dit zal gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:08

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

kromme schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Hoe vernielt deze plant jouw schutting dan? Je hebt geen dichte schutting, dus planten groeien hier doorheen.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@kromme , mijn buren hebben ook (lang voordat ik er kwam wonen) .. schutting(en) aan beide zijde waren onderhevig ... ik heb geen bezwaar en af en toe gewoon wegknippen hoort erbij ..

Dat gezegd, ik heb 1 v.d 2 gewaarschuwd dat er bladluis en te weinig onderhoud gedaan werd, en enige tijd later kwam hij naar me toe gestampt en vroeg of ik iets te agressief gesnoeid had en met gif "gespeeld had"

Mijn reactie: als je nog 1x zo boos voor de deur komt .. dan neig ik wel naar die stappen en dat is eigenlijk wel goed idee. . prettige avond "deur dicht gedaan."

paar jaar verder en hij houd het inmiddels goed bij .. en ik snoei nog regelmatig aan mijn kant ..
dat restantje verdelger ligt nog steeds klaar ;) 1x klein beetje was genoeg

over de schutting en dergelijke .. tja je kan beter met een biertje/fles wijn in de hand eens vriendelijk verzoeken of ze iets meer controle houden over het groen ... hun mening is niet die van jou en je wilt er geen last van hebben

je hoeft geen ruzie te starten maar je hoeft ook niet alles daarom te accepteren

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 14-05-2023 22:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
kromme schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:58:
Ik betwijfel ten zeerste dat die plant je schutting vernielt.

Ik heb jarenlang klimop tegen en op de schutting met de buren gehad. De enige echte schade kwam door takken die zo dik groeiden dat ze planken iets scheef duwden. Dat is te voorkomen door in de jarenlange periode dat zoiets duurt, het een keer af te knippen.

En dan heb je nog wat klimop die zich aan het hout bindt, maar dat krap je er een keer goed af met nul schade.

Zulk onderhoud hoef je allemaal niet leuk te vinden, maar vernielen of beschadigen kun je het nauwelijks noemen.
De relatie met de buurman is voor mij toch klaar, hij hield ook geen rekening met mij nadat ik het hem vroeg mij even te laten wete wanneer zijn hekwerk er kwam. Waarom moet ik dan wel rekening houden met hem?
Een relatie is een continu proces, geen discrete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
@Noob_Saibot Ik heb meerdere gesprekken met hem gehad hierover. Ik moest het zelf maar bijhouden want ik moest er geen last van ondervinden.

Voor mij is bijhouden van iemand anders zijn tuin. Last hebben.
De takken wat erdoor komen drukken de planken los. Last hebben.
Als ik snoei krab ik me rot erna door de beestjes wat erin zitten. Last hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door kromme op 14-05-2023 23:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:30

Hartstikke leuk dat veel mensen een grijze Sovjet tuin willen, maar dat moet ook niet voor overlast zorgen. Je zou maar geen groen willen hebben…

Ik denk dat alle reacties al wel laten zien wat er verstandig is en wettelijk gezien mag. Uit de reacties van TS lijkt het me allemaal maar heel moeizaam en lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door Orangelights23 op 15-05-2023 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ozzie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:48:
Als de buren echt niet willen luisteren zou ik gewoon met roundup aan de slag gaan. Lekker tussen de schutting door spuiten richting de planten. Het is gewoon onkruid.
Mja.. niet zo goed voor de relatie misschien.

Zelf ben ik letterlijk jaren bezig geweest om het weg te krijgen.
Als er ergens een 'node' onder de aarde ligt gaat het gewoon weer groeien.
Het plantsoen, waar ik uiteraard niet opereer als 'tuinier' heeft het ook en het zit echt meters hoog in bomen.
Tot de kroon. Een vogel hoeft maar 1 kleine node een keer te verplaatsen en er is een nieuwe Hedera haard.

Van de week nog even rondje in de tuin gedaan, ik zag het nergens meer en de 'mellow' klim-op met paarse bloemen veroverd de bodem van de tuin :)

Wat wel mooi is van Hedera (Ik had een enorme 'bos' op mijn hele hek. Eind van de zomer in bloei, allemaal bijen en vlinders :)

Als oplossing zou ik als TS simpel aan zijn eigen kant -na overleg!- hout op kunnen monteren zodat hedera alleen nog over de bovenkant zijn tuin in kan komen.

[ Voor 7% gewijzigd door MrMonkE op 15-05-2023 07:11 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:13
Je zutl er maar naast wonen.. (en dan bedoel ik niet de man met de hydra op zijn grond))

Je zegt in TS dat buurman een “hekwerk” heeft geplaatst - de schutting is dus van jou? Als je geen overlast wilt had je een betonnen muur moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
JDillinger schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:07:
Je zutl er maar naast wonen.. (en dan bedoel ik niet de man met de hydra op zijn grond))

Je zegt in TS dat buurman een “hekwerk” heeft geplaatst - de schutting is dus van jou? Als je geen overlast wilt had je een betonnen muur moeten plaatsen.
Het is dat mijn houten schutting er eerst stond. Toen had hij nog een coniferen haag. Na meerdere malen vragen of hij gewoon even wilde aankondigen als hij op mijn terrein moest zijn voor te snoeien, bal wat over vloog. Heb ik hem verteld dat ik een schutting zou plaatsen. Dit was geen probleem.

Dus in jouw ogen moet ik nu maar een betonnen schutting plaatsen?
Kosten maken omdat hij zij hedera niet onderhoudt?
Los staand dat ik een betonnen schutting niet mooi vind ( ironisch ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:00
Orangelights23 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 06:39:
[...]

Hartstikke leuk dat veel mensen een grijze Sovjet tuin willen, maar dat moet ook niet voor overlast zorgen. Je zou maar geen groen willen hebben…

Ik denk dat alle reacties al wel laten zien wat er verstandig is en wettelijk gezien mag. Uit de reacties van TS lijkt het me allemaal maar heel moeizaam en lastig.
Tja, dat is een keuze toch? Net als dat iemand niet in de sigarettenrook van de een wil zitten, wil een ander gewoon een nette opgeruimde tuin zonder planten en/of insecten.

Dat iemand van een groene tuin houdt helemaal prima natuurlijk, maar laat hem/haar dat dan lekker in de tuin houden.

Dit topic doet mij denken aan iets wat ik vervelend vind: stoepen waarop ik niet hand in hand met mijn zoon kan lopen omdat mensen een struik of iets anders hebben geplant waardoor de halve stoep overhangen wordt door dit groen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:02
RocketKoen schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:52:
[...]

oh ja, buren oorlog ontketenen met een buurmand die groene vingers heeft. slim.
als die groene vingers had dan had die die meuk wel bijgehouden :)

dat zal je altijd zien ze pleuren een klimop tegen de schutting en zeggen je mag het wel weghalen hoor als je er last van heb aan jou kant

rot op hou het dan lekker zelf bij

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Ozzie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:48:
het sloopt je hele schutting
Kolder. Tenzij je je schutting van sinaasappelkistjeshout hebt gemaakt.
Ah leuk. Met kankerverwekkende stoffen aan de slag omdat je 'ieuw natuur' denkt. Fuck de buren he?

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

bie100 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:26:
[...]

als die groene vingers had dan had die die meuk wel bijgehouden :)

dat zal je altijd zien ze pleuren een klimop tegen de schutting en zeggen je mag het wel weghalen hoor als je er last van heb aan jou kant

rot op hou het dan lekker zelf bij
Kun je dan niet beter een dichte schutting neerzetten tegen al dat ellendige groen, wat maar blijft groeien? Dan hoef je hooguit even wat er over groeit weg te halen aan jouw kant.

Klimop bijhouden stelt niets voor. 2x per jaar heel flink snoeien, dat was het.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-05-2023 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Anoniem: 39993 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Klimop bijhouden stelt niets voor. 2x per jaar heel flink snoeien, dat was het.
ja klopt maar moet die gene het niet bijhouden die dat er neer gezet heeft dan?

denk ook niet dat de klimop het probleem is maar het feit van moet ik die meuk bijhouden voor een ander en ik begrijp dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
thekingmatt3 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:45:
Neem rustig een koffietje, denk er rustig over na. Zo erg is het niet. Leven en laten leven.
Zo erg is het niet? ik zou je reactie wel eens willen meten als jij hetzelfde had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10
Sharky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:36:
[...]

[...]

Ah leuk. Met kankerverwekkende stoffen aan de slag omdat je 'ieuw natuur' denkt. Fuck de buren he?
Mijn schutting is anders gewoon van Douglas hout en de achterkant daarvan, dus wat aan de kan van de buren zit is echt niet meer om aan te zien.

Bovendien:
https://www.trouw.nl/duur...-chemiewaakhond~bd7e68c4/

Maar goed, de mening van sommige hier is bekend. Als je geen groen in je eigen tuin wil krijg je maar lekker de tyfus en mag je blij zijn dat er nog wat plantjes van de buren overwoekeren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 13:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hedera gaat inderdaad je schutting overnemen, maar dan wel pas over 15-20 jaar. Nu zoek ik idd 1-2x per jaar de erg lange takken die ertussendoor steken afsnoeien en dan is het klaar.

Wil je het definitief niet, dan een planken set op de open ruimtes schroeven dan blijven ze (voorlopig) weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:45
Knip
Wanneer komt de KRO/NCRV of SBS6 langs?

[ Voor 90% gewijzigd door Notna op 15-05-2023 14:56 . Reden: Op de man doen we niet ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:45
Hedera/klimop is onkruid van het ergste soort. Ook al had je wel een (wortel)doek aan de andere kant van de schutting gemaakt, dan nog had je vroeg of laat last gehad van zijn groen.
Dat spul groeit verrekte snel en overal.

Je hebt een paar opties:
- zelf structureel snoeien. Even 1x per maand met een hand snoeischaar alles zo ver mogelijk weg knippen. Is vervelend, maar valt mee én je houdt het bij.
- vragen of buurman bovenstaande doet. Waarschijnlijk niet zo lekker voor de verstandhouding.
- je er bij neerleggen. Zou ik niet aanraden, want het spul woekert onverstoord door tot op een punt dat je er echt een bloedhekel aan hebt.
- het spul zsm uit de grond trekken (eventueel samen met de buurman) en iets terugplaatsen waar jij minder last van hebt en waar de buurman ook mee kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door Joyous-P op 15-05-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:57

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb precies hetzelfde gehad. Die plant beukt zich overal doorheen. Het enige wat je kan doen is afknippen tot de schutting, het is niet jouw plant...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
B-Real schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:00:
Je hebt een paar opties:

- vragen of buurman bovenstaande doet. Waarschijnlijk niet zo lekker voor de verstandhouding.

- het spul zsm uit de grond trekken (eventueel samen met de buurman) en iets terugplaatsen waar jij minder last van hebt en waar de buurman ook mee kan leven.
In dat geval is de eerste optie toch het best voor de verstandhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 15:47
Ik snap de frustratie wel.
Wij hebben hier net hetzelfde aan de hand gehad.
Snoeien is niet bij te houden.

Uiteindelijk zijn wij in gesprek met de buren gegaan en hebben we zelf de klimop volledig uitgegraven.
Ik vrees dat dat de enige oplossing is maar dan moet jouw buur wel willen meewerken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Helaas accepteren en doorgaan.
Mijn vorige buurman heeft ook klimop tegen de schutting gezet. Open gaas, dus dat groeit er doorheen, overheen en je moet het een paar keer per jaar snoeien (moet wel want ik heb er een pad naast). Ik krijg last van mijn keel als ik dat doe dus ik moet dat met een mondkapje doen.
Helaas wil de huidige buurman het ook niet weg doen.

Dus accepteren en doorgaan. Helaas.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 01-05 13:42
Wij hadden heleaas het zelfde met onze buren. Ik snoeide het elke 2 maanden, want die hedera is onkruid en groeit hard.

Beetje simpel om te zeggen, gewoon maar ff snoeien. Ten eerste is dit niet in een kwartietje gedaan ALS je het goed en netjes wilt doen.

Ik liet onze buurman het een keer zien, voordat ik ging snoeien en hij schrok ervan. 3 maanden later had hij zelf alles weggehaald en iets moois geplant (Y)

Roundup, kan de hedera niet goed tegen geloof ik })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 15:47
Unknown Alien schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:11:
Wij hadden heleaas het zelfde met onze buren. Ik snoeide het elke 2 maanden, want die hedera is onkruid en groeit hard.

Beetje simpel om te zeggen, gewoon maar ff snoeien. Ten eerste is dit niet in een kwartietje gedaan ALS je het goed en netjes wilt doen.

Ik liet onze buurman het een keer zien, voordat ik ging snoeien en hij schrok ervan. 3 maanden later had hij zelf alles weggehaald en iets moois geplant (Y)

Roundup, kan de hedera niet goed tegen geloof ik })
De nieuwe roundup toch niet. Ook getest, een paar blaadjes werden bruin en erna groeide het weer vlot verder :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 14:11
De reacties in dit topic vind ik echt heel bizar.
Moet je voorstellen dat jij een mooie schutting bij elkaar hebt gespaard. Die laat monteren en prompt pleurt de buurman er een klimop tegenaan, van alle planten die je kan kiezen, kiest hij deze rommel.
Vervolgens groeit het ding er op deze manier doorheen.
Ongeacht je voorkeur van tuinieren is dat toch niet acceptabel?

Mijn buren hebben een Wilde Wingerd tegen de schutting aan staan.. en die vind ik echt heel mooi en heb ik dus ook over de hele schutting laten groeien. Dat ziet er echt top uit in de zomer.
Maar voor een klimop ben ik zo allergisch als de pest zo lelijk vind ik die dingen.

Dus ik snap de frustratie absoluut. Mensen die dan opmerkingen gaan maken dat je moet verhuizen naar een appartement vind ik echt te asociaal voor woorden.
Accepteren en doorgaan is ook geen optie daar dit spul onkruid is van het ergste soort.
Eender welke plant had ik minder erg gevonden dan dit.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:19
Kan je niet gewoon de schutting delen eruit halen en dan het doek plaatsen? Eventueel de beugels door slijpen oid als de aan de verkeerde kant zitten en paar nieuwe beugeltjes kopen en bevestigen?

Of plank eruit aan de kant van de schutting palen om bij de beugels te komen oid.

Lijkt me geen extreem grote moeilijke klus en scheelt vast een hoop gedoe en ergernis.

[ Voor 12% gewijzigd door Dracula op 15-05-2023 09:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Joyous-P schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:54:
[...]
Hoe roeien we jouw taalgebruik uit?
[...]
Ik zou vooral last van mezelf hebben als ik jou zo hoor.
[...]
Wanneer komt de KRO/NCRV of SBS6 langs?
Gaat het wel helemaal lekker? Lijkt me niet helemaal nodig deze reacties of wel?

Dit is geen frank visser verhaal, maar de buurman heeft schijt aan de buren.
Verder zou ik de optie ( laten snoeien door hem) niet erg vinden maar je komt er niet meer bij. En om iedere keer de schutting delen los te schroeven is natuurlijk gekkenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 16:48

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

kromme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Gaat het wel helemaal lekker? Lijkt me niet helemaal nodig deze reacties of wel?

Verder zou ik de optie ( laten snoeien door hem) niet erg vinden maar je komt er niet meer bij. En om iedere keer de schutting delen los te schroeven is natuurlijk gekkenwerk.
De hoop is dat je door nu de boel weg te halen en dan doek te plaatsen het er niet meer tussen door komt, of beperkt.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
kromme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Het gaat heel goed, dank je. Maar had je serieuze reacties verwacht met een zo'n topic titel en opmerkingen zoals "Hoe roei ik die shit uit?" ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bie100 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:44:
[...]

ja klopt maar moet die gene het niet bijhouden die dat er neer gezet heeft dan?

denk ook niet dat de klimop het probleem is maar het feit van moet ik die meuk bijhouden voor een ander en ik begrijp dat wel
Volgens mij is het "redelijk gebruikelijk" dat buren gewoon elkaars groen, wat door de schutting groeit, wegknippen als het storend is. Nu heb je toevallig aan die kant buren, maar je zou ook een gemeenteplantsoen naast je achtertuin kunnen hebben (eindwoning). Dan komt het gemeentelijk groenbeheer ook niet overhangende takjes en door de schutting groeiende takjes van struiken voor je weghalen.

Maar ook voor je eigen gemoedsrust lijkt het mij gewoon beter om een (bijna) helemaal dichte schutting te nemen als je je hier echt heel erg aan stoort. Anders blijft het echt minimaal 2x per jaar terugkomen. Gif is geen oplossing, dat is meer een escalatie naar oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ten eerste begrijp ik niet dat de buurman kiest voor klimop, dit omdat deze woekert. Ik zou het nooit doen want het is een verschrikkelijke plant om uit te roeien en gaat zelfs door metselwerk heen. Er zijn meer planten die ook woekeren en je moet het gewoon niet willen. Ook de wortels zijn drama want voordat je weer komt het onder de schutting bij jou naar boven. Nou ik zou er echt voor bedanken want zelfs chloor roeit de plant niet uit, ervaring mee. Ook de schade door de plant zie je altijd. Ook nooit aan bruidssluier beginnen. Ziet er prachtig uit maar het wortelstelsel krijg je bijna nooit meer eruit en al deze planten kunnen de rest van de tuin laten stikken.
Dus ja de buurman krijgt daarmee alles groen aangezien de klimop overal kan en zal groeien.
Dan zou ik liever nog kiezen voor de coniferen, daar heb je veel minder zorgen aan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik had/heb geen verstand van tuinieren, dat is iets van mijn vriendin, toen we ons droomhuis kochten was het enige wat haar tegenstond de klimop in de tuin.

Ik had zoiets waar maak je je druk om, lekker groen, maar 3,5 jaar verder snap ik wel goed wat voor k*tplant het is. En wij hebben dan zo'n 50 meter aan hekwerk met dat onkruid te onderhouden, en dat is ook niet iets meer wat je even makkelijk/goedkoop kan uitroeien of laten verwijderen. Volgens mij moet je dan echt met een graafmachine aan de gang en hoe onze tuin er inmiddels bij staat is dat ook geen optie meer.

Beetje aso van de buurman dat ie dat niet even wat strakker heeft overlegd; hij had dan iig kunnen aanbieden om ook jouw kant bij te houden.

Ons is door de oude bewoners niets verteld over afspraken daarover, waardoor we met de ene buurman (een wat oudere norsere man) na enige tijd ruzie kregen omdat hij geïrriteerd was dat we zijn kant niet bijhielden (wisten we dus niets van), en onlangs na 3 jaar hebben de buren aan de andere kant eindelijk de moed durven opbrengen om toch eens aan te kaarten dat wij ook hun kant gingen bijhouden.

Zijn hele relaxte mensen en hebben het dus eigenlijk al die tijd soort van gedoogd en uit coulance bijgehouden, maar het werd nu toch allemaal wel wat veel.

Snap ik helemaal, maar we begrepen dus van hen dat de oude bewoners die hele hedera er doorheen hebben gepushed ondanks de bezwaren van de buren, en hebben toen zelf bewust gekozen om een tuinman het aan beide kanten te laten doen. Maar daar ons niets over verteld.

Dus nu zitten we met een klote-erfenis opgescheept, ik heb het de eerste 3 jaar nog samen aan onze kant met mijn vriendin bij proberen te houden, maar kan echt wel leukere bezigheden bedenken.

Sorry, was niet de bedoeling om het topic te kapen of 'how can I make this about me' :P maar ik probeer even een beeld te schetsen aan mensen die het allemaal luchtig oppakken en dat het een soort blessing in disguise is.

Trust me, klimop is dat niet, het is boosaardig :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36
Metaalzaag gebruiken om de beugels door te zagen. Schutting delen er uit, resten van de beugels verwijderen.
Zeil spannen en vast nieten op de palen. Schutting delen terugplaatsen waarbij je het laatste stuk zeil vast maakt aan je laatste schutting deel voor het terugplaatsen (achterkant paal kom je niet meer bij immers).

Veel werk, maar als je buurman niet mee gaat werken waarschijnlijk de beste optie zonder de boel helemaal te laten escaleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 15:35
Sharky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Mijn schutting is toch echt beschadigt door de klimop van de buren.
Buurman heeft een plant gekozen, waarbij hij blijkbaar niet gedacht heeft hoe hij de achterkant kan snoeien.
Fuck de buren was waarschijnlijk ook zijn gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

itsalex schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:37:
Ten eerste begrijp ik niet dat de buurman kiest voor klimop, dit omdat deze woekert. Ik zou het nooit doen want het is een verschrikkelijke plant om uit te roeien en gaat zelfs door metselwerk heen. Er zijn meer planten die ook woekeren en je moet het gewoon niet willen. Ook de wortels zijn drama want voordat je weer komt het onder de schutting bij jou naar boven. Nou ik zou er echt voor bedanken want zelfs chloor roeit de plant niet uit, ervaring mee. Ook de schade door de plant zie je altijd. Ook nooit aan bruidssluier beginnen. Ziet er prachtig uit maar het wortelstelsel krijg je bijna nooit meer eruit en al deze planten kunnen de rest van de tuin laten stikken.
Dus ja de buurman krijgt daarmee alles groen aangezien de klimop overal kan en zal groeien.
Dan zou ik liever nog kiezen voor de coniferen, daar heb je veel minder zorgen aan.
Klimop brengt geen schade toe aan metselwerk. Dat is een fabeltje. Ja, als je voegwerk echt slecht is, dan kan het er tussen groeien en problemen veroorzaken. Maar dan had je dus al een probleem. Boeiboorden en daktrim, daar kun je beter op letten.

Jij begint niet aan (woekerend) groen, anderen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 15:35
Dracula schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:25:
Kan je niet gewoon de schutting delen eruit halen en dan het doek plaatsen? Eventueel de beugels door slijpen oid als de aan de verkeerde kant zitten en paar nieuwe beugeltjes kopen en bevestigen?

Of plank eruit aan de kant van de schutting palen om bij de beugels te komen oid.

Lijkt me geen extreem grote moeilijke klus en scheelt vast een hoop gedoe en ergernis.
Ik verwacht dat doek niet heel veel gaat doen. Je hebt altijd spleten waar klimop toch door komt, of via de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Hoe je er vanaf komt weet ik niet. In een vorig huis (stond hedera tegen een schutting in de voor- en achtertuin, zonder goed overleg geplaatst door de verkopende partij (lang voordat er verkocht werd) toen 'de buurvrouw' op haar werk was) heb ik hier als 'eigenaar van de klimop' een hoop gedoe mee gehad. Hier ga je zonder goede verstandhouding met de buren nooit meer vanaf komen, tenzij je in de weer gaat met zwaardere middelen (wat je denk ik niet moet willen).

Wat de buurvrouw heeft gedaan nadat wij ook weer verhuisd zijn, is in ieder geval in de voortuin (en ik vermoed achter ook) een volle plaat tegen het hekwerk aan geschroefd (geen idee wat voor materiaal) zodat de hedera er in in eerste instantie niet meer overal doorheen komt. Wat er dan overheen groeit kun je met wat moeite nog wel snoeien eens per zoveel maanden.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Laatst online: 00:00

Marc H

- - Is wakker - -

Elke paar maanden een tuiniersbedrijf laten komen en de rekening naar de buren sturen. Ik ben benieuwd hoe de buurman daar op reageert.

Edit: Misschien is het een goed idee om dit van te voren aan te kondigen bij de buren, misschien is ermee dreigen genoeg.

[ Voor 31% gewijzigd door Marc H op 15-05-2023 09:54 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Mog schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Hoe vernielt deze plant jouw schutting dan? Je hebt geen dichte schutting, dus planten groeien hier doorheen.
Rukapul schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Ik betwijfel ten zeerste dat die plant je schutting vernielt.

Ik heb jarenlang klimop tegen en op de schutting met de buren gehad. De enige echte schade kwam door takken die zo dik groeiden dat ze planken iets scheef duwden. Dat is te voorkomen door in de jarenlange periode dat zoiets duurt, het een keer af te knippen.

En dan heb je nog wat klimop die zich aan het hout bindt, maar dat krap je er een keer goed af met nul schade.

Zulk onderhoud hoef je allemaal niet leuk te vinden, maar vernielen of beschadigen kun je het nauwelijks noemen.

[...]

Een relatie is een continu proces, geen discrete.
Vocht + geen zon + hout = verrot
Orangelights23 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 06:39:
[...]

Je hebt tegenwoordig tegels in allerlei kleuren, de tijd van grijze sovjet tuinen ligt ver achter ons.
Anoniem: 39993 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Klimop brengt geen schade toe aan metselwerk. Dat is een fabeltje. Ja, als je voegwerk echt slecht is, dan kan het er tussen groeien en problemen veroorzaken. Maar dan had je dus al een probleem. Boeiboorden en daktrim, daar kun je beter op letten.

Fabeltje met kern van waarheid. Haal na jaren de hedera maar eens van je muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Anoniem: 39993 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Volgens mij is het "redelijk gebruikelijk" dat buren gewoon elkaars groen, wat door de schutting groeit, wegknippen als het storend is
was het maar zo een feest in de praktijk is het vaker anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
new_guy schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:45:
Metaalzaag gebruiken om de beugels door te zagen. Schutting delen er uit, resten van de beugels verwijderen.
Zeil spannen en vast nieten op de palen. Schutting delen terugplaatsen waarbij je het laatste stuk zeil vast maakt aan je laatste schutting deel voor het terugplaatsen (achterkant paal kom je niet meer bij immers).

Veel werk, maar als je buurman niet mee gaat werken waarschijnlijk de beste optie zonder de boel helemaal te laten escaleren.
De ijzer op het juiste punt doorzagen zodat je ze eruit kan draaien. Dat zou nog wel eens een goede oplossing zijn. Doek/zeil spannen en vervolgens aan mijn zijde schroeven. DT beetje wat er dan door komt knip ik wel af. En wat er over groeit ga ik met de heggeschaar langs. (Vraag de zijne wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 00:18
DonJunior schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:23:
De reacties in dit topic vind ik echt heel bizar.
Moet je voorstellen dat jij een mooie schutting bij elkaar hebt gespaard. Die laat monteren en prompt pleurt de buurman er een klimop tegenaan, van alle planten die je kan kiezen, kiest hij deze rommel.
Vervolgens groeit het ding er op deze manier doorheen.
Ongeacht je voorkeur van tuinieren is dat toch niet acceptabel?

Mijn buren hebben een Wilde Wingerd tegen de schutting aan staan.. en die vind ik echt heel mooi en heb ik dus ook over de hele schutting laten groeien. Dat ziet er echt top uit in de zomer.
Maar voor een klimop ben ik zo allergisch als de pest zo lelijk vind ik die dingen.

Dus ik snap de frustratie absoluut. Mensen die dan opmerkingen gaan maken dat je moet verhuizen naar een appartement vind ik echt te asociaal voor woorden.
Accepteren en doorgaan is ook geen optie daar dit spul onkruid is van het ergste soort.
Eender welke plant had ik minder erg gevonden dan dit.
Zo bizar zijn de meeste reacties toch niet, met uitzondering van degenen die menen dat je maar vergif moet gaan spuiten op andersmans tuin en planten en de reacties dat je maar moet gaan verhuizen verdienen natuurlijk ook de schoonheidsprijs niet.

De juiste weg lijkt simpelweg te zijn overleg, nog wat meer overleg, slaagt dat niet, dan de keuze maken, zelf bijhouden of de juridische weg volgen. Uit o.a. dit vonnis lijkt te blijken dat afhankelijk van de situatie Hedara overlast kan veroorzaken en dus verwijderd zou moeten worden: https://www.recht.nl/rech...i=ECLI:NL:RBGEL:2020:2385

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Over smaak valt niet te twisten, maar liever naar zeil kijken tegen je schutting dan naar een plant die je twee keer per jaar moet snoeien (of laten snoeien door de buurman), ik kom er niet bij ...

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 16:14
Altijd jammer dit soort kwesties. Ik weet niet zeker of een doek veel soelaas zal brengen, hooguit 2-3 jaar gok ik. Wellicht dat je hier wat advies kan inwinnen van aan hovenier?

Overleg met de buur geniet altijd de voorkeur, eventueel zou je iets van buurtbemiddeling in kunnen schakelen. Mocht je hier echt geen soelaas in zien, dan kan altijd nog het juridische pad bewandelen. Dit kan zo simpel zijn als even wat advies inwinnen bij rechtsbijstand of een advocaat (vaak zijn ze wel bereid wat vrijblijvend advies te geven/open spreekuur). Wat dit kan inderdaad erg irritant zijn.

veel succes hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
Sharky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:23:
Over smaak valt niet te twisten, maar liever naar zeil kijken tegen je schutting dan naar een plant die je twee keer per jaar moet snoeien (of laten snoeien door de buurman), ik kom er niet bij ...
Hij gaat toch niet naar zeil kijken? :+

Tuin van buren | hedera | zeil | schutting | tuin van TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Wil je hedera kort houden, dan red je het niet met 2x per jaar.

Hedera = onkruid. Het woekert zowel boven als onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Een plant.. of een klimop is wel een wereld van verschil wat mij betreft.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Dennism schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Zo bizar zijn de meeste reacties toch niet, met uitzondering van degenen die menen dat je maar vergif moet gaan spuiten op andersmans tuin en planten en de reacties dat je maar moet gaan verhuizen verdienen natuurlijk ook de schoonheidsprijs niet.

[..]
Maar precies die reacties doelde ik dus ook op 8)7

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:08

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Gadgeteer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:00:
Daar heb je geen klimop voor nodig hoor. Wij hadden dezelfde schutting en ze gaan zo’n 10 jaar mee, tenzij je ze goed onderhoudt. En als ik op de foto’s af ga kunnen de planken een onderhoudsbeurt gebruiken.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 00:18
DonJunior schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Maar precies die reacties doelde ik dus ook op 8)7
Dat haalde ik niet direct uit je post, ik zie bijvoorbeeld geen enkele veroordeling van de reacties ten aanzien van het vergif spuiten, terwijl die reacties (in ieder geval naar mijn mening) nog een flinke stap kwalijker en asocialer zijn dan de reacties die hinten op 'verhuis maar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Ik weet niet of het met klimop ook lukt, maar struiken en jonge boompjes kan je 'verwijderen' door ze net boven de grond af te knippen/zagen en dan de stompjes direct een paar keer met kleine tussenpozen insmeren met onverdunde onkruidverdelger.
Zo doet die stichting die hier in NL bossen beheert het ook om invasieve struiken uit te roeien omdat uitgraven ook voor hun te veel kost aan tijd en geld.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gadgeteer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:00:
[...]

[...]

[...]

Je hebt tegenwoordig tegels in allerlei kleuren, de tijd van grijze sovjet tuinen ligt ver achter ons.

[...]

Fabeltje met kern van waarheid. Haal na jaren de hedera maar eens van je muur...
toon volledige bericht
Dan zul je misschien moeten voegen inderdaad. Maar... zonder die hedera tegen de muur had je dat na jaren misschien ook wel gemoeten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dit topic is wel het heersende sfeertje in Nederland. Buurman plaats klimop en heeft lak aan de andere kant. Andere kant wil de boel uitroeien en dan krijgen we adviezen om dan maar gif te gaan rond strooien. Waarom kunnen mensen niet meer normaal met elkaar een kop koffie drinken en samen tot een oplossing komen en het gewoon gezellig houden? Wat is dit land toch ziek en de mentaliteit beneden alle peil en asociaal. We wonen allemaal dicht op elkaar en op deze wijze wordt het gewoon onleefbaar.

Succes met elkaar het hok uitvechten. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
Ik heb zo'n ding als heg, maar niet gedeeld met mijn buren (heb een hoekwoning), en hoewel ik het mooi vind, heb ik er ook een grafhekel aan, het groeit overal langs, overheen en onderdoor. Mijn buurman krijgt hem ongewild zijn tuin in omdat hij onder mijn tuintegels door groeit. Ik wil hem zelf weg halen, maar heb iets van 4 mussen nesten er in zitten...

Beste wat je kan doen is een zijl door je schutting heen trekken zodat hij er niet er door heen kan, misschien een rij van je tegels er even uithalen, zodat je iets dieper in de grond kan plaatsen zodat hij ook niet onder de tegels kan door groeien. Hij zal hoe dan ook er over heen groeien.

Success in dit bloei seizoen, duiven zijn dol op de bessen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vooral wat @MotorBeast zegt; leven en laten leven. O-)

En voor de TS; als je toch al beton horizontaal hebt liggen; wellicht een suggestie om éénmalig wat betonbekisting verticaal op te stellen, wapening erin en volstorten?
Dan weet je zeker dat er geen flora meer je tuin binnenkomt... ;)

't Moest verboden worden; al die planten. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MotorBeast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:08:
Dit topic is wel het heersende sfeertje in Nederland. Buurman plaats klimop en heeft lak aan de andere kant. Andere kant wil de boel uitroeien en dan krijgen we adviezen om dan maar gif te gaan rond strooien. Waarom kunnen mensen niet meer normaal met elkaar een kop koffie drinken en samen tot een oplossing komen en het gewoon gezellig houden? Wat is dit land toch ziek en de mentaliteit beneden alle peil en asociaal. We wonen allemaal dicht op elkaar en op deze wijze wordt het gewoon onleefbaar.

Ik vind dit een typisch voorbeeld van het heersende sfeertje in Nederland. Alleen twee uitersten benoemen en doen alsof dat het hele verhaal is. En meteen maar het land ziek verklaren, en de landsmentaliteit ook maar door de plee spoelen. Doen alsof nuance niet bestaat en dan heel hard boe en auw gaan roepen, dat is pas vergif.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Zo'n hedra is echt een draak van een klimop. Die groeit overal dwars doorheen, inclusief dat schuurtje.

Makkelijkste is de uitstulpsels terugduwen en door laten groeien.

Persoonlijk zou ik jouw schuttingplank even demonteren en vervolgens jouw kant dichtmaken. Daarna bijhouden.

Mocht je op oorlogspad gaan dan kan je altijd nog besluiten om koperen buisjes de grond in te slaan. Deze vervolgens telkens vullen met een bepaald middeltje.

Zoals genoemd is de hedra gewoon een ding die je niet wilt hebben. Hij groeit binnen no-time super breed. Bij mijn huis heb ik een hedra verwijderd en een schutting geplaatst. Het is abnormaal hoe groot en diep die wortels na een paar jaar al zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Ghostrider op 15-05-2023 11:25 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Hier ook zo'n gevalletje van, wat moeten we hiermee?

Mijn buurman heeft ook klimop tegen zijn kant van de schutting geplaatst en na het vragen ook netjes worteldoek ertegenaan gespannen. Helaas komt het nu ook al daar doorheen.
Vervolgens had mijn vriendin enkele fruitplantjes geplaatst aan die zijde van het hek. Wat bleek is dat deze klimop helemaal onder de bladluis zat en dus ook wat overgesprongen op haar plantjes. Tevens begint de klimop nu ook tegen het huis aan te groeien, waar ikzelf niet blij van word aangezien het wegruimen hiervan altijd zichtbare schade achterlaat.

Afgelopen weekend kwam er zelfs onder het betonnen gedeelte van de schutting en mijn tegel een gehele tak van de klimop door. Het komt dus echt van alle kanten overal doorheen.

Ik ben zelf niet vies om enkele takjes aan mijn zijde af te knippen, maar de overlast van het bladluis en het tegen de gevel laten opgroeien vind ik wel erg vervelend. Daardoor kunnen we nu aan die kant geen plantjes plaatsen.

Mijn idee is om dit gewoon even met de buurman te bespreken, alleen de taalbarrière is hierin wel een beetje in issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-05 13:26

cptbuttlick

Nvidia

Goed voor de biodiversiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:02

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De oplossing van schuttingdelen aan buurman zijn kant bezetten met worteldoek oid is een mooie :)
Weet wel dat zo'n hedera zó sterk is dat het doek na een tijdje gewoon kapot wordt getrokken door het plantje.
Bouwzeil of vrachtwagenzeil zullen ook verweren en bovendien je schutting afsluiten. Niet best voor de plankjes icm ophopend vocht.

Mijn eigen hedera begon de dakgoot over te nemen en doen heb ik 'm een kleine behandeling gegeven: onderin de stam een gaatje van 10mm geboord en 25cc bleek er in gedaan. Wat was dat ding snel bruin! :P Het grootste nadeel van gif etc is dat het bij onderzoek aantoonbaar is. Chloor, amoniak, azijn... je traceert ze niet heel moeilijk. Stel je vergiftigt buur zijn plantjes (zou ik in jouw situatie ook overwegen) en buur verdenkt je: die laat onderzoeken wat het was en jouw middeltjes komen naar voren. Juridisch proces, grond saneren en de komende jaren boze blikken naar elkaar. En zoals gezegd: de volgende bodemkruiper krijg je nog moeilijker weg. Voor je het weet ligt er een stek japanse duizendknop tussen je tegels. Of hebben wij weer ons leeghoofdig vermaak bij de Rijdende Rechter...

PS. ik heb zo'n Soviet-grauwgrijze betonvlakte die sommige mensen zouden aanduiden als 'onderhoudsarme achtertuin'. Met een goede allergie voor tuinieren (zowel de neus als grijze massa) moet ik dat ook zo houden. Echter de BBQ aansteken vind ik wèl leuk en de kinderen vinden het prachtig om er rond te vliegen. Dat is voor mij de betekenis van 'achtertuin'.
Plantjes zijn leuk, maar wel op een plaats waar mensen ze willen onderhouden. Bij mij zou het al snel een mix van paardebloemen, distels, brandnetels en berenklauw zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FirePuma142 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Ik vind dit een typisch voorbeeld van het heersende sfeertje in Nederland. Alleen twee uitersten benoemen en doen alsof dat het hele verhaal is. En meteen maar het land ziek verklaren, en de landsmentaliteit ook maar door de plee spoelen. Doen alsof nuance niet bestaat en dan heel hard boe en auw gaan roepen, dat is pas vergif.
TS start die 2 uitersten. ;) Land is ook ziek. Kijk alleen maar hoe men in de Tweede Kamer met elkaar omgaat. Op de man, grof gebekt, en het grote geheel wordt totaal niet meer gezien. Net als in deze zaak.Het grote geheel is, we moeten met elkaar door 1 deur en hoe gaan we dit oplossen zonder elkaar de hersens in te slaan en elkaar het leven ziek te maken en het gewoon fijn te maken voor elkaar? In ieder geval niet door aso adviezen dan maar gif te gaan strooien. Dat is precies wat ik bedoel. De nuance is bijna overal zoek.

Nb: zijn planten vergiftigen is nog strafbaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
Ik kies bewust voor een niet groene tuin, dit vanwege onderhoudt en mijn afkeer aan tuinieren.En om dan te zeggen dat ik in een appartement moet gaan wonen is natuurlijk bullshit.

Ik heb mij tuin zo gemaakt dat het water aan mijn zijde weg vloeit met kiezel en afvoer.

De bovenzijde kan ik makkelijk de heggeschaar langs houden ( moet ik die eerst aanschaffen), achter de schutting dus niet omdat daar zijn hekwerk staat met dat vreselijke plantje.

Ik ga met mijn buurman naast mij eens in gesprek of ik via zijn kant achter mijn schutting kan komen om ze om en om lost te krijgen en dan er doek tegen aan te schroeven.
Als ik het goed begreep heeft buurman de schutting geplaatst dus is het zijn schutting grotendeels. Dat hij op de erfgrens staat maakt hem deels voor jouw gemak maar hij is van hem. Als je een beetje je best doet kun je er nog best een ziel of gronddoek tussendoor werken waardoor het niet aan jouw kant groeit. Die schutting wordt max. 5-6 jaar oud aan het hout te zien dan is er weer ruimte voor verandering. Anders zet je aan jouw eigen kant een schutting er tegenaan naar je eigen wens. Is je probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Bvanham schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Als ik het goed begreep heeft buurman de schutting geplaatst dus is het zijn schutting grotendeels. Dat hij op de erfgrens staat maakt hem deels voor jouw gemak maar hij is van hem. Als je een beetje je best doet kun je er nog best een ziel of gronddoek tussendoor werken waardoor het niet aan jouw kant groeit. Die schutting wordt max. 5-6 jaar oud aan het hout te zien dan is er weer ruimte voor verandering. Anders zet je aan jouw eigen kant een schutting er tegenaan naar je eigen wens. Is je probleem ook opgelost.
Het is mij schutting, staat op mijn stuk van de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MotorBeast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:47:
[...]

TS start die 2 uitersten. ;) Land is ook ziek. Kijk alleen maar hoe men in de Tweede Kamer met elkaar omgaat. Op de man, grof gebekt, en het grote geheel wordt totaal niet meer gezien. Net als in deze zaak.Het grote geheel is, we moeten met elkaar door 1 deur en hoe gaan we dit oplossen zonder elkaar de hersens in te slaan en elkaar het leven ziek te maken en het gewoon fijn te maken voor elkaar? In ieder geval niet door aso adviezen dan maar gif te gaan strooien. Dat is precies wat ik bedoel. De nuance is bijna overal zoek.

Nb: zijn planten vergiftigen is nog strafbaar ook.
Als je die nuance terug wil zien, is het denk ik een goed idee om die nuance niet weg te laten zoals je eerdere reactie wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
FirePuma142 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Als je die nuance terug wil zien, is het denk ik een goed idee om die nuance niet weg te laten zoals je eerdere reactie wel doet.
Lezen is een kunst. Ik schreef in mijn 1e reactie.: Waarom kunnen mensen niet meer normaal met elkaar een kop koffie drinken en samen tot een oplossing komen en het gewoon gezellig houden?

Agressie, gif etc gaat het niet oplossen en lijdt/leidt alleen maar tot erger. Rest my case.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MotorBeast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Lezen is een kunst. Ik schreef in mijn 1e reactie.: Waarom kunnen mensen niet meer normaal met elkaar een kop koffie drinken en samen tot een oplossing komen en het gewoon gezellig houden?
Dan quote je jezelf wel heel selectief. Je eerste reactie doet voorkomen alsof alleen twee uitersten bestaan, terwijl het gros van de reacties veel genuanceerder zijn. En vervolgens schrijf je vanwege die twee uitersten het hele land af. Kortom, je doet precies dat wat je een ander verwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
MotorBeast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:08:

Ik ben het grotendeels met je eens en een gesprek kan wonderen doen. Los van dat de reacties mogelijk extreem zijn ('uitroeien') merk ik dat veel mensen tegenwoordig alleen aan zichzelf denken. En in dit geval bedoel ik niet alleen TS, maar ook de buurman. Dit had al lang opgelost kunnen zijn, maar buurman kiest ervoor gewoon door te gaan waardoor TS er moeilijk bij kan. Als buurman iets meer rekening had gehouden met zijn buren was er niets aan de hand geweest. Veel mensen hanteren nogal snel het principe 'vergeving vragen is makkelijker dan vooraf toestemming'. De plant zit er nu al in, dus wat wil je er aan doen? Ondertussen wordt TS geforceerd om regelmatig iets te snoeien waarvoor hij niet gekozen heeft. Ik vrees echter dat koffiedrinken vaak geen nut heeft. Je kunt het subtiel houden, maar dan zien mensen de noodzaak niet en vinden ze dat je niet moet zeiken. Uiteindelijk trekt TS aan het kortste eind en veranderd er niets. Neemt niet weg dat het de eerste stap moet zijn, hopelijk heb je dan een buurman die de situatie begrijpt en even meehelpt om een doek te plaatsen. Maar ik ken genoeg mensen die na vriendelijk vragen 0,0 voor je uitvoeren en je gewoon laten zitten met je probleem. Want niet hun probleem. Dat deel mag wat mij betreft in de maatschappij ook wel veranderen. Rekening houden met elkaar komt natuurlijk van twee kanten. Als partij A dat bij voorbaat al niet doet staat die partij wat mij betreft met 1-0 achter.

Anderzijds vind ik ook dat mensen minder moeten zeuren hoor. Soms vallen er blaadjes van de boom van een buur in je tuin, so be it. :+ Ik zou er zelf ook geen probleem van maken, maar als je het wel een probleem vind is dat je goed recht. TS mag het gewoon een probleem vinden, ook al zou ik en velen hier er niet te moeilijk over doen. Uiteindelijk is het iets waar een ander voor gekozen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 13:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

kromme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Het is mij schutting, staat op mijn stuk van de grens.
Dit is wel apart.. Als je die zou weghalen ligt ook die hele haag op zijn gat. Wat was dan het plan van de buurman? Of heeft hij van die roosters geplaatst met klimop (die kant en klaren groene schuttingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Daarbij spreek je tegen want het kan wel. Het is alleen bij goed/modern metsel waarbij de kans is dat het niet aanwezig is. Ook houdt het vocht tegen dus zo goed is het niet voor de muur.
Inderdaad voor de rest van het huis is het ook niet goed.

Ik zou nooit voor woekerende planten kiezen, ik ga die uitdaging met natuur niet aan. Kijk maar naar de Japanse duizendknoop. Nou dat is echt een uitdaging met 10 cm per dag. Sterker nog, deze plant mag niet eens als GFT worden aangeboden maar moet rechtstreeks de grijze bak in.

[ Voor 5% gewijzigd door itsalex op 15-05-2023 12:31 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.