Klimop plant van de buren uitroeien

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 37.623 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:59
maakt wat los zeg een klimop heerlijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19
superduper schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:28:
[...]

Dit is wel apart.. Als je die zou weghalen ligt ook die hele haag op zijn gat. Wat was dan het plan van de buurman? Of heeft hij van die roosters geplaatst met klimop (die kant en klaren groene schuttingen)?
Als je goed kijkt op de foto's van TS zie je dat buurman zelf ook een hekwerk neer heeft gezet (ik geloof harmonicagaas hekwerk). Daar groeit de klimop tegenaan.

Foto's kunnen overigens best wat duidelijker @kromme. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fuwor op 15-05-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:28
kromme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Het is mij schutting, staat op mijn stuk van de grens.
En waar staat de haag ? Op de buurman zijn kant van de grens hoop ik ?
Dan moet de buurman maar zorgen om beide kanten te snoeien. (Allé in België is dat de taak van de eigenaar van de haag. En minstens 0.5m van de grens staan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
FirePuma142 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Dan quote je jezelf wel heel selectief. Je eerste reactie doet voorkomen alsof alleen twee uitersten bestaan, terwijl het gros van de reacties veel genuanceerder zijn. En vervolgens schrijf je vanwege die twee uitersten het hele land af. Kortom, je doet precies dat wat je een ander verwijt.
Ik vind een groot deel van het land ook ziek. Zit je 5 minuten in de auto kom je al zo'n agressie figuur tegen, Groningen fans zijn boos, hele wedstrijd plat, we zijn allemaal boos op Rutte, stemmen we lekker BBB met een onzinnig partijprogramma, mijn mening is DE mening en ben je het niet eens, cancel ik jou, stampen met een groep een kerel in elkaar en zetten het op You Tube etc etc Tuurlijk niet iedereen is zo maar als je hier een topic begint met: Hoe roei ik die shit uit? ben je toch wel echt de weg kwijt en doe je in mijn ogen mee aan de trend in Nederland. En het lost allemaal geen ene mallemoer op. Wees gewoon eens wat aardiger tegen elkaar. En dat geldt voor beide buren. Strijd lost je altijd alleen op door met elkaar in gesprek te gaan. Zowel in kleine als grote zaken (zie de oorlog in Oekraine, zolang ze daar beide vechten, geen oplossing).

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bie100 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:32:
maakt wat los zeg een klimop heerlijk :*)
Nee.....drama. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Fuwor schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Als je goed kijkt op de foto's van TS zie je dat buurman zelf ook een hekwerk neer heeft gezet (ik geloof harmonicagaas hekwerk). Daar groeit de klimop tegenaan.

Foto's kunnen overigens best wat duidelijker @kromme. ;)
Dat had ik inderdaad niet gezien. Maar dan veranderd -potentieel- de situatie wel wat als dat de haag niet jouw schutting mag beschadigen. En dat gaat hij na verloop van tijd echt wel doen. Of je dat hard wilt aanvechten laat ik aan jou, maar ip is de buurman helemaal verantwoordelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hmmm, ik zou de schutting dicht maken en alles wegknippen. Dit doe ik nu zelf ook. Als je het bijhoudt is het een klusje van niets.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:59
ach klein leed is ook leed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26
Boermansjo schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:35:
[...]

En waar staat de haag ? Op de buurman zijn kant van de grens hoop ik ?
Dan moet de buurman maar zorgen om beide kanten te snoeien. (Allé in België is dat de taak van de eigenaar van de haag. En minstens 0.5m van de grens staan.)
In NL moet een haag ook 50cm van de erfgrens staan (of er op als gedeelde erfscheiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Praten met de buurman is uiteraard stap 1. Maar als daar niet veel uitkomt: kun je misschien aan jou kant de schutting dichtmaken? Alles wat er dan nog doorheen gaat eens in de zoveel tijd afknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Het juridisch loket over boom of heg van de buren en dichtbij de erfgrens: https://www.juridischloke...uren/buren/boom-erfgrens/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuLeE7nSYnXhbpk22IJz1XfObHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c4cybQm6dhR7UODnlSbZ8OQZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

itsalex schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Daarbij spreek je tegen want het kan wel. Het is alleen bij goed/modern metsel waarbij de kans is dat het niet aanwezig is. Ook houdt het vocht tegen dus zo goed is het niet voor de muur.
Inderdaad voor de rest van het huis is het ook niet goed.

Ik zou nooit voor woekerende planten kiezen, ik ga die uitdaging met natuur niet aan. Kijk maar naar de Japanse duizendknoop. Nou dat is echt een uitdaging met 10 cm per dag. Sterker nog, deze plant mag niet eens als GFT worden aangeboden maar moet rechtstreeks de grijze bak in.
Familie heeft decennia een hedera tegen de zuid-gevel van hun oude woonboerderijtje gehad. Zolang je dat gewoon netjes 2 keer per jaar fors snoeit en ook even snel meeneemt bij het normale tuinonderhoud, is er echt niets aan de hand. Toen ze die hedera hebben verwijderd, moest de zuidgevel inderdaad opgeknapt worden. Zonder die hedera hadden ze dat al veel eerder moeten doen. Dus dat is dan ook lood om oud ijzer.

Japanse duizendknoop zou ik niemand aanraden. Die is eigenlijk oncontroleerbaar. Dat is onkruid on steroids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stefke schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:58:
[...]

In NL moet een haag ook 50cm van de erfgrens staan (of er op als gedeelde erfscheiding)
Hedera is een heester, dus bovenstaande klopt "over het algemeen". Er zijn gemeenten waarin ze hierin afwijken van de landelijke regels. En als ze afwijken, dan mag een heester over het algemeen gewoon pal tegen de erfgrens aan. Maar dat zou dan in de APV moeten staan.

Zolang de buren geen bezwaar maken, mag er heel veel overigens. Pas als ze bezwaar gaan maken, dan komt het wetboek in beeld. Bij onze vorige woning hadden we een metershoge boom in de achtertuin staan, op 50cm van de erfgrens. Ooit gepland door een eerdere eigenaar in goed overleg met de buren en die wilden daarom dus niet "eisen" dat hij verwijderd zou worden. Maar die boom stond daar nog geen 20 jaar (ging langzaam wel die richting in) en er lag niets vast, dus dat hadden ze wel kunnen doen. Heb de boom na een paar jaar alsnog in overleg gekapt. Te groot voor in de achtertuin van een tussenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:25

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Ik zal hem dezer dagen nog eens aanspreken, maar ik verwacht weinig mesewerking. Vandaar dat ik er inmiddels ook gefrustreerd in sta. Het had allemaal niet gehoeven als hij me (zoals gevraagd) er even wat zeil of iets dergelijks tegen had laten plaatsen.

Hij heeft zelf een hekwerk trouwens waar dat spul ingevlochten zit.

[ Voor 12% gewijzigd door kromme op 15-05-2023 13:37 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
Stefke schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Wel even de gemeentelijk verordening naslaan, daar kan er van worden afgeweken.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Planken losmaken en er zeil tussen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Horizontaal douglas in rabat tegenaan timmeren, aka dichte schutting. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:16:
Horizontaal douglas in rabat tegenaan timmeren, aka dichte schutting. Klaar.
Wat ik hier jammer aan vind is dat ik kosten moet gaan maken voor een oplossing, voor zijn losgeslagen plant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kromme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:18:
[...]

Wat ik hier jammer aan vind is dat ik kosten moet gaan maken voor een oplossing, voor zijn losgeslagen plant.
Principes kosten geld en/of tijd. Als je denkt dat praten gaat helpen: vooral doen. Als dat een heel moeizaam traject wordt, dan is een kleine investering zeer de moeite waard. Maar goed, jij kent de buren dus kunt de situatie beter inschatten. En nog iets kleinere investering is gif, maar dat zal/kan shit geven, afhankelijk van open en bloot je daarover bent of hoe slim je dat aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
kromme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:18:
[...]

Tja je moet wat overhebben voor een onderhoudsvrije tuin. Je hebt een huis met buren gekozen. Dan heb je daar ook mee samen te leven. Als hij een hedra haag wil in zijn tuin, mag hij een hedra haag nemen in zijn tuin. Zet er rabatdelen tegenaan en je hebt er nooit meer omkijken naar. Wordt je schutting ook wat sterker van, want dat schuttinkje dat er nu staat ligt over 2 jaar toch uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Seth_Chaos schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Tja je moet wat overhebben voor een onderhoudsvrije tuin. Je hebt een huis met buren gekozen. Dan heb je daar ook mee samen te leven. Als hij een hedra haag wil in zijn tuin, mag hij een hedra haag nemen in zijn tuin. Zet er rabatdelen tegenaan en je hebt er nooit meer omkijken naar. Wordt je schutting ook wat sterker van, want dat schuttinkje dat er nu staat ligt over 2 jaar toch uit elkaar.
Dat denk ik niet...
Wellicht eens nadenken over een nieuwe schutting op mijn deel van de erfgrens. Maar geen beton 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-06 21:19
Dat is jammer, persoonlijk vind ik het wel mooi die planten maar begrijp dat het niet wenselijk is!

Kan je niet een dunne plaat maken aan de kant van de planten? Dat hoeft niet duur te zijn en geeft je een geschikte oplossing zonder te veel uiterlijk verlies? hierdoor kunnen de planten er niet doorheen; maar het zou wel boven langs kunnen gaan? maar dat zou een stuk minder onderhoud zijn denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door ilaurensnl op 15-05-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kromme schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:33:
@Noob_Saibot Ik heb meerdere gesprekken met hem gehad hierover. Ik moest het zelf maar bijhouden want ik moest er geen last van ondervinden.

Voor mij is bijhouden van iemand anders zijn tuin. Last hebben.
De takken wat erdoor komen drukken de planken los. Last hebben.
Als ik snoei krab ik me rot erna door de beestjes wat erin zitten. Last hebben.
* vso zegt niet trollen voeren

Dit is wel vragen om opmerkingingen "huis zonder balkon" en tv achtige meuk ..

Bladluis en ander ongedierte vind (afwasmiddel met water) niet grappig, of vind iets anders met een spuitflacon. zou het wel doen met enige tijd zonder regen in het vooruitzicht .. anders is herhaling nodig.

en ipv trollen te voeren kom je ook niet met een foto .. of is het maar 1 of 2 takken die eroverheen hangen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
vso schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:02:
[...]

* vso zegt niet trollen voeren

Dit is wel vragen om opmerkingingen "huis zonder balkon" en tv achtige meuk ..

Bladluis en ander ongedierte vind (afwasmiddel met water) niet grappig, of vind iets anders met een spuitflacon. zou het wel doen met enige tijd zonder regen in het vooruitzicht .. anders is herhaling nodig.

en ipv trollen te voeren kom je ook niet met een foto .. of is het maar 1 of 2 takken die eroverheen hangen ?
Foto 2 is toch wel duidelijk of niet, fot 1 was ik bezig met knippen door de schutting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kromme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Foto 2 is toch wel duidelijk of niet, fot 1 was ik bezig met knippen door de schutting
post ge-edit sorry had er ff niet bij stil gestaan.

anyway wat is je plan ?

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-06 23:18
De enige oplossing is om in gesprek te gaan met de buren en aangeven dat die plant jouw schutting sloopt. Wellicht zijn de buren dan bereid om ander zuurstof producerend groen te gaan planten. Als dank mag jij die zuurstof dan ook gewoon inademen ;)

Zaken zoals Roundup is rotzooi. Behalve dat het slecht is voor plant en natuur verpest het ook het steeds kostbaar wordende grondwater. Die rotzooi niet gebruiken is dus het meest verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:28
Kun je aan de achterkant van je schutting niet gewoon van die transparante polyester golfplaat verticaal neerzetten een beetje in de grond drukken en aan de bovenkant vastschroeven aan de achterkant van je schutting. Dat is hardstikke lelijk, maar voor zowel jou als voor je buurman zit het uit het zicht. Je kunt dat spul zelfs op rol bestellen, bijv. 2m hoog en 10m breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
wlmpie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:09:
Kun je aan de achterkant van je schutting niet gewoon van die transparante polyester golfplaat verticaal neerzetten een beetje in de grond drukken en aan de bovenkant vastschroeven aan de achterkant van je schutting. Dat is hardstikke lelijk, maar voor zowel jou als voor je buurman zit het uit het zicht. Je kunt dat spul zelfs op rol bestellen, bijv. 2m hoog en 10m breed.
Dankjewel voor je input dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Wellicht goedkoop ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:02
Is een oplossing voor de korte termijn en uitstel van het probleem. Dat spul groeit gewoon door. Zowel onder de schutting/golfplaat door als er overheen.

Ook al houdt de buurman het aan zijn zijde manikaal netjes bij, aan de achterkant (de kant van TS) komt hij niet bij en woekert gewoon door.

Ik zou echt gaan overleggen of jullie niet samen kunnen overleggen om de klimop te verwijderen en iets terug te plaatsen waar jullie beide mee kunnen leven. Desnoods op kosten van TS, immers kost een golfplaat ook weer euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:00

Thompson

Beeromaniac

Wat ik vooral frappant vind is dat het op de foto lijkt alsof zijn hekwerk nog een stuk hoger is dan jouw schutting? Dat is wel echt vragen om problemen met overhangende klimop en ditto overlast.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Het hekwerk met de klimop is idd hoger dan mijn schutting. En ik ga natuurlijk niet betalen voor zijn nieuwe haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Intergalactic schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:30:
[...]

De hoop is dat je door nu de boel weg te halen en dan doek te plaatsen het er niet meer tussen door komt, of beperkt.
Dat is leuk,. maar dat doek had dan aan zijn kant gemoeten ( het staat volledig op zijn grond de schutting dus wat dat betreft).

Destijds hier ook een schutting op eigen grond geplaatst met doek aan de kant van de buren. Anders zit je zelf alsnog tegen dat zwarte aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Het mooie is dat het hekwerk ook een gedeelte op mijn buurman aan rechterzijde doorloopt. Hier heeft hij het doek wel laten zitten. Hier komt het alleen aan de zijkanten erdoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12
kromme schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:50:
Het hekwerk met de klimop is idd hoger dan mijn schutting. En ik ga natuurlijk niet betalen voor zijn nieuwe haag.
Kiezen of delen. Je hebt nou eenmaal buren en die mogen ook planten plaatsen. Dat jij daar last van hebt, is vervelend. Maar wil niet zeggen dat hij extra kosten hoeft te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:47
tiswat schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Kiezen of delen. Je hebt nou eenmaal buren en die mogen ook planten plaatsen. Dat jij daar last van hebt, is vervelend. Maar wil niet zeggen dat hij extra kosten hoeft te maken.
Als jij als buurman planten wilt (of bomen of onkruid of wat dan ook, dit is tenslotte 'onkruid'), dan verwacht ik van jou dat jij je rommel bij gaat houden zodat ik als buurman er geen last van ga hebben. Lijkt me ook niet meer dan normaal toch?

Deze kosten zijn voor zijn rekening, hoort erbij als je planten o.i.d. wilt hebben.

Zucht...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tiswat
SgtElPotato schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Als jij als buurman planten wilt (of bomen of onkruid of wat dan ook, dit is tenslotte 'onkruid'), dan verwacht ik van jou dat jij je rommel bij gaat houden zodat ik als buurman er geen last van ga hebben. Lijkt me ook niet meer dan normaal toch?

Deze kosten zijn voor zijn rekening, hoort erbij als je planten o.i.d. wilt hebben.
Ik snap nog steeds niet waarom mensen de hedera als 'onkruid' zien. Ja hij groeit hard, maar bied ook veel voor insecten en dieren. En bij buren + tuinen, hoort nou eenmaal vaak groen. We leven op een postzegel met steeds meer tegels. Als je geen last wilt ondervinden van planten, moet je op een appartement gaan wonen of vrijstaand wonen, die je dan lekker helemaal betegeld.

Gewoon snoeien en niet zeuren. Desnoods leen je de heggenschaar bij de buurman waardoor je daar ook geen kosten aan ondervindt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

SgtElPotato schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Succes met de definitie van 'onkruid'. Als iets een subjectieve term is... Iets zegt me dat deze beide buren het daar niet over eens zijn :+

Daarbij mag een buurman zeker wel een boom o.i.d. planten op zijn grond. Zolang dat geen onrechtmatige hinder veroorzaakt. Enige hinder/last mag dus wel degelijk voorkomen. Voor bomen zijn er diverse regels, waarbij het 'onrechtmatig' kan worden als die genegeerd worden.

Even de bomen parallel doortrekkend, zou TS eerst buurman moeten vragen zijn klimop te snoeien, anders mag hij dit zelf verzorgen tot de erfgrens. Volgens mij is dat ook al overeengekomen. Dus de vraag is een beetje wat het probleem nog is. TS zou mogelijke kosten hiervan kunnen verhalen, maar dat zou ik wel even in overleg doen :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik snap niet waarom ik op een appartment moet gaan wonen als ik geen groen in MIJN tuin wil. Dat is toch mijn keuze of niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tiswat
kromme schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:22:
Ik snap niet waarom ik op een appartment moet gaan wonen als ik geen groen in MIJN tuin wil. Dat is toch mijn keuze of niet
Dan ga je toch snoeien, maximaal 3 keer per jaar. Echt het einde van de wereld hoor TS. :F

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

tiswat schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Dan ga je toch snoeien, maximaal 3 keer per jaar. Echt het einde van de wereld hoor TS. :F
Waarom ga jij dan niet even voor hem snoeien dan? Het is maximaal 3 keer per jaar. Echt het einde van de wereld niet hoor! :F

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:25
tiswat schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom mensen de hedera als 'onkruid' zien. Ja hij groeit hard, maar bied ook veel voor insecten en dieren. En bij buren + tuinen, hoort nou eenmaal vaak groen. We leven op een postzegel met steeds meer tegels. Als je geen last wilt ondervinden van planten, moet je op een appartement gaan wonen of vrijstaand wonen, die je dan lekker helemaal betegeld.

Gewoon snoeien en niet zeuren. Desnoods leen je de heggenschaar bij de buurman waardoor je daar ook geen kosten aan ondervindt. 8)7
Ik blijf het als onkruid zien.

Terwijl heel mijn gazon vol zit met klaver, madeliefjes, ereprijs, paardenbloemen en weet ik allemaal ;). Plek genoeg voor de insecten en dieren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

@tiswat Nee, je moet maar lekker alles nemen wat jouw kant opkomt en accepteren. Het is niet het einde van de wereld, maar klimop is echt een kutplant wat dat betreft, groeit als kool en lastig weg te halen. Mijn inziens moet de buurman het lekker aan zijn kant houden. Ik zou zelf nooit iemand anders opzadelen met mijn troep.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:47
[...]

Ik ben helemaal voor het in overleg gaan met je buurman voer het een en ander. Maar zoals je kunt lezen is dat hier al klaar. Er is geen overleg mogelijk. Dan is de toon al gezet door de buurman.

Dan moet TS ook nog opdraaien voor de keuzes van zijn buurman omdat hij het niet op wilt lossen. Dit is meer een principe kwestie nu heb ik het idee.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

tiswat schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:20:
Ik snap nog steeds niet waarom mensen de hedera als 'onkruid' zien.
Het woekert, het is giftig (oppassen met huisdieren dus) en een paar keer per jaar snoeien is voor iemand die geen tuinonderhoud wil doen een vervelende pokkenklus waar ie terecht niet mee opgezadeld wil worden.
Ik heb de hedera die hier vanaf de bouw tussen alle tuinen geplant is van de week weer gesnoeid, halve dag werk en halve dag irritatie op mijn armen. Ik snap niet waarom iemand het leuk zou moeten vinden als hem dat ongevraagd opgedrongen wordt.
Ja hij groeit hard, maar bied ook veel voor insecten en dieren.
Ja, inderdaad. En waar zitten mensen die hun tuin onderhoudsvrij dichttegelen nou precies op te wachten? Vast op insecten uit het onkruid van de buurman :D
Mensen die graag veel insecten zien hebben statistcisch waarshcijnlijk zlef vaker al wel wat groen in de tuin.
Mag ik mijn wasgoed in jouw tuin flikkeren? Hoef je alleen maar te wassen. Mag je mijn wasmachine lenen, en ik compenseer je ook voor wasmiddel, water en stroom.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Dido schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:33:

Mag ik mijn wasgoed in jouw tuin flikkeren? Hoef je alleen maar te wassen. Mag je mijn wasmachine lenen, en ik compenseer je ook voor wasmiddel, water en stroom.
Lekker kromme vergelijking. Maar valt in de categorie "Er vallen blaadjes in mijn tuin en die moet ik opruimen. De boom moet omgezaagd worden!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Blijkbaar hebben jullie hier supersonische hedera. Ik heb hier al meer dan 10 jaar een hedera haag, totaal geen last van woekeren, snoei ik 3 keer per jaar (30 min. werk). Net als met alles moet je het niet op zijn beloop laten lopen, dan gaat het mis.

Vervelende situatie.
Ben het wel eens dat de buurman meer had kunnen doen om het acceptabel te houden voor beiden, door o.a. een stevig doek aan het hekwerk te maken of iets anders. Ik ga ook niet zomaar bijv. een kastanje boom planten wat een reus wordt en later al mijn buren in de schaduw zetten. Eerst van te voren informeren en bepalen hoe je het onderhoud gaat doen. Voor eigen gemoedrust zou ik de schutting dicht maken door extra planken. Je buurman zet de hakken in het zand, daar zal geen oplossing meer van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16
Ik vind het ook bizar dat die hedera zo woekert. Ik heb ook al 10 jaar hedera in de voortuin staan. Ik 'snoei' dit 3 keer per jaar, nog geen 10 min werk idd.
Als ik zo die uitlopers zie, heb ik de indruk dat TS het al enkele jaren op z'n beloop laat. Dit zou echt met 3 keer snoeien per jaar in toom gehouden moeten kunnen worden.

Het probleem is natuurlijk dat TS een halfopen schutting heeft en daar de hedera op alle mogelijke manieren door heen komt en dat de buurman zonder overleg de hedera heeft geplaatst en geen mogelijkheid aan TS heeft gegeven maatregelen te treffen. Persoonlijk kan ik dat mij bijna niet voorstellen, maar volgens TS is dit wat er gebeurd is. Ik heb gezien de woordkeuze van TS en het verhaal, dat er al iets meer speelt tussen buurman en buurman. Je zou dit in een normale burensituatie samen met elkaar moeten kunnen oplossen.
Je kan nu alsnog aanbellen bij de buurman en aangeven dat je last van de hedera hebt en dat de hedera schade aan je schutting veroorzaakt. Je zou dan kunnen voorstellen om samen met de buurman een oplossing te zoeken, geef je buurman dan ook ruimte om een oplossing aan te dragen.
Volgens mij moet je buurman zijn hedera (staat aan zijn zijde) dusdanig onderhouden dat jij er geen last en schade van ondervindt. En volgens mij betekend dat, dat hij de hedera tussen jouw schutting en zijn hekwerk zou moeten snoeien. Maar goed, erg praktisch is dat natuurlijk niet (maar daar had hij eerder over moeten nadenken).
Een andere oplossing zou het dichtzetten van jouw halfopen schutting zijn, waardoor het onderhoud zowel voor je buurman als voor jou makkelijker wordt. Het lijkt mij dat je daarbij ook het e.e.a. van je buurman mag vragen, bijvoorbeeld toegang tot zijn kant jouw schutting (of misschien een financiële bijdrage). Na het realiseren van de dichte schutting zou de buurman uiteraard zijn hedera moeten blijven onderhouden en zou jij daarbij ook jouw tuin moeten onderhouden. Daar hoort het snoeien van eventuele takken van je buren volgens mij ook bij.
Voorafgaande aan het gesprek met je buurman zou je juridisch advies bij je rechtsbijstand verzekering kunnen vragen, zodat je zekerder van je zaak bent. Maak voor jezelf aantekeningen van de gesprekken met je buurman en noteer daarbij de genoemde oplossingen en resultaten van het gesprek. Het belangrijkste lijk5 mij dat je in goed gesprek blijft/ komt en daarbij naar oplossingen zoekt en niet gaat dreigen met het vergiftigen van zijn hedera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Chedara schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:57:
Als ik zo die uitlopers zie, heb ik de indruk dat TS het al enkele jaren op z'n beloop laat. Dit zou echt met 3 keer snoeien per jaar in toom gehouden moeten kunnen worden.
Als ik mijn hedera "enkele jaren op zijn beloop laat" heeft ie (hij staat aan twee kanten) mijn 5 meter brede tuin bedekt. Ik had na de winter uitlopers vergelijkbaar met de foto's in de TS, en hij was begin oktober gekortwiekt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het zal er ook nog wel van afhangen hoe groot je tuin is, misschien?

zoals ik al zei hebben wij effectief zo'n 50-60 meter lang hekwerk waar hedera groeit. En dit moeten we nu dus aan beide kanten gaan bijhouden. Dat red je niet met even 30 minuten snoeien per keer. Daar ben ik samen met vriendin echt wel enkele uren per meerdere dagen mee bezig. En dat was alleen nog voor onze kant, toen we nog niet op de hoogte waren dat er kennelijk afspraken met de buren waren om het ook aan hun kant te doen.

Dus misschien is het ook nog even uit je eigen referentiekader stappen... sowieso is het denk ik slim om niet voor een ander beslissen wat zij wel of niet irritant moeten vinden, wel of niet veel werk, voor een keuze die zij niet hebben gemaakt.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:08
Ingelogd schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:10:
Blijkbaar hebben jullie hier supersonische hedera. Ik heb hier al meer dan 10 jaar een hedera haag, totaal geen last van woekeren, snoei ik 3 keer per jaar (30 min. werk). Net als met alles moet je het niet op zijn beloop laten lopen, dan gaat het mis.
De ene hedera is de andere niet. Er zijn soorten die 25 tot 50 cm per jaar groeien, andere soorten groeien 50 tot 100 cm per jaar. In onze schutting zit 1 trellis 'paneel' waar de buurvrouw een hedera soort geplant heeft en als je dat niet met enige regelmaat flink snoeit en in toom houdt kom je dat ding werkelijk overal tegen in je tuin. Zit hij eenmaal tussen de planken door van de overige schutting panelen dan is het nog een aardige klus om dat weer netjes te krijgen. Drie keer per jaar is bij ons echt veels te weinig, denk dat ik dat ding zes tot acht keer per jaar flink terug snoei en me blijf verbazen hoe snel het dan weer groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
[...]

Het probleem hier is wel dat de buur een haag heeft geplant zonder overleg of gezamenlijk onderhoud.
Deze staat ook niet op de erfgrens. Dus ik vindt ook dat het aan de buur is om beide kanten altijd netjes te houden. Als de afstand goed is heeft hij minstens een halve meter tussen zijn haag en de schutting van TS. Dat moet genoeg zijn om 3 keer per jaar alles te snoeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Boermansjo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Het probleem hier is wel dat de buur een haag heeft geplant zonder overleg of gezamenlijk onderhoud.
Deze staat ook niet op de erfgrens. Dus ik vindt ook dat het aan de buur is om beide kanten altijd netjes te houden. Als de afstand goed is heeft hij minstens een halve meter tussen zijn haag en de schutting van TS. Dat moet genoeg zijn om 3 keer per jaar alles te snoeien.
De haag moet 50 cm van de erfgrens staan, dit is niet zo. Als hij dat gedaan had was hij er nog goed aangekomen en had hij hem zelf kunnen snoeien. Los staand van het feit dat ik geen kans heb gehad om bij mij zelf maatregelen te nemen. De haag stond er ineens.

Ik kan bij hem nog 20x aanbellen en aangeven maar hij zegt iedere keer knip het maar af, je moet er geen last van hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Je zou bijna zijn tuin volplanten met Japanse Duizendknoop als ie straks een weekje met vakantie is :+ maar goed daar heb je ook alleen jezelf weer mee :P

[ Voor 23% gewijzigd door LuNaTiC op 17-05-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
kromme schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Ik kan bij hem nog 20x aanbellen en aangeven maar hij zegt iedere keer knip het maar af, je moet er geen last van hebben
Ja, MAAR DAT HEB IK WEL! |:(

Ik snap je heel goed. Ik heb zelf ook wat planten die zo hier en daar door de schutting naar de buren gaan (bramen, aardbeien), moet er niet aan denken dat ik daar zo mee om zou gaan. Ze zeggen er beide geen last van te hebben, meer groen is prima, maar anders zet ik er iets voor waar ze tegenaan kunnen groeien dat ze niet door de schutting hoeven.

Kun je onder de schutting erbij? Dan is het 1 keer even alles bij de basis doorknippen, sterft het geheel boven af, kan hij het daarna verplaatsen of er iets tussen zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
LuNaTiC schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:10:
Je zou bijna zijn tuin volplanten met Japanse Duizendknoop als ie straks een weekje met vakantie is :+ maar goed daar heb je ook alleen jezelf weer mee :P
Die had de oude bewoonster hiervoor ook geplant. Zelfs beklinkeren hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kromme schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:33:
@Noob_Saibot Ik heb meerdere gesprekken met hem gehad hierover. Ik moest het zelf maar bijhouden want ik moest er geen last van ondervinden.

Voor mij is bijhouden van iemand anders zijn tuin. Last hebben.
De takken wat erdoor komen drukken de planken los. Last hebben.
Als ik snoei krab ik me rot erna door de beestjes wat erin zitten. Last hebben.
De twee oplossingen zijn al gegeven.

Schutting loshalen en alsnog doek spannen, of een dichte schutting zoals iemand anders opperde. Met groen én een open schutting ga je dit probleem houden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:10
Er is nog een alternatief, de huidige schutting in z'n geheel weghalen. Dan is het hekwerk met hedera de nieuwe groene erfafscheiding, dan kun je alles wat oversteekt naar hartenlust afknippen en in model houden.
Een heggenschaar (al dan niet elektrisch) werkt hier heel goed voor :). Je gaat hoe dan ook 'last' ondervinden van de uitlopende hedera, die zal je steeds moeten bijhouden.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Puch-Maxi schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:00:
Er is nog een alternatief, de huidige schutting in z'n geheel weghalen. Dan is het hekwerk met hedera de nieuwe groene erfafscheiding, dan kun je alles wat oversteekt naar hartenlust afknippen en in model houden.
Een heggenschaar (al dan niet elektrisch) werkt hier heel goed voor :). Je gaat hoe dan ook 'last' ondervinden van de uitlopende hedera, die zal je steeds moeten bijhouden.
Maar waarom zou TS dat moeten doen als hij het extra werk niet wil hebben ?
Hij heeft niet voor dat onderhoud gekozen of gevraagd.
Ik snap wel dat groen en planten leuk zijn. Maar er zijn genoeg moet een kunsthaag. Ieder zijn keuzes vindt ik.
En overleg met buren is het minste dat we kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb nog niet terug kunnen vinden of die panelen van de schutting los te schroeven zijn. Zo'n doek erachter zou een eerste stap naar minder overlast zijn.

Schuttingen zijn open zodat de wind erdoor kan. Anders zouden de meeste schuttingen wegwaaien bij storm. Aangezien die haag er direct naast staat, denk ik dat zo'n doek prima kan.

Verder sta ik versteld van het groen-activisme hier. Er wordt zelfs op de man gereageerd terwijl we op Tweakers toch alleen op de inhoud reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Rolfie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Mijn schutting is toch echt beschadigt door de klimop van de buren.

[...]

Buurman heeft een plant gekozen, waarbij hij blijkbaar niet gedacht heeft hoe hij de achterkant kan snoeien.
Fuck de buren was waarschijnlijk ook zijn gedachte?
Een plant vergelijken met kankerverwekkende stoffen... Dat meen je niet hoop ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:00:
Ik wil geen groen en onderhoud. Bewust voor gekozen. Dus al zeker niet van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
kromme schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Ik wil geen groen en onderhoud. Bewust voor gekozen. Dus al zeker niet van de buren.
Ok, dat is inmiddels wel duidelijk. Maar wat is er nu precies mis met het plan van dat doek alsnog ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
42erik schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Ok, dat is inmiddels wel duidelijk. Maar wat is er nu precies mis met het plan van dat doek alsnog ophangen?
Niks, ik zal ergens iet moeten verzinnen. Eerst kijken of ik de schuttingen eruit krijg, en ergen doek kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:39
Tegen je huidige schutting span je een zwart doek. En daaroverheen horizontaal bijvoorbeeld douglas planken. Laat een paar cm tussen de planken en je creëert een mooi effect dacht ik zo. Verder weer heel knullig van die buurman. Zo’n heg is gewoon goedkoop, onder het mom van het moet groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
O085105116N schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:37:
Tegen je huidige schutting span je een zwart doek. En daaroverheen horizontaal bijvoorbeeld douglas planken. Laat een paar cm tussen de planken en je creëert een mooi effect dacht ik zo. Verder weer heel knullig van die buurman. Zo’n heg is gewoon goedkoop, onder het mom van het moet groen.
12m lang x 2m hoog. Aardige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
kromme schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:45:
[...]

12m lang x 2m hoog. Aardige investering.
Ik kan helaas niet in je beurs kijken idd. Maar alleen tegen dat doek aankijken lijkt me ook niks. Ik heb even gekeken bij gadero daar kost het je rond 370 ex verzenden. Moet je er wel nog schroeven en doek bij doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:11
Zeg buurman, die hedera komt helemaal door de schutting. Ik vind dat nogal vervelend, want ik hou helemaal niet van planten. Bovendien haat ik snoeiwerk. Ik vind het echt bloedirritant, ik weet het het is mijn afwijking, maar het is echt zo, kijk maar eens naar mijn tuin ;) Kan je de hedera een beetje bijhouden zodat ie niet door de schutting komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41
Heel simpel even snoeien en dan aan de achterkant deze doek tegenaan doen dat lukt prima de schuttingpanelen hoeven er niet uit.

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=QwKtZBhNwgbl

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
DeKever schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:30:
Zeg buurman, die hedera komt helemaal door de schutting. Ik vind dat nogal vervelend, want ik hou helemaal niet van planten. Bovendien haat ik snoeiwerk. Ik vind het echt bloedirritant, ik weet het het is mijn afwijking, maar het is echt zo, kijk maar eens naar mijn tuin ;) Kan je de hedera een beetje bijhouden zodat ie niet door de schutting komt?
Je zou er geen last van moeten hebben nee, knop het maar bij. X3 ofzo
mr_evil08 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:31:
Heel simpel even snoeien en dan aan de achterkant deze doek tegenaan doen dat lukt prima de schuttingpanelen hoeven er niet uit.

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=QwKtZBhNwgbl
Ze moeten er wel uit anders kom ik er niet aan

[ Voor 37% gewijzigd door kromme op 20-05-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:11
kromme schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:58:
[...]

[...]

Je snapt het niet buurman. Als ik moet knoppen dan heb ik er last van.

Maar goed, als ie daar niet ontvankelijk voor is dan zit er weinig anders op om de constructie aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O085105116N schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:37:
Hout, dat kan pas goedkoop. Zo'n haag kost je een veelvoud. Hier eens aan het kijken wat een vervanger voor een ruime 20 meter bamboe haag zou kosten. Wordt je niet vrolijk van. Potdekselen is een stuk goedkoper, maar dat mag hier niet. Moet groen van de gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
terzijde, klimop is een zeer nuttige plant voor vele bijensoorten en vogels als de klimop volwassen is, de bloemen behoren tot de laatst bloeiende van het jaar, duizenden insecten (van bijen, hommels, hoornaars etc) doen zich tegoed aan de volwassen klimop hier. En de vruchten die vinden vogels lekker. een klimop versterkt de natuur dus, misschien dat je er dan anders naar kijkt nu toch echt duidelijk is dat vele insecten en vogels het erg moeilijk hebben.

En aan @kromme even met een schaar wegknippen begin lente, halvewege zomer is minder moeite dan een topic openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41
kromme schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:58:
[...]

[...]

Er hoeft niks uit, je hangt het doek zo achter jouw schutting door middel van op een trap staan en laten vallen doormiddel van zwaartekracht, vervolgens eerst aan bovenkant vastzetten waar je zo bij kan, lukt het allemaal niet dan gebruik je touw door de oogjes.

Je kan proberen dat de buren meedoen met de kosten maar ik zou niet teveel gezeur aan de gang maken.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2023 19:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:49

Bever!

3

Vul een verstuiver of tuinsproeier met een mengsel van 80% water en 20% witte azijn. Spuit de takken en bladeren goed in met het mengsel. Bekijk de klimplant na twee tot drie dagen en trek alle dode takken los. Herhaal het proces als dat nodig is.[7]
Pas op dat je het mengsel niet op andere planten spuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O085105116N
Bever! schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:30:
Vul een verstuiver of tuinsproeier met een mengsel van 80% water en 20% witte azijn. Spuit de takken en bladeren goed in met het mengsel. Bekijk de klimplant na twee tot drie dagen en trek alle dode takken los. Herhaal het proces als dat nodig is.[7]
Pas op dat je het mengsel niet op andere planten spuit.
Het gebruik van azijn is verboden, aldus het rivm.
https://www.rivm.nl/nieuw...voor%20mens%20en%20milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 22:57
Hoi.

Denk niet dat een doek veel gaat helpen tegen dat spul. Misschien even, maar volgens mij heeft je buurman je gewoon de moeite bespaard.

Lijkt me dat je iets echt dichts nodig hebt.
Blik of staalplaten 1 of 2mm ofzo tussen de schutting en dat hek laten zakken. Daar komt zeker niets door heen.

Kan je zo van boven af doen, maar wel oppassen dat je dat veilig doet.. Dat spul is scherp.

Als ie klaagt dat het los staat vraag je of je het even tegen je schutting mag schroeven met zelftappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:53
Is het geen idee om gewoon alles aan jouw zijde in te spuiten met Glysofaat (Roundup of iets dergelijks). Dit gebruik ik hierzo tegen onkruid en werkt prima!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Rene schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:51:
Is het geen idee om gewoon alles aan jouw zijde in te spuiten met Glysofaat (Roundup of iets dergelijks). Dit gebruik ik hierzo tegen onkruid en werkt prima!
Dat doet niks 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 21:49
Wat een triest topic weer. Mensen met een tuin die geen groen willen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Wat een trieste reactie weer. Mensen met een tuin die groen willen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hwopereis
  • Laatst online: 04-06 22:57
dcl! schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:33:
Ja lachen... Dat spul dat dwars door je dakbeschot groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
Silent7 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:20:
terzijde, klimop is een zeer nuttige plant voor vele bijensoorten en vogels als de klimop volwassen is, de bloemen behoren tot de laatst bloeiende van het jaar, duizenden insecten (van bijen, hommels, hoornaars etc) doen zich tegoed aan de volwassen klimop hier. En de vruchten die vinden vogels lekker. een klimop versterkt de natuur dus, misschien dat je er dan anders naar kijkt nu toch echt duidelijk is dat vele insecten en vogels het erg moeilijk hebben.

En aan @kromme even met een schaar wegknippen begin lente, halvewege zomer is minder moeite dan een topic openen :)
Ik heb hier al 12 jaar een klimop haag staan.

Wanneer gaat dat ding bloeien en vruchten geven dan?

Ik vind het het grootste onkruid in mijn tuin.
Nergens meer werk van dan die plant.

(Sinds ik de duizendknoop en heermoes uitgeroeid heb)

Om te bewijzen dat ik geen luchtplaats heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2654yXk9Q5moIrVd14HUQm6VSDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXkp9ywqbTIxVz2B8Wvm4C3v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
dcl! schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:33:
Ik wil wel een groene tuin, maar dan niet van de buren met een plant die mijn hele schutting weg vreet, en ook nog eens onaangekondigd is geplaatst voordat ik maatregelen kon nemen daartegen. En vrij land en zo :D
Hier zou een klimop tegen de garage perfect zijn om dat stuk steen nog te bedekken, maar ben naargeestig andere zaken aan het proberen, ik wil er niet aan. Al helemaal niet van een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
FRANQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:54:
Ik heb hier al 12 jaar een klimop haag staan.

Wanneer gaat dat ding bloeien en vruchten geven dan?
Ik heb ook al lang een klimop tegen de schutting. Pas nadat ik een keer een seizoen een stuk bovenaan vergeten was te snoeien kwamen daar bovenaan uitlopers die niet naar beneden hangen, zoals de rest van de hele plant, maar kwamen er echte takken uit die ook omhoog groeien. Die kwamen vervolgens volop in de knop, daarna in de bloei en zo'n beetje de hele winter hebben de vogels er besjes uit geplukt, ze vliegen de hele dag af en aan. Als ze in de bloei staan is het werkelijk een walhalla voor insecten, vlinders, etc, hij zit er echt helemaal vol mee. Het zoemt dan helemaal als je er vlakbij staat.

De plant zorgt op die manier echt voor heel veel leven in de tuin. Dit voorjaar zag ik zelfs dat de merels er een nest in hadden gemaakt en er 2 jongen zijn uitgevlogen.

Dus als je een keer toestaat dat de klimop boven de schutting uit mag komen, dan ga je iets nieuws meemaken, en zal je hem in bloei zien staan.

Vrijwel iedereen snoeit zijn klimop eigenlijk te vroeg en daardoor ontstaan er nooit vrije takken bovenaan, want alleen daar komen de bloemen. Ik heb zeker geen groene vingers, maar ben achteraf heel blij dat ik 'per ongeluk' de klimop in bloei heb gekregen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:41
Rene schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:51:
Goed voor de lokale natuur ook. Mooi voor de perfecte grijze tegeltuinen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:19
Klimop bloeit alleen op het volwassen hout. Meestal bovenop. Gaat idd verhouten en andere takken vormen. Het aardige is dat je deze stukken kunt stekken en dan krijg je dus struiken die niet meer klimmen 😁

Het enige wat een beetje kan gaan helpen is de schermdegen los schroeven ( vanaf buurman z’n kant zo te zien) en dan doek oid aanbrengen. En blijven snoeien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:35
Gekke vraag misschien, maar ik zie veel reacties waarin een doek wordt voorgesteld (maar uiteindelijk toch niet zou helpen). Zou groen landbouwplastic (of vijverfolie) misschien niet een beter alternatief kunnen zijn voor TS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ja? Echt? Er wordt overal, ook hier, duidelijk aangegeven waarom dat spul geen goed idee is, dat het kankerverwekkend is en de grond aantast, zelfs niet verkocht meer wordt, en jij smeert het op planten die niet eens van jou zijn maar van je buren....

Dat is illegaal, asociaal en echt bizar gedrag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
42erik schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Ja? Echt? Er wordt overal, ook hier, duidelijk aangegeven waarom dat spul geen goed idee is, dat het kankerverwekkend is en de grond aantast, zelfs niet verkocht meer wordt, en jij smeert het op planten die niet eens van jou zijn maar van je buren....

Dat is illegaal, asociaal en echt bizar gedrag...
Illigaal? Roundup is gewoon te koop bij de hubo, dus lijkt me niet illigaal.
Asociaal? Een haag/ hekwerk plaatsen zonder mij aan te geven wanneer is pas asociaal. Dit terwijl ik het gevraagd he aan hem.
Bizar? Jou reactie is bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 08:53

Oekol

waka waka hey hey

Zebby schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:12:
[...]

Ik wil wel een groene tuin, maar dan niet van de buren met een plant die mijn hele schutting weg vreet, en ook nog eens onaangekondigd is geplaatst voordat ik maatregelen kon nemen daartegen. En vrij land en zo :D
Hier zou een klimop tegen de garage perfect zijn om dat stuk steen nog te bedekken, maar ben naargeestig andere zaken aan het proberen, ik wil er niet aan. Al helemaal niet van een ander.
Jij wellicht. Maar snap de reactie wel. TS geeft aan liever de A2 in de tuin te willen.
kromme schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:40:
Ik heb zelf niet voor niets een stenen tuin.

Hoe roei ik die shit uit?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De vraag is simpel: hoe zorg ik ervoor dat de klimop aan mijn kant van de schutting niet meer groeit of wegblijft? Ik lees een boel reacties over elkaar of iemand wel of niet ecologisch bezig is, of dat een tuin de A2 is. Allemaal heel mooi, maar sec offtopic. Blijf ontopic aub en ga elkaar niet zitten te bekritiseren.

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 21-05-2023 10:35 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Laatst online: 03-06 22:43
@Outerspace

Lijkt me dat dit hele topic wel "uitgeroeid" kan worden, immers het gaat om iets wat per wet gewoon niet mag.
Je heb van je buurman zijn spullen af te blijven. Het uitroeien van je buren hun planten lijkt me nou niet een gewenst topic hier op tweakers. Whats next, hoe roeien we de buren uit... ?

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
r_255 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:38:
@Outerspace

Lijkt me dat dit hele topic wel "uitgeroeid" kan worden, immers het gaat om iets wat per wet gewoon niet mag.
Je heb van je buurman zijn spullen af te blijven. Het uitroeien van je buren hun planten lijkt me nou niet een gewenst topic hier op tweakers. Whats next, hoe roeien we de buren uit... ?
Wellicht kan ik erachter zetten....aan mijn kant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Snoeien aan jouw kant: prima.
Roundup aan jouw kant: illegaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Laatst online: 03-06 22:43
@kromme

Uitroeien dekt niet de lading van je probleem, als je een plantje wil uitroeien omdat het niet naar je zin is speelt er denk ik een ander probleem. Lullig gezegd : Het gebrek aan echte problemen en het besef dat het luxe is om je daar zo druk over te kunnen maken. Jouw buren willen ook gewoon leuk leven en wonen. Zoek het in die gemene deler en je komt er wellicht wel uit.

Met je houding ze hebben schijt aan me kom je ook geen stap verder behalve je zelf opnaaien. Wellicht is er een andere reden dat het plaatsen niet gemeld is, stap er over en gewoon er op af en zeg : dat het niet de afspraak en dat je het gevoel heb alsof ze schijt aan je hebben. Dat kan toch niet zo zijn buurman? Hoe gaan we dat oplossen ?

Maar laat eerst even die boosheid en frustraties zakken. Dat praat een stuk beter.
Ik heb ook in jouw schoenen gestaan, maar daar moest ik mooi de veters uit halen op het buro.
Uiteindelijk is niets menselijks me vreemd, vandaar ook mijn reactie. Dat probeer ik jouw te besparen.

PS: lees je eerst even in over roundup en vraag je dan zelf nog eens af of je dat dan moet willen en hoe goed bedoelend dat soort adviezen dan zijn.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
kromme schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Illigaal? Roundup is gewoon te koop bij de hubo, dus lijkt me niet illigaal.
Asociaal? Een haag/ hekwerk plaatsen zonder mij aan te geven wanneer is pas asociaal. Dit terwijl ik het gevraagd he aan hem.
Bizar? Jou reactie is bizar.
De roundup die nu bij de hubo verkocht wordt is zonder glysofaat... Weet je wel wat je nu gespoten hebt?

En ik zeg ook helemaal niet dat roundup illegaal is, ik zeg dat dat, of wat dan ook, op de planten van de buren smeren illegaal is. Dat is immers niet jouw eigendom.

En ja, proberen de planten van je buren uit te roeien is asociaal. Maar ook de buurman is niet heel handig bezig nee, in zijn communicatie. Heb je hem eigenlijk al gevraagd waarom hij dat tijdstip niet even liet weten? Maar als dat een reden is om ook maar asociaal te doen wens ik jullie veel plezier samen op de volgende buurt-bbq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 17:53
gysman11 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:53:
Snoeien aan jouw kant: prima.
Roundup aan jouw kant: illegaal
Waarom? Fijn als je dat even onderbouwd.

Ik vind zelf een groene tuin hartstikke mooi. Maar de TS vraagt niet naar die mening. Het enige wat ik over roundup (Glyfosaat) kan vinden is het volgende:

https://www.rijksoverheid...osaat-zit-worden-gebruikt

Daar staat dat het gewoon gebruikt mag worden.

Ik woon overigens niet in NL dus hier zijn er andere regels.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:51
Een hedera is ook echt een woekerende troep. Ik heb hier ook een groene tuin en een van de vorige bewoners vond die hedera leuk. Nu vind je die zooi overal en als je het niet bijhoudt zit het echt tegen je gevel, schutting of bomen.

Snap best dat TS zich eraan ergert. Hedera planten tegen je buren aan is met zo’n dickmove als wat bamboe planten ofzo.

Overigens is glysofaat toch vooral tegen onkruid of grassoorten? Werkt het überhaupt tegen hedera ?

[ Voor 12% gewijzigd door De_Bastaard op 21-05-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Rene schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Waarom? Fijn als je dat even onderbouwd.

Ik vind zelf een groene tuin hartstikke mooi. Maar de TS vraagt niet naar die mening. Het enige wat ik over roundup (Glyfosaat) kan vinden is het volgende:

https://www.rijksoverheid...osaat-zit-worden-gebruikt

Daar staat dat het gewoon gebruikt mag worden.

Ik woon overigens niet in NL dus hier zijn er andere regels.
Omdat het jouw plant niet is? Niet jouw eigendom, dus niet aan jou om gif op te spuiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
14 mei geopend dit topic. Hoeveel energie kan je stoppen in een stukje groen? 8)7 Dat al die adviezen over gif op Tweakers zijn toegestaan kan ik niet volgen.

Mijn leven is een stuk makkelijker met hedra op een hek 30 meter lang wat ik gewoon ieder jaar 2x keer snoei. En dan doe ik de kant van de mijn oude buurvrouw ook nog even. Mooi groen en gezellig een bakkie koffie met de buurvrouw. Het leven kan zo mooi zijn. d:)b Dat kan jouw buurman voor jou doen. Opgelost. Wij vergiftigen elkaar en de planten niet. :N

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2023 13:02 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.