Doorstroomverwarmer na elektrische boiler icm douchewtw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoutencc
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Dag allemaal, ik wil tzt mijn badkamer vervangen en wil dan gelijk voor een duurzame oplossing gaan. Ik hoop op jullie tips en ervaringen om de beste keuzes te maken.

Situatie:
* Woning uit ca.1980 die inmiddels redelijk geïsoleerd is, doelstelling gasloos.
* De CV-installatie is inmiddels op 1 radiator na (anders werkt het systeem niet denk ik) ontmanteld, leidingen verwijderd, alle kamers worden elektrisch verwarmd.
* Ook warm water in de keuken gaat via quooker met mengventiel.
* Gasgestookte CV is dus enkel nog in functie voor de douche en warm water in de badkamer.
* Op het dak liggen 13 zonnepanelen waarvan ik de opbrengst bij lange na nog niet opgebruik. Mij is het er dus aan gelegen om niet te betalen voor gas als ik de restcapaciteit van de panelen nog kan benutten.
* Ik wil geen warmtepomp (enerzijds vanwege geluid, zou nl. half in mijn slaapkamer moeten komen, anderzijds omdat de slaapkamers al met elektrische convectorkachels worden verwarmd).
* Aansluiting elektra is al geupgrade naar 3x25
* Badkamer op 1e verdieping, direct daarboven is ruimte voor een boilervat (leidinglengte 1,5m?)

Wensen:
* Lang (30m?) kunnen douchen zonder dat het water op raakt. Verminderde waterdruk na 20m is wel acceptabel, koud water of uren wachten niet.
* Twee douchekoppen die of gelijktijdig aan zijn, of slechts 1
* Mengkraan bij de wastafel moet ook warm water krijgen uit deze opstelling

Wat ik denk dat een goed begin/idee is:
* Waterleiding wordt op niveau badkamervloer gesplitst. Oude leiding gaat naar boven voor (enkel) wasmachine. Nieuwe aftakking gaat naar douchewtw.
* Voor de douchewtw kijk ik naar een horizontaal systeem zoals bijv. https://www.warmteservice...IWDdH0STaxIQaAjsvEALw_wcB
* Het mag ook een verticale pijp met opvoer zijn trouwens als dat beter is.
* Na de douchewtw gaat het voorverwarmde water naar een elektrische boiler. Ik heb plaats voor een boilervat van iig 150 liter, zoals bijv. deze https://www.warmteservice...iler-150-liter/p/17151350
* Na de boiler is mijn idee om nog een doorstroomverwarmer te gebruiken voor als het warm water (bijna) op is of nog niet volledig verwarmd. Bijvoorbeeld iets als deze https://www.boilermarkt.n...uLlBoA8R5hf8aAufQEALw_wcB.
* Er moeten twee douchekoppen uit het plafond komen en 1 handdouche. Idealiter is de handdouche in een of/of setting gecombineerd met douchekop 1, en kan ik douchekop 2 los daarvan aan of uit zetten.

De getoonde producten zijn slechts ter indicatie, ik zit daar geenszins aan vast.
Ik ben hier niet heel erg in thuis dus ben erg op zoek naar welke gaten er nog in het verhaal zitten en waar ik nog niet aan gedacht heb. Specifieke vraagpunten zijn bijvoorbeeld: is de opbrengst genoeg voor twee douchekoppen?, is de opbrengst genoeg voor 20-30 minuten douchen?, heb ik 1 of 2 doorstroomverwarmers nodig - en als het er 2 moeten zijn, kan dat dan wel op een 3x25?

Omdat ik voornemens ben het hele bestaande systeem te verwijderen en van nul af opnieuw te beginnen heb ik dus nog volledig carte blanche. Ik sta dus open voor jullie tips en tricks voor wat nu wijsheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:55
Wat wijsheid is?

Geen 30 minuten lang douchen. Dan kun je nog beter een bad nemen. Maar beter kijk je toch naar een oplossing met een warmtepompboiler als je duurzaam wil gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Gramser op 07-08-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-07 10:31
Los van de vraag of elektrisch verwarmen van zowel de ruimtes en sanitair warm water een duurzame oplossing is is uberhaubt de vraag of je met 2 douchekoppen tegelijk 30 minuten warm water kan krijgen..

als je 2 regendouches hebt die beide 10L/minuut gebruiken zit je al op 20L per minuut.. dus ik vermoed dat de boiler al heel snel leeg is dan.

Dan kom je inderdaad aan het punt van 1 of 2 doorstroomverwarmers waarbij de door jouw gekozen varianten 5L/minuut kunnen leveren (wat, afhankelijk van de uitgaande temperatuur net voldoende kan zijn voor 1 regendouche?)
En je er dus al 2 nodig zou hebben.

Beide zijn maximaal 16A op 3 fases, samen dus 32A op 3 fases, wat dus niet zou kunnen op 3x25.

Los van dat dan dus 30 minuten douchen je 11kWh kost...

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:04
Ik heb zelf een tijdje terug een vergelijking gemaakt tussen een WPB en doorstromer. Wij douchen zelf (huishouden van 2) max 5 minuten p.p. en voor de keuken is het bijna verwaarloosbaar. Nu we verwarmen met Airco is ons gasverbruik nog zo'n 6 kuub per maand. Alleen moeten we daarvoor wel de aansluiting van het gas in stand houden.

Uit mijn berekening op basis van zo'n doorstromer zouden we uitkomen op een verbruik van zo'n 1200kwh per jaar en met een WPB (die in ons geval maar 1x per dag echt iets te doen heeft) op zo'n 800kwh per jaar. Terugverdientijd was op basis van de twee offertes en huidige KwH-prijs 8 jaar. Waarbij ik bij een doorstromer slechts een apparaat ter grote van een schoenendoos krijg en een WPB mijn trapkast onbruikbaar maakt.

Neemt niet weg dat in deze casus een doorstromer absoluut financieel niet interessant is. Een doorstromer is niet geschikt voor deze warm water-vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
schoutencc schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:24:

* Op het dak liggen 13 zonnepanelen waarvan ik de opbrengst bij lange na nog niet opgebruik. Mij is het er dus aan gelegen om niet te betalen voor gas als ik de restcapaciteit van de panelen nog kan benutten.
Je weet dat salderen gaat verdwijnen en dat je 'restcapaciteit' dan niets meer waard is in vergelijking met de situatie nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Wolly schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:48:
[...]

Je weet dat salderen gaat verdwijnen en dat je 'restcapaciteit' dan niets meer waard is in vergelijking met de situatie nu?
Nog éven de Eerste Kamer en waarschijnlijk eerder nog de “controversieel”-lijst afwachten, maar je hebt waarschijnlijk gelijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Duurzaam bezig willen zijn en dan nog lang willen douchen, slechte combinatie maar succes.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:40:
Ik heb zelf een tijdje terug een vergelijking gemaakt tussen een WPB en doorstromer. Wij douchen zelf (huishouden van 2) max 5 minuten p.p. en voor de keuken is het bijna verwaarloosbaar. Nu we verwarmen met Airco is ons gasverbruik nog zo'n 6 kuub per maand. Alleen moeten we daarvoor wel de aansluiting van het gas in stand houden.

Uit mijn berekening op basis van zo'n doorstromer zouden we uitkomen op een verbruik van zo'n 1200kwh per jaar en met een WPB (die in ons geval maar 1x per dag echt iets te doen heeft) op zo'n 800kwh per jaar. Terugverdientijd was op basis van de twee offertes en huidige KwH-prijs 8 jaar. Waarbij ik bij een doorstromer slechts een apparaat ter grote van een schoenendoos krijg en een WPB mijn trapkast onbruikbaar maakt.

Neemt niet weg dat in deze casus een doorstromer absoluut financieel niet interessant is. Een doorstromer is niet geschikt voor deze warm water-vraag.
Even corrigeren met de praktijk.
In de praktijk gebruik ik bij 5 minuten douchen maar 0.5 kWh in de zomer , 1 kWh in de winter met 5 l/min, doorstroomverwarmer en dwtw. Dus die 1200 kWh per jaar zou ik nooit aan komen.
Nu verbruikt ie bv maar zo’n 5000 Watt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:04
joezzt schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

Even corrigeren met de praktijk.
In de praktijk gebruik ik bij 5 minuten douchen maar 0.5 kWh in de zomer , 1 kWh in de winter met 5 l/min, doorstroomverwarmer en dwtw. Dus die 1200 kWh per jaar zou ik nooit aan komen.
Nu verbruikt ie bv maar zo’n 5000 Watt.
Dat klinkt wel heel goed in mijn oren. Als ik jou goed begrijp heb je ook in de winter een fatsoenlijke straal water eruit? Wij hebben hier geen douche-wtw dus verbruik zal wat hoger liggen maar maak me vooral zorgen om het comfort. Welk model doorstromers heb je als ik vragen mag?

[ Voor 3% gewijzigd door TwingyTwingy op 08-08-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ben ergens bang dat je het elektraverbruik (en daarmee kosten) van je elektrische verwarming onderschat, maar alvast hulde voor de observatie dat een dwtw het verbruik terug kan dringen zonder comfortverlies.
Een verticale heeft een flink hoger rendement, dus als dat enigszins mogelijk is heeft die de voorkeur boven een horizontale. De zelfreinigende eigenschappen komen daar nog bovenop :)

Bierviltje: "13 panelen" zullen zo'n 4000 kWh per jaar opleveren, het equivalent van 500 m³ gas. Daar houd je maar weinig woningen uit 1980 mee warm, en daar moet je huishoudelijk elektraverbruik nog vanaf.
Ik verwacht ook dat ergens in de komende 5 jaar het salderen op gaat houden, al is het einde daarvan al vaak voorspeld en weer uitgesteld, maar dan wordt het helemaal duur voor je.

Ik zou dus toch meer willen weten van je afkeer van warmtepompen, want als je die niet toe wil passen kun je eigenlijk beter gas blijven stoken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoutencc
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik was er al een beetje bang voor, ik zal mijn plan moeten bijschaven ;-)

Ik ben me er bewust van dat lang douchen eigenlijk wel op gespannen voet staat met duurzaam bezig zijn, maar ja, je blijft toch zoeken naar een balans hoe op een zo duurzaam mogelijke manier toch zoveel mogelijk comfort kan houden.

Voor wat betreft salderen, ook dat klopt, maar dan blijft natuurlijk nog wel staan volgens mij dat als ik tijdens de piekproductie zoveel mogelijk zelf verbruik dat dit dan het meest voordelig blijft.

De warmtepompboiler had ik in eerste instantie afgeschreven omdat ik ervan uit ging dat deze een losse warmtepomp ernaast nodig heeft. Klopt dat? In mijn situatie wil ik namelijk geen CV, noch een warmtepomp voor de verwarming. Het gewenste systeem moet dus standalone zijn voor de badkamer. Als een WPB los kan staan dan is het zeker een optie.

Ik denk dat ik voor dit huis (zal hier misschien nog 5 jaar wonen?) de wens van twee douchekoppen moet laten varen, zeker omdat 2 doorstromers een upgrade naar 3x35 zou vragen en dat kost ruim 1000€/jr aan extra vastrecht bij Liander.

Als ik een extra brede douchekop zoals deze https://www.x2o.nl/blaufo...o5Xm520S-5gYaAg6PEALw_wcB neem van 12L/min kom ik zo dicht mogelijk bij een brede douche zonder dat het twee koppen worden.

Als ik dan daarbij een grotere boiler plaats zoals deze https://www.boiler-shop.b...iler-300-liter-bulex-sdc/ (deze past op de centimeter precies) van 300L, dan zou ik 300/12 = 25m kunnen douchen.

Vervolgens zou ik na de boiler nog een doorstromer kunnen plaatsen die pas inschakelt wanneer het hete water op is en nog niet hervuld (bijvoorbeeld als alle drie mijn kinderen achter elkaar douchen en ik ook nog wil douchen).

Dit is een meer realistisch plan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoutencc
Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:48:
Ik ben ergens bang dat je het elektraverbruik (en daarmee kosten) van je elektrische verwarming onderschat, maar alvast hulde voor de observatie dat een dwtw het verbruik terug kan dringen zonder comfortverlies.
Een verticale heeft een flink hoger rendement, dus als dat enigszins mogelijk is heeft die de voorkeur boven een horizontale. De zelfreinigende eigenschappen komen daar nog bovenop :)
Vwb de verwarming ben ik vrij minimalistisch in verbruik gelukkig ;)

Verticaal is mogelijk in twee varianten:
* Onder het niveau van de doucheput, maar dan moet hij vallen in de loze ruimte achter de meterkast. Niet ideaal qua aansluiten iig.
* Boven het niveau van de doucheput, dan zou er een leidingkoofje in de badkamer moeten komen cq groter gemaakt. Beter te bereiken tijdens installatie, maar wel een opvoerpomp nodig.
Wat zou je adviseren?
Ik zou dus toch meer willen weten van je afkeer van warmtepompen, want als je die niet toe wil passen kun je eigenlijk beter gas blijven stoken.
In grote lijnen: ik verwacht nog ongeveer 5 jaar in dit huis te blijven wonen. Misschien iets meer, maar geen 10 iig. Dat plaatst mentaal een rem op investeringen met een terugverdientijd die rond de 10 jaar (of meer) ligt. Daarnaast is de ruimte niet bepaald groot, waardoor ik ook qua interieur bepaalde keuzes heb gemaakt. Zo ben ik begonnen in de woonkamer de radiatoren en leidingen te verwijderen zodat ik een grote bank kwijt kan; een radiator zou alleen maar passen achter de bank onder de vensterbank en dan zit hij toch al helemaal ingeklemd en kan zijn lucht slecht kwijt. Woonkamer is daarom verwarmd met elektrische sfeerhaard en infraroodpanelen plus een convector bij mijn thuiswerkplek. Zelfde soort idee in de slaapkamers met ruimte voor bed/kast etc.
Kort gezegd heb ik gewoon niet echt een goede plek voor radiatoren en wil ik ook niet te veel investeren (want beperkte mogelijkheid tot waardevermeerdering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Een warmtepompboiler heeft juist géén losse warmtepomp nodig. Dat ding zit al ingebouwd, en kan dus ook als stand alone oplossing voor je badkamer fungeren. En misschien dan ook nog wel voor andere kranen in je huis.

Wat je wel nodig hebt, is een lucht aan- en afvoer (in veel gevallen naar de buiten).

Wat je -mijn inziens- ook nodig hebt, is een ander douchegedrag. De fixatie op zo lang douchen en daar je spulletjes op willen uitzoeken is -nogmaals, in mijn optiek- een hele vreemde.

[ Voor 23% gewijzigd door Gramser op 08-08-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoutencc
Gramser schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:17:
Een warmtepompboiler heeft juist géén losse warmtepomp nodig. Dat ding zit al ingebouwd, en kan dus ook als stand alone oplossing voor je badkamer fungeren. En misschien dan ook nog wel voor andere kranen in je huis.

Wat je wel nodig hebt, is een lucht aan- en afvoer (in veel gevallen naar de buiten).
Dat komt mooi uit! Ga ik me daar ook eens in verdiepen. De boiler zou dan onder het schuine dak komen in een bergruimte (vandaar de maximale hoogte van 150cm ivm dakbalken) en daar is een pijpje naar buiten al aanwezig omdat daar vroeger een MV-motor zat.
Wat je -mijn inziens- ook nodig hebt, is een ander douchegedrag. De fixatie op zo lang douchen en daar je spulletjes op willen uitzoeken is -nogmaals, in mijn optiek- een hele vreemde.
Zie het meer als een piekberekening. Ik heb drie kinderen, dus als die voor het slapen gaan elk 5-10 minuten douchen zit je al aan de 25min. Uitgaande dat de boiler dan een aantal uur moet opwarmen zou ik pas de volgende dag weer kunnen douchen en dat heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:37

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:54
Heb je al een winter gedraaid met je elektrische verwarmingen? Met 13 zonnepanelen een huis uit 1980 met drie kids nul-op-de-meter/gasloos maken met een COP van 1 lijkt mij een flinke uitdaging.

Reken voor de grap is uit wat de CO2 uitstoot is van COP1 verwarmen/douchen in de winter t.o.v. gas gebruiken. Waarschijnlijk is er meer gebruik van gas om je stroom om te wekken dan je zelf zou verbranden :+

Warmtepompboiler + WTW lijkt mij de logische oplossing! COP1 douchen is enkel leuk als er slechts zeer beperkt gebruik van tapwater is...

[ Voor 8% gewijzigd door nooberke op 08-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07 19:13

Freakie1NL

Grote Baas

Puc van S. schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:38:
Los van de vraag of elektrisch verwarmen van zowel de ruimtes en sanitair warm water een duurzame oplossing is is uberhaubt de vraag of je met 2 douchekoppen tegelijk 30 minuten warm water kan krijgen..

als je 2 regendouches hebt die beide 10L/minuut gebruiken zit je al op 20L per minuut.. dus ik vermoed dat de boiler al heel snel leeg is dan.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. De thermostatische kraan vraagt niet alleen water uit de boiler. Mengen met koud water. Dus WW staat niet 1 op 1 gelijk met gebruik van de regendouche.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
Freakie1NL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet helemaal. De thermostatische kraan vraagt niet alleen water uit de boiler. Mengen met koud water. Dus WW staat niet 1 op 1 gelijk met gebruik van de regendouche.
Fair enough, je zal afhankelijk van de temperatuur van het koudwater al wel snel richting de 5L/m voor warmwater gaan per regendouche, dus zal je alsnog 2 doorstromers nodig hebben voor 2 douchekoppen en heb je in totaal nog steeds een 10L/m als ze beide tegelijk aanstaan.

Ook met 1 douchekop van 12L/m zal je +- 6L warm water per minuut hebben, waarmee je de 30 minuten al niet gaat halen. (gezien er ook weer koudwater de boiler binnenkomt, dus je kan ook niet simpelweg zeggen: 150L/5L per minuut is 30 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
schoutencc schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:35:

Zie het meer als een piekberekening. Ik heb drie kinderen, dus als die voor het slapen gaan elk 5-10 minuten douchen zit je al aan de 25min. Uitgaande dat de boiler dan een aantal uur moet opwarmen zou ik pas de volgende dag weer kunnen douchen en dat heb ik liever niet.
Ah kijk, dat verheldert wat. Maar dat is ook afhankelijk van de grootte van je boiler. En met een gezin van vijf moet je al snel rekening houden met een vat van 250-300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoutencc
Ziet er heel interessant uit, ga ik onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-07 12:49
schoutencc schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:57:

Als ik een extra brede douchekop zoals deze https://www.x2o.nl/blaufo...o5Xm520S-5gYaAg6PEALw_wcB neem van 12L/min kom ik zo dicht mogelijk bij een brede douche zonder dat het twee koppen worden.

Als ik dan daarbij een grotere boiler plaats zoals deze https://www.boiler-shop.b...iler-300-liter-bulex-sdc/ (deze past op de centimeter precies) van 300L, dan zou ik 300/12 = 25m kunnen douchen.
Nee, je mengt ook koud water bij om aan de 12L/min uitstroom te komen, dus je kan langer dan 25min douchen. en door een WTW verbruik je minder warm water dus kan je nog langer douchen. Let op: Je hebt wel een thermostaatkraan nodig!

[ Voor 5% gewijzigd door MSXBas op 08-08-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:59
schoutencc schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Ziet er heel interessant uit, ga ik onthouden!
Ik heb zo'n upfall leuk als je een CV hebt, maar niet te doen met een laag temperatuur aanvoer (onder de 55 graden..). De "recirculatie" koelt te snel af en ja je red 30 min maar alleen als je boiler temp 50+ is en je niet warmer doucht dan 35 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
schoutencc schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

zie: https://www.technea.nl/wa...ter-boiler-snelheid-leeg/. overigens voor een (grove) berekening van douchetijd icm douchewtw en (warmtepomp)boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoutencc
nooberke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:45:
Heb je al een winter gedraaid met je elektrische verwarmingen? Met 13 zonnepanelen een huis uit 1980 met drie kids nul-op-de-meter/gasloos maken met een COP van 1 lijkt mij een flinke uitdaging.
Jep, heb ze afgelopen jaar einde zomer geïnstalleerd. Meterstand 1 april '23 minus meterstand 1 november '22 (dus verwarmen plus al het overige verbruik) is 2.066 kWh in mijn geval. Meterstand 1 november '22 minus meterstand 1 april '22 is 444 kWh. Jaarverbruik dus 2.510 kWh. Ik weet dat het niet zuinig is, maar denk dat het erger had gekund.
Warmtepompboiler + WTW lijkt mij de logische oplossing! COP1 douchen is enkel leuk als er slechts zeer beperkt gebruik van tapwater is...
Ga ik naar kijken. Heb je een suggestie voor een goede WPB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:40:

6m^3 gas per maand is ongeveer 700kWh per jaar, in de praktijk wellicht minder vanwege verliezen CV ketel. Met zo'n doorstroomverwarmer kun je wel ongeveer met een COP van 1 rekenen (in praktijk natuurlijk iets lager door leidingverliezen etc). Een beetje WPB haalt met gemak een COP van 3, in de praktijk vaak meer richting 3,3 - 3,5. Dan kom je uit op ongeveer 250kWh per jaar, een besparing van 550kWh.

Of dit het financieel interessant is laat ik even daar, maar zo kloppen de getallen wat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:36
@schoutencc Ik denk dat een split airco in de woonkamer al heel snel uitkan bij jou, dan kan je het stroomverbruik voor verwarmen delen door 4. Scheelt dus 1900 kWh per jaar - dat heb je er over 5 jaar wel uit. Ik weet ook niet hoe veel mensen een woning gaan kopen met alleen convector-radiatoren - niet iedereen is spartaans gewend, en wordt wel een min-puntje bij de verkoop.

Verder zoals al gezegd een verticale douche-WTW heeft de voorkeur, en dan liefst een die je zowel op de aanvoer van de (warmtepomp)boiler als de koudwateraanvoer van de douche aansluit. Samen met een warmtepompboiler is dit op dit moment het duurzaamste systeem (denk aan een COP van 5-6).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Dat klinkt wel heel goed in mijn oren. Als ik jou goed begrijp heb je ook in de winter een fatsoenlijke straal water eruit? Wij hebben hier geen douche-wtw dus verbruik zal wat hoger liggen maar maak me vooral zorgen om het comfort. Welk model doorstromers heb je als ik vragen mag?
Een "fatsoenlijke straal" is persoonlijk, dat ligt voor de een anders dan voor de ander, maar er is geen verschil tussen zomer en winter want de Clage 13 Next die ik heb heeft een (wel verwijderbare) begrenzer van 5 l/min op de warmwater uitgang. En ik heb een Clage douchekop gemaakt voor die 5 l/min.
In de winter had ik nog geen dwtw en heb geen verschil gemerkt in de hoeveelheid water die eruit komt, maar 9 l/min of meer gaat ie niet halen in de winter zonder dwtw, dan ook misschien zelfs niet.
In de winter verwacht ik wel maar 0.7 kWh per 5 minuten te gebruiken ipv de eerder genoemde 1 , want die was zonder dwtw.
Dus als je 2x 5 min doucht per dag is dat pak 'm beet 2*(182* 0.5 +183*0.7) = 438 kWh
Beter in een apart doorstroomverwarmer ervaringen topic verder gaan misschien...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@schoutencc
mm, ik zie een probleem zolang: er geschreven word 5l/m.
leuk dat moet zijn 5l/m@38 of 5l/m@60.
of te wel is dit op 38 graden (leuke temperatuur om onder de douche te staan, sommige willen liever 40, mag ook) of 60 graden waar je nog een dotje koud water bij doet om weer 38/40 graden te maken.
dit maakt een factor +/-2 uit. ;)

voorbeeld:
grofweg doet 5l/m@65 met koud water er bij 10l/m@38.
maar je kunt dit ook gewoon preciezer uit rekenen als het andere getallen zijn.
(koud water is l/m@10.)

dus een boiler van 50l@65, maakt een 50 * 0,9 (tapdrempel kun je opzoeken bij de betere merken) = 45l@65
maakt een 90l@38.
douche kop die 9l/m@38 doet geeft dan weer: 90l@38 / 9l/m@38 = 10 minuten douche tijd uit een 50l@65 boiler.
etc etc...

daar na kun je ook uit rekenen hoelang het weer duurt voordat een boiler weer terug op temperatuur is. ;)
(hoe kleiner de boiler de sneller hij weer warm is + de hoger de W van het verwarming element de sneller hij ook weer warm is.
maar pas op, soms is dit niet van 10 naar 60 maar van 10 naar 40 graden, afhankelijk van het merk en hoe de marketing het wil vertellen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:33
cossy nl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Ik heb zo'n upfall leuk als je een CV hebt, maar niet te doen met een laag temperatuur aanvoer (onder de 55 graden..). De "recirculatie" koelt te snel af en ja je red 30 min maar alleen als je boiler temp 50+ is en je niet warmer doucht dan 35 graden...
Ik ben ook aan het kijken naar een Upfall shower voor onze nieuwbouw woning. In ons huis komt voor tapwater een doorstroomboiler, (voor de verwarming is er namelijk een combinatie van lucht/lucht warmtepomp en IR panelen). Denk je dat dit een werkbare combinatie is? Ik neem toch aan dat de Upfall shower vanzelf meer vers water zal toevoegen als dat nodig is? Ik hoor graag meer van jou ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:59
Joydashy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een Upfall shower voor onze nieuwbouw woning. In ons huis komt voor tapwater een doorstroomboiler, (voor de verwarming is er namelijk een combinatie van lucht/lucht warmtepomp en IR panelen). Denk je dat dit een werkbare combinatie is? Ik neem toch aan dat de Upfall shower vanzelf meer vers water zal toevoegen als dat nodig is? Ik hoor graag meer van jou ervaringen.
De upfall die ik heb is nu 5+ jaar oud, dus van uitgaande dat ze niets gewijzigd hebben, doet het volgende:
- Standaard douche functie, gewoon standaard Grohe setup, dus thermostaat douche as is.
- Regen douche functie, deze is niet bedoeld voor zeep of schoonworden zeg maar, deze hergebruikt water en gebruikte een UV lamp en een grof filter om het water te "zuiveren". Deze meet de temperatuur en voegt zelf water (in de douchegoot) toe om het op temperatuur te houden.

In mijn geval heb ik een buffervat van 180 liter op 45 graden (in het midden, dus top is iets hoger). En kan daar als ik hem op 37 graden zet 20 min onder de regen douche staan.
De reden er voor is dat het upfall systeem er van uit lijkt te gaan van 55 graden aanvoer en nu dus zeer regelmatig water er bij pakt. (en dit is duidelijk hoorbaar omdat de kleppen weinig subtiel zijn).

Achteraf na 5+ jaar. Was het het waard? Nee, de regendouche functie word bij ons weinig gebruikt en had het geld beter kunnen investeren in een goede Douche-WTW (wat ik sowieso aanraad als je voor een upfall gaat). En betere isolatie (waar dan ook in je huis).
Bekijk je het van een waterverbruik oogpunt en wil je graag langer douche on der een regendouche zonder dat het in 5 minuten gedaan is: ja dan werkt het.
Wil je douche op 40 graden en je buffervat is het zelfde als bij mij, 10 a 15 minuten, dan ben je er echt wel doorheen. Stook je je buffervat hoger op, dan zakt je COP weer verder in.

Al met al, niet echt voor of tegen, maar financieel gezien had ik met al deze kennis een andere keuze gemaakt.

Ingeval van jou, doorstroom boiler dicht bij de upfall met, even een aanname, 50 graden water: ja te doen. Zuinig is hij niet in standaard modus, die trek mijn 180 liter in 15 minuten naar onder de 35 graden. (en leiding lengte is nog geen 4 meter).
Zou je het combineren met een Douche-WTW dan zou het iets schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door cossy nl op 11-10-2023 11:42 . Reden: typos ]

Pagina: 1