Gezien de kosten en benodigde financiering is een EV nog echt te duur. De maandelijkse kosten (inclusief afschrijving) voor zowel een 2019 als een 2011 auto zijn vergelijkbaar (afschrijving ruil je redelijk in voor onderhoudskosten), heeft een 2019 de voorkeur.
[...]
Dat lijkt me een prima lijstje. Met de opmerkingen:
- De Passat is eigenlijk een wat luxere en (ietsje) compactere versie van de Skoda Superb. Zou dus alleen naar de Passat gaan kijken als je de Superb te karig vindt.
- De Avensis stamt in de basis af van een model dat in 2009 werd geintroduceerd. Er zijn wat facelifts geweest maar je merkt dat ie in de basis wat ouder is. Dat zie je terug in het infotainment systeem en algehele verfijning.
- Ook de Mondeo is een behoorlijk oud model. In Europa geintroduceerd in 2014 maar het model was al eerder in de VS verkrijgbaar dus de basis is gewoon wat ouder.
An sich is ene facelift-model doorgaans ook een model waar wat eerdere aandachtspunten opgelost zijn, dus net een stukje betrouwbaarder.
Voor mij maakt het niet uit, ik vind een Mondeo best tijdloos qua looks, maar een Skoda Octavia van voor 2018 best gedateerd uitzien met die gescheiden koplamp. Om maar wat te noemen.
[...]
Zou ook zeker met dat eerdere lijstje beginnen. Voor wat betreft de auto's hier genoemd:
De S-Max is een ruimte MPV maar ook relatief duur. De Talisman biedt geen voordelen tov Superb of Insignia (niet ruimer, niet fijner, niet goedkoper). De Megane is niet significant groter dan wat je nu hebt. De Passat GTE is een plug-in hybrid en voor jouw gebruik maakt een plug-in geen sense (ze zijn ideaal voor dagelijks korste stukken). De Octavia is een maatje kleiner dan de Superb. De Mazda 6 is een Mazda dus als dat een belemmering is zou ik niet eens gaan kijken, bovendien is ie neit ruimer dan een Superb of Insignia.
Zoek ook in eerste instantie niet naar de perfecte versies maar zoek een paar exemplaren bij elkaar in de buurt zodat je op één dag kunt vergelijken. Dat het exemplaar die je bekijkt dan te duur is of juist te veel kilometers heeft of een kleur heeft die je niet aan staat maakt voor het ervaren van de ruimte en het rijden niets uit. Als je dan weet welk model het moet worden kun je het land doorkruisen om dat ene perfecte exemplaar te gaan kopen.
Dat is ook zeker het plan.
Eerst eens auto's proberen om echt een indruk te hebben, en dan de juiste uitrusting en prijs er bij zoeken.
[...]
Aangezien een auto keuze zelden alleen op ratio wordt gemaakt kan 'ik wil dat merk niet' een serieus argument zijn ;-) De Mazda 6 is een betrouwbare auto die heeft fijn rijdt maar is niet ruimer dan de eerder genoemde modellen dus of de TS 'm mist in de selectie is ook maar de vraag.
Ik mis hem niet nee.
En het landelijke aanbod is de klein (op dit moment).
Pieler schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
Idealiter probeer je een MPV te vinden natuurlijk. VW Touran geeft je al een stuk meer hoogte en ruimte. Mocht het een station moeten zijn vraag ik me af waarom de koreanen missen.
- Kia
- Hyundai
Als je wat minder luxe wil kan je bij Dacia ook terecht met de jogger. Reus van een auto voor prijs en past al bijna nieuwe in je budget.
We hebben zelf afgelopen jaar een nieuwe Ceed Sportswagon gekocht, automaat en redelijk vol met opties.
Hebben maar 1 kind maar met een lengte van 1:80 pas je prima op de bijrijdersstoel met een ei achter je.
Ook een stuk goedkoper tweede hands dan een passat

.
Nee, ik zoek in principe geen MPV. Station is meer dan prima.
Ja je kan er alles in kwijt, maar we hebben maar 2 kinderen. Voor de ene vakantie-trip per jaar kan er prima een dakkoffer op de station.
Dacia heb ik 1x gereden, man man man wat een plastic fantasic luidruchtig budget ding.
Nee, een comfortabele tourer.
Ik ben 1.90, mijn vrouw 1.83, met de stoel op dezelfde plek.
Voor de oudste van 5 is het geen probleem, die zit gewoon met z'n beentjes naar beneden. Maar dat draaistoeltje, in slaap-positie...
stenbk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:40:
[...]
Volgens mij snap je m, je moet voor kosten de aflossing buiten beschouwing raken en voor de maandelijkse lasten de afschrijving.
Stel dat je 20k financiert en 20k afschrijft, dan kan je de totale financieringslasten nemen (rente en aflossing). Dan heb je geen afschrijving meer om mee te nemen in je maandelijkse kosten.
Immers heb je aan het eind van de periode nog precies even veel geld als aan het begin.
(In je eerdere post dacht ik te lezen dat je aflossing en financiering beide meetelde als maandelijkse kosten)
Afschrijving kan je niet helemaal buiten beschouwing laten, zeker niet wanneer er nog een significante hoeveelheid over blijft.
Een auto vna 10k in 5 jaar naar 3k of naar 0 afschrijven, dat verschil is klein.
40k afschrijven naar 0, dat is gewoon niet het geval.
En al laat je afschrijving buiten beschouwing en kijk je alleen naar de maandelijkse kosten, dan drukt die financiering nog steeds flink door.
[
Voor 26% gewijzigd door
DropjesLover op 04-08-2023 12:33
]