Familie auto gezocht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:15
Onze huidige auto loopt op z'n eind. Motor is nog goed, maar de rest van de auto houdt er mee op. Verwachtte inruilwaarde, 2500 - 3000 euro maximaal.
We zijn een gezin met 2 jonge kinderen (nog 1 in een draaistoeltje), en we zijn beiden lang. Beenruimte is belangrijk.

We rijden verwacht 10-15k km per jaar, met name langere stukken naar familie in Maastricht, vrienden in Frankfurt of Parijs, en 1x per jaar naar Noord-Oost Europa (komt mijn vrouw vandaan). Bagageruimte is dus ook belangrijk, stationwagen, MPV of ruime SUV.

Eis: niet ouder dan bouwjaar 2015.

Qua budget... Tsja.
Aan de ene kant wil ik niet lenen voor de auto. Daarmee komt het budget incl inruil huidige op ~20k.
Ik verwacht dat door de toenemende hoeveelheid EV's en aankomende betaalbare EV's de afschrijving voor een benzine-auto flink zal zijn (versterkt door de huidige hoge prijzen).
Goedkopere modellen zijn weer veel goedkoper omdat lager segment, kwaliteit/comfort (lange ritten!) of serieus hoge kilometerstanden.

Aan de andere kant, een nieuwe of tweedehands (1-2 jaar oude) EV is ook interessant. Wel een eis dat deze een bereik van 450km+ heeft (70kWh+ accu).
Daarbij zit ik te kijken naar een ID4, Enyaq, Ioniq 5 of MG ZS, en een deel te financieren. Wat mijn insziens verantwoord kan, want (nog even) geen wegenbelasting en lager onderhoud-reservering nodig.

Over een ID4 is men doorgaans, na de recentere software-updates tevreden. Nieuw ~50k uit voorraad, 2 jaar oud voor ~37k.
Een MG ZS is, tsja, goedkoper (nieuw 38k, 2 jaar oud 25k), om een reden.

Ik weet, EV rijden is financieel verstandiger wanneer je veel kilometers rijdt, maar we kunnen op de eigen oprit zonnestroom laden, en in ieder geval het VW MEB platform zou binnenkort V2G moeten ondersteunen, wat interessant is in combinatie met onze warmtepomp.

Ik hou al een paar weken gaspedaal een beetje in de gaten, en weet nog steeds niet wat verstandig is.

Wie kan met de genoemde, of andere passende auto's ervaringen delen / suggesties doen?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 15:24
DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:38:
Onze huidige auto loopt op z'n eind. Motor is nog goed, maar de rest van de auto houdt er mee op. Verwachtte inruilwaarde, 2500 - 3000 euro maximaal.
We zijn een gezin met 2 jonge kinderen (nog 1 in een draaistoeltje), en we zijn beiden lang. Beenruimte is belangrijk.
Wat is de huidige auto? En hoe voldoet die aan je eisen behalve de technische staat?
Ik verwacht dat door de toenemende hoeveelheid EV's en aankomende betaalbare EV's de afschrijving voor een benzine-auto flink zal zijn (versterkt door de huidige hoge prijzen).
[...]

Ik hou al een paar weken gaspedaal een beetje in de gaten, en weet nog steeds niet wat verstandig is.
Op Gaspedaal ga je ook geen berekening vinden van wat financieel het meest verstandig is ;-) Als je wil weten of je beter voor een benzine-auto voor 20k kiest of voor een EV van 40k dan kun je het beste een spreadsheetje maken en hier met ons delen. Dan krijg je een antwoord op de vraag of de meerkosten van financieren van een EV opwegen tegen de lagere wegenbelasting, energiekosten, afschrijving, lagereonderhoudskosten, hogere(?) verzekering.

Afschrijving is overigens ook een beetje een glazen bol, want het is behoorlijk afhankelijk van regelgeving en hoe de markt zich ontwikkelt. De prijsstijgingen van auto's waren ook onverwachts totdat corona en het chiptekort zich voordeden. Ondertussen gaat de technologische ontwikkeling van EVs behoorlijk snel en zie je ook daar dat je steeds meer auto krijgt voor je geld, om nog maar te zwijgen van prijsdalingen ingezet door Tesla. Dus of je met een EV zoveel beter uit bent vraag ik me af. Maar nogmaals: reken het eens door.
Wie kan met de genoemde, of andere passende auto's ervaringen delen / suggesties doen?
Dat wordt een bijzonder lijstje, met aan de ene kant auto's voor maximaal 20k. Bijvoorbeeld:

Skoda Superb
Zeg je ruimte, dan zeg je Skoda Superb. Dit is echt zo ongeveer de ruimste stationwagen die je kunt krijgen. Betrouwbaarheid is prima, het rijdt vooral comfortabel en er is best wat aanbod binnen je budget.
https://www.autowereld.nl...led-38310895/details.html

Opel Insignia (vanaf 2018)
Niet zo ruim als de Superb, maar nog steeds een behoorlijk slagschip en een stukje moderner en iets sportiever dan de Superb. Voor hetzelfde budget heb je een net wat nieuwere auto. De betrouwbaarheid is ook hier gewoon goed.
https://www.autowereld.nl...ate-38392716/details.html

Renault Grand Scenic
Met de moderne 1.3 TCE een behoorlijk betrouwbare auto. Of ie echt groter is dan één van de stations zou je moeten checken. Je hebt vooral meer ruimte in de hoogte.
https://www.autowereld.nl...lee-38227614/details.html

En aan de andere kant ruime EVs:
Ik denk dat je daar met de Skoda Enyaq / Volkswagen ID4 de meest ruime EVs voor je geld krijgt. De Ioniq 5 is nog vrij nieuw en prijzig. De Tesla Model 3 is weer niet zo ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:39
Voor dat budget zou ik zelf een auto importeren uit Duitsland, daar krijg je veel meer voor je geld.

Als voorbeeld via: https://mrwheelson.nl/auto-importeren-uit-duitsland

Of das import etc.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
roel-online schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Wat is de huidige auto? En hoe voldoet die aan je eisen behalve de technische staat?
2011 Renault Megane Station diesel met 265.xxx op de klok.
De auto voldoet, maar mocht iets meer beenruimte achterin hebben ivm kinder-draaistoel.
[...]

Op Gaspedaal ga je ook geen berekening vinden van wat financieel het meest verstandig is ;-) Als je wil weten of je beter voor een benzine-auto voor 20k kiest of voor een EV van 40k dan kun je het beste een spreadsheetje maken en hier met ons delen. Dan krijg je een antwoord op de vraag of de meerkosten van financieren van een EV opwegen tegen de lagere wegenbelasting, energiekosten, afschrijving, lagereonderhoudskosten, hogere(?) verzekering.

Afschrijving is overigens ook een beetje een glazen bol, want het is behoorlijk afhankelijk van regelgeving en hoe de markt zich ontwikkelt. De prijsstijgingen van auto's waren ook onverwachts totdat corona en het chiptekort zich voordeden. Ondertussen gaat de technologische ontwikkeling van EVs behoorlijk snel en zie je ook daar dat je steeds meer auto krijgt voor je geld, om nog maar te zwijgen van prijsdalingen ingezet door Tesla. Dus of je met een EV zoveel beter uit bent vraag ik me af. Maar nogmaals: reken het eens door.

[...]

Dat wordt een bijzonder lijstje, met aan de ene kant auto's voor maximaal 20k. Bijvoorbeeld:

Skoda Superb
Zeg je ruimte, dan zeg je Skoda Superb. Dit is echt zo ongeveer de ruimste stationwagen die je kunt krijgen. Betrouwbaarheid is prima, het rijdt vooral comfortabel en er is best wat aanbod binnen je budget.

Opel Insignia (vanaf 2018)
Niet zo ruim als de Superb, maar nog steeds een behoorlijk slagschip en een stukje moderner en iets sportiever dan de Superb. Voor hetzelfde budget heb je een net wat nieuwere auto. De betrouwbaarheid is ook hier gewoon goed.
https://www.autowereld.nl...ate-38392716/details.html

Renault Grand Scenic
Met de moderne 1.3 TCE een behoorlijk betrouwbare auto. Of ie echt groter is dan één van de stations zou je moeten checken. Je hebt vooral meer ruimte in de hoogte.
https://www.autowereld.nl...lee-38227614/details.html

Ik denk dat je daar met de Skoda Enyaq / Volkswagen ID4 de meest ruime EVs voor je geld krijgt. De Ioniq 5 is nog vrij nieuw en prijzig. De Tesla Model 3 is weer niet zo ruim.
Ik heb zelf ook al genoeg met de sliders gespeeld om te weten wat je voor welk budget ongeveer kan kopen en welke groot genoeg zijn gecombineerd met leeftijd en budget :)

Mijn vraag is ook meer of het verstandig is om nu een 20k benzine-auto te kopen of een (nieuwere) 40k EV.
Ik kan het doorrekenen, maar daar zitten zoals je zegt aannames in die het lastig te voorspellen maken.

Bij een 20k benzine van 2018 zou ik hem in 5 jaar afschrijven naar <5k, €250/mnd
Met wegenbelasting (70/mnd), verzekering (65/mnd), onderhoud (100/mnd), benzine (10.000/jaar / (1:17) * 2 = 100/mnd) kom ik dan op €600/mnd.

Met een EV van 40k van 2021, afschrijven in 4 jaar naar 25k, 300/mnd. Financiering 250/mnd.
Wegenbelasting nu 0, dadelijk 100/mnd, verzekering 65/mnd, onderhoud 20/mnd, stroom (10.000/jaar / 5 (km/kWh) * 0.3 (voornamelijk thuis laden) = 50/mnd) kom ik op, afhankelijk wat de wegenbelasting gaat doen, 750/mnd. Maar daarna 500/mnd want financiering is niet meer, en ik verwacht er wel meer dan 5 jaar in rijden.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

SeatRider

Hips don't lie

Is een Tesla Model Y wat? Behoorlijk ruim, zuinig, grote range en (voor een EV) behoorlijk betaalbaar.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:19
Heb je ervaraing met de Tesla Model 3? Bagageruimte achter is enorm, voor heb je ook nog bagage ruimte, iets wat de Skoda en VW niet hebben. Als je voor een EV gaat, denk ik juist dat de Tesla de beste keus is, vooral vanwege het supercharger netwerk (die in het oosten niet overal opgesteld is voor andere merken).

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DropjesLover
SeatRider schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:31:
Is een Tesla Model Y wat? Behoorlijk ruim, zuinig, grote range en (voor een EV) behoorlijk betaalbaar.
Nee, ik vind ze (3 en Y) spuuglelijk van binnen en buiten. En een groot deel dat hele fanboy-ism wat er omheen hangt, plus Musk is gewoon unhinged. Er zijn maar weinig merken die een aversie bij mij kunnen triggeren, maar Amazon en Tesla staan op die lijst :P

Mijn vrouw kwam met een MG ZS. Die is zeer betaalbaar, maar slechts 440km range, en ook qua afwerking en ervaringen (even het topic hier gescand) matig. En na wat kijken, buitengewoon trage laadsnelheid en kleine achterbak (350l). Valt af.

[ Voor 26% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 17:45 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb zelf in 2018 een Ford Galaxy uit 2013 gekocht voor ca 19k. Een diesel (met ca 150k op de teller), omdat de prijs lager was dan een benzine variant en omdat ik ca 20k per jaar rijd. Recent keek ik wat een Ford Galaxy (nu wel benzine, omdat diesel helemaal uit de gratie is, en ik niet zeker weet of ik een volgende full size MPV compleet op ga rijden) van 5 jaar oud kost. Dat viel vies tegen, want dat gaat richting de 30k. De (absurd) hoge nieuwprijzen zorgen ervoor dat de 2e hands prijzen in NL ook (absurd) hoog zijn. Een auto die na 5 jaar meer dan de helft van de nieuwwaarde moet kosten is m.i. wel erg duur.

Hoe dan ook: 3 kinderen op 1 achterbank (al dan niet nog in een zitje of zitverhoger) levert af en toe 'gevechten' op. Dat zou een overweging kunnen zijn om een auto met 3e zitrij te nemen. De Galaxy heeft zelfs op de 3e zitrij genoeg ruimte voor volwassenen en bij neergeklapte 3e zitrij (of 1 stoel) heb je plenty ruimte.

Ik heb een Zafira (diesel) gereden: verbruik was ietsje beter dan de Galaxy, maar beiden ongeveer 1:16. De Galaxy is wel de veel prettiger rijdende auto dan de Zafira II (die bij een verkeersdrempel bijna alle inzittenden laat lanceren). Daarvoor een peugeot 406 break familiale (ook diesel) die ook als een vorst reed (maar de pompverstuivers bij 250d km er mee stopten).

Diesel rijd je omdat het lekker rustig toert bij 130km/h. Benzine is hoogtoeriger, maar grote/duurdere modellen zijn mogelijk stil zat (mijn benzine Megane uit 2000 was een stuk rumoeriger, maar is ook een klasse lagere auto dan een 406, Zafira en zeker als een Galaxy).

Dus: ga je je auto oprijden: dan is een diesel nog steeds te overwegen (als de overheid niet gekke dingen gaat doen). Met je budget is elektrisch rijden m.i. een utopie. Er zijn daar ook geen serieuze grote familie auto's van (met een 3e zitrij en betaalbaar). Of je een 3e zitrij nodig hebt, moet je zelf bepalen.

Als ik nu van de Galaxy in een andere (normale) auto stap, dan valt het me op hoe laag die auto's zitten. Maar tja, mijn eigen leeftijd tikt ook door, dus wellicht zit het daar in. Maar hoger zitten in een MPV bevalt wel heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Nee, ik vind ze spuuglelijk van binnen en buiten.

Mijn vrouw kwam met een MG ZS. Die is zeer betaalbaar, maar slechts 440km range, en ook qua afwerking en ervaringen (even het topic hier gescand) matig.
Staar je niet blind op de range. Mijn Tesla Model 3 SR+ met lage range is sneller op langere afstanden dan meerdere andere modellen met hogere range maar lagere laadsnelheden.

Je kunt via http://www.abetterrouteplanner.com/ eenvoudig wat verschillende auto's testen op een bepaald traject, je zult zien dat batterij capaciteit zeker niet altijd doorslaggevend is voor de snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
kdekker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:35:
Ik heb zelf in 2018 een Ford Galaxy uit 2013 gekocht voor ca 19k. Een diesel (met ca 150k op de teller), omdat de prijs lager was dan een benzine variant en omdat ik ca 20k per jaar rijd. Recent keek ik wat een Ford Galaxy (nu wel benzine, omdat diesel helemaal uit de gratie is, en ik niet zeker weet of ik een volgende full size MPV compleet op ga rijden) van 5 jaar oud kost. Dat viel vies tegen, want dat gaat richting de 30k. De (absurd) hoge nieuwprijzen zorgen ervoor dat de 2e hands prijzen in NL ook (absurd) hoog zijn. Een auto die na 5 jaar meer dan de helft van de nieuwwaarde moet kosten is m.i. wel erg duur.

Hoe dan ook: 3 kinderen op 1 achterbank (al dan niet nog in een zitje of zitverhoger) levert af en toe 'gevechten' op. Dat zou een overweging kunnen zijn om een auto met 3e zitrij te nemen. De Galaxy heeft zelfs op de 3e zitrij genoeg ruimte voor volwassenen en bij neergeklapte 3e zitrij (of 1 stoel) heb je plenty ruimte.

Ik heb een Zafira (diesel) gereden: verbruik was ietsje beter dan de Galaxy, maar beiden ongeveer 1:16. De Galaxy is wel de veel prettiger rijdende auto dan de Zafira II (die bij een verkeersdrempel bijna alle inzittenden laat lanceren). Daarvoor een peugeot 406 break familiale (ook diesel) die ook als een vorst reed (maar de pompverstuivers bij 250d km er mee stopten).

Diesel rijd je omdat het lekker rustig toert bij 130km/h. Benzine is hoogtoeriger, maar grote/duurdere modellen zijn mogelijk stil zat (mijn benzine Megane uit 2000 was een stuk rumoeriger, maar is ook een klasse lagere auto dan een 406, Zafira en zeker als een Galaxy).

Dus: ga je je auto oprijden: dan is een diesel nog steeds te overwegen (als de overheid niet gekke dingen gaat doen). Met je budget is elektrisch rijden m.i. een utopie. Er zijn daar ook geen serieuze grote familie auto's van (met een 3e zitrij en betaalbaar). Of je een 3e zitrij nodig hebt, moet je zelf bepalen.

Als ik nu van de Galaxy in een andere (normale) auto stap, dan valt het me op hoe laag die auto's zitten. Maar tja, mijn eigen leeftijd tikt ook door, dus wellicht zit het daar in. Maar hoger zitten in een MPV bevalt wel heel goed.
We hebben 2 kinderen (en een vasectomie :+ ), dus geen 3 volwaardige zitplekken achterin nodig. Voor korte ritjes is het wel handig als oma eens mee moet. Dat gaat in de huidige Megane net.

Ook rij ik maar 10.000-15.000km/jaar (beiden op de fiets naar werk). Geen diesel.

Op dit moment zit er bij de huidige auto aan te komen:
Beurt: 300
Airco-leidingen: 500. (Indien ook pomp want te lang stil gestaan... Erg duur)
Water in kofferbak vanwege panormadak-afwatering: 500+
Kapotte deurhendel bestuurder: 100
Keyless entry sensoren die niet meer werken
Andere zaken die nog gaan komen.

Nee, die mag weg :P
rmathijssen schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Staar je niet blind op de range. Mijn Tesla Model 3 SR+ met lage range is sneller op langere afstanden dan meerdere andere modellen met hogere range maar lagere laadsnelheden.

Je kunt via http://www.abetterrouteplanner.com/ eenvoudig wat verschillende auto's testen op een bepaald traject, je zult zien dat batterij capaciteit zeker niet altijd doorslaggevend is voor de snelheid.
Tijd is niet van belang op lange afstanden, ivm kinderen maken we toch meerdere lange stops.
Wel een issue is dat ten oosten van Warschau, wat we jaarlijks rijden, snelle laders schaars zijn de komende tijd. Dus daar is range (in de winter!) wel wenselijk.
ABRP stuurt me momenteel door Kalingrad :+

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 12:44 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Tijd is niet van belang op lange afstanden, ivm kinderen maken we toch meerdere lange stops.
Wel een issue is dat ten oosten van Warschau, wat we jaarlijks rijden, snelle laders schaars zijn de komende tijd. Dus daar is range (in de winter!) wel wenselijk.
ABRP stuurt me momenteel door Kalingrad :+
Ik sluit niet eens uit dat je met sommige merken nog niet eens oosten van Warschau comfortabel kan bereiken, omdat snelladers gewoonweg niet toerijkend zijn. Ik weet uit ervaring dat in Polen inderdaad een bijzonder slecht laadnetwerk bestaat, en dat Tesla naar verwachting op dit moment de enige optie is waarmee je comfortabel door het volledige land kan rijden. Hoe groot je afgunst ook is tegen Tesla.

Wat zijn je verwachtingen van de daadwerkelijke range bij een 500km-range auto in de winter als je over de snelweg gaat? Want dat kan je ook nog wel eens flink tegenvallen als je daar weinig op ingelezen bent (iets wat ik niet weet of dat daadwerkelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Nee, ik vind ze (3 en Y) spuuglelijk van binnen en buiten. En een groot deel dat hele fanboy-ism wat er omheen hangt, plus Musk is gewoon unhinged. Er zijn maar weinig merken die een aversie bij mij kunnen triggeren, maar Amazon en Tesla staan op die lijst :P
Lelijk kun je helaas weinig aan veranderen. Maar wat aversie betreft heeft VW natuurlijk een ernstiger verleden.

Ik heb zelf een jaar de ID.4 gereden en voor je punten wil ik graag nog mee geven;
- V2G wordt al sinds de lancering beloofd maar is nog geen enkele stap in gezet. Realiseer je ook dat je G daar geschikt voor moet zijn en je huidige laadpaal is dat zeker niet. De verwachting is dat de komende 10 jaar V2G thuis er niet in zit.
- De software van volkswagen is buggy. Updates zijn few and far between. Fouten die er bij de Passat al in zaten zijn nog niet opgelost (zoals de slechte beschikbaarheid van hun servers, bijvoorbeeld). Als je nu een ID.4 koopt heb je ook geen enkele garantie dat er de v3 software al op staat of wanneer die gaat komen.
- Het infotainment systeem is erg onpractisch. Om een voorbeeld te noemen; wil je de stuurverwarming aan zetten dan zul je door 3 lagen menu heen moeten klikken. Ook dit is al sinds de Passat zo en ondanks bergen commentaar nooit iets aan verandert.

Persoonlijk zou ik, met jouw eisen, kijken naar een (plugin) hybride. Dan heb je alvast een deel van het profijt van electrisch rijden zonder alle beperkingen die er nog aan kleven. De Superb is er ook in plugin hybride uitvoering en de Passat zelfs al een paar jaar (dus ook goed tweedehands te krijgen), als je bij VAG wilt blijven. Er zijn bij andere merken echter ook genoeg interessante alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Mijn vrouw kwam met een MG ZS. Die is zeer betaalbaar, maar slechts 440km range, en ook qua afwerking en ervaringen (even het topic hier gescand) matig.
Als je Tesla uitsluit en alleen bij VAG terecht kunt voor een EV, zou ik het bij benzine houden.

VAG heeft continu problemen met de ID.x lijn. OTA updates die niet werken, gekke bugs in de app waardoor de auto niet meer reageert, tweakers die in het topic al precies weten welke zekering je eruit mag gaan trekken voor bepaalde bugs...

Dan zou ik nog eerder naar een e-Niro of Kona kijken van een paar jaar oud (let op! niet te oud, want die hadden nog maar 1-fase laden en konden nauwelijks snelladen).

Ik vind momenteel 38 Niro's met soms slechts 50K op de teller als ExecutiveLine. Lijkt me een prima deal voor je eerste EV. Zeker als je thuis op de oprit kunt laden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
rmathijssen schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Ik sluit niet eens uit dat je met sommige merken nog niet eens oosten van Warschau comfortabel kan bereiken, omdat snelladers gewoonweg niet toerijkend zijn. Ik weet uit ervaring dat in Polen inderdaad een bijzonder slecht laadnetwerk bestaat, en dat Tesla naar verwachting op dit moment de enige optie is waarmee je comfortabel door het volledige land kan rijden. Hoe groot je afgunst ook is tegen Tesla.

Wat zijn je verwachtingen van de daadwerkelijke range bij een 500km-range auto in de winter als je over de snelweg gaat? Want dat kan je ook nog wel eens flink tegenvallen als je daar weinig op ingelezen bent (iets wat ik niet weet of dat daadwerkelijk is).
Ik ga uit van 1% degradatie per jaar en 30% range verlies in de winter.

Hybride vind ik niet interessant. De EV wil ik om echt thuis te kunnen laden, bij hybride is de accu te klein.

V2G wordt opgenomen in de CCS standaard per 2025, en het VAG MEB platform is er op voorbereid, software vinkje. Ook al is het maar 1 fase, dat is genoeg voor een huis :)
Croga schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

Lelijk kun je helaas weinig aan veranderen. Maar wat aversie betreft heeft VW natuurlijk een ernstiger verleden.

Ik heb zelf een jaar de ID.4 gereden en voor je punten wil ik graag nog mee geven;
- V2G wordt al sinds de lancering beloofd maar is nog geen enkele stap in gezet. Realiseer je ook dat je G daar geschikt voor moet zijn en je huidige laadpaal is dat zeker niet. De verwachting is dat de komende 10 jaar V2G thuis er niet in zit.
- De software van volkswagen is buggy. Updates zijn few and far between. Fouten die er bij de Passat al in zaten zijn nog niet opgelost (zoals de slechte beschikbaarheid van hun servers, bijvoorbeeld). Als je nu een ID.4 koopt heb je ook geen enkele garantie dat er de v3 software al op staat of wanneer die gaat komen.
- Het infotainment systeem is erg onpractisch. Om een voorbeeld te noemen; wil je de stuurverwarming aan zetten dan zul je door 3 lagen menu heen moeten klikken. Ook dit is al sinds de Passat zo en ondanks bergen commentaar nooit iets aan verandert.

Persoonlijk zou ik, met jouw eisen, kijken naar een (plugin) hybride. Dan heb je alvast een deel van het profijt van electrisch rijden zonder alle beperkingen die er nog aan kleven. De Superb is er ook in plugin hybride uitvoering en de Passat zelfs al een paar jaar (dus ook goed tweedehands te krijgen), als je bij VAG wilt blijven. Er zijn bij andere merken echter ook genoeg interessante alternatieven.
Ik ben niet merkgebonden, maar VAG heeft tenminste EV's van gezochte grootte. In het ID.x topic is iedereen sinds de software update van een paar maanden geleden gewoon positief :)

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 13:12 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Jeroenneman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Als je Tesla uitsluit en alleen bij VAG terecht kunt voor een EV, zou ik het bij benzine houden.

VAG heeft continu problemen met de ID.x lijn. OTA updates die niet werken, gekke bugs in de app waardoor de auto niet meer reageert, tweakers die in het topic al precies weten welke zekering je eruit mag gaan trekken voor bepaalde bugs...

Dan zou ik nog eerder naar een e-Niro of Kona kijken van een paar jaar oud (let op! niet te oud, want die hadden nog maar 1-fase laden en konden nauwelijks snelladen).

Ik vind momenteel 38 Niro's met soms slechts 50K op de teller als ExecutiveLine. Lijkt me een prima deal voor je eerste EV. Zeker als je thuis op de oprit kunt laden.
Kona is te klein met slechts 350l achterbak. Niro is niet veel groter.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotchrr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Al eens naar een Lynk & Co 01 gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
scotchrr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:12:
Al eens naar een Lynk & Co 01 gekeken?
Verkapte XC40. Niet heel groot/bruikbaar voor ons.

Topic is ook geen opsomming voor mogelijke EV's, die lijsten zijn me bekend.

Wel voor de praktische ervaringen en hulp bij de keuze wat financieel maar ook uitstoot technisch en thuis kunnen ladend verstandig is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Wat vind je van de Ford Kuga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zou zelf met een eigen oplaadmogelijkheid (en er vanuitgaande dat je PV hebt) een EV overwegen. Des al niet te min extra suggestie; Mazda 6.

Beenruimte achter de voorstoelen is wel minder dan een SuperB maar alsnog een grote auto die een stuk betrouwbaarder/voordeliger in onderhoud is dan een VAG ICE. Blijf weg bij de Diesel maar dat is sowieso logisch met jouw kilometers. Als je het dashboard hebt met navigatie er op ipv er in kun je voor +/-300 euro android auto and CarPlay installeren.

De 2.0 is imho sterk zat en zeker met max 100 aardig zuinig, rijd met mijn toch niet lichte rechtervoet oid 6.5L/100km.

Dingen zijn verder erg solid, automaten zijn naar t schijnt niet zo geraffineerd als sommige anderen (rijd zelf met een handbak).

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 03-08-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:33
SUV's zijn hip en duur, MPV's zijn uit de gratie net als D-segment stations. Paar random auto's, meestal niet de mooiste en hipste...daarom betaalbaar(der)

Paar auto's die zo te zien prima binnen budget kunnen:
VW Sportsvan
Ford C-max (S-max en Galaxy zijn iets boven budget, wel hele fijne auto's!)
Dacia Lodgy of Logan MCW
Fiat 500L (dan die met extra aanbouw achteraan die er ook als 7-persoons is)
Ford Mondeo Wagon
Renault Talisman

Het is jammer dat je de Tesla's afschrijft, zijn echt de betere EV's. Uiteindelijk moet je denk ik vooral de keuze maken of je het ziet zitten om een schuld aan te gaan voor een auto. Een tweedehands Enyaq of ID4 zal kostentechnisch niet veel verschillen met een nieuwe model Y of model 3. Wat het lekkerste rijd weet ik wel ;)

Ik zou voor jezelf een goede rekensom maken, die is voor iedereen persoonlijk maar voor mij was eind vorig jaar de EV met name nog duurder door de rentederving door de hogere aanschafprijs. Verder was het verschil niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

Reinier

\o/

DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Verkapte XC40. Niet heel groot/bruikbaar voor ons.
Snap ik niet. Alles aan de 01 is groter dan een MG ZS en die heb je wel op je lijst staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk eerlijk dat ICE hun waarde meer en meer zullen behouden omdat EVs nog te duur zijn en de infrastructuur nog niet goed genoeg is om iedereen over te halen. Hierbij komt dat EVs na hun leaseperiode veelal geëxporteerd worden en het idee is dat er v.a. 2025 geen non-EVs meer zakelijk geleased kunnen/mogen worden waardoor een relatief jonge ICE meer en meer een unicum zal gaan worden.

Hierom zal ik persoonlijk de afschrijving van een ICE van laten we zeggen 2019-heden als occasion (incl. import) echt wel als een valide optie zien ondanks het eventueel bij moeten leggen in de vorm van een betaalbare lening. Meestal zijn de persoonlijke leningen t.b.v. de aanschaf van een auto ook nog eens relatief laag in rente. Als je dan ook nog maar een deel hoeft te financieren kun je gemakkelijker snel aflossen.

Met je huidige budget kun je al wel wat interessante occasions vinden, als je hier nog iets wilt bijleggen kun je echt pareltjes importeren waar je nog jaren in kunt rijden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Laatst online: 09:00
Als het nodig is, zou ik geen geld gaan lenen voor een auto. Dus als je het zelf kan financieren zou ik dat doen, ipv een financiering te nemen om een duurder model te kunnen kopen.

Zonder financiering valt een EV af, dus ik zou dan eens kijken naar een Octavia station. Veel ruimer dan een Megane, en genoeg aanbod. Superb is ook mooi, een stuk groter dus in het gebruik ook wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35
Ben je niet in de war met een MG5? Dat is een auto die meer lijkt op je Megane dan de MG ZS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

True schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:28:
Ik denk eerlijk dat ICE hun waarde meer en meer zullen behouden omdat EVs nog te duur zijn en de infrastructuur nog niet goed genoeg is om iedereen over te halen. Hierbij komt dat EVs na hun leaseperiode veelal geëxporteerd worden en het idee is dat er v.a. 2025 geen non-EVs meer zakelijk geleased kunnen/mogen worden waardoor een relatief jonge ICE meer en meer een unicum zal gaan worden.
Ik denk het niet. Over een paar jaar is er ook een tweedehands markt voor electrisch en mag ICE in geen een stad meer komen. Ik zou ook nog wel een benzineauto overwegen, maar dan een goedkope (Dacia bijvoorbeeld).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:21
Ik blijf het altijd fascinerend vinden als mensen op zoek zijn naar de ‘beste’ auto en vervolgens bepaalde merken afschrijven omdat ze zich daar niet in kunnen vinden. In dit geval is de Tesla het meeste EV voor je geld, maar wil je er niet eens over nadenken want musk tesla enz. Ik zal het nooit begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:42
Skoda Superb
+1 voor de Superb MKIII
Ik rijd de sedan variant van de Superb. Zelfs daarbij is iedereen aangenaam verbaasd over de hoeveelheid ruimte in de kofferbak én achterin. Mijn vader is 1,98m. Als de voorste stoel helemaal naar achter staat dan nog heeft hij achterin ruimte over. Zéér ruim.
Het zijn verhoudingsgewijs (t.o.v. formaat en gewicht) best zuinige auto's door de ACT (automatic cylinder deactivation oftewel automatische cilinderuitschakeling). Bij een constante snelheid worden 2 van de 4 cilinders uitgeschakeld. Door enigszins je rechtervoet in bedwang te houden, kan je hier zuinig mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotchrr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Topic is ook geen opsomming voor mogelijke EV's, die lijsten zijn me bekend.

Wel voor de praktische ervaringen en hulp bij de keuze wat financieel maar ook uitstoot technisch en thuis kunnen ladend verstandig is.
8)7 Succes ermee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
True schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:28:

Hierom zal ik persoonlijk de afschrijving van een ICE van laten we zeggen 2019-heden als occasion (incl. import) echt wel als een valide optie zien ondanks het eventueel bij moeten leggen in de vorm van een betaalbare lening. Meestal zijn de persoonlijke leningen t.b.v. de aanschaf van een auto ook nog eens relatief laag in rente. Als je dan ook nog maar een deel hoeft te financieren kun je gemakkelijker snel aflossen.

Met je huidige budget kun je al wel wat interessante occasions vinden, als je hier nog iets wilt bijleggen kun je echt pareltjes importeren waar je nog jaren in kunt rijden.
Dat is gewoon niet waar.
Er werden vorig jaar 14.000 geexporteerd en 19.000 geimporteerd.
EV infrastructuur gaat erg rap, ook door Europese verordeningen (elke 60km). In de komende paar jaar komen er meerdere kleine en grote EV's op de markt waardoor er meer te kiezen is behalve de huidige SUV-achtigen.

Qua import vind ik de prijzen niet zo interessant om eerlijk te zijn. Bij een jongere import komt er zo nog een paar duizend aan bpm bij.
Laat ik zo zeggen, bij de eerder genoemde mrwheelson staat weinig interessants, niets wat ik voor vergelijkbare prijzen ook in Nederland kan halen.
Reinier schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

Snap ik niet. Alles aan de 01 is groter dan een MG ZS en die heb je wel op je lijst staan.
Die heb ik niet op z'n lijst staan, maar kwam m'n vrouw mee, puur omdat die ook flink goedkoper is. heeft een kofferbak van ~450l, een lync 01 is zeer vergelijkbaar met 466l. Dat is inderdaad meer dan een Volvo XC40 recharge met 414l (flink verschil ja!).
Twardt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:28:
Als het nodig is, zou ik geen geld gaan lenen voor een auto. Dus als je het zelf kan financieren zou ik dat doen, ipv een financiering te nemen om een duurder model te kunnen kopen.

Zonder financiering valt een EV af, dus ik zou dan eens kijken naar een Octavia station. Veel ruimer dan een Megane, en genoeg aanbod. Superb is ook mooi, een stuk groter dus in het gebruik ook wat duurder.
Daar zit ik ook een behoorlijk mee, ik wil er eigenlijk niet voor lenen.
Maar een EV is toch net wat goedkoper in maandelijkse lasten (wegenbelasting voorlopig, onderhoud, "brandstof) en we hebben zonnenpanelen. Dat kan een flink deel van de financiering compenseren.
Waardevolle toevoeging d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 13:55 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
...
Door de snelle ontwikkelingen op gebied van accu's is de afschrijving van de oudere generatie EV's naar verwachting ook zeer groot.

na 2035 wordt er geen nieuwe bezineauto meer gebouwd (voor ons grondgebied dan). Dus ook de tweedehandsmarkt gaat in de jaren daarna langzaam opdrogen. Zo zou je ook kunnen stellen dat door schaarste de prijs voor alsnog alleen maar gaat stijgen. Dat hebben we past terug met chiptekorten ook gezien.

Even een beetje op de man, het klinkt alsof je graag electrisch voor jezelf wil verantwoorden.
Het rijdt schoner, maar met de huidige energieprijzen niet voordeliger. En nee zonnepanelen zijn niet gratis voor zover ik gezien heb, dus gratis stroom bestaat niet.

Je rekent 20% afschrijving per jaar voor een benzineauto en maar 10% voor een electrische?
Dat is de afschrijving van de auto's die je nu zelf bekijkt Deze zijn van de laatste generatie en vanwege schaarste en lange levertijden nu nog flink waardevast tweedehands. Maar daar ga jij geen voordeel van hebben. In tegendeel. Zodra deze technisch ingehaald worden door nieuwe (accu)techniek of gewoon een modelupgrade, krijg jij de afschrijving zoals elk andere auto.

Steeksproefgewijs even een ZOE, een E-golf, een BMW i3 uit 2019/2020 gepakt. Dat zijn zomaar wat electrische leasefavorieten van een paar jaar terug. Met gemak 15% tot wel 20% afschrijving per jaar. Niet anders dan een ICE in mijn ogen.

We rijden verwacht 10-15k km per jaar, met name langere stukken naar familie in Maastricht, vrienden in Frankfurt of Parijs, en 1x per jaar naar Noord-Oost Europa (komt mijn vrouw vandaan)
.....
Je rijdt vooral lange afstanden en voor vakantie zeer lange afstanden. Zonder snelladen geen doen. En ondanks mooie beloften van de overheden, hoor ik nu al collega's die met wintersport gaan, dat laden op vakantieroutes echt druk (lees problematisch) aan 't worden is.

desalniettemin, het zijn stuk voor stuk mooie auto's die je noemt. De Enyaq vind ik persoonlijk een heel erg mooie auto. Rijdt ook perfect.

Wat ik mis in je openingspost. Wat zijn je motieven? Wil je erbij horen in je hippe wijk? Neem EV.
Wil je zo goedkoop mogelijk? Rij nog 100.000km met je megane.
Wil je iets ruimer, maar nog steeds goedkoop, kijk voor een D-segment stationwagon. Is uit de gratie, dus flink afgeschreven, dus relatief voordelig in aanschaf.

Tot slot, geld lenen voor een auto.... vaak gezegd... dat schrijft sneller af, dan je aflost....
Reken eens uit wat alleen de rente je al extra kost. Vaste rente voor een lening (niet hypotheek) zit al tegen de 7% aan op dit moment.

[ Voor 0% gewijzigd door PROnline op 04-08-2023 09:59 . Reden: quoteblokje fixen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:42
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Dat is gewoon niet waar.
Uit interesse. Waar vind ik deze cijfers?
Zijn dit cijfers van occasions of zitten in de 19.000 geïmporteerde EV's ook de nieuw aangeschafte EV's? Als dat laatste het geval is dan vind ik het gestelde namelijk wel degelijk waar. Er blijven dan maar heel weinig EV's over die als occasion op de Nederlandse markt komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
PROnline schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Door de snelle ontwikkelingen op gebied van accu's is de afschrijving van de oudere generatie EV's naar verwachting ook zeer groot.

na 2035 wordt er geen nieuwe bezineauto meer gebouwd (voor ons grondgebied dan). Dus ook de tweedehandsmarkt gaat in de jaren daarna langzaam opdrogen. Zo zou je ook kunnen stellen dat door schaarste de prijs voor alsnog alleen maar gaat stijgen. Dat hebben we past terug met chiptekorten ook gezien.

Even een beetje op de man, het klinkt alsof je graag electrisch voor jezelf wil verantwoorden.
Het rijdt schoner, maar met de huidige energieprijzen niet voordeliger. En nee zonnepanelen zijn niet gratis voor zover ik gezien heb, dus gratis stroom bestaat niet.

Je rekent 20% afschrijving per jaar voor een benzineauto en maar 10% voor een electrische?
Dat is de afschrijving van de auto's die je nu zelf bekijkt Deze zijn van de laatste generatie en vanwege schaarste en lange levertijden nu nog flink waardevast tweedehands. Maar daar ga jij geen voordeel van hebben. In tegendeel. Zodra deze technisch ingehaald worden door nieuwe (accu)techniek of gewoon een modelupgrade, krijg jij de afschrijving zoals elk andere auto.

Steeksproefgewijs even een ZOE, een E-golf, een BMW i3 uit 2019/2020 gepakt. Dat zijn zomaar wat electrische leasefavorieten van een paar jaar terug. Met gemak 15% tot wel 20% afschrijving per jaar. Niet anders dan een ICE in mijn ogen.
Valide punt om naar de oudere generatie EV's te kijken voor de afschrijving. Al waren die eerste generatie ook echt fundamenteel slechter qua accu-degradatie en dergelijke.
2035 is nog 12 jaar van nu, dat is bijna de levensduur van een nieuwe ICE auto (iig mijn Megane). Op die schaarste voorsorteren door nu een (tweedehands) ICE te kopen en nog meer dan 12 jaar te rijden vind ik wat voorbarig.

Lees ook dat ik met 5 jaar voor een oudere ICE reken (van 5 naar 10 jaar tillen) en maar 4 jaar voor een EV (ivm looptijd financiering, daarna blijf ik hem nog wel rijden).

Laden met eigen zonnestroom "kost" me nu 24ct/kWh, maar ook die markt is in beweging qua saldering en dergelijke.
Je rijdt vooral lange afstanden en voor vakantie zeer lange afstanden. Zonder snelladen geen doen. En ondanks mooie beloften van de overheden, hoor ik nu al collega's die met wintersport gaan, dat laden op vakantieroutes echt druk (lees problematisch) aan 't worden is.

desalniettemin, het zijn stuk voor stuk mooie auto's die je noemt. De Enyaq vind ik persoonlijk een heel erg mooie auto. Rijdt ook perfect.

Wat ik mis in je openingspost. Wat zijn je motieven? Wil je erbij horen in je hippe wijk? Neem EV.
Wil je zo goedkoop mogelijk? Rij nog 100.000km met je megane.
Wil je iets ruimer, maar nog steeds goedkoop, kijk voor een D-segment stationwagon. Is uit de gratie, dus flink afgeschreven, dus relatief voordelig in aanschaf.

Tot slot, geld lenen voor een auto.... vaak gezegd... dat schrijft sneller af, dan je aflost....
Reken eens uit wat alleen de rente je al extra kost. Vaste rente voor een lening (niet hypotheek) zit al tegen de 7% aan op dit moment.
Ik wil er niet bij horen maar ik vind EV wel gevoelsmatig een betere aanschaf dan een 20k ICE. Maar dat moet wel onderbouwd zijn.

ZWaarom de Megane met 265.xxx op de klok redelijk klaar is, aankomende kosten:
Beurt: 300
Airco-leidingen: 500. (Indien ook pomp want te lang stil gestaan... Erg duur)
Water in kofferbak vanwege panormadak-afwatering: 500+
Kapotte deurhendel bestuurder: 100
Keyless entry sensoren die niet meer werken
Andere zaken die nog gaan komen.

Nee, die mag weg :P

Geen airco in de zomer 2x 1900km met kinderen in de auto is bijzonder a-relaxed.
bazzemans schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Uit interesse. Waar vind ik deze cijfers?
Zijn dit cijfers van occasions of zitten in de 19.000 geïmporteerde EV's ook de nieuw aangeschafte EV's? Als dat laatste het geval is dan vind ik het gestelde namelijk wel degelijk waar. Er blijven dan maar heel weinig EV's over die als occasion op de Nederlandse markt komen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-s-laatste-jaren-gestegen
Gewoon, het CBS.
Toename van geëxporteerde elektrische personenauto’s
Van de geëxporteerde personenauto’s in 2022 was ruim 14 duizend een volledig elektrische, hybride of plug-in hybride auto.
.
.
Import van volledig elektrische en plug-in hybride personenauto’s toegenomen
In 2022 werden er bijna 19 duizend volledig elektrische auto’s geïmporteerd
Ja, er zitten ook PEHV's bij, dat klopt.
Naafkap schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:33:
Ik blijf het altijd fascinerend vinden als mensen op zoek zijn naar de ‘beste’ auto en vervolgens bepaalde merken afschrijven omdat ze zich daar niet in kunnen vinden. In dit geval is de Tesla het meeste EV voor je geld, maar wil je er niet eens over nadenken want musk tesla enz. Ik zal het nooit begrijpen.
Tweedehands Tesla Y's (LR) gaan voor 50k (snelle scan op gaspedaal), voor dat zelfde geld heb je ook een nieuwe ID4. Een tweedehands ID4 van een jaar oud / 20-40k km kost ~38k. Dat vind ik toch best een verschil.
Met Tesla de meeste EV voor je geld en beste EV noemen, terwijl dat echt niet perse het geval is, is precies wat mij altijd zo opvalt van de Tesla fans...

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 14:20 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Dit zijn dan ook compacte auto's met een beperkte range, precies dat wat nieuwkomers afschrikt. Kijk je naar een Tesla Model 3 of Kia Niro uit 2019 (het minimale formaat wagens waar @DropjesLover naar kijkt), dan ziet het plaatje er alweer heel anders uit.
In het geval van een EV levert lenen je ook weer geld op in de vorm van geen vaste kosten buiten verzekering en veel goedkoper per km. Zeker gezien de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wellicht helpt het als je je ev-range eis loslaat: hoe vaak rij je 400 km achter elkaar? Je hebt kleine kids, dus je zal wat vaker stoppen. Even plasje, broodje en je hebt weer 150km bijgeladen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:46
[...]

Welke snelle ontwikkelingen? Een nieuwe ID5 doet niet sneller snelladen dan een Tesla Model S die al een paar jaar uit de lease is hoor. En meer accucellen zitten er ook niet in.

Uiteindelijk is 'sneller laden' helemaal niet veel sneller want er moeten ook meer accucellen gevuld worden, als je de accu in ieder geval helemaal vol wilt laden, wat vaak überhaupt niet hoeft.

Qua bereik kan je je sterk afvragen of je wel >400km moet kunnen rijden totdat je weer een keer kan laden. Het overgrote deel van Nederland doet dit niet, heeft dit niet nodig en heeft de meerprijs ook niet nodig.
Dus ook de tweedehandsmarkt gaat in de jaren daarna langzaam opdrogen. Zo zou je ook kunnen stellen dat door schaarste de prijs voor alsnog alleen maar gaat stijgen.
Zou niet weten waarom, de productie stopt namelijk niet. Op de gehele aarde gaan ze die dingen produceren, en als er dan toch nog aanzienlijke vraag blijft, worden ze bij bosjes (nieuw) geïmporteerd.
Ik denk zelf niet dat er veel vraag naar zal zijn. Mensen vinden verandering natuurlijk eng, een heel vervelend idee dat je misschien wel iets langer mag doen over je kop koffie bij het tankstation. Over 10 jaar zullen meer mensen een keer ervaring met een EV hebben gehad, en erachter zijn gekomen dat de nadelen helemaal niet zo groot zijn als velen denken.
Met die importwagen mogen ze de steden niet meer in en benzine kost bovendien 4 euro per liter in 2035, waarom zouden ze dan nog brandstof willen rijden?
maar met de huidige energieprijzen niet voordeliger
Achterhaald. Je kan letterlijk bij elke energieleverancier weer onder het prijsplafond vastzetten, en daarmee is de factor brandstofkosten grofweg de helft bij EV vs benzine.
En nee zonnepanelen zijn niet gratis voor zover ik gezien heb, dus gratis stroom bestaat niet.
Panelen kunnen de prijs wel extra drukken, want na een jaar of 5-6 heb je de investering terugverdiend en vanaf dan is de stroom wel degelijk gratis. Ook kan je met flexibele tarieven schelen, waardoor je soms zelfs geld toe krijgt voor je lading...
Ik denk inderdaad dat de afschrijving vergelijkbaar is. Je bespaart echter op brandstof en onderhoud :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@DropjesLover Ik kan me herkennen in wat je zoekt. Zelf zou ik ook graag helemaal elektrisch willen maar voor mijzelf als particuliere koper kan ik dat nu nog niet verantwoorden. Qua ICE koop ik meestal een gebruikte wagen van enkele jaren oud en die rijd ik dan van 75k naar 250k ofzo. Dat is qua afschrijving best ok, bij aanschaf is de eerste kop er af en je verkoopt voordat er echt dingen stuk gaan.

Ik zou graag hetzelfde doen maar dan met een EV, maar op dit moment is er nog geen ruime markt om dat ter doen. Ik hoop dat dat beter is tegen de tijd dat mijn huidige auto aan vervanging toe is.

Wat ik wil zeggen, je kunt ook nog 1x een ICE wagen te kopen. Rijd die nog een paar jaar en kijk dan opnieuw, dan is de tweedehands EV markt (en infrastructuur) een stuk verder denk ik. Want de ontwikkelingen gaan snel, het aantal modellen wordt steeds groter.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
teacher schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:19:
Wellicht helpt het als je je ev-range eis loslaat: hoe vaak rij je 400 km achter elkaar? Je hebt kleine kids, dus je zal wat vaker stoppen. Even plasje, broodje en je hebt weer 150km bijgeladen.
Richh schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Als je veel lange ritten maakt, is naar mijn mening snellaadsnelheid belangrijker dan totale accucapaciteit. Ik zou sowieso niet teveel op range focussen: hoe vaak rijd je nou echt >400km zonder pauze?

Daarmee valt de Ioniq 5 voornamelijk op: die kan aanzienlijk sneller laden dan de andere 3 ;)
Ik zit met een stuk ten oosten van Warschau waar laders (op dit moment!) redelijk zeldzaam zijn.
Die 400km komt van WLTP - 30% voor de winter, en paar procent degradatie, met nog wat marge. Ik wil hem niet naar 0% lading rijden :P

Met de kinderen rijden we gewoon kalm aan met elke 3-4 uur een stop van minimaal 30 minuten, soms zelfs een uur om ze wat langer te laten spelen. Laadsnelheid is daarom ook niet van bijzonder belang.
mddd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:23:
@DropjesLover Ik kan me herkennen in wat je zoekt. Zelf zou ik ook graag helemaal elektrisch willen maar voor mijzelf als particuliere koper kan ik dat nu nog niet verantwoorden. Qua ICE koop ik meestal een gebruikte wagen van enkele jaren oud en die rijd ik dan van 75k naar 250k ofzo. Dat is qua afschrijving best ok, bij aanschaf is de eerste kop er af en je verkoopt voordat er echt dingen stuk gaan.

Ik zou graag hetzelfde doen maar dan met een EV, maar op dit moment is er nog geen ruime markt om dat ter doen. Ik hoop dat dat beter is tegen de tijd dat mijn huidige auto aan vervanging toe is.

Wat ik wil zeggen, je kunt ook nog 1x een ICE wagen te kopen. Rijd die nog een paar jaar en kijk dan opnieuw, dan is de tweedehands EV markt (en infrastructuur) een stuk verder denk ik. Want de ontwikkelingen gaan snel, het aantal modellen wordt steeds groter.
Dat is ook mijn overweging, maar dan pak ik een enorme afschrijving vrees ik, omdat de occasion prijzen nu enorm hoog zijn, de strubbelingen in de supply chain (corona, chips) voorbij zijn. En over een paar jaar de EV occasion markt meer beschikbaar is.
Eigenlijk verwacht ik dat iedereen dat gaat doen, en daarom geen goed idee is :P

[ Voor 67% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 14:30 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Aan de andere kant, een nieuwe of tweedehands (1-2 jaar oude) EV is ook interessant. Wel een eis dat deze een bereik van 450km+ heeft (70kWh+ accu).
Daarbij zit ik te kijken naar een ID4, Enyaq, Ioniq 5 of MG ZS, en een deel te financieren.
Als je veel lange ritten maakt, is naar mijn mening snellaadsnelheid belangrijker dan totale accucapaciteit. Ik zou sowieso niet teveel op range focussen: hoe vaak rijd je nou echt >400km zonder pauze?

Daarmee valt de Ioniq 5 voornamelijk op: die kan aanzienlijk sneller laden dan de andere 3 ;)

Moet het wat goedkoper zijn, dan zou ik toch zeker ook de e-Niro overwegen. Die is op alle vlakken net wat minder, maar past vrijwel in je budget ;)

Tja, en Tesla. Ook behoorlijk ruime auto's met veel range en prima snellaadsnelheid. Krijg je behoorlijk wat bang voor je buck. Ik zou dat toch zeer zeker wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:24:
Dat is ook mijn overweging, maar dan pak ik een enorme afschrijving vrees ik, omdat de occasion prijzen nu enorm hoog zijn
Naar mijn idee zijn we daar grotendeels al wel voorbij. Veel occasions zijn de afgelopen 6-12 maanden behoorlijk in prijs gedaald. Opeens is het financieren duur geworden namelijk :P

Als je die kant op wilt, iets 'ertussenin': kijk misschien eens naar een Passat GTE station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Dat is gewoon niet waar.
EV infrastructuur gaat erg rap, ook door Europese verordeningen (elke 60km). In de komende paar jaar komen er meerdere kleine en grote EV's op de markt waardoor er meer te kiezen is behalve de huidige SUV-achtigen.
Goed punt, ik ben hier ook nog even ingedoken en dit lijkt inderdaad meer onderbuikgevoel te zijn. Hoewel de import/export verhouding redelijk bij elkaar in de buurt ligt.
Qua import vind ik de prijzen niet zo interessant om eerlijk te zijn. Bij een jongere import komt er zo nog een paar duizend aan bpm bij.
Laat ik zo zeggen, bij de eerder genoemde mrwheelson staat weinig interessants, niets wat ik voor vergelijkbare prijzen ook in Nederland kan halen.
Bij die https://mrwheelson.nl/ zit er in de geadverteerde prijs al: BPM indicatie, Nederlandse toelating en Bemiddeling en transport in. Als ik zo snel kijk naar een 2019 of jongere Toyota Corolla TS met achteruitrijcamera en ACC zijn de prijzen toch wel iets interessanter dan de dealer occasions van Toyota in NL. Dezelfde wagen kost al snel 10% minder én heeft minder kilometers gereden. Garantie heb je bij de dealer na je eerste beurt weer tot 10jr (leeftijd) of 200k km totaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het lijkt er eigenlijk op dat je jezelf al behoorlijk naar een elektrische auto aan het praten bent. Dat is uiteraard prima en jouw keus. Maar als dit mijn wensenlijstje was geweest (en dat komt eigenlijk goed overeen met mijn situatie) had ik het wel geweten:

Toyota Auris TS of Corolla TS. Voor die laatste ben je met dit budget waarschijnlijk wel aangewezen op hogere kilometerstanden, maar een 1.8 is oersterk en traditiegetrouw gaat er weinig kapot aan een Toyota ;)

Wij rijden met 3 kinderen een Corolla TS en hoewel het geen zeeën van ruimte zijn achterin, gaat het qua breedte en beenruimte echt prima. Dus met 2 kinderen moet dat helemaal goed gaan. Voordelen:

- Super betrouwbaar.
- Zuinig (1.8 motor rijdt 1 op 22, wij rijden met de 2.0 zo’n 1 op 19 / 1 op 20).
- Kofferbak van 600 liter.
- Infotainment is traditioneel niet top, maar de Corolla heeft of kan voorzien worden van Android Auto / Apple Carplay waarmee het systeem weer up to date is.

Ik ben verder ook totaal niet bang voor restwaarde. Sterker nog, ik heb deze auto als occasion 2 jaar geleden gekocht, en als ik ‘m nu inruil krijg ik er hetzelfde voor terug als ik toen betaald heb (toegegeven, destijds een mooie korting gehad, maar toch :). Elektrisch (infrastructuur) en waterstof (ontwikkeling / infrastructuur / aanschafwaarde) gaan zeker stappen zetten, maar gaan het ICE / hybride wagenpark echt niet vervangen binnen nu en 10 jaar. Dus die vraag zal er absoluut blijven.

Voor jouw kilometers en wensen zou ik absoluut voor een hybride gaan, best of both worlds.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Wij hebben een Toyota Auris Touring Sport (hybrid). Saaie bak maar doet wat ie moet doen, en als je lang bent zit je er ook prima in. Kunt ex lease kopen; dan valt ie ruim binnen je budget en gaat met 10-15k per jaar ook nog vele jaren mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Import/export gegevens vanuit CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/...-s-laatste-jaren-gestegen

JaartalExport volledig elektrischExport hybrideExport Plug-in hybrideImport volledig elektrischImport hybrideImport plug-in hybride
2019137354948587278772931694
2020162743856816449095074980
202138026354579294151786516330
2022454061963558185282476523532

Marzman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Ik denk het niet. Over een paar jaar is er ook een tweedehands markt voor electrisch en mag ICE in geen een stad meer komen. Ik zou ook nog wel een benzineauto overwegen, maar dan een goedkope (Dacia bijvoorbeeld).
Dat zie ik niet gebeuren, EVs zijn gewoon nog te duur voor een groot deel van onze bevolking. Die mensen minder mobiel maken door (onnodig) te demotiveren zie ik niet als iets wat gemakkelijk over de bühne gebracht wordt. Tegen de tijd dat EVs meer en meer gemeengoed zijn voor een groter deel v.d. bevolking ben je gemakkelijk 10 tot 15 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Denman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:31:
Het lijkt er eigenlijk op dat je jezelf al behoorlijk naar een elektrische auto aan het praten bent. Dat is uiteraard prima en jouw keus. Maar als dit mijn wensenlijstje was geweest (en dat komt eigenlijk goed overeen met mijn situatie) had ik het wel geweten:

Toyota Auris TS of Corolla TS. Voor die laatste ben je met dit budget waarschijnlijk wel aangewezen op hogere kilometerstanden, maar een 1.8 is oersterk en traditiegetrouw gaat er weinig kapot aan een Toyota ;)

Wij rijden met 3 kinderen een Corolla TS en hoewel het geen zeeën van ruimte zijn achterin, gaat het qua breedte en beenruimte echt prima. Dus met 2 kinderen moet dat helemaal goed gaan. Voordelen:

- Super betrouwbaar.
- Zuinig (1.8 motor rijdt 1 op 22, wij rijden met de 2.0 zo’n 1 op 19 / 1 op 20).
- Kofferbak van 600 liter.
- Infotainment is traditioneel niet top, maar de Corolla heeft of kan voorzien worden van Android Auto / Apple Carplay waarmee het systeem weer up to date is.

Ik ben verder ook totaal niet bang voor restwaarde. Sterker nog, ik heb deze auto als occasion 2 jaar geleden gekocht, en als ik ‘m nu inruil krijg ik er hetzelfde voor terug als ik toen betaald heb (toegegeven, destijds een mooie korting gehad, maar toch :). Elektrisch (infrastructuur) en waterstof (ontwikkeling / infrastructuur / aanschafwaarde) gaan zeker stappen zetten, maar gaan het ICE / hybride wagenpark echt niet vervangen binnen nu en 10 jaar. Dus die vraag zal er absoluut blijven.

Voor jouw kilometers en wensen zou ik absoluut voor een hybride gaan, best of both worlds.
Toyota's komen weinig naar boven wanneer ik zoek op mijn tot 20k, na 2016 en kilometerstand tot 140k km, vandaar dat ik ze niet genoemd heb.
Een Auris of Corolla klinken mij ook altijd redelijk compact, met name een Corrola plaats ik in formaat Clio (estate) om eerlijk te zijn, en dat vind ik te klein.
Indien jouw ervaring daar anders / beter in is, dank je voor het melden!

Een Auris heeft 530l kofferbak, dat is zeker interessant!

Ik zie nu ook waarom, ik had alleen benzine aangeklikt staan, niet hybrides :')

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 14:40 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:24

iichel

Gazoooo

Hoe lang wil je erin rijden? Is het een optie om nu een brandstof auto te kopen en over een paar jaar een EV? Of wil je meteen een EV?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:22:
Mijn vraag is ook meer of het verstandig is om nu een 20k benzine-auto te kopen of een (nieuwere) 40k EV.
Ik kan het doorrekenen, maar daar zitten zoals je zegt aannames in die het lastig te voorspellen maken.
Dan is het wellicht meest zinvol om over die aannames te discussieren ;-)
Bij een 20k benzine van 2018 zou ik hem in 5 jaar afschrijven naar <5k, €250/mnd
Met wegenbelasting (70/mnd), verzekering (65/mnd), onderhoud (100/mnd), benzine (10.000/jaar / (1:17) * 2 = 100/mnd) kom ik dan op €600/mnd.

Met een EV van 40k van 2021, afschrijven in 4 jaar naar 25k, 300/mnd. Financiering 250/mnd.
Wegenbelasting nu 0, dadelijk 100/mnd, verzekering 65/mnd, onderhoud 20/mnd, stroom (10.000/jaar / 5 (km/kWh) * 0.3 (voornamelijk thuis laden) = 50/mnd) kom ik op, afhankelijk wat de wegenbelasting gaat doen, 750/mnd. Maar daarna 500/mnd want financiering is niet meer, en ik verwacht er wel meer dan 5 jaar in rijden.
Ik denk dat in beide gevallen de afschrijving wel erg flink is. Je zou eens de autokosten calculators van de ANWB en AutoWeek erop na kunnen slaan.

Gezien de grote onzekerheid over de afschrijving, zou je de afschrijving wellicht maar voor de helft moeten meenemen in je berekening zodat ze niet zoveel invloed hebben op de hele analyse?

Onderhoud voor de EV lijkt me aan de lage kant. Hebben die ook niet elke twee jaar een beurtje nodig a 300-400 euro en ook nog een setje nieuwe banden (dat is al snel 800-1000 euro)?
Edit: Even snel Googlen en het lijkt erop dat de Enyaq de eerste 5 jaar gratis onderhoud heeft indien de auto origineel in Nederland geleverd is. Dat scheelt!
rmathijssen schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:50:
Ik weet uit ervaring dat in Polen inderdaad een bijzonder slecht laadnetwerk bestaat, en dat Tesla naar verwachting op dit moment de enige optie is waarmee je comfortabel door het volledige land kan rijden. Hoe groot je afgunst ook is tegen Tesla.
Zijn die Tesla laders niet inmiddels ook toegankelijk voor andere merken? Dan zit je ook met een Enyaq prima.
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:08:
Hybride vind ik niet interessant. De EV wil ik om echt thuis te kunnen laden, bij hybride is de accu te klein.
Een plug-in hybride zou ik ook niet aanbevelen, aangezien je vooral langere stukken rijdt is een plug-in hybride niet echt interessant. Een gewone hybride ipv benzine is prima want kent nauwelijks nadelen.
Denman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:31:
Als 'veel ruimte' het voornaamste argument is en een Megane te klein, dan is een Auris of Corolla niet echt een verbetering. Het zijn absoluut briljante auto's, maar in dit geval zou ik toch voor minstens een D-segment auto gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door roel-online op 03-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
roel-online schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

[...]

Ik denk dat in beide gevallen de afschrijving wel erg flink is. Je zou eens de autokosten calculators van de ANWB en AutoWeek erop na kunnen slaan.

Gezien de grote onzekerheid over de afschrijving, zou je de afschrijving wellicht maar voor de helft moeten meenemen in je berekening zodat ze niet zoveel invloed hebben op de hele analyse?

Onderhoud voor de EV lijkt me aan de lage kant. Hebben die ook niet elke twee jaar een beurtje nodig a 300-400 euro en ook nog een setje nieuwe banden (dat is al snel 800-1000 euro)?
Qua onderhoud, eerste paar jaar niet / minimaal, banden ook nauwelijks met deze kilometers.
Set nieuwe banden is ~€500 elke 80.000km / 7 jaar.
[...]

Absoluut.
[...]

Als 'veel ruimte' het voornaamste argument is en een Megane te klein, dan is een Auris of Corolla niet echt een verbetering. Het zijn absoluut briljante auto's, maar in dit geval zou ik toch voor minstens een D-segment auto gaan.
De Megane is niet te klein, maar wel (qua beenruimte) het minimale. Qua achterbak prima. :)

[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 15:28 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Dat is ook mijn overweging, maar dan pak ik een enorme afschrijving vrees ik, omdat de occasion prijzen nu enorm hoog zijn, de strubbelingen in de supply chain (corona, chips) voorbij zijn. En over een paar jaar de EV occasion markt meer beschikbaar is.
Ja, timing kan onhandig zijn. Net zoals bijvoorbeeld wanneer je een huis gaat kopen in een dure tijd. Maar je hebt toch gewoon een huis (of auto) nodig wanneer je die nodig hebt.. En zo groot zijn de verschillen toch ook weer niet. Als je aan het eind je auto voor 5k of 3k verkoopt dat maakt op het geheel toch niet zo enorm uit? Ik denk dat niemand van ons hier kan voorspellen of dat nu voor een EV zo enorm veel beter gaat zijn. Alles is teveel in beweging om daar iets zinnigs over te zeggen.

Mijn argument is dus dat je vooral de nadruk zou moeten leggen op wat je nu weet: hoeveel heb je te besteden, en wat zijn je eisen op dit moment. En daarop beslissen. Niet primair op de onzekere verwachting van een mogelijke restwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

[...]

Ik zit met een stuk ten oosten van Warschau waar laders (op dit moment!) redelijk zeldzaam zijn.
Die 400km komt van WLTP - 30% voor de winter, en paar procent degradatie, met nog wat marge. Ik wil hem niet naar 0% lading rijden :P

Met de kinderen rijden we gewoon kalm aan met elke 3-4 uur een stop van minimaal 30 minuten, soms zelfs een uur om ze wat langer te laten spelen. Laadsnelheid is daarom ook niet van bijzonder belang.
Kort door de bocht: elke 100km is 20kwh. Blaas je met volle bepakking en kids over de snelweg dan ga je daar ruim overheen. Wil je dus 400 echt kms. dan zoek je dus een 80-100kwh ev.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Met vrijwel dezelfde eisen zijn wij uitgekomen bij een Niro van 2017 (was twee jaar geleden), executiveline hybride. Hiervoor een Tesla Model 3 gehad die we weggedaan hebben wegens vele problemen. De stap naar EV maken we wel weer als deze een paar jaar ouder is.

Aan de Niro is eigenlijk alles goed. Niks uitmuntend, maar alles is praktisch, werkt gewoon zoals je verwacht, en was de ruimste auto die we vergeleken hebben. Kinderzitjes passen ruim, de voorstoelen houden veel ruimte over, ook met die draaizitjes er in. Dat was voor ons doorslaggevend, die zitjes zijn tegenwoordig behoorlijk groot. Als ze beiden een boosterseat hebben, zijn er qua auto weer meer mogelijkheden. Qua kofferbak hebben we de valse bodem er uit gehaald, dan heb je bijna 500ltr laadruimte, al zal dat bij de PHEV of EV niet kunnen. Voor vakantie een dakkoffer er op, Hapro Traxer 6.6. Zit er zo op, en als je zoveel ruimte nodig bent de komende jaren red je het toch niet in de auto alleen (ook familie met een VW Tiguan doen er nog een dakkoffer op).

Andere eisen die wij hadden was dat de auto niet té groot wordt, zo'n SUV vinden we te groot, zuipt brandstof en parkeren is een kriem. De Niro is amper groter dan een middenklasser, qua parkeren merken we geen verschil.

Zou zeggen, ga eens een Niro proefrijden. Andere opties, zoals ook al genoemd: Toyota Auris of Corolla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel-online
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Qua onderhoud, eerste paar jaar niet / minimaal, banden ook nauwelijks met deze kilometers.
500 euro is echt te krap, tenzij je voor een flutmerk gaat (en dat moet je niet willen want het zijn die vier stukkies rubber die je op de weg houden).

Ter referentie: vier Hankook banden voor de kleinste wiel/band maat die er bestaat op de Enyaq kost je inclusief montage zo 800 euro. https://banden.autoweek.n...v/235-55-r19-105y-522042/

Is 80.000km niet wat veel voor banden, die onder een EV, net wat meer te verduren krijgen dan onder een ICE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Als jij 7 jaar geleden voor het laatst banden hebt gekocht dan zou die prijs nog enigzins kunnen kloppen. Maar tegenwoordig moet je voor een set banden inclusief montage toch wel € 700 uitrekken. Tenzij je het niet interesseert en een aliexpress setje er ondergooit. En 80dkm gat je met een EV sowieso niet redden, ga maar van de helft uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:02
We rijden verwacht 10-15k km per jaar, met name langere stukken naar familie in Maastricht, vrienden in ‎Frankfurt of Parijs, en 1x per jaar naar Noord-Oost Europa (komt mijn vrouw vandaan).‎

Ook rij ik maar 10.000-15.000km/jaar (beiden op de fiets naar werk).‎

Ik weet, EV rijden is financieel verstandiger wanneer je veel kilometers rijdt, maar we kunnen op de eigen ‎oprit zonnestroom laden

Met wegenbelasting (70/mnd), verzekering (65/mnd), onderhoud (100/mnd), benzine (10.000/jaar / (1:17) * ‎‎2 = 100/mnd) kom ik dan op €600/mnd.‎

Wegenbelasting nu 0, dadelijk 100/mnd, verzekering 65/mnd, onderhoud 20/mnd, stroom (10.000/jaar / 5 ‎‎(km/kWh) * 0.3 (voornamelijk thuis laden) = 50/mnd) kom ik op, afhankelijk wat de wegenbelasting gaat ‎doen, 750/mnd. Maar daarna 500/mnd want financiering is niet meer, en ik verwacht er wel meer dan 5 ‎jaar in rijden.‎
Klinkt niet als een hele goede usecase voor een EV. Weinig kilometers maar wel verre reizen. Je zult dus relatief vaak langs de weg moeten tanken.

Om die berekeningen vorm te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3V81PmYGeblgW75prNO2Aa8Cto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1JJVJdBRvaERHnpe6weNsYLI.jpg?f=user_large

Aantal dingen vallen me wel op, zoals sommige hierboven ook al aangeven:
- onderhoud bij EV lijkt wat laag ingeschat. Zeker met relatief dure banden manten of als er buiten garantie een storing gerepareerd dient te worden bijvoorbeeld.
- brandstof scheelt eigenlijk 'maar' 50 euro met een benzine auto. Om het daarop terug te verdienen moet je best lang ermij blijven doorrijden.
- Je huidige megane is veruit het goedkoopst. Zelfs, nu je flink moet investeren.

Natuurlijk gaat niet alles over de centjes. Persoonlijk vind ik een EV wel echt lekkerder / soepeler rijden en dat mag ook een prijs hebben natuurlijk.

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

[...]

De wielbasis van de Corolla is tov de Auris 10cm gegroeid en dat is volledig ten goede gekomen aan de beenruimte achterin. En met een kofferruimte van 600 liter is m.i. nog steeds aanzienlijk. Toyota heeft zijn D-segmenter (Avensis) uit de productie gehaald omdat de Corolla teveel in het vaarwater kwam van de Avensis. Dit zal een goede reden hebben ;)

Overigens is die beenruimte wel een behoorlijk verschil tussen beide modellen, dus als je kans ziet een Corolla TS te scoren zou ik dit zeker verkiezen boven de Auris TS. Sowieso een goed idee om een auto qua ruimte even te “passen” bij een dealer.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
roel-online schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:49:
[...]

500 euro is echt te krap, tenzij je voor een flutmerk gaat (en dat moet je niet willen want het zijn die vier stukkies rubber die je op de weg houden).

Ter referentie: vier Hankook banden voor de kleinste wiel/band maat die er bestaat op de Enyaq kost je inclusief montage zo 800 euro. https://banden.autoweek.n...v/235-55-r19-105y-522042/

Is 80.000km niet wat veel voor banden, die onder een EV, net wat meer te verduren krijgen dan onder een ICE?
Oh wauw, daar sta ik echt van te kijken, dik 200/band.
Onder m'n Megane heb ik afgelopen 5 jaar zowel nieuwe zomer (continental) als winterbanden (dunlop) laten zetten (continentals) en die waren 60 tot 130/st. Maar in bandenmaat 205 breed en 16 en 17 inch, dat is een stuk goedkoper natuurlijk.
Ik rij ok behoorlijk rustig, ik doe al 140k km met 1 set remblokken en schijven (en die zijn nog zeker niet op). Onder de vorige eigenaar was er al 2x blokken en dus 1x schijven op in 120k km :')
Pindakaas schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Klinkt niet als een hele goede usecase voor een EV. Weinig kilometers maar wel verre reizen. Je zult dus relatief vaak langs de weg moeten tanken.

Om die berekeningen vorm te geven:
[Afbeelding]

Aantal dingen vallen me wel op, zoals sommige hierboven ook al aangeven:
- onderhoud bij EV lijkt wat laag ingeschat. Zeker met relatief dure banden manten of als er buiten garantie een storing gerepareerd dient te worden bijvoorbeeld.
- brandstof scheelt eigenlijk 'maar' 50 euro met een benzine auto. Om het daarop terug te verdienen moet je best lang ermij blijven doorrijden.
- Je huidige megane is veruit het goedkoopst. Zelfs, nu je flink moet investeren.

Natuurlijk gaat niet alles over de centjes. Persoonlijk vind ik een EV wel echt lekkerder / soepeler rijden en dat mag ook een prijs hebben natuurlijk.
Ook wel wat lokale ritten natuurlijk, anders zouden we geen auto nodig hebben. Maar het hoofddeel van de kilometers komt van de lange ritten, niet bijv. woon-werk verkeer.
Naar vrienden in Duitsland en op locatie in Noord-Oost Europa kunnen we wel gewoon goedkoop laden (desnoods overnacht granny) :)

Je hebt m'n eerdere aanname / overzichtje prima wat netter neergezet :)
Wel is de mbr voor EV de komende paar jaar nog 0.

Frustratie over de huidige auto, wetende dat er ook meer van dit soort frustrerende kleine reparaties aan zitten te komen, maakt het niet beter. Ik reserveer al jaren €100/mnd voor reparaties, maar dat is dit jaar niet meer toereikend. Je zet het al op €150, ik denk dat als ik alles wil laten doen dit jaar het al naar €200/mnd moet. Dan wordt een andere benzine auto wel weer goedkoper, je ruilt de reparatie-kosten in voor de afschrijving.

[ Voor 57% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 15:37 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 18:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@DropjesLover De Auris station hybrid zou ik niet overwegen, dit is krapper dan je Megane die je nu hebt. De nieuwe Corolla Sport Touring is wel ruimer en heeft een serieus betere aandrijflijn/cvt met leuke sportief onderstel. Helaas kom je dan eigenlijk net te kort met jouw 20k budget.

Persoonlijk heb ik met 3 kinderen en een hond gekozen voor VW Touran 1.4TSI DSG uit 2016 (143k op de teller) ook voor dit bedrag. Wel hier even uitkijken voor de bekende euvels, maar aan ruimte geen gebrek en zelf vind ik het gewoon een mooie wagen (Connected Series met pano-dak).
Ik houd rekening met een 1000 euro aan onderhoud per jaar en dat is tot nu toe voelde gebleken. Ik verwacht volgend jaar niet meer dan 600 kwijt te zijn (2 voorbanden + kleine beurt).
Wij rijden rond de 15k per jaar.
Ik rij deze auto op (zit nu op 175k), laten we zeggen tegen de 250k.. dus zo'n 8 jaar. Dan is hij rond een 15 jaar oud.

In die 8 jaar verwacht ik nog veel gedoe rondom elektrisch laden en verwacht ik dat de prijzen nog zullen dalen van de EV's. Wel verwacht ik iets meer te moeten betalen aan de pomp en mrb

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:39
[...]

Die 440km is niet de actieradius in de praktijk.

Enige EV die voldoet aan zulke reizen (praktisch gezien, oosten) is een Tesla.

Goedkoopste en best passend (indien ruimte voldoet) is de RWD-LongRange model 3

De ZS EV heeft in liters bijna de helft minder opbergruimte, dus misschien toch eens proberen. Anders toch nog diesel/benzine en waarschijnlijk meer kwijt zijn.

*edit* filmpje Mijn zus heeft onze 3 geleend voor een reis naar Frankrijk, ze hebben zelf de MG ZS EV. (

*edit 2*
@DropjesLover 2x135km halen ze bij lange na niet, retour Schiedam Eindhoven. De 1 fase boordlader kan ook niet genoeg bijladen bij een bezoek van enkele uren)

Commentaar zus en haar man: “zooo reizen is echt veeel fijner dan de MG ZS, ook nog eens ruimte over!”

Ruimte vol bepakt met 3 kinderen (2, 3 en 9j)
Ik meen 649ltr ruimte

https://imgur.com/a/G7KF0aF

De onderste bak in de koffer was op de laadkabel na nog leeg.

[ Voor 23% gewijzigd door Stef87 op 03-08-2023 16:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Stef87 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Die 440km is niet de actieradius in de praktijk.

Enige EV die voldoet aan zulke reizen (praktisch gezien, oosten) is een Tesla.

Goedkoopste en best passend (indien ruimte voldoet) is de RWD LongRange model 3

De ZS EV heeft in liters bijna de helft minder opbergruimte, dus misschien toch eens proberen. Anders toch nog diesel/benzine en waarschijnlijk meer kwijt zijn.
Een ID4 heeft ook 520km range (WLTP) hoor.
Een Ioniq 5 komt net tekort, die blijft steken op ~460 (al wordt ook melding gemaakt van 510, misschien nieuwste versie?)

De MG ZS is ook niet mijn voorkeur ;)
Ik (mijn vrouw) heb hem alleen genoemd omdat hij prijstechnisch als EV interessant is. Maar niet echt in onze use-case.
Falcon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:40:
@DropjesLover De Auris station hybrid zou ik niet overwegen, dit is krapper dan je Megane die je nu hebt. De nieuwe Corolla Sport Touring is wel ruimer en heeft een serieus betere aandrijflijn/cvt met leuke sportief onderstel. Helaas kom je dan eigenlijk net te kort met jouw 20k budget.
Ik zie wel een paar corolla's met 1,8l voor rond de 20k staan. En we hebben een toyota monteur in onze vriendengroep :P
Zeker een goede optie!

Een touran is inderdaad wel erg ruim, maar niet helemaal wat ik zoek. Wel buitengewoon practisch.
Dan liever een S-Max. Geen idee waarom :P

[ Voor 39% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 16:05 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:56

macnerd

No Apples please :-)

Je kunt ook denken aan een andere auto met voldoende beenruimte en voldoende kofferbakruimte voor ritjes dichtbij, en dan een dakkoffer voor op vakantie.

In juni op vakantiegeweest met onze mini-me van 6 maanden. Voorheen pastte alles prima in mijn Mitsubishi Colt, maar nu niet meer... opgelost met en dakkoffer (Hapro Roady 350 - van 350L dus). Toch alles mee kunnen nemen. Geen invloed op rijgedrag van de auto (niets van de dakkoffer gemerkt, zelfs keertje gestopt om te kijken of ie goed zat). Met deze dakkoffer mochten we ook 130 km/u rijden dus ook dikke prima.

Om in en uitladen te vergemakkelijken heb ik wat sporttassen gekocht (2 grote, 2 kleintjes. Werkt perfect, en goedkoper dan tassen op maat.

Mijn auto is ook al oud (2008), dus ik ben ook voorzichtig aan het rondkijken voor een nieuwe tweedehands (en dan ook net ietsje groter). Aan de ene kant zou ik wel electrisch willen, maar ik vind ze nog behoorlijk prijzig, dus het gaat weer een benzineauto worden. De auto daarna zal dan waarschijnlijk wel electrisch worden.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
macnerd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:07:
Je kunt ook denken aan een andere auto met voldoende beenruimte en voldoende kofferbakruimte voor ritjes dichtbij, en dan een dakkoffer voor op vakantie.

In juni op vakantiegeweest met onze mini-me van 6 maanden. Voorheen pastte alles prima in mijn Mitsubishi Colt, maar nu niet meer... opgelost met en dakkoffer (Hapro Roady 350 - van 350L dus). Toch alles mee kunnen nemen. Geen invloed op rijgedrag van de auto (niets van de dakkoffer gemerkt, zelfs keertje gestopt om te kijken of ie goed zat). Met deze dakkoffer mochten we ook 130 km/u rijden dus ook dikke prima.

Om in en uitladen te vergemakkelijken heb ik wat sporttassen gekocht (2 grote, 2 kleintjes. Werkt perfect, en goedkoper dan tassen op maat.

Mijn auto is ook al oud (2008), dus ik ben ook voorzichtig aan het rondkijken voor een nieuwe tweedehands (en dan ook net ietsje groter). Aan de ene kant zou ik wel electrisch willen, maar ik vind ze nog behoorlijk prijzig, dus het gaat weer een benzineauto worden. De auto daarna zal dan waarschijnlijk wel electrisch worden.
We hebben al een dakkoffer :P
De grootte-eis komt van de beenruimte. Mijn vrouw en ik zijn 185+ en de draaistoel, al helemaal in lig/slaapstand komt die erg ver naar voren, de kleine zit nu met z'n beentjes omhoog tegen de hoofdsteun :')
En moet qua grootte nog zeker 1,5 jaar in die stoel.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:39
Gezien je budget en je relatief lage jaarkilometrage, (maar als je rijdt, zijn het lange stukken), gekoppeld aan je praktische eisen, is het meest verstandige gewoon een ruime station en geen lening afsluiten voor een EV. Ze zijn al genoemd, maar Skoda Superb (of de iets kleinere maar nog steeds ruime Skoda Octavia), Opel Insignia, Renault Talisman, etc. voldoen aan al je eisen en daar kun je de komende jaren echt nog prima mee vooruit totdat praktische EV's wat betaalbaarder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh

Ondanks dat ik een behoorlijke voorstander van EV's ben, vind ik een reis naar de oostgrenzen van de EU wel een beetje spannend. Nu weet ik niet welke snellaadnetwerken er in die hoek allemaal wél beschikbaar zijn, maar de matige dekking van Tesla en Ionity maakt mij wel huiverig :P
Als je zo'n trip regelmatig maakt is het wel goed om zeker te weten dat er voldoende (werkende!) snelladers op je route liggen.

Je maakt de mogelijkheden een heel stuk breder als je er tot bereid bent ipv elke 4u = 30 minuten, elke 2u = 15 minuten te stoppen ;)
Dat 'inleveren' (imho rijd het namelijk ook nog fijer) scheelt op de occasionmarkt meer dan 10.000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Een ID4 heeft ook 520km range (WLTP) hoor.
Een Ioniq 5 komt net tekort, die blijft steken op ~460 (al wordt ook melding gemaakt van 510, misschien nieuwste versie?)

De MG ZS is ook niet mijn voorkeur ;)
Ik (mijn vrouw) heb hem alleen genoemd omdat hij prijstechnisch als EV interessant is. Maar niet echt in onze use-case.
Als je range wilt vergelijken kan je beter op ev-database kijken:

ID4
Ioniq 5
Model Y
MG ZS long range

Dan zie je wat beter wat de echte range is op de snelweg. Vergeet vooral ook niet de laadsnelheiden mee te nemen, want die zijn erg belangrijk in jouw geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Pierz op 03-08-2023 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Ik zie wel een paar corolla's met 1,8l voor rond de 20k staan. En we hebben een toyota monteur in onze vriendengroep :P
Zeker een goede optie!
Lees ik daar een (verstandige) keuze :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
Sluit het topic maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En wat een auto, ik heb hem een keer meegehad als vervangend vervoer (wel de 2.0 versie)... maar ik vond hem serieus lekker rijden en dat onderstel is goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Falcon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Lees ik daar een (verstandige) keuze :P
Een goede optie. Ook om voor aanschaf even in de geschiedenis van de auto te kijken, of betaalbaardere reparaties. Die vriend woont dus wel in Noord-Oost Europa ;)

Blijf die ~20k veel geld vinden voor een brandstofmotor.
Wat weer teruggrijpt op de topic start, ofwel een betaalbare benzine voor ~20k, of een deel financieren en EV rijden :P
Pierz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Als je range wilt vergelijken kan je beter op ev-database kijken:

ID4
Ioniq 5
Model Y
MG ZS long range

Dan zie je wat beter wat de echte range is op de snelweg. Vergeet vooral ook niet de laadsnelheiden mee te nemen, want die zijn erg belangrijk in jouw geval.
En dan zie je dat ze allemaal cold weather highway range van 260 (MG ZS) / 295 (ID4) / 315km (Y) hebben. Ontloopt elkaar dus niet bijzonder veel.

[ Voor 44% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 16:25 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Een goede optie. Ook om voor aanschaf even in de geschiedenis van de auto te kijken, of betaalbaardere reparaties. Die vriend woont dus wel in Noord-Oost Europa ;)

Wat weer teruggrijpt op de topic start, ofwel een betaalbare benzine voor ~20k, of een deel financieren en EV rijden :P
Ho ho.. hybride he! .. dus elektra en benzine! ;)

https://www.jaapdik.nl/vo...-first-edition-bwj-2019/b (When you go black, you never go b... :+)

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 03-08-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
Polydeukes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:15:
Gezien je budget en je relatief lage jaarkilometrage, (maar als je rijdt, zijn het lange stukken), gekoppeld aan je praktische eisen, is het meest verstandige gewoon een ruime station en geen lening afsluiten voor een EV. Ze zijn al genoemd, maar Skoda Superb (of de iets kleinere maar nog steeds ruime Skoda Octavia), Opel Insignia, Renault Talisman, etc. voldoen aan al je eisen en daar kun je de komende jaren echt nog prima mee vooruit totdat praktische EV's wat betaalbaarder zijn.
Dat lijkt mij ook het betse scenario. Waarom € 15K (of meer) lenen voor een auto die in het gebruik misschien voordeliger is? Voor € 20K is er een behoorlijk keus aan benzine of hybride stations waar je nog prima 4 a 5 jaar mee vooruit kan. Waarom zou je die financiële verplichting aangaan? Ik ben zelf een EV rijder, en mijn volgende auto wordt ook weer een EV (reeds besteld), maar als ik jouw situatie bekijk zou ik de aanschaf van een EV nog even uitstellen. Waardevermindering van een nette ICE station (superb/octavia/insignia/Auris etc) zou ik niet zo bang voor zijn. Vraag zal in NL misschien wel afnemen, maar oostwaarts van ons niet. Dus die komen wel naar NL om ze op te kopen. Prijzen zullen niet instorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Falcon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Ho ho.. hybride he! .. dus elektra en benzine! ;)
Nee, want ik kan hem nauwelijks laden met m'n zonnepanelen (te kleine accu) ;)

Vriend ff appje gestuurd voor zijn mening over de Toyota Corolla 1,8 hybrid.
"Is good choice" :+
Stijgt wel op de lijst nu :P

Maar... Waarom dan die en niet een ietsje oudere Insignia van 16k. Scheelt toch 5k en in verwacht onderhoud niks.
Want dat is het ding bij een EV, buiten de banden, geen verwacht onderhoud.

[ Voor 40% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 17:36 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Nee, want ik kan hem nauwelijks laden met m'n zonnepanelen (te kleine accu) ;)

Vriend ff appje gestuurd voor zijn mening over de Toyota Corolla 1,8 hybrid.
"Is good choice" :+
Stijgt wel op de lijst nu :P
Laden kan je sowieso niet, het is geen plugin ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

[...]

En dan zie je dat ze allemaal cold weather highway range van 260 (MG ZS) / 295 (ID4) / 315km (Y) hebben. Ontloopt elkaar dus niet bijzonder veel.
Klopt, maar je ziet ook dat de Ioniq 5 bijna 2x zo snel kan laden als de ID4 en dat ga je echt wel merken. En de MG moet je niet eens willen hebben vanwege het trage laden (met jouw doel in het achterhoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Pierz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Klopt, maar je ziet ook dat de Ioniq 5 bijna 2x zo snel kan laden als de ID4 en dat ga je echt wel merken. En de MG moet je niet eens willen hebben vanwege het trage laden (met jouw doel in het achterhoofd).
Laadsnelheid is, behalve de trage MG, geen issue. Ik heb tijd zat.
Niks jakkeren 7,5 minuut laden en weer snel doorrrrrrrrr.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 21:57
Hyundai Tucson. Rijden er 4 in mijn straat mee en top wagen, net terug met 2 kinderen en vrouw van een 2000 km vakantie voor het 2e jaar op rij en nog niks van problemen gehad. Benzine 1600 met 150pk. mild hybride, nu zou ik hybride nemen daar we zonnepanelen hebben maar de auto is nog maar 3 jaar oud en 35000 km en is nog dik in orde. Banden moeten binnen een 10000 km (+-45000km dan) wel eens vervangen worden maar ik rij dan ook veel op sport modus en trek graag eens op aan de lichten :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:02
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Want dat is het ding bij een EV, buiten de banden, geen verwacht onderhoud.
Neem het met een korreltje zout. Geen regulier onderhoud zoals olie enzo, maar er kan net zo goed iets aan stuk gaan he. En met zo'n moderne EV kan je meestal niet naar beun de haas voor een goedkope fix.

don't mind me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

@Pindakaas ^^ Precies dit! :Y)
@DropjesLover Je lijkt in de valkuil te trappen om jezelf te rijk te rekenen met de onderhoudskosten van een EV. Ook een EV is nog steeds een verzameling van bewegende (onder)delen en die zijn dus onderhevig aan slijtage ;)

Bovendien: je _hoeft_ geen 20k uit geven aan een ICE auto hè? ;) Gewoon even een zijstraatje: voor pak 'm beet de helft pik je ook een Volvo V70 uit ~2012 op met ~250k km op de klok. Voldoet aan je ruimtebehoefte en met jouw kilometrage kun je daar makkelijk nog vijf jaar mee toe en tegen die tijd zal de EV-markt er al weer heel anders uit zien :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Wok schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:05:
@Pindakaas ^^ Precies dit! :Y)
@DropjesLover Je lijkt in de valkuil te trappen om jezelf te rijk te rekenen met de onderhoudskosten van een EV. Ook een EV is nog steeds een verzameling van bewegende (onder)delen en die zijn dus onderhevig aan slijtage ;)

Bovendien: je _hoeft_ geen 20k uit geven aan een ICE auto hè? ;) Gewoon even een zijstraatje: voor pak 'm beet de helft pik je ook een Volvo V70 uit ~2012 op met ~250k km op de klok. Voldoet aan je ruimtebehoefte en met jouw kilometrage kun je daar makkelijk nog vijf jaar mee toe en tegen die tijd zal de EV-markt er al weer heel anders uit zien :)
Misschien wel, maar aan mijn huidige auto's zijn de reparaties zaken geweest als schokdempers (bij 240.xxx), remblokken + schijven, EGR-systeem, distributieriem, koppeling, banden, airco. Het gros heeft een EV gewoon niet. Lagers, fuseekogels, etc ben ik nauwelijks tegen gekomen.

Klopt, andere 2012 kan. Maar dan kan ik net zo goed €3000 (= inruilwaarde) tegen de huidige Megane aan smijten en ben ik nog goedkoper uit, plus weet ik meer wat ik heb. Want een V70 (en andere in dat segment, ook een andere Megane) op benzine kost gewoon €8000+

Dus als ik een andere auto koop, dan wil ik er wel op vooruit gaan.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@DropjesLover Eh... een V70 is wel een segment hoger dan een Mégane hoor ;) Dus qua auto ga je er dan sowieso op vooruit :+

Ja, flauw, ik weet het, maar ik heb ook zo'n Mégane gehad dus ik mag het zeggen :P
schokdempers (bij 240.xxx), remblokken + schijven, EGR-systeem, distributieriem, koppeling, banden, airco. Het gros heeft een EV gewoon niet. Lagers, fuseekogels, etc ben ik nauwelijks tegen gekomen.
Eh....?
Het gros heeft een EV gewoon niet.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Wok schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:35:
@DropjesLover Eh... een V70 is wel een segment hoger dan een Mégane hoor ;) Dus qua auto ga je er dan sowieso op vooruit :+

Ja, flauw, ik weet het, maar ik heb ook zo'n Mégane gehad dus ik mag het zeggen :P

[...]

Eh....?

[...]

:?
Schokdempers, lagers, fuseekogels, etc, die slijtdelen spelen pas vanaf 200k km.
Remblokken + schijven doe je ook flink langer mee (en ik doe al 140k km met 1 set blokken...).
Ik koop een EV met max 40k km en met mijn kilometers rij ik hem in 7 jaar naar 110k km (ofzo). Het speelt gewoon niet.

Airco een keertje bijvullen in 5 jaar (kapot na 11 jaar in mijn ervaring tot nu toe :P )
Banden een keertje per 4-5 jaar à €900 (blijkbaar :X )
Remvloeistof, 12V accu, lampje, meh qua kosten.

Geen koppeling à 1200 (ook pas na 250k km)
Geen distributieriem + waterpomp à 800 (elke 150k km)
Geen EGR systeem (heeft me aan reparaties al 1300 gekost in 5 jaar), maar goed, dat heeft een benzine ook niet

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 19:45 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Een franse diesel met 250dkm of een jonge (benzine) japanse auto die je van 40 naar 110dkm gaat rijden is sowieso een heel ander verhaal qua onderhoud.

Welke kosten verwacht je extra qua onderhoud met bv een auris tov een ev? (Behalve motorolie vervangen)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 03-08-2023 19:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@DropjesLover
Goed, laatste post van mij dan ;) Je probeert de EV duidelijk goed te praten voor jezelf :P
Schokdempers, lagers, fuseekogels, etc, die slijtdelen spelen pas vanaf 200k km.
Een EV in jouw gewenste formaat weegt ook al snel tegen de 2000kg. Best kans dat deze onderdelen dus al veel eerder/harder verslijten met dat gewicht.
Remblokken + schijven doe je ook flink langer mee (en ik doe al 140k km met 1 set blokken...).
Als je nu al 140k km doet met een setje remblokken (petje af dan! _O_ ), dan kan dat dus al helemaal geen issue voor je zijn voor een eventuele andere ICE auto ;)
Ik koop een EV met max 40k km en met mijn kilometers rij ik hem in 7 jaar naar 110k km (ofzo). Het speelt gewoon niet.
En dat hoeft het ook niet spelen voor een goed onderhouden ICE-auto met ~250k km op op de klok ;) Angst is een slechte raadgever...
Airco een keertje bijvullen in 5 jaar (kapot na 11 jaar in mijn ervaring tot nu toe :P )
Een airco moet je sowieso elke 2 à 3 jaar na laten kijken en laten hervullen. 'Bij'vullen na vijf jaar is sowieso een garantie voor kapotlopende delen (bijvullen bestaat overigens niet: een aircosysteem trek je altijd leeg en vul je dan opnieuw af - je rekent dan het verschil af tussen de hoeveelheid afgetapt koudemiddel en de hoeveelheid die er volgens spec in gaat).
Geen koppeling à 1200
Speelt niet bij een volautomaat ;)
Geen distributieriem + waterpomp à 800
True that, maar ook dat is niet iets wat heel vaak moet. Als je een exemplaar vindt waarbij dit bijvoorbeeld drie jaar geleden nog is gedaan, ga jij daar niet meer tegenaan lopen.
Geen EGR systeem (heeft me aan reparaties al 1300 gekost in 5 jaar), maar goed, dat heeft een benzine ook niet
Tja, daar kun je dan een keer pech mee hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Laadsnelheid is, behalve de trage MG, geen issue. Ik heb tijd zat.
Niks jakkeren 7,5 minuut laden en weer snel doorrrrrrrrr.
Het is wel heel erg fijn dat je na soms best even wachten op een snellaadplek de auto in een kwartier weer voor een 300 kilometer vol hebt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
pin je niet vast op dat bouwjaar , een V70 van 2013 is een pak beter en zelfs moderner ( met oncall app en digitale klokken , 8-bak aut. ) dan die megane het is immers van hogere klasse. Pak een 2020 C segment en je ziet buiten veel plastic ook dat de schermpjes van lagere 800x600 kwaliteit zijn.
Zelfde geldt voor de Smax , grote stille auto waar je ondanks eerder bouwjaar op vooruit zal gaan. Ook als een model reeks van zeg 2013 tot 2016 loopt is die 2015 eis onnodig want de 2013 is immers dezelfde auto .
Misschien wel, maar aan mijn huidige auto's zijn de reparaties zaken geweest als schokdempers (bij 240.xxx), remblokken + schijven, EGR-systeem, distributieriem, koppeling, banden, airco. Het gros heeft een EV gewoon niet. Lagers, fuseekogels, etc ben ik nauwelijks tegen gekomen.
op de egr en distri na heeft een EV ook alles wat je opnoemt + plus dat alles veel groter en zwaarder is uitgevoerd ivm vermogen en gewicht dus dat is veel duurder . Je gaat scheef met vergelijken door een nieuwe EV te pakken en een auto met 2.5 ton waar nou net alles versleten is . Een tesla moet ook olie wisselen en airco bijvullen hetzij om de 100k ipv 25k . Dr zal een computer kapot gaan weg voordeel . Deels waar dat minder onderhoud nodig is maar de beurt zelf is veel duurder zeg 800€ ipv €300. Rondje bandjes 1700€ ipv 700€.

Altijd weer die kofferbak liters 8)7
Dat kan je zo niet vergelijken , dit is tot onder het afdekzeil gerekend en guess what de fabrikant voor truc uithaald ; de afdekzeiltjes gaan tot 10cm van het dak ipv 50/50 verdelen en dan is een golf/corolla/leon groter dan een V70 ? dacht het niet !!

[ Voor 3% gewijzigd door nuffy op 03-08-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:09
Voor je budget en grootte van de auto. Zou je beste kunnen kijken naar een Auris station met 1.8 hybride. Meesten hebben dit al aangeraden.
Een oudere Rav4 vanaf 2012 is optioneel.
Zelfde geldt voor een Honda CRV.
Allemaal maximaal 140k op teller en maximaal 18k.
Je hebt genoeg opties.
Rav4 en crv behoren wel tot de top kwa betrouwbaarheid.
Jah ze hebben ook hun dingen. Maar vergeleken met rest. Toch beter.
Nadeel is, niet hybride modellen rijden wat onzuiniger.
Als je wat minder wilt tanken en verder wilt komen. Zou ik zeker naar een auris station hybride met 1.8 kijken.
Mocht aantal km op liter, niet heel veel uitmaken. Dan rav4 of crv.
Als je naar oosten rijdt is tanken, op locatie in oosten vaak goedkoper. Ook bepaalde onderhoud kun je daar laten doen. Scheelt je in kosten. Is gewoon een optie.
Hier betaald je vaak vooral voor manuren. In oosten zijn deze kosten stuk lager.

Beste is neem 5 optionele auto's en ga proefrijden. Geeft je ook een idee of het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iedereen lijkt aan de ev te willen, voornamelijk tweedehands. Prima ontwikkeling, maar men lijkt te vergeten dat dankzij corona de hele auto industrie en alsook de chipindustrie twee jaar bijna op zijn gat heeft gelegen. Er is dus simpelweg niet zoveel aanbod en door gestegen vraag drijft dat de prijs op.

Op de site van de anwb kun je berekenen wat een tweedehands auto je maandelijks gaat kosten. Aanrader :)

Qua ruimte, ook achterin: Skoda Superb en Volkswagen Passat bieden het meeste ruimte. Daarna de Octavia, en de vw golf variant (wel zonder reservewiel of subwoofer, en dankzij de dubbele bodem.
Even groot maar duurder zijn de E klasse en een V70. Audi A6 station ongeveer even groot als de Passat, maar minder binnenruimte en schuin aflopende daklijn. De rest van de klasse D is allemaal een stuk kleiner bemeten qua kofferruimte. Die van een V60, BMW3 station of c klasse station is vergelijkbaar met de megammel.
Toyota Avensis is nog niet genoemd volgens mij, zou je naar kunnen kijken, net als de al genoemde Mondeo station en Mazda 6.

Ik zou lekker voor een benzinebak gaan als ik jou was. Veel meer keuze en stuk ruimer en makkelijker te krijgen.
Wat je nog zou overwegen is een auto voor hier, en voor die keren dat je naar het oosten gaat een flinke sloep huren. Dat maakt de noodzaak voor een flinke auto in NL een stuk minder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Jaren lang met z'n 4en in een Toyota Verso gereden, echt mega veel ruimte, lekkere stoelen en prima prestaties (als je in de forse heuvels en bergen komt zou ik wel de 1.8 nemen, want onze 1.6 had er wel vaak moeite mee en moest regelmatig naar de 2e terug :P )
De Verso is net een soort hok, waar enorme dozen gewoon in 1 keer achterin kunnen.

Helaas mijnes net verkocht en ingeruild voor een Auris TS maar die haalt het bij lange na niet qua opbergruimte en zitgemak als de Verso. Stond op 165.000 kilometers, panoramadak, 2 stoeltjes in de kofferbak (was de 7 persoons) en was geen krasje op te zien.....

Louwman heeft er nog wel een hele hoop van staan -> https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/verso

[ Voor 10% gewijzigd door Ruben279 op 03-08-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
The Eagle schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:34:
Iedereen lijkt aan de ev te willen, voornamelijk tweedehands. Prima ontwikkeling, maar men lijkt te vergeten dat dankzij corona de hele auto industrie en alsook de chipindustrie twee jaar bijna op zijn gat heeft gelegen. Er is dus simpelweg niet zoveel aanbod en door gestegen vraag drijft dat de prijs op.

Op de site van de anwb kun je berekenen wat een tweedehands auto je maandelijks gaat kosten. Aanrader :)

Qua ruimte, ook achterin: Skoda Superb en Volkswagen Passat bieden het meeste ruimte. Daarna de Octavia, en de vw golf variant (wel zonder reservewiel of subwoofer, en dankzij de dubbele bodem.
Even groot maar duurder zijn de E klasse en een V70. Audi A6 station ongeveer even groot als de Passat, maar minder binnenruimte en schuin aflopende daklijn. De rest van de klasse D is allemaal een stuk kleiner bemeten qua kofferruimte. Die van een V60, BMW3 station of c klasse station is vergelijkbaar met de megammel.
Toyota Avensis is nog niet genoemd volgens mij, zou je naar kunnen kijken, net als de al genoemde Mondeo station en Mazda 6.

Ik zou lekker voor een benzinebak gaan als ik jou was. Veel meer keuze en stuk ruimer en makkelijker te krijgen.
Wat je nog zou overwegen is een auto voor hier, en voor die keren dat je naar het oosten gaat een flinke sloep huren. Dat maakt de noodzaak voor een flinke auto in NL een stuk minder.
A4 / BMW 3, etc vallen inderdaad af qua ruimte.
Een recente V60 is wel ruim, maar domweg te duur (30k+)

Dat laatste doen we al, we zijn er meerdere keren per jaar, per vliegtuig. Dan lenen we auto's van familie daar, maar het blijft gedoe. En kunnen flink minder mee nemen. Indien we meer dan 2 weken gaan wordt rijden interessant, wat we dus 1x per jaar doen.

Ik heb een wat uitgebreider overzicht gemaakt met de genoemde opties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_0eAxlWwuqG_zSepXrbvgqbvhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ffA2rE4hwPoRAtk1NvYDmWKA.png?f=user_large
Eigenlijk ontloopt het zich allemaal niet zo (behalve EV met financiering).

We hebben niet nu, per direct een andere of grotere auto nodig, de Megane voldoet, maar dus wat reparaties aan (die ook niet (nu) opgelost hoeven te worden).

Vanwege de kosten en de input hier gaan ons focussen op benzine in het segment 15-21k.
Auto's om de komende tijd te bekijken en in de gaten te houden:
  • Opel Insignia
  • Skoda Superb
  • VW Passat
  • Toyota Corolla / Avensis
  • Ford Mondeo
Voor deze auto's vind m'n vrouw liever 2k meer voor een jaartje nieuwer, mij maakt dat wat minder uit.

Oudere V70 of A6 rijden en zitten wel fijn, maar die hebben een onaantrekkelijke verhouding leeftijd/kilometer voor ons budget, wat ik gewoon een risico vind.
nuffy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:28:
pin je niet vast op dat bouwjaar , een V70 van 2013 is een pak beter en zelfs moderner ( met oncall app en digitale klokken , 8-bak aut. ) dan die megane het is immers van hogere klasse. Pak een 2020 C segment en je ziet buiten veel plastic ook dat de schermpjes van lagere 800x600 kwaliteit zijn.
Zelfde geldt voor de Smax , grote stille auto waar je ondanks eerder bouwjaar op vooruit zal gaan. Ook als een model reeks van zeg 2013 tot 2016 loopt is die 2015 eis onnodig want de 2013 is immers dezelfde auto .
Een auto overlijdt niet meer aan een kapotte/versleten motor, maar aan de oplopende kosten van verouderd / kapotte rubbertje hier, slechte connector daar, slangetje zus. Dat is gewoon leeftijd, en gaat allemaal spelen rond de 10 jaar oud. Ook bij betere merken / auto's.
En 2015 vind ik al best oud, want over 2-3 jaar begint die shit gewoon :P
[...]

op de egr en distri na heeft een EV ook alles wat je opnoemt + plus dat alles veel groter en zwaarder is uitgevoerd ivm vermogen en gewicht dus dat is veel duurder . Je gaat scheef met vergelijken door een nieuwe EV te pakken en een auto met 2.5 ton waar nou net alles versleten is . Een tesla moet ook olie wisselen en airco bijvullen hetzij om de 100k ipv 25k . Dr zal een computer kapot gaan weg voordeel . Deels waar dat minder onderhoud nodig is maar de beurt zelf is veel duurder zeg 800€ ipv €300. Rondje bandjes 1700€ ipv 700€.
Bij een EV zit je nog gewoon niet aan die leeftijd / kilometers waarin je rubbertjes ed gaan verslijten, al helemaal niet met mijn verwachte kilometers. Bij een nieuwe brandstof-auto ook niet, maar dan liever een EV dan een (gelijke leeftijd) brandstof-auto.

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 21:09 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Goed dat je objectief probeert te rekenen! Je ziet hierin dat het verschil “ev/benzine” veel kleiner is dan het verschil “koop je een gebruikte, goedkopere wagen of een nieuwe dure”. Dus dat is uiteindelijk de belangrijkste keuze die je moet maken om je kosten te bepalen.

Nog een detail voor de sheet: als je een serieus deel van je kilometers maakt tijdens die langere ritten door Europa, dan rijd je die kilometers niet tegen de 24 cent die je thuis betaalt maar tegen een hoger snel laad tarief denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
mddd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:43:
Goed dat je objectief probeert te rekenen! Je ziet hierin dat het verschil “ev/benzine” veel kleiner is dan het verschil “koop je een gebruikte, goedkopere wagen of een nieuwe dure”. Dus dat is uiteindelijk de belangrijkste keuze die je moet maken om je kosten te bepalen.

Nog een detail voor de sheet: als je een serieus deel van je kilometers maakt tijdens die langere ritten door Europa, dan rijd je die kilometers niet tegen de 24 cent die je thuis betaalt maar tegen een hoger snel laad tarief denk ik?
Ik verwacht zo'n 4000km per jaar aan de snellader te moeten hangen, maar de rest van de tijd thuis van de (bijna terugverdiende) zonnepanelen te hangen. De impact op meer/hogere snellaadkosten is niet onbelangrijk maar ook relatief klein op het totaal.

Overigens vind ik zelf dat de restwaardeberekening ontzettend koffiedik kijken is, waardoor ik afschrijving liever niet mee neem (weg = weg) en liever kijk naar de pure maandelijkse kosten. Maar het hoort er wel een beetje bij, en bij een EV gaat dat wel om significante bedragen :P

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 21:53 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bekijk de Ford Focus Mk4 Station ook, wij hebben er begin dit jaar één aangeschaft.
Wij hebben een full options, 1.5 Ecoboost 182pk automaat en heeft ons zonder problemen met 2 kinderen (3 maanden en 2,5 jaar oud) 1200km met 2x tanken naar onze eindbestemming gereden.
Een volledige kinderwagen plus kleding etc zat allemaal achterin de kofferbak, de kofferbak hiervan is groter dan een BMW 3 Serie of bijvoorbeeld een V60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
[...]
2011 Renault Megane Station diesel met 265.xxx op de klok.
De auto voldoet, maar mocht iets meer beenruimte achterin hebben ivm kinder-draaistoel.

[...]

Ik heb zelf ook al genoeg met de sliders gespeeld om te weten wat je voor welk budget ongeveer kan kopen en welke groot genoeg zijn gecombineerd met leeftijd en budget :)

Een EV nieuwprijs in 2021 van 50k, zal die 6 jaar later nog 25k waard zijn? Dat tart toch alle gebruikelijke afschrijvingspercentages?

Een auto is doorgaans ergens tussen de 10 en 15 jaar wel afgeschreven tot de minimale restwaarde (1000 euro?). Met jouw getallen zou je bijna een lineaire afschrijving hebben, terwijl de grote klap altijd in de eerste drie jaar zit. Niet onterecht, want bij ouder worden stijgen de onderhoudskosten en moet de afschrijving lager zijn. Anders zou 2e hands rijden duurder zijn dan nieuw. Klinkt me niet logisch in de oren.

Restwaarde van je Megane is m.i. met zoveel gebreken en zo'n km-stand te hoog ingeschat. Maar goed, wat een gek ervoor wilt geven. Mijn ervaring is dat garages geen oude auto's inruilen (of een bodemprijs geven en direct exporteren naar bijv. Oost Europa). Als je huidige auto een diesel is, krijg je helemaal bar weinig bij een garage en is zelf verkopen handiger. Waar vaak een sjacheraar afkomt en ter plekke nog afdingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
kdekker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Een EV nieuwprijs in 2021 van 50k, zal die 6 jaar later nog 25k waard zijn? Dat tart toch alle gebruikelijke afschrijvingspercentages?

Een auto is doorgaans ergens tussen de 10 en 15 jaar wel afgeschreven tot de minimale restwaarde (1000 euro?). Met jouw getallen zou je bijna een lineaire afschrijving hebben, terwijl de grote klap altijd in de eerste drie jaar zit. Niet onterecht, want bij ouder worden stijgen de onderhoudskosten en moet de afschrijving lager zijn. Anders zou 2e hands rijden duurder zijn dan nieuw. Klinkt me niet logisch in de oren.

Restwaarde van je Megane is m.i. met zoveel gebreken en zo'n km-stand te hoog ingeschat. Maar goed, wat een gek ervoor wilt geven. Mijn ervaring is dat garages geen oude auto's inruilen (of een bodemprijs geven en direct exporteren naar bijv. Oost Europa). Als je huidige auto een diesel is, krijg je helemaal bar weinig bij een garage en is zelf verkopen handiger. Waar vaak een sjacheraar afkomt en ter plekke nog afdingt.
Vuistregel was voorheen 50% per 3 jaar (dus 25% restwaarde in 6 jaar). Maar dat is al een paar jaar helemaal overhoop, waarbij tweedehands auto's na 3 jaar meer waard waren dan waar ze voor gekocht waren.

Daarom vind ik afschrijving ook bijzonder moeilijk om mee te rekenen, ik heb geen kristallen bol.
Te weinig beenruimte voor ons. Vrienden hadden er een.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 03-08-2023 22:18 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nogmaals, pak de tool van de anwb, die vergelijkt appels met appels :)

Overigens aan een hybrid gedacht? Passat GTE bijvoorbeeld, heb je ook meteen de goede dsg te pakken. Zie verder de discussie over dsg laatst in SJAT ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:00:
[...]
Vanwege de kosten en de input hier gaan ons focussen op benzine in het segment 15-21k.
Auto's om de komende tijd te bekijken en in de gaten te houden:
  • Opel Insignia
  • Skoda Superb
  • VW Passat
  • Ford Mondeo
De Corolla is in dit lijstje wel een C-klasse auto, de andere een D-klasse kwa ruimte. Maar goed dat zal je ook merken in MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Falcon schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

De Corolla is in dit lijstje wel een C-klasse auto, de andere een D-klasse kwa ruimte. Maar goed dat zal je ook merken in MRB.
Het verschil tussen een Corolla (1.8 hybrid, 1265kg) en Insignia (1,5 turbo, 1487kg) is €8/mnd. Dat is wel te overleven :P
The Eagle schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:20:
Nogmaals, pak de tool van de anwb, die vergelijkt appels met appels :)

Overigens aan een hybrid gedacht? Passat GTE bijvoorbeeld, heb je ook meteen de goede dsg te pakken. Zie verder de discussie over dsg laatst in SJAT ;)
Tweedehands vanaf 23,5k. Buiten budget.
Gisteren met m'n vrouw kritisch gekeken naar wat we hebben / willen neerleggen (zodat we ook nog een nieuwe wasmachine kunnen kopen zegmaar :P ) en 21k is echt de absolute max.

[ Voor 42% gewijzigd door DropjesLover op 04-08-2023 08:47 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:33
DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:00:
[...]
  • Opel Insignia
  • Skoda Superb
  • VW Passat
  • Ford Mondeo
De Corolla hybrid is qua beenruimte vergelijkbaar met de Focus die je te krap noemt. Hij is wel een stuk zuiniger en staat kwalitatief erg goed bekend. De CVT rijd heel anders dan een "reguliere" auto(maat)...Meestal is dat love or hate....

Avensis heeft een turboloos blok, betrouwbaar maar voelt daardoor wel minder vlot. Zeker aangezien je van een turbodiesel af komt.

Staar je niet blind op het aantal liters van de bagageruimte, op papier heeft een Ford Kuga bijvoorbeeld minder liters dan een Ford Puma...Ik denk dat je zelf ook wel snapt welke ruimer is.

De Talisman is niet op de lijst gekomen door je huidige ervaringen met Renault?
DropjesLover schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Het verschil tussen een Corolla (1.8 hybrid, 1265kg) en Insignia (1,5 turbo, 1487kg) is €8/mnd. Dat is wel te overleven :P
Het verschil in verbruik zal een stuk groter zijn (7.08L per 100KM voor Insignia 1.4t vs 5.68L per 100KM voor de Corolla Hybrid volgens travelcard)

[ Voor 17% gewijzigd door nooberke op 04-08-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DropjesLover schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Is toch een stream-abbootje O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
nooberke schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

De Corolla hybrid is qua beenruimte vergelijkbaar met de Focus die je te krap noemt. Hij is wel een stuk zuiniger en staat kwalitatief erg goed bekend. De CVT rijd heel anders dan een "reguliere" auto(maat)...Meestal is dat love or hate....

Avensis heeft een turboloos blok, betrouwbaar maar voelt daardoor wel minder vlot. Zeker aangezien je van een turbodiesel af komt.

Staar je niet blind op het aantal liters van de bagageruimte, op papier heeft een Ford Kuga bijvoorbeeld minder liters dan een Ford Puma...Ik denk dat je zelf ook wel snapt welke ruimer is.

De Talisman is niet op de lijst gekomen door je huidige ervaringen met Renault?
M'n vrouw wil geen Renault. Ik vind de Talisman wel mooi, ook omdat hij grotendeels op ene Laguna 3 gebaseerd is, wat gewoon een zeer goede auto was (ter compensatie van het drama Laguna 2).
Ik ben best tevreden over de huidige Megane, met als leerpuntje geen panorma-dak te nemen bij een auto van 6+ jaar oud :P

De Megane 1.5 turbodiesel van 110pk is (op de 1400kg) echt niet vlot te noemen hoor :P

Maar zowel van de Megane en de Talisman is het aanbod niet bijzonder groot. En ik zelf ben totaal niet merken-trouw. Gewoon een nette D segmenter voor een juiste prijs op het juiste moment.
[...]

Het verschil in verbruik zal een stuk groter zijn (7.08L per 100KM voor Insignia 1.4t vs 5.68L per 100KM voor de Corolla Hybrid volgens travelcard)
Klopt, het verbruik is wat hoger (ik kijk op spritmonitor), maar wel comfortabeler (verwacht ik). En ook hier weer, met onze kilometers is het verschil een tientje per maand. Ja, zo telt het wel op, maar op een maandelijkse kosten van €500 valt dat redelijk in het niet. Een keertje pech (of net geluk) met een reparatie maakt een groter verschil.
Falcon schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Is toch een stream-abbootje O-)
Weet je hoe veel stream abo's je kan nemen als je gewoon geen auto hebt?
Of, wat de echte budget-budget mensen rijden, een Cuore / Yaris. Goedkoper kan je niet rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 04-08-2023 09:03 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
Toevallig zelf afgelopen maand voor de semi zelfde keuze gestaan. We waren in het bezit van een C-klasse (W204) die ons te klein werd met een 360 graden kinderdraaistoel. De bijrijdersstoel moest helemaal naar voren, anders kon de stoel niet draaien. Hoe fijn de auto ook was, hij was te klein.

Onze keuze was toen:
- Opel Astra K
- Renault Megane 4
- VW Passat GTE
- Volvo V60

De Renault Megane viel voor ons omdat de 1.2TCE niet echt lekker bekend stond. De Volvo V60 kwam je voornamelijk tegen met hoge kilometerstanden (als je de niet-Ford motor neemt). Eigenlijk was de VW Passat GTE voor ons de beste keus, ware het niet dat er wat horrorverhalen voorkomen. Ja, het kan goed gaan maar het blijft wel een semi-gok.

We hebben dus nu een Astra K, waarbij zowel ik (1,85m) als mijn vriendin (1,75m) fatsoenlijk kunnen zitten én de draaistoel fatsoenlijk kan draaien. En de kofferbak is met 540 liter, voor ons groot zat (en groter dan de Benz had). Qua verbruik; we hebben een 1.4 liter, die deed op een trip naar polen (met de cruise control op 160) gemiddeld 6,5 Liter per 100km. Erg netjes als je het mij vraagt :)

[ Voor 8% gewijzigd door RobKJ op 04-08-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
RobKJ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:58:
Toevallig zelf afgelopen maand voor de semi zelfde keuze gestaan. We waren in het bezit van een C-klasse (W204) die ons te klein werd met een 360 graden kinderdraaistoel. De bijrijdersstoel moest helemaal naar voren, anders kon de stoel niet draaien. Hoe fijn de auto ook was, hij was te klein.

Onze keuze was toen:
- Opel Astra K
- Renault Megane 4
- VW Passat GTE
- Volvo V60

De Renault Megane viel voor ons omdat de 1.2TCE niet echt lekker bekend stond. De Volvo V60 kwam je voornamelijk tegen met hoge kilometerstanden (als je de niet-Ford motor neemt). Eigenlijk was de VW Passat GTE voor ons de beste keus, ware het niet dat er wat horrorverhalen voorkomen. Ja, het kan goed gaan maar het blijft wel een semi-gok.

We hebben dus nu een Astra K, waarbij zowel ik (1,85m) als mijn vriendin (1,75m) fatsoenlijk kunnen zitten én de draaistoel fatsoenlijk kan draaien. En de kofferbak is met 540 liter, voor ons groot zat (en groter dan de Benz had). Qua verbruik; we hebben een 1.4 liter, die deed op een trip naar polen (met de cruise control op 160) gemiddeld 6,5 Liter per 100km. Erg netjes als je het mij vraagt :)
Dan kijk je in een buitengewoon breed budget, om eerlijk te zijn.
Een (zelfde leeftijd, kilometerstand) Megane heb je voor 18k, een V60 voor 30k.

BThGvNeOA

Pagina: 1 2 Laatste