Ik had geen harde eis qua bouwjaarDropjesLover schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
Dan kijk je in een buitengewoon breed budget, om eerlijk te zijn.
Een (zelfde leeftijd, kilometerstand) Megane heb je voor 18k, een V60 voor 30k.
35 euro per maand scheelt het verbruikDropjesLover schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:57:
[...]
[...]
Klopt, het verbruik is wat hoger (ik kijk op spritmonitor), maar wel comfortabeler (verwacht ik). En ook hier weer, met onze kilometers is het verschil een tientje per maand. Ja, zo telt het wel op, maar op een maandelijkse kosten van €500 valt dat redelijk in het niet. Een keertje pech (of net geluk) met een reparatie maakt een groter verschil.
[...]
Weet je hoe veel stream abo's je kan nemen als je gewoon geen auto hebt?
Of, wat de echte budget-budget mensen rijden, een Cuore / Yaris. Goedkoper kan je niet rijden.
Ga is een Corolla TS rijden en kijk wat je van de aandrijflijn/ruimte vind. Zo'n CVT is echt een andere slag auto rijden...En de 1.8 is geen topper als je houd van een wat vlottere aandrijflijn. Echter is de aandrijflijn wel super soepel en comfortabel.
Ik heb is een Corolla TS 1.8 mee gehad als leenauto en mij viel de beenruimte achterin heel erg tegen in verhouding tot mijn eigen Seat Leon..Ook kan ik niet zo goed tegen het loeien van de CVT, de 2.0 heeft een stuk minder last van maar past niet binnen budget.
Is er een reden dat je alle MPV"s af hebt laten vallen? Zijn prima familie auto's over het algemeen.
Ikzelf rijd een Skoda Superb en kom en van een Focus MK3 wagon. Het is verbazingwekkend hoe ruim de Focus was qua kofferbak, effectief, hoewel de Superb dit wel wint. In de Focus konden wij de buggy in de breedte kwijt, maar in de Superb net niet. Dan moest hij scheef. Alleen heb je meer ruimte in de lengte bij de Superb.Ook kon ik in de hoogte meer kwijt in de Focus omdat de Superb wat ronder afloopt.
De Focus had met de kinderstoel echt te weinig ruimte voor de persoon voor de kinderstoel. Dit was een kinderstoel waarbij het kind met de rug in de rijrichting zit.
De Superb heeft dat probleem echt niet en een zee aan ruimte achterin. Ruimer dan dat ga je het eigenlijk niet vinden. Voor mij was de afweging dat de Superb veel meer voor je geld geeft dan de Passat en er leuker uit ziet (maar ik heb dan wel het laatste model en dat is uiteraard een mening.)
We rijden er ook lange afstanden mee en daar is dat ding zeker voor gebouwd. 1100 km zonder tanken is niets. Uiteraard is tanken niet zo’n probleem, maar betreft dat meer het wachten met laden eventueel.
De Focus had met de kinderstoel echt te weinig ruimte voor de persoon voor de kinderstoel. Dit was een kinderstoel waarbij het kind met de rug in de rijrichting zit.
De Superb heeft dat probleem echt niet en een zee aan ruimte achterin. Ruimer dan dat ga je het eigenlijk niet vinden. Voor mij was de afweging dat de Superb veel meer voor je geld geeft dan de Passat en er leuker uit ziet (maar ik heb dan wel het laatste model en dat is uiteraard een mening.)
We rijden er ook lange afstanden mee en daar is dat ding zeker voor gebouwd. 1100 km zonder tanken is niets. Uiteraard is tanken niet zo’n probleem, maar betreft dat meer het wachten met laden eventueel.
[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 04-08-2023 09:23 ]
Wat is je reden om de Mazda6 uit dit lijstje te houden, is ook meermaals in het topic voorbij gekomen.DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:00:
Vanwege de kosten en de input hier gaan ons focussen op benzine in het segment 15-21k.
Auto's om de komende tijd te bekijken en in de gaten te houden:Voor deze auto's vind m'n vrouw liever 2k meer voor een jaartje nieuwer, mij maakt dat wat minder uit.
- Opel Insignia
- Skoda Superb
- VW Passat
- Toyota Corolla / Avensis
- Ford Mondeo
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Vrouw weigert een Mazda, na haar ervaring met een Mazda 3, ~15 jaar geleden. Totaal andere auto.True schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:30:
[...]
Wat is je reden om de Mazda6 uit dit lijstje te houden, is ook meermaals in het topic voorbij gekomen.
Kijk, de lijst aan ruime C en (met name) D segmenters en handvol MPV's is gewoon behoorlijk groot.
We focussen ons nu primair op de eerder genoemde merken/modellen. Het worden er gewoonweg te veel om bij te houden.
Ik overweeg ook sterk om het allemaal nog een half jaartje uit te stellen. Nu een kleine beurt en door rijden, en nog wat sparen, kalm rond kijken. Over een paar weken bij de vaste onafhankelijke dealer van m'n vader langs, daar eens vragen om een belletje te doen wanneer wat interessants voorbij komt.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
En weer wordt een potentieel goede / beste auto (Mazda 6), zeer betrouwbare auto, weggewuifd zonder enige serieuze argumenten.
Ik heb 2 jonge kinderen (4.5 en 2) en ook een draaistoel, en een auris station hybride. Prima auto, heerlijk zuinig (1 op 24). Bagageruimte meer dan za, ook op vakantie met grote wandelwagen, buggy, potjes, krukjes en andere nietopvouwbare zooi. Alles gaat wel mee eigenlijk, en samen met een dakkoffer is er helemaal geen probleem op vakantie, zelfs ruimte over
Met de dakkoffer rijd hij 1 op 21.
Grootste probleem is beenruimte achterin. Ik ben lang (1.91) en daarom gaat de stoel helemaal naar achteren. Dat betekent dat mijn dochter wel een beetje moet vouwen, maar dat moet dan maar
Een carolla schijnt wat ruimter te zijn, maar ook bijna 8000 euro duurder. Dat vond ik het echt niet waard. Ik kocht de auris met 80k op de teller voor een kleine 15k (ex lease)
Grootste probleem is beenruimte achterin. Ik ben lang (1.91) en daarom gaat de stoel helemaal naar achteren. Dat betekent dat mijn dochter wel een beetje moet vouwen, maar dat moet dan maar
Een carolla schijnt wat ruimter te zijn, maar ook bijna 8000 euro duurder. Dat vond ik het echt niet waard. Ik kocht de auris met 80k op de teller voor een kleine 15k (ex lease)
[ Voor 11% gewijzigd door bonzz.netninja op 04-08-2023 09:50 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Auto = emotie, zo blijkt in elk van dit soort topicsNaafkap schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
En weer wordt een potentieel goede / beste auto (Mazda 6), zeer betrouwbare auto, weggewuifd zonder enige serieuze argumenten.
Volgens mij reken je nu financiering/afschrijving dubbel op de EV.DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:22:
…
Bij een 20k benzine van 2018 zou ik hem in 5 jaar afschrijven naar <5k, €250/mnd
Met wegenbelasting (70/mnd), verzekering (65/mnd), onderhoud (100/mnd), benzine (10.000/jaar / (1:17) * 2 = 100/mnd) kom ik dan op €600/mnd.
Met een EV van 40k van 2021, afschrijven in 4 jaar naar 25k, 300/mnd. Financiering 250/mnd.
Wegenbelasting nu 0, dadelijk 100/mnd, verzekering 65/mnd, onderhoud 20/mnd, stroom (10.000/jaar / 5 (km/kWh) * 0.3 (voornamelijk thuis laden) = 50/mnd) kom ik op, afhankelijk wat de wegenbelasting gaat doen, 750/mnd. Maar daarna 500/mnd want financiering is niet meer, en ik verwacht er wel meer dan 5 jaar in rijden.
20k financieren op 7% is €116 per maand. De aflossing is geen kostenpost. (Wel cash out)
Iselektrischgoedkoper.nl is een goede om te vergelijken. Tegenvaller bij ons is netto verbruik incl laadverlies (15% - Ioniq 5)
Voor een deel emotie / ervaring.Naafkap schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
Maar zoals gezegd, het is geen doen om de komende maanden regelmatig 10 verschillende, allemaal gewoon prima zijnde modellen in de gaten te houden.
Ford Mondeo
Ford S-Max
Renault Megane
Renault Talisman
VW Touran
VW Passat
VW Passat GTE
Toyota Corolla
Opel Insignia
Skoda Superb
Skoda Octavia
Mazda 6
.
.
De lijst is gewoon te lang.
Van de Mazda 6 staan er (momenteel) maar 3 stations tekoop, waarvan 1 schade-auto is. De andere 2 zijn uit 2015. Het is gewoon te weinig aanbod, tenzij je persé Mazda-rijder bent.
Overigens meerdere auto's ook bij DASimport of mrwheelson, maar die prijzen zijn allemaal hoger dan Nederlandse auto's op gaspedaal.nl.
Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar met 20k tegen 7,2% en 48 maanden is €480/mnd, en 60 maanden is €400/mnd.stenbk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
Volgens mij reken je nu financiering/afschrijving dubbel op de EV.
20k financieren op 7% is €116 per maand. De aflossing is geen kostenpost. (Wel cash out)
Iselektrischgoedkoper.nl is een goede om te vergelijken. Tegenvaller bij ons is netto verbruik incl laadverlies (15% - Ioniq 5)
Exclusief rente in 5 jaar is al 333/mnd.
[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 04-08-2023 11:05 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik heb het alleen over de rente. Als je aflossing meetelt, en afschrijving apart meetelt als kosten, tel je dubbel.
Leg mij eens uit hoe dat je die tegen elkaar weg streept. Aflossen moet immers.stenbk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:13:
Ik heb het alleen over de rente. Als je aflossing meetelt, en afschrijving apart meetelt als kosten, tel je dubbel.
Of beter gezegd, wat de netto maandelijkse lasten worden, afschrijving buiten beschouwing latend.
BThGvNeOA
800 eu voor een setje banden vind ik wel erg stevig, heb net vier premijum banden onder m'n E36 gegooid (205/55/16) voor €320. Inclusief montage moet het rond de €400 wel haalbaar zijn. Het gaat dan wel om 'normale' banden, SUV banden zijn echt een klap duurder.
@DropjesLover ik heb afgelopen weekend een tripje gemaakt in een Auris 1.8 TS en vond het niet tegenvallen. We konden er met vier volwassen mannen redelijk in zitten, alleen heb ik met mijn 1.93 achterin niet zoveel te zoeken. Voorin ging het prima. Lekker stil en comfortabel. CVT is even wennen en hij is niet snel, maar je komt goed met het verkeer mee. Over de gehele trip 1:17 gereden, wat ik niet gek vond gezien ik 150 als kruissnelheid aan hield waar mogelijk. Veel file gehad, dus dat doet het verbruik wel goed
Grootste nadelen vond ik de korte stoelzittingen, het feit dat de betreffende uitvoeringen geen speakers achterin had (hoe skeer is dat) en geen licht- en regensensor. De laatste twee zijn eenvoudig op te lossen door voor een wat duurder exemplaar te gaan.
Ik denk dat je qua TCO niet veel goedkoper uit kan zijn dan met zo'n wagen. Hartstikke saai, maar doet wat het moet doen.
@DropjesLover ik heb afgelopen weekend een tripje gemaakt in een Auris 1.8 TS en vond het niet tegenvallen. We konden er met vier volwassen mannen redelijk in zitten, alleen heb ik met mijn 1.93 achterin niet zoveel te zoeken. Voorin ging het prima. Lekker stil en comfortabel. CVT is even wennen en hij is niet snel, maar je komt goed met het verkeer mee. Over de gehele trip 1:17 gereden, wat ik niet gek vond gezien ik 150 als kruissnelheid aan hield waar mogelijk. Veel file gehad, dus dat doet het verbruik wel goed
Grootste nadelen vond ik de korte stoelzittingen, het feit dat de betreffende uitvoeringen geen speakers achterin had (hoe skeer is dat) en geen licht- en regensensor. De laatste twee zijn eenvoudig op te lossen door voor een wat duurder exemplaar te gaan.
Ik denk dat je qua TCO niet veel goedkoper uit kan zijn dan met zo'n wagen. Hartstikke saai, maar doet wat het moet doen.
Een ID4 staat op 255/45r20, die kosten dik 200/stuk.Knul schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:38:
800 eu voor een setje banden vind ik wel erg stevig, heb net vier premijum banden onder m'n E36 gegooid (205/55/16) voor €320. Inclusief montage moet het rond de €400 wel haalbaar zijn. Het gaat dan wel om 'normale' banden, SUV banden zijn echt een klap duurder.
Mijn Megane staat op 225/55/r17 en die zijn 130/stuk...
Ja, dat verschil is even slikken
BThGvNeOA
Als je veel auto voor je geld wil : kijk dan eens naar Ford Focus Wagon (vanaf model 2019). Ik heb die auto dus wel enigszins verkleurd natuurlijk.
Een C segment, maar formaat van een D segment, bij ons passen er 3 jonge kinderen achterin (2x kinderstoel, 1x opblaasbare zitverhoger). Onderhoudskosten zijn erg laag, banden gingen 70k km (het is ook geen sprinter) mee en mrb is gebaseerd op C segment.
Keerzijde is dat ik het vermogen wel krap vind, in Nederland geen probleem, maar afgelopen zomer de passen in Italië had ie toch wat moeite.
Een C segment, maar formaat van een D segment, bij ons passen er 3 jonge kinderen achterin (2x kinderstoel, 1x opblaasbare zitverhoger). Onderhoudskosten zijn erg laag, banden gingen 70k km (het is ook geen sprinter) mee en mrb is gebaseerd op C segment.
Keerzijde is dat ik het vermogen wel krap vind, in Nederland geen probleem, maar afgelopen zomer de passen in Italië had ie toch wat moeite.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Fijn overzichtje! Waar gaat, op basis van dit overzichtje, nu de voorkeur naar uit? EV met financiering of goedkopere benzine auto?DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:00:
Ik heb een wat uitgebreider overzicht gemaakt met de genoemde opties
[Afbeelding]
Eigenlijk ontloopt het zich allemaal niet zo (behalve EV met financiering).
Dat lijkt me een prima lijstje. Met de opmerkingen:DropjesLover schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:00:
Vanwege de kosten en de input hier gaan ons focussen op benzine in het segment 15-21k.
Auto's om de komende tijd te bekijken en in de gaten te houden:
- Opel Insignia
- Skoda Superb
- VW Passat
- Toyota Corolla / Avensis
- Ford Mondeo
- De Passat is eigenlijk een wat luxere en (ietsje) compactere versie van de Skoda Superb. Zou dus alleen naar de Passat gaan kijken als je de Superb te karig vindt.
- De Avensis stamt in de basis af van een model dat in 2009 werd geintroduceerd. Er zijn wat facelifts geweest maar je merkt dat ie in de basis wat ouder is. Dat zie je terug in het infotainment systeem en algehele verfijning.
- Ook de Mondeo is een behoorlijk oud model. In Europa geintroduceerd in 2014 maar het model was al eerder in de VS verkrijgbaar dus de basis is gewoon wat ouder.
Zou ook zeker met dat eerdere lijstje beginnen. Voor wat betreft de auto's hier genoemd:DropjesLover schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:06:
Maar zoals gezegd, het is geen doen om de komende maanden regelmatig 10 verschillende, allemaal gewoon prima zijnde modellen in de gaten te houden.
Ford Mondeo
Ford S-Max
Renault Megane
Renault Talisman
VW Touran
VW Passat
VW Passat GTE
Toyota Corolla
Opel Insignia
Skoda Superb
Skoda Octavia
Mazda 6
.
.
De lijst is gewoon te lang.
De S-Max is een ruimte MPV maar ook relatief duur. De Talisman biedt geen voordelen tov Superb of Insignia (niet ruimer, niet fijner, niet goedkoper). De Megane is niet significant groter dan wat je nu hebt. De Passat GTE is een plug-in hybrid en voor jouw gebruik maakt een plug-in geen sense (ze zijn ideaal voor dagelijks korste stukken). De Octavia is een maatje kleiner dan de Superb. De Mazda 6 is een Mazda dus als dat een belemmering is zou ik niet eens gaan kijken, bovendien is ie neit ruimer dan een Superb of Insignia.
Zoek ook in eerste instantie niet naar de perfecte versies maar zoek een paar exemplaren bij elkaar in de buurt zodat je op één dag kunt vergelijken. Dat het exemplaar die je bekijkt dan te duur is of juist te veel kilometers heeft of een kleur heeft die je niet aan staat maakt voor het ervaren van de ruimte en het rijden niets uit. Als je dan weet welk model het moet worden kun je het land doorkruisen om dat ene perfecte exemplaar te gaan kopen.
Dat is ook wel even een andere maat dan wat er onder de auto's zit waar TS naar kijkt.Knul schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:38:
Aangezien een auto keuze zelden alleen op ratio wordt gemaakt kan 'ik wil dat merk niet' een serieus argument zijn ;-) De Mazda 6 is een betrouwbare auto die heeft fijn rijdt maar is niet ruimer dan de eerder genoemde modellen dus of de TS 'm mist in de selectie is ook maar de vraag.Naafkap schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
Volgens mij snap je m, je moet voor kosten de aflossing buiten beschouwing raken en voor de maandelijkse lasten de afschrijving.DropjesLover schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
Leg mij eens uit hoe dat je die tegen elkaar weg streept. Aflossen moet immers.
Of beter gezegd, wat de netto maandelijkse lasten worden, afschrijving buiten beschouwing latend.
Stel dat je 20k financiert en 20k afschrijft, dan kan je de totale financieringslasten nemen (rente en aflossing). Dan heb je geen afschrijving meer om mee te nemen in je maandelijkse kosten.
Immers heb je aan het eind van de periode nog precies even veel geld als aan het begin.
(In je eerdere post dacht ik te lezen dat je aflossing en financiering beide meetelde als maandelijkse kosten)
Idealiter probeer je een MPV te vinden natuurlijk. VW Touran geeft je al een stuk meer hoogte en ruimte. Mocht het een station moeten zijn vraag ik me af waarom de koreanen missen.
- Kia
- Hyundai
Als je wat minder luxe wil kan je bij Dacia ook terecht met de jogger. Reus van een auto voor prijs en past al bijna nieuwe in je budget.
We hebben zelf afgelopen jaar een nieuwe Ceed Sportswagon gekocht, automaat en redelijk vol met opties.
Hebben maar 1 kind maar met een lengte van 1:80 pas je prima op de bijrijdersstoel met een ei achter je.
Ook een stuk goedkoper tweede hands dan een passat
.
- Kia
- Hyundai
Als je wat minder luxe wil kan je bij Dacia ook terecht met de jogger. Reus van een auto voor prijs en past al bijna nieuwe in je budget.
We hebben zelf afgelopen jaar een nieuwe Ceed Sportswagon gekocht, automaat en redelijk vol met opties.
Hebben maar 1 kind maar met een lengte van 1:80 pas je prima op de bijrijdersstoel met een ei achter je.
Ook een stuk goedkoper tweede hands dan een passat
Gezien de kosten en benodigde financiering is een EV nog echt te duur. De maandelijkse kosten (inclusief afschrijving) voor zowel een 2019 als een 2011 auto zijn vergelijkbaar (afschrijving ruil je redelijk in voor onderhoudskosten), heeft een 2019 de voorkeur.roel-online schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Fijn overzichtje! Waar gaat, op basis van dit overzichtje, nu de voorkeur naar uit? EV met financiering of goedkopere benzine auto?
An sich is ene facelift-model doorgaans ook een model waar wat eerdere aandachtspunten opgelost zijn, dus net een stukje betrouwbaarder.[...]
Dat lijkt me een prima lijstje. Met de opmerkingen:
- De Passat is eigenlijk een wat luxere en (ietsje) compactere versie van de Skoda Superb. Zou dus alleen naar de Passat gaan kijken als je de Superb te karig vindt.
- De Avensis stamt in de basis af van een model dat in 2009 werd geintroduceerd. Er zijn wat facelifts geweest maar je merkt dat ie in de basis wat ouder is. Dat zie je terug in het infotainment systeem en algehele verfijning.
- Ook de Mondeo is een behoorlijk oud model. In Europa geintroduceerd in 2014 maar het model was al eerder in de VS verkrijgbaar dus de basis is gewoon wat ouder.
Voor mij maakt het niet uit, ik vind een Mondeo best tijdloos qua looks, maar een Skoda Octavia van voor 2018 best gedateerd uitzien met die gescheiden koplamp. Om maar wat te noemen.
Dat is ook zeker het plan.[...]
Zou ook zeker met dat eerdere lijstje beginnen. Voor wat betreft de auto's hier genoemd:
De S-Max is een ruimte MPV maar ook relatief duur. De Talisman biedt geen voordelen tov Superb of Insignia (niet ruimer, niet fijner, niet goedkoper). De Megane is niet significant groter dan wat je nu hebt. De Passat GTE is een plug-in hybrid en voor jouw gebruik maakt een plug-in geen sense (ze zijn ideaal voor dagelijks korste stukken). De Octavia is een maatje kleiner dan de Superb. De Mazda 6 is een Mazda dus als dat een belemmering is zou ik niet eens gaan kijken, bovendien is ie neit ruimer dan een Superb of Insignia.
Zoek ook in eerste instantie niet naar de perfecte versies maar zoek een paar exemplaren bij elkaar in de buurt zodat je op één dag kunt vergelijken. Dat het exemplaar die je bekijkt dan te duur is of juist te veel kilometers heeft of een kleur heeft die je niet aan staat maakt voor het ervaren van de ruimte en het rijden niets uit. Als je dan weet welk model het moet worden kun je het land doorkruisen om dat ene perfecte exemplaar te gaan kopen.
Eerst eens auto's proberen om echt een indruk te hebben, en dan de juiste uitrusting en prijs er bij zoeken.
Ik mis hem niet nee.[...]
Aangezien een auto keuze zelden alleen op ratio wordt gemaakt kan 'ik wil dat merk niet' een serieus argument zijn ;-) De Mazda 6 is een betrouwbare auto die heeft fijn rijdt maar is niet ruimer dan de eerder genoemde modellen dus of de TS 'm mist in de selectie is ook maar de vraag.
En het landelijke aanbod is de klein (op dit moment).
Nee, ik zoek in principe geen MPV. Station is meer dan prima.Pieler schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
Idealiter probeer je een MPV te vinden natuurlijk. VW Touran geeft je al een stuk meer hoogte en ruimte. Mocht het een station moeten zijn vraag ik me af waarom de koreanen missen.
- Kia
- Hyundai
Ook een stuk goedkoper tweede hands dan een passat.
Ja je kan er alles in kwijt, maar we hebben maar 2 kinderen. Voor de ene vakantie-trip per jaar kan er prima een dakkoffer op de station.
Dacia heb ik 1x gereden, man man man wat een plastic fantasic luidruchtig budget ding.
Nee, een comfortabele tourer.
Ik ben 1.90, mijn vrouw 1.83, met de stoel op dezelfde plek.
Voor de oudste van 5 is het geen probleem, die zit gewoon met z'n beentjes naar beneden. Maar dat draaistoeltje, in slaap-positie...
Afschrijving kan je niet helemaal buiten beschouwing laten, zeker niet wanneer er nog een significante hoeveelheid over blijft.stenbk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:40:
[...]
Volgens mij snap je m, je moet voor kosten de aflossing buiten beschouwing raken en voor de maandelijkse lasten de afschrijving.
Stel dat je 20k financiert en 20k afschrijft, dan kan je de totale financieringslasten nemen (rente en aflossing). Dan heb je geen afschrijving meer om mee te nemen in je maandelijkse kosten.
Immers heb je aan het eind van de periode nog precies even veel geld als aan het begin.
(In je eerdere post dacht ik te lezen dat je aflossing en financiering beide meetelde als maandelijkse kosten)
Een auto vna 10k in 5 jaar naar 3k of naar 0 afschrijven, dat verschil is klein.
40k afschrijven naar 0, dat is gewoon niet het geval.
En al laat je afschrijving buiten beschouwing en kijk je alleen naar de maandelijkse kosten, dan drukt die financiering nog steeds flink door.
[ Voor 26% gewijzigd door DropjesLover op 04-08-2023 12:33 ]
BThGvNeOA
Hoogte zeker, maar een MPV biedt niet per definitie meer beenruimte.Pieler schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
Idealiter probeer je een MPV te vinden natuurlijk. VW Touran geeft je al een stuk meer hoogte en ruimte.
Check even de interieurmaten bij AutoWeek: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/95312-83495-84159/
De 'afstand rugleuning voor/achter' is toch bij de Superb het allergrootst. De bagageruimte van de Touran is wel het ruimst, vooral vanwege de hoogte.
Nu zeggen die afmetingen ook niet alles, want in de ene auto zit je fijner dichterbij of verder weg van de pedalen, maar het geeft wel een indicatie. Uiteindelijk is het gewoon, zoals met alles, testen-testen-testen.
Dat zijn C-segment stations zoals de Megane en dus nauwelijks groter dan wat TS al heeft. Een D-segment station zoals een Superb of Insignia is doorgaans groter.Pieler schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
Mocht het een station moeten zijn vraag ik me af waarom de koreanen missen.
- Kia
- Hyundai
TS doet er het beste aan een shortlistje te maken en dan op één dag een aantal modellen te testen. Draaistoel erin, kijken hoe je dan zelf voorin nog zit, paar klapkratjes of een meetlint in de bagageruimte zodat je ook van de bagageruimte een goed idee krijgt en voelen hoe het rijdt, ruikt, voelt ;-)
Ben ik helemaal met je eens en TS moet uiteraard zelfs gaan testen. Maar de manier waarop je zit ook belangrijk. Als ik in nette zithouding zit (eg mpv), neem ik minder ruimte in dan dat ik "lounge" in een combi. Dus ondanks dat wij persoonlijk voor een combi zijn gegaan (hoofdzakelijk ook prijs) kan je veel beter uit zijn met een MPV waar je een zitpositie kan aannemen.roel-online schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:22:
Hoogte zeker, maar een MPV biedt niet per definitie meer beenruimte.
Check even de interieurmaten bij AutoWeek: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/95312-83495-84159/
De 'afstand rugleuning voor/achter' is toch bij de Superb het allergrootst. De bagageruimte van de Touran is wel het ruimst, vooral vanwege de hoogte.
Nu zeggen die afmetingen ook niet alles, want in de ene auto zit je fijner dichterbij of verder weg van de pedalen, maar het geeft wel een indicatie. Uiteindelijk is het gewoon, zoals met alles, testen-testen-testen.
Modellen veranderen. De Vorige generatie Kia Cee'd Combi heeft 72 liter minder kofferbakruimte dan de huidige.Dat zijn C-segment stations zoals de Megane en dus nauwelijks groter dan wat TS al heeft. Een D-segment station zoals een Superb of Insignia is doorgaans groter.
De Jogger is 100liter groter dan de superb zelfs qua kofferbak en ook een C segmenter.
Daarnaast heb je alsnog op de tweede hands markt de Kia Optima wat een D segmenter is.
Tevens hebben we besloten om toch nog even voor een kleine beurt te gaan (€220), en rond de kerstvakantie naar Letland (familie) te gaan, per vliegtuig ipv auto. Wel parkeren gereserveerd op dit kenteken. We blijven de huidige nog wel even rijden, ook om nog wat meer te kunnen sparen.
Wel even opgevraagd wat mijn droomauto importeren zou kosten.
Een Australische Holden Commodore SSV wagon (ultieme sleeper papa-auto met een 6.0 V8
), maar die komt incl verscheping en bpm op 30k
Wel even opgevraagd wat mijn droomauto importeren zou kosten.
Een Australische Holden Commodore SSV wagon (ultieme sleeper papa-auto met een 6.0 V8

BThGvNeOA
Verstandige keuze denk ik. Ik volg dit topic omdat ik een vergelijkbare zoektocht had, maar de conclusie is hier ook even niks doen. Ik heb geen vergelijkbaar budget en het is lastig om wat leuks te vinden voor 10k (geld wat er momenteel ook nog niet eens is). De autos die hier genoemd zijn gaan al snel naar 20k+. Voor 10k krijg je een auto met 250k km op de teller en een hoop onderhoud. En dat allemaal omdat onze kinderwagen niet in onze C1 past als smurf 2 geboren wordt. Het is goedkoper om een kleinere kinderwagen te kopen en nog even te wachten met een andere auto.We blijven de huidige nog wel even rijden, ook om nog wat meer te kunnen sparen.
Als je van een C1 komt, is alles al een upgradeZenomyscus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
Verstandige keuze denk ik. Ik volg dit topic omdat ik een vergelijkbare zoektocht had, maar de conclusie is hier ook even niks doen. Ik heb geen vergelijkbaar budget en het is lastig om wat leuks te vinden voor 10k (geld wat er momenteel ook nog niet eens is). De autos die hier genoemd zijn gaan al snel naar 20k+. Voor 10k krijg je een auto met 250k km op de teller en een hoop onderhoud. En dat allemaal omdat onze kinderwagen niet in onze C1 past als smurf 2 geboren wordt. Het is goedkoper om een kleinere kinderwagen te kopen en nog even te wachten met een andere auto.
Voor <10k en <140k km heb je al een 2015 Ford B-max en veel keuze uit Dacia Roomsters of Logans / Nissan Note's / Renault Clio
https://www.gaspedaal.nl/...140000&crs=19,21&srt=pr-a
Goed, een Clio is nog steeds erg krap met een maxicosi achterin, maar de estate versie is best prima qua achterbak. Vergeleken met een C1 iig
Voor mij vallen deze allemaal af omdat ik ze te klein vind, en niet echt comfortabel voor lange ritten.
BThGvNeOA
We zagen net een BMW 2 active Tourer PHEV voor een aantrekkelijke prijs staan.
Op dit moment lijkt ons een PHEV met 40+ elektrische kilometers een goede tussenvorm. Momenteel betaalbaarder dan een BEV en dekt ons gebruik (lokale ritjes en 150+km ritten) goed af.
Op dit moment lijkt ons een PHEV met 40+ elektrische kilometers een goede tussenvorm. Momenteel betaalbaarder dan een BEV en dekt ons gebruik (lokale ritjes en 150+km ritten) goed af.
BThGvNeOA
Prima optie inderdaad, zit ik ook soms te overwegen tov mijn huidige Touran.DropjesLover schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:04:
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik weet niet of het wel genoemd is, maar valt een Tesla Model S (model 2018) nog binnen de opties?
EV, groot, niet super ver van het budget af (30k). Onderhoudskosten misschien een ding, maar met de lage km in combinatie dat de afschrijving niet heel hoog zal zijn?
EV, groot, niet super ver van het budget af (30k). Onderhoudskosten misschien een ding, maar met de lage km in combinatie dat de afschrijving niet heel hoog zal zijn?
Om meerdere redenen geen fan van Tesla's.Quadcheck schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:21:
Ik weet niet of het wel genoemd is, maar valt een Tesla Model S (model 2018) nog binnen de opties?
Musk, en dat minimalistische alles-op-een-tablet ontwerp. Zaken als autopilot ed zal ik toch niet gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 13-01-2024 09:27 ]
BThGvNeOA
Kia Niro hybrid + dakkoffer?DropjesLover schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Om meerdere redenen geen fan van Tesla's.
Musk, en dat minimalistische alles-op-een-tablet ontwerp. Zaken als autopilot ed zal ik toch niet gebruiken.
Relatief veel beenruimte, zuinig zonder stekker
Prius+ veel ruimte met een laag verbruik
Ford Kuga phev, veel ruimte en elektrisch korte stukken rijden en ook profiteren van de zonnepanelen
Let op: ik meen dat deze geen aanhanger mag trekken. In de leeftijdsklasse waarin ik vorig jaar zocht was dat het geval en voor mij een dealbreaker.DropjesLover schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:04:
Die wilde ik bij het bekijken navragen, want er wordt wel een trekgewicht van 1600kg genoemd.Jailhouse schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Let op: ik meen dat deze geen aanhanger mag trekken. In de leeftijdsklasse waarin ik vorig jaar zocht was dat het geval en voor mij een dealbreaker.
BThGvNeOA
Het nieuwe model mag trekken, de vorige generatie niet.DropjesLover schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:33:
[...]
Die wilde ik bij het bekijken navragen, want er wordt wel een trekgewicht van 1600kg genoemd.
Dat is jammer, hij is uit 2019, dus eerste generatie. Dat is een tegenvaller.nooberke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:59:
[...]
Het nieuwe model mag trekken, de vorige generatie niet.
BThGvNeOA
Maar voldoet die, behalve op prijs, verder wel aan je wensen? Hoeveel gunstiger is ie qua prijs dan de Superb, Insignia en Passat?DropjesLover schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:04:
- Met 400 liter in de bagageruimte aanzienlijk kleiner dan van je huidige Megane en helemaal kleiner dan de auto's die eerder op de shortlist stonden (Superb, Insignia, Passat).
- De MRB is nu nog met 50% korting maar, volgens de huidige plannen, vervalt die korting per 2025 en betaal je dan dus het dubbele.
- Je rijdt voornamelijk lange ritten? Dan is een PHEV niet echt een voordeel want het gros van de reis zeul je een leeg accupakket mee en is de auto doorgaans minder zuinig dan een vergelijkbare benzine auto. Een PHEV is vooral slim als je veel korte ritten maakt.
Ik was onder de indruk dat m'n buren een tijd geleden een BMW 2 active tourer hadden, maar die blijken de 7 zits Grand Tourer gehad te hebben. Daarmee valt hij (active tourer) af op eis kofferbakruimte.roel-online schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:10:
[...]
Maar voldoet die, behalve op prijs, verder wel aan je wensen? Hoeveel gunstiger is ie qua prijs dan de Superb, Insignia en Passat?
- Met 400 liter in de bagageruimte aanzienlijk kleiner dan van je huidige Megane en helemaal kleiner dan de auto's die eerder op de shortlist stonden (Superb, Insignia, Passat).
- De MRB is nu nog met 50% korting maar, volgens de huidige plannen, vervalt die korting per 2025 en betaal je dan dus het dubbele.
- Je rijdt voornamelijk lange ritten? Dan is een PHEV niet echt een voordeel want het gros van de reis zeul je een leeg accupakket mee en is de auto doorgaans minder zuinig dan een vergelijkbare benzine auto. Een PHEV is vooral slim als je veel korte ritten maakt.
Momenteel rijden we een 1400kg diesel. Veel opties, al helemaal in de PHEV / EV zitten op 1800kg, waarmee de mbr hetzelfde is als de huidige diesel. Eigenlijk scheelt diesel/bezine maar een paar tientjes per maand. Voor velen veel geld per jaar, maar wij zijn ook 20.000/jaar netto kwijt aan de kinderopvang. Dan is dat tientjeswerk op het totaalplaatje niet doorslaggevend.
We rijden ook wel wat korte ritjes (weekboodschappen soms, sportclub, IKEA, etc) welke we volledig elektrisch zouden kunnen doen. Elektrisch rijden is "gratis" ivm zonnepanelen en eigen oprit.
Voor de lange ritten heeft een PHEV geen toegevoegde waarde, dat klopt.
De kleine ritjes proberen we sowieso tot een minimum te beperken (we hebben fietsen en bakfiets).
BThGvNeOA