Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-08-2023
Hallo,

ik heb jaren geleden een Lenovo desktop gekocht, door de jaren heen wat upgrades gehad alleen nu blijkt de cpu defect. Nu wil ik graag een cpu upgrade maar ik kom er niet uit welke. Ik heb Lenovo gebeld en die wilde, na een erg lang gesprek vertellen, dat er geen upgrades zijn voor deze, alleen de originele en dat is een Intel Core i7-7700 3,6 G 4C. Het hoeft geen "grote" upgrade te zijn, gezien het systeem dit mogelijk niet aankan (volgens Lenovo) maar ik ben van mening dat een kleine upgrade toch te koop moet zijn.
Ik hoop dat het genoeg info is en dat iemand mij kan en wil helpen, zeker gezien de prijzen op het moment, wil ik wel een cpu die compatible is. Alvast bedankt.

Het systeem is een:
- Y720 Cube-15ISH Desktop (ideacentre) - Type 90H2
- Grafisch: NVDIA Geforce RTX 3050
- 1x HD schijf 300 gb (op dit moment nog de c-schijf)
- 1x HD 1 TB
- 2x SSD (pas ge upgrade 1x 1tb, 1x 500 gb)
- RAM 32 MB
- CPU Intel Core i7-7700 3,6 G 4C Socket 1151 / BGA1440

p.s.
Vele zullen zeggen koop een nieuwe desktop, en als ik dat geld had deed ik dat wel. Maar gezien de upgrades door de jaren en het systeem werkte goed genoeg voor mij tot de cpu defect raakte. Een cpu is goedkoper dan een nieuwe desktop :)

Hamata

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:39
De i7-7700 is waarschijnlijk de beste processor die je PC aankan (misschien een i7-7700K), maar ligt aan de voeding.

Voor 8e en 9e gen is er een nieuwe chipset van socket 1151 uitgebracht.
10e en 11e gen is een andere socket (1200).
12e en 13e gen is socket 1700.

Dus als je wilt upgraden van je i7 7700 heb je een nieuw platform nodig, dat is namelijk al de beste processor voor je huidige platform.

Hoezo denk je trouwens dat de CPU kapot is, dat gebeurt niet vaak (is eerder een voeding, geheugen, moederbord)? En je SSD gebruiken voor je OS gaat al een hoop schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dagion op 01-08-2023 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hoe weet je dat CPU stuk is?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:35
Als de CPU al stuk is, betaal je voor een vervangend top-model op het huidige platform de hoofdprijs.
Maar de kans is veel groter dat het moederbord of voeding stuk is, dan de CPU.

Dan is het de vraag hoeveel effort je erin wilt steken in het repareren.
Want de grafische kaart en harddisks zijn allemaal te hergebruiken. Het geheugen en voeding mogelijk ook. Maar dan moet je wel aan de zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
Zoals ik aangaf heeft een ander dat gecheckt middels een programma, staat nog op mijn pc, userbenchmark ?
Het viel mij op dat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnXtVnPK2XmEldS5ClFrI2h6ryo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TDPKbDQZS97NJWx5Ii61Diu.png?f=fotoalbum_largediverse programma's, de afgelopen weken, steeds langer duren om op te starten, ik bedoel dus van enkele seconden naar 30 seconden en langer. Mijn grafische kaart is nog niet zo oud en werkte (volgens hem ) perfect maar de processor werkte maar 70%, 1 core werkte niet of niet goed, volgens dat programma. Hij heeft het meerdere keren gedraaid en de uitslag was hetzelfde. Ik heb nog een screenshot, deze zal ik toevoegen. Nogmaals ik ben voor dit soort zaken niet technisch genoeg en moet helaas op andere vertrouwen en ik weet dat hij er behoorlijk wat van weet (mijn mening).
Tevens wil ik aangeven dat als ik hier niet goed zit met die vraag dan zeg het maar want ik wil zeker niet tot last zijn.

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
Sorry dacht dat het de foto als bijlage toe zou voegen.

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Volgens die afbeelding presteert die goed of beter prima.
Zo op eerste blik lijkt iets met Windows aan de hand is of dat er iets van malware op terecht is gekomen.
Dat eens eerst goed nakijken, eventueel opnieuw installeren.
Voordat je iets anders gaat kopen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
Dat had ik dus aangegeven, of een clean install niet een idee was, maar dat was niet het probleem. Maar jullie denken dat dat misschien toch wel slim is ? Ik heb aangegeven dat ik vanaf aankoop dit niet meer heb gedaan en dat de ssd schijven iets zijn van het afgelopen jaar.
Dus vooral in het begin, de eerste jaren werd alles op de HD schijf gezet. Pas geleden was deze bijna vol, heb ik wat programma's verwijderd maar dat draagt niet bij, in mijn opinie. Dan ga ik even hier rondneuzen hoe ik windows het beste (lees schijf) installeer. Stond op de pc toen ik hem kocht namelijk.

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:39
Sowieso gaat dat veel sneller zijn denk ik, want dan start nu het meeste (en Windows) nog op van de HDD. Kijk even welke schijven je hebt, sommige zijn sneller dan andere.
Hoe ziet de binnenzijde eruit? Anders meteen even stofvrij maken (en nieuwe koelpasta wellicht), dan verwacht ik dat alles weer prima werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan beter een sata ssd kopen en daar windows op installeren, zo u me niet verbazen als die 300GB schijf begint te falen (hoe oud is dat ding wel niet :o )

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamata
Dank je wel voor de reacties, hier kan ik iets mee. Ik ga eerst iemand zoeken die dit wil en kan doen ( koelpasta vernieuwen etc.), dan nieuwe schijf (ssd) en clean install. En dan even kijken of er wat veranderd is.
Blij dat ik hier even binnen ben gewipt :).
Nog wat adviezen die ik mee kan nemen voordat ik aan bovenstaande begin ?
Buiten nieuwe koelpasta en een ssd voor windows ?

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Hamata schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:18:
Nog wat adviezen die ik mee kan nemen voordat ik aan bovenstaande begin ?
Buiten nieuwe koelpasta en een ssd voor windows ?
Doe dit maar eens eerst.
En dan laat je ons weten hoe het gegaan is...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:53
Damic schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:09:
Je kan beter een sata ssd kopen en daar windows op installeren, zo u me niet verbazen als die 300GB schijf begint te falen (hoe oud is dat ding wel niet :o )
Tja, ook een goed werkende traditionele HDD is heden ten dage al een gigantische bottleneck voor echt elke (oude of nieuwe) PC.
Dat wil je echt niet meer met Windows 10/11.
Zorg dus dat je Windows systeem op SSD komt te staan.
Dat kan via een schone installatie of via image/clone programma's als je bestaande installatie wilt behouden.
Zie bijvoorbeeld:
Clone maken van M2 SSD naar andere M2 SSD, welke tool ?
Misschien een van je SSD's gebruiken die je al hebt?

Maar als je zelf geen/niet genoeg kennis hebt om dat allemaal uit te voeren kan je inderdaad beter assistentie hiervoor zoeken voordat je eventueel je gegevens kwijtraakt.

Schoonmaken is altijd goed natuurlijk, maar wat de koelpasta betreft , heb je al de temperatuur gecontroleerd of er een probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
Ik denk dat je dit bedoeld ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwR5c-tW3S6HdJX5h1vSavqxUeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTGQ5wJAEeyKz60AS458lX6v.png?f=fotoalbum_large

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ja, dan wel natuurlijk als de PC flink belast wordt.
Als de temperaturen dan normaal blijven hoef je niet direct de koelpasta te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 13:52
Die CPU is absoluut niet defect. Je moet het probleem echt elders zoeken, en een schone install is stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
Ik heb die test gedaan. Zal de foto's plaatsen. Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDCt7M3YirpOe34UHk4zLJY3YSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jpWY14ZyFabVeElz3T8UlvxB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUCZd_yUmGb0M_TtqXsWDbxYNVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JVWxYDVbEmBoucdmch0KR2XQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSb3j5uJrlwgwjWmXtKdrbrxSn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFJvYW12JiEsGNX7MjjWU9ND.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9F0byC7m1egITIddj60n83phZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/29HU0eYRTd9mLu3dwbcSXuuc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmBrB7ML_INkbNrncRo7ZFfLwjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBLMPSk8CXDcvobRQAogTBDO.png?f=fotoalbum_large

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Dat zie zover goed uit.
Doe maar eens een nieuwe installatie op die ssd en dan kijken hoe dat draait,
Kunnen we zie de snelheids problemen verdwenen zijn...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
Zal ik doen, ga me even kijken of ik iemand ken die dat kan en anders ga ik me inlezen hoe ik dat het best kan doen.
Want ik zal eerst een opstart programma moeten maken op een usb (denk ik). Dan de oude HD (c-schijf) verwijderen en dan de ssd plaatsen waar de hd zat. Denk iets in de bios veranderen ? En opstarten ?

Misschien heeft iemand een link waar het "simpel" staat uitgelegd ? Heb er een paar gevonden maar dan moet je volgens mij al expert zijn.

Thx

Hamata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Hamata schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:48:
Zal ik doen, ga me even kijken of ik iemand ken die dat kan en anders ga ik me inlezen hoe ik dat het best kan doen.
Want ik zal eerst een opstart programma moeten maken op een usb (denk ik). Dan de oude HD (c-schijf) verwijderen en dan de ssd plaatsen waar de hd zat. Denk iets in de bios veranderen ? En opstarten ?

Misschien heeft iemand een link waar het "simpel" staat uitgelegd ? Heb er een paar gevonden maar dan moet je volgens mij al expert zijn.

Thx
1. De meeste PCs kun je bij het opstarten met bv. F11 stoppen en dan geeft hij een lijst met schijven en usb sticks. Hiervan kun je er een kiezen en daarvan wordt dan gestart. Zul je ff moeten kijken met welke toets dat bij die van jouw gaat.
2. Bios zou ik niets aan doen voorlopig hooguit de opstartvolgorde aanpassen als dat nodig is.
3. Alle schijven loskoppelen behalve de SSD waarop je gaat installeren.
4. USB stick prepareren met Ventoy: https://www.ventoy.net/en/index.html
5. Daar de Windows ISO naartoe kopieeren
6. Dan zou je moeten kunnen installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door eheijnen op 03-08-2023 09:05 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

met de MS usb creation tool haalt ie zelf de iso binnen en plaatst die bootable op een stick, dat is mss nog wat makkelijk voor stap 4,5 en 6.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SAiN ONeZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:09:
met de MS usb creation tool haalt ie zelf de iso binnen en plaatst die bootable op een stick, dat is mss nog wat makkelijk voor stap 4,5 en 6.
Het is inderdaad wel aan te raden om het op die manier te doen.
Het gebruik van alternatieve boot/iso tools als Ventoy/Rufus enz zijn meer geschikt voor wat meer ervaren gebruikers.
Let dan wel goed op dat je de Windows ISO niet per ongeluk schrijft naar een verkeerd USB apparaat zoals een extra HDD/SSD.
Je zal dan niet de eerste zijn die zoiets overkomt!
Ook de extra HDD/SSD's afkoppelen tijdens het installeren (of eventueel clonen) is zeer aan te raden om eventuele problemen of fouten te voorkomen.
Kijk nog wel even na welke Windows versie (Home/Pro) je nu gebruikt, dan kies je deze zelfde versie (64 Bit!) bij het installeren en hoef je dan geen productcode in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Pagina: 1