Waarom specifiek over 3 jaar, en niet over 1 jaar of 5 jaar?

Wat zijn realistische financiële doelen voor de komen drie jaar qua sparen/het vergroten van mijn beleggingen?
Wat maakt het uit wat realistische doelen zijn?

je doel is geen absoluut eurobedrag, je doel is een huis kopen.
Als je een huis wil kopen, moet je simpelweg
alles doen. En als je een huis in Almere wil kopen, wat ook nog een beetje bewoonbaar is, dan moet je nog meer doen. Als ik nu zeg "spaar 1000 euro per maand", ga je dan de rest uitgeven?

Dus én die studieschuld aflossen, én sparen, én beleggen, én je best doen om een zo hoog mogelijk bruto inkomen te fixen en dus te groeien in je carrière.
Dat laatste, bruto inkomen, is uiteindelijk alles waar het om draait als je voldoende hypotheek aan wil gaan om een huis te kunnen kopen. 100 euro per maand aan meer inkomen betekent duizenden euro's extra hypotheek. Dat betekent echter ook hogere maandlasten. Die moet je kunnen dragen, daarover later meer.
Zo snel kan je onmogelijk sparen, maarja: als je het spaargeld hebt, dan heb je de komende jaren daarna weer lagere maandlasten.
Punt is: de huizenmarkt in Nederland is to-taal kut.
De gewenste regio Almere maakt het niet makkelijker.
Tegelijkertijd schieten prijzen alle kanten op. Ik heb er zelf 4-5 jaar lang voor 'gevochten' en meanwhile werden huizen alleen maar duurder en kwam een simpele rijwoning alleen maar verder buiten bereik. Als ik toen had gezegd dat het over 3 jaar moest gebeuren had ik mezelf helemaal gek gemaakt

Momenteel dalen de prijzen, en stijgen de koopkansen van starters. Maar wel met een prijs: door de gestegen rente zijn de maandlasten nu torenhoog, soms veel hoger dan die van een huurwoning...
Je kan onmogelijk een realistisch financieel doel op de Nederlandse woningmarkt projecteren. Daarvoor is die veel te onvoorspelbaar. Een tijdspad projecteren is ook onrealistisch. Als de markt tegenzit, ben je jaren langer onderweg.
En als het meezit, en het kan allemaal financieel uit, wil je misschien wel eerder toeslaan.
Luister dan ook niet teveel naar mensen die >10 jaar geleden een huis kochten en zogenaamd wel weten hoe het allemaal moet
Waar het om gaat, is uiteindelijk heel simpel:
- Los die schuld af, want die zit in de weg als je een hypotheek wil afsluiten.
Echter, als je momenteel nog 0% rente betaald, zou ik wel overwegen om ipv af te lossen dit geld te parkeren op een spaarrekening binnen het Nederlandse garantiestelsel, zolang je vermogen onder de belastingvrije voet zit. Dat is imho dermate laag in risico, dat je er nog wat aan kan verdienen. - Bruto inkomen. Op je bankrekening zie je helemaal niks terug van je promoties, maarja: als je een hypotheek wilt is het bruto inkomen eigenlijk het enige wat er toe doet. Zorg dat je op papier zoveel mogelijk bruto euro's krijgt, door te groeien in je werk en over te stappen van werkgever als ze ergens anders beter willen betalen. Vast contract is natuurlijk wel belangrijk.
- Je relatie speelt hier ook een belangrijke rol in - ook haar bruto inkomen telt mee, er vanuit gaande dat jullie samen verder gaan. Een simpele bijbaan kan tienduizenden euro's extra hypotheek opleveren.
- Lees je goed in over wat 'saaie' dingen. Wat is een hypotheek. Vul eens zo'n berekentool in. Lees je in over niet-boeiende dingen zoals hypotheekrenteaftrek zijn en wees je bewust van de financiële risico's als je een hoge schuld aan gaat waar je 30 jaar op moet gaan afbetalen. Het kopen van een woning is een combideal met een hypotheek, wat uiteindelijk ook (net als een belegging) een financieel product is wat je leven aanzienlijk kan beïnvloeden.
- Spaar zoveel mogelijk geld.
- Beleg een deel van je geld, maar nooit meer dan je kan missen. Beleg nóóit met geleend geld.
Oh en vergeet ook niet een béétje te leven, is ook belangrijk, is mijn ervaring

Heeft iemand daarnaast tips in het doen van beleggingen?
Om even wat dromen in duigen te laten vallen

op de schaal van 'een huis willen kopen' en enkele duizenden euro's spaargeld icm en een periode van 3 jaar, is 'beleggen' niet winstgevend genoeg om het verschil te maken tussen wel en geen huis kunnen kopen.
Op social media heb je mensen die dat wel is gelukt, maar die hebben extreem veel risico gelopen, en moeilijk veel geluk gehad.
Het is desalniettemin naar mijn mening al snel verstandig om elke maand bijvoorbeeld 100 euro in een ETF te gooien / world tracker. Niet risicoloos, maar op redelijk lange termijn zou dat meer moeten opbrengen dan een spaarrekening.
Bij beleggen draait het allemaal om het risico wat je wilt lopen, en dat is heel persoonlijk.
[
Voor 5% gewijzigd door
Richh op 31-07-2023 22:30
]