Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-04-2024
Wij hebben in mei dit jaar bericht gehad van de financieel adviseur dat wij een bedrag van 325/330k konden lenen.

Wij hebben onze werkgeversverklaringen en salarisstroken opgestuurd.
Wij hebben een woning gekocht op basis van hun aangegeven leningscapaciteiten.

De financieel adviseur heeft een aanvraag gedaan bij de bank, die hadden aangegeven dat wij niet eens zoveel konden lenen.

Wat nu blijkt, de financieel adviseurs zijn er vanuit gegaan dat ik 38 uur werk, terwijl ik duidelijk via de mail heb aangegeven dat ik 32 uur werk. Ook op mijn werkgeversverklaring is dat terug te vinden en op mijn salarisstrook.

Nu zitten wij met een gekochte woning, die wij hadden gebasseerd op hun advies. Als wij geweten hadden dat wij maar 283k konden lenen waren we niet voor deze woning gegaan. Aangezien wij een verbouwing wouden realiseren. Nu komen wij de volledige verbouwingskosten te kort. Maar zitten wel vast aan de woning.

De adviseur gaf 3 opties door:

1. De woning kopen zonder verbouwing maar wel 20 jaar rente vast.
2. 2 uur in de week meer gaan werken, 10 jaar rente vast en dan 305k lenen
3. Vragen aan mijn baas of hij fraude wil plegen door op papier te laten zetten dat ik vanaf september 38 uur ga werken.

Wij hadden een lening voor 315k aangevraagd incl verbouwingskosten en notaris kosten etc.

Wat zijn onze rechten nu? Want wij kunnen niet zo van die woning af. De woning is gekocht voor 273.500 dus met onze voorbehoud financiele zitten wij technisch gezien goed.

8)7 :/

[ Voor 3% gewijzigd door michelletjee op 28-07-2023 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:02
Van advies van die adviseur hoef je niet meer uit te gaan zo te lezen. Jemig, dat is wel heftig.

Ik zou hier zelf iemand op zetten. Rechtsbijstand mits je dat hebt? Wellicht contact opnemen met een advocaat of iets dergelijks?

Kom wel dit tegen:
U kunt controleren of uw hypotheekadviseur erkend is op de website van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het KiFiD. Op de website ziet u ook hoe u uw klacht kunt melden. Het KiFiD geeft een onafhankelijk oordeel over uw klacht. Iedere erkende hypotheekadviseur moet zich daaraan houden.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
3b. Dat ook daadwerkelijk doen voor een paar maandjes en dan weer evalueren. Evt neem je 6u/wel vakantie op en blijf je 32u werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Arunia schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:33:
Van advies van die adviseur hoef je niet meer uit te gaan zo te lezen. Jemig, dat is wel heftig.

Ik zou hier zelf iemand op zetten. Rechtsbijstand mits je dat hebt? Wellicht contact opnemen met een advocaat of iets dergelijks?

Kom wel dit tegen:
U kunt controleren of uw hypotheekadviseur erkend is op de website van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het KiFiD. Op de website ziet u ook hoe u uw klacht kunt melden. Het KiFiD geeft een onafhankelijk oordeel over uw klacht. Iedere erkende hypotheekadviseur moet zich daaraan houden.
De kleine letters sluiten aansprakelijkheid eigenlijk altijd uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
@Sethro En dat is dan ook eigenlijk altijd het probleem. De kleine lettertjes. Dus ongeacht een fout, ben je zelf gewoon de Sjaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 16:21
heb je wel gekocht met voorbehoud van financiering?
Heeft de adviseur ook eens gekeken bij een andere hypotheek verstrekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Arunia schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:33:

Kom wel dit tegen:
Ja ik heb gisteren een zaak gemaakt bij DAS. maar wij hebben tot 21 augustus om alles rond te krijgen. Er is wel spoed achter gezet, maarja stel wij moeten nog een nieuwe hypotheek aanvragen.... Straks gaan we het niet eens redden. Dus vandaar dat ik hopelijk hier al wat extra advies kan krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
sjtienuh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:39:
Het probleem voor TS is, dat ze het huis zelf prima kunnen betalen. Alleen de verbouwing niet. Maar dat laatste staat dus los van het voorbehoud blijkbaar en moeten ze kopen. Hierdoor kunnen ze alleen niet meer verbouwen.

@michelletjee enige is, dat de verkopers nog moeten kiezen met wie ze in zee gaan. De kans bestaat dat je het huis niet krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 28-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
sjtienuh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:39:
Ja. Wij zouden onze hypotheek bij de ING aanvragen.
Optie 2 met 10 jaar vast is bij NN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Arunia schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:40:
[...]

Het probleem voor TS is, dat ze het huis zelf prima kunnen betalen. Alleen de verbouwing niet. Maar dat laatste staat dus los van het voorbehoud blijkbaar en moeten ze kopen. Hierdoor kunnen ze alleen niet meer verbouwen.
Dit inderdaad. Zitten dus echt met een huis waar we dus niks mee kunnen doen ahha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
[...]

@michelletjee enige is, dat de verkopers nog moeten kiezen met wie ze in zee gaan. De kans bestaat dat je het huis niet krijgt.
Koopcontract alles is al getekend. Dus zitten anders aan die 10% boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Je kunt een verbouwing toch niet meefinancieren, aangezien je Max 100 procent van de woningwaarde mag financieren? Dus verkeerd advies of niet, in de praktijk had dit toch sowieso niet gewerkt?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
Ugchel schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:55:
Je kunt een verbouwing toch niet meefinancieren, aangezien je Max 100 procent van de woningwaarde mag financieren? Dus verkeerd advies of niet, in de praktijk had dit toch sowieso niet gewerkt?
100% van de getaxeerde waarde na verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Je had in het koopcontract kunnen opnemen bij de ontbindende voorwaarden dat je moet kunnen lenen tot dat hogere bedrag, ik denk dat je dat niet hebt gedaan. Ik denk ook dat het daardoor jouw probleem is geworden.

De hoogste schade die je dan denk ik zou kunnen verhalen op de adviseur is de kosten van het plots toch niet kunnen kopen van het huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
Arunia schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:36:
@Sethro En dat is dan ook eigenlijk altijd het probleem. De kleine lettertjes. Dus ongeacht een fout, ben je zelf gewoon de Sjaak.
Of heb je zelf niet goed genoeg opgelet.

Bij inhuren van de adviseur maar ook zeker bij het bespreken van de resultaten.

Maar net hoe je het bekijkt. Waarheid zal ergens in midden liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 28-07-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:19
Verbouwing kan wel worden meegefinancierd maar komt in een bouwdepot terecht.

Het vervelende hieraan is dat je nooit het verschil in leencapaciteit terugkrijgt van je financieel adviseur. Aansprakelijk voor deze fout is hij wellicht nog wel, maar de toegewezen schade zal in Nederland hoogstens een fractie van dat verschil zijn.

Ik denk dat je er goed aan doet eerst zelf nog eens te kijken wat je opties zijn. Familie of vrienden die je een bedrag kunnen lenen? Je kunt 7.000 euro extra lenen bij de bank voor energiebesparende maatregelen, wellicht kun je dat inzetten? Kijk ook zelf bijvoorbeeld op Independer naar je maximale hypotheek, wellicht krijg je bij een andere verstrekker meer voor elkaar.

Vraag nog van mijn kant: wat zegt de adviseur hier zelf over? Heb je hem geconfronteerd met deze fout en wat zegt hij dan? Hij mag ook wel meedenken in oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Hij heeft de taxatie gesjoemeld.
Taxantie voor verbouwing 285k ipv 275k dat de woning te koop stond
Taxatie na verbouwing 315k.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Hij heeft de taxatie gesjoemeld.
Taxantie voor verbouwing 285k ipv 275k dat de woning te koop stond
Taxatie na verbouwing 315k.
Taxatie kan prima hoger zijn dan de aankoopprijs. En verbouwing mag gewoon mee in de taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
TwingyTwingy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Verbouwing kan wel worden meegefinancierd maar komt in een bouwdepot terecht.

Het vervelende hieraan is dat je nooit het verschil in leencapaciteit terugkrijgt van je financieel adviseur. Aansprakelijk voor deze fout is hij wellicht nog wel, maar de toegewezen schade zal in Nederland hoogstens een fractie van dat verschil zijn.

Ik denk dat je er goed aan doet eerst zelf nog eens te kijken wat je opties zijn. Familie of vrienden die je een bedrag kunnen lenen? Je kunt 7.000 euro extra lenen bij de bank voor energiebesparende maatregelen, wellicht kun je dat inzetten? Kijk ook zelf bijvoorbeeld op Independer naar je maximale hypotheek, wellicht krijg je bij een andere verstrekker meer voor elkaar.

Vraag nog van mijn kant: wat zegt de adviseur hier zelf over? Heb je hem geconfronteerd met deze fout en wat zegt hij dan? Hij mag ook wel meedenken in oplossingen...
Enige waarhij in meedenkt is maar zoeken naar een andere hypotheek vorm en dat ik meer moet gaan werken....
Heb hem niet met persoonlijke oplossingen horen komen zo far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
M.l. schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:58:
Je had in het koopcontract kunnen opnemen bij de ontbindende voorwaarden dat je moet kunnen lenen tot dat hogere bedrag, ik denk dat je dat niet hebt gedaan. Ik denk ook dat het daardoor jouw probleem is geworden.

De hoogste schade die je dan denk ik zou kunnen verhalen op de adviseur is de kosten van het plots toch niet kunnen kopen van het huis.
De hypotheek adviseur heeft alles voor ons geregeld. Daarvoor hebben wij hem ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:01:
[...]

Enige waarhij in meedenkt is maar zoeken naar een andere hypotheek vorm en dat ik meer moet gaan werken....
Heb hem niet met persoonlijke oplossingen horen komen zo far.
Hoe ziet de offerte er nu uit? Welke delen, looptijden en hypotheekvormen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is dat een optie de eerste jaren 2 uur meer te werken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Sethro schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Hoe ziet de offerte er nu uit? Welke delen, looptijden en hypotheekvormen?
Wij hebben de eerste offerte niet gekregen, want die is dus niet geaccepteerd door de bank.

Maar wij zouden op 20 jaar vast zitten met rente van 4,48%. Terwijl toen wij daar zaten tijdens het gesprek was het nog 4,35% maar blijkbaar waren de salarisstroken niet goed geupdate volgens de bank, en is in paar dagen tijd naar 4,48% gegaan. Dat was al balen maar goed, dat was te overzien. Maar dit niet haha

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
In de basis gaat het natuurlijk mis bij je ontbindende voorwaarden. Als daar het juiste bedrag had gestaan, dan werd de hypotheek je nu geweigerd en kon je zonder boete van de koop af. Als jij 315 nodig hebt om dat huis naar je zin te maken, dan zou 315 ook de ontbindende voorwaarde moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:21
3. Vragen aan mijn baas of hij fraude wil plegen door op papier te laten zetten dat ik vanaf september 38 uur ga werken.
Ik ben voor deze optie gegaan en heb daar geen spijt van gehad. Overigens ben ik daadwerkelijk meer gaan werken, dus fraude zal het niet zijn. Uiteindelijk na een maand of 10 weer terug gegaan naar mijn normale uren.

De bank vond het prima dat ik meer ging werken hiervoor, ze zijn ook niet gek. Voor hen was de mogelijkheid bij mijn werkgever waarschijnlijk al voldoende om er in te vertrouwen. Wij regelden dit overigens rechtstreeks met de bank zelf zonder tussenpersoon en waren daar al klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Marzman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:03:

Is dat een optie de eerste jaren 2 uur meer te werken?
Wij wouden liever 20 jaar vast, zodat we zekerheid hebben. Geen idee wat de rente gaat doen over 2jaar.

Stel wij doen 20 jaar vast kunnen we 8k minder lenen volgens hem,
De bedoeling was, dat wanneer wij kinderen zouden krijgen ik dagje minder zou gaan werken.

Maar om de hypotheek rond te krijgen zou ik die 2 uur misschien wel kunnen regelen.
Gaat er mij om nu dat ik geen sorry of geen enkele oplossing of vergoeding hoor vanuit die financieel adviseur kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sethro schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:34:
3b. Dat ook daadwerkelijk doen voor een paar maandjes en dan weer evalueren. Evt neem je 6u/wel vakantie op en blijf je 32u werken.
Dit lijkt mij nu ook de meest pragmatische optie.

Toen ik bezig was met de hypotheekaanvraag voor mijn huis werkte ik ook een paar maanden 36 uur (fulltime, ivm vervanging bij zwangerschapsverlof) terwijl ik normaliter 32-urige werkweken maak. Ik ben toen extra gaan werken, juist om een hogere hypotheek te kunnen krijgen.

Die 4 uur extra werken per week gaf zo disproportioneel veel extra financiële ruimte dat het echt de moeite waard was. Qua maandlasten zou het sowieso allemaal prima te doen zijn met 32 uur, zeker gelet op het feit dat ik toch nog stappen in salaris zou maken.

@michelletjee Om verbouwkosten te drukken kun ook nog eens kritisch kijken naar de prioriteiten. Wellicht kan de keuken nog prima 5 jaar mee, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Wij hebben de eerste offerte niet gekregen, want die is dus niet geaccepteerd door de bank.

Maar wij zouden op 20 jaar vast zitten met rente van 4,48%. Terwijl toen wij daar zaten tijdens het gesprek was het nog 4,35% maar blijkbaar waren de salarisstroken niet goed geupdate volgens de bank, en is in paar dagen tijd naar 4,48% gegaan. Dat was al balen maar goed, dat was te overzien. Maar dit niet haha
Waarom ga je met deze hoge rente 20 jaar vast zetten? Verwacht je een stijging?
Anders een paar jaar vast zetten en dan verder kijken.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michelletjee
Zenomyscus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:05:
[...]

Ik ben voor deze optie gegaan en heb daar geen spijt van gehad. Overigens ben ik daadwerkelijk meer gaan werken, dus fraude zal het niet zijn. Uiteindelijk na een maand of 10 weer terug gegaan naar mijn normale uren.

De bank vond het prima dat ik meer ging werken hiervoor, ze zijn ook niet gek. Voor hen was de mogelijkheid bij mijn werkgever waarschijnlijk al voldoende om er in te vertrouwen. Wij regelden dit overigens rechtstreeks met de bank zelf zonder tussenpersoon en waren daar al klant.
Ik loop straks ook even na de baas kijken wat de opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Dat is maar net afhankelijk van wat er in het koopcontract staat. Als daarin staat dat er een hypotheek van 320k nodig is en ze dat niet kunnen krijgen dan kom je er onderuit. Wel enorm zuur voor de verkopers gezien zij er niets aan kunnen doen dat blijkbaar op een indicatie van de adviseur een bod is uitgebracht, maar hier had de adviseur ook duidelijker in moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:22
Als het huis prima is kun je ook over 5 jaar gaan verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Driek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:06:
[...]

helaas is het niet te voorspellen, maar denk niet dat hij in een keer weer naar 1% gaat

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens kun je met 5 minuten je leencapaciteit weten. Dat had je toch zelf ook even kunnen uitzoeken?

Overigens kun je voor een verbouwing van 20/30k ook gewoon ouderwets sparen.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 28-07-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:05:
[...]

Wij wouden liever 20 jaar vast, zodat we zekerheid hebben. Geen idee wat de rente gaat doen over 2jaar.

Stel wij doen 20 jaar vast kunnen we 8k minder lenen volgens hem,
De bedoeling was, dat wanneer wij kinderen zouden krijgen ik dagje minder zou gaan werken.

Maar om de hypotheek rond te krijgen zou ik die 2 uur misschien wel kunnen regelen.
Gaat er mij om nu dat ik geen sorry of geen enkele oplossing of vergoeding hoor vanuit die financieel adviseur kant
De rente is juist net flink gestegen heh? Die kan ook weer dalen.

Al weet je het natuurlijk niet, in de jaren 80 was de rente 13,4. Toen is mijn vader ook meer gaan werken (2e baan) om de hypotheek nog te kunnen betalen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
sOid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Dit lijkt mij nu ook de meest pragmatische optie.

Toen ik bezig was met de hypotheekaanvraag voor mijn huis werkte ik ook een paar maanden 36 uur (fulltime, ivm vervanging bij zwangerschapsverlof) terwijl ik normaliter 32-urige werkweken maak. Ik ben toen extra gaan werken, juist om een hogere hypotheek te kunnen krijgen.

Die 4 uur extra werken per week gaf zo disproportioneel veel extra financiële ruimte dat het echt de moeite waard was. Qua maandlasten zou het sowieso allemaal prima te doen zijn met 32 uur, zeker gelet op het feit dat ik toch nog stappen in salaris zou maken.

@michelletjee Om verbouwkosten te drukken kun ook nog eens kritisch kijken naar de prioriteiten. Wellicht kan de keuken nog prima 5 jaar mee, bijvoorbeeld.
Wij hadden gezegd, als de uitbouw nog niet gelijk kan prima. Maar wij willen de keuken weg uit de woonkamer en verplaatsen naar de bijkeuken. Dus er zou een nieuwe keuken moeten komen, nieuwe cv installatie en groepenkast, stucwerk etc. Anders hadden wij het huis niet gekocht als dat niet kon.

Ook moeten overal de plavuizen uit beneden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michelletjee
FreakNL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:08:
Overigens kun je met 5 minuten je leencapaciteit weten. Dat had je toch zelf ook even kunnen uitzoeken?

Overigens kun je voor een verbouwing van 20/30k ook gewoon ouderwets sparen.
Dit had ik nog aangegeven bij de financieel gesprek, ik vroeg aan hem hoe het kan dat ik online een stuk lager bedrag te zien krijg. Zei hij; omdat ze werken met een standaard rente van 5% en bij ons is het accuraat.
Dusja ik dacht hij is de adviseur hij zal het wel weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:58
Driek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Wat noem jij hoog? Als je kijkt naar wat de rente de afgopen 30 jaar heeft gedaan dan is 4.5% niet uitzonderlijk hoog.

Het ia afgezien de val na 2008 de afgelopen 30 jaar niet onder de 4% geweest.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:19
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Dit had ik nog aangegeven bij de financieel gesprek, ik vroeg aan hem hoe het kan dat ik online een stuk lager bedrag te zien krijg. Zei hij; omdat ze werken met een standaard rente van 5% en bij ons is het accuraat.
Hebben we het hier over een erkend adviseur? Het klinkt echt als een beunhaas die uit de losse pols wat loopt te brabbelen?

Wat is je maximale online leenbedrag wat je online kunt zien? Independer is hiervoor een goed uitgangspunt. Welke hypotheek met welke looptijd/rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Dan heb je wel echt een punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
s0ulmaster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Wat noem jij hoog? Als je kijkt naar wat de rente de afgopen 30 jaar heeft gedaan dan is 4.5% niet uitzonderlijk hoog.

Het ia afgezien de val na 2008 de afgelopen 30 jaar niet onder de 4% geweest.
dit dus ja, daarom wouden wij geen risico lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is de verbouwing nodig of gewenst? Je kan het ook een paar jaar uitstellen als je gewoon in de woning kunt wonen. Mijn woning is ook niet in showroomstaat en ik pak af en toe wat aan als ik geld er voor heb zonder te lenen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
TwingyTwingy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Hebben we het hier over een erkend adviseur? Het klinkt echt als een beunhaas die uit de losse pols wat loopt te brabbelen?

Wat is je maximale online leenbedrag wat je online kunt zien? Independer is hiervoor een goed uitgangspunt. Welke hypotheek met welke looptijd/rente?
Maximale hypotheekbedrag o.b.v. inkomen
€ 290.838
Indicatie bruto maandlasten
€ 1.435

Maar dit is bij een bank van 4,15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 12:37
Tja, als de adviseur een fout maakt mag hij daar ook mee zitten. Waarschijnlijk sluiten de kleine lettertjes aansprakelijkheid uit, maar ik zou zelf toch wel sturen op het laten vervallen van de advieskosten (op de daadwerkelijk gemaakte kosten voor de hypotheek door de bank na), dat scheelt je weer, en je betaalt niet voor advies dat niet juist was.
Als je de optie hebt die 2 uur meer te gaan werken (op papier of in de praktijk) zou ik daar zeker voor gaan. 20 jaar is een lange tijd om vast te zitten met deze rentes, zeker als dat je serieus pijn doet in leencapaciteit. In de toekomst kan niemand kijken, maar als je niet heel zeker bent dat je er over 20 jaar nog woont zou ik ook niet zolang vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelletjee
Marzman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:13:
Is de verbouwing nodig of gewenst? Je kan het ook een paar jaar uitstellen als je gewoon in de woning kunt wonen. Mijn woning is ook niet in showroomstaat en ik pak af en toe wat aan als ik geld er voor heb zonder te lenen.
*knip*, ik haal het linkje naar het huis even weg met het oog op je privacy.

Keuken wouden we naar de bijkeuken, wouden eigenlijk aanbouw doen maar prima als dat later word.
De keuken moet daar gewoon weg.

En natuurlijk overal beetje moderniseren en beneden pvc boven laminaat, stucwerk en schilderwerk. De rest kan echt later wel

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 03-08-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
vistu schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:13:
Tja, als de adviseur een fout maakt mag hij daar ook mee zitten. Waarschijnlijk sluiten de kleine lettertjes aansprakelijkheid uit, maar ik zou zelf toch wel sturen op het laten vervallen van de advieskosten (op de daadwerkelijk gemaakte kosten voor de hypotheek door de bank na), dat scheelt je weer, en je betaalt niet voor advies dat niet juist was.
Als je de optie hebt die 2 uur meer te gaan werken (op papier of in de praktijk) zou ik daar zeker voor gaan. 20 jaar is een lange tijd om vast te zitten met deze rentes, zeker als dat je serieus pijn doet in leencapaciteit. In de toekomst kan niemand kijken, maar als je niet heel zeker bent dat je er over 20 jaar nog woont zou ik ook niet zolang vastzetten.
oke! Ik wil inderdaad sws wel een vergoeding hebben ja. Want ik wil niet alleen de sjaak zijn ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Ik loop straks ook even na de baas kijken wat de opties zijn.
Tot nu toe zijn mijn werkgevers altijd enthousiast geweest als ik iets met huizen of hypotheken nodig had, dus ik zou zeker even langslopen. Zij zien ook graag een blije werknemer en willen vaak best wat voor je doen.

In mijn geval hebben ze mijn urenwijziging met terugwerkende kracht in laten gaan en betaald zodat 100% duidelijk was dat ik daadwerkelijk dat nieuwe salaris ging krijgen. Dat was het enige wat een grijs gebied was, maar de bank vond het prima dat ik ineens met een ander loonstrookje aan kwam. Die zijn ook niet gek en zien dit echt wel, belangrijkste was dat zij het vertrouwen hadden tijdens de paar gespreken die we hebben gehad. Iedereen kan een dag na tekenen een andere baan zoeken, dat snappen ze zelf ook wel.

Bij mij ging het zo begin 2022:
- bod woning niet geaccepteerd
- bedrijfsuitje (vr gaming)
- makelaar belt: ze willen minimaal 15k meer, take it or leave it.
- mijn partner en ik besluiten ervoor te gaan
- tijdens bedrijfsuitje de VR bril omhoog: 'kan ik meer uren maken?'
- 'Meen je dat?' 'Ja prima, gaan we regelen'
- VR bril toch maar weggelegd om de makelaar te bellen en akkoord te geven
- bank gebeld: ik ga meer werken, hoeveel kan ik nu lenen?
- bank: genoeg om de woning te kopen, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
nachtnet schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:07:
Als het huis prima is kun je ook over 5 jaar gaan verbouwen.
Kan. De praktijk leert dat het makkelijker is dat soort dingen gelijk te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:24
Ik vermoed dat je bij de adviseur niet verder gaat komen dan een vergoeding van de kosten. Volgens mij hebben dit soort partijen altijd een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Je kunt dus nergens op staan als het niet goed is.

Een klacht kun je maken, je kunt DAS erop zetten, maar daarmee los je het probleem niet op en gaat de adviseur niet het resterende bedrag aan je overmaken. Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van de opties afwegen die je zelf benoemd en hier al benoemd zijn en dan de keuze maken die het beste past.

Meer werken kan een optie zijn, maar die ruimte moet je werkgever wel hebben bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Zenomyscus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Kan. De praktijk leert dat het makkelijker is dat soort dingen gelijk te doen.
Nadeel is dan dat de uitbouw later pas kan; De vloeren wat we straks eruit gaan halen, en nieuwe leggen mogen we straks dan weer opnieuw doen omdat de woning word doorgetrokken.

Ik ga het gewoon proberen bij de baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
nldls schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:27:
Ik vermoed dat je bij de adviseur niet verder gaat komen dan een vergoeding van de kosten. Volgens mij hebben dit soort partijen altijd een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Je kunt dus nergens op staan als het niet goed is.

Een klacht kun je maken, je kunt DAS erop zetten, maar daarmee los je het probleem niet op en gaat de adviseur niet het resterende bedrag aan je overmaken. Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van de opties afwegen die je zelf benoemd en hier al benoemd zijn en dan de keuze maken die het beste past.

Meer werken kan een optie zijn, maar die ruimte moet je werkgever wel hebben bijvoorbeeld.
ben ik ook bang voor ja. Zolang ze maar deel van de gemaakte kosten naar ons toe worden vergoed. Meer ruimte voor de bouwdepot ;P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

paQ

michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:28:
[...]

Ik ga het gewoon proberen bij de baas
Leg het hem/haar gewoon rustig uit wat je hebt gedaan, op basis van welke (professionele) adviezen, en wat er gebeurd is. Zonder meteen te zeggen: "kan ik 2 uur meer werken?"
Wie weet rolt er wel een andere oplossing uit ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
paQ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:33:
[...]

Leg het hem/haar gewoon rustig uit wat je hebt gedaan, op basis van welke (professionele) adviezen, en wat er gebeurd is. Zonder meteen te zeggen: "kan ik 2 uur meer werken?"
Wie weet rolt er wel een andere oplossing uit ;)
zeker waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als eea nog via het financiële voorbehoud te annuleren is, kun je dat toch prima doen? De handtekening voor de woning is dus nog niet gezet, begrijp ik? :) Of wil je de woning echt heel graag, dat kan natuurlijk ook. Ik zou in elk geval wel compensatie van die "adviseur" verwachten. Natuurlijk is fouten maken menselijk, maar dat hoeft jou geen klauwen met geld of tijd te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:29:
[...]

ben ik ook bang voor ja. Zolang ze maar deel van de gemaakte kosten naar ons toe worden vergoed. Meer ruimte voor de bouwdepot ;P
Hou er ook rekening mee dat die adviseur, nu door zijn eigen fouten al veel meer werk kwijt is aan het advies. Ik weet niet of je een fixed fee hebt afgesproken of een uurtje / factuurtje, maar bij het eerste zou ik niet direct een verlaging van de kosten verwachten, wel uiteraard dat het bedrag niet alsnog verhoogd wordt omdat hij meer werk heeft.

Bij het 2de natuurlijk de uurtjes laten wegstrepen die in het verkeerde advies gestoken zijn.

Daarnaast:
Wij hebben in mei dit jaar bericht gehad van de financieel adviseur dat wij een bedrag van 325/330k konden lenen.
Is dit wel hetzelfde adviestraject of heb je in mei enkel geïnformeerd naar wat je mogelijk zou kunnen lenen, en ben je het daadwerkelijke adviestraject later gestart?

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 28-07-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:15:
[...]

*knip*

Keuken wouden we naar de bijkeuken, wouden eigenlijk aanbouw doen maar prima als dat later word.

En natuurlijk overal beetje moderniseren en beneden pvc boven laminaat, stucwerk en schilderwerk. De rest kan echt later wel
Dat het niet naar je wensen is, ok, maar structureel zie ik geen verplichte zaken, zit een ketel in uit 2012 en er hangt een warmtepomp.

Je kan qua verduurzaming vaak met een no-questions-ask je hypotheek verhogen tot een max van 9000 euro voor zonnepanelen, warmtepompen of isolatie.

Kan je het huis kopen zonder dat verbouwdepot?

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 03-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Ga die 2 uur in de week meer werken zolang dat nodig is :)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je werkgever mee wil werken: tijdelijk meer uren maken en als alles geregeld is, bekijk je dat opnieuw. Absoluut de weg van de minste weerstand en kan morgen geregeld zijn (al is het morgen natuurlijk zaterdag....).

@CH4OS : Compensatie vanuit de adviseur gaat echt niet meer worden dan een doekje tegen het bloeden. Dat is iets wat je achteraf eventueel nog kunt gaan bekijken, maar dan heeft TS waarschijnlijk ook belangrijkere dingen aan z'n hoofd. Natuurlijk wil TS dat huis. Afzien van het huis is zeg maar het te verwachten resultaat als alles mislukt is. Daar zou ik nu zeker niet op in gaan zetten. Dat kan op de laatste dag van het voorbehoud nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:43:
@CH4OS : Compensatie vanuit de adviseur gaat echt niet meer worden dan een doekje tegen het bloeden. Dat is iets wat je achteraf eventueel nog kunt gaan bekijken, maar dan heeft TS waarschijnlijk ook belangrijkere dingen aan z'n hoofd. Natuurlijk wil TS dat huis. Afzien van het huis is zeg maar het te verwachten resultaat als alles mislukt is. Daar zou ik nu zeker niet op in gaan zetten. Dat kan op de laatste dag van het voorbehoud nog.
Een compensatie is dan inderdaad ook meer om de "adviseur" een flinke tik op de vingers te geven. Dat je uiteindelijk zelf daar niet heel veel mee geholpen bent snapt iedereen wel, denk ik. Ik zou in elk geval niet willen dat een dergelijke "adviseur" er "zomaar" mee weg komt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:47
"Gaat er mij om nu dat ik geen sorry of geen enkele oplossing of vergoeding hoor vanuit die financieel adviseur kant" ,

Ik zou hier niet teveel in blijven hangen, ga het gesprek aan met je werkgever voor die 2 uur en ga genieten van je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Vind het meest kwalijke eigenlijk dat de adviseur zich er nu beetje makkelijk vanaf maakt. Door wat opties te roepen en daarmee klaar.

Zou op z’n minst verwachten dat hij nu met 3 uitgewerkte alternatieven zou komen om iig z’n fout te herstellen.

Door wat te spelen met hypitheekaanbieders, type hypotheken, looptijd is er best nog wat te winnen. Daarnaast inderdaad verduurzamingsbuget, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
CH4OS schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:40:
Als eea nog via het financiële voorbehoud te annuleren is, kun je dat toch prima doen? De handtekening voor de woning is dus nog niet gezet, begrijp ik? :) Of wil je de woning echt heel graag, dat kan natuurlijk ook. Ik zou in elk geval wel compensatie van die "adviseur" verwachten. Natuurlijk is fouten maken menselijk, maar dat hoeft jou geen klauwen met geld of tijd te kosten.
|Nee dat vonden wij dus ook.

Probleem is dat wij dan de boete hebben van 10% omdat we technisch gezien de woning dus kunnen betalen, behalve de verbouwing niet. maar dat staat los van de woning kopen.
Ik ga straks wel vragen of ik 1/2 maand even 36 uur mag werken, en daarna weer terug naar 32 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Sethro schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:50:
Vind het meest kwalijke eigenlijk dat de adviseur zich er nu beetje makkelijk vanaf maakt. Door wat opties te roepen en daarmee klaar.

Zou op z’n minst verwachten dat hij nu met 3 uitgewerkte alternatieven zou komen om iig z’n fout te herstellen.

Door wat te spelen met hypitheekaanbieders, type hypotheken, looptijd is er best nog wat te winnen. Daarnaast inderdaad verduurzamingsbuget, etc..
Die duurzaamheid kan niet, wij hebben gekozen om de notaris kosten en de overige kosten mee te financieren. Daardoor is de mogelijkheid voor energiemaatregelen uitgesloten.

*knip*

Dit is het bedrijf

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 28-07-2023 14:45 . Reden: Advies geven is prima, bedrijven promoten valt onder spam. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:52:
Nee dat vonden wij dus ook.

Probleem is dat wij dan de boete hebben van 10% omdat we technisch gezien de woning dus kunnen betalen, behalve de verbouwing niet. maar dat staat los van de woning kopen.
Ik ga straks wel vragen of ik 1/2 maand even 36 uur mag werken, en daarna weer terug naar 32 uur.
Als je met 8 uur extra werken (in totaal) wel die hypotheek kan krijgen en daarmee ook de verbouwing kan bekostigen, dan is het wel een no-brainer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:12

TheDudez

Usenet stofzuiger!

michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:52:
[...]

|Nee dat vonden wij dus ook.

Ik denk dat dit de beste optie is. Je kan hooguit de advies kosten terug krijgen maar dat is echt peanuts. En je zal vast ook nog wel wat tegen komen in het huis waar je geen rekening mee hebt gehouden. Verder ook zoveel mogelijk zelf doen waar het kan.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
[quote]Dennism schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Hou er ook rekening mee dat die adviseur, nu door zijn eigen fouten al veel meer werk kwijt is aan het advies. Ik weet niet of je een fixed fee hebt afgesproken of een uurtje / factuurtje, maar bij het eerste zou ik niet direct een verlaging van de kosten verwachten, wel uiteraard dat het bedrag niet alsnog verhoogd wordt omdat hij meer werk heeft.

Nou ik vind dat dat niet ons probleem is haha. Heeft hij zelf zo gedaan.
En het uiteindelijke financiele gesprek was tijdens de hypotheek aanvragen. Daar hebben wij gezeten en was ook op basis van de 315k hij heeft zelfs de taxateur lopen bepraten om de juiste begroting te maken.

En na de aanvraag kreeg hij dus bericht dat het niet was goedgekeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
TheDudez schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat dit de beste optie is. Je kan hooguit de advies kosten terug krijgen maar dat is echt peanuts. En je zal vast ook nog wel wat tegen komen in het huis waar je geen rekening mee hebt gehouden. Verder ook zoveel mogelijk zelf doen waar het kan.
Ja wij zijn ook heel handig dus hebben al redelijk in de kosten lopen beperken. En natuurlijk kom je altijd wel andere kosten tegen, hebben ook wel wat gespaard. Maar dachten zoveel mogelijk van de bouwdepot te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennism schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:43:

Bij het 2de natuurlijk de uurtjes laten wegstrepen die in het verkeerde advies gestoken zijn.
Waarom moet daar rekening mee gehouden worden, dat iemand nu meer tijd kwijt is aan het geven van advies? :) Dat lijkt me echt een gevalletje jammer hoor, de adviseur maakt de fout, het is niet dat de adviseur nu extra werk heeft doordat @michelletjee iets veranderd heeft in de situatie of de vraag aan de adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 16:08

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Even een andere invalshoek:
Als de maandlasten van een hogere lening geen probleem zijn en je de mogelijkheid hebt om bij familie/vrienden het bedrag voor de verbouwing te lenen, is er geen noodzaak om (om papier) meer uren te werken.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Mikkie001 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:01:
Als de maandlasten van een hogere lening geen probleem zijn en je de mogelijkheid hebt om bij familie/vrienden het bedrag voor de verbouwing te lenen, is er geen noodzaak om (om papier) meer uren te werken.
Dat is zo, maar vind het niet fijn om mij iemand persoonlijk te lenen. Niet dat die optie er niet zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
michelletjee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:02:
[...]

De hypotheek adviseur heeft alles voor ons geregeld. Daarvoor hebben wij hem ingehuurd.
Dus als ik het goed begrijp was de hypotheekadviseur ook aankoopmakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
M.l. schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Dus als ik het goed begrijp was de hypotheekadviseur ook aankoopmakelaar?
Soort van ja, uiteindelijk hebben we zelf een bod uitgebracht voor de gekochte woning. Hij heeft wel onderhandeld met andere woningen die uiteindelijk niet gekocht zijn.

Er werken 2 mannen, 1 is aankoop makelaar en regelt alle documenten etc. De andere man is dus voor het financiele gedeelte. Maar die heeft alles letterlijk overgenomen van die andere man. Niet gekeken naar de aangeleverde documenten. Anders was het al eerder bekent en niet zo last minute

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:38

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

*knip*

Een keuken op dezelfde plek kost door de bank genomen al 20-25k. Dan nog andere vloeren en stucken, dan past dat al niet in die 315k. Laat staan een uitbouw van 20-50k. Even de bedragen die ik de afgelopen jaren zelf opgezocht en gehoord heb van vrienden die zoiets lieten doen.

Los van het absolute gepruts van de adviseur, daar is nu niks meer aan te doen. Behalve klacht indienen na je verhuizing :P
Wat is de reden dat je niet die paar uur of dag meer kan werken? Kinderen / kinderopvang? Of enkel eigen prive-tijd? Je "krom" werken voor een woning is niet tof nee, maar nu even wel het verschil tussen wel/geen woning en 27k boete.

[ Voor 22% gewijzigd door NMH op 03-08-2023 13:38 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michelletjee
DropjesLover schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Een keuken op dezelfde plek kost door de bank genomen al 20-25k. Dan nog andere vloeren en stucken, dan past dat al niet in die 315k. Laat staan een uitbouw van 20-50k. Even de bedragen die ik de afgelopen jaren zelf opgezocht en gehoord heb van vrienden die zoiets lieten doen.

Los van het absolute gepruts van de adviseur, daar is nu niks meer aan te doen. Behalve klacht indienen na je verhuizing :P
Wat is de reden dat je niet die paar uur of dag meer kan werken? Kinderen / kinderopvang? Of enkel eigen prive-tijd? Je "krom" werken voor een woning is niet tof nee, maar nu even wel het verschil tussen wel/geen woning en 27k boete.
Ik heb chronische vermoeidheid, de extra vrijedag gebruik ik om tot rust te komen of huishouden om energie te besparen. Bewust gekozen voor 32 uur, anders werk ik en slaap ik rond 8 uur savonds omdat ik het anders niet volhoud.

Maar om het even "tijdelijk"op te vangen zou ik kunnen overwegen.
Wij hebben ook nog een beetje gespaard om wat kosten op te vangen.

Wij zouden met de keuken naar de ikea gaan. heb iemand in de vriendengroep die keukens plaatst. dus sparen we best veel kosten in. Met de uitbouw zou 8/9m2 zijn waarbij we de buitendeuren etc kunnen hergebruiken en helpen ook mee met de verbouwing. Diegene die het zou realiseren had de uitbouw geschat op 15/20k is een goede vriend van mijn vader.

We hadden alles zoveel mogelijk dus beperkt met de kosten. En wel een reserve mocht het echt niet kunnen bij mijn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
DropjesLover schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Oja en wij hebben nog keuken apparatuur van onze huidige woning. ( koelkasten, nieuwe vaatwasser en inductiekookplaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

paQ

Ook kan het zijn dat een hypotheekadviseur de regels verkeerd opvat en daardoor met een onjuist advies komt.
Wij zijn gespecialiseerd in hypotheekadvisering m.b.t de aankoop van uw woning met zo min mogelijk eigen geld en/of het aanpassen van uw bestaande hypotheek voor het verlagen van uw maandlast, het mogelijk maken van die gewenste verbouwing of het verzilveren van uw overwaarde.
sja... dat uh....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CH4OS schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Waarom moet daar rekening mee gehouden worden, dat iemand nu meer tijd kwijt is aan het geven van advies? :) Dat lijkt me echt een gevalletje jammer hoor, de adviseur maakt de fout, het is niet dat de adviseur nu extra werk heeft doordat @michelletjee iets veranderd heeft in de situatie of de vraag aan de adviseur.
TS moet daar rekening mee houden zodat afhankelijk van welke wijze van afrekening hij heeft gekozen dat hij niet meer gaat betalen door de fout van de adviseur. Echter bij een fixed fee, moet je er ook rekening mee houden dat de prijs waarschijnlijk niet omlaag gaat door de fout, omdat de adviseur die extra kosten / lagere marge al neemt omdat hij meer tijd kwijt is aan het traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mikkie001 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:01:
Is dat niet gewoon fraude? Volgens mij moet je, als je van plan bent dat soort financiële verplichtingen aan te gaan, dat ook gewoon melden bij je hypotheek aanvraag zodat dit meegenomen kan worden in berekeningen of je de hypotheek wel kan opbrengen.

Al moet ik zeggen dat TS daar niet heel veel moeite lijkt te hebben, gezien het feit ook dat er ruiterlijk wordt toegegeven dat er gesjoemeld wordt met taxaties in dit traject.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 28-07-2023 10:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twi
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

Bij de adviseur aangeven dat de opties die hij biedt, hém uit de brand helpen met zijn fout en niet jóú. Terwijl jij flink betaalt voor zijn advies. Dat je een beter alternatief verwacht, en anders een tegemoetkoming verwacht.

Natuurlijk kun je zelf al bij je baas in de week leggen dat je dit probleem hebt. Maar zoals eerder gezegd, niet zelf met de oplossing komen. Als je zo "gemakkelijk" 2 uur extra kunt werken, wordt de reden waarom je gekozen hebt minder te werken misschien in de toekomst niet meer zo serieus genomen.

Verder stappen degenen die adviseren om het huis te laten schieten wel gemakkelijk heen over het feit dat je daarmee de verkoper weer dupeert. Laat de adviseur maar met een creatievere oplossing komen.
Dennism schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:29:
Al moet ik zeggen dat TS daar niet heel veel moeite lijkt te hebben, gezien het feit ook dat er ruiterlijk wordt toegegeven dat er gesjoemeld wordt met taxaties in dit traject.
Taxaties en bouwtechnische keuringen zijn in veel gevallen gesjoemel, waar je als koper/verkoper geen invloed op hebt. Taxateurs willen de klant graag tevreden houden en taxeren dus vrijwel altijd op of boven de verkoopprijs van de woning of zelfs het bod (incl. verbouwing). Bouwtechnische keuringen komen vaak precies binnen de gestelde marges van het financiële voorbehoud uit.

[ Voor 31% gewijzigd door twi op 28-07-2023 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennism schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:25:
TS moet daar rekening mee houden zodat afhankelijk van welke wijze van afrekening hij heeft gekozen dat hij niet meer gaat betalen door de fout van de adviseur. Echter bij een fixed fee, moet je er ook rekening mee houden dat de prijs waarschijnlijk niet omlaag gaat door de fout, omdat de adviseur die extra kosten / lagere marge al neemt omdat hij meer tijd kwijt is aan het traject.
Tja, baiscly zeg je nu dat TS maar blij moet zijn dat de adviseur er extra tijd in steekt en dat dat al genoeg compensatie zou moeten zijn? Sorry, maar daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Als ik mijn auto naar de garage breng en daar wordt een fout gemaakt, verwacht ik ook dat de garage kosteloos de fout herstelt, mij wat drinken aanbiedt als ik de auto breng, en vervangend vervoer voor mij regelt. Als er dan extra onderdelen toch nodig blijken te zijn, verwacht ik daarvan ook geen rekening; het is de fout van de garagist immers, dan had die zijn werk goed moeten doen. Dat is nu eenmaal het risico van het ondernemen.

Of, simpel gezegd, als je de billen brandt, moet je op de blaren zitten. In dit geval is dat dus de adviseur, in geen geval de TS. Hij gaat nu wellicht extra werken om de financien toch rond te krijgen, doordat de adviseur een foutje maakt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
Heel vervelende situatie voor je! Hopelijk lukt het om meer te gaan werken, zowel contractueel als fysiek. Maar stel dat het niet lukt, zie ik toch wel mogelijkheden om de koop door te laten gaan.
1) Maak een fasenplan. Als je uiteindelijk de uitbouw wilt, maar die nu niet kunt realiseren, kijk hoe je zoveel mogelijk daarop kunt voorsorteren om desinvesteringen (vloer) te voorkomen.
Bijvoorbeeld de keuken. Ik snap dat je die daar weg wilt hebben, daarvoor is de uitbouw nodig. Maar je zou de keuken in een simpele vorm tijdelijk in de bijkeuken kunnen plaatsen, waardoor de kamer heel veel groter is. In een later stadium kun je alsnog de uitbouw realiseren en vloer en keuken aanpassen, al dan niet ook gefaseerd.
Zo zijn er misschien wel meer plannen die je in fasen kunt aanpakken waardoor het bewoonbaar en betaalbaar is. Wees creatief daarin.
2) Koop het huis en kijk daarna naar aparte financiering voor je verbouwingsplannen. Niet alles hoeft hypothecair gefinancierd te worden, iets als een keuken kan ook met een lening. Die betaal je in kortere tijd af. Zijn je kosten wel hoger, maar daar wordt op een andere manier naar gekeken dan het vaststellen van een maximaal leenbedrag voor een hypotheek. Ga daarvoor naar je bank, niet naar deze ‘adviseur’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
@michelletjee Misschien nog een andere invalshoek. Die boete bij het voorbehoud van financiering... de verkopende partij MAG die boete opeisen. Ze hoeven het niet te doen. Dat is dus geen verplichting. Er is ook nog zo iets als menselijkheid. Is het niet een optie om met de verkopers in gesprek te gaan en de situatie uitleggen. Ik snap dat het voor de verkopers vervelend is, maar wellicht valt er iets te regelen. De markt is gunstig voor de verkopende partij. Naar alle waarschijnlijkheid staat een nieuwe koper zo voor de deur.

[ Voor 23% gewijzigd door TutanRamon op 28-07-2023 10:45 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CH4OS schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:32:
[...]
Tja, baiscly zeg je nu dat TS maar blij moet zijn dat de adviseur er extra tijd in steekt en dat dat al genoeg compensatie zou moeten zijn? Sorry, maar daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Als ik mijn auto naar de garage breng en daar wordt een fout gemaakt, verwacht ik ook dat de garage kosteloos de fout herstelt, mij wat drinken aanbiedt als ik de auto breng, en vervangend vervoer voor mij regelt. Als er dan extra onderdelen toch nodig blijken te zijn, verwacht ik daarvan ook geen rekening; het is de fout van de garagist immers, dan had die zijn werk goed moeten doen. Dat is nu eenmaal het risico van het ondernemen.

Of, simpel gezegd, als je de billen brandt, moet je op de blaren zitten. In dit geval is dat dus de adviseur, in geen geval de TS. Hij gaat nu wellicht extra werken om de financien toch rond te krijgen, doordat de adviseur een foutje maakt. ;)
Dat is natuurlijk een heel andere vraag, die kunnen wij echter niet beantwoorden op het moment, want we kennen de voorwaarden niet. Mogelijk is de adviseur niet eens schadeplichtig (iets wat bij een garage ook kan voorkomen trouwens afhankelijk van wat er mis gaat, die hebben ook vaak een inspanningsverplichting en geen resultaat verplichting wanneer het gaat om reparaties).

Of die adviseur op de blaren moet zitten is mijn inziens maar heel erg de vraag, en afhankelijk van afspraken die TS hier (nog) niet gedeeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

CH4OS schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:32:
De kopers van ons huis hadden een adviseur die voor hen een hypotheekofferte had aangevraagd die geldig was tot 3 dagen vóór de overdrachtsdatum. Bracht ons qua planning en vastgelegde kosten in de problemen, dus dat was jammer maar helaas. Vervolgens probeerde hij door simpelweg de afspraak bij de notaris 3 dagen te vervroegen, onder zijn fout uit te komen. Helaas zijn er nu eenmaal "professionals" die zich er gemakkelijk van af proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Toke_gt schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:33:
Heel vervelende situatie voor je! Hopelijk lukt het om meer te gaan werken, zowel contractueel als fysiek. Maar stel dat het niet lukt, zie ik toch wel mogelijkheden om de koop door te laten gaan.
1) Maak een fasenplan. Als je uiteindelijk de uitbouw wilt, maar die nu niet kunt realiseren, kijk hoe je zoveel mogelijk daarop kunt voorsorteren om desinvesteringen (vloer) te voorkomen.
Bijvoorbeeld de keuken. Ik snap dat je die daar weg wilt hebben, daarvoor is de uitbouw nodig. Maar je zou de keuken in een simpele vorm tijdelijk in de bijkeuken kunnen plaatsen, waardoor de kamer heel veel groter is. In een later stadium kun je alsnog de uitbouw realiseren en vloer en keuken aanpassen, al dan niet ook gefaseerd.
Zo zijn er misschien wel meer plannen die je in fasen kunt aanpakken waardoor het bewoonbaar en betaalbaar is. Wees creatief daarin.
2) Koop het huis en kijk daarna naar aparte financiering voor je verbouwingsplannen. Niet alles hoeft hypothecair gefinancierd te worden, iets als een keuken kan ook met een lening. Die betaal je in kortere tijd af. Zijn je kosten wel hoger, maar daar wordt op een andere manier naar gekeken dan het vaststellen van een maximaal leenbedrag voor een hypotheek. Ga daarvoor naar je bank, niet naar deze ‘adviseur’.
Thanks voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
twi schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:30:

Taxaties en bouwtechnische keuringen zijn in veel gevallen gesjoemel, waar je als koper/verkoper geen invloed op hebt. Taxateurs willen de klant graag tevreden houden en taxeren dus vrijwel altijd op of boven de verkoopprijs van de woning of zelfs het bod (incl. verbouwing). Bouwtechnische keuringen komen vaak precies binnen de gestelde marges van het financiële voorbehoud uit.
Dat het veel voorkomt weet ik, maar dat neemt niet weg dat het voor zover ik weet fraude is, en volgens mij gewoon bij wet verboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelletjee
Dennism schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Dat het veel voorkomt weet ik, maar dat neemt niet weg dat het voor zover ik weet fraude is, en volgens mij gewoon bij wet verboden.
klopt

Dus als ze moeilijk gaan doen ga ik ze daar op pakken. ;) Als ze smerig doen naar ons krijgen ze het terug

[ Voor 17% gewijzigd door michelletjee op 28-07-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Is dat niet gewoon fraude? Volgens mij moet je, als je van plan bent dat soort financiële verplichtingen aan te gaan, dat ook gewoon melden bij je hypotheek aanvraag zodat dit meegenomen kan worden in berekeningen of je de hypotheek wel kan opbrengen.
Dit moet je aangeven als je de familielening nodig hebt om in combinatie met hypotheek het huis te kunnen kopen. Welke leningen (familie/bank/anders) je daarna afsluit voor verbouwing, vakantie, auto, verzinhetmaar, doet er niet toe. Tenzij het huis onbewoonbaar is zonder die investering, maar dat is in dit geval niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:27
[...]

*knip*

Dit is wel een woning/tuin waar je het NK tegelwippen mee kunt winnen. Misschien een soort van troostprijs. :)

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 03-08-2023 13:38 ]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:38

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Zolang de hypotheekverstrekker het 1e recht van hypotheek heeft, zullen aanvullende leningen niet uitmaken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DropjesLover schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Zolang de hypotheekverstrekker het 1e recht van hypotheek heeft, zullen aanvullende leningen niet uitmaken.
Waar ik meer op doelde is de zorgplicht. Mijn adviseur destijds gaf bijvoorbeeld aan dat, als ik het op het moment van aanvragen voor de hypotheek wist van grote financiële verplichtingen die ik al voornemens was had om aan te gaan of al aangegaan was (maar (nog) niet geregistreerd) ik deze eigenlijk zou moeten melden, zodat de hypotheekverstrekker dit kon meenemen in hun berekeningen voor de draagkracht. Maar dat is dus niet zo als ik @Toke_gt goed begrijp.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 28-07-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelletjee
Malfunctions schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Dit is wel een woning/tuin waar je het NK tegelwippen mee kunt winnen. Misschien een soort van troostprijs. :)
HAHAHAAA ja ieder zn smaak :P
uiteraard blijft dat niet zo :P

alleen maar tegels, overal tegels hhaha

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michelletjee
Heb kunnen regelen dat ik 36 uur werk tot maart volgend jaar.
Daarna ga ik gewoon weer terug naar de minder uren.
Dus nu maar kijken wat we nog kunnen lenen kwa hypotheek. Vertrouw die man alleen niet echt meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 12:51
Tja. Ik denk dat je, gezien het tijdsbestek, weinig keus hebt. Nu de strijdbijl erbij pakken gaat een lange juridische strijd geven waarbij, als hij de opdracht teruggeeft aan jullie, jij nog vast zit aan je voorbehoud van financiering dat bijna verloopt. Ik zou het afronden, betalen en doorgaan als het hiermee opgelost is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

[...]

*knip*

Zo te zien kun je daar prima wonen toch? Het is geen bouwval. Ik zou gewoon die verbouwing wat uitstellen en het eventueel later van spaargeld doen.

Wel zuur dat een adviseur zo slordig is. Heb zelf sinds ik in 2006 een woekerpolis aangesmeerd kreeg een gezond wantrouwen tegen adviseur. Probeer je er dus de volgende keer ook echt zelf wat in te verdiepen. Hoeveel hypotheek je maximaal kunt krijgen is natuurlijk binnen 5 minuten op internet zelf ook wel te vinden dus je kunt ook weer niet álle schuld bij de hypotheekadviseur leggen.

Ik zou er gewoon intrekken en langzaam opknappen.

En wouden zijn grote bossen. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 03-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Toke_gt schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:33:
Ik denk dat dit wel zo ongeveer het beste advies is.

Je kan nu wel het huis meteen wel willen verbouwen naar hoe je het ongeveer zou willen met beperkte middelen. Maar zover ik kan zien ziet het huis er goed genoeg uit om er een paar jaar vooruit mee te kunnen. Hierdoor heb je tijd om te sparen eventueel aangevuld met een andere financieringsvorm en kan je over een aantal jaar misschien wel je utlieme verbouwing realiseren.

6 jaar geleden hebben wij ons huis gekocht en een kleinere verbouwing maar uitgesteld omdat we dat niet rond kregen. 5 jaar en 2 kinderen later, dus een jaar geleden hebben we de badkamer, keuken, wc en washok verbouwd helemaal naar wens en zonnepanelen op het dak gelegd. De plannen verschilde heel erg met wat we 6 jaar geleden wilde doen, maar we zijn er veel meer op vooruitgegaan dan wat we toen zouden willen doen. Dit konden we natuurlijk doen omdat we in die jaren meer gingen verdien, betere banen kregen en daardoor goed konden sparen en daardoor ook natuurlijk meer konden lenen bij een verbouwingshypotheek. Nu zijn we met de tuin bezig en het isoleren van de vloeren en als laatste willen we nog nieuwe kozijnen en airco om te verkoelen en om te verwarmen, maar dat wordt een project voor de aankomende 2 jaar.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je het beste gewoon het huis kan kopen zodat je in ieder geval op de markt zit. Als je er een paar jaar in hebt geleefd zijn je behoeftes en plannen vaak ook zo veranderd dat je het toch anders zou aanpakken dan in het begin. Gun jezelf de tijd om daarachter te komen en de tijd om te kunnen sparen. De rest komt echt wel.

Neemt niet weg dat de adviseur wel veel fouten heeft gemaakt en jullie daarvoor moeten compenseren al zal dat geen vetpot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
MaakmeGek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat dit wel zo ongeveer het beste advies is.

Je kan nu wel het huis meteen wel willen verbouwen naar hoe je het ongeveer zou willen met beperkte middelen. Maar zover ik kan zien ziet het huis er goed genoeg uit om er een paar jaar vooruit mee te kunnen. Hierdoor heb je tijd om te sparen eventueel aangevuld met een andere financieringsvorm en kan je over een aantal jaar misschien wel je utlieme verbouwing realiseren.

6 jaar geleden hebben wij ons huis gekocht en een kleinere verbouwing maar uitgesteld omdat we dat niet rond kregen. 5 jaar en 2 kinderen later, dus een jaar geleden hebben we de badkamer, keuken, wc en washok verbouwd helemaal naar wens en zonnepanelen op het dak gelegd. De plannen verschilde heel erg met wat we 6 jaar geleden wilde doen, maar we zijn er veel meer op vooruitgegaan dan wat we toen zouden willen doen. Dit konden we natuurlijk doen omdat we in die jaren meer gingen verdien, betere banen kregen en daardoor goed konden sparen en daardoor ook natuurlijk meer konden lenen bij een verbouwingshypotheek. Nu zijn we met de tuin bezig en het isoleren van de vloeren en als laatste willen we nog nieuwe kozijnen en airco om te verkoelen en om te verwarmen, maar dat wordt een project voor de aankomende 2 jaar.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je het beste gewoon het huis kan kopen zodat je in ieder geval op de markt zit. Als je er een paar jaar in hebt geleefd zijn je behoeftes en plannen vaak ook zo veranderd dat je het toch anders zou aanpakken dan in het begin. Gun jezelf de tijd om daarachter te komen en de tijd om te kunnen sparen. De rest komt echt wel.

Neemt niet weg dat de adviseur wel veel fouten heeft gemaakt en jullie daarvoor moeten compenseren al zal dat geen vetpot zijn.
Dankjewel! het is ook ons eerste huis (starterswoning) uiteindelijk wil je natuurlijk straks een upgrade.
We gingen er ook wel vanuit dat we alles toch niet gelijk helemaal konden aanpakken. Maar zolang we de keuken maar konden verplaatsen vonden we het prima.

Maar goed, jammer van de uitbouw maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:51
Ik zou toch op zijn minst zijn commissie / verdiensten kwijt laten schelden. Die rente verhoging alleen is waarschijnlijk al meer geld over al die jaren, en nu de extra stress en gezeik? Je neemt een adviseur om je met dit soort dingen te helpen, anders kun je het net zo goed zelf doen.
Een goed bureau zou slikken, verontschuldigen en kwijtschelden. Dat is toch wel het minste wat ze kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Zebby schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:55:
Ik zou toch op zijn minst zijn commissie / verdiensten kwijt laten schelden. Die rente verhoging alleen is waarschijnlijk al meer geld over al die jaren, en nu de extra stress en gezeik? Je neemt een adviseur om je met dit soort dingen te helpen, anders kun je het net zo goed zelf doen.
Een goed bureau zou slikken, verontschuldigen en kwijtschelden. Dat is toch wel het minste wat ze kunnen doen.
Dit vind ik dus ook. ze hebben het goed verneukt als ik het zo mag zeggen.
Vind indd dat op zn minst hun kosten eraf mogen. En dan praten we nog niet eens over de overige kosten... Maar goed mijn baas zei ook al, soms moet je je verlies nemen. want het traject met rechtzaken etc gaat veel zwaarder zijn. Kwa tijd en emoties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Zebby schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:55:
Hallo,

Ik heb mijn best gedaan om de fouten op te lossen. Helaas moet ik door deze fouten veel opofferen en veranderen waar ik niet vanuit ging, en ook niet wou.
Ik heb afgesproken met mijn baas dat ik nu 36uur ga werken om de kosten tegemoet te komen die wij nu te kort komen.
Hiermee ga ik ervan uit dat er wel een tegemoetkoming komt vanuit jullie kant. Wij willen niet de enige dupe zijn van de fouten.

Ook zouden wij nu graag een duidelijk overzicht willen hebben waarin wij nog meer compromis moeten sluiten. Aangezien de hypotheek ook niet meer hetzelfde gaat zijn.
Kan ik nog een offerte overzicht krijgen van de oorspronkelijke aanvraag? Die hebben wij nooit ontvangen.

Graag ontvangen wij nu ook echt de juiste kosten overzicht, wat wij kunnen lenen. Wat de hypotheek gaat zijn incl. De rente.
Wij zijn namelijk wel een beetje het vertrouwen kwijt.

Ik wacht graag uw mail af.

Met vriendelijke groet,

Heb deze mail gestuurd.
Ben benieuwd wat zn antwoord gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Dennism schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Waar ik meer op doelde is de zorgplicht. Mijn adviseur destijds gaf bijvoorbeeld aan dat, als ik het op het moment van aanvragen voor de hypotheek wist van grote financiële verplichtingen die ik al voornemens was had om aan te gaan of al aangegaan was (maar (nog) niet geregistreerd) ik deze eigenlijk zou moeten melden, zodat de hypotheekverstrekker dit kon meenemen in hun berekeningen voor de draagkracht. Maar dat is dus niet zo als ik @Toke_gt goed begrijp.
Wel als je ze al aangegaan bent, maar niet als je het alleen maar van plan bent. Op het moment dat je een volgende lening afsluit (persoonlijke lening, extra hypotheek) wordt dan bekeken wat alles bij elkaar je draagkracht is. Maar als jij van plan bent over een jaar een private lease auto te gaan rijden, hoef je dat bij aankoop woning echt niet aan te geven. Idem dus voor een familielening voor een verbouwing. Die kun je immers ook uitstellen.
Pagina: 1 2 Laatste