Bieden per inschrijving voorkomen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
Ik ben bezig om een nieuw huis te kopen. Hierbij heb ik een paar keer iets misgelopen omdat het bieden per inschrijving was.

Ondanks een bod ruim boven de vraagprijs was er altijd iemand met een hoger bod.

Nu ga ik deze week een huis bezichtigen die net op de markt is gekomen, ik zal een van de eerste zijn.

Ik verwacht dat dit ook uiteindelijk per inschrijving gaat worden.

Na bezichtiging wil ik gelijk een bod doen. Minimaal de vraagprijs.
Al zit ik er ook te denken om al gelijk over te bieden. Wellicht kan ik ze dan verleiden om het bod te accepteren en niet het af te slaan en per inschrijving wellicht een bod te krijgen die niet hoger zal zijn.

Wat denken jullie, is dat de moeite waard of gewoon beginnen op de vraagprijs?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hangt natuurlijk van het huis en de staat ervan af. :) Je gaat niet voor niets eerst kijken voor je biedt toch? Anders deed je (naar ik aanneem) ook wel bieden op inschrijving? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan een geldigheidsduur aan je bod verbinden, maar dan moet je er wel op voorbereid zijn om als ze dat niet accepteren weg te lopen bij het huis.

Ik heb mijn huidige appartement in de eerste ronde bezichtigd en toen een bod uitgebracht dat voor de tweederonde bezichtigen verliep. Verkoper wilde er snel vanaf en hapte. Was 2 jaar geleden onder de vraagprijs en zonder een enkel voorbehoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
CH4OS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:28:
Hangt natuurlijk van het huis en de staat ervan af. :) Je gaat niet voor niets eerst kijken voor je biedt toch? Anders deed je (naar ik aanneem) ook wel bieden op inschrijving? :)
Uiteraard ga ik eerst kijken om te zien wat het me waard is.
Maar als ik nu bod voor procedure inschrijving kan doen die 20k hoger ligt dan vraagprijs hoop ik die procedure te kunnen vermijden… anders moet ik denk stuk hoger gaan bij die object

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:12
refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Uiteraard ga ik eerst kijken om te zien wat het me waard is.
Maar als ik nu bod voor procedure inschrijving kan doen die 20k hoger ligt dan vraagprijs hoop ik die procedure te kunnen vermijden… anders moet ik denk stuk hoger gaan bij die object
Die tactiek werkt alleen als je meteen een echt goed bod op tafel legt.
Goed genoeg dat men beredeneert dit wordt of benaderd het winnende bod.

Zijn de aanvullende voorwaarden dan ook goed en is de hypotheek bij wezen van spreken een formaliteit dan kan de verkopende makelaar overwegen om te adviseren het huis van de markt te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:08
D-dark schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Zijn de aanvullende voorwaarden dan ook goed en is de hypotheek bij wezen van spreken een formaliteit dan kan de verkopende makelaar overwegen om te adviseren het huis van de markt te halen.
Onderschat de persoonlijke situatie van de verkopers (scheiding, andere woning gekocht, andere baan) niet en de markt condities (sterk oplopende rente wat betekend dat huizen steeds duurder worden voor de mensen zonder overwaarde).

Ik denk dat als je nu de vraagprijs biedt je hem al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
D-dark schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Dat klinkt logisch…… thanks.
Tja wat is een goed bod….
Vraagprijs is 415… denk zelf dat het zo over de 450 heen kan gaan op basis van mijn vorige ervaringen…. Dus overweeg 435

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
r.e.s schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Onderschat de persoonlijke situatie van de verkopers (scheiding, andere woning gekocht, andere baan) niet en de markt condities (sterk oplopende rente wat betekend dat huizen steeds duurder worden voor de mensen zonder overwaarde).

Daar hoop ik stiekem op… maar deze past in de rij van mijn vorige ervaringen… uniek huis op unieke lokatie… welke allemaal ver over de prijs gaan.
Bij ‘standaard’ huizen ben ik met je eens…

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Vraagprijs is 415… denk zelf dat het zo over de 450 heen kan gaan op basis van mijn vorige ervaringen…. Dus overweeg 435
Daar zeg je het.
Laten we zeggen dat het winnende bod op 450 a 455 uitkomt.
Je bod van 435 zit daar dan 15000 a 20000 vanaf.
Voor zo'n verschil ga je niet in onderhandeling maar gaat het op de markt.

Je moet per direct bij de top3 van biedingen zitten.
Oftewel er kan misschien net 2 a 3000 bij voordat ik mij bedenk dat het wel erg veel geld is.

De 44500 van @SirMemeAlot een paar posten verder komt meer in de buurt.

[ Voor 17% gewijzigd door D-dark op 24-07-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
r.e.s schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Dat speelt ook mee.
Maar voor een huis wat belangstelling trekt en de kans groot is dat er een inschrijving volgt.
Daar doe je het niet voor de vraagprijs.

Voor een huis met weinig belangstelling kan je het proberen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik had die situatie omgekeerd bij de verkoop 2 jaar geleden. Er stond een shitload aan mensen die wilden bezichtigen, we hadden daar echter weinig zin in. Elke 3 dagen alles schoonmaken, katten verzamelen, zelf ergens anders gaan zitten, enz.
Er is toen enkele dagen later een bod uitgebracht 10% boven de vraagprijs zonder enig voorbehoud, en dat (oa) heeft me eerlijk gezegd over de streep getrokken. Het voorkwam (ook voor mij) dat we tig bezichtigingen moesten afwachten en kijken wat er uit de inschrijvingen kwam.

Kort door de bocht: als het bod goed genoeg is waarvan de verkopend makelaar zegt tegen de verkoper: “het is te goed om niet te reageren”, dan maak je best kans :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Met een goed bod moet je direct met het bod komen waarbij je vermoed dat je het verkoopt of daar rond zitten. Zou dan op z'n minst 445 gaan bieden, positieve voorwaarden en dan kunnen alle andere bezichtigingen gecanceld worden. Dat vind men vaak ook wel fijn, want een week je huis spik en span voor bezichtigingen houden is vaak aardig wat werk.

Maar het moet wel een bod zijn waarbij ze direct denken, tja, goed bod, misschien komen we paar 1000 hoger in de bieding maar dan zijn we er maar vanaf met een goed bod.

Huis bijhouden is aardig wat werk, maar voor 15/20K dan lik ik de vloer schoon als he moet, dan is gewoon voor jan modaal/2x jantje modaal nogsteeds heel veel geld :P

[ Voor 9% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-07-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
SirMemeAlot schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Met een goed bod moet je direct met het bod komen waarbij je vermoed dat je het verkoopt of daar rond zitten. Zou dan op z'n minst 445 gaan bieden, positieve voorwaarden en dan kunnen alle andere bezichtigingen gecanceld worden. Dat vind men vaak ook wel fijn, want een week je huis spik en span voor bezichtigingen houden is vaak aardig wat werk.

Maar het moet wel een bod zijn waarbij ze direct denken, tja, goed bod, misschien komen we paar 1000 hoger in de bieding maar dan zijn we er maar vanaf met een goed bod.
Hmmmz blijft lastig.
Maar bij een object als dit waar veel interesse is, lijkt vraagprijs bieden dus eigenlijk niet zo boeiend.

Ik denk dat het 450 gaat doen minimaal (vraagprijs 415). Als ik per inschrijving moet bieden zal ik boven de 460 gaan zitten.
Dus kan me nu 10k besparen door gelijk 450 te bieden….

iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:50
In zo'n geval zou ik je aanraden een aankoop makelaar mee te nemen naar je bezichtiging. Dat komt serieuzer over en die kan je goed adviseren over de hoogte van je bod. Goed advies kan je duizenden euro's schelen dus dan haal je die kosten er wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Hmmmz blijft lastig.
Maar bij een object als dit waar veel interesse is, lijkt vraagprijs bieden dus eigenlijk niet zo boeiend.

Ik denk dat het 450 gaat doen minimaal (vraagprijs 415). Als ik per inschrijving moet bieden zal ik boven de 460 gaan zitten.
Dus kan me nu 10k besparen door gelijk 450 te bieden….
Je moet denken aan de Funda categorieën
400000 t/m 425000 is een vaak bekeken grens en daar zit deze vraagprijs exact in het midden.
Ga je op 435 zitten dan valt er een groep af.
Vooral bij een huis waar wel belangstelling voor is wil je een zo groot mogelijke groep interesseren.
Dan komt er veel belangstelling waarbij men naar een opbodprocedure omschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

SirMemeAlot schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Huis bijhouden is aardig wat werk, maar voor 15/20K dan lik ik de vloer schoon als he moet, dan is gewoon voor jan modaal/2x jantje modaal nogsteeds heel veel geld :P
Exact dat

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@refused81 Hier worden door verschillende users heel stellig bedragen genoemd maar hou er rekening mee dat ze natuurlijk ook het huis niet gezien hebben etc en dat het dus maar voorbeeldbedragen zijn die je zeker niet zonder meer moet overnemen... Want zo komt het wel wat over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• refused81
kamustra schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:08:
@refused81 Hier worden door verschillende users heel stellig bedragen genoemd maar hou er rekening mee dat ze natuurlijk ook het huis niet gezien hebben etc en dat het dus maar voorbeeldbedragen zijn die je zeker niet zonder meer moet overnemen... Want zo komt het wel wat over.
Snap ik… die bedragen zijn gebaseerd op mijn aannames… dus dat is prima.

Gaat me vooral welke strategie mij gaat helpen om niet per inschrijving te hoeven bieden op een object wat heeeel populair gaat worden

[ Voor 16% gewijzigd door refused81 op 24-07-2023 22:17 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Het is allemaal heel mooit, mogelijke biedingen van andere etc. Ik zie hier al bedragen voorbijkomen zonder dat men het huis heeft gezien. Bijzonder.....

Belangrijkste is dat je op je gevoel moet afgaan. Vooraf foto's bekijken, rondje door de buurt rijden (desnoods een paar keer) en dan het huis zelf van binnen bekijken. Ik vind dat je gevoel daarbij heel belangrijk is wat nauw samenloopt met het bod wat je uitbrengt. Combinatie van locatie, staat van onderhoud en toekomst. Mooi dat een ander 5 ton bied en wint, maar als het jou niet meer dan 450 waard is heb jij het goed gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is heel simpel, als jij bieden per inschrijving wilt voorkomen moet je een bedrag bieden dat zo goed is dat een verkoper die inschrijving laat lopen. Dat mag per definitie niet onder het maximale bedrag liggen want een inschrijving kost de verkoper enkel tijd, meer niet. Verwacht je dat het op 450k uit komt? Dan dat gelijk neerleggen zonder voorbehouden.
En dan nog, als een verkoper dat ook verwacht dan zal hij het negeren. Zeker omdat de kans aanwezig is dat je toch wel inschrijft en anders voor jou letterlijk tien anderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 24-07-2023 23:54 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Gaat me vooral welke strategie mij gaat helpen om niet per inschrijving te hoeven bieden op een object wat heeeel populair gaat worden
Of zoals hierboven stond: neem een aankoopmakelaar mee.
Die heeft vast wel beeld bij een bedrag wat het waard is en waar het voor weg zou kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• refused81
Mijn ervaring is dat een aankoopmakelaar nuttig is om advies uit te brengen over de waarde en een bod die daar logischer wijs in de buurt zit.
In geval van gekte en ruime overbiedingen vrij nutteloos. Die zal nooit je adviseren om er ver boven te bieden (omdat het niet waard is)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

refused81 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 06:20:
Mijn ervaring is dat een aankoopmakelaar nuttig is om advies uit te brengen over de waarde en een bod die daar logischer wijs in de buurt zit.
In geval van gekte en ruime overbiedingen vrij nutteloos. Die zal nooit je adviseren om er ver boven te bieden (omdat het niet waard is)
Daar ben ik het niet mee eens. Een makelaar heeft veel contacten, dus toegang tot veel meer kennis over de context en weet waarvoor de gisteren verkochte woningen zijn gegaan.

Ik denk dat het wishful thinking is, als je zonder aankoopmakelaar met het juiste lage bod (je zegt zelf dat het heeeeel populair gaat worden) een inschrijvingsprocedure met een waarschijnlijk veel hogere opbrengst denkt te kunnen tegenhouden.

De makelaars wisten ook al eerder dat de woning in de verkoop ging komen, dus tenzij jij inside kennis hebt was je ook niet de eerste die belde voor een bezichtiging.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2023 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Toen ik mijn huis verkocht.
Heeft iemand dat ook geprobeerd.

Die bood 15% lager dan de uiteindelijk verkoop prijs.

Persoonlijk in een verkoop situatie.

Zou ik alleen toehappen als jij zonder voorbehoud van financiering biedt.

Dan is het echt interessant voor de verkoper omdat het dan binnen een paar dagen rond kan zijn.

Of je zonder voorbehoud wil bieden is aan jullie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:07

Audi-Arjan

★★★★★

@refused81

Wij hebben het omgedraaid bij onze bezichtiging ( ~4 jaar geleden).
Na de bezichtiging waren wij beiden enthousiast en hebben de makelaar gevraagd wat we moesten doen om het rond te maken.

Hij vroeg toen of we een bod wilden doen. Toen hebben wij gezegd nee hoe kopen we dit huis. We willen het gewoon hebben. Hij heeft toen met de verkopende partij gebeld en voor 5k meer dan vraagprijs waren wij de toekomstige gelukkige eigenaren van een nieuw huis (1 dag na de bezichtiging).

De verkopende partij heeft van de makelaar doorgekregen dat wij een zeer interessante partij waren en met respect door de woning heen waren gegaan. Ja enorm verouderd, maar niks afgekraakt want keurig onderhouden. Blijkbaar zijn er ook bezichtigingen geweest die de verkoper in de ziel hadden geraakt door het afkraken.

suc6 iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:01
refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Je kan ook een bod doen met een deadline, dit werkt over het algemeen vooral op de eerste kijkdag.
Dat je bij vraagprijs 430K, een bod doet van 455K dat dezelfde avond om 2200 verloopt. Dan leg je de druk bij de verkopers, zijn zij bereid het risico te nemen dat mogelijk de volgende dag iemand meer biedt. Echter moet je dan ook bereid zijn mocht je niet het hoogste bod zijn om het los te laten.

[ Voor 3% gewijzigd door timmert26 op 25-07-2023 08:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
timmert26 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Je kan ook een bod doen met een deadline, dit werkt over het algemeen vooral op de eerste kijkdag.
Dat je bij vraagprijs 430K, een bod doet van 455K dat dezelfde avond om 2200 verloopt. Dan leg je de druk bij de verkopers, zijn zij bereid het risico te nemen dat mogelijk de volgende dag iemand meer biedt. Echter moet je dan ook bereid zijn mocht je niet het hoogste bod zijn om het los te laten.
Bij verkoop van mijn woning had ik er ook zo iemand bij. Ik heb toen gewoon even geduld gehad. Iemand die zo geïnteresseerd is dat er direct meer dan de vraagprijs wordt geboden is morgen heus ook nog wel geïnteresseerd.

Zeker bij veel interesse waar je direct al meerdere biedingen na eerste kijkdag hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:09
Als je bod niet wordt geaccepteerd, ga je dan alsnog meedoen met de inschrijving? Ik ben nogal huiverig met de huidige werking van de woningmarkt. Er wordt meer betaald voor een huis dan het huis (economisch) waard is. Vier en een halve ton neerleggen zonder condities na een bezichtiging van een uurtje of een paar uur? Tja, ik vind dat risicovol.

Bouwkundige keuring, Onzichtbare of onbekende gebreken? Heb je de buurt onderzocht (industrie, vervuiling, drukke autoweg, vervelende buren, koffieshop om de hoek)?

Je klinkt alsof je koste wat kost een huis wilt/moet. Dan sta je als koper meteen 2-0 achter. Vergelijken met vorige keren dat je misgreep is emotie maar dit is waarschijnlijk de grootste transactie van je leven - of je moet ondernemer zijn ;-) Denk goed na, schakel emotie uit en wees bereid om weg te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik snap niet helemaal wat TS nu precies wil weten of horen?

Het huis is net op de markt gekomen, dus mag ik concluderen dat het al via een zoekopdracht/funda/bordje achter het raam bij de makelaar bekend is? Dan is in de meeste (alle!?) gevallen ook al wel besproken hoe het biedingsprocess gaat verlopen, tuurlijk kun je daar vanaf stappen, maar over het algemeen is dit een wel overwogen beslissing en de verwachting dat dat de manier is om een zo hoog mogelijk prijs te krijgen...

Je bent 'een van de eerste' dus niet de eerste, waarbij je bijv. gehoord hebt dat 'die mensen op XX gaan verhuizen' en je dus echt iedereen voor bent omdat je zelf contact gezocht hebt, je hebt gewoon via de verkopende makelaar een bezichtiging ingepland...?

Je geeft aan dat de VP 415 is en wil 435 bieden, terwijl jij al verwacht dat het wel richting 450 gaat... waarom zouden de verkopers dit dan niet denken en (min.) 15K laten liggen, omdat ze het jou gunnen? (Mogelijk) 15K gunnen is wel een heel bedrag... 't is geen werk van een paar honderd euro, of geweldige dat jij geweldige voorwaarden (geen vbf, alle tijd voor of directe overdracht) hebt?

Het lijk mij haast dat je je plan al klaar en wil je 435 bieden, ongeachte de ervaringen en de adviezen hier.
We hebben hier geen idee over welk huis we het hebben, hoe de lokale markt is dus om iets zinnigs te zeggen is volgens mij al gezegd en is:

Neem een aankoopmakelaar in de hand, die weet inderdaad waar 'ie het over heeft, ook in deze verhitte markt. Hij heeft contacten en veel meer info dan jij denkt te hebben. Die makelaar zal echt jouw knock out bod wel overbregen na je misschien geadviseerd te hebben dat het, het niet waard is... maar zal je ook zeggen dat je met die 435 misschien wel goed zit, of waarschijnlijk geen kans maakt... hij staat er gewoon zakelijker in en voegd (imho) daadwerkelijk wel wat toe. Over het algemeen hoef je dat om de kosten niet te laten, in mijn ervaring valt dat reuze mee. Zeker als je het ook nog kan combineren met de verkoop van je huidige huis(?)

Ik hoop dat je nog wat meer info deelt over wat/waar, wellicht is er dan iemand meer bekend met/in de omgeving die nog wat bij kan dragen... ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door dizzytal op 25-07-2023 08:54 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Zou ik ook doen denk ik in dat geval. Als je het huis heel graag wilt hebben, zeg je tegen de aankoopmakelaar: mijn absolute max = x . Do your thing en kijk of je het uiterlijk morgen rond kunt hebben (en regel het want Bob is ook al onderweg dan komt ie niet voor niks :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 10:32
In je laatste zinnetje zit wel de essentie: "omdat het (het) niet waard is".

Wil jij meer geven dan het huis "waard is"? Denk je dat andere mensen meer willen geven dan het huis "waard is"?

Elk huis is "waard" wat de gek er voor geeft, maar ik zou er voor waken om die "gek" te zijn die nog meer wil betalen dan de andere gekken. Bepaal een reëel bedrag dat jij zou willen bieden voor dat huis en hou je daarbij. In een onderhandeling kun je altijd nog wat gaan schuiven.

Als de verkopers het idee hebben dat er veel meer te halen is, zullen ze je bod niet accepteren. Als je in de buurt komt van hun gedroomde uitkomst, dan kunnen ze van het hele gedoe afzien en het snel rond maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
noppus schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:42:
[...]

In je laatste zinnetje zit wel de essentie: "omdat het (het) niet waard is".

Wil jij meer geven dan het huis "waard is"? Denk je dat andere mensen meer willen geven dan het huis "waard is"?

Elk huis is "waard" wat de gek er voor geeft, maar ik zou er voor waken om die "gek" te zijn die nog meer wil betalen dan de andere gekken. Bepaal een reëel bedrag dat jij zou willen bieden voor dat huis en hou je daarbij. In een onderhandeling kun je altijd nog wat gaan schuiven.

Als de verkopers het idee hebben dat er veel meer te halen is, zullen ze je bod niet accepteren. Als je in de buurt komt van hun gedroomde uitkomst, dan kunnen ze van het hele gedoe afzien en het snel rond maken.
denk dat mensen die zelf een fikse overwaarde hebben het allemaal iets minder nauw nemen.
Ik hoor bij die groep mensen...maar het moet nog wel enigszins reeel blijven

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
Houd er ook rekening mee dat als jij het koopt voor 450k en de taxatie is 400k dat je dan al 50k zelf mag ophoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:27
Ik heb even gemist in welke regio dit is, hier in de buurt is een huis van 850.000 verkocht voor 950.000, ze vielen over elkaar heen om het huis te bemachtigen. Dus de locatie is erg belangrijk kwa interesse. Ik lees dat ts denk de eerste te zijn maar heeft geen aankoop makelaar? Dan weet ik zeker dat je niet de eerste bent, huizen die op funda komen zijn altijd eerder bij de aankoop makelaars bekend die dit weer voorleggen aan hun cliënten (die dus wel een aankoop makelaar hebben).

Het is een loterij, biedt meteen je uiterste bod als je het huis echt wilt hebben, anders wordt het roulette spelen en hopen dat je wint.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:57
Is dat overbieden ook niet grotendeels gedaan? Het is geen 2021 meer natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat het bij 'unieke' panden nog (veel) gebeurt, maar in een doorsnee woonwijk lijkt het stukken minder te zijn dan voorheen, je ziet zelfs woningen zakken in prijs tegenwoordig, wat 2 jaar geleden ongehoord was op dat moment, wanneer ze langere periode te koop staan.

Het is nu veel meer kopersmarkt dan enkele jaren (tot zelfs enkele maanden) geleden.

[ Voor 70% gewijzigd door Dennism op 25-07-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:31
Dennism schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:06:
Is dat overbieden ook niet grotendeels gedaan? Het is geen 2021 meer natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat het bij 'unieke' panden nog (veel) gebeurt, maar in een doorsnee woonwijk lijkt het stukken minder te zijn dan voorheen, je ziet zelfs woningen zakken in prijs tegenwoordig, wat 2 jaar geleden ongehoord was op dat moment, wanneer ze langere periode te koop staan.

Het is nu veel meer kopersmarkt dan enkele jaren (tot zelfs enkele maanden) geleden.
Overbieden is absoluut niet verdwenen. Misschien niet meer voor het zeer hoge segment en de krotten met label G. Een beetje normale woning die ook nog eens redelijk af is bedient het grootste segment van de woningmarkt. Men buitelt soms nog over elkaar heen om hun eerstgeborenen aan te bieden als offer om maar een woning te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:11
Eind vorig jaar heb ik mijn huidige woning kunnen kopen door meteen de vraagprijs te bieden en de ontbindende voorwaarden zo gunstig mogelijk te maken. Bij mijn vorige woning was het bod niet het hoogste maar door geen ontbindende voorwaarden op te nemen is het toch geaccepteerd.

Je weet nooit wat een verkoper wil. De een wil snel zekerheid, de ander maximaal geld. Maar een zo gunstig mogelijk bod zal helpen. Wil je bijvoorbeeld toch een voorbehoud van financiering verwerken in je bod, maar heb je eigen geld, geef dat aan. Een verkoper die ziet dat je niet alleen op een bank leunt, maar dat je eigen geld in legt neemt je al veel serieuzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:57
Lexo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:15:

Je weet nooit wat een verkoper wil. De een wil snel zekerheid, de ander maximaal geld. Maar een zo gunstig mogelijk bod zal helpen. Wil je bijvoorbeeld toch een voorbehoud van financiering verwerken in je bod, maar heb je eigen geld, geef dat aan. Een verkoper die ziet dat je niet alleen op een bank leunt, maar dat je eigen geld in legt neemt je al veel serieuzer.
Als je (flink) wil overbieden zal dat toch ook moeten? De bank zal immers m.i. niet meer financieren dan de werkelijke waarde in normaal verkeer, waar je bij overbieden normaliter flink overheen moet (tenzij je een louche taxateur hebt misschien, maar ik meende dat daar tegenwoordig ook strengere regels voor waren omdat er nogal eens gefraudeerd werd met taxaties, 'ik heb dit geboden, kan dat ook op de taxatie staan' en meer van dat soort werk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

uiteindelijk is dit gewoon economische veilingtheorie, een vorm van gametheory.

Wikipedia: Auction theory

Als je verkoop bij opbod wil voorkomen , moet je met een bod komen dat voor de verkoper interessanter is dan zijn verwachte opbrengst bij veiling. Als je een reële dreiging kan hebben dat je in elk geval niet mee zal bieden op de veiling, sta je al iets sterker.

[ Voor 11% gewijzigd door bombadil op 25-07-2023 10:35 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Laatst online: 21-09 19:11
Dennism schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Als je (flink) wil overbieden zal dat toch ook moeten? De bank zal immers m.i. niet meer financieren dan de werkelijke waarde in normaal verkeer, waar je bij overbieden normaliter flink overheen moet (tenzij je een louche taxateur hebt misschien, maar ik meende dat daar tegenwoordig ook strengere regels voor waren omdat er nogal eens gefraudeerd werd met taxaties, 'ik heb dit geboden, kan dat ook op de taxatie staan' en meer van dat soort werk)
Maar er zit voor de verkoper wellicht een groot verschil of je bijvoorbeeld afhankelijk bent van een hypotheek van 50k of 300k..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Bij ons was het 3 jaar geleden (toen de markt helemaal oververhit was) de gunfactor het belangrijkst. We hebben zelfs iéts onderboden. We zagen bij de eerste bezichtiging een grote konijnenren in de tuin, kat in huis, dus dierenliefhebbers. Motoren in de garage, specifieke details qua kunst waarop je iemand kunt inschatten.

Via de makelaar heel erg toegespitst op die punten (dierenliefhebbers, motorrijders, etc) en het feit dat we hadden aangegeven dat de konijnenren in de tuin zou blijven staan was voor de verkopers de doorslaggevende factor om ons de woning te gunnen, ondanks dat er meerdere (en hogere) biedingen zijn geweest.

Geld zou in mijn geval bij de verkoop ook absoluut niet de factor zijn. Als ik er achter zou komen dat de volgende bewoner de tuin zou willen betegelen of zonnepanelen zou willen plaatsen (beschermd dorpsgezicht) dan kan diegene het helemaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
kamustra schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:08:
Ho ho, ik geef niks stellig aan, ik gebruik zijn bedragen die hij aangeeft en als hij daar onzeker over is moet hij een aankoopmakelaar inschakelen. Maar als het klopt wat hij zegt dan is mijn mening dat je met een serieus bod moet komen waarbij ze niet twijfelen of ze het langer op de markt moeten houden. Als je het prima vind als dit huis het niet wordt en verder zoeken ook geen probleem is dan kan je wel voor de onderhandel techniek gaan. Maar uit zijn tekst haal ik dat hij heel graag dit huis wil.

Dus bij deze de disclaimer dat ik op jouw kennis ben afgegaan en dat er geen rechten ontleend mogen worden aan de bedragen die ik benoem, schijnbaar is dit nodig :+

Het bedrag moet passen bij de strategie/motivatie om het huis te nemen. Wil heel graag dit huis en niet bang zijn dat je met biedingen gaat verliezen dan met serieus bod komen, vind het prima als het een ander huis gaat worden en je hebt geen haast kan je ook een onderhandel bod plaatsen met de kans dat ze er niet op in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Volgens mij is er inmiddels geen bieden per inschrijving meer. Vorig jaar werd dat nog gedaan, maar de markt is wat ingezakt.
De laatste paar keer dat ik een bezichtiging heb gedaan was het gewoon ouderwets een afspraak maken en aan het einde een 'laat maar weten of je een bod wil uitbrengen' in plaats van de "we hebben op die 2 dagen een mogelijkheid voor bezichtiging en daarna kun je je bod tot een uiterlijk dag x om 12 uur uitbrengen".

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:27
Koffie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:55:
Volgens mij is er inmiddels geen bieden per inschrijving meer. Vorig jaar werd dat nog gedaan, maar de markt is wat ingezakt.
De laatste paar keer dat ik een bezichtiging heb gedaan was het gewoon ouderwets een afspraak maken en aan het einde een 'laat maar weten of je een bod wil uitbrengen' in plaats van de "we hebben op die 2 dagen een mogelijkheid voor bezichtiging en daarna kun je je bod tot een uiterlijk dag x om 12 uur uitbrengen".
Dat ligt helemaal aan de regio waar je zit. Zonder te weten waar ts een huis wilt kopen kunnen we daar niet over oordelen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joke_name schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:02:
Toen ik mijn huis verkocht.
Heeft iemand dat ook geprobeerd.

Die bood 15% lager dan de uiteindelijk verkoop prijs.

Persoonlijk in een verkoop situatie.

Zou ik alleen toehappen als jij zonder voorbehoud van financiering biedt.

Dan is het echt interessant voor de verkoper omdat het dan binnen een paar dagen rond kan zijn.

Of je zonder voorbehoud wil bieden is aan jullie.
Zonder voorbehoud klinkt leuk, maar wat koop je daar als verkoper voor?
Mocht je er gebruik van moeten maken, heb je een hoop gezeur aan je fiets hangen.

Ik ken makelaars die geen bod zonder voorbehoud accepteren. Met goede reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 09:21
Als je bieding per inschrijving wilt voorkomen dan moet je bod plus aanvullende voorwaarden zo goed zijn dat het een "offer can't refuse" is. Wat daar voor nodig is zal per situatie verschillen.

Ik denk dat als de vraagprijs 415 is en de verwachting is dat deze voor 450 weg gaat, het niet genoeg gaat zijn om direct 435 te bieden.
Als jij weet dat er 450 in zit, dan weet de verkopende makelaar en daarmee de verkoper dat ook.
Willen de verkopers er wellicht pas over een jaar uit en vind jij dat prima, dan kan dat ook een reden voor de verkopers zijn om akkoord te gaan met 435 ipv 450 van een ander die minder flexibel is.

En wat doe je als ze niet in gaan op jouw bod? Sluit je dan netjes aan bij de overige bieders met hetzelfde bod en voorwaarden? Of verlaag je dan je bod naar bijv 420, terwijl je weet dat de woning waarschijnlijk weg gaat voor 450 of ga je dan toch 450 of nog meer bieden?

Ik zou de verkopende partij eens voorzichtig peilen wat er voor nodig is om de woning direct te kopen zonder te hoeven concurreren met andere gegadigden. Misschien zijn ze wel bereid om het gewoon te vertellen.

De keren dat ik een woning heb gekocht heb ik in elk geval zo goed mogelijk proberen te achterhalen wat de situatie en wensen van de verkopers waren en de animo van andere kopers. Al dan niet geholpen door mijn "eigen" verkopende makelaar die bereidt was om even een collegiaal telefoontje te plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-09 15:17
Dennism schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:06:

Voor zover ik uit makelaars en financieel adviseur begrijp is het lastig te voorspellen. Het segment >5 ton lijkt gedaald te zijn in prijs, maar het segment met NHG is grilliger. Nieuwe kopers komen uit huizen met hoge huren en zijn bereid hoge maandlasten te dragen en maximaal te lenen en bieden.

Gezien met n=2
Huis getaxeerd op 7 ton in 2022, in 2023 de markt op gegaan voor 6,5ton en verkocht voor 6 ton
Huis getaxeerd op 5,5 ton eind 2022, begin 2023 de markt opgegaan voor 495k en verkocht voor 5ton.
Waarbij in beide gevallen de verkopende makelaars tegen de verkopers zei dat dat wel de trend was.

Verder is het maar net afhankelijk wat de verkoper wil, een andere verkoper is juist niet voor het hoogste bod gegaan ongeacht geen voorbehoud op financiering omdat ze niet zeker wisten of ze de koper de hypotheek rond kon krijgen. Dan krijg je wel je boetegeld, maar je huis is nog niet verkocht en je bent 6 weken verder.

Bekijk kritisch hoe jij jezelf als beste koper kunt neerzetten, kijk wat je overeen hebt met de verkopers als je het huis bekijkt, welke voorbehouden wil je toepassen, heb je familie in de buurt wonen, heb je zelf een huis te verkopen (met overwaarde), ben je flexibel met oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Hoe definiëer jij waarde? De waarde van een pand is het bedrag waarvoor je binnen een afzienbare tijd weer een koper zou hebben.

De vraagprijs is een getal dat iemand ooit uit zijn duim heeft gezogen, en "overbieden" is gewoon een gevolg van het feit dat de (verzonnen) vraagprijs blijkbaar onder de waarde ligt.

Er zijn zat aankoopmakelaars die je gewoon een realistische transactiewaarde kunnen geven, en als die boven de vraagprijs ligt moet je overbieden. Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet? Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen zo'n enorm belang hechten aan de vraagprijs en dus aan "overbieden". Het is een manier om belangrijke getallen (de uiteindelijke verkoopprijs) op te splitsen in onbelangrijke getallen.

Ik had graag een experiment gedaan om een rijtjeshuis in de verkoop te zetten voor 10% meer dan waarvoor de buren kort geleden verkocht waren, en dan kijken of er iemand alsnog blind met 10% overheen klapt vanwege een vuistregel "dat je nou eenmaal 10% moet overbieden".

[ Voor 10% gewijzigd door marcieking op 25-07-2023 13:08 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:08
refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:24:
Ik ben bezig om een nieuw huis te kopen. Hierbij heb ik een paar keer iets misgelopen omdat het bieden per inschrijving was.

Ondanks een bod ruim boven de vraagprijs was er altijd iemand met een hoger bod.

Nu ga ik deze week een huis bezichtigen die net op de markt is gekomen, ik zal een van de eerste zijn.

Al zit ik er ook te denken om al gelijk over te bieden. Wellicht kan ik ze dan verleiden om het bod te accepteren en niet het af te slaan en per inschrijving wellicht een bod te krijgen die niet hoger zal zijn.

Bij de verkoop van ons huis, waarbij de verwachtingen ook hoog gespannen waren (bleek achteraf terecht), kregen we diverse bieders (letterlijk) aan de deur die wilde bieden. De makelaar heeft ons vooraf zeer op het hart gedrukt daar NIET in mee te gaan. Alles via hem (de makelaar) te laten lopen, heb je een bod? dit is het nummer van de makelaar. ook werd aangeraden geen mensen zonder afspraak binnen te laten.

Dus, heel misschien dat ze "er in trappen" als je een mega goed bod doet, maar ook daarvoor werden we toen gewaarschuwd, aspirant koper doet een mega goed bod, jij denkt... zo das rond, toch niet blijkt... en je moet weer terug de malle molen in. Als de verkopers een beetje verstandige makelaar hebben, dan lukt het misschien als je in goed contact weet te komen om het rond te maken, maar als de verkopers geld ruiken en denken dat er meer te halen is.... heb je niks. Zo'n bod om inschrijving te voorkomen kan ook een trigger zijn voor de verkopers die hen doet vermoeden dat er meer te halen is.

In elk geval succes met de route naar je nieuwe woning!

[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 25-07-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 19:14
timmert26 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Het was al eerder geopperd, maar dan met een "normale" deadline, tot de volgende kijkdag. Als een potentiële koper mij minder dan 72 uur geeft om over de verkoop van mijn huis na te denken, dan zoek ik wel verder. Een beetje druk is prima, maar als iemand mij spreekwoordelijk een mes op de keel zet, kan diegene mooi in zijn eigen sop gaarkoken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:37
Dat ligt ernorm aan het segment. Zelf mijn huis verkocht je afgelopen maanden. Hoogste bod was toch +15% bovenop de vraagprijs en van de 10 biedingen was er geen een onder of op de vraagprijs. (https://www.funda.nl/koop...2117009-landbouwstraat-9/).

Woningen op de gunstige ligging, of in het starterssegment (tot NHG grens) zijn echt enorm populair nog steeds.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:07

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Biedingen zijn altijd in het voordeel van de verkoper dus je moet met een verdomd goed bod komen wil hij daar direct mee akkoord gaan.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

RoamingZombie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:03:
Biedingen zijn altijd in het voordeel van de verkoper dus je moet met een verdomd goed bod komen wil hij daar direct mee akkoord gaan.
goed != hoog

goed kan ook (geen) voorbehoud zijn, snelle overdracht, we zijn een gezin met 4 kinderen en zoeken al 3 jaar (gunning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Dat ligt ernorm aan het segment. Zelf mijn huis verkocht je afgelopen maanden. Hoogste bod was toch +15% bovenop de vraagprijs en van de 10 biedingen was er geen een onder of op de vraagprijs. (https://www.funda.nl/koop...2117009-landbouwstraat-9/).

Woningen op de gunstige ligging, of in het starterssegment (tot NHG grens) zijn echt enorm populair nog steeds.
En locatie, locatie, locatie.. ;-)

Dus inderdaad zonder dat TS nog wat meer info geeft kun je eigenlijk alle kanten op met wel of niet overbieden, wel of niet via inschrijving, wel of niet 'zelf laten bezichtigen' en natuurlijk de definitie van een goed bod wat puur voor de verkopers opvatting is (i.d.d. voorwaarden)

Wij hebben inmiddels als weer 1.5jaar geleden aan- en verkocht, maar bij ons in de omgeving wordt er echt wel even gekeken zonder makelaar Een paar huizen verder op is dat gewoon gedaan, (verder handel je het maar wel met hem af). Bieding per inschrijving komt dan eigenlijk weer niet voor, en overbieden; ja onze vraagprijs was in het midden van verwachtte prijsrange van de makelaar en uiteindelijk is er meer geboden dan dat, door alle bieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:08
https://www.funda.nl/koop...42136169-spieringweg-536/
Bieden per inschrijving. en das echt geen top locatie ofzo.
Op funda ook nog voldoende "bieden vanaf" prijzen.

Het "dorp" waar ik woon (Haarlemmermeer) is alles onder NHG als warme broodjes weg... dus de markt in dat segment is nog wel behoorlijk warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:15

Marc H

- - Is wakker - -

refused81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:24:

Laat ik het eens omdraaien.

Wat zou jij doen als verkoper als het eerste bod gelijk al boven de verkoopprijs ligt?

Denken:

a) Mooi, dat is verkocht. klaar.
of
b) Als dat de eerste gegadigde is en al zoveel bied, dan zal er heus nog wel iemand zij die meer gaat bieden. Even afwachten of er nog een beter aanbod komt.

Ik gok dat de meeste verkopers voor "b" kiezen.

De enige manier om "a" voor elkaar te krijgen is om zo overdonderend veel te bieden dat ze meteen ja zeggen. Maar dan kom je in de regionen waarmee je ook bij bieden bij inschrijving wint.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
Jackberry schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:47:
In zo'n geval zou ik je aanraden een aankoop makelaar mee te nemen naar je bezichtiging. Dat komt serieuzer over en die kan je goed adviseren over de hoogte van je bod. Goed advies kan je duizenden euro's schelen dus dan haal je die kosten er wel uit
Als je een aankoopmakelaar neemt, neem er dan niet een uit dezelfde gemeente als waar de verkoper zit.
Makelaars kennen elkaar en kunnen onderling nogal eens een dealtje maken, waarbij het lijkt dat koper en verkoper gebaad zijn, maar uiteindelijk lopen vooral de makelaars lachend weg.
Een onafhankelijkere aankoopmakelaar is dan dus wel noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Laatst online: 04-09 14:25
Nou, ligt aan de locatie. Bij ons in de wijk is het nog steeds "je hebt x dagen om een bod uit te brengen.Ter info, ik heb het over een wijk aan de rand van Maastricht. Zelf een paar maanden geleden nog verkocht en gekocht. We hebben zelf ervaringen op gedaan met slechts 1 keer kijken, online een bod uitbrengen en reserve lijsten. Weet dat het nu bij ons in de wijk ook nog op die manier gaat. Ligt dus echt aan de locatie. Als je een wijk verder gaat is dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:40
MikeyMan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:01:
Mocht je er gebruik van moeten maken, heb je een hoop gezeur aan je fiets hangen.

Bieden kan je doen wat je wil, daar zit je toch niet aan vast. Voor het tekenen van het voorlopig koopcontract is het belangrijk de juiste overwegingen gemaakt te hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

assje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Bieden kan je doen wat je wil, daar zit je toch niet aan vast. Voor het tekenen van het voorlopig koopcontract is het belangrijk de juiste overwegingen gemaakt te hebben.
Goed verhaal :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Klopt, heb jij een beter verhaal?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

assje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Klopt, heb jij een beter verhaal?
Ja.

Het is onzinnig om net te doen of een bod geen waarde heeft. Zomaar een beetje bieden slaat nergens op.

Die bieding bepaalt of je überhaupt voor een voorlopig koopcontract in aanmerking komt.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 25-07-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
MikeyMan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:52:
Ja.

Het is onzinnig om net te doen of een bod geen waarde heeft. Zomaar een beetje bieden slaat nergens op.
Jij zegt:
Wat ik bedoel te zeggen is dat dit juridisch niet zo relevant is; dat hele financiële voorbehoud wordt juridisch pas relevant in het voorlopig koopcontract. Dat het zinvol is bij het doen van een bod direct de juiste uitgangspunten te gebruiken lijkt me duidelijk. Jij impliceert echter consequenties die er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 22:38
MikeyMan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Ja.

Die bieding bepaalt of je überhaupt voor een voorlopig koopcontract in aanmerking komt.
Klopt, dat lukt je 1 of 2 keer (wellicht 3 als je naar een andere stad gaat)
maar op gegeven moment als je je steeds zonder goede reden (en die reden moet steeds beter worden..) kom je dan echt wel op een zwarte lijst bij alle makelaars in je doelgebied terecht..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Sparkiee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:24:
Nou, ligt aan de locatie. Bij ons in de wijk is het nog steeds "je hebt x dagen om een bod uit te brengen.Ter info, ik heb het over een wijk aan de rand van Maastricht. Zelf een paar maanden geleden nog verkocht en gekocht. We hebben zelf ervaringen op gedaan met slechts 1 keer kijken, online een bod uitbrengen en reserve lijsten. Weet dat het nu bij ons in de wijk ook nog op die manier gaat. Ligt dus echt aan de locatie. Als je een wijk verder gaat is dat niet meer.
Er zullen vast uitzonderingen zijn maar gemiddeld beweegt er inmiddels wel wat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/De9bGOO89XfgZPYYmfRwyr31-B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICIUIcL82BVAzyu4UehNU33l.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.nvm.nl/media/...land-2e-kwartaal-2023.pdf

Welke kant dat uiteindelijk allemaal op gaat weet natuurlijk geen mens. Ik zou persoonlijk op dit moment echter minimaal net zoveel rekening houden met daling van de waarde in de komende maanden/jaren als met stijging. FOMO is wat mij betreft misplaatst op dit moment, als je ergens moet wonen is dat natuurlijk vrij irrelevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:45
Als je steeds mis grijpt moet je creatief worden, vertel je persoonlijke verhaal aan de verkoper, flexibele overdracht, doe een bod met een grappig getal, ga flyeren of iemand zijn huis wil verkopen, betaal smeergeld bij NVM kliek om voorrang te krijgen. Het best is om het bieden per inschrijven te voorkomen, door een bod te doen wat precies hoog goed genoeg is om ze te verleiden het van de markt te halen. Hang er een korte geldigheidstermijn aan vast en wacht af tot ze happen, doen ze dat niet dan breng je het bod daarna alsnog uit bij het schriftelijk bieden, niet geschoten altijd mis.

Ten aanzien van de huizenprijzen, die moeten bijna wel dalen de komende tijd, zie ook grafiekje van @Woningnieuws
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Cm47hWo7FQdjpnwQoOs61IaINI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DxM8uLGFXy5FrI3w0WfJxqfO.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door TwiSteD1 op 25-07-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
TwiSteD1 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:05:
Als je steeds mis grijpt moet je creatief worden, vertel je persoonlijke verhaal aan de verkoper, flexibele overdracht, doe een bod met een grappig getal, ga flyeren of iemand zijn huis wil verkopen, betaal smeergeld bij NVM kliek om voorrang te krijgen. Het best is om het bieden per inschrijven te voorkomen, door een bod te doen wat precies hoog goed genoeg is om ze te verleiden het van de markt te halen. Hang er een korte geldigheidstermijn aan vast en wacht af tot ze happen, doen ze dat niet dan breng je het bod daarna alsnog uit bij het schriftelijk bieden, niet geschoten altijd mis.

Ten aanzien van de huizenprijzen, die moeten bijna wel dalen de komende tijd, zie ook grafiekje van @Woningnieuws
[Afbeelding]
👍 precies wat ik ga doen (denk ik)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Truus01 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:15:
[...]Een onafhankelijkere aankoopmakelaar is dan dus wel noodzaak.
Juist niet. Het is alleen maar handig als ze elkaar kennen en indien nodig wat gunnen. Onze aankoopmakelaar wist voor ons precies wat we zouden moeten bieden om het te krijgen en dat bleek uiteindelijk ook gelukt (onder de vraagprijs). Juist het gebruik maken van het netwerk kan je helpen. Ik zie niet in hoe een buitenstaander beter zou zijn.

Overigens prachtig hoor, creatieve oplossingen met een zielig verhaal en een raar bod, maar wil je inschrijving voorkomen, dan moet je een knock-out bod neerleggen zonder voorbehouden, anders is er geen reden om de inschrijving niet af te wachten. Als jij een bod doet met een geldigheidstermijn wil jij het gewoon graag hebben en dat weet de verkoper ook, dus of jij werkelijk gaat afzien van meebieden? Dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
coazter schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:36:
Juist niet. Het is alleen maar handig als ze elkaar kennen en indien nodig wat gunnen. Onze aankoopmakelaar wist voor ons precies wat we zouden moeten bieden om het te krijgen en dat bleek uiteindelijk ook gelukt (onder de vraagprijs). Juist het gebruik maken van het netwerk kan je helpen. Ik zie niet in hoe een buitenstaander beter zou zijn.
Oh ja, Dat is waar.
Een buitenstaander is juist handig als de economie weer andersom is en het een kopersmarkt is. En het om het verkrijgen van een goede prijs gaat.
Helemaal verkeerd om gedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• refused81
Vandaag huis bezichtigd, ik was de eerste.
Tijdens rondleiding kwam naar boven dat er nog 15 bezichtigingen zijn en open huis voor de reserve lijst.
Ze gaan binnenkort iedereen aanschrijving dat men bod voor datum x kan doen (inschrijving).

Precies zoals ik had verwacht bij dit huis.
Dus net maar gelijk bod met geldigheidstermijn gedaan. Wel iets hoger als gepland, omdat het voor mij dat waard is en de dilemma voor de verkoper groter te maken.

Ik acht de kans niet heel groot….maar als je het niet probeert….
Anders wordt je al mak lammetje de inschrijving ingestuurd 😇

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
refused81 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:01:
Vandaag huis bezichtigd, ik was de eerste.
Tijdens rondleiding kwam naar boven dat er nog 15 bezichtigingen zijn en open huis voor de reserve lijst.
Ze gaan binnenkort iedereen aanschrijving dat men bod voor datum x kan doen (inschrijving).

Precies zoals ik had verwacht bij dit huis.
Dus net maar gelijk bod met geldigheidstermijn gedaan. Wel iets hoger als gepland, omdat het voor mij dat waard is en de dilemma voor de verkoper groter te maken.

Ik acht de kans niet heel groot….maar als je het niet probeert….
Anders wordt je al mak lammetje de inschrijving ingestuurd 😇
Nou succes. (hoeveel is 'iets' ? ;-) )
Ik ben benieuwd, maar met 15 extra bezichtigingen en een reservelijst... ;(
Maar tja, nooit geschoten/geboden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
dizzytal schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Nou succes. (hoeveel is 'iets' ? ;-) )
Ik ben benieuwd, maar met 15 extra bezichtigingen en een reservelijst... ;(
Maar tja, nooit geschoten/geboden..
40k boven vraagprijs.
Geef het niet zo grote kans.. maar dat is prima.
Dit is fair enough…
Als het niet genoeg is… dan hebben we weer een keuze… of niet…

Ik snap dat men dit slecht concreet kan maken… het ligt allemaal aan de regio en lokatie…. En details…

We zullen zien… ik zit nu in ‘happy corner’ wat ook de uitkomst is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
refused81 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:36:
[...]

40k boven vraagprijs.
Geef het niet zo grote kans.. maar dat is prima.
Dit is fair enough…
Als het niet genoeg is… dan hebben we weer een keuze… of niet…

Ik snap dat men dit slecht concreet kan maken… het ligt allemaal aan de regio en lokatie…. En details…

Ik gok op champagne _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Ik ben wel benieuwd of, als ze nu niet happen, je ook nog mee doet aan de bieding per inschrijving en of je dan gelijk, hoger of heel brutaal lager gaat bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Rmg schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:02:
Ik ben wel benieuwd of, als ze nu niet happen, je ook nog mee doet aan de bieding per inschrijving en of je dan gelijk, hoger of heel brutaal lager gaat bieden?
Ik zal ook wel mee doen aan inschrijving als het niet werkt. Welk bedrag…. Geen idee 😇

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Persoonlijk zou mijn bod dan gewoon lager zijn dan het eerste bod. Gewoon een goed bod, maar niet meer wat ze hadden kunnen krijgen. Ik zou ze zeker geen 'gelijk' geven met hun afwijzing.

Als het niet doorgaat weet die makelaar voor de toekomst ook hoe je gehandeld hebt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
ArthurMorgan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:59:
Persoonlijk zou mijn bod dan gewoon lager zijn dan het eerste bod. Gewoon een goed bod, maar niet meer wat ze hadden kunnen krijgen. Ik zou ze zeker geen 'gelijk' geven met hun afwijzing.

Als het niet doorgaat weet die makelaar voor de toekomst ook hoe je gehandeld hebt.
Dat is een principe bod,leuk voor je gevoel maar de makelaar en verkoper geven daar minder om dan Putin om een gemiddelde Rus geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wren schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Dat is een principe bod,leuk voor je gevoel maar de makelaar en verkoper geven daar minder om dan Putin om een gemiddelde Rus geeft :)
Bij een volgend huis weet de makelaar gewoon dat jouw bod met ultimatum niks waard is en zal dus gewoon altijd aangeven hoe het de keer daarvoor is gegaan aan de verkopers.

Het is je eigen biedingen beschermen. Je kunt zoiets dus maar 1 keer doen als je er geen gevolgen aan verbindt.
Als je wel gewoon consequenties eraan verbindt is dat een signaal dat het echt een eenmalig bod is. En een makelaar zal dan bij een volgend huis ook weten dat als jij tegen de top aan biedt, dat ook gewoon slechts geldt voor die termijn, dus hij zal gewoon zekerder in zijn advies van afwijzing moeten zijn dat iemand anders daar later nog overheen gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-07-2023 09:12 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 26-09 16:30
MikeyMan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:01:
Wat voor omgekeerde wereld is dat? Als ik weet dat ik de benodigde hypotheek kan krijgen en dus geen voorbehoud nodig heb, ben ik een slechtere kandidaat dan eentje die zijn huiswerk niet heeft gedaan en zonder kleerscheuren laat in het proces af kan haken waardoor de verkoper weer helemaal opnieuw mag beginnen? 7(8)7

Ik ben heel benieuwd naar die "goede reden"...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Paul Jij weet dat, maar wat heeft de verkoper daaraan? Je op je blauwe ogen vertrouwen?
Veel mensen denken dat ze met het laten vallen van het voorbehoud de verkopers een plezier doen.
Het gaat vaak zat mis, ook als men denkt dat ze goed zitten, en dan zit je als verkoper met een nieuw verkooptraject.

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van het niet toepassen van dat voorbehoud? Ik zie die voor de verkoper namelijk ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Sowieso klets dat een makelaar iets accepteert die mag niet eens iets "niet accepteren".

Hij moet alle biedingen, met advies, voorleggen aan de verkopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:23:
@Paul Jij weet dat, maar wat heeft de verkoper daaraan? Je op je blauwe ogen vertrouwen?
Veel mensen denken dat ze met het laten vallen van het voorbehoud de verkopers een plezier doen.
Het gaat vaak zat mis, ook als men denkt dat ze goed zitten, en dan zit je als verkoper met een nieuw verkooptraject.

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van het niet toepassen van dat voorbehoud? Ik zie die voor de verkoper namelijk ook niet.
Verkoper krijgt wel 10% als de overeenkomst niet doorgaat he. Sure, men moet opnieuw een koper vinden maar dat is met deze huizenprijzen toch een aardige vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:23:
Nee, op het contract dat wordt ondertekend. Dat stuk papier is er niet voor niets...

In beide gevallen zit je met een nieuw verkooptraject, maar als er geen voorbehoud is dan treed de boeteclausule in werking want de koper kan niet passeren.
Ik weet niet hoe rijk jij bent, maar voor 42K (10% van de waarde van mijn huidige woning) wil ik het best een tweede keer te koop zetten. Dat had ik mét voorbehoud ook moeten doen, maar dan zonder dat er 42K naar mijn rekening was overgeschreven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wren schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Verkoper krijgt wel 10% als de overeenkomst niet doorgaat he. Sure, men moet opnieuw een koper vinden maar dat is met deze huizenprijzen toch een aardige vergoeding.
En ook dat is een hoop gezeik. Klinkt leuk, maar kost een hele hoop gedonder en tijd voordat je daadwerkelijk die centen hebt. Zie de legio topics ook hier op GoT.

@Paul Het is niet dat je ineens die 42k op magische wijze op je rekening gestort krijgt. Als de financiering niet voor elkaar komt is dat niet omdat er zomaar even een sloot geld rond zwerft bij de potentiele kopers.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:37:
[...]

@Paul Het is niet dat je ineens die 42k op magische wijze op je rekening gestort krijgt. Als de financiering niet voor elkaar komt is dat niet omdat er zomaar even een sloot geld rond zwerft bij de potentiele kopers.
Ja daar zijn gewoon bankgaranties of waarborgsommen voor.. je kan prima zonder financiële voorbehouden bieden, met bankgaranties/waarborgsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rmg schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Ja daar zijn gewoon bankgaranties of waarborgsommen voor.. je kan prima zonder financiële voorbehouden bieden, met bankgaranties/waarborgsom.
Als je met bankgaranties en waarborgsommen aan de gang gaat had je net zo goed je hypotheek kunnen regelen en het voorbehoud kunnen laten staan.

Dit topic toont precies aan dat vaak uit wanhoop dat voorbehoud wordt weggehaald. Niet uit luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:48:
Als je met bankgaranties en waarborgsommen aan de gang gaat had je net zo goed je hypotheek kunnen regelen en het voorbehoud kunnen laten staan.
Euh wat? Ik HEB mijn hypotheek geregeld, en alsnog is er een bankgarantie afgegeven ipv dat we 40k hebben overgemaakt naar een derdengeldenrekening. Ik heb namelijk geen 40k slingeren; die komt pas vrij bij het passeren van één van de huizen (overwaarde pas bij overdracht oude huis, hypotheek pas bij overdracht nieuwe huis). En ook als je het voorbehoud laat staan wil men die bankgarantie of waarborgsom.

Ik snap minder en minder van het punt dat je probeert te maken? Tot dusver zijn alle punten die je aandraagt waar voor zowel met als zonder voorbehoud, en dus geen argument voor of tegen het voorbehoud...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

refused81 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:36:
[...]

:) maar dat is toch prima dan?

Je weet met welke insteek je een -net iets te hoog- bod uitbrengt, en als het antwoord dan daarop nee is, ook goed.
Het is iig de methode die bij mij als verkoper werkte

Ik weet alleen niet of ik dan bij inschrijving alsnog een hoger bod zou neerleggen hoor, ook omdat je natuurlijk nooit weet hoeveel anderen, en hoe hoog dan, zullen bieden.
Als je je zo laat verleiden tot een oncomfortabel hoog bod dan moet je er ook wellicht van durven weglopen, of voor de vorm er 500 bij doen... (of juist 1000 eraf :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 27-07-2023 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• refused81
Verkopende makelaar belden vandaag om te reageren op mijn bod die vandaag zou aflopen.
Ze vonden het een goed bod maar uiteraard waren ze doorgegaan met de geplande bezichtigingen gister en vandaag.

Ze hebben een tussenvoorstel gedaan, om de deadline naar maandag te verleggen om andere mensen die net een uur geleden het huis hadden bezichtigd ook een 'kans' te geven tot maandagmiddag.

Ze hebben ook duidelijk aangegeven dat ze het risico willen nemen om mijn bod nu nog niet te accepteren, en dat ik hem nu kan laten vallen, en als ze maandag geen andere (hoge) biedingen krijgen ze afhankelijk worden van de inschrijving procedure. Waar ik wellicht dan niet meer aan mee doe omdat ik met ander huis bezig ben/afrond.

Tja....
doordat men duidelijk aangaf dat ze het risico willen nemen dat ik het intrek, akkoord gegaan met verlenging van 1 (werkdag) van mijn bod.
Niet het gevoel gehad als ik het gelijk zou intrekken dat het de situatie zou veranderen.

En laten we eerlijk zijn, zelfs als ze mondeling akkoord waren gegaan, en volgende week een hoger bod zouden krijgen, en er is nog geen handtekening gezet, was het ook niet doorgegaan.

Maar het is natuurlijk tijdrekken om meer biedingen te krijgen....beetje verkapte inschrijving procedure voor de eigenlijke inschrijving procedure.

Wat ze in ieder geval niet bereikt hebben is dat ik mijn bod, ook niet mocht ik mee gaan doen aan inschrijving, zal gaan verhogen. Ze vonden het prima bod, dus ga niet strijden met idioten die wellicht meer gaan bieden (als die er al zijn).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:44
Bedankt voor de update, jammer dat ze je bod niet accepteerden en de rest van de bezichtigingen gecanceld hebben.

Wij hebben een jaar geleden vergelijkbaar gehandeld (bod van vraagprijs+5% gedaan dat 48 uur geldig was) in de hoop dat de verkopers de rest van de kijkers af zouden zeggen. We hebben toen de makelaar laten weten dat wanneer ze het bod niet zouden accepteren we minder zouden bieden bij een uiteindelijke inschrijving. Daarop kozen de verkopers eieren voor hun geld en tekenden we die week nog een koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
For what it's worth, in België is een bod bindend voor de koper tot de termijn afgelopen is, een (mondeling) geaccepteerd bod bindend voor verkoper en koper. Bizar dat dat in Nederland niet zo is en men kennelijk vrijblijvend een bod kan doen waar men zelfs als het geaccepteerd is nog onderuit kan. :o

[ Voor 18% gewijzigd door kamustra op 28-07-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
kamustra schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:36:
For what it's worth, in België is een bod bindend voor de koper tot de termijn afgelopen is, een (mondeling) geaccepteerd bod bindend voor verkoper en koper. Bizar dat dat in Nederland niet zo is en men kennelijk vrijblijvend een bod kan doen waar men zelfs als het geaccepteerd is nog onderuit kan. :o
Yep… staat in elke funda advertentie…. Verkoper is pas verbonden na getekend contract. De periode tussen (mondeling) overeenkomst en tekening contract zit dagen tussen…. Was vroeger anders.. maar we leven hier in het heden 😂

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Huizen kopen is ongeveer het enige waarvoor een koopcontract verplicht is voor een overeenkomst.

Tussen "aanvaarden" van het bod en het koopcontract kan een verkoper er nog onderuit.

Daarbovenop heb je als koper nog 3 dagen wettelijke bedenktijd, na het tekenen vh koopcontract.

Dat er dagen tussen het bod zit en het "opstellen van het koopcontract" is in principe onnodig. Maar verkopers gebruiken het als een 'bedenktijd' lijkt het.

Ik heb op inschrijving mn huis verkocht 2 jaar geleden, bij het accepteren van het winnende bod hebben we meteen het concept koopcontract meegestuurd. Dat is nog 1 of 2 keer heen en weer geweest en binnen 3 uurtjes na het bod (digitaal) door alle partijen ondertekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Laat je vooral niet opjagen door een verkopende makelaar.

Kijk ook vooral naar huizen die al 5 maanden of langer te koop staan. De eerste weken zitten de verkopers toch vaak in een geldroes. Daarna wordt het weer realiteit en is vaak veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
CR2032 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:43:
Laat je vooral niet opjagen door een verkopende makelaar.

Kijk ook vooral naar huizen die al 5 maanden of langer te koop staan. De eerste weken zitten de verkopers toch vaak in een geldroes. Daarna wordt het weer realiteit en is vaak veel meer mogelijk.
Klopt, vaak bij huizen waarvan ik denk. De verkoper heeft de makelaar gedwongen voor prijs X te gaan en hebben het advies van de makelaar naast zich neer gelegd. Denken goud te krijgen voor hun woning, en dan komt de realiteit.

Ga ook mijn huis binnenkort verkopen. Ik hoef niet de hoofdprijs, maar wel genoeg om mijn eigen plaatje rond te krijgen voor het andere huis. Dus als iemand in mijn bandbreedte bied, zonder financiële voorwaarden zou ik ook relatief snel JA zeggen. Omdat geen gezeur mij ook veel waard is. Dan die 10K tot 15K die ik anders "misschien" meer zou krijgen. Want je weet het nooit wat erop af komt.

Zekerheid heeft ook een prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Immutable schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:06:
[...]

Klopt, vaak bij huizen waarvan ik denk. De verkoper heeft de makelaar gedwongen voor prijs X te gaan en hebben het advies van de makelaar naast zich neer gelegd. Denken goud te krijgen voor hun woning, en dan komt de realiteit.

Ga ook mijn huis binnenkort verkopen. Ik hoef niet de hoofdprijs, maar wel genoeg om mijn eigen plaatje rond te krijgen voor het andere huis. Dus als iemand in mijn bandbreedte bied, zonder financiële voorwaarden zou ik ook relatief snel JA zeggen. Omdat geen gezeur mij ook veel waard is. Dan die 10K tot 15K die ik anders "misschien" meer zou krijgen. Want je weet het nooit wat erop af komt.

Zekerheid heeft ook een prijs.
't is een beetje off-topic misschien, maar als je een beetje makelaar, zowel verkopend als eventueel aankopend heeft kan altijd even wat verder vragen. Wij hebben gekocht onder voorbehoud van financiering, maar wel aangegeven dat we al geïnformeerd hadden en de boel al opgestart hadden. Zelfde gold voor de kopers die ons huis gekocht hebben. De makelaar wist al dat ze bezig waren met een financieel adviseur en die had al aangegeven bij onze makelaar dat 't normaal gesproken wel goed zat (dat was ook uit eindelijk 't geval)

Anyway... morgen een spannend dagje voor TS, ben benieuwd wat de verkopers doen..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• refused81
Update…

Vandaag te horen gekregen dat mijn bod het hoogste was. Er was nog een ander bod die lager was met voor de rest dezelfde voorwaarden…. Die heeft het gekregen op basis van de ‘gun factor’. Het was een bekende van de verkoper.

Makelaar vond het zelf ook niet geweldig zo….

Echt balen… maar ook het gevoel … tja… kan er op deze manier niks aan doen.

Wat heb ik geleerd?
-ik kan goed waarde inschatten, was spot on… terwijl ik in principe ook meer had kunnen/willen bieden. (Maar ga niet gun factor kopen..)

-Door mijn deadline heb ik een beetje de boel op de kop kunnen zetten. Hierdoor wisten alle bieders dat er hoog was ingezet… hierdoor heeft mensen van een bod afgezien.. ook omdat ze er ook niet lang over konden nadenken.

- wat je ook doet, de verkopende partij is altijd in controle totdat ze zelf handtekeningen zetten.

Ik pak de fles wijn uit de kast…

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Jammer, maar ja zo werkt ‘t helaas natuurlijk wel. Je hebt geboden naar wat jij ‘t waard vond.

Op naar de volgende… (en geniet van de wijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Als je als verkopende partij wist van die kennissen die je woning willen, waarom dan niet in onderling overleg verkopen? Waarom nog het hele proces aangaan? Toch die kennissen onder druk willen zetten en er een flink bedrag van krijgen?

Wel goed dus dat je het zo hebt aangepakt!
En inderdaad op naar de volgende en hopelijk is het dan wel succesvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
Truus01 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:07:
Als je als verkopende partij wist van die kennissen die je woning willen, waarom dan niet in onderling overleg verkopen? Waarom nog het hele proces aangaan? Toch die kennissen onder druk willen zetten en er een flink bedrag van krijgen?

Wel goed dus dat je het zo hebt aangepakt!
En inderdaad op naar de volgende en hopelijk is het dan wel succesvol.
Denk dat ze ondanks verkoop aan bekenden toch graag het officieel afgehandeld wouden hebben met een makelaar als mechanisme.
Ik proefde bij de makelaar dat hij er ook niet blij van werd.

Verspilling van heel veel mensen tijd en moeite. Vooral die van mij… zo mee bezig geweest… en dan eindelijk de hoogste bieder (voor de eerste keer en niet afgetroefd!… krijg je dit…)

De fles wijn spoelt in ieder geval de zure nasmaak prima weg.
Had toch wel voorkeur voor champagne ondanks dat 😇

iRacing Profiel

Pagina: 1 2 Laatste