Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• mjk87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo beste forumleden.

Na jaren van incognito meelezen nu toch maar een account aangemaakt om een vraag te kunnen stellen.
Er zijn tegenwoordig zoveel opties voor boilers, warmtepompen, etc. dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Graag wil ik jullie dan ook vragen voor advies voor onze energie installaties thuis. Ik heb geprobeerd om een zo'n compleet mogelijk beeld te schetsen.

We hebben een overschot aan zonne energie die ik slimmer wil gebruiken, zie meer details onderstaand.
De CV installateur kwam met een voorstel om een elektrische boiler te installeren, met een schakeling dat hij alleen zonnestroom vraagt. Maar op het forum lees ik over andere mogelijkheden.

Vragen die ik dus heb:
- Wat voor type/omvang boiler (voor SWW)?
- Komt deze voor de CV ketel? Dat we alleen evt moeten bijverwarmen?
- Wat te doen mbt centrale verwarming? Wordt de boiler hiervoor ook aangesproken? Of betere alternatieven?
- Afgelopen week is ook een quooker geinstalleerd, met Combi+ dus voor iedere warm water vraag springt de CV alsnog aan - totaal onzinnig en ik denk er om de warm waterleiding naar de keuken volledig af te koppelen (las dat warm naar de vaatwasser geen goed idee is). Maar is het dan een idee dat ik warm water uit de boiler gebruik om de Quooker te voeden?

Alle tips zijn welkom, zou fijn zijn als jullie wat overzicht kunnen scheppen :)

Achtergrond info:
  • Tweepersoons huishouden
  • Toekomstig gezin (+2?)
  • Vrijstaande woning
  • Dak, gevel en glas isolatie
  • Helaas geen vloer isolatie (beton op zand,geen kruipruimte, maar tot woning omgebouwde garage)
  • Momenteel alle verwarming/SWW via CV (Als we de houtkachel niet aan hebben)
  • 17 zonnepanelen
  • Opwek 2022: 4488 kWh
  • Elektra verbruik 2022: 1269 kWh
  • Wandketel Remeha Tzerra 39c
  • Gas verbruik 2022: 636m3
  • 2 douchebeurten per dag (7min?) en eens per twee weken in bad
  • Quooker Combi+ 7L in de keuken (vooralsnog)
  • Toekomstig elektrische auto??
  • Genoeg ruimte in CV-hok (direct naast CV) voor een boiler.
  • Geen toekomstplannen voor aardgasvrij of warmtenetten.
  • Gesteld op zo min mogelijk geluid.
Huidige tarieven (variabel):
1,29€ per m3 gas
0,375€ per kWh (mediaan normaal vs dal)
0,115€ per kWh teruglevering

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
de vraag is dus eigenlijk kennis, want kennis is macht.

mijn gas gebruik van de laatste jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large

omdat ik eerst een gasketel had en daar alles mee deed.
had ik toen een gasgebruik van 600-700m3.
toen warmtepomp (met ingebouwd een boiler van maar 50l@55 (50 liter op 55 graden)).
toen had ik een gasgebruik van 250m3.
toen een extra boiler er naast gezet en een gasgebruik van <150m3.
in de zomer maanden gebruik ik 4m3 per maand, dit is dus alleen koken.

wat kan ik vertellen met deze gegevens, dat ik per jaar een:
400m3 gas gebruik voor verwarmen.
200m3 voor douchen (warm water inc keuken).
en 50m3 voor koken.

de energie die je gebruikt voor tapwater is dus echt niet de grootste aandeel van je gas gebruikt.
(dit is het grootste probleem bij zonneboiler, en ook elektrische boiler via de PV aansluiten.
het is het grootste onder deel van je gebruik dit maakt besparing laag)

ik heb zelf een 50l@55 warmtepomp boiler, die doet echt het gros van het werk.
daar na heb ik nog een extra buffervat van 200l@65.
dit buffervat heeft 2 elektra elementen (die zijn echt goedkoop) waarvan de onderste door de zon word aangestuurd op 65 graden, en de bovenste als backup.
(in de onderste stop ik maar 400kWh per jaar, de backup heeft maar 4kWh gedaan, maar denk eerder dat ik iets doms heb gedaan en daar door per ongeluk die 4 kWh heb gebruikt, die backup was niet nodig in mijn geval)
dit is leuk voor een zelfbouwende tweaker, alles lekker simpel pijpjes buigen en solden en zo moeilijk is het niet. ;)

maar eigenlijk ben ik ook eerder voor een warmtepomp, zij het voor warm water zij het voor huis verwarming.
duurder, jep.
bespaart het meer, jep.
de weg voor de meer gewone gebruiker. ;)

uitrekenen: 2 douchebeurten per dag (7min?) en eens per twee weken in bad
normaal reken je in 9l/m@38 voor een gewone douche.
dit betekend 9 liter de minuut met 38 graden warm water.
hier voor het je 4,5l/m@65 nodig, water in de boiler is te warm om onder te staan, dus je mengt koud (10 graden) water bij.
7 minuten x 4,5l/m@65 = 31,5l@65 wat je nodig hebt in een boiler.
wil je dit 2x dan is het 72l@65.
(en bedenk dat je een tap drempel hebt, je kunt maar 90% op temperatuut tappen, dus grof weg een 80l@65 is genoeg voor 2x douchen.)

dus meet eens hoeveel 1minuut er water op de juiste temperatuur er nu uit je douche komt.
emmer er onder 30sec vol laten lopen en hoeveel liter is dit? dit maal 2 etc etc...
meten is weten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Allereerst:
Electrische CV niet aan beginnen, dat is COP=1, dat kan veel efficiënter.
Heb je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ook doorgenomen?

Je vraag kun je splitsen in een SWW deel en een CV deel. Die kan je gezamenlijk beantwoorden maar ook los van elkaar. Gezamenlijk hangt beetje af wat je bedoelt met 'zo weinig mogelijk geluid', bedoel je binnen de woning of erbuiten? Heb je een evt opstelplaats voor een buitenunit / monobloc? Daar zullen we meer info over moeten krijgen voor we daar wat over kunnen roepen.

SWW deel:
- Boiler, met oog op 4 pers huishouden en bad zou ik zo groot mogelijk doen. Hier een 280L boilervat geïnstalleerd aan een warmtepomp (bi-bloc) maar je kunt ook een warmtepompboiler overwegen. Dit maakt wel lawaai (in het CV hok) en je zult een aanvoer en evt afvoer van lucht moeten realiseren, kun je eenvoudig naar buiten? Kijk ook eens verder naar Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 ook voor eventueel aansluiten CV installatie.

CV deel:
- Weet je het gasverbruik voor verwarmen alleen (als je slimme meter hebt, kan / hebt uitgelezen kun je kijken wat je gasverbruik gemiddeld in de zomermaanden is, dan kan je dat van de wintermaanden afhalen en heb je een indicatie).
- Wat is je afgifte systeem? radiatoren/vloerverwarming/combi? Graag zo specifiek mogelijk aangeven.

Je vragen:
- Wat voor type/omvang boiler (voor SWW)?
Ik zou zeggen zo groot mogelijk (250-300L).
- Komt deze voor de CV ketel? Dat we alleen evt moeten bijverwarmen?
CV ketel doet in principe SWW (douchen en warm water uit kraan) en de verwarming.
Boiler doet alleen SWW, maar heeft blijkbaar mogelijkheden om het CV water ook voor te verwarmen (zelf geen ervaring mee).
- Wat te doen mbt centrale verwarming? Wordt de boiler hiervoor ook aangesproken? Of betere alternatieven?
Ligt aan je doelstelling (financieel rendement, ecologische overwegingen) en hoeveel stroom je nog over hebt. Elke kuub gas moet je ongeveer x2 of x3 doen als je dezelfde warmte door een warmtepomp laat opwekken. In jouw geval 650m3 is worst case 1950 kWh. Met een opwek van 4480kWh en verbruik 1269kWh heb je dus een overschot van 3211 kWh. Ga je alles electrificeren dan hou je nog 1261 kWh over. Dat kan in de EV, of je verkoopt het voor een mooie TLV.
- Afgelopen week is ook een quooker geinstalleerd, met Combi+ dus voor iedere warm water vraag springt de CV alsnog aan - totaal onzinnig en ik denk er om de warm waterleiding naar de keuken volledig af te koppelen (las dat warm naar de vaatwasser geen goed idee is). Maar is het dan een idee dat ik warm water uit de boiler gebruik om de Quooker te voeden?
Als je een WPB laat installeren zal al het warme water van de boiler komen. Maar ook dat duurt even, want de leiding bevat nou eenmaal koud water. Die moet eerst leeg.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• mjk87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo,
Ik wilde even bedanken voor jullie input.
Ik heb al het eea gelezen over COP's etc.
Vanwege persoonlijke omstandigheden kom ik er helaas niet aan toe om er nu verder in te duiken.
Maar ik vond het wat onbeleefd om niets meer van me te laten horen.
Ik hoop binnenkort weer meer tijd te vinden en dan zal ik eerst wat verder nalezen voordat ik er op terug kom.
Mvg.