Hallo beste forumleden.
Na jaren van incognito meelezen nu toch maar een account aangemaakt om een vraag te kunnen stellen.
Er zijn tegenwoordig zoveel opties voor boilers, warmtepompen, etc. dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Graag wil ik jullie dan ook vragen voor advies voor onze energie installaties thuis. Ik heb geprobeerd om een zo'n compleet mogelijk beeld te schetsen.
We hebben een overschot aan zonne energie die ik slimmer wil gebruiken, zie meer details onderstaand.
De CV installateur kwam met een voorstel om een elektrische boiler te installeren, met een schakeling dat hij alleen zonnestroom vraagt. Maar op het forum lees ik over andere mogelijkheden.
Vragen die ik dus heb:
- Wat voor type/omvang boiler (voor SWW)?
- Komt deze voor de CV ketel? Dat we alleen evt moeten bijverwarmen?
- Wat te doen mbt centrale verwarming? Wordt de boiler hiervoor ook aangesproken? Of betere alternatieven?
- Afgelopen week is ook een quooker geinstalleerd, met Combi+ dus voor iedere warm water vraag springt de CV alsnog aan - totaal onzinnig en ik denk er om de warm waterleiding naar de keuken volledig af te koppelen (las dat warm naar de vaatwasser geen goed idee is). Maar is het dan een idee dat ik warm water uit de boiler gebruik om de Quooker te voeden?
Alle tips zijn welkom, zou fijn zijn als jullie wat overzicht kunnen scheppen
Achtergrond info:
1,29€ per m3 gas
0,375€ per kWh (mediaan normaal vs dal)
0,115€ per kWh teruglevering
Na jaren van incognito meelezen nu toch maar een account aangemaakt om een vraag te kunnen stellen.
Er zijn tegenwoordig zoveel opties voor boilers, warmtepompen, etc. dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Graag wil ik jullie dan ook vragen voor advies voor onze energie installaties thuis. Ik heb geprobeerd om een zo'n compleet mogelijk beeld te schetsen.
We hebben een overschot aan zonne energie die ik slimmer wil gebruiken, zie meer details onderstaand.
De CV installateur kwam met een voorstel om een elektrische boiler te installeren, met een schakeling dat hij alleen zonnestroom vraagt. Maar op het forum lees ik over andere mogelijkheden.
Vragen die ik dus heb:
- Wat voor type/omvang boiler (voor SWW)?
- Komt deze voor de CV ketel? Dat we alleen evt moeten bijverwarmen?
- Wat te doen mbt centrale verwarming? Wordt de boiler hiervoor ook aangesproken? Of betere alternatieven?
- Afgelopen week is ook een quooker geinstalleerd, met Combi+ dus voor iedere warm water vraag springt de CV alsnog aan - totaal onzinnig en ik denk er om de warm waterleiding naar de keuken volledig af te koppelen (las dat warm naar de vaatwasser geen goed idee is). Maar is het dan een idee dat ik warm water uit de boiler gebruik om de Quooker te voeden?
Alle tips zijn welkom, zou fijn zijn als jullie wat overzicht kunnen scheppen
Achtergrond info:
- Tweepersoons huishouden
- Toekomstig gezin (+2?)
- Vrijstaande woning
- Dak, gevel en glas isolatie
- Helaas geen vloer isolatie (beton op zand,geen kruipruimte, maar tot woning omgebouwde garage)
- Momenteel alle verwarming/SWW via CV (Als we de houtkachel niet aan hebben)
- 17 zonnepanelen
- Opwek 2022: 4488 kWh
- Elektra verbruik 2022: 1269 kWh
- Wandketel Remeha Tzerra 39c
- Gas verbruik 2022: 636m3
- 2 douchebeurten per dag (7min?) en eens per twee weken in bad
- Quooker Combi+ 7L in de keuken (vooralsnog)
- Toekomstig elektrische auto??
- Genoeg ruimte in CV-hok (direct naast CV) voor een boiler.
- Geen toekomstplannen voor aardgasvrij of warmtenetten.
- Gesteld op zo min mogelijk geluid.
1,29€ per m3 gas
0,375€ per kWh (mediaan normaal vs dal)
0,115€ per kWh teruglevering
:strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large)